23948sdkhjf

”Teknikutvecklingen blir en utmaning för branschen”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

CHEF-intervjun: Hans motorintresse började på två hjul. Idag rattar dock Niklas Carle Sveriges största konsumentbiltidning – Vi Bilägare, vars tester gör avtryck i branschen.

Niklas Carle växte upp i en tidningsmakar- och mediafamilj.

– Min farfar var Olle Carle som skrev under pseudonymen Cello i bland annat Göteborgs-Tidningen och Expressen. Min faster har jobbat på en massa olika tidningar och pappa drev egen reklambyrå.

Hur hamnade du i motorpressen?
– Jag var inbiten motorcyklist, gillade att skriva och tog kontakt med tidningen Bike som idag finns hos oss i huset. Jag fick jobb som reporter 1999 och blev redaktionschef och ansvarig för testerna 2003. 2009 fick jag erbjudandet att ta över som chefredaktör på tidningen Automobil, med uppdraget att försöka vända en nedåtgående trend för tidningen.

Läs fler CHEF-intervjuer: Sofia Greijer, vd Autorekrytering

Efter ungefär ett år sökte Niklas tjänsten som redaktionschef på Vi Bilägare, och efter fyra månader på Vi Bilägare tog han över som chefredaktör. Sedan sjösatte Niklas en omgörning av hela tidningen.

– Problemet med Vi Bilägare innan omgörningen var att man hade väldigt mycket bra innehåll, men att det presenterades på ett tråkigt och komplicerat sätt. Vi tilltalade inte alls den yngre målgruppen, som jag själv tillhörde. I och med omgörningen lättade vi upp tidningens uttryck och gjorde alla mätdata mer lättillgängliga, men vi tog också ett stadigt grepp om barnsäkerheten som var helt förbisedd i svensk motorpress. Arbetet gav oss en nominering till Stora Tidskriftspriset, vilket var en bekräftelse på att vi gjorde något bra.

Vilken tidning vill du att Vi Bilägare ska vara?
– De tre stora tidningarna i Sverige som skriver nybilstester är Auto Motor & Sport, Teknikens Värld och Vi Bilägare. Ytterligheterna är Vi Bilägare och Auto Motor & Sport. Vi Bilägare strävar alltid efter att skriva om de vanligaste bilarna på den svenska marknaden med fokus på miljö, säkerhet och ekonomi. Visst, du kan hitta känslomässiga produkter hos oss också, men du ser inte en Porsche eller Ferrari lika ofta hos oss som hos våra konkurrenter.

Ni har också ett omfattande långteststall – hur fungerar det?
– Vi köper fem nya bilar per år och var och en av de bilarna rullar 4000 mil första året. Efter det behåller vi någon eller några modeller som vi tycker är intressanta och fyller på med nya. Som längst har vi kört en bil i 24500 mil, en Volvo V70 från 2008.

Vilka bilar väljer ni att behålla lite längre?
– Det är flera faktorer som avgör. Storsäljare är alltid intressanta, som Volvos modeller. Idag har vi både en XC40 och en V90. Men det kan också vara tekniskt intressanta bilmodeller. Som exempel köpte vi en Opel Ampera när den kom, vilken gav oss en inblick i hur laddinfrastrukturen fungerar i Sverige. Vi fick också en förståelse för hur det är att leva med en laddhybrid, både som pendlare och stadsbo. På så sätt kan en bil generera fler bra insikter och artiklar än om vi hade haft den i bara ett par veckor. För närvarande har vi tretton testbilar i vår ägo.

Hur tycker du bilarna har förändrats sedan du tog ditt körkort?
– Det är väldigt mycket elfel på bilar idag. Uppdateringar behöver göras hela tiden och vi ser också ett problem med högspänningssystemen. Vår BMW i3 fick stå på verkstad i flera veckor för att de få som var certifierade att jobba med den var på semester. Här måste branschen bli bättre och snabbt jobba fram en lösning som är redo att ta hand om den stora mängd miljöfordon som är på väg ut på den svenska marknaden, men också parera för eventuella problem som ny avancerad teknik för med sig.

