23948sdkhjf

”Vi måste kanske anställa gymnasieingenjörer”

Börja anställa gymnasieingenjörer i bilverkstäderna. Det tror branschorganisationen Sveriges Fordonsverkstäders vd Bo Ericsson kan behövas för att få bukt med problemen med allt fler svårartade elfel på nyare bilar.

I Motormagasinet nummer 28 besökte vi företaget Bestronic utanför Uppsala som specialiserat sig på att åtgärda bilar med svårlösta el- eller elektronikrelaterade fel, och de vittnade om att efterfrågan på deras tjänster är enorm från såväl bilhandlare och verkstäder som bilägare.

Bo Ericsson, vd för branschorganisationen Sveriges Fordonsverkstäder – varför är det så många el- och elektronikrelaterade problem som åtgärdas till skyhöga kostnader för kunden och varför är det så många fel som inte ens de auktoriserade ens kan eller finner det lönt att lösa för kunden?
Kompetensen och det logiska tänkandet som krävs för att felsöka och reparera kanske behöver förbättras i branschen. Idag när vi felsöker och fel inte kan identifieras av den utrustning som verkstaden har måste det viktigaste verktyget kopplas in, nämligen hjärnan. Det pågår på Stockholms universitet undersökningar kring logiskt tänkande och fordonsreparationer – för det här är inte lätt. De från Litauen kan ju vara ingenjörer och besitter en hög kunskap i detta ämne.

Kan branschen göra något åt detta - i så fall vad?
Det pågår olika typer av projekt i frågan redan, men det enkla svaret är ny och/eller högre kompetens. Det kan även vara så att vi måste anställa gymnasieingenjörer.

Är ovanstående problematik möjligtvis ett resultat av att serviceverkstäderna har för dåliga kunskaper och erfarenheter kring bilel? Eller är det andra orsaker?

Jag sitter i nationella programrådet på Skolverket, uppdraget är i korthet att ta fram beslutsunderlag till Regeringen. Vi arbetar för att ta bort sådant som inte är relevant att utbilda i och lägga till det avsnitt som fordonsbranschen anser att elever behöver utvecklas i. Vi är nya i rådet men har redan lagt ett antal förslag eftersom vi har bakgrund från lätta och tunga verkstäder i SFVF, och några av våra medlemmar har varit med i förändringsarbetet.

Vi måste börja utbilda rätt redan i skolan och det är 2500 poäng på tre år som ska fördelas rätt. Att utbilda eleverna i radioapparater, kommunikationsanläggningar och GPS är helt värdelöst. Vi vill ha mer mätteknik, elektronik och så vidare och det kommer vi få från och med hösten 2019.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Redaktionen rekommenderar

Sänd till en kollega

0.078