CHEF-Intervjun: "Vi ska bli mindre säsongskänsliga"

| Av Klas Skarin | Tipsa redaktionen
Morten Bendz är ny vd för Vianor och har inlett med att skapa bättre kostnadskontroll och göra besparingar. Nu är det viktigt att skapa god försäljning året om och försöka bli mindre säsongskänsliga.
Efter elva år på Preem valde Morten Bendz att ta över rodret på Nokians egna verkstadskedja Vianor. Överlämningen gick fort - en vecka. Första juli har han varit vd i ett år.
— På Preem hade jag ansvar för stationssidan som till stor del drivs genom franchiseupplägg. Skillnaden på Vianor är att vi har många däckverkstäder i egen bolagsdrift och drygt 40 partners som driver sin verksamhet som egenföretagare.
Morten Bendz trivs med sin nya roll och uppskattar att arbeta med något som alla människor, inklusive han själv, kan identifiera sig med - däck.
Hans eget motorintresse sträcker sig till en Land Rover serie 3 Leightweight som står hemma i garaget och behöver lite omvårdnad. 
— Modellen är en lättviktsmodell byggd för att luftlandsättas, jag importerade den från England, berättar Morten Bendz.
Uppdraget från Nokians aktieägare är tydligt för Vianors vd. Med ett undantag 2014 har verksamheten gått med röda siffror de senaste åren. 
— Ska jag vara helt ärlig låg vi på noll även 2014 men nu siktar vi på att få ett positivt resultat i år följt av en anständig lönsamhet under nästa år.
För att klara målet har Morten Bendz fått göra en hel del besparingar, plocka bort tjänster och hålla igen. 
— Överlag har det löst sig rätt bra med naturliga avgångar men det är aldrig smärtfritt att dra i handbromsen, säger han. 
Lösningen som måste till är nu att växa på med flera olika ben.
— Vianor gick tidigt i bräschen genom att erbjuda enklare bilservice till våra däckkunder och det kommer vi fortsätta med. Vi har kompetensen och för våra kunder är det en smidig lösning att göra allt samtidigt.
I dag ser Morten Bendz en större konkurrens från mindre aktörer, till exempel Däckskiftarna, vilket gör att marginalerna pressas. Nya möjligheter att tjäna pengar på är nödvändigt.
— I dag är vi ganska fullbokade på våra verkstäder vilket är både en styrka och ett problem. Sen är det väldigt svårt att hitta lämpliga lokaler i storstäderna. Att nya aktörer dyker upp är helt logiskt eftersom efterfrågan är större än utbudet när det gäller däckhotell och skiften i säsong.
Antalet Vianor-anläggningar, som erbjuder service, är i dag 59 stycken plus 40-talet partners. 
— Flertalet av våra egna verkstäder arbetar med bilservice men det är en ganska liten kompletterande verksamhet. Sen har vi ett mindre antal, cirka 15 med större ruljans och anställd bilmekaniker. För att vara däckfirma är vi ganska aggressiva på bilservice men en liten aktör vilket vi kommer att förbli som ett komplement för oss och våra kunder. 
— Kan vi även vara prisattraktiva, vilket vi kan, så ser vi positivt på det. Men nu har vi fokus på att få ordning på verksamheten och måste visa att vi gör bra i från oss innan vi expanderar vidare. 
Tror du att däckmarknaden är mättad?
— Nej, under säsong är inte marknaden mättad, det finns hur mycket som helst att göra och vi tvingas säga nej till kunder. Men å andra sidan har vi lite för låg försäljning under lågsäsong och vill ha en mer utdragen säsong där vi kompletterar med andra arbeten. det är dilemmat för oss. 
Hur ser du på Vianors framtid?
— Konkurrensen är tuff och det gäller att hitta fler födokrokar. I dag har vi helhetskonceptet med en nonstop-shop. Det är viktigt att förse kunden med det de efterfrågar och finnas där kunden vill ha oss. Ett alternativ vi har tittat på är att hämta bilen hos kunden men då måste kunden vara villig att betala för tjänsten. 
— Konkurrensen hårdnar från alla håll med framförallt ökad webbförsäljning vilket gör att vi måste anpassa oss efter priserna som råder. Samtidigt är vår styrka bättre service och tillgänglighet men kunderna är inte villiga att betala för mycket. Det gäller för oss att erbjuda tjänster till anständiga priser. 
En stor fördel för Vianor är att ha ägaren Nokian i ryggen med ett brett sortiment av populära vinterdäck och ett allt bredare sortiment av sommardäck. 
— Vi saknar några dimensioner, framförallt på tunga sidan, där våra däckverkstäder får komplettera med andra varumärken. Men något som verkligen kommer är vår egen regummeringsfabrik där jag ser stora möjligheter att växa. Ett alternativ som även är förbaskat bra ur ett miljöperspektiv med 75 procent återvunnet gummi. Vi ser också att avgifterna på Kina-däck skapar en renässans för regummering och har redan ökat produktionen för att möta det växande behovet.
Som vd för Vianor följer Morten Bendz även debatten om förlängd skiftesperiod.
— Skiftesperioden är befängt kort under våren, alla dubbdäck ska skiftas under fjorton dagar vilket är oerhört tufft. Denna vår har gynnat debatten då snön låg kvar väldigt länge. För oss innebar det att vi satte rekord på vinterdäck för personbil under mars månad när folk behövde nya vinterdäck även till påsklovet. 
Godkänd Bilverkstad är en annan intressant branschfråga. Morten Bendz ansats är att Vianors samtliga verkstäder ska ansluta sig till den nya kvalitetsstandarden. 
— En branschöverskridande överenskommelse som Godkänd Bilverkstad gör att vi seriösa aktörer får en bra stämpel att vi sköter oss och levererar det som kunden förväntar sig.
Vem kommer vinna fighten om däckkunden - däckverkstäderna eller bilhandlarna?
— I dag finns det utrymme för oss båda och jag är inte orolig för framtiden. Sverige har haft en fin nybilsförsäljning under flera år, vi blir fler i landet och efterfrågan kommer att öka. Tre år efter nybilsförsäljningen behöver kunden nya däck vilket gynnar oss.
Text och foto Klas Skarin