Hur ser du på den tekniska utvecklingen i branschen?
– Den tekniska utvecklingen inom fordonsindustrin går i rekordfart och jag tror det kommer bli en enorm utmaning för branschen framöver. Men det gäller även för oss motorjournalister. I dagsläget jobbar vi hårt med att ta fram testmetoder för autonomitet och aktiva säkerhetssystem, men även rutiner för att mäta förbrukning på elbilar, där omgivande faktorer som temperatur och komfortförbrukare ställer till det på ett helt annat sätt än för de bilar som drivs fossilt.

Får ni mycket reaktioner från läsarna?
– Väldigt mycket. Många av de mejl vi får från läsare handlar om någon typ av problem. Man vill ha råd inför ett bilköp, men det kan också vara att man hamnat i en krånglig situation med en bilhandlare eller verkstad.

Ditt eget förhållande till bilar?
– Jag är tvåbarnsfar, så för mig är det viktigt att jag har en bil som underlättar i vardagen med allt vad det innebär. Den tjänstebil jag har nu – Passat GTE – är jag nöjd med. Privat har jag en Ford Focus 1,0 Ecoboost och en Super Seven. Varför nöja sig med en cab när man kan få en bil utan både dörrar, fönster och tak (skratt).

Läs fler CHEF-intervjuer: Sofia Greijer, vd Autorekrytering

FAKTA Niklas Carle
Ålder: 42 år
Familj: Gift och två barn
Bor: Hus på Färingsö väster om Stockholm
Första bil: Opel Ascona GT/E 1981
Gör på fritiden: Tränar landsvägscykling och åker skateboard.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Motormagasinet söker reporter

Formel 1-legendaren Niki Lauda är död

Ford Mustang firar 55 år som nummer ett

Konceptdäck för Citroëns nya konceptfordon Citroën 19_19 Concept

Citroën 19_19 Concept är ett självkörande och uppkopplat elfordon som markerar varumärkets 100-årsjubileum. Konceptet är utvecklat med fokus på exklusivitet, komfort och integritet. Konceptdäcket Goodyear C100 är framtaget med extra stor dimension och estetik som matchar den spektakulära designen hos 19_19 Concept.

1

Körtillstånd för fordonslyft blir webbkurs

ProMeister Academy lanserar en webbkurs för anställda på bilverkstäder som ger fordonstekniker kunskap och verkstadschefen möjlighet att utfärda körtillstånd för personbilslyft.

Svarta verkstäder och Framtiden i fokus på Inspirationsdagen

Nyhetsbrev

”Våga anställa de som inte passar in”

Arkiv

Mekonomen och Meca tar greppet om fleet-kunderna

Verkstaden som ger Saabar ett andra liv

Med entusiasm, yrkesskicklighet och lite hjälp från Orio har Saab-entusiasten Marcus Wighs verkstad hunnit laga många legendariska Saabar som andra skadeverkstäder dömt ut.

Volvo omkörd av VW Golf på topplista för begagnade bilar

Bilägare vill ha smarta, slitstarka och lättrullande däck

Däck som med hjälp av sensorteknik kan anpassa sig för olika väglag, däck som är slitstarka och däck med ännu lägre rullmotstånd är önskemål som svenska bilister ställer för framtidens däck, visar en enkät från Nokian Tyres.

Ny generation av Suzuki Jimny

Praktisk Bilverkstad på Konsumentvägledardagarna

BMW tvingas till fler återkallelser

Dieselmotorer som fattar eld, bilar som kan få problem med krockkudden i ratten och bilar där strömförsörjningen slås ut. BMW har tvingats till flera omfattande återkallelser av bilar både i år och ifjol.

