23948sdkhjf

”Teknikutvecklingen blir en utmaning för branschen”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

CHEF-intervjun: Hans motorintresse började på två hjul. Idag rattar dock Niklas Carle Sveriges största konsumentbiltidning – Vi Bilägare, vars tester gör avtryck i branschen.

Niklas Carle växte upp i en tidningsmakar- och mediafamilj.

– Min farfar var Olle Carle som skrev under pseudonymen Cello i bland annat Göteborgs-Tidningen och Expressen. Min faster har jobbat på en massa olika tidningar och pappa drev egen reklambyrå.

Hur hamnade du i motorpressen?
– Jag var inbiten motorcyklist, gillade att skriva och tog kontakt med tidningen Bike som idag finns hos oss i huset. Jag fick jobb som reporter 1999 och blev redaktionschef och ansvarig för testerna 2003. 2009 fick jag erbjudandet att ta över som chefredaktör på tidningen Automobil, med uppdraget att försöka vända en nedåtgående trend för tidningen.

Läs fler CHEF-intervjuer: Sofia Greijer, vd Autorekrytering

Efter ungefär ett år sökte Niklas tjänsten som redaktionschef på Vi Bilägare, och efter fyra månader på Vi Bilägare tog han över som chefredaktör. Sedan sjösatte Niklas en omgörning av hela tidningen.

– Problemet med Vi Bilägare innan omgörningen var att man hade väldigt mycket bra innehåll, men att det presenterades på ett tråkigt och komplicerat sätt. Vi tilltalade inte alls den yngre målgruppen, som jag själv tillhörde. I och med omgörningen lättade vi upp tidningens uttryck och gjorde alla mätdata mer lättillgängliga, men vi tog också ett stadigt grepp om barnsäkerheten som var helt förbisedd i svensk motorpress. Arbetet gav oss en nominering till Stora Tidskriftspriset, vilket var en bekräftelse på att vi gjorde något bra.

Vilken tidning vill du att Vi Bilägare ska vara?
– De tre stora tidningarna i Sverige som skriver nybilstester är Auto Motor & Sport, Teknikens Värld och Vi Bilägare. Ytterligheterna är Vi Bilägare och Auto Motor & Sport. Vi Bilägare strävar alltid efter att skriva om de vanligaste bilarna på den svenska marknaden med fokus på miljö, säkerhet och ekonomi. Visst, du kan hitta känslomässiga produkter hos oss också, men du ser inte en Porsche eller Ferrari lika ofta hos oss som hos våra konkurrenter.

Ni har också ett omfattande långteststall – hur fungerar det?
– Vi köper fem nya bilar per år och var och en av de bilarna rullar 4000 mil första året. Efter det behåller vi någon eller några modeller som vi tycker är intressanta och fyller på med nya. Som längst har vi kört en bil i 24500 mil, en Volvo V70 från 2008.

Vilka bilar väljer ni att behålla lite längre?
– Det är flera faktorer som avgör. Storsäljare är alltid intressanta, som Volvos modeller. Idag har vi både en XC40 och en V90. Men det kan också vara tekniskt intressanta bilmodeller. Som exempel köpte vi en Opel Ampera när den kom, vilken gav oss en inblick i hur laddinfrastrukturen fungerar i Sverige. Vi fick också en förståelse för hur det är att leva med en laddhybrid, både som pendlare och stadsbo. På så sätt kan en bil generera fler bra insikter och artiklar än om vi hade haft den i bara ett par veckor. För närvarande har vi tretton testbilar i vår ägo.

Hur tycker du bilarna har förändrats sedan du tog ditt körkort?
– Det är väldigt mycket elfel på bilar idag. Uppdateringar behöver göras hela tiden och vi ser också ett problem med högspänningssystemen. Vår BMW i3 fick stå på verkstad i flera veckor för att de få som var certifierade att jobba med den var på semester. Här måste branschen bli bättre och snabbt jobba fram en lösning som är redo att ta hand om den stora mängd miljöfordon som är på väg ut på den svenska marknaden, men också parera för eventuella problem som ny avancerad teknik för med sig.

