23948sdkhjf

Allt fler vill välja en begagnad bil före en ny

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Då svensken bestämmer sig för att byta bil, sker det oftast för att hen helt enkelt vill förnya sig. Det visar bilhandlaren Kamux stora undersökning “Sverige köper bil 2018”.

Nöjet i att byta till ny andrahandsbil stöds också av goda ekonomiska skäl då köparen av begagnad bil i bästa fall kan få dyrbar tillvalsutrustning inbakad i priset.

De främsta orsakerna till att köpa en bättre begagnad hellre än sprillans ny bil är dels det höga utgångspriset på en ny bil, men också det faktum att värdeminskningen på en ny bil är orimligt snabb. Det anser över hälften av de tillfrågade i Kamux riksomfattande konsumentundersökning Sverige köper bil 2018. *

– Man brukar skämtsamt säga att priset på en ny bil halveras så fort man kör ut den ur affären, men riktigt så illa är det inte, säger Robin Toss, vd för Kamux Sverige AB.

Värdeminskningen under första året ligger runt 25 procent, beroende på märke och modell. Under de följande två åren tappar den ytterligare 25 procent i värde (källa MRF).

– Det är anmärkningsvärt, eftersom funktionerna och prestandan hos bilen bibehålls mycket längre än så. Det här är en av de tydligaste ekonomiska fördelarna med att köpa bil i andra hand, säger Toss.

Det har också svenska folket noterat – drygt 75 procent av de svarande finner det sannolikt att deras nästa bil kommer att vara en begagnad. För åldersgruppen 25–34 år var siffran över 85 procent.

I första hand baserar svensken valet av andrahandsbil på förnuftigt övervägande, trots att många uppger omväxling som skäl nog för sitt bilbyte.

– Man definierar först vilka behov bilen ska uppfylla och vad den får kosta. Sen vill man ha maximalt utbyte för priset med tanke på bekvämlighet, utrustningsnivå och modellpreferens. Då är bättre begagnad ofta det rationella valet, säger Robin Toss på Kamux, som är specialiserat på köp och försäljning av begagnade bilar.

Det angivna priset på en ny bil är sällan det man slutligen betalar. Summan kan stiga avsevärt när man tar för sig av den extrautrustningen man tycker att man behöver.

Många nya bilmodeller kommer färdiga med en bred standardpalett av tillval för ökad bekvämlighet och säkerhet, men köpare av nya bilar väljer ofta en ytterligare uppsättning ”läckerheter”.

– För tillvalen betalar man endast första gången, när bilen kommer från fabriken. De påverkar sällan andrahandspriset i samma grad. Tillvalen kan lätt höja köpesumman på en ny bil med upp till tio procent eller mer, säger Robin Toss. Det motsvarar samma tio procent man sparar på att köpa bilen i andra hand, så annorlunda uttryckt kan man säga att lyxiga tillval följer med gratis, när man väljer en andrahandsbil i stället för en ny.

* KÄLLA: Undersökningen ”Sverige köper bil 2018” är utförd av M3 Research Finland Oy (nuvarande Bilendi Oy) på uppdrag av bilhandelskedjan Kamux Oy. Online-undersökningen besvarades i Sverige av 1 000 personer i åldern 18–70 år som besitter körkort. Samplet motsvarar svenska folket vad gäller kön, ålder och bostadsområden.

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

"Hello Volkswagen"

Provkörning VW Golf 1,5 TSI 150 hk och 1,5 eTSI 150 hk. Motormagasinet har testat nya Golf i bergen utanför Porto. Med hybridversioner och en digital omvandling invändigt tar trotjänaren ett steg in i framtiden.

Svenskar kollar sina däck oftare än belysningen

Nytt innovationsprojekt för fordonsindustrin

Bilmärket som inte vill vara ”ännu ett varumärke”

Volvos systerbolag Lynk & Co var på plats på Stora Mobilitetsdagen som anordnades av Dagens industri. Företagets vd Alain Visser höll tal och trots att han var sist ut och det var sent på dagen fångade han publikens intresse. Hans tal var nämligen något kontroversiellt, i bilindustrins öron.

Tungram tillbaka i Sverige efter 30 år

Ingo lanserar sin första automattvätt

Nyhetsbrev

Stor ökning av elbilsförsäljningen enligt ny prognos

Arkiv

Nytt forum för hållbar mobilitet

Stora Mobilitetsdagen är det nya namnet på Dagens industris konferens som tidigare hette Stora Bildagen. Ett bredare fokus ledde till större engagemang och fler deltagare än tidigare.

