23948sdkhjf

CHEF-Intervjun: "Vi ska bli mindre säsongskänsliga"

| Av Klas Skarin | Tipsa redaktionen
Morten Bendz är ny vd för Vianor och har inlett med att skapa bättre kostnadskontroll och göra besparingar. Nu är det viktigt att skapa god försäljning året om och försöka bli mindre säsongskänsliga.
Efter elva år på Preem valde Morten Bendz att ta över rodret på Nokians egna verkstadskedja Vianor. Överlämningen gick fort - en vecka. Första juli har han varit vd i ett år.
— På Preem hade jag ansvar för stationssidan som till stor del drivs genom franchiseupplägg. Skillnaden på Vianor är att vi har många däckverkstäder i egen bolagsdrift och drygt 40 partners som driver sin verksamhet som egenföretagare.
Morten Bendz trivs med sin nya roll och uppskattar att arbeta med något som alla människor, inklusive han själv, kan identifiera sig med - däck.
Hans eget motorintresse sträcker sig till en Land Rover serie 3 Leightweight som står hemma i garaget och behöver lite omvårdnad. 
— Modellen är en lättviktsmodell byggd för att luftlandsättas, jag importerade den från England, berättar Morten Bendz.
Uppdraget från Nokians aktieägare är tydligt för Vianors vd. Med ett undantag 2014 har verksamheten gått med röda siffror de senaste åren. 
— Ska jag vara helt ärlig låg vi på noll även 2014 men nu siktar vi på att få ett positivt resultat i år följt av en anständig lönsamhet under nästa år.
För att klara målet har Morten Bendz fått göra en hel del besparingar, plocka bort tjänster och hålla igen. 
— Överlag har det löst sig rätt bra med naturliga avgångar men det är aldrig smärtfritt att dra i handbromsen, säger han. 
Lösningen som måste till är nu att växa på med flera olika ben.
— Vianor gick tidigt i bräschen genom att erbjuda enklare bilservice till våra däckkunder och det kommer vi fortsätta med. Vi har kompetensen och för våra kunder är det en smidig lösning att göra allt samtidigt.
I dag ser Morten Bendz en större konkurrens från mindre aktörer, till exempel Däckskiftarna, vilket gör att marginalerna pressas. Nya möjligheter att tjäna pengar på är nödvändigt.
— I dag är vi ganska fullbokade på våra verkstäder vilket är både en styrka och ett problem. Sen är det väldigt svårt att hitta lämpliga lokaler i storstäderna. Att nya aktörer dyker upp är helt logiskt eftersom efterfrågan är större än utbudet när det gäller däckhotell och skiften i säsong.
Antalet Vianor-anläggningar, som erbjuder service, är i dag 59 stycken plus 40-talet partners. 
— Flertalet av våra egna verkstäder arbetar med bilservice men det är en ganska liten kompletterande verksamhet. Sen har vi ett mindre antal, cirka 15 med större ruljans och anställd bilmekaniker. För att vara däckfirma är vi ganska aggressiva på bilservice men en liten aktör vilket vi kommer att förbli som ett komplement för oss och våra kunder. 
— Kan vi även vara prisattraktiva, vilket vi kan, så ser vi positivt på det. Men nu har vi fokus på att få ordning på verksamheten och måste visa att vi gör bra i från oss innan vi expanderar vidare. 
Tror du att däckmarknaden är mättad?
— Nej, under säsong är inte marknaden mättad, det finns hur mycket som helst att göra och vi tvingas säga nej till kunder. Men å andra sidan har vi lite för låg försäljning under lågsäsong och vill ha en mer utdragen säsong där vi kompletterar med andra arbeten. det är dilemmat för oss. 
Hur ser du på Vianors framtid?
— Konkurrensen är tuff och det gäller att hitta fler födokrokar. I dag har vi helhetskonceptet med en nonstop-shop. Det är viktigt att förse kunden med det de efterfrågar och finnas där kunden vill ha oss. Ett alternativ vi har tittat på är att hämta bilen hos kunden men då måste kunden vara villig att betala för tjänsten. 
— Konkurrensen hårdnar från alla håll med framförallt ökad webbförsäljning vilket gör att vi måste anpassa oss efter priserna som råder. Samtidigt är vår styrka bättre service och tillgänglighet men kunderna är inte villiga att betala för mycket. Det gäller för oss att erbjuda tjänster till anständiga priser. 
En stor fördel för Vianor är att ha ägaren Nokian i ryggen med ett brett sortiment av populära vinterdäck och ett allt bredare sortiment av sommardäck. 
— Vi saknar några dimensioner, framförallt på tunga sidan, där våra däckverkstäder får komplettera med andra varumärken. Men något som verkligen kommer är vår egen regummeringsfabrik där jag ser stora möjligheter att växa. Ett alternativ som även är förbaskat bra ur ett miljöperspektiv med 75 procent återvunnet gummi. Vi ser också att avgifterna på Kina-däck skapar en renässans för regummering och har redan ökat produktionen för att möta det växande behovet.
Som vd för Vianor följer Morten Bendz även debatten om förlängd skiftesperiod.
— Skiftesperioden är befängt kort under våren, alla dubbdäck ska skiftas under fjorton dagar vilket är oerhört tufft. Denna vår har gynnat debatten då snön låg kvar väldigt länge. För oss innebar det att vi satte rekord på vinterdäck för personbil under mars månad när folk behövde nya vinterdäck även till påsklovet. 
Godkänd Bilverkstad är en annan intressant branschfråga. Morten Bendz ansats är att Vianors samtliga verkstäder ska ansluta sig till den nya kvalitetsstandarden. 
— En branschöverskridande överenskommelse som Godkänd Bilverkstad gör att vi seriösa aktörer får en bra stämpel att vi sköter oss och levererar det som kunden förväntar sig.
Vem kommer vinna fighten om däckkunden - däckverkstäderna eller bilhandlarna?
— I dag finns det utrymme för oss båda och jag är inte orolig för framtiden. Sverige har haft en fin nybilsförsäljning under flera år, vi blir fler i landet och efterfrågan kommer att öka. Tre år efter nybilsförsäljningen behöver kunden nya däck vilket gynnar oss.
Text och foto Klas Skarin

