23948sdkhjf

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

En ny studie från Folksam visar på att yrkesförare ofta kör för fort, och taxichaufförer är de största fartsyndarna. Hastighetsöverträdelser är dessutom vanligast på vägar med lägre hastighetsgränser.

Förra året genomförde Folksam en studie av hur ofta yrkestrafiken körde för fort. Under våren har en ny undersökning av hastighetsöverträdelser genomförts i Stockholm och Uppsala. I år har även taxibilar mätts. Resultatet är nedslående, med fler fortkörningar än föregående år, 57 procent jämfört med 53 procent år 2017.

Vid överträdelse körde yrkesförarna i snitt 7 km/h för fort. Värst var det på vägar med låga hastighetsgränser. Fyra av fem fordon körde för fört på 40-vägar medan sju av tio överträdde hastighetsgränsen på 30-vägar.

– Att det är så vanligt förekommande med fortkörning i 30- och 40-zoner är extra allvarligt. Vägar med låga hastigheter ligger ofta nära områden där många oskyddade och särskilt utsatta trafikanter befinner sig, som till exempel skolbarn, säger Emma Engström, forskare, Folksam.

Största fartsyndarna var taxichaufförerna som körde för fort i 73 procent av mätningarna. Nio av tio körde för fort på 40-vägar, och över 80 procent körde för fort på 30-vägar.

Återvinningsföretag hade 71 procent överträdelser följt av bud-, transport- och logistikföretag med 70 procent överträdelser. Bäst på att följa hastighetsföreskrifterna var bussföretag (40 procent) samt lokaltrafikbussarna i Stockholm (38 procent). Bäst på att hålla hastighetsföreskrifterna var de företag som är ISO 390001-certifierade. De hade hälften så stor andel fortkörningar jämfört med övriga företag.

Vid överträdelse var de uppmätta hastigheterna i genomsnitt femton procent över angivna gränser. Det motsvarar en ökning av risken för olyckor med dödliga utfall med 88 procent och en ökning av risken för olyckor som leder till svåra skador med 52 procent. I Sverige skulle 80 liv kunna räddas årligen om hastighetsgränserna hölls.

– Vi engagerar oss för att minska trafikskadorna och där är hastighetsefterlevnad en av de viktigaste faktorerna. Dessvärre ser vi att det inte blivit bättre jämfört med föregående års mätning, tvärtom är det fler som kör för fort nu. Det är olyckligt då yrkeschaufförerna sätter trafiktakten i hög utsträckning, säger Emma Engström.

I studien körde en av tre mätta taxibilar mer än 40 km/h på 30-sträckor. Risken att skadas eller dödas för fotgängare är hög även vid låga hastigheter. Enligt tidigare forskning vid Folksam är risken för allvarlig skada eller död cirka 40 procent för fotgängare över 60 år som blir påkörd av en bil i 40 km/h. Risken är dessutom högre vid en kollision med tyngre fordon.

-Ett stort ansvar för överträdelserna vilar på transportföretagen och inte enbart på den enskilda föraren. Företag behöver generellt se över sina styrdokument och uppföljningssystem. Här har vi visat att en ISO 390001-certifiering är ett effektivt sätt att få ner hastigheterna. Företagen har ett ansvar att skapa förutsättningar för att transporter kan ske på ett trafiksäkert sätt där hastighetsgränserna följs, säger Emma Engström.

Om mätningarna Under perioden 3 april till 8 juni 2018 mättes hastigheten på 4315 fordon med företagsloggor på vägar i Storstockholm och Uppsala. Mätningarna genomfördes med laserpistol (Pro Laser III) av NTF Öst. Företagen identifierades via logotyper på fordonen. Totalt genomfördes minst 150 mätningar per verksamhetsområde och minst 25 mätningar per företag för de vanligaste aktörerna inom varje bransch. I studien mättes totalt 185 olika företag minst en gång.

Rapport från Folksam

 

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Volvo är svenskarnas drömbil

SFVF: Varför ska bilverkstäder följa lagstiftningen?

Ny styrelseordförande i SFVF

Nominera till Motorgalan nu!

I höst firar vi fordonsbranschens vassaste människor. Så här nominerar du dina favoriter.

Plus

Så landade Wunder-Baum i Strömstad

Motormagasinet besöker ett för näsan spännande resmål och svänger förbi doftgransfabriken i Strömstad. Här bjuds det på fascinerande familjehistoria, granar från flera generationer, och självklart ett äventyr för luktsinnet.