Konjunkturinstitutet dömer ut bonus malus

Bonus malus-systemet för fordonsskatt är inte effektivt för att nå Sveriges klimatmål. Det menar Konjunkturinstitutet i en ny rapport.

Kortare livslängd för bilar kan minska CO2-utsläppen

Kvdbil har genom ett samarbete med Chalmers undersökt om en bil har en optimal livslängd ur ett miljöperspektiv. Det finns klimatmässiga fördelar med att återvinna en bil efter elva år.

Affärsläget fortsätter att försvagas för industrin

Borås Bil fördjupar samarbetet med KBV

Jaguar ger din I-Pace extra skjuts

85 procent i arbete efter ny satsning i Malmö

Volvo investerar i Autotech Ventures

Termisk sprutning bidrar till mindre utsläpp

M Sveriges påstående är "raljerande"

Konsumentorganisationen M Sverige påstår att bilköp online är som att ”köpa grisen i säcken”. Branschen tycker tvärtom.

Plus

Tema batterier – Även en elbil har ett 12V-batteri!

Den första bilen som fick elstart för över 100 år sedan hade ett blybatteri som strömkälla och det var så termen startbatteri kom till. Sedan dess har man introducerat alltmer elektronik i bilarna som behöver strömförsörjning. Att säga att ett blybatteri är en beprövad produkt är vara onödigt försiktig.

Generösare gräns för klimatbonus

Naturvårdsverket backar i frågan om nermalda bildelar

Plus

Tema Personlig Utrustning – Med jobbkläder som jobb

Inget lämnas åt slumpen när hos Jobman när man designar arbetskläder. Noga utvalda material och funktioner är nyckeln till ett hållbart och livskraftigt plagg.

SFVF positiva till fler kontroller av verkstäderna

Allt fler bilverkstäder arbetar svart och en rad insatser görs för att få bukt på problemet. Försäkringsbolagen ställer krav, certifieringar införs, myndigheter samarbetar tätare – men SFVF vill se mer kontroller.

Nya gymnasiekurser på förslag

Bilhandlarnas vardag hettar till

Morris gör el-comeback

Volvo investerar i autonom mobilitet

Dekra i kvalitetssamarbete med mindre bolag

Upplands motor stödjer Musikhjälpen

Autoexperten i treårigt samarbete med Svenska Skidskytteförbundet

Premiär för Sveriges största gör-det-själv-biltvättskedja

Rådet: Köp inte begagnad bil online!

1

Ledare #40: Vem ska försvara bilen?

Mer flexibla skatteregler för husbilar ska utredas

1

SFVF: ”Hjälp bilägare som är oroliga för brandrisk!”

Daimler ska säga upp 10 000 anställda

Malte Månson Verkstäder expanderar och förvärvar Hylast

Se alla Företagens egna nyheter

Sogefi-filterteknologi I den lyxiga Maserati SUV Levante

Audi A6 + A6 Avant fast och avtagbar dragkrok

Musikhjälpen 2019 - G A Lindberg sponsrar med flera bidrag!

Tesla: Triscan först med drivknutar och manschetter

Nu har vi invigt vårat nyrenoverade labb

Produktnyhet från Purflux! LS1079

Jeep Cherokee Facelift fast och avtagbar dragkrok

Har du behov av kabel på rulle?

i70 Pro: IP67-klassad tablet - leasing från 750 kr/mån.

Det ekosmarta alternativet!

Vi stödjer Musikhjälpen - Buda på våra snygga Hoodies!

Transportföretagen riggar för Automässan

Kostnadsfritt webbinarium den 16 dec kl. 10:00

Galwin fortsätter att utöka turbo sortimentet

Kia Ceed 5 dörrar, avtagbar dragkrok från GDW

Vi kikar närmare på Tyskland

Påverkar klimatförändringen försäljning i vintern?

Vi lockar fram barnet hos dig - se dagens lucka

Ny PURFLUX-katalog 2020 är nu tillgänglig!

Ny skylthållare

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Audi Q8 dragkrok det nye T60 system från GDW

NT 680 PRO: en enkel och funktionell diagnos

Ny produkt på marknaden - LEGION DIM

Produktnyhet från Purflux!

Sänd till en kollega

0.108