23948sdkhjf

De lagar elfelen som kostar mer än bilen

TEMA BILELEKTRONIK: Kabelbrott, kortslutningar, felaktiga reparationer. Kunderna är såväl försäkringsbolag som märkesverkstäder. På Bestronic utanför Uppsala lagar man elfelen som få andra verkstäder idag tar sig an.

31-årige Remigijus Jucas flyttade från Litauen 2014 och för snart två år sedan startade han och en kompanjon en verkstad i Knivsta strax söder om Uppsala nischad på bilelektronik.

Remigijus har jobbat med bilar i hela sitt yrkesverksamma liv. Ena kollegan har jobbat med bilelektronik i tio år och den andra kollegan är utbildad bilelektronikingenjör i sitt gamla hemland Litauen.

– Den utbildningen finns inte i Sverige. Jag tror alla märkesverkstäder i Sverige drömmer om att ha en sådan kompetens i huset. Jag skulle aldrig ha fått tag i folk med den här kompetensen om jag bara hade letat här i Sverige.

För ett tag sedan flyttade de in i nya och rymligare lokaler. Och efterfrågan på deras tjänster är ständigt ökande, säger Remigijus.

Och huvuddelen av jobben de tar sig an är reparationer som andra verkstäder inte klarar av eller avböjer att göra, berättar Remigijus:

– För låg batterispänning är inte ovanligt, och det leder ofta till problem. Vi har även många jobb med bilar som har skador efter dåligt gjorda reparationer på verkstaden. Det är till exempel felaktig demontering, borttappade skruvar, plastdetaljer som spruckit. Åttio procent av våra jobb är bristfälligt utförda reparationer gjorda på andra verkstäder. Vi löser hundra procent av de jobb vi får in.

Tror du det beror på slarv eller okunnighet? 
– Kanske är det mest okunnighet, säger Remigijus och tillägger att de inte tar emot jobb från de verkstäder som klagar på deras prisnivå och som uppvisar störst okunskap. Och i den här kategorin finns både stora och små verkstäder.

– Nu har vi så bra rykte och stor efterfrågan att vi kunnat rensa bort alla kunder som vi inte vill jobba med.

Många verkstäder som gett jobb till Bestronic skickar bilen dit direkt utan att själva göra några större försök att åtgärda felet:

– Det är bra. Om de ändå inte kan fixa det är det bättre att de låter bli. Dåliga och felaktiga reparationer innebär bara en massa merarbete för oss.

Man vill helst jobba med Mercedes, BMW och VW-gruppens märken, för att man är duktigast på dessa märken och för att dessa bilar är de vanligaste kunderna.

– Vi får aldrig några förfrågningar på Toyota eller Lexus.

För ett tag sedan tog Remigijus emot en representant från ett av de stora försäkringsbolagen:

– De vill ja hjälp med att fixa bilar som inte har garanti kvar.

De kundkategorier man främst vill fokusera på är märkesverkstäder och större bilhandlare.Små bilhandlare är däremot en kategori kunder man oftast undviker, berättar Remigijus:

– De vill ofta ha hjälp med att skruva mätarställningen eller släcka felkoder eller varningslampor, utan att laga felet. Vi håller inte på med sådant, vi är seriösa.

En stor del av arbetet på Bestronic handlar om att programmera ny mjukvara till begagnade styrdon som man köper in till de bilar som har trasiga styrdon som måste kasseras. Styrdonen kostar tiotusentals och inte sällan flera tiotusentals kronor att köpa in nya, och för kunden innebär det i regel en halvering eller ännu mer att få ett kasserat styrdon utbytt mot ett begagnat, förklarar Remigijus.

– Om du går till en märkesverkstad så kan de ofta inte byta till ett begagnat styrdon för till exempel motorstyrning, rattlås, elservo med mera. På vissa märken proggrammerar inte programmera in begagnade styrdon. Jag har inte hittat någon annan i hela Sverige som kan programmera deras styrdon Och ett nytt styrdon kan kosta till exempel 35000 plus programmering. Och jag kan köpa samma styrdon begagnat hos en bildemonterare för 2000 kronor.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094