23948sdkhjf

CHEF-Intervjun: "Vi ska bli mindre säsongskänsliga"

| Av Klas Skarin | Tipsa redaktionen
Morten Bendz är ny vd för Vianor och har inlett med att skapa bättre kostnadskontroll och göra besparingar. Nu är det viktigt att skapa god försäljning året om och försöka bli mindre säsongskänsliga.
Efter elva år på Preem valde Morten Bendz att ta över rodret på Nokians egna verkstadskedja Vianor. Överlämningen gick fort - en vecka. Första juli har han varit vd i ett år.
— På Preem hade jag ansvar för stationssidan som till stor del drivs genom franchiseupplägg. Skillnaden på Vianor är att vi har många däckverkstäder i egen bolagsdrift och drygt 40 partners som driver sin verksamhet som egenföretagare.
Morten Bendz trivs med sin nya roll och uppskattar att arbeta med något som alla människor, inklusive han själv, kan identifiera sig med - däck.
Hans eget motorintresse sträcker sig till en Land Rover serie 3 Leightweight som står hemma i garaget och behöver lite omvårdnad. 
— Modellen är en lättviktsmodell byggd för att luftlandsättas, jag importerade den från England, berättar Morten Bendz.
Uppdraget från Nokians aktieägare är tydligt för Vianors vd. Med ett undantag 2014 har verksamheten gått med röda siffror de senaste åren. 
— Ska jag vara helt ärlig låg vi på noll även 2014 men nu siktar vi på att få ett positivt resultat i år följt av en anständig lönsamhet under nästa år.
För att klara målet har Morten Bendz fått göra en hel del besparingar, plocka bort tjänster och hålla igen. 
— Överlag har det löst sig rätt bra med naturliga avgångar men det är aldrig smärtfritt att dra i handbromsen, säger han. 
Lösningen som måste till är nu att växa på med flera olika ben.
— Vianor gick tidigt i bräschen genom att erbjuda enklare bilservice till våra däckkunder och det kommer vi fortsätta med. Vi har kompetensen och för våra kunder är det en smidig lösning att göra allt samtidigt.
I dag ser Morten Bendz en större konkurrens från mindre aktörer, till exempel Däckskiftarna, vilket gör att marginalerna pressas. Nya möjligheter att tjäna pengar på är nödvändigt.
— I dag är vi ganska fullbokade på våra verkstäder vilket är både en styrka och ett problem. Sen är det väldigt svårt att hitta lämpliga lokaler i storstäderna. Att nya aktörer dyker upp är helt logiskt eftersom efterfrågan är större än utbudet när det gäller däckhotell och skiften i säsong.
Antalet Vianor-anläggningar, som erbjuder service, är i dag 59 stycken plus 40-talet partners. 
— Flertalet av våra egna verkstäder arbetar med bilservice men det är en ganska liten kompletterande verksamhet. Sen har vi ett mindre antal, cirka 15 med större ruljans och anställd bilmekaniker. För att vara däckfirma är vi ganska aggressiva på bilservice men en liten aktör vilket vi kommer att förbli som ett komplement för oss och våra kunder. 
— Kan vi även vara prisattraktiva, vilket vi kan, så ser vi positivt på det. Men nu har vi fokus på att få ordning på verksamheten och måste visa att vi gör bra i från oss innan vi expanderar vidare. 
Tror du att däckmarknaden är mättad?
— Nej, under säsong är inte marknaden mättad, det finns hur mycket som helst att göra och vi tvingas säga nej till kunder. Men å andra sidan har vi lite för låg försäljning under lågsäsong och vill ha en mer utdragen säsong där vi kompletterar med andra arbeten. det är dilemmat för oss. 
Hur ser du på Vianors framtid?
— Konkurrensen är tuff och det gäller att hitta fler födokrokar. I dag har vi helhetskonceptet med en nonstop-shop. Det är viktigt att förse kunden med det de efterfrågar och finnas där kunden vill ha oss. Ett alternativ vi har tittat på är att hämta bilen hos kunden men då måste kunden vara villig att betala för tjänsten. 
— Konkurrensen hårdnar från alla håll med framförallt ökad webbförsäljning vilket gör att vi måste anpassa oss efter priserna som råder. Samtidigt är vår styrka bättre service och tillgänglighet men kunderna är inte villiga att betala för mycket. Det gäller för oss att erbjuda tjänster till anständiga priser. 
En stor fördel för Vianor är att ha ägaren Nokian i ryggen med ett brett sortiment av populära vinterdäck och ett allt bredare sortiment av sommardäck. 
— Vi saknar några dimensioner, framförallt på tunga sidan, där våra däckverkstäder får komplettera med andra varumärken. Men något som verkligen kommer är vår egen regummeringsfabrik där jag ser stora möjligheter att växa. Ett alternativ som även är förbaskat bra ur ett miljöperspektiv med 75 procent återvunnet gummi. Vi ser också att avgifterna på Kina-däck skapar en renässans för regummering och har redan ökat produktionen för att möta det växande behovet.
Som vd för Vianor följer Morten Bendz även debatten om förlängd skiftesperiod.
— Skiftesperioden är befängt kort under våren, alla dubbdäck ska skiftas under fjorton dagar vilket är oerhört tufft. Denna vår har gynnat debatten då snön låg kvar väldigt länge. För oss innebar det att vi satte rekord på vinterdäck för personbil under mars månad när folk behövde nya vinterdäck även till påsklovet. 
Godkänd Bilverkstad är en annan intressant branschfråga. Morten Bendz ansats är att Vianors samtliga verkstäder ska ansluta sig till den nya kvalitetsstandarden. 
— En branschöverskridande överenskommelse som Godkänd Bilverkstad gör att vi seriösa aktörer får en bra stämpel att vi sköter oss och levererar det som kunden förväntar sig.
Vem kommer vinna fighten om däckkunden - däckverkstäderna eller bilhandlarna?
— I dag finns det utrymme för oss båda och jag är inte orolig för framtiden. Sverige har haft en fin nybilsförsäljning under flera år, vi blir fler i landet och efterfrågan kommer att öka. Tre år efter nybilsförsäljningen behöver kunden nya däck vilket gynnar oss.
Text och foto Klas Skarin

