23948sdkhjf

De lagar elfelen som kostar mer än bilen

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

TEMA BILELEKTRONIK: Kabelbrott, kortslutningar, felaktiga reparationer. Kunderna är såväl försäkringsbolag som märkesverkstäder. På Bestronic utanför Uppsala lagar man elfelen som få andra verkstäder idag tar sig an.

31-årige Remigijus Jucas flyttade från Litauen 2014 och för snart två år sedan startade han och en kompanjon en verkstad i Knivsta strax söder om Uppsala nischad på bilelektronik.

Remigijus har jobbat med bilar i hela sitt yrkesverksamma liv. Ena kollegan har jobbat med bilelektronik i tio år och den andra kollegan är utbildad bilelektronikingenjör i sitt gamla hemland Litauen.

– Den utbildningen finns inte i Sverige. Jag tror alla märkesverkstäder i Sverige drömmer om att ha en sådan kompetens i huset. Jag skulle aldrig ha fått tag i folk med den här kompetensen om jag bara hade letat här i Sverige.

För ett tag sedan flyttade de in i nya och rymligare lokaler. Och efterfrågan på deras tjänster är ständigt ökande, säger Remigijus.

Och huvuddelen av jobben de tar sig an är reparationer som andra verkstäder inte klarar av eller avböjer att göra, berättar Remigijus:

– För låg batterispänning är inte ovanligt, och det leder ofta till problem. Vi har även många jobb med bilar som har skador efter dåligt gjorda reparationer på verkstaden. Det är till exempel felaktig demontering, borttappade skruvar, plastdetaljer som spruckit. Åttio procent av våra jobb är bristfälligt utförda reparationer gjorda på andra verkstäder. Vi löser hundra procent av de jobb vi får in.

Tror du det beror på slarv eller okunnighet? 
– Kanske är det mest okunnighet, säger Remigijus och tillägger att de inte tar emot jobb från de verkstäder som klagar på deras prisnivå och som uppvisar störst okunskap. Och i den här kategorin finns både stora och små verkstäder.

– Nu har vi så bra rykte och stor efterfrågan att vi kunnat rensa bort alla kunder som vi inte vill jobba med.

Många verkstäder som gett jobb till Bestronic skickar bilen dit direkt utan att själva göra några större försök att åtgärda felet:

– Det är bra. Om de ändå inte kan fixa det är det bättre att de låter bli. Dåliga och felaktiga reparationer innebär bara en massa merarbete för oss.

Man vill helst jobba med Mercedes, BMW och VW-gruppens märken, för att man är duktigast på dessa märken och för att dessa bilar är de vanligaste kunderna.

– Vi får aldrig några förfrågningar på Toyota eller Lexus.

För ett tag sedan tog Remigijus emot en representant från ett av de stora försäkringsbolagen:

– De vill ja hjälp med att fixa bilar som inte har garanti kvar.

De kundkategorier man främst vill fokusera på är märkesverkstäder och större bilhandlare.Små bilhandlare är däremot en kategori kunder man oftast undviker, berättar Remigijus:

– De vill ofta ha hjälp med att skruva mätarställningen eller släcka felkoder eller varningslampor, utan att laga felet. Vi håller inte på med sådant, vi är seriösa.

En stor del av arbetet på Bestronic handlar om att programmera ny mjukvara till begagnade styrdon som man köper in till de bilar som har trasiga styrdon som måste kasseras. Styrdonen kostar tiotusentals och inte sällan flera tiotusentals kronor att köpa in nya, och för kunden innebär det i regel en halvering eller ännu mer att få ett kasserat styrdon utbytt mot ett begagnat, förklarar Remigijus.

– Om du går till en märkesverkstad så kan de ofta inte byta till ett begagnat styrdon för till exempel motorstyrning, rattlås, elservo med mera. På vissa märken proggrammerar inte programmera in begagnade styrdon. Jag har inte hittat någon annan i hela Sverige som kan programmera deras styrdon Och ett nytt styrdon kan kosta till exempel 35000 plus programmering. Och jag kan köpa samma styrdon begagnat hos en bildemonterare för 2000 kronor.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De är bevis på att tre designers är bättre än en

Tillsammans har de etablerat Volvo Cars som ett av världens ledande bilmärken. Thomas Ingenlath, Robin Page och Maximilian Missoni har haft ett nära samarbete i utvecklingen av nya modeller.

Biltillverkare lanserar brusreducerande hundkoja som ger lugnare nyårsafton

Här är tekniken som ska sänka bränsletörsten med en tredjedel

50-årig DAF-lastbil ännu i tjänst

Den äldsta DAF-lastbilen i yrkestrafik fraktar åkattraktioner till nöjesparker i Nederländerna, och är i förbluffande fint skick.

Joel Eriksson fortsätter i DTM som fabriksförare för BMW

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Nyhetsbrev

Länsförsäkringar prisar bilverkstad

Arkiv

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

Volvo har krympt motorutbudet

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

90 år med fönsterhissen

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Se alla Företagens egna nyheter

Toppa upp!

Julhälsning

God Jul

Nu kör vi vidare!

Kör försiktigt i jultrafiken – goda förberedelser ger en säker resa

Ny drivaxel till Skoda och VW

LBM Autoparts gör storsatsning på Europa efter förvärv av engelska GB Parts Online

Däckförvaring

Ny främre kardan till Toyota

Ny dieselpump till Mercedes Sprinter

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager til...

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Sänd till en kollega

0.08