23948sdkhjf

De lagar elfelen som kostar mer än bilen

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

TEMA BILELEKTRONIK: Kabelbrott, kortslutningar, felaktiga reparationer. Kunderna är såväl försäkringsbolag som märkesverkstäder. På Bestronic utanför Uppsala lagar man elfelen som få andra verkstäder idag tar sig an.

31-årige Remigijus Jucas flyttade från Litauen 2014 och för snart två år sedan startade han och en kompanjon en verkstad i Knivsta strax söder om Uppsala nischad på bilelektronik.

Remigijus har jobbat med bilar i hela sitt yrkesverksamma liv. Ena kollegan har jobbat med bilelektronik i tio år och den andra kollegan är utbildad bilelektronikingenjör i sitt gamla hemland Litauen.

– Den utbildningen finns inte i Sverige. Jag tror alla märkesverkstäder i Sverige drömmer om att ha en sådan kompetens i huset. Jag skulle aldrig ha fått tag i folk med den här kompetensen om jag bara hade letat här i Sverige.

För ett tag sedan flyttade de in i nya och rymligare lokaler. Och efterfrågan på deras tjänster är ständigt ökande, säger Remigijus.

Och huvuddelen av jobben de tar sig an är reparationer som andra verkstäder inte klarar av eller avböjer att göra, berättar Remigijus:

– För låg batterispänning är inte ovanligt, och det leder ofta till problem. Vi har även många jobb med bilar som har skador efter dåligt gjorda reparationer på verkstaden. Det är till exempel felaktig demontering, borttappade skruvar, plastdetaljer som spruckit. Åttio procent av våra jobb är bristfälligt utförda reparationer gjorda på andra verkstäder. Vi löser hundra procent av de jobb vi får in.

Tror du det beror på slarv eller okunnighet? 
– Kanske är det mest okunnighet, säger Remigijus och tillägger att de inte tar emot jobb från de verkstäder som klagar på deras prisnivå och som uppvisar störst okunskap. Och i den här kategorin finns både stora och små verkstäder.

– Nu har vi så bra rykte och stor efterfrågan att vi kunnat rensa bort alla kunder som vi inte vill jobba med.

Många verkstäder som gett jobb till Bestronic skickar bilen dit direkt utan att själva göra några större försök att åtgärda felet:

– Det är bra. Om de ändå inte kan fixa det är det bättre att de låter bli. Dåliga och felaktiga reparationer innebär bara en massa merarbete för oss.

Man vill helst jobba med Mercedes, BMW och VW-gruppens märken, för att man är duktigast på dessa märken och för att dessa bilar är de vanligaste kunderna.

– Vi får aldrig några förfrågningar på Toyota eller Lexus.

För ett tag sedan tog Remigijus emot en representant från ett av de stora försäkringsbolagen:

– De vill ja hjälp med att fixa bilar som inte har garanti kvar.

De kundkategorier man främst vill fokusera på är märkesverkstäder och större bilhandlare.Små bilhandlare är däremot en kategori kunder man oftast undviker, berättar Remigijus:

– De vill ofta ha hjälp med att skruva mätarställningen eller släcka felkoder eller varningslampor, utan att laga felet. Vi håller inte på med sådant, vi är seriösa.

En stor del av arbetet på Bestronic handlar om att programmera ny mjukvara till begagnade styrdon som man köper in till de bilar som har trasiga styrdon som måste kasseras. Styrdonen kostar tiotusentals och inte sällan flera tiotusentals kronor att köpa in nya, och för kunden innebär det i regel en halvering eller ännu mer att få ett kasserat styrdon utbytt mot ett begagnat, förklarar Remigijus.

– Om du går till en märkesverkstad så kan de ofta inte byta till ett begagnat styrdon för till exempel motorstyrning, rattlås, elservo med mera. På vissa märken proggrammerar inte programmera in begagnade styrdon. Jag har inte hittat någon annan i hela Sverige som kan programmera deras styrdon Och ett nytt styrdon kan kosta till exempel 35000 plus programmering. Och jag kan köpa samma styrdon begagnat hos en bildemonterare för 2000 kronor.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

VW ID 3 kan försenas av mjukvaruproblem

Ansiktslyft för Anderstorp

Det händer saker på den gamla F1-banan på torvmossen utanför Anderstorp. Inför årets DTM-race 12-14 juni kommer man att renovera både högt och lågt.