Fakta Morten Bendz

Aktuell som vd för Vianor

Ålder 53

Bor Bromma i Stockholm

Familj Fyra barn

Bakgrund Göteborgare, ekonom från Uppsala Universitet, reservofficer i Flottan, drivmedelsbranschen och livsmedelsbranschen

Fritidsintresse Segling och skidåkning

På nattduksbordet Homo Deus, uppföljaren till Sapiens

Senaste film Oj, längesedan jag var på bio. Jag såg ”Socker-filmen” nyligen

Bästa bilminne Jag hyrde en Dodge Charger på Avis i New York som jag hade i 14 dagar, ett trevligt minne!

I mitt garage Mitsubishi Outlander El-hybrid och en Land Rover Serie 3 Lightweight

Drömbil Konvertera min Land Rover till hybrid

Drivkraft Att coacha medmänniskor till att göra bra resultat

Mer om: Vianor


Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Regeringen har infört nytt bidrag som hjälper kommuner forsla bort målvaktsbilar

Regeringen har beslutat om en förordning som innebär att kommuner nu kan få bidrag för kostnader som kommunen haft för flyttning, uppställning och skrotning av fordon som står felparkerade, däribland s.k. målvaktsfordon.

Den ”elektriska” bilen lagrar energi i karossen med hjälp av kolfiber

Vad blev det av elbilsprojektet Uniti?

Sista chansen att anmäla sig till Motorgalan

Razzior mot bilvårdsföretag för att hitta illegal arbetskraft

Polisen är sedan den 1 juli i år tillsynsmyndighet för att kontrollera arbetskraft. Nu genomför polisen tillsammans med andra myndigheter regelbundet razzior, eller tillslag mot företag, bland annat bilvårdsföretag.

Biltemas flygplan får norska piloter

Nyhetsbrev

VW: ”Våra kontroller mer omfattande än kraven för Godkänd Bilverkstad”

En del verkstäder jobbar redan med en kvalitetscertifiering som är minst lika omfattande som Godkänd Bilverkstad. De ska inte behöva genomgå GBV:s alla kontroller, förklarar man på MRF.

Arkiv

MRFs stora pris – tre slutkandidater är klara

Bilverkstaden var illegal spritcentral

En man i Norrköping har använt en bilverkstad som illegal spritcentral. Kunderna kunde inte bara få hjälp med service eller reparationer på bilen utan kunde även köpa sprit, öl med mera.

