23948sdkhjf

Elbilarna drar ner eftermarknaden i Norge

| Av Flemming Haslund | Tipsa redaktionen

Elbilsboomen i Norge börjar sätta avtryck på eftermarknaden i form av minskade intäkter. Det menar Stig Morten Nilsen som leder Norges största bilbranschorganisation.

Bilbranschen i Norge blöder ekonomiskt som ett resultat av att servicen på elbilar ger betydligt mindre intäkter jämfört med på bensin- och dieselbilarna.

Allt fler elbilar på vägarna kommer att leda till dramatiska förändringar för verkstäderna. Och det talas om scenarion där verkstäder kan komma att tappa upp till halva sin omsättning.

Läs även: Elbilarna halverar omsättningen

Den dramatiska beskrivningen av läget för de norska bilverkstäderna ger Stig Morten Nilsen som är chef för branschorganisationen Norges Bilbransjeforbund (NBF). När NBF hade årsstämma nyligen så var rubriken för mötet ”Ny verden, nye vaner”.

Stig Morten Nilsen beskriver bakgrunden till Norges elbilsrevolution så här:

Norge har i och med FN:s klimattoppmöte hösten 2015 gjort en rad åtaganden på miljöområdet, som i förlängningen innebär en målsättning om att alla nya personbilar och lätta lastbilar som säljs 2025 ska ha nollutsläpp av koldioxid. Det är ambitiöst!

Det som driver på den pågående boomen för elbilar i Norge är tunga skattesubventioner och andra stimulanser, lagändringar och en kraftigt utbyggd infrastruktur för laddning.

Som jag ser det så kan vi tacka Norges stora oljereserver för denna utveckling. Det brukar sägas att satsningen på elbilar i Norge är en form av green-washing, en sorts kompensation för all olja vi pumpar upp.

Den norska elbilsboomen sätter också tydliga avtryck i försäljningsstatistiken. De fem bäst säljande nybilarna i Norge just nu är Volkswagen e-Golf följt av BMW i3, Toyota RAV4 hybrid, Tesla Model X och Mitsubishi Outlander Plug in-hybrid. I Sverige är Nissan Leaf den bäst säljande elbilen hittills i år, men ligger bara på 77:e plats på listan över mest sålda personbilar. Även i Danmark är Nissan Leaf den populäraste elbilen, men inte tillräckligt populär för att kvala in på nybilsförsäljningens topp 20-lista.

I Norge har elbilsboomen nu börjat ge återverkningar i olika delar av bilbranschen.

De bilmärken som inte har elbilar i sitt modellprogram har det tufft nu.

Många norrmän leasar sin nya bil och det har skapat stor omsättning för leasingbranschen. Men ingen vet hur mycket en idag ny elbil är värd om tre år, menar Stig Morten Nilsen. Han tror att den norska begagnatbilmarknaden kommer att se ganska annorlunda ut om tre år:

Det kommer att vara ett överskott på bensin- och dieselbilar och brist på elbilar.

Varningslamporna bör blinka som kraftigast för verkstäderna och eftermarknaden, menar Nilsen. Eftersom elbilar saknar sådant som avgassystem, växellåda och koppling, drivremmar, motorolja och filter och dessutom har mycket färre rörliga delar så sker det just nu stora förändringar inom eftermarknaden i Norge.

Behovet av mekaniker och tekniker i verkstäderna har blivit mindre, både hos de fria och märkesverkstäderna. Och det ser ut som att behovet minskar mest. Och det betyder att verkstädernas förtjänst kommer att minska betydligt.

Vi har tagit fram ett räkneexempel; om verkstaden tar emot en elbil istället för en dieselbil så förlorar man idag cirka 1100 kronor per verkstadsbesök, givet att man inte börjar se över sin strategi.

Läs även: Elbilarna halverar omsättningen

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Säsongspremiär för Porsche Carrera Cup Scandinavia

Volvo är svenskarnas drömbil

SFVF: Varför ska bilverkstäder följa lagstiftningen?

Nominera till Motorgalan nu!

I höst firar vi fordonsbranschens vassaste människor. Så här nominerar du dina favoriter.

Ny styrelseordförande i SFVF

Plus

Så landade Wunder-Baum i Strömstad

Motormagasinet besöker ett för näsan spännande resmål och svänger förbi doftgransfabriken i Strömstad. Här bjuds det på fascinerande familjehistoria, granar från flera generationer, och självklart ett äventyr för luktsinnet.

