23948sdkhjf

Volvo ger tummen upp för HVO 100 i taxibilar

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Volvo-bilar med Volvos nya dieselfyror hos landets taxibolag får nu tankas med HVO 100 utan att det strider mot Volvos garantier. Det meddelar Volvo Cars.

Den syntetiskt framställda dieseln HVO 100 har inte gett några biverkningar i de Volvo-bilar med dieselmotor hos Taxi Göteborg som på prov tankats med det förnybara bränslet.

Volvo Cars har i samarbete med taxibolaget Taxi Göteborg låtit cirka 100 av deras Volvo-taxibilar köra på den syntetiskt framställda dieseln HVO 100.

Våra analyser har kommit fram till att bilarna betett sig precis som om de hade tankats med vanligt diesel. Den data vi fått fram ser tekniskt bra ut och inget oförutsett har inträffat, säger Ulf Karlsson, bränsleexpert på Volvo Cars.

När Volvo Cars öppnar möjligheterna för svenska Volvoägare i stort att köra sina bilar med de ovan nämnda dieselmotorerna är ännu inte klart. I dag är bränslet inte tillåtet generellt i Volvobilar och garantier gäller inte om man skulle tanka HVO100 och något inträffar.

När det gäller taxibolagens flottor kan vi fortsatt ha en noggrann kontroll. Vi avvaktar därför ytterligare för att kunna läsa av mer resultat innan ett sådant beslut kan bli aktuellt, säger Ulf Karlsson.

Läs även: Volvo Cars och Taxi Göteborg testar HVO 100

Här är Volvo-bilarna som Volvo godkänt för HVO 100
Volvo Cars beslut innebär i klartext att alla taxibolag i Sverige som har godkända Volvobilar i taxiversion med dieselmotor från årsmodell 2018 och framåt får tanka bilarna med HVO 100 utan att Volvos garantier slutar gälla.

Beslutet omfattar Volvos nya fyrcylindriga dieselmotorer med beteckningen D3, D4 och D5. De Volvo-modeller som finns i taxiutförande är i dagsläget Volvo V90 och S90 modellår 18 och 19 samt Volvo V60 modellår 19.

FAKTA HVO 100
Består till 100% av HVO (hydrerade vegetabiliska oljor).
densiteten hos HVO 100 är ca 780 g/l faller bränslet utanför den vanliga specifikationen för diesel (EN590). Därför är det inte säkert att ett dieselfordon kan eller får drivas med HVO 100. Därför behövs godkännande från respektive fordons- eller maskinleverantör bland annat för besked om garantier eller särskilda åtgärder. Sedan mitten på 2016 finns en ny drivmedelsstandard framtagen (EN15940) som reglerar och omfattar även HVO 100. Exempelvis behövs denna standard för certifiering av nya motorer enligt Euro 6 vid HVO100-drift.
Den amerikanska drivmedelstandarden ASTM D975 (motsvarigheten till EN590 i USA) har inte samma höga minimikrav på densiteten. Den något lägre densiteten på HVO 100 är därför inget problem enligt ASTM D975.

Läs även: Volvo Cars och Taxi Göteborg testar HVO 100



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Gustav Melin
Och konsekvensen av att man i USA har en annan standard blir att Volvo lämnar garanti för sina bilar som körts på HVO100 i USA men inte på bilar som körs med HVO100 i Europa. Kanske dags att ändra standarden på diesel i Europa.

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

AB Volvo stämmer Scania på 10 miljoner

AB Volvo har lämnat in en stämning mot Scania till patent- och marknadsdomstolen.

VW:s implementering av e-strategin får stor betydelse för de anställda

Mercedes på digitaliseringsresa genom Sverige

Låg framtidstro för dieseldrivna fordon

Fullt krig om köparna mellan begagnade bil-sajter

PSI Motor satsar för framtiden

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

1

Hjälp oss att utveckla MotorMagasinet

Delta i vår läsarundersökning! Vi skulle gärna vilja att du tar chansen att påverka och utveckla innehållet i MotorMagasinet.

