CHEF-intervjun: "Har man bra självförtroende presterar man bättre"

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Han skulle egentligen bli psykolog men tog jobb på en bilverkstad. Vi har träffat branschens ende vd som leder en företagsgrupp med ”kärlek, energi och dynamik” som ledord och slogan.

John Marnell gick ishockeylinjen i gymnasiet och hans dröm var först att bli hockeyproffs. Johns mamma arbetade som psykolog och hans pappa som psykoterapeut och Johns andra stora intresse var människor och psykologi. Under skoltiden skrev John en uppsats som skulle visa sig sätta avtryck i hans karriär många år senare.

– Uppsatsen handlade om hur man kan jobba med mjuka värden i en hård bransch och den uppsatsen hette ”Kärlek, energi, dynamik”, berättar John.

Läs fler CHEF-intervjuer: Morten Bendz, vd Vianor

Efter gymnasiet ville John jobba ihop lite pengar och ett jobb på en bilverkstad i Danderyd som hette Chrysler Jeep Stockholm dök upp.

– Jag tänkte att det väl var ungefär så långt från det jag skulle jobba med i resten av mitt liv som man kan komma.

John fick snart byta enkla sysslor i verkstaden mot kundmottagningen och började få smak för branschen.

– Jag lärde mig väldigt mycket av jobbet i kundmottagningen, men efter ett par år kände jag att den här branschen går att förbättra. Jag tyckte att det var en konstig jargong. Jag förstod varför branschen hade lite dåligt rykte.

John började målmedvetet bearbeta cheferna och fick så småningom extrajobb som hallvärd.

– Jag jobbade som servicerådgivare i veckorna och som hallvärd på helgerna. Hallvärdarna skulle inte sälja några bilar, men det struntade jag i och sålde några bilar ändå. Jag fick lite skit för det inledningsvis, men det var ju bra affärer. Så jag fick fortsätta att sälja.

John ville vidare och fick efter andra försöket jobb som säljare. Han sålde Chrysler och Jeep och sedan Mercedes i några år.

– Men jag kände hela tiden att den här verksamheten gick att göra bättre. Så jag var på vår koncernchef och han sade att ”sakta i backarna, du är bara 22 år. Din tid kommer”. Men jag gav mig inte.

John kom sedan i kontakt med företagaren Robert Johnsson som drev firman ”Bilar & Bussar” i Upplands Väsby i norra Stockholm.

– Så gjorde han om den här firman till Peugeot Väsby och behövde en försäljningschef. Vi fick bra kontakt och sedan skickade han in mig i slutet på deras rekryteringsprocess.

John fick vid 24 års ålder sitt första chefsjobb och hade nu möjligheter att börja pröva sina idéer och visioner. Några år senare hade företaget växt från tolv till över 30 anställda och omsatte runt 150 miljoner. Då slog finanskrisen till.

– Jag hade pluggat ekonomi parallellt med jobbet i några år då och Robert frågade mig om jag ville ta över som vd eftersom han kände att han var bättre lämpad för andra uppgifter.

Företaget tvingades göra kontrollbalansräkning och John fick börja med att minska personalstyrkan från 32 till 19 anställda.

– Vi lyckades genomföra en rad olika förändringar och gick från minus 3,3 miljoner till plus 2,5 miljoner året efter, 2009, som även det var ett krisår för branschen. Jag fick mycket kredd för det här och många jobberbjudanden.

John blev hälftenägare och företaget bytte namn till J BIL. Sen inleddes en snabb expansion med köp av ytterligare tre anläggningar i Stockholmsområdet för att undvika att slukas av större konkurrenter.

Men när det var som värst under finanskrisen dammade John även av de kärnvärden (kärlek, energi, dynamik) som han hade resonerat om i sin uppsats många år tidigare.

Mötte du inte motstånd på företaget när du pratade om mjuka värden?
– Jo. Det var en del som tyckte det bara var blaj. Jag fick en del kritik utifrån också, men i takt med att det gick allt bättre för oss så fick jag mer och mer gehör för de här tankarna.

Varför är kärlek, energi och dynamik viktiga kärnvärden i den här branschen?
– De flesta vill känna sig trygga, känna sig som en i gänget, de vill känna att de får ta ansvar, de vill känna sig duktiga och sedda. Med en schysst kultur på jobbet vågar man som anställd var öppen och säga vad man tänker och tycker utan att vara rädd för att bli skrattad åt. Då tror jag att man växer som människa och får bättre självförtroende. Och anställda som har bra självförtroende presterar bättre.

Betalar sig den här strategin för er som arbetsgivare?
– Ja, jag tror vi har ett gott renommé. Vi har låg personalomsättning och vi får in väldigt mycket spontanansökningar hela tiden.

