23948sdkhjf

CHEF-Intervjun: "Vi ska bli mindre säsongskänsliga"

| Av Klas Skarin | Tipsa redaktionen
Morten Bendz är ny vd för Vianor och har inlett med att skapa bättre kostnadskontroll och göra besparingar. Nu är det viktigt att skapa god försäljning året om och försöka bli mindre säsongskänsliga.
Efter elva år på Preem valde Morten Bendz att ta över rodret på Nokians egna verkstadskedja Vianor. Överlämningen gick fort - en vecka. Första juli har han varit vd i ett år.
— På Preem hade jag ansvar för stationssidan som till stor del drivs genom franchiseupplägg. Skillnaden på Vianor är att vi har många däckverkstäder i egen bolagsdrift och drygt 40 partners som driver sin verksamhet som egenföretagare.
Morten Bendz trivs med sin nya roll och uppskattar att arbeta med något som alla människor, inklusive han själv, kan identifiera sig med - däck.
Hans eget motorintresse sträcker sig till en Land Rover serie 3 Leightweight som står hemma i garaget och behöver lite omvårdnad. 
— Modellen är en lättviktsmodell byggd för att luftlandsättas, jag importerade den från England, berättar Morten Bendz.
Uppdraget från Nokians aktieägare är tydligt för Vianors vd. Med ett undantag 2014 har verksamheten gått med röda siffror de senaste åren. 
— Ska jag vara helt ärlig låg vi på noll även 2014 men nu siktar vi på att få ett positivt resultat i år följt av en anständig lönsamhet under nästa år.
För att klara målet har Morten Bendz fått göra en hel del besparingar, plocka bort tjänster och hålla igen. 
— Överlag har det löst sig rätt bra med naturliga avgångar men det är aldrig smärtfritt att dra i handbromsen, säger han. 
Lösningen som måste till är nu att växa på med flera olika ben.
— Vianor gick tidigt i bräschen genom att erbjuda enklare bilservice till våra däckkunder och det kommer vi fortsätta med. Vi har kompetensen och för våra kunder är det en smidig lösning att göra allt samtidigt.
I dag ser Morten Bendz en större konkurrens från mindre aktörer, till exempel Däckskiftarna, vilket gör att marginalerna pressas. Nya möjligheter att tjäna pengar på är nödvändigt.
— I dag är vi ganska fullbokade på våra verkstäder vilket är både en styrka och ett problem. Sen är det väldigt svårt att hitta lämpliga lokaler i storstäderna. Att nya aktörer dyker upp är helt logiskt eftersom efterfrågan är större än utbudet när det gäller däckhotell och skiften i säsong.
Antalet Vianor-anläggningar, som erbjuder service, är i dag 59 stycken plus 40-talet partners. 
— Flertalet av våra egna verkstäder arbetar med bilservice men det är en ganska liten kompletterande verksamhet. Sen har vi ett mindre antal, cirka 15 med större ruljans och anställd bilmekaniker. För att vara däckfirma är vi ganska aggressiva på bilservice men en liten aktör vilket vi kommer att förbli som ett komplement för oss och våra kunder. 
— Kan vi även vara prisattraktiva, vilket vi kan, så ser vi positivt på det. Men nu har vi fokus på att få ordning på verksamheten och måste visa att vi gör bra i från oss innan vi expanderar vidare. 
Tror du att däckmarknaden är mättad?
— Nej, under säsong är inte marknaden mättad, det finns hur mycket som helst att göra och vi tvingas säga nej till kunder. Men å andra sidan har vi lite för låg försäljning under lågsäsong och vill ha en mer utdragen säsong där vi kompletterar med andra arbeten. det är dilemmat för oss. 
Hur ser du på Vianors framtid?
— Konkurrensen är tuff och det gäller att hitta fler födokrokar. I dag har vi helhetskonceptet med en nonstop-shop. Det är viktigt att förse kunden med det de efterfrågar och finnas där kunden vill ha oss. Ett alternativ vi har tittat på är att hämta bilen hos kunden men då måste kunden vara villig att betala för tjänsten. 
— Konkurrensen hårdnar från alla håll med framförallt ökad webbförsäljning vilket gör att vi måste anpassa oss efter priserna som råder. Samtidigt är vår styrka bättre service och tillgänglighet men kunderna är inte villiga att betala för mycket. Det gäller för oss att erbjuda tjänster till anständiga priser. 
En stor fördel för Vianor är att ha ägaren Nokian i ryggen med ett brett sortiment av populära vinterdäck och ett allt bredare sortiment av sommardäck. 
— Vi saknar några dimensioner, framförallt på tunga sidan, där våra däckverkstäder får komplettera med andra varumärken. Men något som verkligen kommer är vår egen regummeringsfabrik där jag ser stora möjligheter att växa. Ett alternativ som även är förbaskat bra ur ett miljöperspektiv med 75 procent återvunnet gummi. Vi ser också att avgifterna på Kina-däck skapar en renässans för regummering och har redan ökat produktionen för att möta det växande behovet.
Som vd för Vianor följer Morten Bendz även debatten om förlängd skiftesperiod.
— Skiftesperioden är befängt kort under våren, alla dubbdäck ska skiftas under fjorton dagar vilket är oerhört tufft. Denna vår har gynnat debatten då snön låg kvar väldigt länge. För oss innebar det att vi satte rekord på vinterdäck för personbil under mars månad när folk behövde nya vinterdäck även till påsklovet. 
Godkänd Bilverkstad är en annan intressant branschfråga. Morten Bendz ansats är att Vianors samtliga verkstäder ska ansluta sig till den nya kvalitetsstandarden. 
— En branschöverskridande överenskommelse som Godkänd Bilverkstad gör att vi seriösa aktörer får en bra stämpel att vi sköter oss och levererar det som kunden förväntar sig.
Vem kommer vinna fighten om däckkunden - däckverkstäderna eller bilhandlarna?
— I dag finns det utrymme för oss båda och jag är inte orolig för framtiden. Sverige har haft en fin nybilsförsäljning under flera år, vi blir fler i landet och efterfrågan kommer att öka. Tre år efter nybilsförsäljningen behöver kunden nya däck vilket gynnar oss.
Text och foto Klas Skarin

