23948sdkhjf

Läs det finstilta i bilförsäkringen eller riskera bli blåst på ersättning

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Det finns fler bil- och motorförsäkringar än någon annan försäkring. Konsumentverket har granskat tolv bilförsäkringar och funnit att det finns brister och otydligheter i en majoritet av dem.  Som konsument kan det vara svårt att reda ut vad försäkringen omfattar och inte omfattar – avtalsvillkoren kan vara mer än 80 sidor långa. Det är förmodligen få som läser igenom så många sidor. De flesta av oss tar kanske bara del av det som lyfts fram i informationen före köp eller i reklamen.

– Ändå är det viktigt att bilägaren får koll på vad som ingår. Det gäller att förstå vilket skydd man har och ta ställning till om man behöver tillägg eller inte. En risk är att man tror att försäkringen är mer omfattande än vad som är fallet och att man upptäcker det först när en skada inträffat. Man kan också vara överförsäkrad, det vill säga betalar för tillägg som man inte behöver, säger Elin Steno, jurist vid Konsumentverket.

Det här ställer stora pedagogiska krav på bolagen: de måste presentera innehållet och begränsningarna på ett enkelt och tydligt sätt. Det gäller också att inte lova för mycket i reklamen och på så vis skapa en övertro på försäkringen. Det är inte heller tillåtet att blanda förköpsinformation och reklam, vilket många företag gör.

– Vi ser att företagen gärna använder svepande formuleringar med orden ”tryggt” och ”enkelt”, utan att närmare förklara vad det betyder. Försäkringen kan därför se ut att ha fördelar som andra inte har. Det kan skapa fel förväntningar hos konsumenten, säger hon.

Konsumentverket har funnit skrivningar som kan tolkas som att försäkringen ersätter alla skador oavsett vad som hänt. Ibland låter det som att hyrbilen inte kostar något, trots att konsumenten måste betala en del själv. Konsumentverket påpekar också att när bolag lyfter fram personer som vittnar om försäkringens förträfflighet måste de vara verkliga, annars ska det framgå att de inte är det.

Myndigheten har även stött på avtalsvillkor som strider mot lagen eller är olämpliga eftersom balansen mellan bolag och konsument blir skev, till bolagens fördel. Ett exempel är krav på att polisanmäla skada på en viss ort, när man numer oftast anmäler skada på webben eller per telefon. Ett annat är felaktig information om Allmänna reklamationsnämnden, något som gör att konsumenten kan missa möjligheten att få hjälp vid en tvist. Ett tredje exempel är villkor som begränsat konsumentens rätt att välja ombud vid en tvist.

De bolag som ingått i granskningen har fått ta del av resultatet och Konsumentverket kommer att följa upp de brister som uppmärksammats.

Läs hela granskningen här:

Hela granskningen - PM granskning av bilförsäkringar

 

Pressinformation: Konsumentverket

 

Bild: Colourbox

 

 

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Porsche vill bygga flygande bilar med Boeing

Ekot avslöjar fusk med bilars återvinning

Sveriges Radios Ekot har rapporterat att tusentals ton bildelar malts ner och lagts på stängda soptippar och sedan redovisats som materialåtervinning. Enligt Naturvårdsverket strider det mot regelverket, men Bil Sweden anser att branschen klarar återvinningskraven.

Vätgasbilen Toyota Mirai blir snygg och bakhjulsdriven

Plus

Tema Tvätt/Bilvård: Rena bilar – men till vilket pris?

Vikarierande reporter sökes till Motormagasinet

Holmström Bil först att certifiera sin arbetsmiljö

När Holmström Bil hade certifierat sitt arbetsmiljöarbete enligt den nya ISO-standarden, förstod man att man var först i branschen att göra så.

Nyhetsbrev

OKQ8 förvärvar miljöinriktat biltvättföretag

Arkiv

Ny tjänst bevakar servicebehovet

Stulna bilar försvinner allt oftare

Chef-intervju: Caj Luoma får rull på utbildning

Caj Luoma är chef inom kompetensförsörjning på Transportföretagen. Han har varit i branschen länge, trots att det inte var självklart från början.

Shipman tror på luftfjädring

Det började med renovering av franska bakaxlar och nu handlar det lika mycket om luftfjädring. Shipman Bildelar levererar det ingen annan vågar.