Volvo Car Group tecknar batteriavtal värt flera miljarder US-dollar

Volvo Car Group har tecknat långsiktiga avtal med de ledande batteritillverkarna CATL och LG Chem för att säkerställa leveranser av litiumjonbatterier värt flera miljarder US-dollar det kommande årtiondet för nästa generations Volvo- och Polestar-modeller.

Mikroplast på västkusten till 97 procent annat än däckgummi

Nyligen har det rapporterats om förekomst av däckgranulat från konstgräs i en sjö vid Växjö. Det har även rapporterats om förekomst av däckpartiklar i havet på västkusten. – Det är olyckligt att däck och däckgummi återigen pekas ut som enormt miljöproblem på lösa eller felaktiga grunder, säger Fredrik Ardefors, vd Däckbranschen.

Kraftig ökning av laddbara fordon

Nu har Nordens första Alpine Centre öppnat

​FIA-studie oroas över tillgång till fordonsdatan

Ges fordonstillverkarna rätt att kontrollera och bestämma över – begränsa – tillgången till den fordonsgenererade datan, skulle det innebära ekonomiskt bortfall och merkostnader för märkesoberoende verkstäder respektive för konsument på uppemot 65 miljarder Euro (ca 700 miljarder kronor) 2030.

Grundvattenbristen värst i Stockholms län

Trycket på fria verkstäder ökar igen

För första gången på många år har Cecra, den europeiska samarbetsorganisationen för bilhandel och verkstad, återaktiverat arbetet i gruppen för fria verkstäder. Bo Ericsson, vd för SFVF, sitter med i Cecra och har lämnat den här rapporten från senaste mötet.

Rekordtapp för biodrivmedel

SFVF varnar för piratkopierade bildelar

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) varnar verkstäder och bilägare för att montera in bildelar om ursprunget av delen är okänd!

Lagligt begränsa fordonstvättarnas vattenanvändning vid vattenbrist

En kommun har möjlighet att begränsa företags vattenanvändning om vattenbristen blir tillräckligt allvarlig. Grundvattenreserverna i Sverige är just nu lägre än kanske någonsin i modern tid.

Snillrik hjullyft gör bytet enkelt

Ferrari har inlett året kanonstarkt

Ny fjäderspännare kräver ingen demontering av axeln

Koppla greppet med Kamasa

Här är Hedin Bils expansion 2018

Nya hjulvårdsprodukter från Seab

Ökade priser på begagnade bilar med störst lyft på hybrider

Ny försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige

Läs en årsredovisning och få veta mer om branschen

Volvo Car Sverige får ny vd

Här är hjulvagnen som skonar ryggen

1

Toyotahandlarna förlänger begagnatgarantierna till 10 år

Se alla Företagens egna nyheter

MAHA firar 50 år

HBA Solutions - Kundunika lösningar

Produktnyhet från Purflux!

Produktnyhet från Purflux!

Utmana oss på mässan

LED-läcksökningslampa med fokuserbar lins

ACM 34002GP

Lazer extraljus - Toyota monteringskit

PRO-versionen av INFOFLEX PERSONALLIGGARE, ett smartare verktyg!

Cuby Shuttlesystem hos OneMed

KW Parts förstärker sin kundtjänst!

LED arbetsljus - tål tuffa tag

Drivaxel till Porsche Boxster S

Aircon Ready Refresh

ACM 3400 Hfc/Hfo

Tärnö - Varningsljusramp 944 mm

Direct Vision Standard (DVS) – Säkerhet för ”osynliga” cyklister och trafikanter!

Autoglass Restore har nu tillverkat ytterligare ett nytt tillbehör

Ny Luftbälg bak till BMW X5 E70 F15 & X6 E71 F16

Inverter 12V 1000W

Total lanserar en banbrytande produktserie med smörjmedel för el- och hybri...

Produktnyhet från Purflux!

Så säkerställer vi hög leverans-kapacitet

Bromsservice - för säkerhets skull

Kraft och IT försörjning för framtidens verkstad

Sänd till en kollega

0.106