23948sdkhjf

”Vi måste kanske anställa gymnasieingenjörer”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Börja anställa gymnasieingenjörer i bilverkstäderna. Det tror branschorganisationen Sveriges Fordonsverkstäders vd Bo Ericsson kan behövas för att få bukt med problemen med allt fler svårartade elfel på nyare bilar.

I Motormagasinet nummer 28 besökte vi företaget Bestronic utanför Uppsala som specialiserat sig på att åtgärda bilar med svårlösta el- eller elektronikrelaterade fel, och de vittnade om att efterfrågan på deras tjänster är enorm från såväl bilhandlare och verkstäder som bilägare.

Bo Ericsson, vd för branschorganisationen Sveriges Fordonsverkstäder – varför är det så många el- och elektronikrelaterade problem som åtgärdas till skyhöga kostnader för kunden och varför är det så många fel som inte ens de auktoriserade ens kan eller finner det lönt att lösa för kunden?
Kompetensen och det logiska tänkandet som krävs för att felsöka och reparera kanske behöver förbättras i branschen. Idag när vi felsöker och fel inte kan identifieras av den utrustning som verkstaden har måste det viktigaste verktyget kopplas in, nämligen hjärnan. Det pågår på Stockholms universitet undersökningar kring logiskt tänkande och fordonsreparationer – för det här är inte lätt. De från Litauen kan ju vara ingenjörer och besitter en hög kunskap i detta ämne.

Kan branschen göra något åt detta - i så fall vad?
Det pågår olika typer av projekt i frågan redan, men det enkla svaret är ny och/eller högre kompetens. Det kan även vara så att vi måste anställa gymnasieingenjörer.

Är ovanstående problematik möjligtvis ett resultat av att serviceverkstäderna har för dåliga kunskaper och erfarenheter kring bilel? Eller är det andra orsaker?

Jag sitter i nationella programrådet på Skolverket, uppdraget är i korthet att ta fram beslutsunderlag till Regeringen. Vi arbetar för att ta bort sådant som inte är relevant att utbilda i och lägga till det avsnitt som fordonsbranschen anser att elever behöver utvecklas i. Vi är nya i rådet men har redan lagt ett antal förslag eftersom vi har bakgrund från lätta och tunga verkstäder i SFVF, och några av våra medlemmar har varit med i förändringsarbetet.

Vi måste börja utbilda rätt redan i skolan och det är 2500 poäng på tre år som ska fördelas rätt. Att utbilda eleverna i radioapparater, kommunikationsanläggningar och GPS är helt värdelöst. Vi vill ha mer mätteknik, elektronik och så vidare och det kommer vi få från och med hösten 2019.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

”Självklart att tredje part ska testa våra bilar”

SFVF lanserade nyligen erbjudandet oberoende begagnat-test för bilhandlare. På bilföretaget Kamux är det sedan länge externa företag som testar och går igenom bilarna man säljer.

Bilia stöttar Motorbranschcollege

En av Europas största bilkedjor – Bilia – har valt att stötta Motorbranschcollege. Att företag vill engagera sig i Motorbranschcollege är centralt för att stärka utbildningskvaliteten på gymnasieskolornas fordonstekniska utbildningar och öka intresset för utbildningen.

Godkänd Bilverkstad växer med 200 verkstäder

Godkänd Bilverkstad tar ett rejält kliv framåt när alla VW Group-auktoriserade serviceverkstäder ansluter sig till den nya kvalitetsstandarden.

Därför satsade Hellstens på begagnat

Lexus öppnar sushirestaurang i Stockholm

I Tokyo driver Yuki Chizui restaurangen som revolutionerat sushivärlden. Tillsammans med Lexus öppnar hon nu en svensk pop up-replika för att hylla japansk hantverksskicklighet och innovationskraft – och fortsätta utmana förlegade fördomar och gamla myter.

Trafikpoliser i Stockholm på skolbänken för att lära sig mer om riskerna med gas- och elfordon

Det var stort intresse vid en föreläsning om riskerna med i gas och e-fordon för Stockholms läns trafikpoliser. Aktualiserat efter den svåra gasbussolyckan i Stockholm nyligen.

