23948sdkhjf

Elbilen kan "självantända" vid verkstadsarbete

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Det finns risker med e-fordon och dessa måste vi också beakta ur ett verkstadsperspektiv konstaterades vid en rad seminarier om framtiden för e-fordon på Autmechanika Academy i Frankfurt. Frågor som också kommer att tas upp på Inspirationsdagen 100% Verkstad.

- Fordonens batterisystem ger inte bara hög spänning, hög elektrisk kapacitet och stor effekt- och energitäthet, utan innehåller också stora mängder brännbara ämnen som ger anledning till otrygghet gällande säkerheten. Rädslan hos bilverkstäder är att fordonet ”löper amok” och börjar rulla själv vid en självantändning och kortslutning. För att undvika detta är det viktigt för en verkstad att känna till att tändningsläget blir avstängt och bilen säkras genom att 12 V batteriet blir bortkopplat. Jag undrar hur många verkstäder som känner till det.  Nyligen självantände en Tesla sex gånger på två veckor i USA och det kunde fått stora konsekvenser, säger Bo Ericsson, vd för SFVF som deltagit i en rad seminarier om framtiden för e-fordon på Automachanika.

Om alla personbilar i Sverige i framtiden ska drivas med batterier och elmotorer krävs på årsbasis en elproduktion motsvarande två atomreaktorer med en samlad nettoeffekt på cirka 2 000 MW. Dessutom kan det finnas problem i ladd-infrastrukturen där många personer inte har tillgång till laddning och där en majoritet av de som har tillgång kommer ladda i princip samtidigt efter arbetsdagens slut.

En av många frågor som togs upp på olika intressanta seminarier om vår framtid när det gäller e-fordon på Automechanika. Thomas Becker från Horvath & Partner GmbH föreläste om att det inte går att ta ut mer kraft ur batterierna än vad vi gör idag. Skälet är att batteriet kan bli överhettat och börja brinna.

-Det har skrivits en del om detta framför allt i USA där det finns många e-fordon och där några har börjat brinna utan orsak, säger Bo Ericsson på SFVF. När batterier brinner i ett e-fordon uppstår bl a väteflourid,

Från ett Litium-jonbatteri som brinner kan vätefluorid alltså bildas. Denna extremt giftiga substans är korrosiv och kan upplösa organisk vävnad och är livsfarlig att andas in och den kan även kraftfullt korrodera vissa metaller.

Faran berör både blåljuspersonal, bärgare, verkstäder och bildemonterare. Följaktligen finns ett uppenbart behov av nya riskanalyser när det gäller att hantera uppkomna krascher som involverar sådana system.

Vad gäller e-fordon som drivs med vätgas är det viktigt att känna till att denna gas är en lukt- och färglös gas som inte är giftig men dock mycket brandfarlig. Ett annat problem är att det kan resultera i fenomenet knallgas.

-Den stora frågan hur är hur man åstadkommer längre räckvidd än vad som finns idag säger Ulf Stefansson på SFVF. Enligt Thomas Becker kommer det att behövas någon form av Range Extender för att kunna uppnå en räckvidd på vissa e-fordon i nivå med dieselbilen. Vätgasbilar löser delvis detta problem men kräver ny och kostsam infrastruktur samt att vätgasen måste kunna produceras fossilfritt för att uppnå miljöeffekt. Det finns en hel del kvar att forska och utveckla om.

På Inspirationsdagen 100 % Verkstad på Solvalla den 12 oktober kommer Ola och Max från RISE förklara och besvara frågor om ett Vinnova-projekt som bl.a. SFVF deltar i.

 

 

 

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ledare #8: Mönsterelever och problembarn

SFVF efterlyser friare försäkringsregler

VW ID 3 kan försenas av mjukvaruproblem

Ansiktslyft för Anderstorp

Det händer saker på den gamla F1-banan på torvmossen utanför Anderstorp. Inför årets DTM-race 12-14 juni kommer man att renovera både högt och lågt.

Sätt fingeravtryck på din nya Porsche

Porsche erbjuder kunden att göra sin nya 911 verkligt unik. Sportbilsbjässen har tagit fram teknik för att spruta bilder på bildelar, till att börja med den nyblivne ägarens fingeravtryck.