Domstol utreder – är Teslas marknadsföring vilseledande?

Teslas vd Elon Musk hävdade nyligen att Tesla kommer att ha basfunktionerna för ett helt självkörande fordon klara redan i år. Nu ska domstol utreda om företaget vilseleder konsumenterna.

Nyhetsbrev

Svenska bilägare kan stämma Volkswagen

Arkiv

Världspremiär för Audis kommande elbil

Audi visar upp nästa version av elbilen som går i produktion 2021.

Volvochefen – så bra behöver elbilars räckvidd vara

Sveriges 10 bästa verkstäder

De bästa verkstäderna hittas utanför storstäderna. Här är listan på de verkstäder som är bäst online.

Plus

En verkstadsträff utöver det vanliga

Vassa sportbilar besökte trimfirman PBZ i Uppsala.

Kvinnliga bilister tar större hänsyn till klimatet

Nästan var femte svensk bilist har minskat sitt bilanvändande till förmån för klimatet och närmare sju av tio har vidtagit andra åtgärder för att minska klimatpåverkan från sitt bilkörande.

Elbilsägare vill ha däck med lägre motstånd

BMW börjar ”hyra ut” tillval i bilen

Digitaliseringen skapar nya affärsmöjligheter. Nu kan BMW-bilägare hyra tillval till sin bil vid behov.

Daimler köper in sig i batteritillverkning

Jonas Kruse gästförare med Maja Bengtsson i kartläsarstolen

SVT:s bilsportexpert, Jonas Kruse, gör ännu ett gästspel i rally och kör tillsammans med den femtonåriga kartläsartalangen Maja Bengtsson från småländska Virestad.

Biltillverkarna missar utsläppsmålen

Plus

Kenny Bräck: svårt att släppa ratten

Motormagasinet fick en pratstund med racingstjärnan som numera arbetar som testförare åt McLaren.

Personbilsbilismen skattas för hårt

Behövs ökad cybersäkerheten inom svensk fordonsindustri

Mjukvaruföretaget Trend Micro har gått igenom kraven som fordonsindustrin måste anpassa sig efter för att garantera cybersäkerheten i nyproducerade uppkopplade fordon.

Volkswagens bilfabrik i Zwickau producerar nu bara elbilar

Efter 116 år har den sista bilen med förbränningsmotor rullat ut från Volkswagens fabrik i tyska Zwickau. Från och med nu ska endast eldrivna bilmodeller tillverkas här.

Ljust på begagnatmarknaden

Svensk biltvätt blir dansk

Tatuera in företagslogga och få fyra fälgar

Sveriges första fartsyndare

Krävs högre kompetens kring elfordon på verkstäderna

Ford väljer Defas laddlösningar

Bilförsäljningen ner 25% på helåret i EU

Inzile har startat leveranserna

1

Yrkesförarna kör allt fortare

Toyota satsar på bildelning

Sensommarpremiär för Volkswagens elbil ID 3

Vägkanter ska bli biogas

Kias app stödjer elbilssäljare

Goodyears blimp nu i Europa

MAN öppnar ny verkstad i Stockholm

Se alla Företagens egna nyheter

Besök Yallotrade på inspirationsdagen 24/9!

Ta kontroll över ditt arbetsljus!

Hej sommartider!

Produktnyhet från FRAM! CS12054

Produktnyhet från Purflux! C885

Uppdaterad, ännu vassare version av populär backlampa

Vi har öppet hela sommaren

Passa på - Jämför priset!

Belys ditt fordon även på insidan

Årets ljuvligaste tid har börjat!

Positiva indikationer efter en extraordinär vår

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Volvo XC90 XC60 V90

Leverera trygghet vid lämning av bilen!

LEGION varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Kallt vatten för heta dagar

Vi finns här för dig hela sommaren!

Engine Shampoo - ny produkt från Castrol

Tips för snabb handläggning av ett försäkringsärende

Vi lanserar UTÖ - framtidens varningsljusramp

PURFLUX uppdaterad app

FRAM komplett sortiment A110

Få ut mer av CAB Plan med effektiv utbildning online

Ny serie moderna, slimmade flerfunktionsbakljus i LED

Utvändig galvaniserat utrustning Produkt katalog

Glad Midsommar önskar vi på G A Lindberg!

Sänd till en kollega

0.11