23948sdkhjf

Elbilarna drar ner eftermarknaden i Norge

| Av Flemming Haslund | Tipsa redaktionen

Elbilsboomen i Norge börjar sätta avtryck på eftermarknaden i form av minskade intäkter. Det menar Stig Morten Nilsen som leder Norges största bilbranschorganisation.

Bilbranschen i Norge blöder ekonomiskt som ett resultat av att servicen på elbilar ger betydligt mindre intäkter jämfört med på bensin- och dieselbilarna.

Allt fler elbilar på vägarna kommer att leda till dramatiska förändringar för verkstäderna. Och det talas om scenarion där verkstäder kan komma att tappa upp till halva sin omsättning.

Läs även: Elbilarna halverar omsättningen

Den dramatiska beskrivningen av läget för de norska bilverkstäderna ger Stig Morten Nilsen som är chef för branschorganisationen Norges Bilbransjeforbund (NBF). När NBF hade årsstämma nyligen så var rubriken för mötet ”Ny verden, nye vaner”.

Stig Morten Nilsen beskriver bakgrunden till Norges elbilsrevolution så här:

Norge har i och med FN:s klimattoppmöte hösten 2015 gjort en rad åtaganden på miljöområdet, som i förlängningen innebär en målsättning om att alla nya personbilar och lätta lastbilar som säljs 2025 ska ha nollutsläpp av koldioxid. Det är ambitiöst!

Det som driver på den pågående boomen för elbilar i Norge är tunga skattesubventioner och andra stimulanser, lagändringar och en kraftigt utbyggd infrastruktur för laddning.

Som jag ser det så kan vi tacka Norges stora oljereserver för denna utveckling. Det brukar sägas att satsningen på elbilar i Norge är en form av green-washing, en sorts kompensation för all olja vi pumpar upp.

Den norska elbilsboomen sätter också tydliga avtryck i försäljningsstatistiken. De fem bäst säljande nybilarna i Norge just nu är Volkswagen e-Golf följt av BMW i3, Toyota RAV4 hybrid, Tesla Model X och Mitsubishi Outlander Plug in-hybrid. I Sverige är Nissan Leaf den bäst säljande elbilen hittills i år, men ligger bara på 77:e plats på listan över mest sålda personbilar. Även i Danmark är Nissan Leaf den populäraste elbilen, men inte tillräckligt populär för att kvala in på nybilsförsäljningens topp 20-lista.

I Norge har elbilsboomen nu börjat ge återverkningar i olika delar av bilbranschen.

De bilmärken som inte har elbilar i sitt modellprogram har det tufft nu.

Många norrmän leasar sin nya bil och det har skapat stor omsättning för leasingbranschen. Men ingen vet hur mycket en idag ny elbil är värd om tre år, menar Stig Morten Nilsen. Han tror att den norska begagnatbilmarknaden kommer att se ganska annorlunda ut om tre år:

Det kommer att vara ett överskott på bensin- och dieselbilar och brist på elbilar.

Varningslamporna bör blinka som kraftigast för verkstäderna och eftermarknaden, menar Nilsen. Eftersom elbilar saknar sådant som avgassystem, växellåda och koppling, drivremmar, motorolja och filter och dessutom har mycket färre rörliga delar så sker det just nu stora förändringar inom eftermarknaden i Norge.

Behovet av mekaniker och tekniker i verkstäderna har blivit mindre, både hos de fria och märkesverkstäderna. Och det ser ut som att behovet minskar mest. Och det betyder att verkstädernas förtjänst kommer att minska betydligt.

Vi har tagit fram ett räkneexempel; om verkstaden tar emot en elbil istället för en dieselbil så förlorar man idag cirka 1100 kronor per verkstadsbesök, givet att man inte börjar se över sin strategi.

Läs även: Elbilarna halverar omsättningen



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Volvo Cars visar världsnyhet i Los Angeles men det är ingen bil

Slut på ångesten för att koppla på släp till bilen

Varför ska det vara så krångligt att koppla på ett släp? Så krångligt att varannan person helst undviker det? Och varför har dragkroken sett likadan ut sedan 1932? Teknikföretaget Semcon har låtit ett team med kvinnor hitta en lösning.

