23948sdkhjf

Volvo 440 – en framsynt Volvo fyller 30 år

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

I juni 1988 presenterades Volvo 440 för första gången. Den var en femdörrars familjebil som delade teknik med sportcoupén 480. Nu visade Volvo på allvar att framhjulsdrift var vägen framåt.

Arbetet med det som bland annat skulle bli Volvo 440 inleddes redan 1978. Det var ett nytt projekt som skulle leda företaget till framtidens Volvobilar. Det gällde att tänka fritt och sikta mot stjärnorna – därför döptes projektet till Galaxy.

I september 1980 stod den första framhjulsdrivna prototypen färdig. Även om den främst var tänkt för att testa funktionerna så var den utseendemässigt lik det som skulle bli Volvo 440. G4 som prototypen kallades gav prov på de egenskaper som Volvo sökte. Den var framhjulsdriven och rolig att köra. Innerutrymmena var goda samtidigt som yttermåtten hölls kompakta.

Galaxyprojektet skulle komma att mynna ut i två modellserier. Mest genomslag fick stora 850 som presenterades sommaren 1991 men 400-programmet kom faktiskt flera år tidigare. 1982 togs den delen av projektet över av Volvos dotterbolag i Nederländerna där det fortsatta utvecklingsarbetet skedde.

Först ut av Volvos nya framhjulsdrivna modeller var sportcoupén 480 som hade officiell premiär på motormässan i Genève 1986. Denna utpräglade nischprodukt banade väg för 440 som visades två år senare och som på allvar skulle slåss om bilköparna i den så kallade mellanklassen.

Volvo 440 var en modern halvkombimodell som hade ett praktiskt delat baksäte. Mittpanelen i instrumentbrädan var riktad mot föraren som på så vis lättare kom åt reglagen. Formerna knöt ihop modellprogrammet med 700-serien med sina släta karossidor samt nästan vertikala och lågt dragna sidorutor.

Motorerna var samtliga fyrcylindriga med enkel överliggande kamaxel, från 1.6 liter upp till 2 liter, inklusive en turbo på 1.7 liter.

Säkerheten var givetvis i framkant och låsningsfria bromsar, ABS fanns som tillval redan 1989. Från 1991 års modell kom bältesförsträckare och airbag som tillval och 1994 fick modellen Volvos integrerade sidokrockskydd SIPS.

Produktionen skedde i holländska Born där också föregångaren 340/360 samt 480 tillverkades.

1989 presenterades nästa modellversion i 400-serien, 460 som var en tio centimeter längre sedanversion av 440.

I november 1996 lades tillverkningen av Volvo 440 och 460 ner, då hade efterträdaren S40 och V40 byggts parallellt i drygt ett år.

Källa: Volvo Cars

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Motormagasinet söker reporter

Körtillstånd för fordonslyft blir webbkurs

ProMeister Academy lanserar en webbkurs för anställda på bilverkstäder som ger fordonstekniker kunskap och verkstadschefen möjlighet att utfärda körtillstånd för personbilslyft.

Svarta verkstäder och Framtiden i fokus på Inspirationsdagen

Volvo omkörd av VW Golf på topplista för begagnade bilar

Bilägare vill ha smarta, slitstarka och lättrullande däck

Däck som med hjälp av sensorteknik kan anpassa sig för olika väglag, däck som är slitstarka och däck med ännu lägre rullmotstånd är önskemål som svenska bilister ställer för framtidens däck, visar en enkät från Nokian Tyres.

Ny generation av Suzuki Jimny

Nyhetsbrev

Praktisk Bilverkstad på Konsumentvägledardagarna

Arkiv

”Våga anställa de som inte passar in”

Mekonomen och Meca tar greppet om fleet-kunderna

Verkstaden som ger Saabar ett andra liv

Med entusiasm, yrkesskicklighet och lite hjälp från Orio har Saab-entusiasten Marcus Wighs verkstad hunnit laga många legendariska Saabar som andra skadeverkstäder dömt ut.

BMW tvingas till fler återkallelser

Dieselmotorer som fattar eld, bilar som kan få problem med krockkudden i ratten och bilar där strömförsörjningen slås ut. BMW har tvingats till flera omfattande återkallelser av bilar både i år och ifjol.

Volvo Car Group tecknar batteriavtal värt flera miljarder US-dollar

Volvo Car Group har tecknat långsiktiga avtal med de ledande batteritillverkarna CATL och LG Chem för att säkerställa leveranser av litiumjonbatterier värt flera miljarder US-dollar det kommande årtiondet för nästa generations Volvo- och Polestar-modeller.

