23948sdkhjf

Olagligt att koppla ur bilens EGR- och adblue-system

Även verkstaden som utför urkopplingen av EGR- eller adblue-systemet på ett fordon begår ett lagbrott. Trafikverket hänvisar till en färsk lagskärpning. Den lagen är gammal, hävdar man på Bilprovningen.

Verkstäder eller trimningsfirmor som säljer satser för eller utför urkoppling av EGR- eller adblue-systemet på lastbilar eller personbilar med dieselmotor är vanligt i Europa sedan flera år och blir allt vanligare här i Sverige.

I Motormagasinet nr 4 i vintras berättade vi om ett företag utanför Stockholm som marknadsför urkoppling av adblue-systemet för avgasrening samt EGR-systemet. Vi berättade också om att både Bilprovningen och Transportstyrelsen bekräftar att det är olagligt att använda ett fordon där EGR- eller adblue-systemet är urkopplat eftersom åtgärderna radikalt försämrar avgasreningen så att den inte längre uppfyller lagkraven i Sverige eller EU.

Läs även: Inspektioner ska hitta manipulerade fordon

Läs mer: "Olagligt köra med manipulerade fordon"

När vi på nytt kontaktar Transportstyrelsen i juni nämner man en lag – Avgasreningslagen:– Efter VW-affären har man skärpt avgasreningslagen. I paragraf 38 under rubriken ”ansvar” framgår att man kan ställas till svars om man manipulerar ett fordon, svarar Monica Näslund som är pressansvarig på Transportstyrelsen.

Vad man genom lagändringen ville trycka på var att även verkstaden har ett ansvar för att Avgasreningslagen följs. Det står uttryckligen i lagtexten att till böter döms även den som utför manipuleringen.

Att det är en lagskärpning de senaste åren som gjort det olagligt att manipulera avgasreningen stämmer inte, säger Bilprovningens tekniske expert Morgan Isacsson:

Avgasreningslagen trädde i kraft 2011-05-01 i sin nuvarande lydelse, det vill säga inga ändringar efter ikraftträdandet, avslutar Morgan Isacsson.

Avgasreningslagen innehåller fortfarande en lucka som förhoppningsvis snart täpps igen, säger Anders Gunneriusson på Transportstyrelsen:

Tyvärr så blev det inte bra på alla punkter. Det finns bara reglering kring Nox-reducering, men inte när det gäller partiklar. Så det innebär att Avgasreningslagen fortfarande inte kommer åt dem som tar bort eller kopplar ur partikelfiltret från avgasreningen.

FAKTA Avgasreningslagen (2011:318)
Här är paragrafen i Avgasreningslagen som gör det förbjudet att använda ett motorfordon som fått avgasreningen manipulerad, att sälja utrustningen för manipulering samt utföra själva manipuleringen:

38 § Till böter döms den som med uppsåt eller av oaktsamhet
1. i samband med ett typgodkännandeförfarande, ett genomförande av en åtgärdsplan eller återkallandeförfarande undanhåller en uppgift, lämnar en oriktig uppgift, förfalskar ett testresultat, använder en manipulationsanordning eller manipulerar ett system för begränsning av utsläpp av kväveoxider och därigenom bryter mot tillverkarens skyldigheter enligt artiklarna 4 och 5 i förordning (EG) nr 715/2007 eller artiklarna 4 och 5 i förordning (EG) nr 595/2009,
2. inte tillhandahåller sådan information om reparation och underhåll av fordon som har betydelse för fordonets avgasrening och därigenom bryter mot artikel 6 i förordning (EG) nr 715/2007 eller artikel 6 i förordning (EG) nr 595/2009, eller
3. manipulerar ett system där förbrukningsbart reagens används eller använder ett fordon utan förbrukningsbart reagens och därigenom bryter mot artikel 7 i förordning (EG) nr 595/2009.”

Avgasreningslagen syftar till att ”förebygga att utsläpp av avgaser och andra föroreningar från bränslen i motorfordon skadar eller orsakar olägenheter för människors hälsa eller miljön”.

Läs mer: "Olagligt köra med manipulerade fordon"

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094