23948sdkhjf

De lagar elfelen som kostar mer än bilen

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

TEMA BILELEKTRONIK: Kabelbrott, kortslutningar, felaktiga reparationer. Kunderna är såväl försäkringsbolag som märkesverkstäder. På Bestronic utanför Uppsala lagar man elfelen som få andra verkstäder idag tar sig an.

31-årige Remigijus Jucas flyttade från Litauen 2014 och för snart två år sedan startade han och en kompanjon en verkstad i Knivsta strax söder om Uppsala nischad på bilelektronik.

Remigijus har jobbat med bilar i hela sitt yrkesverksamma liv. Ena kollegan har jobbat med bilelektronik i tio år och den andra kollegan är utbildad bilelektronikingenjör i sitt gamla hemland Litauen.

– Den utbildningen finns inte i Sverige. Jag tror alla märkesverkstäder i Sverige drömmer om att ha en sådan kompetens i huset. Jag skulle aldrig ha fått tag i folk med den här kompetensen om jag bara hade letat här i Sverige.

För ett tag sedan flyttade de in i nya och rymligare lokaler. Och efterfrågan på deras tjänster är ständigt ökande, säger Remigijus.

Och huvuddelen av jobben de tar sig an är reparationer som andra verkstäder inte klarar av eller avböjer att göra, berättar Remigijus:

– För låg batterispänning är inte ovanligt, och det leder ofta till problem. Vi har även många jobb med bilar som har skador efter dåligt gjorda reparationer på verkstaden. Det är till exempel felaktig demontering, borttappade skruvar, plastdetaljer som spruckit. Åttio procent av våra jobb är bristfälligt utförda reparationer gjorda på andra verkstäder. Vi löser hundra procent av de jobb vi får in.

Tror du det beror på slarv eller okunnighet? 
– Kanske är det mest okunnighet, säger Remigijus och tillägger att de inte tar emot jobb från de verkstäder som klagar på deras prisnivå och som uppvisar störst okunskap. Och i den här kategorin finns både stora och små verkstäder.

– Nu har vi så bra rykte och stor efterfrågan att vi kunnat rensa bort alla kunder som vi inte vill jobba med.

Många verkstäder som gett jobb till Bestronic skickar bilen dit direkt utan att själva göra några större försök att åtgärda felet:

– Det är bra. Om de ändå inte kan fixa det är det bättre att de låter bli. Dåliga och felaktiga reparationer innebär bara en massa merarbete för oss.

Man vill helst jobba med Mercedes, BMW och VW-gruppens märken, för att man är duktigast på dessa märken och för att dessa bilar är de vanligaste kunderna.

– Vi får aldrig några förfrågningar på Toyota eller Lexus.

För ett tag sedan tog Remigijus emot en representant från ett av de stora försäkringsbolagen:

– De vill ja hjälp med att fixa bilar som inte har garanti kvar.

De kundkategorier man främst vill fokusera på är märkesverkstäder och större bilhandlare.Små bilhandlare är däremot en kategori kunder man oftast undviker, berättar Remigijus:

– De vill ofta ha hjälp med att skruva mätarställningen eller släcka felkoder eller varningslampor, utan att laga felet. Vi håller inte på med sådant, vi är seriösa.

En stor del av arbetet på Bestronic handlar om att programmera ny mjukvara till begagnade styrdon som man köper in till de bilar som har trasiga styrdon som måste kasseras. Styrdonen kostar tiotusentals och inte sällan flera tiotusentals kronor att köpa in nya, och för kunden innebär det i regel en halvering eller ännu mer att få ett kasserat styrdon utbytt mot ett begagnat, förklarar Remigijus.

– Om du går till en märkesverkstad så kan de ofta inte byta till ett begagnat styrdon för till exempel motorstyrning, rattlås, elservo med mera. På vissa märken proggrammerar inte programmera in begagnade styrdon. Jag har inte hittat någon annan i hela Sverige som kan programmera deras styrdon Och ett nytt styrdon kan kosta till exempel 35000 plus programmering. Och jag kan köpa samma styrdon begagnat hos en bildemonterare för 2000 kronor.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Kenny Bräck: svårt att släppa ratten

Motormagasinet fick en pratstund med racingstjärnan som numera arbetar som testförare åt McLaren.