Behöver ni fortsätta att växa?
– Nu ligger vi och taktar ungefär en miljard i omsättning och säljer uppemot 5000 bilar om året. Då har vi råd att vara med, att köpa bilar när det behövs, att implementera ganska avancerade system i vår verksamhet. Vi har råd att rekrytera rätt kompetens till våra anläggningar.

– Om jag ska komma till ett jobb år efter år och vara där åtta timmar om dagen och har den fantastiska möjligheten att själv peka ut kompassriktningen. Då ska jag göra det. Jag har i praktiken försökt skapa ett bolag som jag själv skulle vilja jobba på.

Läs fler CHEF-intervjuer: Morten Bendz, vd Vianor

FAKTA John Marnell
Ålder: 38 år
Yrke: Delägare & vd på J BIL
Familj: Fästmö och två barn.
Bor: Värmdö; hela min släkt bor där, fördel för att få livspusslet att gå ihop
Fritidsintressen: Utbildad helikopterpilot. ”Jag flyger mycket”. Jag tog certifikatet förra året på våren och har hunnit skrapa ihop ca 200 flygtimmar redan.
Kör: Mazda CX-5 just nu (tjänstebil). ”Jag brukar alternera mellan våra varumärken. Bland våra bilar älskar jag nya Peugeot 3008. Där har Peugeot verkligen lyckats.”



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nu har jury-arbetet inför MotorGalan dragit igång

Nu är MotorGalan 2018 igång på allvar och jury-grupperna har börjat sitt arbete med att utse kandidater till de 12 olika kategorierna. Ett första möte med ett 25-tal av jurymedlemmarna har hållits.

Sveriges första friskola certifierad till Motorbranschcollege

Yrkesplugget har utbildat tusentals elever sedan starten 2006. Nu blir skolan den första friskolan i Sverige och även första gymnasium i Stockholm att bli certifierad som Motorbranschcollege.

Genomslag för Veoneers forskningsplattform LIV

Tveksamt om körkort för automatväxellåda ökar trafiksäkerheten

Training Partner utökar sin ackreditering till kyltekniker

Läs det finstilta i bilförsäkringen eller riskera bli blåst på ersättning

Nyhetsbrev

Ny gigantisk förlust för NEVS Minus 996 mijoner i fjol

Arkiv

Bilia världsmästare i Volvo Cars världsfinal för service och skadetekniker

Kolfiber spelar en viktig roll i utvecklingen av Polestar 1

Tobias Brink gav Audi första STCC-segern på 11 år

ABS Wheels utsett till ett av Nordens främsta tillväxtbolag

Autoliv prissätter obligationslån på över 5 miljarder kronor

Svenskt initiativ till klimatsmart persontransport

SFVF:s avsiktsförklaring för tunga fordon

Audi-chefen gripen av polis

Här har Mercedes arkitekter hållit i pennan

Upplands Motors nya verkstad för Mercedes transport- och lastbilar, som just nu byggsi Stockholm, är ritad av Mercedes i Tyskland.

St1 tecknar avtal med bildelskedjan Mekonomen Group

Hedin Bil tar över Ernryd Cars tillgångar

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

Nu söks framtidens digitala mekaniker till nya superjobb

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Saga Noréns Porsche från Bron säljs på auktion

Historien bakom Superdäck Service

Plus

Däckdoldis med över 100 verkstäder

De firar 20-årsjubileum nästa år och deras skylt blir en allt vanligare syn i Sverige. Däckkedjan Superdäck Service har kommit för att stanna.

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Debatt: Stoppa stöldligorna – gör som Tyskland

LEDARE: Hög tid att börja med personalliggare

MRF och Bil Sweden laddar för Almedalen

Plus

”Det är så här bilförsäljning kommer att se ut”

Plus

Så här kommer inspektörerna åt en oseriös verkstad

Kitcar-bygget som ska bli en Lotus-look a like

Många hann besikta men majoriteten A-traktorer fick körförbud

Volvo Cars tar bort engångsartiklar i plast

Han tar bilen från Svalbard till Gasoline Street Week

Se alla Företagens egna nyheter

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Drivline

Hjulskydd

Drester 40 år

Volvoaxlar för sportchassi

Euroracing & LUKOIL på 1:a plats!

Arbetsplanering för verkstad

Nya BMW-godkända hjulbalanserare

≠SECURITY inside : NTN-SNR's chasis products

Fina priser på AC-maskiner

TOTAL lanserar ny toppmodern produkt!

Dekaler till Safelifts pelarliftar

Induktionsvärmare

Släcka tvåor? Är det något för vår verkstad?

FORMAC är i förändring

Sänd till en kollega

0.38