23948sdkhjf

”Teknikutvecklingen blir en utmaning för branschen”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

CHEF-intervjun: Hans motorintresse började på två hjul. Idag rattar dock Niklas Carle Sveriges största konsumentbiltidning – Vi Bilägare, vars tester gör avtryck i branschen.

Niklas Carle växte upp i en tidningsmakar- och mediafamilj.

– Min farfar var Olle Carle som skrev under pseudonymen Cello i bland annat Göteborgs-Tidningen och Expressen. Min faster har jobbat på en massa olika tidningar och pappa drev egen reklambyrå.

Hur hamnade du i motorpressen?
– Jag var inbiten motorcyklist, gillade att skriva och tog kontakt med tidningen Bike som idag finns hos oss i huset. Jag fick jobb som reporter 1999 och blev redaktionschef och ansvarig för testerna 2003. 2009 fick jag erbjudandet att ta över som chefredaktör på tidningen Automobil, med uppdraget att försöka vända en nedåtgående trend för tidningen.

Läs fler CHEF-intervjuer: Sofia Greijer, vd Autorekrytering

Efter ungefär ett år sökte Niklas tjänsten som redaktionschef på Vi Bilägare, och efter fyra månader på Vi Bilägare tog han över som chefredaktör. Sedan sjösatte Niklas en omgörning av hela tidningen.

– Problemet med Vi Bilägare innan omgörningen var att man hade väldigt mycket bra innehåll, men att det presenterades på ett tråkigt och komplicerat sätt. Vi tilltalade inte alls den yngre målgruppen, som jag själv tillhörde. I och med omgörningen lättade vi upp tidningens uttryck och gjorde alla mätdata mer lättillgängliga, men vi tog också ett stadigt grepp om barnsäkerheten som var helt förbisedd i svensk motorpress. Arbetet gav oss en nominering till Stora Tidskriftspriset, vilket var en bekräftelse på att vi gjorde något bra.

Vilken tidning vill du att Vi Bilägare ska vara?
– De tre stora tidningarna i Sverige som skriver nybilstester är Auto Motor & Sport, Teknikens Värld och Vi Bilägare. Ytterligheterna är Vi Bilägare och Auto Motor & Sport. Vi Bilägare strävar alltid efter att skriva om de vanligaste bilarna på den svenska marknaden med fokus på miljö, säkerhet och ekonomi. Visst, du kan hitta känslomässiga produkter hos oss också, men du ser inte en Porsche eller Ferrari lika ofta hos oss som hos våra konkurrenter.

Ni har också ett omfattande långteststall – hur fungerar det?
– Vi köper fem nya bilar per år och var och en av de bilarna rullar 4000 mil första året. Efter det behåller vi någon eller några modeller som vi tycker är intressanta och fyller på med nya. Som längst har vi kört en bil i 24500 mil, en Volvo V70 från 2008.

Vilka bilar väljer ni att behålla lite längre?
– Det är flera faktorer som avgör. Storsäljare är alltid intressanta, som Volvos modeller. Idag har vi både en XC40 och en V90. Men det kan också vara tekniskt intressanta bilmodeller. Som exempel köpte vi en Opel Ampera när den kom, vilken gav oss en inblick i hur laddinfrastrukturen fungerar i Sverige. Vi fick också en förståelse för hur det är att leva med en laddhybrid, både som pendlare och stadsbo. På så sätt kan en bil generera fler bra insikter och artiklar än om vi hade haft den i bara ett par veckor. För närvarande har vi tretton testbilar i vår ägo.

Hur tycker du bilarna har förändrats sedan du tog ditt körkort?
– Det är väldigt mycket elfel på bilar idag. Uppdateringar behöver göras hela tiden och vi ser också ett problem med högspänningssystemen. Vår BMW i3 fick stå på verkstad i flera veckor för att de få som var certifierade att jobba med den var på semester. Här måste branschen bli bättre och snabbt jobba fram en lösning som är redo att ta hand om den stora mängd miljöfordon som är på väg ut på den svenska marknaden, men också parera för eventuella problem som ny avancerad teknik för med sig.

Hur ser du på den tekniska utvecklingen i branschen?
– Den tekniska utvecklingen inom fordonsindustrin går i rekordfart och jag tror det kommer bli en enorm utmaning för branschen framöver. Men det gäller även för oss motorjournalister. I dagsläget jobbar vi hårt med att ta fram testmetoder för autonomitet och aktiva säkerhetssystem, men även rutiner för att mäta förbrukning på elbilar, där omgivande faktorer som temperatur och komfortförbrukare ställer till det på ett helt annat sätt än för de bilar som drivs fossilt.

Får ni mycket reaktioner från läsarna?
– Väldigt mycket. Många av de mejl vi får från läsare handlar om någon typ av problem. Man vill ha råd inför ett bilköp, men det kan också vara att man hamnat i en krånglig situation med en bilhandlare eller verkstad.

Ditt eget förhållande till bilar?
– Jag är tvåbarnsfar, så för mig är det viktigt att jag har en bil som underlättar i vardagen med allt vad det innebär. Den tjänstebil jag har nu – Passat GTE – är jag nöjd med. Privat har jag en Ford Focus 1,0 Ecoboost och en Super Seven. Varför nöja sig med en cab när man kan få en bil utan både dörrar, fönster och tak (skratt).

Läs fler CHEF-intervjuer: Sofia Greijer, vd Autorekrytering

FAKTA Niklas Carle
Ålder: 42 år
Familj: Gift och två barn
Bor: Hus på Färingsö väster om Stockholm
Första bil: Opel Ascona GT/E 1981
Gör på fritiden: Tränar landsvägscykling och åker skateboard.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

PÅ NYTT JOBB

Idag är sista chansen att boka biljetter till Motorgalan

Måndag den 22 oktober är sista dagen att boka biljetter till Motorgalan. Årets trevligaste branschfest som äger rum på Berns i Stockholm den 8 november.

