23948sdkhjf

Elbilen kan "självantända" vid verkstadsarbete

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Det finns risker med e-fordon och dessa måste vi också beakta ur ett verkstadsperspektiv konstaterades vid en rad seminarier om framtiden för e-fordon på Autmechanika Academy i Frankfurt. Frågor som också kommer att tas upp på Inspirationsdagen 100% Verkstad.

- Fordonens batterisystem ger inte bara hög spänning, hög elektrisk kapacitet och stor effekt- och energitäthet, utan innehåller också stora mängder brännbara ämnen som ger anledning till otrygghet gällande säkerheten. Rädslan hos bilverkstäder är att fordonet ”löper amok” och börjar rulla själv vid en självantändning och kortslutning. För att undvika detta är det viktigt för en verkstad att känna till att tändningsläget blir avstängt och bilen säkras genom att 12 V batteriet blir bortkopplat. Jag undrar hur många verkstäder som känner till det.  Nyligen självantände en Tesla sex gånger på två veckor i USA och det kunde fått stora konsekvenser, säger Bo Ericsson, vd för SFVF som deltagit i en rad seminarier om framtiden för e-fordon på Automachanika.

Om alla personbilar i Sverige i framtiden ska drivas med batterier och elmotorer krävs på årsbasis en elproduktion motsvarande två atomreaktorer med en samlad nettoeffekt på cirka 2 000 MW. Dessutom kan det finnas problem i ladd-infrastrukturen där många personer inte har tillgång till laddning och där en majoritet av de som har tillgång kommer ladda i princip samtidigt efter arbetsdagens slut.

En av många frågor som togs upp på olika intressanta seminarier om vår framtid när det gäller e-fordon på Automechanika. Thomas Becker från Horvath & Partner GmbH föreläste om att det inte går att ta ut mer kraft ur batterierna än vad vi gör idag. Skälet är att batteriet kan bli överhettat och börja brinna.

-Det har skrivits en del om detta framför allt i USA där det finns många e-fordon och där några har börjat brinna utan orsak, säger Bo Ericsson på SFVF. När batterier brinner i ett e-fordon uppstår bl a väteflourid,

Från ett Litium-jonbatteri som brinner kan vätefluorid alltså bildas. Denna extremt giftiga substans är korrosiv och kan upplösa organisk vävnad och är livsfarlig att andas in och den kan även kraftfullt korrodera vissa metaller.

Faran berör både blåljuspersonal, bärgare, verkstäder och bildemonterare. Följaktligen finns ett uppenbart behov av nya riskanalyser när det gäller att hantera uppkomna krascher som involverar sådana system.

Vad gäller e-fordon som drivs med vätgas är det viktigt att känna till att denna gas är en lukt- och färglös gas som inte är giftig men dock mycket brandfarlig. Ett annat problem är att det kan resultera i fenomenet knallgas.

-Den stora frågan hur är hur man åstadkommer längre räckvidd än vad som finns idag säger Ulf Stefansson på SFVF. Enligt Thomas Becker kommer det att behövas någon form av Range Extender för att kunna uppnå en räckvidd på vissa e-fordon i nivå med dieselbilen. Vätgasbilar löser delvis detta problem men kräver ny och kostsam infrastruktur samt att vätgasen måste kunna produceras fossilfritt för att uppnå miljöeffekt. Det finns en hel del kvar att forska och utveckla om.

På Inspirationsdagen 100 % Verkstad på Solvalla den 12 oktober kommer Ola och Max från RISE förklara och besvara frågor om ett Vinnova-projekt som bl.a. SFVF deltar i.

 

 

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Volvo Cars visar världsnyhet i Los Angeles men det är ingen bil

Slut på ångesten för att koppla på släp till bilen

Varför ska det vara så krångligt att koppla på ett släp? Så krångligt att varannan person helst undviker det? Och varför har dragkroken sett likadan ut sedan 1932? Teknikföretaget Semcon har låtit ett team med kvinnor hitta en lösning.

