23948sdkhjf

De lagar elfelen som kostar mer än bilen

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

TEMA BILELEKTRONIK: Kabelbrott, kortslutningar, felaktiga reparationer. Kunderna är såväl försäkringsbolag som märkesverkstäder. På Bestronic utanför Uppsala lagar man elfelen som få andra verkstäder idag tar sig an.

31-årige Remigijus Jucas flyttade från Litauen 2014 och för snart två år sedan startade han och en kompanjon en verkstad i Knivsta strax söder om Uppsala nischad på bilelektronik.

Remigijus har jobbat med bilar i hela sitt yrkesverksamma liv. Ena kollegan har jobbat med bilelektronik i tio år och den andra kollegan är utbildad bilelektronikingenjör i sitt gamla hemland Litauen.

– Den utbildningen finns inte i Sverige. Jag tror alla märkesverkstäder i Sverige drömmer om att ha en sådan kompetens i huset. Jag skulle aldrig ha fått tag i folk med den här kompetensen om jag bara hade letat här i Sverige.

För ett tag sedan flyttade de in i nya och rymligare lokaler. Och efterfrågan på deras tjänster är ständigt ökande, säger Remigijus.

Och huvuddelen av jobben de tar sig an är reparationer som andra verkstäder inte klarar av eller avböjer att göra, berättar Remigijus:

– För låg batterispänning är inte ovanligt, och det leder ofta till problem. Vi har även många jobb med bilar som har skador efter dåligt gjorda reparationer på verkstaden. Det är till exempel felaktig demontering, borttappade skruvar, plastdetaljer som spruckit. Åttio procent av våra jobb är bristfälligt utförda reparationer gjorda på andra verkstäder. Vi löser hundra procent av de jobb vi får in.

Tror du det beror på slarv eller okunnighet? 
– Kanske är det mest okunnighet, säger Remigijus och tillägger att de inte tar emot jobb från de verkstäder som klagar på deras prisnivå och som uppvisar störst okunskap. Och i den här kategorin finns både stora och små verkstäder.

– Nu har vi så bra rykte och stor efterfrågan att vi kunnat rensa bort alla kunder som vi inte vill jobba med.

Många verkstäder som gett jobb till Bestronic skickar bilen dit direkt utan att själva göra några större försök att åtgärda felet:

– Det är bra. Om de ändå inte kan fixa det är det bättre att de låter bli. Dåliga och felaktiga reparationer innebär bara en massa merarbete för oss.

Man vill helst jobba med Mercedes, BMW och VW-gruppens märken, för att man är duktigast på dessa märken och för att dessa bilar är de vanligaste kunderna.

– Vi får aldrig några förfrågningar på Toyota eller Lexus.

För ett tag sedan tog Remigijus emot en representant från ett av de stora försäkringsbolagen:

– De vill ja hjälp med att fixa bilar som inte har garanti kvar.

De kundkategorier man främst vill fokusera på är märkesverkstäder och större bilhandlare.Små bilhandlare är däremot en kategori kunder man oftast undviker, berättar Remigijus:

– De vill ofta ha hjälp med att skruva mätarställningen eller släcka felkoder eller varningslampor, utan att laga felet. Vi håller inte på med sådant, vi är seriösa.

En stor del av arbetet på Bestronic handlar om att programmera ny mjukvara till begagnade styrdon som man köper in till de bilar som har trasiga styrdon som måste kasseras. Styrdonen kostar tiotusentals och inte sällan flera tiotusentals kronor att köpa in nya, och för kunden innebär det i regel en halvering eller ännu mer att få ett kasserat styrdon utbytt mot ett begagnat, förklarar Remigijus.

– Om du går till en märkesverkstad så kan de ofta inte byta till ett begagnat styrdon för till exempel motorstyrning, rattlås, elservo med mera. På vissa märken proggrammerar inte programmera in begagnade styrdon. Jag har inte hittat någon annan i hela Sverige som kan programmera deras styrdon Och ett nytt styrdon kan kosta till exempel 35000 plus programmering. Och jag kan köpa samma styrdon begagnat hos en bildemonterare för 2000 kronor.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Man ska ha husvagn (eller husbil)

Husvagnar har blivit extra heta denna sommar då coronaviruset effektivt hindrat folk från att resa utomlands. I juli registrerades 479 husvagnar mot 442 ifjol. Det visar statistik från HRF.

