23948sdkhjf

Elbilen kan "självantända" vid verkstadsarbete

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Det finns risker med e-fordon och dessa måste vi också beakta ur ett verkstadsperspektiv konstaterades vid en rad seminarier om framtiden för e-fordon på Autmechanika Academy i Frankfurt. Frågor som också kommer att tas upp på Inspirationsdagen 100% Verkstad.

- Fordonens batterisystem ger inte bara hög spänning, hög elektrisk kapacitet och stor effekt- och energitäthet, utan innehåller också stora mängder brännbara ämnen som ger anledning till otrygghet gällande säkerheten. Rädslan hos bilverkstäder är att fordonet ”löper amok” och börjar rulla själv vid en självantändning och kortslutning. För att undvika detta är det viktigt för en verkstad att känna till att tändningsläget blir avstängt och bilen säkras genom att 12 V batteriet blir bortkopplat. Jag undrar hur många verkstäder som känner till det.  Nyligen självantände en Tesla sex gånger på två veckor i USA och det kunde fått stora konsekvenser, säger Bo Ericsson, vd för SFVF som deltagit i en rad seminarier om framtiden för e-fordon på Automachanika.

Om alla personbilar i Sverige i framtiden ska drivas med batterier och elmotorer krävs på årsbasis en elproduktion motsvarande två atomreaktorer med en samlad nettoeffekt på cirka 2 000 MW. Dessutom kan det finnas problem i ladd-infrastrukturen där många personer inte har tillgång till laddning och där en majoritet av de som har tillgång kommer ladda i princip samtidigt efter arbetsdagens slut.

En av många frågor som togs upp på olika intressanta seminarier om vår framtid när det gäller e-fordon på Automechanika. Thomas Becker från Horvath & Partner GmbH föreläste om att det inte går att ta ut mer kraft ur batterierna än vad vi gör idag. Skälet är att batteriet kan bli överhettat och börja brinna.

-Det har skrivits en del om detta framför allt i USA där det finns många e-fordon och där några har börjat brinna utan orsak, säger Bo Ericsson på SFVF. När batterier brinner i ett e-fordon uppstår bl a väteflourid,

Från ett Litium-jonbatteri som brinner kan vätefluorid alltså bildas. Denna extremt giftiga substans är korrosiv och kan upplösa organisk vävnad och är livsfarlig att andas in och den kan även kraftfullt korrodera vissa metaller.

Faran berör både blåljuspersonal, bärgare, verkstäder och bildemonterare. Följaktligen finns ett uppenbart behov av nya riskanalyser när det gäller att hantera uppkomna krascher som involverar sådana system.

Vad gäller e-fordon som drivs med vätgas är det viktigt att känna till att denna gas är en lukt- och färglös gas som inte är giftig men dock mycket brandfarlig. Ett annat problem är att det kan resultera i fenomenet knallgas.

-Den stora frågan hur är hur man åstadkommer längre räckvidd än vad som finns idag säger Ulf Stefansson på SFVF. Enligt Thomas Becker kommer det att behövas någon form av Range Extender för att kunna uppnå en räckvidd på vissa e-fordon i nivå med dieselbilen. Vätgasbilar löser delvis detta problem men kräver ny och kostsam infrastruktur samt att vätgasen måste kunna produceras fossilfritt för att uppnå miljöeffekt. Det finns en hel del kvar att forska och utveckla om.

På Inspirationsdagen 100 % Verkstad på Solvalla den 12 oktober kommer Ola och Max från RISE förklara och besvara frågor om ett Vinnova-projekt som bl.a. SFVF deltar i.

 

 

 

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny krockkudde för sidokollisioner

SFVF gillar Miljöpartiets förslag om etanol- och gaskonvertering

Göteborg världens sjunde mest bilvänliga stad

Det kan komma som en chock för alla som försökt navigera mellan alla spårvagnar, men Göteborg är faktiskt världens sjunde mest bilvänliga stad, enligt en undersökning som den Frankrike-baserade bildelsförsäljaren Mister Auto låtit utföra.

Ny premie kan sänka utsläppen från befintliga bilar

Rodin FZed är nästan Formel 1

Mer än var tionde bilist kör med olaglig syn

Nyhetsbrev

Motorgalan – guldregn över branschen

När Motorgalan brakade loss på Berns Salonger i Stockholm stod branschens hjältar i centrum. För en kväll firades finalister och vinnare från alla håll.