Sätt fingeravtryck på din nya Porsche

Porsche erbjuder kunden att göra sin nya 911 verkligt unik. Sportbilsbjässen har tagit fram teknik för att spruta bilder på bildelar, till att börja med den nyblivne ägarens fingeravtryck.

AkzoNobel levererar bättringsfärg till BMW

Continental startar podcast

Inzile ökar produktionen och säkrar avtal med Bosch

Ser en stor efterfrågan på sin första modell. ”Begränsningen ligger helt i vår produktion.”

Nyhetsbrev

Världspremiär för helt nya VW Caddy

Arkiv
1

Större andel stulna bilar försvinner

Antalet bilar som stjäls minskar. Men de som försvinner för gott utgör en allt större andel.

Plus

Tema Sommardäck: "Bra däck är bättre än ett säkerhets-bälte"

Plus

Tema Sommardäck: Klarar däcken kraven är de godkända

Gordon Murrays senaste är en Poké-boll

Det var kanske inte vad vi väntade oss av en geniförklarad Formel 1-konstruktör. Men Motiv är en ensitsig, självkörande elbil

Plus

Tema Sommardäck: Kunskap en faktor för däckförsäljning

FKG: beslut om korttidsarbete bedöms komma snart

I förra numret av Motormagasinet skrev vi om branschorganisationen Fordonskomponentgruppens arbete för att få ett beslut om korttidsarbete och kompetensutveckling. Nu är FKG övertygade om att ett lagförslag i frågan klubbas igenom i riksdagen inom kort.

Första omcertifieringen för MBC klar

Transportstyrelsen polisanmäler fuskande gymnasieskola

Framtidsgymnasiet i Kristianstad har polisanmälts av Transportstyrelsen. Anmälan gäller osant intygande.

Plus

Tema sommardäck: Compilator lanserar webbshop för däckbranschen

Plus

Falska körkort utmanar bilbranschen

Var tredje minut sker ett bedrägeri i Sverige kopplat till id-kapning och många hemsidor erbjuder försäljning av falska körkort. Dessutom är det svårt att identifiera ett förfalskat körkort utan en så kallad id-scanner. Detta utmanar bilbranschen – eftersom falska körkort används vid exempelvis provkörningar.

Ny rapport varnar för stora brister i fordonskontrollen av miljö- och säkerhet

Däckmässan i Köln 3D-printar däck

Slutspurt gav Europa plus i bilförsäljningen

AkzoNobels färger åter på McLarens F1-racer

Opel åter till Japan

Debatt: Utmaningar och möjligheter inom service-eftermarknaden

Ledare #7: Ordförande Li städar upp

SFVF satsar på handlarutbildning

Evans dominerade i rumphugget Rally Sweden

Utredning från Svebio för mer biodrivmedel

Ola Källenius: stora förändringar väntar Daimler

Engagerad personal finns bland bilföretagen

Haldex anmäler sin största ägare till EU

Ledare #6: Bilbranschens förkylning kräver rätt medicin

Krav på laddplats vid parkeringsbyggen

FKG: Snabba upp beslut om flexibelt korttidsarbete

Däckverkstäderna kränger budgetdäck – tänker inte på säkerheten

Volvos vinst ökar – då får anställda bonus

Volvo Cars backar i Kina och Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

INFOFLEX FORDON - Integration Crediflow

Förstår du värdet av en avgasanalys?

Nu kan du ta kontroll över ditt arbetsljus!

Limpistol till 2-komponentslim - allt du behöver veta!

Möt oss på Underhållsmässan - Prata Smörjmedel & Lim

Ge din lastbil, transportbil eller släp ett extra lyft!

E-mobilitet på fordonseftermarknaden

Vi utrustar Mercedes nya framtidsanläggning!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Limma EPDM – så väljer du rätt lim till etenpropengummi

Vinnare utav en MegaVac Prime, Vindrutereparationsutrustning

Produktnyhet från Purflux! AHC534

Fler tjejer söker transporttekniska utbildningar

Nu har vi ny hemsida!

PURFLUX uppdaterad app

PSST... personligt, smidigt, skräddarsytt och tryggt

Produktnyhet från Purflux! L1050

Kurs inför nycertifiering inom F-gas kat. V

Kia Stinger avtagbar dragkrok från GDW

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Jeep Renegade avtagbar dragkrok

IT-system med tillgång till alla bilmärken och 100% garanti.

Transportföretagen söker stjärnor till Yrkes-SM!

Hjullager med drivaxel för Sprinter och Crafter

Kan jag använda ett gammalt lim?

Sänd till en kollega

0.079