Se upp på vägarna En miljon bilister har trafikfarlig syn

I tio år har Synbesiktningen testat synen hos bilförare och resultaten är fortfarande nedslående. Var tionde bilist skulle inte få ta körkort idag med den synskärpa de har.

Nu öppnar Porsche Center Helsingborg –igen

SFVF varnar för oseriösa hjulskiftare

Calix Quick Clip

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Tenneco blir ny huvudägare i Öhlins Racing

Arkiv

VW satsar på samproduktion av flera varumärken

Svensk seger i säsongens sista Lamborghini Super Trofeo Pro-Am

I säsongens allra sista race tog den skandinaviska duon med Simon Larsson och Dennis Lind segern i Pro-Am klassen på italienska Vallelunga utanför Rom.

Skandal i bilvärlden Carlos Ghosn anklagas för ekonomisk brottslighet

En av världens främsta bilchefer, Carlos Ghosn, vd för Renault och styrelseordförande i Nissan, har gripits i Japan. Även Greg Kelly, HR-chef i Nissan har gripits.

Volvo Cars, BMW och Tesla premiärvisar nya modeller på eCarExpo

AB Volvo stämmer Scania på 10 miljoner

VW:s implementering av e-strategin får stor betydelse för de anställda

Mercedes på digitaliseringsresa genom Sverige

Låg framtidstro för dieseldrivna fordon

Fullt krig om köparna mellan begagnade bil-sajter

PSI Motor satsar för framtiden

1

Hjälp oss att utveckla MotorMagasinet

Delta i vår läsarundersökning! Vi skulle gärna vilja att du tar chansen att påverka och utveckla innehållet i MotorMagasinet.

De vill förvara däcken på vagnar

Branschmöte om allvarliga säkerhetsrisker kring e-fordon

Säkerhetsfrågor kring e-fordon har diskuterats på ett stormöte i Kista med representanter för delar av fordonsbranschen, Volvo, Scania, Dafo, Fogmaker, SFVF m fl. Bakom arrangemanget stod forskningsinstitutet RISE.

2

Fordonsutbildning garanterar elever provanställning i sex månader

ProMeister Solutions och Lärande i Sverige tar nästa steg i framgångsrikt utbildningssamarbete och garanterar alla elever jobb.

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Vianor lockades av däck på vagn

TEMA VERKSTADSUTRUSTNING: När Vianor skulle byta ut sina gamla pallställage föll valet på däcksställ från Optimel. Anledningen var lösningen med vagnar i botten av ställen.

Zlatan delade ut Volvo Car-stipendium på 1 miljon till idrottsföreningen Grunden Bois

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Här är jobben som behöver tillsättas i Skåne fram till 2020

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Anna Widholm är Årets Lackerare

Årets Ledare är John Marnell, vd på JBil

Se alla Företagens egna nyheter

Laddbar arbetslampa LED MAXFLEX

Efterkontroll – för säkerhetens skull

Senaste specifikationerna för John Bean hjulinställare

Parkeringssensorer - ny produktgrupp hos Triscan

Driftsäker DC/DC omvandlare 24 volt till 13,8 volt

28 ColorGlo specialister på årets möte

MERCEDES-BENZ godkänner Lukoil.

TENNECO signs definitive agreement to acquire ÖHLINS RACING A.B

Startproblem och bristande dragkraft på PSA 1.6 HDI?

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Utökat sortiment på fram / bakvagn

LED arbetsbelysning

Drester GP Filter eQ från Hedson

Utveckling och investering i Triscans gasfjäderproduktion

En livfylld marknadsplats

-Spelar startmotorns kuggantal någon roll vid byte?-

Bannerbow

Män, yrke och cancer - movemberkampanj

LED arbetsbelysning 40 W med värmelins

Aktuell statistik om däck

Drivaxel till Kia Ceed

Ditt ljus i höstmörkret

Extraljusramp på hela 270W

Olja- och filterpaket till DSG

Intelligenta vattenpumpar från Schaeffler

Sänd till en kollega

0.259