Fakta Morten Bendz

Aktuell som vd för Vianor

Ålder 53

Bor Bromma i Stockholm

Familj Fyra barn

Bakgrund Göteborgare, ekonom från Uppsala Universitet, reservofficer i Flottan, drivmedelsbranschen och livsmedelsbranschen

Fritidsintresse Segling och skidåkning

På nattduksbordet Homo Deus, uppföljaren till Sapiens

Senaste film Oj, längesedan jag var på bio. Jag såg ”Socker-filmen” nyligen

Bästa bilminne Jag hyrde en Dodge Charger på Avis i New York som jag hade i 14 dagar, ett trevligt minne!

I mitt garage Mitsubishi Outlander El-hybrid och en Land Rover Serie 3 Lightweight

Drömbil Konvertera min Land Rover till hybrid

Drivkraft Att coacha medmänniskor till att göra bra resultat

Mer om: Vianor
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Biljouren i Åkersberga klar för Godkänd Bilverkstad

Godkänd Bilverkstad är en vattendelare för branschen mot konsument – de seriösa verkstäderna med fokus på kvalitet och kundtrygghet kontra de oseriösa. Det menar Lasse Treser, vd på den fristående verkstaden Biljouren i Åkersberga som nyligen klarat årlig kontroll för Godkänd Bilverkstad.

Gunars Kalkis mästare i 2019 års Yrkesprov i fordonslackering

SFVF/Verkstadsföretagarna i möte med Europeiska Socialfonden

Benny Wallin från Sveriges Fordonsverkstäder (SFVF), har nu träffat den regionala samordnaren för Europeiska Socialfonden, Anna-Lena Wettergren-Wessman och diskuterat ett fondprojekt från Europeiska socialfonden. Det här handlar om att få resurser för att både kompetensutveckla personalen på verkstäder och nyutbilda personer som idag går arbetslösa till ett jobb inom fordonsbranschens verkstäder.

Orio AB:s vd lämnar företaget

2

MotorMagasinet på plats på Autopromotec i Bologna

Glasmästarnas egen snilleindustri

Nyhetsbrev

Ynnors Stora Elbilsdag - Vi ska inte vara rädda för att köpa en el- eller gasbil

-Men vi ska vara medvetna om riskerna. Det sade Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening SFVF, när han talade på Ynnors Elbilsdag.