BMW gör förlust andra kvartalet 2020

Även ett framgångsrikt bilföretag som BMW har drabbats av coronapandemin. Under andra kvartalet i år redovisar det München-baserade företaget en förlust på nära 6,9 miljarder kronor.

Sema Show 2020 ställs in

Valvoline och AD Sverige blir partner till STCC 2020

Bilprovningen ska öppna i Järva krog

Galet sug efter begagnade bilar

Under juli ökade begagnatförsäljningen med mer än femton procent. Det visar siffror från BCA Vehicle Remarketing.

Nyhetsbrev

Byggstart för bränslecellsutmanarens megafabrik

Arkiv

Miljardsatsning på Göteborgsregionens fordonsindustri

Ford får ny vd

Utbrett fusk med körkortsprov

Sista chansen att nominera till Motorgalan

Den 14 augusti stänger nomineringarna till Motorgalan. Nu är det sista chansen att puffa för din branschfavorit.

Schäfer ny chef för Skoda

Thomas Schäfer har utsetts till ny chef för tjeckiska Skoda. Schäfer var innan dess chef för Volkswagen Sydafrika. Hans koncernchef Herbert Diess har redan gett honom en ”vägkarta”.

Det går bättre för Volvo Cars

Fiberslam blir dieselbränsle

Corona krossar biljobben

Så mycket som drygt tio procent av jobben inom den europeiska bilindustrin kan försvinna. Coronakrisen har orsakat ett ras i nybilsförsäljningen men törs tillverkarna börja kicka folk när de fått miljarder i permitteringsstöd?

Myndighetssamarbete för hållbara batterier

BMW presenterar målsättning för 2030

SFVF: Fler elfordon kräver bättre utbildning för besiktningspersonal

Elektrifieringen av fordonsflottan innebär inte bara bättre miljö – batterierna kan innebära ökad risk för brand och elolyckor, vilket ställer högre krav på bilbesiktningspersonal, skriver SFVF i ett pressmeddelande.

Viss återhämtning i nybilsregistreringarna

Juli månad visade på ett mindre tapp än tidigare. Det förklaras delvis med att biltillverkningen kommit igång igen i många länder, efter att ha varit nedstängd på grund av coronarelaterade restriktioner.

Bananer kan bli morgondagens bildelar

Fibrer från kokbananer har visat sig vara utmärkta att använda i kompositmaterial.

Första svenska kunden har fått sin Polestar 2

Mitsubishi stoppar europeiska modellanseringar

Brakförlust tvingar fram drastiska åtgärder. Enligt en ny treårsplan ska biltillverkaren fokusera den asiatiska marknaden.

Ford anställer två robothundar

Svångrem och god serviceaffär räddade Bilias resultat

Legendarisk bilskrotare död

Bilia överträffar marknadens förväntningar

Antalet körkortsåterkallelser ökar kraftigt

Jaguar Land Rover får ny vd

Kraftig ökning av rattsurfare

Säsongspremiär för Porsche Carrera Cup Scandinavia

Ny styrelseordförande i SFVF

Daimler köper in sig i batteritillverkning

Ljust på begagnatmarknaden

Sveriges första fartsyndare

Krävs högre kompetens kring elfordon på verkstäderna

Ford väljer Defas laddlösningar

Se alla Företagens egna nyheter

Drivknuten sponsrar Nyman Racing

Vårt sortiment av blåa varningsljus

Luftfjädring | Arnott konverteringssats | Mercedes W211

Vanliga öppettider igen

Nya specifikationer för John Bean hjulinställare

Produktnyhet från Purflux! Andningsmasken "PurMask"

Besök Yallotrade på inspirationsdagen 24/9!

Ta kontroll över ditt arbetsljus!

Hej sommartider!

Produktnyhet från FRAM! CS12054

Produktnyhet från Purflux! C885

Uppdaterad, ännu vassare version av populär backlampa

Vi har öppet hela sommaren

Passa på - Jämför priset!

Belys ditt fordon även på insidan

Årets ljuvligaste tid har börjat!

Positiva indikationer efter en extraordinär vår

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Volvo XC90 XC60 V90

Leverera trygghet vid lämning av bilen!

LEGION varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Kallt vatten för heta dagar

Vi finns här för dig hela sommaren!

Engine Shampoo - ny produkt från Castrol

Tips för snabb handläggning av ett försäkringsärende

Vi lanserar UTÖ - framtidens varningsljusramp

Sänd till en kollega

0.207