Fakta Morten Bendz

Aktuell som vd för Vianor

Ålder 53

Bor Bromma i Stockholm

Familj Fyra barn

Bakgrund Göteborgare, ekonom från Uppsala Universitet, reservofficer i Flottan, drivmedelsbranschen och livsmedelsbranschen

Fritidsintresse Segling och skidåkning

På nattduksbordet Homo Deus, uppföljaren till Sapiens

Senaste film Oj, längesedan jag var på bio. Jag såg ”Socker-filmen” nyligen

Bästa bilminne Jag hyrde en Dodge Charger på Avis i New York som jag hade i 14 dagar, ett trevligt minne!

I mitt garage Mitsubishi Outlander El-hybrid och en Land Rover Serie 3 Lightweight

Drömbil Konvertera min Land Rover till hybrid

Drivkraft Att coacha medmänniskor till att göra bra resultat

Mer om: Vianor


Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Audi-chefen gripen av polis

Här har Mercedes arkitekter hållit i pennan

Upplands Motors nya verkstad för Mercedes transport- och lastbilar, som just nu byggsi Stockholm, är ritad av Mercedes i Tyskland.

St1 tecknar avtal med bildelskedjan Mekonomen Group

Hedin Bil tar över Ernryd Cars tillgångar

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

Nu söks framtidens digitala mekaniker till nya superjobb

Nyhetsbrev

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Arkiv

STCC återvänder till Anderstorp

Saga Noréns Porsche från Bron säljs på auktion

Historien bakom Superdäck Service

Plus

Däckdoldis med över 100 verkstäder

De firar 20-årsjubileum nästa år och deras skylt blir en allt vanligare syn i Sverige. Däckkedjan Superdäck Service har kommit för att stanna.

ProMeister ställer sig bakom initiativ för jämställdhet

ProMeister ställer sig bakom initiativet Segerpotten och skänker pengar till insamlingen som arbetar för ökad jämställdhet inom svensk elitfotboll. Ett arbete som kan ligga till grund för en bättre framtid även inom andra branscher, som exempelvis bil och verkstad.

Mellan 15 000 och 20 000 väntas bli varnade för trafikbrott

Tufft Le Mans 24-timmars väntar för Ford

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

SFVF tecknar avtal med Fordonsliggare AB

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

Handelskriget trappas upp – EU befarar att president Trump inför biltullar i höst

Nytt Polestar-designat elektrifierat prestandaerbjudande

Tesla tvingas sparka 4 100 anställda

MRF och Visma i samarbetsavtal kring digitala personalliggare

KGK lanserar verkstadsinredning tillsammans med Kamasa Tools

1

Totalt 27 papperslösa gripna vid razzia mot bilverkstäder och andra bilföretag

Ford anställer ny vd för Sverige

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Debatt: Stoppa stöldligorna – gör som Tyskland

LEDARE: Hög tid att börja med personalliggare

MRF och Bil Sweden laddar för Almedalen

Plus

”Det är så här bilförsäljning kommer att se ut”

Plus

Så här kommer inspektörerna åt en oseriös verkstad

Kitcar-bygget som ska bli en Lotus-look a like

Många hann besikta men majoriteten A-traktorer fick körförbud

Volvo Cars tar bort engångsartiklar i plast

Han tar bilen från Svalbard till Gasoline Street Week

"Laga plast istället för att byta ut"

17 personer omkom i apriltrafiken på väg

Se alla Företagens egna nyheter

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Drivline

Hjulskydd

Drester 40 år

Volvoaxlar för sportchassi

Euroracing & LUKOIL på 1:a plats!

Arbetsplanering för verkstad

Nya BMW-godkända hjulbalanserare

≠SECURITY inside : NTN-SNR's chasis products

Fina priser på AC-maskiner

TOTAL lanserar ny toppmodern produkt!

Dekaler till Safelifts pelarliftar

Induktionsvärmare

Släcka tvåor? Är det något för vår verkstad?

FORMAC är i förändring

IRT från Hedson 50 år!

Sänd till en kollega

0.176