Mikroplast på västkusten till 97 procent annat än däckgummi

Nyligen har det rapporterats om förekomst av däckgranulat från konstgräs i en sjö vid Växjö. Det har även rapporterats om förekomst av däckpartiklar i havet på västkusten. – Det är olyckligt att däck och däckgummi återigen pekas ut som enormt miljöproblem på lösa eller felaktiga grunder, säger Fredrik Ardefors, vd Däckbranschen.

Kraftig ökning av laddbara fordon

Nu har Nordens första Alpine Centre öppnat

​FIA-studie oroas över tillgång till fordonsdatan

Ges fordonstillverkarna rätt att kontrollera och bestämma över – begränsa – tillgången till den fordonsgenererade datan, skulle det innebära ekonomiskt bortfall och merkostnader för märkesoberoende verkstäder respektive för konsument på uppemot 65 miljarder Euro (ca 700 miljarder kronor) 2030.

Grundvattenbristen värst i Stockholms län

Trycket på fria verkstäder ökar igen

För första gången på många år har Cecra, den europeiska samarbetsorganisationen för bilhandel och verkstad, återaktiverat arbetet i gruppen för fria verkstäder. Bo Ericsson, vd för SFVF, sitter med i Cecra och har lämnat den här rapporten från senaste mötet.

Rekordtapp för biodrivmedel

SFVF varnar för piratkopierade bildelar

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) varnar verkstäder och bilägare för att montera in bildelar om ursprunget av delen är okänd!

Lagligt begränsa fordonstvättarnas vattenanvändning vid vattenbrist

En kommun har möjlighet att begränsa företags vattenanvändning om vattenbristen blir tillräckligt allvarlig. Grundvattenreserverna i Sverige är just nu lägre än kanske någonsin i modern tid.

Snillrik hjullyft gör bytet enkelt

Viktiga branschfrågor i fokus på Inspirationsdagen i Göteborg

Hur ska verkstäderna klara framtiden med ökade kundkrav, ökad granskning från myndigheter, nya teknik med Artificiell Intelligens, brist på personal? Det var några av frågorna som togs upp på Inspirationsdagen 100% Verkstad i Göteborg.

Så mycket lägre serviceintäkter ger elbilar

Det krävs service på tre elbilar för att generera samma intäktsnivå som för service på en vanlig bensin- eller dieselbil. Det erfar man på Nissan i Norge.

Ferrari har inlett året kanonstarkt

Ny fjäderspännare kräver ingen demontering av axeln

Koppla greppet med Kamasa

Här är Hedin Bils expansion 2018

Nya hjulvårdsprodukter från Seab

Ökade priser på begagnade bilar med störst lyft på hybrider

Ny försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige

Läs en årsredovisning och få veta mer om branschen

Här är hjulvagnen som skonar ryggen

Volvo Car Sverige får ny vd

1

Toyotahandlarna förlänger begagnatgarantierna till 10 år

Biltema Foundation satsar 800 miljoner

Se alla Företagens egna nyheter

HBA Solutions - Kundunika lösningar

Produktnyhet från Purflux!

Produktnyhet från Purflux!

Utmana oss på mässan

LED-läcksökningslampa med fokuserbar lins

ACM 34002GP

Lazer extraljus - Toyota monteringskit

PRO-versionen av INFOFLEX PERSONALLIGGARE, ett smartare verktyg!

Cuby Shuttlesystem hos OneMed

KW Parts förstärker sin kundtjänst!

LED arbetsljus - tål tuffa tag

Drivaxel till Porsche Boxster S

Aircon Ready Refresh

ACM 3400 Hfc/Hfo

Tärnö - Varningsljusramp 944 mm

Direct Vision Standard (DVS) – Säkerhet för ”osynliga” cyklister och trafikanter!

Autoglass Restore har nu tillverkat ytterligare ett nytt tillbehör

Ny Luftbälg bak till BMW X5 E70 F15 & X6 E71 F16

Inverter 12V 1000W

Total lanserar en banbrytande produktserie med smörjmedel för el- och hybridbilar

Produktnyhet från Purflux!

Så säkerställer vi hög leverans-kapacitet

Bromsservice - för säkerhets skull

Kraft och IT försörjning för framtidens verkstad

ACM 2400 Hfc/Hfo

Sänd till en kollega

0.118