ABS Wheels blir Gasellföretag för andra året i rad

Nu inviger Polestar nytt huvudkontor i Sverige

Det nya huvudkontorets byggnad, vilket är dominerat av ”Polstarkuben”, är designat av svenska arkitekter från arkitektfirman Bornstein Lyckefors, i samarbete med Polestars varumärkesteam.

Kandidaterna klara för Stora Leverantörspriset 2018

Nya uppgifter om varför vissa av Volvos lastbilar och bussar överskrider NOx-gränserna

Ny utbildningsbil och flera Branschambassadörer i Karlskrona

Skånska bilköpare är mest miljövänliga

Krock med vildsvin ger bilskador för 40 000 kronor

Viltolyckorna bara fortsätter att öka. Det sker en viltolycka var nionde minut, dygnet runt, någonstans i Sverige. I smålandslänen Kalmar och Kronoberg är det störst risk att drabbas av en viltolycka, enligt försäkringsbolaget if.

-Lämna aldrig en krockskadad elbil utan uppsikt i verkstaden

Batteriet kan vara skadat och börja brinna ända upp till kanske 20 timmar eller flera dagar efter att skadan inträffat. Uppstår brand i li-jon batteriet bildas också snabbt mycket farliga gaser.

De är Sveriges första Godkänd Bilverkstad

Oberoende verkstaden Bröderna Karlsson Bilservice i Hässleholm är först i Sverige med att erhålla den nya certifieringen Godkänd Bilverkstad.

Allt fler bilister som kör ”dagen efter”

"Vi får mycket uppskattning från våra kunder"

KOMMENTAR: Jag följer alla regler och är kontrollerad av Skatteverket och kommunen. Det skriver verkstaden Fälgkungens vd Vasile Sirbu i ett svar till SFVF:s vd Bo Ericsson som gav hård kritik efter Motormagasinets reportage om Fälgkungen nyligen.

1

Volvo ger tummen upp för HVO 100 i taxibilar

Volvo-bilar med Volvos nya dieselfyror hos landets taxibolag får nu tankas med HVO 100 utan att det strider mot Volvos garantier. Det meddelar Volvo Cars.

Johanna Lakso blir ny vd på Power Circle

Brand i tvåfamiljshus orsakades av elbilsladdning

Här får kunderna sprillans gamla lånebilar

Det är viktigare att erbjuda en lånebil som är hel och ren än sprillans ny. Det vet man på Santos Autoservice i Göteborg – bilverkstaden med en unik lånebilspark.

PROVKÖRNING: Bilen som gör dig till en bättre förare

”Jag blir upprörd när jag ser sådana här verkstäder"

CHEF-intervjun: ”Rätt utbildad personal är A och O”

Klokkerholm satsar på delar till veteranbilar

Saab-ägare får en ny mobilapp

Disciplinnämndens beslut att fria PWR Racing överklagas

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

BIL Swedens statistiska årsbok Bilismen i Sverige 2018

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Innovativt skum för tunna och lätta instrumentpaneler

3

Här märks ingen ångest för Bonus Malus

”De här bilarna tål allt”

Se alla Företagens egna nyheter

Dags igen för däcksäsongen

Maxtel Evapor Extraljus 9" LED 25

Personalliggare för fordonsverkstäder - smidigt arbetssätt och snabb inlärning

Med hjälp av Yallotrade minskar fordonens negativa påverkan på klimatet.

Nya EU-regler för märkning av fordon och drivmedelsstationer

Nytt racingfett

Succén Watch & Work fortsätter!

Ändring i Monroe's stötdämpare program

Dags att skrapa - istiden har börjat

E-godkänd färdstrålkastare med värmelins

Ny tjänst för kvalitet och hållbarhetsarbete på däckverkstad

Undvik problem vid reparation av servostyrning

Nytt handvårds program från Carystem

Äntligen en liten starthjälp som verkligen fungerar!

Unik diagnosteknikerutbildning för framtidens verkstäder

Ny smart batteritestare med startmotor- & generatortestarfunktion

Kan ett defekt fjäderbenslager vara farlig?

Vår egenutvecklade lampa för den nordiska marknaden

Dags för Miljö- och Kemidagarna! Boka tidigt 1000 kr rabatt

LED extraljus 9"

Hur fungerar vår nya ABS-testare och hur får du som kund njuta av vår inves...

ColorGlo etablerar närmre samarbete med försäkringsbolagen

Nyhet! Ventilhattar

Europeiska kemikaliemyndigheten hjälper företag att förstå lagstiftningen

Två Experter Blir En

Sänd till en kollega

0.149