23948sdkhjf

Svenska CTEK premiärvisar sin senaste proffsladdare på Automechanika

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Ett av tre fordon som kommer in för service har ett batteri som kräver serviceåtgärder, enligt en ny undersökning från CTEK, ett globalt ledande varumärke inom underhåll av fordonsbatterier. Denna alarmerande siffra sätter miljontals fordon i riskzonen för batteriproblem under vanlig fordonsservice, vilket kan påverka verkstadens effektivitet, rykte och lönsamhet allvarligt.

För att råda bot på detta utökar CTEK sin portfölj av professionella laddare med PRO25S, en innovativ, mångsidig och högeffektiv laddare och nätaggregat på 25A. Den nya laddaren, som premiärvisas på Automechanika, har utvecklats helt med verkstadens behov i åtanke: Kombinationen av avancerad strömförsörjningsteknik och säkerhet, portabilitet och flexibilitet gör att den kan användas med alla typer av 12V-batterier för fordon, även litiumjonbatterier (LiFePO4). Det gör PRO25S till en lösning för att strömförsörja batteriet vid krävande diagnostikarbete och felsökning.

- Vår statistik visar hur viktig batterihantering i verkstaden är, oavsett jobbets storlek, säger Henk Lubberts, Professional Business Unit Manager på CTEK. Vår generella rekommendation är att tekniker kopplar batteriet mot en laddare eller annan stödenhet så snart fordonen kommer in på verkstaden för att skydda mot kostsamma och tidskrävande batteriproblem.

Nya PRO25S från CTEK levererar maximal effektivitet, tillförlitlighet och skydd mot reducering (en process där en batteriladdare sänker strömstyrkan i takt med att drifttemperaturen höjs). Den avancerade tekniken i PRO25S garanterar en säker och snabb laddning som exakt möter det inkopplade batteriets behov. En inbyggd temperatursensor justerar laddstyrkan beroende på temperatur för att uppnå maximal laddningseffekt. PRO25S har även ett dedikerat rekonditioneringsprogram för att återställa batterikapacitet (speciellt hos EFB-batterier) samt rekonditionera tömda batterier.

Läget SUPPLY väljs om batteriet behöver ha ström under diagnostiskt eller felsökande arbete. PRO25S har låg spännings- och strömrippel samt en rad integrerade säkerhetsfunktioner som gör användningen säker för såväl batteriet som fordonets känsliga elektroniksystem.

PRO25S är helautomatisk och lätt att använda. Den är även väldigt enkel att ansluta, är gnistsäker och har skydd mot omvänd polaritet för att skydda såväl användaren som batteriet. Den lätta och portabla designen är utformad för enkel hantering i verkstaden. Ett skyddande, stötsäkert skal innebär att PRO25S även klarar av de allra tuffaste miljöerna och enheten levereras med två års garanti.

- Allt eftersom fordonsteknologin fortsätter att utvecklas blir behovet av batteristöd under vanlig fordonsservice allt större, säger Henk Lubberts. Verkstäderna behöver säkra och mångsidiga laddare som laddar snabbt, så att batteriet, själva hjärtat i fordonet, inte lämnar verkstaden i dåligt skick. Nya PRO25S är den perfekta lösningen på alla former av batteriladdning i verkstaden. 

Samtidigt introduceras även PRO25SE i CTEK:s professionella utbud. Den har alla funktioner som PRO25S har, men har en konsol för väggmontering och sex meter långa laddkablar för extra flexibilitet. Denna enhet är även kompatibel med CTEK:s Trolley Pro.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Volvo Cars visar världsnyhet i Los Angeles men det är ingen bil

Slut på ångesten för att koppla på släp till bilen

Varför ska det vara så krångligt att koppla på ett släp? Så krångligt att varannan person helst undviker det? Och varför har dragkroken sett likadan ut sedan 1932? Teknikföretaget Semcon har låtit ett team med kvinnor hitta en lösning.

