23948sdkhjf

Elbilen kan "självantända" vid verkstadsarbete

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Det finns risker med e-fordon och dessa måste vi också beakta ur ett verkstadsperspektiv konstaterades vid en rad seminarier om framtiden för e-fordon på Autmechanika Academy i Frankfurt. Frågor som också kommer att tas upp på Inspirationsdagen 100% Verkstad.

- Fordonens batterisystem ger inte bara hög spänning, hög elektrisk kapacitet och stor effekt- och energitäthet, utan innehåller också stora mängder brännbara ämnen som ger anledning till otrygghet gällande säkerheten. Rädslan hos bilverkstäder är att fordonet ”löper amok” och börjar rulla själv vid en självantändning och kortslutning. För att undvika detta är det viktigt för en verkstad att känna till att tändningsläget blir avstängt och bilen säkras genom att 12 V batteriet blir bortkopplat. Jag undrar hur många verkstäder som känner till det.  Nyligen självantände en Tesla sex gånger på två veckor i USA och det kunde fått stora konsekvenser, säger Bo Ericsson, vd för SFVF som deltagit i en rad seminarier om framtiden för e-fordon på Automachanika.

Om alla personbilar i Sverige i framtiden ska drivas med batterier och elmotorer krävs på årsbasis en elproduktion motsvarande två atomreaktorer med en samlad nettoeffekt på cirka 2 000 MW. Dessutom kan det finnas problem i ladd-infrastrukturen där många personer inte har tillgång till laddning och där en majoritet av de som har tillgång kommer ladda i princip samtidigt efter arbetsdagens slut.

En av många frågor som togs upp på olika intressanta seminarier om vår framtid när det gäller e-fordon på Automechanika. Thomas Becker från Horvath & Partner GmbH föreläste om att det inte går att ta ut mer kraft ur batterierna än vad vi gör idag. Skälet är att batteriet kan bli överhettat och börja brinna.

-Det har skrivits en del om detta framför allt i USA där det finns många e-fordon och där några har börjat brinna utan orsak, säger Bo Ericsson på SFVF. När batterier brinner i ett e-fordon uppstår bl a väteflourid,

Från ett Litium-jonbatteri som brinner kan vätefluorid alltså bildas. Denna extremt giftiga substans är korrosiv och kan upplösa organisk vävnad och är livsfarlig att andas in och den kan även kraftfullt korrodera vissa metaller.

Faran berör både blåljuspersonal, bärgare, verkstäder och bildemonterare. Följaktligen finns ett uppenbart behov av nya riskanalyser när det gäller att hantera uppkomna krascher som involverar sådana system.

Vad gäller e-fordon som drivs med vätgas är det viktigt att känna till att denna gas är en lukt- och färglös gas som inte är giftig men dock mycket brandfarlig. Ett annat problem är att det kan resultera i fenomenet knallgas.

-Den stora frågan hur är hur man åstadkommer längre räckvidd än vad som finns idag säger Ulf Stefansson på SFVF. Enligt Thomas Becker kommer det att behövas någon form av Range Extender för att kunna uppnå en räckvidd på vissa e-fordon i nivå med dieselbilen. Vätgasbilar löser delvis detta problem men kräver ny och kostsam infrastruktur samt att vätgasen måste kunna produceras fossilfritt för att uppnå miljöeffekt. Det finns en hel del kvar att forska och utveckla om.

På Inspirationsdagen 100 % Verkstad på Solvalla den 12 oktober kommer Ola och Max från RISE förklara och besvara frågor om ett Vinnova-projekt som bl.a. SFVF deltar i.

 

 

 

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Höga krav på bihandlaren i ARN

”Kraven på elnätet ökar hela tiden”

Allt fler tvister hos Allmänna Reklamationsnämnden

Prestigefyllt Volvopris till Rejmes Bil

Volvo Car Excellence Club delas ut på årsbasis och bjuder in de Volvohandlare som arbetat allra bäst med att utveckla och leverera genomgående hög kundnöjdhet under föregående år, att ingå i sällskapet.