Arkiv

Vianor lockades av däck på vagn

TEMA VERKSTADSUTRUSTNING: När Vianor skulle byta ut sina gamla pallställage föll valet på däcksställ från Optimel. Anledningen var lösningen med vagnar i botten av ställen.

De vill förvara däcken på vagnar

Branschmöte om allvarliga säkerhetsrisker kring e-fordon

Säkerhetsfrågor kring e-fordon har diskuterats på ett stormöte i Kista med representanter för delar av fordonsbranschen, Volvo, Scania, Dafo, Fogmaker, SFVF m fl. Bakom arrangemanget stod forskningsinstitutet RISE.

1

Fordonsutbildning garanterar elever provanställning i sex månader

ProMeister Solutions och Lärande i Sverige tar nästa steg i framgångsrikt utbildningssamarbete och garanterar alla elever jobb.

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Så ska PSA bredda eftermarknadsaffären

Nu lanserar franska PSA-koncernen sitt nya servicekoncept för verkstäder – Euro Repar - och de riktar sig enbart till märkesauktoriserade verkstäder.

Zlatan delade ut Volvo Car-stipendium på 1 miljon till idrottsföreningen Grunden Bois

Bilister "knuffar" undan tvåhjulingar från p-platser

Parkeringsskadorna för MC ökar nu i Stockholms stad. Tidigare har man trängt ihop sig i MC-rutorna för att så många som möjligt ska få plats. Där har man varit fredad från parkeringsskador. Nu är situationen förändrad. Och bilägarna är irriterade på att tvåhjulingar tar upp hela p-rutor.

SFVF i nytt avtal med Branschkontroll

Sveriges Fordonsverkstäders Förening har ingått avtal med Branschkontroll för att utföra samtliga tekniska kontroller av alla Certifierad Verkstad samt Eurogarant.

Ford lanserar nytt supermaterial

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Han knäcker koden till bilens styrdon

Verkstäderna får allt oftare problem med att återmontera styrdon på nyare bilar. Vi bad en expert på området förklara varför och hur han bär sig åt för att lösa problemet.

Här är jobben som behöver tillsättas i Skåne fram till 2020

Han har reningstekniken som kan ge fordonstvättarna rent miljösamvete

”Kinesiska tillverkare vill ta över stafettpinnen”

Här är vinnarna på Motorgalan 2018

Bilder från Motorgalan

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Anna Widholm är Årets Lackerare

Årets Ledare är John Marnell, vd på JBil

Rejmes Halmstad är Årets Marknadsförare

Årets Produkt eller Tjänst togs hem av ProMeister Solutions

Se alla Företagens egna nyheter

Driftsäker DC/DC omvandlare 24 volt till 13,8 volt

28 ColorGlo specialister på årets möte

MERCEDES-BENZ godkänner Lukoil.

TENNECO signs definitive agreement to acquire ÖHLINS RACING A.B

Startproblem och bristande dragkraft på PSA 1.6 HDI?

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Utökat sortiment på fram / bakvagn

LED arbetsbelysning

Drester GP Filter eQ från Hedson

Utveckling och investering i Triscans gasfjäderproduktion

En livfylld marknadsplats

-Spelar startmotorns kuggantal någon roll vid byte?-

Bannerbow

Män, yrke och cancer - movemberkampanj

LED arbetsbelysning 40 W med värmelins

Aktuell statistik om däck

Drivaxel till Kia Ceed

Ditt ljus i höstmörkret

Extraljusramp på hela 270W

Olja- och filterpaket till DSG

Intelligenta vattenpumpar från Schaeffler

Dubbelkopplingar från LuK

Nya drivaxlar till nyare Volvo-modeller

Maxtel Evapor Ledramp 23,5"

Dags för däck

Sänd till en kollega

0.169