Arkiv

HRF söker politisk korrigering av husbilsskatten

Maptun stärker verksamheten genom tillväxtinkubator

Nu är Autopromotec igång och MotorMagasinet är på plats

Appen säkrar kompetensen i bilverkstäderna

ProMeister Academy har utvecklat en app för verkstadspersonal att se sin kompetensnivå inom fordonsteknik. Appen hjälper verkstaden att säkra kvaliteten genom att visa aktuell kompetensnivå samt vilken den kunskap som behöver tillgodoses.

Kraftig minskning av antalet stölder av bildelar

Under första kvartalet 2019 har 404 stölder av airbags, navigationsenheter och huvudstrålkastare (xenon) inträffat. Det kan jämföras med samma period 2018 då 913 stölder inträffade. Det visar den senaste kvartalsstatistiken från Larmtjänst över bildelsstölder.

Unikt samarbete ska säkra kvalitet på fordonsutbildning

Gymnasium Skövde - Kavelbro har ingått ett unikt trepartsavtal med Volvo Car Sverige och Bilia i Skövde. Samarbetet ska bland annat säkra kvaliteten på Fordons- och transportprogrammet, öka intresset och matcha branschens verklighet.

Hur väl representerar dagens krockdockor befolkningen?

SAFERs Fordons- och Trafiksäkerhetscentrum på Chalmers har fått i uppdrag av näringsdepartementet att genomföra en kartläggning av eventuella brister i hur väl krockdockor representerar befolkningen som helhet.

Formel 1-legendaren Niki Lauda är död

Ford Mustang firar 55 år som nummer ett

Konceptdäck för Citroëns nya konceptfordon Citroën 19_19 Concept

Citroën 19_19 Concept är ett självkörande och uppkopplat elfordon som markerar varumärkets 100-årsjubileum. Konceptet är utvecklat med fokus på exklusivitet, komfort och integritet. Konceptdäcket Goodyear C100 är framtaget med extra stor dimension och estetik som matchar den spektakulära designen hos 19_19 Concept.

1

Körtillstånd för fordonslyft blir webbkurs

ProMeister Academy lanserar en webbkurs för anställda på bilverkstäder som ger fordonstekniker kunskap och verkstadschefen möjlighet att utfärda körtillstånd för personbilslyft.

Motormagasinet söker reporter

”Våga anställa de som inte passar in”

Mekonomen och Meca tar greppet om fleet-kunderna

Verkstaden som ger Saabar ett andra liv

Med entusiasm, yrkesskicklighet och lite hjälp från Orio har Saab-entusiasten Marcus Wighs verkstad hunnit laga många legendariska Saabar som andra skadeverkstäder dömt ut.

Svarta verkstäder och Framtiden i fokus på Inspirationsdagen

Volvo omkörd av VW Golf på topplista för begagnade bilar

Grundvattenbristen värst i Stockholms län

Ferrari har inlett året kanonstarkt

Snillrik hjullyft gör bytet enkelt

Här är Hedin Bils expansion 2018

Koppla greppet med Kamasa

Ny fjäderspännare kräver ingen demontering av axeln

Nya hjulvårdsprodukter från Seab

Ökade priser på begagnade bilar med störst lyft på hybrider

Ny försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige

Läs en årsredovisning och få veta mer om branschen

Volvo Car Sverige får ny vd

Här är hjulvagnen som skonar ryggen

Se alla Företagens egna nyheter

Unikt hörnblixtljus - Panorama sprider ljuset över 150°

Våra Vagnar

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Trådlös kamera - WIFI HD

GT80 MINI - stötsäker och IP-67-klassad diagnos baserad på Windows10.

MAHA firar 50 år

HBA Solutions - Kundunika lösningar

Produktnyhet från Purflux!

Produktnyhet från Purflux!

Utmana oss på mässan

LED-läcksökningslampa med fokuserbar lins

ACM 34002GP

Lazer extraljus - Toyota monteringskit

PRO-versionen av INFOFLEX PERSONALLIGGARE, ett smartare verktyg!

Cuby Shuttlesystem hos OneMed

KW Parts förstärker sin kundtjänst!

LED arbetsljus - tål tuffa tag

Drivaxel till Porsche Boxster S

Aircon Ready Refresh

ACM 3400 Hfc/Hfo

Tärnö - Varningsljusramp 944 mm

Direct Vision Standard (DVS) – Säkerhet för ”osynliga” cyklister och trafik...

Autoglass Restore har nu tillverkat ytterligare ett nytt tillbehör

Ny Luftbälg bak till BMW X5 E70 F15 & X6 E71 F16

Inverter 12V 1000W

Sänd till en kollega

0.171