SFVF i möte med Arbetsmiljöverket om arbetsmiljön i fordonsbranschen

VW och Ford i global allians för transportfordon

Nyhetsbrev

Nu kommer de nya registreringsnumren

Arkiv

BMW Motorrad visar upp självkörande motorcykel

Under elektronikmässan Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas bjöd BMW Motorrad på show med den självkörande motorcykeln BMW R 1200 GS.

Laddbara bilar ökade med 52 procent förra året

Det finns nu totalt finns 68 805 laddbara bilar i trafik i Sverige vilket nästan är en fördubbling sedan förra årsskiftet.

Kinesiskt fastighetsbolag tar kontroll över Nevs

Volkswagen-koncernen satte nytt rekord 2018

Legenden återvänder

En helt ny Toyota GR Supra, femte generationen av Toyotas legendariska sportbil och den första globala GR-modellen från TOYOTA GAZOO Racing, har haft världspremiär på North American International Auto Show i Detroit.

Volvo Car Sverige förändrar sin ledningsgrupp

Volvo Car Sverige gör från och med den 1 februari ett par förändringar i företagets ledning och hos sina dotterbolag.

Olja från uttjänta däck kan fungera som drivmedel

Den pyrolysolja som Enviro utvinner från uttjänta däck kan användas som drivmedel. Det har RISE tillsammans med Enviro och Ragn-Sells kommit fram till i forskningsprojektet som startade i oktober 2017.

Fler nya bilar klarar högre krav på autobroms

Folksams lista över 2019 års mest säkra och bränslesnåla bilmodeller innehåller skärpta krav för autobroms för fotgängare och filbytesvarnare och 40 bilmodeller har klarat de skärpta kraven. Det står för 15 procent av alla nybilar.

Dieselbilägare stämmer VW för avgasmanipulering

Förlust för Audi ifjol

Idag presenterar Ford Motor Co. Och Volkswagen Group ett nytt samarbete

”Det kommer ta tid att laga väggen”

Nu är var tredje bil på Europas vägar vit

Ford vill dra ned i Europa Flera tusen jobb hotas

Ford Motor Co. drar ner verksamheten ordentligt i Europa. Tusentals anställda får gå samtidigt som olönsamma marknader lämnas. Detta för att vända förlusterna till vinst, rapporterar flera medier.

Nytt släckmedel kan hejda bilbränders spridning

Ursprungligen är släckmedlet AVD (Aqueous Vermiculite Dispersion) framtaget för att släcka bränder i litiumjonbatterier. Men nya tester visar att AVD också kan användas för att hejda ett snabbt brandförlopp.

Bildar nytt företag inom grön el

KGK blir distributör för Launch diagnostik i Sverige

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Ny UV-grundfyller från Basf

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

TEMA olja: De är världens 10 största oljejättar

Ny vd för Circle K Sverige AB

Högsby är Årets Bilkommun 2018

PowerCell i nytt samarbete med Bosch om bränslecellsstackar

Ny el-suv som kan ge Tesla Model X en match

Här är tekniken som ska sänka bränsletörsten med en tredjedel

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Se alla Företagens egna nyheter

Nokian Tyres förnyar sina däcketiketter – Framhäver kvalitet från Norden

Halvaxel till Saab och Opel

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Ny drivknut till Nissan X-Trail och Qashqai

Triscan hjälper grossister att utveckla verkstadssystem! Varför nu det?

HOUSEGARD brandsläckare Lithium

BEST BRAND in Aircon service

Knutkors till Land Rover och Range Rover

Drivaxel bak till BMW 5-serie

HBA är ny distributör av LAZER på den svenska marknaden

Högt i tak - Trånga golvytor?

Ny kardan till Audi och VW

Vägen till det mest omfattande sensorprogramet till eftermarknaden

Kopplings-kit DSG!

Lagersats till Ford differentialen!

Drivknut bak till Hyundai

Miljö- och Kemidagarna 2019: anmäl dig i januari och få rabatt!

Reparationskit till BMW diffen HAG215

Äkta oktanbooster för racing

LED arbetsbelysning

Ny drivknut till Hyundai

Ny Volvoaxel

Nytillverkad spridare till Opel

Hjullager med nav till Audi

Dieselpump till Renault

Sänd till en kollega

0.1