AkzoNobel levererar bättringsfärg till BMW

Nyhetsbrev

Continental startar podcast

Arkiv

Inzile ökar produktionen och säkrar avtal med Bosch

Ser en stor efterfrågan på sin första modell. ”Begränsningen ligger helt i vår produktion.”

Världspremiär för helt nya VW Caddy

1

Större andel stulna bilar försvinner

Antalet bilar som stjäls minskar. Men de som försvinner för gott utgör en allt större andel.

Plus

Tema Sommardäck: "Bra däck är bättre än ett säkerhets-bälte"

Plus

Tema Sommardäck: Klarar däcken kraven är de godkända

Gordon Murrays senaste är en Poké-boll

Det var kanske inte vad vi väntade oss av en geniförklarad Formel 1-konstruktör. Men Motiv är en ensitsig, självkörande elbil

Plus

Tema Sommardäck: Kunskap en faktor för däckförsäljning

FKG: beslut om korttidsarbete bedöms komma snart

I förra numret av Motormagasinet skrev vi om branschorganisationen Fordonskomponentgruppens arbete för att få ett beslut om korttidsarbete och kompetensutveckling. Nu är FKG övertygade om att ett lagförslag i frågan klubbas igenom i riksdagen inom kort.

Första omcertifieringen för MBC klar

Transportstyrelsen polisanmäler fuskande gymnasieskola

Framtidsgymnasiet i Kristianstad har polisanmälts av Transportstyrelsen. Anmälan gäller osant intygande.

Plus

Tema sommardäck: Compilator lanserar webbshop för däckbranschen

Plus

Falska körkort utmanar bilbranschen

Var tredje minut sker ett bedrägeri i Sverige kopplat till id-kapning och många hemsidor erbjuder försäljning av falska körkort. Dessutom är det svårt att identifiera ett förfalskat körkort utan en så kallad id-scanner. Detta utmanar bilbranschen – eftersom falska körkort används vid exempelvis provkörningar.

Ny rapport varnar för stora brister i fordonskontrollen av miljö- och säkerhet

Däckmässan i Köln 3D-printar däck

Slutspurt gav Europa plus i bilförsäljningen

AkzoNobels färger åter på McLarens F1-racer

Opel åter till Japan

Debatt: Utmaningar och möjligheter inom service-eftermarknaden

Ledare #7: Ordförande Li städar upp

SFVF satsar på handlarutbildning

Evans dominerade i rumphugget Rally Sweden

Utredning från Svebio för mer biodrivmedel

Ola Källenius: stora förändringar väntar Daimler

Engagerad personal finns bland bilföretagen

Haldex anmäler sin största ägare till EU

Ledare #6: Bilbranschens förkylning kräver rätt medicin

Krav på laddplats vid parkeringsbyggen

FKG: Snabba upp beslut om flexibelt korttidsarbete

Däckverkstäderna kränger budgetdäck – tänker inte på säkerheten

Se alla Företagens egna nyheter

Hyundai Kona EV dragkrok för cyklar

Varningsljusramper med automatisk dimfunktion!

INFOFLEX FORDON - Integration Crediflow

Förstår du värdet av en avgasanalys?

Nu kan du ta kontroll över ditt arbetsljus!

Limpistol till 2-komponentslim - allt du behöver veta!

Möt oss på Underhållsmässan - Prata Smörjmedel & Lim

Ge din lastbil, transportbil eller släp ett extra lyft!

E-mobilitet på fordonseftermarknaden

Vi utrustar Mercedes nya framtidsanläggning!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Limma EPDM – så väljer du rätt lim till etenpropengummi

Vinnare utav en MegaVac Prime, Vindrutereparationsutrustning

Produktnyhet från Purflux! AHC534

Fler tjejer söker transporttekniska utbildningar

Nu har vi ny hemsida!

PURFLUX uppdaterad app

PSST... personligt, smidigt, skräddarsytt och tryggt

Produktnyhet från Purflux! L1050

Kurs inför nycertifiering inom F-gas kat. V

Kia Stinger avtagbar dragkrok från GDW

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Jeep Renegade avtagbar dragkrok

IT-system med tillgång till alla bilmärken och 100% garanti.

Transportföretagen söker stjärnor till Yrkes-SM!

Sänd till en kollega

0.11