1

Ledare #32: Allt är inte bilföretagens fel

Fusk på bilverkstad avslöjat

Flera aktörer har kontrollerat ett antal bilverkstäder och biltvättar i Botkyrka i början av oktober, det rapporterar tidningen Mitt i. På en bilverkstad hittade polisen flera personer som saknade arbetstillstånd.

Marcus Ericsson blir teamkamrat med Felix Rosenqvist

Volvo och Geely slår samman motorutveckling

Volvo Cars utveckling och tillverkning av förbränningsmotorer kommer att slås samman med motsvarande verksamhet hos det kinesiska systerföretaget Geely, enligt planer som nu presenterats.

Felaktiga reservationer vanligt i bilannonser

Reservationer mot felskrivningar bryter mot marknadsplatsernas regler. Ändå förekommer de i nästan var fjärde handlarannons. Nu lovar handelsplatserna bättring.

Plus

Tuffare krav på moderna bilinredningar

I takt med att bilarna blir mer tillförlitliga mekaniskt ställs tuffare krav på inredningarna. När bilarna håller längre ska interiörmaterialen också göra det.

Solenergi blir effektivt biobränsle

Henkel och Carbon Revolution ingår samarbete

Transporter av litiumjonbatterier klarar inte reglerna

Många litiumjonbatterier transporteras utan att regelverken för det följs. Trots incidenter som skett med dessa typer av batterier tror vissa fortfarande att de inte är farliga anser Patrick Björkman, säkerhetsrådgivare och farligt gods-specialist på DGM Sverige.

Han är mästare av TCR Scandinavia 2019

Robert Dahlgren blev mästare av TCR Scandinavia 2019 i helgen när finalen ägde rum. Det är Dahlgrens andra titel i sammanhanget.

Koenigsegg öppnar återförsäljare i Sverige

Konsumenterna mognar inför självkörande bilar

Grönbil.se vill locka miljöbilsannonser

Peter Törnqvist såg att det fanns ett behov för en marknadsplats inriktad på miljöbilar. Nu har han dragit igång Grönbil.se, ett slags Blocket enbart för miljöbilar.

Debatt: Swedacs roll är ackreditering

M Sverige välkomnar Konsumentverkets varning

Ledare #31: Brexit utan avtal ger fordonsbranschen skrämselhicka

Utbildningspris går till transportskola i Skåne

Polestar 2 går nu att beställa

Regeländringar bakom stark uppgång i september

Massiv insats mot kemiska risker

Debatt: Swedac missbrukar sin ställning

Tesla öppnar för privatleasing av Model 3

Continental lanserar framtidens smarta däck

Myndigheter samarbetar mot verkstadsfusk

Utbildningskrav för däckmontörer – lockar eller skrämmer?

Se alla Företagens egna nyheter

Ett sortiment för allas behov

Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

Sensorprogrammet har utökats med MAP-sensorer

G A Lindberg ChemTech söker en ny Miljötekniker till Stockholm

Seminarium om hantering och produktion vid ingjutning med polyuretan

Limma ”feta plaster” (Polyeten och Polypropylen) – Det här behöver du tänka på!

Välkommen till vår nya webbplats!

Är du den vi söker?

Arbetsmiljöverket undersöker kemiska risker i arbetet - bilverkstäder är en fokusgrupp

Så här rekommenderar vi på INFOFLEX DATA våra kunder att arbeta för att bli en Godkänd Bilverkstad

En säkrare arbetsdag för dig, medtrafikanter och medpassagerare.

3 sätt att undvika luftbubblor vid ompackning t.ex. lim, smörjfett & silikon till sprutor

Reparationssatser till BMW Getrag GS6-17 växellådan

Ytterligare 84 delar till el-, hybrid- och gasbilar

En lysande liten nyhet

Besök Yallotrade på inspirationsdagen 27/9!

We are live!

Automässan 2020

Välkommen att hälsa på oss på Evertiq Elektronikmässa i Lund den 26 september

Snart på marknaden... Lazer Triple-R Elite 1250 smartview

Smörjfett för elmotorer – Så väljer du rätt

Slipp tunga lyft med en ny hjullyft

Är du redo för skiftesperioden?

Ny serie av kraftfulla arbetsljusramper

LUKOIL expanderar i Norden

Sänd till en kollega

0.116