Hur ser du på den tekniska utvecklingen i branschen?
– Den tekniska utvecklingen inom fordonsindustrin går i rekordfart och jag tror det kommer bli en enorm utmaning för branschen framöver. Men det gäller även för oss motorjournalister. I dagsläget jobbar vi hårt med att ta fram testmetoder för autonomitet och aktiva säkerhetssystem, men även rutiner för att mäta förbrukning på elbilar, där omgivande faktorer som temperatur och komfortförbrukare ställer till det på ett helt annat sätt än för de bilar som drivs fossilt.

Får ni mycket reaktioner från läsarna?
– Väldigt mycket. Många av de mejl vi får från läsare handlar om någon typ av problem. Man vill ha råd inför ett bilköp, men det kan också vara att man hamnat i en krånglig situation med en bilhandlare eller verkstad.

Ditt eget förhållande till bilar?
– Jag är tvåbarnsfar, så för mig är det viktigt att jag har en bil som underlättar i vardagen med allt vad det innebär. Den tjänstebil jag har nu – Passat GTE – är jag nöjd med. Privat har jag en Ford Focus 1,0 Ecoboost och en Super Seven. Varför nöja sig med en cab när man kan få en bil utan både dörrar, fönster och tak (skratt).

Läs fler CHEF-intervjuer: Sofia Greijer, vd Autorekrytering

FAKTA Niklas Carle
Ålder: 42 år
Familj: Gift och två barn
Bor: Hus på Färingsö väster om Stockholm
Första bil: Opel Ascona GT/E 1981
Gör på fritiden: Tränar landsvägscykling och åker skateboard.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nissens Automotive expanderar sitt utbildningskoncept med online

Med över 4 000 mekaniker och systemoperatörer i fordonsindustrin som användare runt om i världen, har Nissens Automotive plattform för kunskapsdelning gjort avtryck i den service som erbjuds av reservdelstillverkare. Nissen Training Concet, NTC-konceptet, går nu in i en ny era: lanseringen av en online självlärande plattform.

Motormännen varnar för bristande konstruktion hos Volvo-motorer

MOTORHISTORIA: När en greve utmanade Ferrari

En stormrik italiensk greve försökte en gång i tiden utmana självaste Ferrari. Nu ska prototyperna säljas på auktion.

Kraftig ökning av försäkringsbedrägerier inom motorskador och trafikolyckor

Under 2018 genomförde de svenska sakförsäkringsbolagen 7 462 bedrägeriutredningar. Det är en ökning med 7 procent. Utredningarna ledde till att bolagen avböjde utbetalningar till ett värde av 480 miljoner kronor. Det visar den senaste statistiken över försäkringsbedrägerier frånLarmtjänst.

Opel Sverige flyttar huvudkontoret till Malmö

31 personer omkom i januaritrafiken på väg

Under januari månad i år omkom 31 personer och 1 489 skadades i vägtrafiken (140 svårt skadade och 1 349 lindrigt skadade). Det visar de preliminära uppgifter som inkommit till Transportstyrelsen den 15 februari. Det är 18 fler omkomna än under januari förra året.

Nyhetsbrev

Tänak vann Svenska Rallyt Johan Kristoffersson trea i WRC2

Ott Tänak från Estland vann årets Rally Sweden WRC före E. Lappi från Finland och med belgaren T. Neuville på tredje plats. Svenske Pontus Tidemand kom på 8:e plats.

Arkiv
1

Är världen redo för den självkörande revolutionen?

BMW M kommer med helt nya X-modeller

"Husbilsteknikern behöver vara tusenkonstnär"

Nya yrkeshögskoleutbildningar för husbils- och husvagnstekniker kan snart bli verklighet. Att jobba med husbilar ställer bitvis nya och andra krav på fordonsteknikern, menar SFVF:s vd Bo Ericsson.