Han lär upp sina anställda

Attityd, hängivenhet och arbetsmoral kan besegra hinder som både bristande språkkunskaper och utbildning. Det vet Monir Amin som med tre nyanlända syrier fått en konkursmässig verkstad att blomstra.

Skifte i tidningsfabriken

Vår medarbetare Klas Skarin startar efter många år på Motormagasinet eget, och vår nye kollega heter Daniel Östlund.

Innovativa material för framtidens fordon i fokus på Stora Leverantörsdagen

Sveriges enda Volvo Stand Alone bygger nytt

Rejmes Bil i Halland är Sveriges enda Volvo Stand Alone, en privat bilhandlare som uteslutande representerar Volvo. Nu bygger man nytt i Falkenberg.

Nyhetsbrev

​Specialversion av Ford Mustang Bullitt till Europa

Arkiv

Peugeot och DS satsar på leasing online

Premiär för nya lyxsuven BMW X7

Regeringen har infört nytt bidrag som hjälper kommuner forsla bort målvaktsbilar

Regeringen har beslutat om en förordning som innebär att kommuner nu kan få bidrag för kostnader som kommunen haft för flyttning, uppställning och skrotning av fordon som står felparkerade, däribland s.k. målvaktsfordon.

Den ”elektriska” bilen lagrar energi i karossen med hjälp av kolfiber

1

Vad blev det av elbilsprojektet Uniti?

Razzior mot bilvårdsföretag för att hitta illegal arbetskraft

Polisen är sedan den 1 juli i år tillsynsmyndighet för att kontrollera arbetskraft. Nu genomför polisen tillsammans med andra myndigheter regelbundet razzior, eller tillslag mot företag, bland annat bilvårdsföretag.

Biltemas flygplan får norska piloter

VW: ”Våra kontroller mer omfattande än kraven för Godkänd Bilverkstad”

En del verkstäder jobbar redan med en kvalitetscertifiering som är minst lika omfattande som Godkänd Bilverkstad. De ska inte behöva genomgå GBV:s alla kontroller, förklarar man på MRF.

MRFs stora pris – tre slutkandidater är klara

Bilverkstaden var illegal spritcentral

En man i Norrköping har använt en bilverkstad som illegal spritcentral. Kunderna kunde inte bara få hjälp med service eller reparationer på bilen utan kunde även köpa sprit, öl med mera.

ABS Wheels blir Gasellföretag för andra året i rad

Nu inviger Polestar nytt huvudkontor i Sverige

Det nya huvudkontorets byggnad, vilket är dominerat av ”Polstarkuben”, är designat av svenska arkitekter från arkitektfirman Bornstein Lyckefors, i samarbete med Polestars varumärkesteam.

Kandidaterna klara för Stora Leverantörspriset 2018

Nya uppgifter om varför vissa av Volvos lastbilar och bussar överskrider NOx-gränserna

Ny utbildningsbil och flera Branschambassadörer i Karlskrona

Skånska bilköpare är mest miljövänliga

Krock med vildsvin ger bilskador för 40 000 kronor

Viltolyckorna bara fortsätter att öka. Det sker en viltolycka var nionde minut, dygnet runt, någonstans i Sverige. I smålandslänen Kalmar och Kronoberg är det störst risk att drabbas av en viltolycka, enligt försäkringsbolaget if.

PROVKÖRNING: Bilen som gör dig till en bättre förare

”Jag blir upprörd när jag ser sådana här verkstäder"

CHEF-intervjun: ”Rätt utbildad personal är A och O”

Klokkerholm satsar på delar till veteranbilar

Saab-ägare får en ny mobilapp

Disciplinnämndens beslut att fria PWR Racing överklagas

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

BIL Swedens statistiska årsbok Bilismen i Sverige 2018

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Innovativt skum för tunna och lätta instrumentpaneler

3

Här märks ingen ångest för Bonus Malus

”De här bilarna tål allt”

Se alla Företagens egna nyheter

Träffa oss på Persontrafik 2018

Dags igen för däcksäsongen

Maxtel Evapor Extraljus 9" LED 25

Personalliggare för fordonsverkstäder - smidigt arbetssätt och snabb inlärning

Med hjälp av Yallotrade minskar fordonens negativa påverkan på klimatet.

Nya EU-regler för märkning av fordon och drivmedelsstationer

Nytt racingfett

Succén Watch & Work fortsätter!

Ändring i Monroe's stötdämpare program

Dags att skrapa - istiden har börjat

E-godkänd färdstrålkastare med värmelins

Ny tjänst för kvalitet och hållbarhetsarbete på däckverkstad

Undvik problem vid reparation av servostyrning

Nytt handvårds program från Carystem

Äntligen en liten starthjälp som verkligen fungerar!

Unik diagnosteknikerutbildning för framtidens verkstäder

Ny smart batteritestare med startmotor- & generatortestarfunktion

Kan ett defekt fjäderbenslager vara farlig?

Vår egenutvecklade lampa för den nordiska marknaden

Dags för Miljö- och Kemidagarna! Boka tidigt 1000 kr rabatt

LED extraljus 9"

Hur fungerar vår nya ABS-testare och hur får du som kund njuta av vår inves...

ColorGlo etablerar närmre samarbete med försäkringsbolagen

Nyhet! Ventilhattar

Europeiska kemikaliemyndigheten hjälper företag att förstå lagstiftningen

Sänd till en kollega

0.982