Se upp på vägarna En miljon bilister har trafikfarlig syn

I tio år har Synbesiktningen testat synen hos bilförare och resultaten är fortfarande nedslående. Var tionde bilist skulle inte få ta körkort idag med den synskärpa de har.

Nu öppnar Porsche Center Helsingborg –igen

SFVF varnar för oseriösa hjulskiftare

Calix Quick Clip

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Tenneco blir ny huvudägare i Öhlins Racing

Arkiv

VW satsar på samproduktion av flera varumärken

Svensk seger i säsongens sista Lamborghini Super Trofeo Pro-Am

I säsongens allra sista race tog den skandinaviska duon med Simon Larsson och Dennis Lind segern i Pro-Am klassen på italienska Vallelunga utanför Rom.

Skandal i bilvärlden Carlos Ghosn anklagas för ekonomisk brottslighet

En av världens främsta bilchefer, Carlos Ghosn, vd för Renault och styrelseordförande i Nissan, har gripits i Japan. Även Greg Kelly, HR-chef i Nissan har gripits.

Volvo Cars, BMW och Tesla premiärvisar nya modeller på eCarExpo

AB Volvo stämmer Scania på 10 miljoner

VW:s implementering av e-strategin får stor betydelse för de anställda

Mercedes på digitaliseringsresa genom Sverige

Låg framtidstro för dieseldrivna fordon

Fullt krig om köparna mellan begagnade bil-sajter

PSI Motor satsar för framtiden

1

Hjälp oss att utveckla MotorMagasinet

Delta i vår läsarundersökning! Vi skulle gärna vilja att du tar chansen att påverka och utveckla innehållet i MotorMagasinet.

De vill förvara däcken på vagnar

Branschmöte om allvarliga säkerhetsrisker kring e-fordon

Säkerhetsfrågor kring e-fordon har diskuterats på ett stormöte i Kista med representanter för delar av fordonsbranschen, Volvo, Scania, Dafo, Fogmaker, SFVF m fl. Bakom arrangemanget stod forskningsinstitutet RISE.

2

Fordonsutbildning garanterar elever provanställning i sex månader

ProMeister Solutions och Lärande i Sverige tar nästa steg i framgångsrikt utbildningssamarbete och garanterar alla elever jobb.

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Vianor lockades av däck på vagn

TEMA VERKSTADSUTRUSTNING: När Vianor skulle byta ut sina gamla pallställage föll valet på däcksställ från Optimel. Anledningen var lösningen med vagnar i botten av ställen.

Zlatan delade ut Volvo Car-stipendium på 1 miljon till idrottsföreningen Grunden Bois

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Här är jobben som behöver tillsättas i Skåne fram till 2020

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Anna Widholm är Årets Lackerare

Årets Ledare är John Marnell, vd på JBil

Se alla Företagens egna nyheter

Laddbar arbetslampa LED MAXFLEX

Efterkontroll – för säkerhetens skull

Senaste specifikationerna för John Bean hjulinställare

Parkeringssensorer - ny produktgrupp hos Triscan

Driftsäker DC/DC omvandlare 24 volt till 13,8 volt

28 ColorGlo specialister på årets möte

MERCEDES-BENZ godkänner Lukoil.

TENNECO signs definitive agreement to acquire ÖHLINS RACING A.B

Startproblem och bristande dragkraft på PSA 1.6 HDI?

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Utökat sortiment på fram / bakvagn

LED arbetsbelysning

Drester GP Filter eQ från Hedson

Utveckling och investering i Triscans gasfjäderproduktion

En livfylld marknadsplats

-Spelar startmotorns kuggantal någon roll vid byte?-

Bannerbow

Män, yrke och cancer - movemberkampanj

LED arbetsbelysning 40 W med värmelins

Aktuell statistik om däck

Drivaxel till Kia Ceed

Ditt ljus i höstmörkret

Extraljusramp på hela 270W

Olja- och filterpaket till DSG

Intelligenta vattenpumpar från Schaeffler

Sänd till en kollega

0.17