Arkiv

M Sverige positiva till nya EU-krav på bilars säkerhet

Bilprovningen först att erbjuda Swish

Kinesiska Evergrande miljardinvesterar i Nevs

SBF står bakom EU-manifest för rättvisa digitaliseringsmöjligheter

Plus

Tema Verkstadsutrustning: Nya sätt att tjäna pengar i en traditionell bransch

När servicetillfällena minskar gäller det att hitta nya sätt att få in kunderna i verkstaden. Då är rätt utrustning nyckeln till framgång.

Hedin planerar sälja Byton i Norden

Däckmontör – ett slitsamt yrke

Svenska konsekvenser av FCA- och PSA-affären

När Peugeot slår sig ihop med Fiat Chrysler får det globala konsekvenser. Men vad det kommer att betyda för den svenska marknaden vet man ännu inte.

Ledare #37: Motorgalan är höstens ljus

Skolverket ser över återkravsbeslut

Kina skiftar exportfokus från USA till Europa

Ingo lanserar sin första gör-det-själv-biltvätt

Bilhandlare frustrerade när Blocket ser genom fingrarna

Blocket vill ha en anmälan från en konsument för att agera mot handlare som finns på svarta listan. Detta trots att man mottagit en komplett lista på bilhandlare som finns på svarta listan men fortsätter att annonsera på Blocket.

Lönsamheten ökade trots skepsis kring Godkänd Bilverkstad

Att certifieras som Godkänd Bilverkstad, GBV, var en självklarhet för delägarna på Meca-företaget Fändriks Fordonsteknik i Kristinehamn och Karlskoga. De anställda var dock något skeptiska till en början, men lönsamheten har ändå ökat.

Midland lanserar fri vägassistans för mopedbilar

Godkänd Bilverkstad ökar lönsamheten för mindre verkstad

Certifieringen Godkänd Bilverkstad börjar påverka verksamheterna ute i landet. En mindre verkstad i Hässleholm har sedan certifieringen ökat lönsamheten både vad gäller ekonomin och kundnöjdheten.

Framtidstron avtar bland underleverantörer

Bilservicepriser.se listar bästa bilverkstäderna

Nytt forskningsämne på LTU påverkar fordonsbranschen

Besikta Bilprovning öppnar ny station i Åkersberga

Plus

Wayke sorterar bort oseriösa handlare vid bilkontrollen

Donkervoorts smällkaramell firar grundarens 70-årsdag

Toyota ska återköpa aktier för 16 miljarder kronor

Bilwebs annonser ska synas i Bonniers nätverk

Teknikföretagen förutspår fortsatt avmattning

Koenigsegg rekryterar hundratals personer

Ledare #36: Vägnätet är samhällets blodomlopp

Amerikanska tilläggstullar drabbar svensk bilindustri

Yrkesplugget lånar Skoda av Möller Bil

Se alla Företagens egna nyheter

Peugeot Partner + Berlingo + Combo Dragkrok

Personligt bemötande är bara förnamnet

Så här fungerar vår parkeringssensortestare

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Lys upp din vardag

Video af det nye GDW Dragkrok system

Vår miljötekniker blir intervjuad ang. substitution av RISE

G A Lindberg är på plats hos Productronica Mässan i Mûnchen

Mercedes A sedan dragkrok T60 system från GDW W177

LUKOIL behöver förstärkning!

Dragkrok från GDW til Toyota Corolla Touring Sports

Att använda silikonskum till tätning och packningar

Håll dina extraljus fräscha

Lansera med stil!

Det finns ett skriande behov av yrkeslärare

Ny MoonWalk installerad i Sverige

Dragkrok från GDW til Berlingo - Rifter - Combo - Partner XL

MoonWalk - sätter nya standarder för marknaden för refinish

Ny hjulinställare i sortimentet – John Bean V2280

Ljustest - Vi har två vinnande ljusramper

5-års garanti på alla Budweg bromsok köpt från Triscan

Silikonisering av nålar - Minskar friktionen avsevärt!

DSG-kopplingar till 02E DQ250 nu på lager!

En ny och unik totallösning

Volkswagen T Cross dragkrok för det nye T60 system från GDW

Sänd till en kollega

0.134