Nyhetsbrev

Dramatisk ökning av stenskott/Varje år rapporteras över 400 000 glasskador

Antalet glasskador till följd av stenskott har ökat dramatiskt i Sverige de senaste tjugo åren, visar en genomgång som försäkringsbolaget If gjort.

Arkiv

PWR Racing tar steget till WTCR med erfarna förare

PWR Racing satsar på ung talang och mångårig erfarenhet i WTCR - FIA World Touring Car Cup presenterad av Oscaro. De två förare som kommer att representera PWR och CUPRA Racing i WTCR är 22-årige spanjoren Mikel Azcona, regerande mästare i TCR Europe och Daniel Haglöf, flerfaldig mästerskapsvinnare och medgrundare av PWR Racing.

Blocket sparkar ut bilhandlare som inte följer ARN:s beslut

Dussintalet bilföretag riskerar sparkas ut från Blocket efter att Sveriges Televisions program Plus avslöjat att de klandrats av Allmänna Reklamationsnämnden.

Här är nya Tesla Model Y

Fords sömndräkt visar faran med trötta förare

Här är elbilen med inbyggda solceller

Nytt rekordår för DEFA

Ingen har sett den men alla vill ha den

Danska Motormagasinet fyller 50 år

SFVF startar säkerhetsgrupp för fordon (SGF)

Mot bakgrund av senare tids händelser och oklarheter kring såväl ansvar som metoder för räddningsarbete vid olyckor med el- och gasbilar inblandade, tar bilverkstadsorganisationen Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, initiativet till bildandet av en branschöverskridande samarbets- och expertgrupp inom säkerhet och räddning. Gruppen kommer att förkortas SGF.

KGK Workshop erbjuder renare luft på jobbet

KGK har inlett ett samarbete med Branova Nordic. Fokus är att genom konceptet Renare luft på jobbetskapa friskare och piggare medarbetare och därmed bättre hållbarhet och arbetsmiljö.

Ladda elbilen – betala med Swish

Elbilen som ska var nästan fulladdad på fem minuter

VW-koncernen planerar bygga 22 miljoner elbilar på tio år

Närmare 70 nya eldrivna bilmodeller planerar VW under de kommande tio åren – istället för tidigare 50. Som ett resultat kommer antalet fordon som bygger på koncernens elbilsplattformar öka från 15 miljoner till 22 miljoner under nästa årtionde.

Transportstyrelsen varnar – risk för tilläggsavgift i onödan

VEGE-företagen blir helägda av LKQ

Dansk lyfttillverkare såld till Italien

Compilator har förvärvat engelska Inforoute

Compilator storsatsar på mjukvara för fordonsflottor och har förvärvat Inforoute, med bas i England. Inforoute har framgångsrikt erbjudit Inspector Link – en mjukvara för inspektion av däck på fältet samt TTM Vision – en portal för beslutsunderlag och analys.

”Det går åt fel håll”

Så mycket lastade första MB-lastbilen

"Riskerna med elbilar är överdrivna"

Snart kommer nya Land Rover Defender

Opel gör trendbrott med vinst

Ny lacktillbehörsserie från Axalta

Gratis app ger rätt oljekvalitet

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

”Man måste vara snabb på bollen”

1

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Teknikens Världs PeO Kjellström död

Se alla Företagens egna nyheter

Reparationssats växellådan ZF BMW GS6-45

Verktygsvagnen för framtidens verkstad

Byta bromsar?

Trådlös Back-TV sats 7"

ColorGlo öppnar nu upp i Blekinge

Vikbara lagerlådan som reducerar volym

Bak- & Arbetsljus

Ny Volvoaxel

Vad gäller angående företagscertifikat för AC-maskiner?

Drivaxel till nyare Volvo och Ford

Drivknut till Dacia Duster

Välkommen Kristian Ljungqvist,

Fordonsel

Fabriksrenoverad original dieselspridare till VW

Säkra din nyckelförvaring

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

Reparationssats till differentialen i Nissan Navara/Pathfinder

Ännu en ny Volvoaxel

Extrem helsyntetisk motorolja för racing

Fordonsbelysning - Volkswagen Caddy

Drivaxel till Dacia Duster

NEXUS Automotive International honors Schaeffler as its Supplier of the Yea...

Effektiva kemtekniska sprayer för proffs

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Autoglass Restore har flyttat

Sänd till en kollega

0.115