Nyhetsbrev

Domstol utreder – är Teslas marknadsföring vilseledande?

Teslas vd Elon Musk hävdade nyligen att Tesla kommer att ha basfunktionerna för ett helt självkörande fordon klara redan i år. Nu ska domstol utreda om företaget vilseleder konsumenterna.

Arkiv

Svenska bilägare kan stämma Volkswagen

Världspremiär för Audis kommande elbil

Audi visar upp nästa version av elbilen som går i produktion 2021.

Volvochefen – så bra behöver elbilars räckvidd vara

Sveriges 10 bästa verkstäder

De bästa verkstäderna hittas utanför storstäderna. Här är listan på de verkstäder som är bäst online.

Plus

En verkstadsträff utöver det vanliga

Vassa sportbilar besökte trimfirman PBZ i Uppsala.

Kvinnliga bilister tar större hänsyn till klimatet

Nästan var femte svensk bilist har minskat sitt bilanvändande till förmån för klimatet och närmare sju av tio har vidtagit andra åtgärder för att minska klimatpåverkan från sitt bilkörande.

Elbilsägare vill ha däck med lägre motstånd

BMW börjar ”hyra ut” tillval i bilen

Digitaliseringen skapar nya affärsmöjligheter. Nu kan BMW-bilägare hyra tillval till sin bil vid behov.

Daimler köper in sig i batteritillverkning

Jonas Kruse gästförare med Maja Bengtsson i kartläsarstolen

SVT:s bilsportexpert, Jonas Kruse, gör ännu ett gästspel i rally och kör tillsammans med den femtonåriga kartläsartalangen Maja Bengtsson från småländska Virestad.

Biltillverkarna missar utsläppsmålen

Plus

Kenny Bräck: svårt att släppa ratten

Motormagasinet fick en pratstund med racingstjärnan som numera arbetar som testförare åt McLaren.

Personbilsbilismen skattas för hårt

Behövs ökad cybersäkerheten inom svensk fordonsindustri

Mjukvaruföretaget Trend Micro har gått igenom kraven som fordonsindustrin måste anpassa sig efter för att garantera cybersäkerheten i nyproducerade uppkopplade fordon.

Volkswagens bilfabrik i Zwickau producerar nu bara elbilar

Efter 116 år har den sista bilen med förbränningsmotor rullat ut från Volkswagens fabrik i tyska Zwickau. Från och med nu ska endast eldrivna bilmodeller tillverkas här.

Ljust på begagnatmarknaden

Svensk biltvätt blir dansk

Sveriges första fartsyndare

Krävs högre kompetens kring elfordon på verkstäderna

Ford väljer Defas laddlösningar

Bilförsäljningen ner 25% på helåret i EU

Inzile har startat leveranserna

1

Yrkesförarna kör allt fortare

Toyota satsar på bildelning

Sensommarpremiär för Volkswagens elbil ID 3

Vägkanter ska bli biogas

Kias app stödjer elbilssäljare

Goodyears blimp nu i Europa

MAN öppnar ny verkstad i Stockholm

Se alla Företagens egna nyheter

Besök Yallotrade på inspirationsdagen 24/9!

Ta kontroll över ditt arbetsljus!

Hej sommartider!

Produktnyhet från FRAM! CS12054

Produktnyhet från Purflux! C885

Uppdaterad, ännu vassare version av populär backlampa

Vi har öppet hela sommaren

Passa på - Jämför priset!

Belys ditt fordon även på insidan

Årets ljuvligaste tid har börjat!

Positiva indikationer efter en extraordinär vår

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Volvo XC90 XC60 V90

Leverera trygghet vid lämning av bilen!

LEGION varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Kallt vatten för heta dagar

Vi finns här för dig hela sommaren!

Engine Shampoo - ny produkt från Castrol

Tips för snabb handläggning av ett försäkringsärende

Vi lanserar UTÖ - framtidens varningsljusramp

PURFLUX uppdaterad app

FRAM komplett sortiment A110

Få ut mer av CAB Plan med effektiv utbildning online

Ny serie moderna, slimmade flerfunktionsbakljus i LED

Utvändig galvaniserat utrustning Produkt katalog

Glad Midsommar önskar vi på G A Lindberg!

Sänd till en kollega

0.109