Se upp på vägarna En miljon bilister har trafikfarlig syn

I tio år har Synbesiktningen testat synen hos bilförare och resultaten är fortfarande nedslående. Var tionde bilist skulle inte få ta körkort idag med den synskärpa de har.

Nu öppnar Porsche Center Helsingborg –igen

SFVF varnar för oseriösa hjulskiftare

Calix Quick Clip

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Tenneco blir ny huvudägare i Öhlins Racing

Arkiv

VW satsar på samproduktion av flera varumärken

Svensk seger i säsongens sista Lamborghini Super Trofeo Pro-Am

I säsongens allra sista race tog den skandinaviska duon med Simon Larsson och Dennis Lind segern i Pro-Am klassen på italienska Vallelunga utanför Rom.

Skandal i bilvärlden Carlos Ghosn anklagas för ekonomisk brottslighet

En av världens främsta bilchefer, Carlos Ghosn, vd för Renault och styrelseordförande i Nissan, har gripits i Japan. Även Greg Kelly, HR-chef i Nissan har gripits.

Volvo Cars, BMW och Tesla premiärvisar nya modeller på eCarExpo

AB Volvo stämmer Scania på 10 miljoner

VW:s implementering av e-strategin får stor betydelse för de anställda

Mercedes på digitaliseringsresa genom Sverige

Låg framtidstro för dieseldrivna fordon

Fullt krig om köparna mellan begagnade bil-sajter

PSI Motor satsar för framtiden

1

Hjälp oss att utveckla MotorMagasinet

Delta i vår läsarundersökning! Vi skulle gärna vilja att du tar chansen att påverka och utveckla innehållet i MotorMagasinet.

De vill förvara däcken på vagnar

Branschmöte om allvarliga säkerhetsrisker kring e-fordon

Säkerhetsfrågor kring e-fordon har diskuterats på ett stormöte i Kista med representanter för delar av fordonsbranschen, Volvo, Scania, Dafo, Fogmaker, SFVF m fl. Bakom arrangemanget stod forskningsinstitutet RISE.

2

Fordonsutbildning garanterar elever provanställning i sex månader

ProMeister Solutions och Lärande i Sverige tar nästa steg i framgångsrikt utbildningssamarbete och garanterar alla elever jobb.

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Vianor lockades av däck på vagn

TEMA VERKSTADSUTRUSTNING: När Vianor skulle byta ut sina gamla pallställage föll valet på däcksställ från Optimel. Anledningen var lösningen med vagnar i botten av ställen.

Zlatan delade ut Volvo Car-stipendium på 1 miljon till idrottsföreningen Grunden Bois

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Här är jobben som behöver tillsättas i Skåne fram till 2020

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Anna Widholm är Årets Lackerare

Årets Ledare är John Marnell, vd på JBil

Se alla Företagens egna nyheter

Laddbar arbetslampa LED MAXFLEX

Efterkontroll – för säkerhetens skull

Senaste specifikationerna för John Bean hjulinställare

Parkeringssensorer - ny produktgrupp hos Triscan

Driftsäker DC/DC omvandlare 24 volt till 13,8 volt

28 ColorGlo specialister på årets möte

MERCEDES-BENZ godkänner Lukoil.

TENNECO signs definitive agreement to acquire ÖHLINS RACING A.B

Startproblem och bristande dragkraft på PSA 1.6 HDI?

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Utökat sortiment på fram / bakvagn

LED arbetsbelysning

Drester GP Filter eQ från Hedson

Utveckling och investering i Triscans gasfjäderproduktion

En livfylld marknadsplats

-Spelar startmotorns kuggantal någon roll vid byte?-

Bannerbow

Män, yrke och cancer - movemberkampanj

LED arbetsbelysning 40 W med värmelins

Aktuell statistik om däck

Drivaxel till Kia Ceed

Ditt ljus i höstmörkret

Extraljusramp på hela 270W

Olja- och filterpaket till DSG

Intelligenta vattenpumpar från Schaeffler

Sänd till en kollega

0.155