23948sdkhjf

Nu söks framtidens digitala mekaniker till nya superjobb

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Med målet om att bli Europas största digitala verkstad går autobutler.se nu ut med en strategi där fast anställda mekaniker ska hjälpa portalens över 3 000 internationella bilverkstäder. Ytterligare ett mål är att 450 000 bilägare ska ha sin egen mekaniker.

Digitaliseringen har blivit ett trendigt ord inom bilbranschen men på Sveriges största portal för bilreparationer autobutler.se drar man slutsatsen att det behövs fler yrkesproffs för att nå digital framgång.

Under det senaste halvåret har ett team på fem mekaniker fungerat som kundmottagare för utvalda verkstäder i Sverige. Detta har genererat så positiva resultat att man nu expanderar systemet med bilexperter som ska hjälpa till att beräkna och godkänna offerter efter bilmekanikerns fasta timkostnader. Den nya rollen fungerar därmed som ett mellanled mellan bilägare och verkstad.

- Det finns många i branschen som inte har tillräckliga kunskaper för att ställa om till att vara online. Därför expanderar vi nu vårt digitala servicecenter som hjälper verkstäderna att införskaffa och behålla kunder, samtidigt som bilägare får tillgång till mer exakta och tydliga offerter, berättar vd Christian Legêne.

Anledningen till att en digital marknadsplats som autobutler.se nu satsar på fast anställda mekaniker är att automatiska paketpriser inte nödvändigtvis garanterar tillräcklig precision. Om man överlåter en dator till att automatiskt beräkna alla offerter kan resultatet leda till en negativ upplevelse för kunden eller en dålig affär för verkstaden.

- Kombinationen av datadrivna offerter och centralt tillsatta “in-house mekaniker” är en stor fördel för verkstäderna. De slipper en massa problem eftersom vi förhindrar många missförstånd som annars kan förekomma. Nu får man tillgång till exakta beskrivningar och prisförslag samtidigt som man ser bilägarnas uppdrag på förhand.

Resultatet av centralt tillsatta mekaniker visar att verkstäderna är glada över att själva slippa räkna ut och värdera offerter, samt att bilägare uppskattar att få 100 procent jämförbara offerter, vilket gör det lättare att välja rätt bilreparatör.

Det digitala servicecentret har gett så goda resultat att man nu är redo att använda modellen med lokala kundmottagare på portalens övriga marknader i Tyskland, England, Frankrike och Danmark.  

- Vi är stolta över att vi inte bara bidrar med flera jobb utan också främjar en omvandling som förhoppningsvis kan skapa hundratals nya uppdrag för mekaniker. Redan idag kan vi ta fram offerter på konkreta bilreparationer som imorgon kommer kunna användas av en verkstad i Lyon i södra Frankrike eller i Berlin. Bilen och arbetet är ju det samma, även om priserna kan skilja sig enormt. Allting började egentligen med en fin tanke, men som nu har blivit till verklighet och kan gynna hela bilbranschen, säger Legêne.

Så fungerar det

När bilägarna skapar ett uppdrag via autobutler.se säkerställer portalens egna mekaniker att all information är korrekt. Ett exempel kan vara när bilägaren i beskrivningen informerar att bilen låter konstigt, då kontaktar autobutler.se kunden för att få en korrekt beskrivning av felet, innan uppdraget skickas vidare till verkstaden. På så sätt får Autobutler.se också tillgång till ny information som vidare gör det lättare att beräkna offerter för specifika uppdrag.

Fördelarna för verkstäderna är först och främst att de får tillgång till över en miljon jobb kombinerat med mekanikernas expertkompetens i specifika bilar och uppdragstyper.

Digitaliseringen tar sig in i bilbranschen. Svenskarna har omfamnat de nya digitala möjligheterna och de flesta konsumenter är vana vid beställa och köpa tjänster på nätet utanför ordinarie öppettider. Ett exempel är resebranschen som idag nästan enbart finns på nätet. På autobutler.se menar man att den digitala framtiden kommer att gynna branschen.

- 80 procent av alla verkstadsbesök under år 2025 kommer att beställas och hanteras online. Men istället för att se det som en kris bör branschen glädja sig över att Sverige skapar nya internationella jobb för mekaniker och experter, säger vd Christian Legêne.

FAKTA

Autobutler.se letar nu efter mekaniker som är intresserade av IT och kan jobba som personliga assistenter för verkstäder och 450.000 registrerade bilägare i Sverige, Danmark, Tyskland, England och Frankrike.

 Med tiden blir de centralt anställda medarbetarna experter i specifika bilmärken eller jobbtyper. Varje verkstad försäkras därför med en samarbetspartner som har samma kunskaper om bilen som biltillverkaren, samtidigt som de får en expert som kan leverera data och specifikationer på en högre nivå än de auktoriserade verkstäderna.

