23948sdkhjf

Handbyggda sportbilar – deras passion

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Att restaurera gamla bilar innebär ibland att man får bygga färdigt en bil, utan ritningar och mallar. Det har Magnus Ahlqvist på småländska Motorima stor erfarenhet av.

Året var 1983 och den då 30-årige Magnus Ahlqvist hade gett sig i kast med att försöka bygga en egen bil utifrån ett VW bubbla-chassi. Han hade valt aluminiumplåt till karossen, som han formgav och knackade fram helt själv.

– Drömmen, som hos många andra pojkar, var att bygga sin egen bil.

Slutresultatet blev en lätt liten öppen tvåsitsig sportvagn, som döptes till Motorima. Logotypen hade Magnus ritat redan när han gick på gymnasiet.

Magnus byggde ytterligare sex bilar och de sista exemplaren byggde han så när som på motorn helt på egen hand. De två första hade VW-boxermotorer och till de andra fem bilarna använde Magnus Porsche- och Alfa Romeo-motorer.

– Konstigt nog så väckte mina bilbyggen lite intresse i omgivningen och jag fick några beställningar efter hand och uppdragen blev mer och mer avancerade. I och med att jag började lära mig hantverket med att bygga aluminiumkarosser så fick jag kunder som hade exklusiva äldre sportbilar med sådana karosser.

Magnus pojkdröm hade blivit ett levebröd. Karosseriverkstaden och firman Motorima var född.

– Jag hade ett intresse av själva hantverket, att specialbygga karosser och att man med så pass enkla verktyg kunde bygga karosser i aluminium, som det ofta är i sportvagnar från 50- och 60-talet. Aluminium är inget modernt material egentligen, utan det är bara det att man inte tidigare kunde pressa det.

Även om alla jobb man tar på sig i företaget handlar om renovering eller restaurering så innebär vissa uppdragen att man nästintill måste bygga upp bilen från grunden, berättar Magnus.

– En del bilar är bara byggda i ett exemplar. På 50- och 60-talet var det också vanligt att bilar som serietillverkades var handbyggda, och då blev i praktiken ingen bil exakt den andra lik, förklarar Magnus och visar en Alfa Romeo 2506C från 1949 som står i verkstaden och ägs av en norrman, som hittade bilen i USA.

– Den här Alfan är helt handbyggd. Ingenting finns att få tag i som reservdel, utom möjligtvis mekaniska delar. Denna har jag jobbat med länge, den kom tillbaka från lackverkstaden nyligen. Lackerar gör vi inte själva.

Magnus och hans kollegor har dock haft större utmaningar än så. Lite längre bort i verkstaden står en Alfa Romeo Mille Miglia, en ren tävlingsvagn från 1936 och föregångaren till 2500 6C.

– Här fanns ingenting kvar av karosseriet. Bara chassit, inte en enda plåtbit fanns kvar. Det finns gamla teckningar. Så vi fick gå efter bland annat proportioner. Man skaffar så mycket material om bilen som man kan och man vet hjulbas och axelavstånd och sådana data. Sedan handlar det om erfarenhet, att man jobbat med många bilar och bilmodeller.

Magnus och hans kollegors arbete är således ofta lite av ett detektivarbete, där Google ofta inte räcker långt.

– Man sitter inte framför datorn och bara beställer utan det är kontakter som gäller; folk i Italien som jobbar med gamla bilar. En del har specialiserat sig på att bygga bilar, som vi, och en del har specialiserat sig på att leta delar. Men ibland tvingas vi tillverka mekaniska delar när vi inte hittar någon på marknaden.

Motorima får även uppdrag som inte kräver fullt utvecklad detektiv-näsa. Strax innanför entrén står en Mercedes-Benz, som förvisso är ovanlig i Sverige men långt ifrån unik.

– Det här är mer en vanlig renovering fast det är en väldigt exklusiv bil, en Mercedes 190 SL. Här bygger vi ingenting utan plockar ned alltihop och renoverar upp. Och till den här bilen finns reservdelar att köpa. Den är exklusiv men masstillverkad.

Varje bil man jobbar med kräver i regel flera tusen timmars arbete, vilket innebär att den blir kvar i flera månader eller över ett år innan den är färdig. Och kraven på noggrannhet är höga, påpekar Magnus.

– I den här klassen så ska allt vara så autentiskt och så mycket original som det går. Så vi anstränger oss in till varje nit, varje skruv. Man gör allt man kan för att det ska bli så exakt och så likt originalet som möjligt.

Det tidsödande arbetet med renoveringar har gjort att Magnus fått tacka nej till en hel del kunder genom åren.

– Fast det är lite annorlunda nu när vi är fyra som jobbar i företaget, jämfört med de första 25 åren då jag jobbade själv.

I dag arbetar Magnus båda söner – 25-årige Carl och två år yngre Eric – i företaget.

– Det är så roligt att båda verkligen är intresserade av gamla bilar. De tränar sig varje dag, det tar lång tid att bli skicklig på hantverket. Carl har jobbat i tre år och Eric har hållit på i fyra år.

Båda sönerna delar också Magnus passion för italienskbyggda bilar.

– Carl kör en Alfa 156 och Erik kör en Alfa Brera.

Detta reportage är även publicerat i Motormagasinets sommartidning De Luxe.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ford vinner årets transportbil och årets pickup

Ford Transit Custom Hybrid-serien utsågs till International Van of the Year 2020 och Ford Ranger tog hem International Pickup Award 2020.