Fakta Morten Bendz

Aktuell som vd för Vianor

Ålder 53

Bor Bromma i Stockholm

Familj Fyra barn

Bakgrund Göteborgare, ekonom från Uppsala Universitet, reservofficer i Flottan, drivmedelsbranschen och livsmedelsbranschen

Fritidsintresse Segling och skidåkning

På nattduksbordet Homo Deus, uppföljaren till Sapiens

Senaste film Oj, längesedan jag var på bio. Jag såg ”Socker-filmen” nyligen

Bästa bilminne Jag hyrde en Dodge Charger på Avis i New York som jag hade i 14 dagar, ett trevligt minne!

I mitt garage Mitsubishi Outlander El-hybrid och en Land Rover Serie 3 Lightweight

Drömbil Konvertera min Land Rover till hybrid

Drivkraft Att coacha medmänniskor till att göra bra resultat

Mer om: Vianor
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bantad teknik från KTH kan ge lyft för autonoma fordon

För autonoma fordon är lidar, light detection and ranging, en avgörande komponent i den teknik som känner av hur omgivningen ser ut. Nu har forskare vid KTH utvecklat lidar-teknik som är betydligt billigare att tillverka, lättare och mer resurssnål än tidigare varianter.

Antalet efterlysta personbilar minskar i Sverige

Motormännen varnar för bristande konstruktion hos Volvo-motorer

MOTORHISTORIA: När en greve utmanade Ferrari

En stormrik italiensk greve försökte en gång i tiden utmana självaste Ferrari. Nu ska prototyperna säljas på auktion.

Nissens Automotive expanderar sitt utbildningskoncept med online

Kraftig ökning av försäkringsbedrägerier inom motorskador och trafikolyckor

Under 2018 genomförde de svenska sakförsäkringsbolagen 7 462 bedrägeriutredningar. Det är en ökning med 7 procent. Utredningarna ledde till att bolagen avböjde utbetalningar till ett värde av 480 miljoner kronor. Det visar den senaste statistiken över försäkringsbedrägerier frånLarmtjänst.