Personbilsbilismen skattas för hårt

Behövs ökad cybersäkerheten inom svensk fordonsindustri

Mjukvaruföretaget Trend Micro har gått igenom kraven som fordonsindustrin måste anpassa sig efter för att garantera cybersäkerheten i nyproducerade uppkopplade fordon.

Nominera till Motorgalan nu!

I höst firar vi fordonsbranschens vassaste människor. Så här nominerar du dina favoriter.

Volkswagens bilfabrik i Zwickau producerar nu bara elbilar

Efter 116 år har den sista bilen med förbränningsmotor rullat ut från Volkswagens fabrik i tyska Zwickau. Från och med nu ska endast eldrivna bilmodeller tillverkas här.

Ljust på begagnatmarknaden

Nyhetsbrev

Svensk biltvätt blir dansk

Arkiv

Tatuera in företagslogga och få fyra fälgar

Plus

Pininfarina – 90 år av skönhet och funktion

Den 22 maj fyllde företaget Pininfarina 90 år. Det var det datum då Battista ”Pinin” Farina startade sitt eget Carozzeria Pinin Farina på 107 Corso Trapani i Turin.

Bilhandeln fortsatt pressad av corona

Volvo återkallar 2,1 miljoner bilar

Volvo Cars återkallar drygt 2,1 miljoner äldre bilar över hela världen. I Sverige påverkas över fyrahundratusen bilägare.

Volvo och Waymo ska utveckla självkörande bilar

Volvo ökar samarbetet med Google och Waymo blir en partner i utvecklingen av autonom teknik.

Bentley släpper möbelkollektion

Ny Godkänd bilverkstad i Kumla

Ingen bilsalong i Genève nästa år – eventet säljs

Bilutställningen i Genève skjuts upp till 2022.

Toyota återkallar 20 000 personbilar i Sverige

Ett fel har upptäckts på Toyotas bilmodeller Prius och Auris hybrid och 19 808 personbilar återkallas.

Hur farliga är avgaserna från biogasbilar?

Krävs högre kompetens kring elfordon på verkstäderna

Så mycket ökade Blockets bilförsäljning under maj

Sveriges första fartsyndare

Bottenplacering för Tesla i kvalitetsundersökning

Dodge och Kia har bäst övergripande kvalitet. Tesla testas för första gången och hamnar längst ned på listan.

USA:s mest sålda bil byter skepnad

Fords mestsäljande pickup växlar generation.

Ford väljer Defas laddlösningar

Jaguar återintroducerar klassiskt motorblock

Bilförsäljningen ner 25% på helåret i EU

Inzile har startat leveranserna

1

Yrkesförarna kör allt fortare

Toyota satsar på bildelning

Kias app stödjer elbilssäljare

Goodyears blimp nu i Europa

MAN öppnar ny verkstad i Stockholm

Sensommarpremiär för Volkswagens elbil ID 3

Vägkanter ska bli biogas

Transportföretagens yrkesprov klara

Underleverantör varslar 80 anställda

Mekonomen-delägaren ger positiv vinstvarning

Se alla Företagens egna nyheter

Vi har öppet hela sommaren

Passa på - Jämför priset!

Belys ditt fordon även på insidan

Årets ljuvligaste tid har börjat!

Positiva indikationer efter en extraordinär vår

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Volvo XC90 XC60 V90

Leverera trygghet vid lämning av bilen!

LEGION varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Kallt vatten för heta dagar

Vi finns här för dig hela sommaren!

Engine Shampoo - ny produkt från Castrol

Tips för snabb handläggning av ett försäkringsärende

Vi lanserar UTÖ - framtidens varningsljusramp

PURFLUX uppdaterad app

FRAM komplett sortiment A110

Få ut mer av CAB Plan med effektiv utbildning online

Ny serie moderna, slimmade flerfunktionsbakljus i LED

Utvändig galvaniserat utrustning Produkt katalog

Glad Midsommar önskar vi på G A Lindberg!

Yallotrade önskar Er alla en Glad Midsommar!

Har du Sveriges bästa garage?

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Dodge RAM

Produktnyhet från Purflux! Andningsmasken "PurMask"

Glad midsommar!

Länsbästa eleverna i yrkesprovet utsedda!

Sänd till en kollega

0.161