Undantagen om skattefria miljöbränslen kan slopas

Sveriges undantag om skattefria miljöbränslen kan slopas vid årsskiftet 2020/21, rapporterar Ekot. Det skulle kunna göra det svårare att uppnå klimatmålen och dessutom påverkar det eventuella framtida konverteringar till etanol och gas, som Motormagasinet har berättat om upprepade gånger.

Plus

Tema Svets- & fogningsteknik: Skadeverkstäderna påverkas av bilens konstruktion

Med nya konstruktionsmaterial kommer nya utmaningar för skadeverkstäderna. Kraven är strikta på sig att följa tillverkarnas instruktioner vid reparationer.

VW visar upp eldrivet kombikoncept med fyrhjulsdrift

Inte konstigt att verkstäder kör kunders bilar flera mil

En man i Örebro lämnade in sin bil på verkstaden och upptäckte därefter att bilen körts över 50 mil innan han fick tillbaka den. Det är ovanligt, men det förekommer och Motorbranschens Riksförbund, MRF, står bakom verkstäderna i frågan.

Fotad bärgning minskar risken för bedrägerier

Bedrägeriförsök kostar försäkringsbolagen mellan tre till sex miljarder kronor årligen. Fler än 50 procent av utredda bilbränder 2017 var misstänkta bedrägerier. Nu erbjuds bedrägeriutredningar i samband med bärgning som hjälper försäkringsbolagen att spara pengar.

Nyhetsbrev

Plus

Tema Svets- och fogningsteknik: Höga krav på rätt reparationsteknik

Avancerade säkerhetskonstruktioner kräver speciella reparationsmetoder. För teknikerna gäller det att hålla tungan rätt i mun.

Arkiv

Ledare #38: När konkurrensen spårar ur

Premiär för Lexus första elbil på Guangzhou auto show

Autoexperten kan bygga om alla fossilbilar till etanol på sju år

Stöldtrenden har vänt

Besikta öppnar två nya stationer i Dalarna

Ford presenterar helelektriska Mustang Mach-E

För första gången på 55 år utvidgar Ford Mustang-familjen med Mustang Mach-E. Modellen lanseras i Sverige under 2020 och är en del av ett omfattande sortiment av elektrifierade modeller.

Volkswagen fortsätter investera för framtiden

Ny krockkudde för sidokollisioner

SFVF gillar Miljöpartiets förslag om etanol- och gaskonvertering

Göteborg världens sjunde mest bilvänliga stad

Det kan komma som en chock för alla som försökt navigera mellan alla spårvagnar, men Göteborg är faktiskt världens sjunde mest bilvänliga stad, enligt en undersökning som den Frankrike-baserade bildelsförsäljaren Mister Auto låtit utföra.

Ny premie kan sänka utsläppen från befintliga bilar

Rodin FZed är nästan Formel 1

Mer än var tionde bilist kör med olaglig syn

Motorgalan – guldregn över branschen

När Motorgalan brakade loss på Berns Salonger i Stockholm stod branschens hjältar i centrum. För en kväll firades finalister och vinnare från alla håll.

M Sverige positiva till nya EU-krav på bilars säkerhet

Bilprovningen först att erbjuda Swish

Kinesiska Evergrande miljardinvesterar i Nevs

Hedin planerar sälja Byton i Norden

Däckmontör – ett slitsamt yrke

Ledare #37: Motorgalan är höstens ljus

Ingo lanserar sin första gör-det-själv-biltvätt

Framtidstron avtar bland underleverantörer

Bilservicepriser.se listar bästa bilverkstäderna

Nytt forskningsämne på LTU påverkar fordonsbranschen

Besikta Bilprovning öppnar ny station i Åkersberga

Plus

Wayke sorterar bort oseriösa handlare vid bilkontrollen

Donkervoorts smällkaramell firar grundarens 70-årsdag

Toyota ska återköpa aktier för 16 miljarder kronor

Bilwebs annonser ska synas i Bonniers nätverk

Se alla Företagens egna nyheter

Miljövänlig bilbransch i fokus

Mercedes B W247 Dragkrok fra Dansk anhængertræk GDW

Våra produkter är godkända för fordonsindustrin.

Effekten av plasmabehandling på feta plaster

Toyota Corolla Sedan dragkrok

Kan inkomsten i ditt företag förbättras och med hur mycket?

Peugeot Partner + Berlingo + Combo Dragkrok

Personligt bemötande är bara förnamnet

Så här fungerar vår parkeringssensortestare

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Lys upp din vardag

Video af det nye GDW Dragkrok system

Vår miljötekniker blir intervjuad ang. substitution av RISE

G A Lindberg är på plats hos Productronica Mässan i Mûnchen

Mercedes A sedan dragkrok T60 system från GDW W177

LUKOIL behöver förstärkning!

Dragkrok från GDW til Toyota Corolla Touring Sports

Att använda silikonskum till tätning och packningar

Håll dina extraljus fräscha

Lansera med stil!

Det finns ett skriande behov av yrkeslärare

Ny MoonWalk installerad i Sverige

Dragkrok från GDW til Berlingo - Rifter - Combo - Partner XL

MoonWalk - sätter nya standarder för marknaden för refinish

Ny hjulinställare i sortimentet – John Bean V2280

Sänd till en kollega

0.125