Nyhetsbrev

Opel Sverige flyttar huvudkontoret till Malmö

Arkiv

31 personer omkom i januaritrafiken på väg

Under januari månad i år omkom 31 personer och 1 489 skadades i vägtrafiken (140 svårt skadade och 1 349 lindrigt skadade). Det visar de preliminära uppgifter som inkommit till Transportstyrelsen den 15 februari. Det är 18 fler omkomna än under januari förra året.

Tänak vann Svenska Rallyt Johan Kristoffersson trea i WRC2

Ott Tänak från Estland vann årets Rally Sweden WRC före E. Lappi från Finland och med belgaren T. Neuville på tredje plats. Svenske Pontus Tidemand kom på 8:e plats.

1

Är världen redo för den självkörande revolutionen?

BMW M kommer med helt nya X-modeller

"Husbilsteknikern behöver vara tusenkonstnär"

Nya yrkeshögskoleutbildningar för husbils- och husvagnstekniker kan snart bli verklighet. Att jobba med husbilar ställer bitvis nya och andra krav på fordonsteknikern, menar SFVF:s vd Bo Ericsson.

Kärvare tider för Mekonomen som slopar utdelningen

CHEF-intervjun: ”Jag mår inte bra om inte jag får vara i verkstaden ibland”

1

Finsk bildelsjätte biter sig fast i Sverige

Drivknuten.se blir svensk representant för Febest

Specialisterna på delar för drivlinan, Drivknuten.se, blir ny officiell svensk representant för Febest Auto Parts. Det innebär ett stort tillskott på bildelar i högsta kvalitet som kompletterar Drivknuten´s sortiment.

Elbilsförares räckviddsångest oftast obefogad

När temperaturen sjunker nära noll minskar körsträckan hos elbilar, eftersom bilarnas batterier påverkas av kylan. Men farhågorna om att man som nybliven elbilsägare ska åka på en ”räckviddssmäll” på svenska vintervägar är ofta överdrivna, skriver försäkringsbolaget Ifs motorexpert Johan Granholm.

Ny rapport gör tummen upp för BMW:s framtid

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

1

Därför är brinnande gasbilar svåra att släcka

Skatteverket ska kolla bilverkstäder i jakten på svartarbete

I år fortsätter Skatteverket granskningen av branscher där risken för svartarbete är stor. Det gäller branscher som bilverkstäder och restauranger samt skönhetsbranschen och byggsektorn.

SFVF har bjudit in den nye konsumentansvarige ministern till verkstadsbesök

Landets nya civilminister, som också har ansvar för konsumentfrågorna, Ardalan Shekarabi (S) har ställt sig positiv till att besöka en verkstad för att få mer information om hur bilverkstadsbranschen fungerar.

Exclusive Cars väljer Dekra för sin kvalitetsutveckling

Renault godkänner HVO 100

Gratis app ger rätt oljekvalitet

”Man måste vara snabb på bollen”

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Teknikens Världs PeO Kjellström död

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

Ny vd för Circle K Sverige AB

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Högsby är Årets Bilkommun 2018

Ny UV-grundfyller från Basf

TEMA olja: De är världens 10 största oljejättar

Se alla Företagens egna nyheter

Avgaskylare

Nyckelmärkning och -hantering

Ledlenser - ATEX produkter

Fabriksrenoverad original dieselspridare till Volvo

Ny drivaxel till Volvo och Ford

Nya produkter till Jaguar, Land Rover och Scania

Bärarmar till Nissan Qashqai, 07-13

Linear 6 Elite - LAZER

Nya inre drivknutar till VW Transporter och Multivan T5

Ny drivknut till Dacia och Renault

MVS AB lanserar nytt sortiment av elbilsladdare

Kardanaxel till BMW X3

Flexiblare lagring för pallar och långgods

TriSys kundcase - CB Auto

Inspektionslampa

Nadine Kåmark siktar på VM-guld

Dieselpump till Jaguar och Ford

Winassist teknikerapp är här!

Zero Waste - där inget går till spillo

Extraljus 9"

Sänkt pris på BMW- och Mercedesaxlar

Här "printar" vi logotypes enligt kundens önskemål

Intelligenta och digitala registreringsskyltar

Hur man monterar bananformad spiralfjädrar korrekt

Silikondamasker åter i lager!

Sänd till en kollega

0.154