Kärvare tider för Mekonomen som slopar utdelningen

CHEF-intervjun: ”Jag mår inte bra om inte jag får vara i verkstaden ibland”

Finsk bildelsjätte biter sig fast i Sverige

Drivknuten.se blir svensk representant för Febest

Specialisterna på delar för drivlinan, Drivknuten.se, blir ny officiell svensk representant för Febest Auto Parts. Det innebär ett stort tillskott på bildelar i högsta kvalitet som kompletterar Drivknuten´s sortiment.

Elbilsförares räckviddsångest oftast obefogad

När temperaturen sjunker nära noll minskar körsträckan hos elbilar, eftersom bilarnas batterier påverkas av kylan. Men farhågorna om att man som nybliven elbilsägare ska åka på en ”räckviddssmäll” på svenska vintervägar är ofta överdrivna, skriver försäkringsbolaget Ifs motorexpert Johan Granholm.

Ny rapport gör tummen upp för BMW:s framtid

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

Skatteverket ska kolla bilverkstäder i jakten på svartarbete

I år fortsätter Skatteverket granskningen av branscher där risken för svartarbete är stor. Det gäller branscher som bilverkstäder och restauranger samt skönhetsbranschen och byggsektorn.

1

Därför är brinnande gasbilar svåra att släcka

SFVF har bjudit in den nye konsumentansvarige ministern till verkstadsbesök

Landets nya civilminister, som också har ansvar för konsumentfrågorna, Ardalan Shekarabi (S) har ställt sig positiv till att besöka en verkstad för att få mer information om hur bilverkstadsbranschen fungerar.

Exclusive Cars väljer Dekra för sin kvalitetsutveckling

Renault godkänner HVO 100

Dansk diagnosportal guidar i felkodsdjungeln

Rätt fordonsdata till rätt pris. Detta säger sig företaget bakom nätportalen Auto Frontal kunna erbjuda.

Svenske Erik Johansson är ny BMW Motorsport Junior 2019

Efter en tre dagar lång och intensiv uttagningsprocess har beslutet fattats: Erik Johansson är BMW Motorsport Junior 2019.

Gratis app ger rätt oljekvalitet

”Man måste vara snabb på bollen”

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Teknikens Världs PeO Kjellström död

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

Ny vd för Circle K Sverige AB

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Högsby är Årets Bilkommun 2018

Ny UV-grundfyller från Basf

TEMA olja: De är världens 10 största oljejättar

Se alla Företagens egna nyheter

Ledlenser - ATEX produkter

Fabriksrenoverad original dieselspridare till Volvo

Ny drivaxel till Volvo och Ford

Nya produkter till Jaguar, Land Rover och Scania

Bärarmar till Nissan Qashqai, 07-13

Linear 6 Elite - LAZER

Nya inre drivknutar till VW Transporter och Multivan T5

Ny drivknut till Dacia och Renault

MVS AB lanserar nytt sortiment av elbilsladdare

Kardanaxel till BMW X3

Flexiblare lagring för pallar och långgods

TriSys kundcase - CB Auto

Inspektionslampa

Nadine Kåmark siktar på VM-guld

Dieselpump till Jaguar och Ford

Winassist teknikerapp är här!

Zero Waste - där inget går till spillo

Extraljus 9"

Sänkt pris på BMW- och Mercedesaxlar

Här "printar" vi logotypes enligt kundens önskemål

Intelligenta och digitala registreringsskyltar

Hur man monterar bananformad spiralfjädrar korrekt

Silikondamasker åter i lager!

Reparationssats till differentialen i Nissan Navarra/Pathfinder

Jysk i Uldum, Danmark - Logistikcenter i Världsklass

Sänd till en kollega

0.122