Autobutlers modell med ett centralt servicecenter gör det möjligt för verkstäderna att växa och utvidga sin kapacitet, eftersom de slipper administrativt krångel, samtidigt som de får digital marknadsföring och tillgång till nya kunder.

 Källa: Pressinformation Autobutler



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

VW:s implementering av e-strategin får stor betydelse för de anställda

Volkswagen kommer att anpassa sina fabriker i Emden och Hannover i Tyskland till produktion av elbilar. För de båda anläggningarna finns nu en överenskommelse om en sysselsättningsgaranti fram till 2028 under omvandlingsfasen.

Mercedes på digitaliseringsresa genom Sverige

Låg framtidstro för dieseldrivna fordon

Fullt krig om köparna mellan begagnade bil-sajter

PSI Motor satsar för framtiden

1

Hjälp oss att utveckla MotorMagasinet

Delta i vår läsarundersökning! Vi skulle gärna vilja att du tar chansen att påverka och utveckla innehållet i MotorMagasinet.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Vianor lockades av däck på vagn

TEMA VERKSTADSUTRUSTNING: När Vianor skulle byta ut sina gamla pallställage föll valet på däcksställ från Optimel. Anledningen var lösningen med vagnar i botten av ställen.

Arkiv

Så ska PSA bredda eftermarknadsaffären

Nu lanserar franska PSA-koncernen sitt nya servicekoncept för verkstäder – Euro Repar - och de riktar sig enbart till märkesauktoriserade verkstäder.

De vill förvara däcken på vagnar

Branschmöte om allvarliga säkerhetsrisker kring e-fordon

Säkerhetsfrågor kring e-fordon har diskuterats på ett stormöte i Kista med representanter för delar av fordonsbranschen, Volvo, Scania, Dafo, Fogmaker, SFVF m fl. Bakom arrangemanget stod forskningsinstitutet RISE.

Fordonsutbildning garanterar elever provanställning i sex månader

ProMeister Solutions och Lärande i Sverige tar nästa steg i framgångsrikt utbildningssamarbete och garanterar alla elever jobb.

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Zlatan delade ut Volvo Car-stipendium på 1 miljon till idrottsföreningen Grunden Bois

Bilister "knuffar" undan tvåhjulingar från p-platser

Parkeringsskadorna för MC ökar nu i Stockholms stad. Tidigare har man trängt ihop sig i MC-rutorna för att så många som möjligt ska få plats. Där har man varit fredad från parkeringsskador. Nu är situationen förändrad. Och bilägarna är irriterade på att tvåhjulingar tar upp hela p-rutor.

SFVF i nytt avtal med Branschkontroll

Sveriges Fordonsverkstäders Förening har ingått avtal med Branschkontroll för att utföra samtliga tekniska kontroller av alla Certifierad Verkstad samt Eurogarant.

Ford lanserar nytt supermaterial

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Han knäcker koden till bilens styrdon

Verkstäderna får allt oftare problem med att återmontera styrdon på nyare bilar. Vi bad en expert på området förklara varför och hur han bär sig åt för att lösa problemet.

Här är jobben som behöver tillsättas i Skåne fram till 2020

Han har reningstekniken som kan ge fordonstvättarna rent miljösamvete

”Kinesiska tillverkare vill ta över stafettpinnen”

Här är vinnarna på Motorgalan 2018

Bilder från Motorgalan

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Anna Widholm är Årets Lackerare

Årets Ledare är John Marnell, vd på JBil

Rejmes Halmstad är Årets Marknadsförare

Årets Produkt eller Tjänst togs hem av ProMeister Solutions

På nytt jobb

Se alla Företagens egna nyheter

Startproblem och bristande dragkraft på PSA 1.6 HDI?

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Utökat sortiment på fram / bakvagn

LED arbetsbelysning

Drester GP Filter eQ från Hedson

Utveckling och investering i Triscans gasfjäderproduktion

En livfylld marknadsplats

-Spelar startmotorns kuggantal någon roll vid byte?-

Bannerbow

Män, yrke och cancer - movemberkampanj

LED arbetsbelysning 40 W med värmelins

Aktuell statistik om däck

Drivaxel till Kia Ceed

Ditt ljus i höstmörkret

Extraljusramp på hela 270W

Olja- och filterpaket till DSG

Intelligenta vattenpumpar från Schaeffler

Dubbelkopplingar från LuK

Nya drivaxlar till nyare Volvo-modeller

Maxtel Evapor Ledramp 23,5"

Dags för däck

Träffa oss på Persontrafik 2018

Dags igen för däcksäsongen

Maxtel Evapor Extraljus 9" LED 25

Personalliggare för fordonsverkstäder - smidigt arbetssätt och snabb inlärn...

Sänd till en kollega

0.172