23948sdkhjf

Nu söks framtidens digitala mekaniker till nya superjobb

Med målet om att bli Europas största digitala verkstad går autobutler.se nu ut med en strategi där fast anställda mekaniker ska hjälpa portalens över 3 000 internationella bilverkstäder. Ytterligare ett mål är att 450 000 bilägare ska ha sin egen mekaniker.

Digitaliseringen har blivit ett trendigt ord inom bilbranschen men på Sveriges största portal för bilreparationer autobutler.se drar man slutsatsen att det behövs fler yrkesproffs för att nå digital framgång.

Under det senaste halvåret har ett team på fem mekaniker fungerat som kundmottagare för utvalda verkstäder i Sverige. Detta har genererat så positiva resultat att man nu expanderar systemet med bilexperter som ska hjälpa till att beräkna och godkänna offerter efter bilmekanikerns fasta timkostnader. Den nya rollen fungerar därmed som ett mellanled mellan bilägare och verkstad.

- Det finns många i branschen som inte har tillräckliga kunskaper för att ställa om till att vara online. Därför expanderar vi nu vårt digitala servicecenter som hjälper verkstäderna att införskaffa och behålla kunder, samtidigt som bilägare får tillgång till mer exakta och tydliga offerter, berättar vd Christian Legêne.

Anledningen till att en digital marknadsplats som autobutler.se nu satsar på fast anställda mekaniker är att automatiska paketpriser inte nödvändigtvis garanterar tillräcklig precision. Om man överlåter en dator till att automatiskt beräkna alla offerter kan resultatet leda till en negativ upplevelse för kunden eller en dålig affär för verkstaden.

- Kombinationen av datadrivna offerter och centralt tillsatta “in-house mekaniker” är en stor fördel för verkstäderna. De slipper en massa problem eftersom vi förhindrar många missförstånd som annars kan förekomma. Nu får man tillgång till exakta beskrivningar och prisförslag samtidigt som man ser bilägarnas uppdrag på förhand.

Resultatet av centralt tillsatta mekaniker visar att verkstäderna är glada över att själva slippa räkna ut och värdera offerter, samt att bilägare uppskattar att få 100 procent jämförbara offerter, vilket gör det lättare att välja rätt bilreparatör.

Det digitala servicecentret har gett så goda resultat att man nu är redo att använda modellen med lokala kundmottagare på portalens övriga marknader i Tyskland, England, Frankrike och Danmark.  

- Vi är stolta över att vi inte bara bidrar med flera jobb utan också främjar en omvandling som förhoppningsvis kan skapa hundratals nya uppdrag för mekaniker. Redan idag kan vi ta fram offerter på konkreta bilreparationer som imorgon kommer kunna användas av en verkstad i Lyon i södra Frankrike eller i Berlin. Bilen och arbetet är ju det samma, även om priserna kan skilja sig enormt. Allting började egentligen med en fin tanke, men som nu har blivit till verklighet och kan gynna hela bilbranschen, säger Legêne.

Så fungerar det

När bilägarna skapar ett uppdrag via autobutler.se säkerställer portalens egna mekaniker att all information är korrekt. Ett exempel kan vara när bilägaren i beskrivningen informerar att bilen låter konstigt, då kontaktar autobutler.se kunden för att få en korrekt beskrivning av felet, innan uppdraget skickas vidare till verkstaden. På så sätt får Autobutler.se också tillgång till ny information som vidare gör det lättare att beräkna offerter för specifika uppdrag.

Fördelarna för verkstäderna är först och främst att de får tillgång till över en miljon jobb kombinerat med mekanikernas expertkompetens i specifika bilar och uppdragstyper.

Digitaliseringen tar sig in i bilbranschen. Svenskarna har omfamnat de nya digitala möjligheterna och de flesta konsumenter är vana vid beställa och köpa tjänster på nätet utanför ordinarie öppettider. Ett exempel är resebranschen som idag nästan enbart finns på nätet. På autobutler.se menar man att den digitala framtiden kommer att gynna branschen.

- 80 procent av alla verkstadsbesök under år 2025 kommer att beställas och hanteras online. Men istället för att se det som en kris bör branschen glädja sig över att Sverige skapar nya internationella jobb för mekaniker och experter, säger vd Christian Legêne.

FAKTA

Autobutler.se letar nu efter mekaniker som är intresserade av IT och kan jobba som personliga assistenter för verkstäder och 450.000 registrerade bilägare i Sverige, Danmark, Tyskland, England och Frankrike.

 Med tiden blir de centralt anställda medarbetarna experter i specifika bilmärken eller jobbtyper. Varje verkstad försäkras därför med en samarbetspartner som har samma kunskaper om bilen som biltillverkaren, samtidigt som de får en expert som kan leverera data och specifikationer på en högre nivå än de auktoriserade verkstäderna.

Autobutlers modell med ett centralt servicecenter gör det möjligt för verkstäderna att växa och utvidga sin kapacitet, eftersom de slipper administrativt krångel, samtidigt som de får digital marknadsföring och tillgång till nya kunder.

 Källa: Pressinformation Autobutler

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.116