23948sdkhjf

”Vi måste kanske anställa gymnasieingenjörer”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Börja anställa gymnasieingenjörer i bilverkstäderna. Det tror branschorganisationen Sveriges Fordonsverkstäders vd Bo Ericsson kan behövas för att få bukt med problemen med allt fler svårartade elfel på nyare bilar.

I Motormagasinet nummer 28 besökte vi företaget Bestronic utanför Uppsala som specialiserat sig på att åtgärda bilar med svårlösta el- eller elektronikrelaterade fel, och de vittnade om att efterfrågan på deras tjänster är enorm från såväl bilhandlare och verkstäder som bilägare.

Bo Ericsson, vd för branschorganisationen Sveriges Fordonsverkstäder – varför är det så många el- och elektronikrelaterade problem som åtgärdas till skyhöga kostnader för kunden och varför är det så många fel som inte ens de auktoriserade ens kan eller finner det lönt att lösa för kunden?
Kompetensen och det logiska tänkandet som krävs för att felsöka och reparera kanske behöver förbättras i branschen. Idag när vi felsöker och fel inte kan identifieras av den utrustning som verkstaden har måste det viktigaste verktyget kopplas in, nämligen hjärnan. Det pågår på Stockholms universitet undersökningar kring logiskt tänkande och fordonsreparationer – för det här är inte lätt. De från Litauen kan ju vara ingenjörer och besitter en hög kunskap i detta ämne.

Kan branschen göra något åt detta - i så fall vad?
Det pågår olika typer av projekt i frågan redan, men det enkla svaret är ny och/eller högre kompetens. Det kan även vara så att vi måste anställa gymnasieingenjörer.

Är ovanstående problematik möjligtvis ett resultat av att serviceverkstäderna har för dåliga kunskaper och erfarenheter kring bilel? Eller är det andra orsaker?

Jag sitter i nationella programrådet på Skolverket, uppdraget är i korthet att ta fram beslutsunderlag till Regeringen. Vi arbetar för att ta bort sådant som inte är relevant att utbilda i och lägga till det avsnitt som fordonsbranschen anser att elever behöver utvecklas i. Vi är nya i rådet men har redan lagt ett antal förslag eftersom vi har bakgrund från lätta och tunga verkstäder i SFVF, och några av våra medlemmar har varit med i förändringsarbetet.

Vi måste börja utbilda rätt redan i skolan och det är 2500 poäng på tre år som ska fördelas rätt. Att utbilda eleverna i radioapparater, kommunikationsanläggningar och GPS är helt värdelöst. Vi vill ha mer mätteknik, elektronik och så vidare och det kommer vi få från och med hösten 2019.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Volkswagen fortsätter investera för framtiden

Ny krockkudde för sidokollisioner

SFVF gillar Miljöpartiets förslag om etanol- och gaskonvertering

Göteborg världens sjunde mest bilvänliga stad

Det kan komma som en chock för alla som försökt navigera mellan alla spårvagnar, men Göteborg är faktiskt världens sjunde mest bilvänliga stad, enligt en undersökning som den Frankrike-baserade bildelsförsäljaren Mister Auto låtit utföra.

Ny premie kan sänka utsläppen från befintliga bilar

Rodin FZed är nästan Formel 1

Nyhetsbrev

Mer än var tionde bilist kör med olaglig syn

Arkiv

Motorgalan – guldregn över branschen

När Motorgalan brakade loss på Berns Salonger i Stockholm stod branschens hjältar i centrum. För en kväll firades finalister och vinnare från alla håll.

M Sverige positiva till nya EU-krav på bilars säkerhet

Bilprovningen först att erbjuda Swish

Kinesiska Evergrande miljardinvesterar i Nevs

SBF står bakom EU-manifest för rättvisa digitaliseringsmöjligheter

Plus

Tema Verkstadsutrustning: Nya sätt att tjäna pengar i en traditionell bransch

När servicetillfällena minskar gäller det att hitta nya sätt att få in kunderna i verkstaden. Då är rätt utrustning nyckeln till framgång.

Hedin planerar sälja Byton i Norden

Däckmontör – ett slitsamt yrke

Svenska konsekvenser av FCA- och PSA-affären

När Peugeot slår sig ihop med Fiat Chrysler får det globala konsekvenser. Men vad det kommer att betyda för den svenska marknaden vet man ännu inte.

Ledare #37: Motorgalan är höstens ljus

Skolverket ser över återkravsbeslut

Bilhandlare frustrerade när Blocket ser genom fingrarna

Blocket vill ha en anmälan från en konsument för att agera mot handlare som finns på svarta listan. Detta trots att man mottagit en komplett lista på bilhandlare som finns på svarta listan men fortsätter att annonsera på Blocket.

Kina skiftar exportfokus från USA till Europa

Ingo lanserar sin första gör-det-själv-biltvätt

Lönsamheten ökade trots skepsis kring Godkänd Bilverkstad

Att certifieras som Godkänd Bilverkstad, GBV, var en självklarhet för delägarna på Meca-företaget Fändriks Fordonsteknik i Kristinehamn och Karlskoga. De anställda var dock något skeptiska till en början, men lönsamheten har ändå ökat.

Midland lanserar fri vägassistans för mopedbilar

Godkänd Bilverkstad ökar lönsamheten för mindre verkstad

Certifieringen Godkänd Bilverkstad börjar påverka verksamheterna ute i landet. En mindre verkstad i Hässleholm har sedan certifieringen ökat lönsamheten både vad gäller ekonomin och kundnöjdheten.

Framtidstron avtar bland underleverantörer

Bilservicepriser.se listar bästa bilverkstäderna

Nytt forskningsämne på LTU påverkar fordonsbranschen

Besikta Bilprovning öppnar ny station i Åkersberga

Plus

Wayke sorterar bort oseriösa handlare vid bilkontrollen

Donkervoorts smällkaramell firar grundarens 70-årsdag

Toyota ska återköpa aktier för 16 miljarder kronor

Bilwebs annonser ska synas i Bonniers nätverk

Teknikföretagen förutspår fortsatt avmattning

Koenigsegg rekryterar hundratals personer

Ledare #36: Vägnätet är samhällets blodomlopp

Amerikanska tilläggstullar drabbar svensk bilindustri

Se alla Företagens egna nyheter

Toyota Corolla Sedan dragkrok

Kan inkomsten i ditt företag förbättras och med hur mycket?

Peugeot Partner + Berlingo + Combo Dragkrok

Personligt bemötande är bara förnamnet

Så här fungerar vår parkeringssensortestare

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Lys upp din vardag

Video af det nye GDW Dragkrok system

Vår miljötekniker blir intervjuad ang. substitution av RISE

G A Lindberg är på plats hos Productronica Mässan i Mûnchen

Mercedes A sedan dragkrok T60 system från GDW W177

LUKOIL behöver förstärkning!

Dragkrok från GDW til Toyota Corolla Touring Sports

Att använda silikonskum till tätning och packningar

Håll dina extraljus fräscha

Lansera med stil!

Det finns ett skriande behov av yrkeslärare

Ny MoonWalk installerad i Sverige

Dragkrok från GDW til Berlingo - Rifter - Combo - Partner XL

MoonWalk - sätter nya standarder för marknaden för refinish

Ny hjulinställare i sortimentet – John Bean V2280

Ljustest - Vi har två vinnande ljusramper

5-års garanti på alla Budweg bromsok köpt från Triscan

Silikonisering av nålar - Minskar friktionen avsevärt!

DSG-kopplingar till 02E DQ250 nu på lager!

Sänd till en kollega

0.125