23948sdkhjf

Volvo ger tummen upp för HVO 100 i taxibilar

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Volvo-bilar med Volvos nya dieselfyror hos landets taxibolag får nu tankas med HVO 100 utan att det strider mot Volvos garantier. Det meddelar Volvo Cars.

Den syntetiskt framställda dieseln HVO 100 har inte gett några biverkningar i de Volvo-bilar med dieselmotor hos Taxi Göteborg som på prov tankats med det förnybara bränslet.

Volvo Cars har i samarbete med taxibolaget Taxi Göteborg låtit cirka 100 av deras Volvo-taxibilar köra på den syntetiskt framställda dieseln HVO 100.

Våra analyser har kommit fram till att bilarna betett sig precis som om de hade tankats med vanligt diesel. Den data vi fått fram ser tekniskt bra ut och inget oförutsett har inträffat, säger Ulf Karlsson, bränsleexpert på Volvo Cars.

När Volvo Cars öppnar möjligheterna för svenska Volvoägare i stort att köra sina bilar med de ovan nämnda dieselmotorerna är ännu inte klart. I dag är bränslet inte tillåtet generellt i Volvobilar och garantier gäller inte om man skulle tanka HVO100 och något inträffar.

När det gäller taxibolagens flottor kan vi fortsatt ha en noggrann kontroll. Vi avvaktar därför ytterligare för att kunna läsa av mer resultat innan ett sådant beslut kan bli aktuellt, säger Ulf Karlsson.

Läs även: Volvo Cars och Taxi Göteborg testar HVO 100

Här är Volvo-bilarna som Volvo godkänt för HVO 100
Volvo Cars beslut innebär i klartext att alla taxibolag i Sverige som har godkända Volvobilar i taxiversion med dieselmotor från årsmodell 2018 och framåt får tanka bilarna med HVO 100 utan att Volvos garantier slutar gälla.

Beslutet omfattar Volvos nya fyrcylindriga dieselmotorer med beteckningen D3, D4 och D5. De Volvo-modeller som finns i taxiutförande är i dagsläget Volvo V90 och S90 modellår 18 och 19 samt Volvo V60 modellår 19.

FAKTA HVO 100
Består till 100% av HVO (hydrerade vegetabiliska oljor).
densiteten hos HVO 100 är ca 780 g/l faller bränslet utanför den vanliga specifikationen för diesel (EN590). Därför är det inte säkert att ett dieselfordon kan eller får drivas med HVO 100. Därför behövs godkännande från respektive fordons- eller maskinleverantör bland annat för besked om garantier eller särskilda åtgärder. Sedan mitten på 2016 finns en ny drivmedelsstandard framtagen (EN15940) som reglerar och omfattar även HVO 100. Exempelvis behövs denna standard för certifiering av nya motorer enligt Euro 6 vid HVO100-drift.
Den amerikanska drivmedelstandarden ASTM D975 (motsvarigheten till EN590 i USA) har inte samma höga minimikrav på densiteten. Den något lägre densiteten på HVO 100 är därför inget problem enligt ASTM D975.

Läs även: Volvo Cars och Taxi Göteborg testar HVO 100

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu
Plus

Tema Bildemontering: Karstorp ger skrotbilen nytt liv

Hydroscand lanserar e-handel i Sverige

Ledare #34: Självkörande bilar är fortfarande långt borta

M Sverige vill se utökade krocktester

Riksförbundet M Sverige anser att det behövs utökade krocktester. Detta efter det uppmärksammade test av bilbarnstolar som Råd och Rön publicerade den 22 oktober, där en testdocka flög ur ett babyskydd.

BMW mest stölddrabbade märket

Plus

Schwenker är branschens doldisar

Tyska Schwenker förser mängder av svenska verkstäder med reservdelar. Men de skyltar inte i onödan med sin närvaro.

Nyhetsbrev

Sjölin & Hagström ratar kedjorna

De trivs med att inte vara anslutna till någon kedja. Sjölin & Hagström Motor löser problemen ändå och beställer sina reservdelar från Tyskland.

Arkiv

Renault presenterar lätta transportbilar som drivs med vätgas

Fler vill ha elbil - få har råd

Plus

Tema Bildemontering: Så får elbilsbatterier nytt liv

Återvinning av elbilsbatterier är bara i sin linda. Men ny teknik gör det till en framtidsmarknad.

Plus

Tema Bildemontering: Bilskrotning – mygel eller enligt reglerna?

En granskning av den svenska bilskrotningen har lett till flera mediala utspel från branschfolk och politiker. Men vad är det egentligen som står på?

Plus

Tema Bildemontering: För dyrt att återvinna plasten

OKQ8 startar ambulerande bilvård

Volvo AB öppnar nytt affärsområde för autonoma transporter 

Ångkrackning kan återvinna plastskräp

Nytt bilhus på gång i Uppsala

Suzuki-handlaren S:t Olof Bil flyttar sin verksamhet till helt nya lokaler. Sammanlagt handlar det om 2 000 kvadratmeter i två plan.

Oroligheter stängde bilfabrik i Barcelona

Vikarierande reporter sökes till Motormagasinet

1

Nya regler gäller inför vinterdäckssäsongen

Hyundai storsatsar på autonoma fordon

Gymnasium i Ängelholm startar nytt fordonsprogram

CAB day heldag för skadeverkstäder

Onsdagen den 16 oktober anordnade CAB Group en heldag för skadeverkstäder. Eventet ägde rum i Drivelab centers lokaler i Arlandastad och innehöll ett matigt program med information och mingel.

Plus

Nissan lär robotar forma karossplåt

Ny teknik kan forma karossdetaljer utan hydraulpressar. Därmed kan man tillverka karossplåt åt nedlagda bilmodeller.

Volvo Cars antar övergripande klimatplan

1

Ledare #33: Vart tog biobränslena vägen?

BASF erbjuder ny metod för plaståtervinning

Ingenjörsjobb på spel när fordonsbranschen förändras

Nya riktlinjer påverkar trafiken i urbana miljöer

Fler verkstäder ansluter sig till Däckpartner

Nytt samarbete för tester av bilbatterier

Vitt nu mer populärt än svart

ABS Wheels blir Gasellföretag för tredje året i rad

CarNext.com öppnar sin första butik i Sverige

Hedin Bil öppnar Kia-anläggning i Göteborg

Porsche vill bygga flygande bilar med Boeing

Ny tjänst bevakar servicebehovet

Se alla Företagens egna nyheter

Svårt att se i höstmörkret?

Transportföretagens Skolledarkonferens lyfter utmaningar

Så utför du effektiva däckbyten

29 oktober startar KTH-kursen Industriell limningsteknik

Vi presenterar Lazer Lamps första arbetsljusramp!

G A Lindberg renoverar labbet - Nya labbtjänster inom kort!

Utbildningsvecka hos RISE 2019: Fogning av multimaterial

G A Lindberg - föredragshållare på SSG Hydraulikdagar

Marknadens kanske minsta arbetsljus

Länkarmar till Tesla S och X - nu en del av Triscans sortiment

Smörjmedel för svåra förhållanden - Se här hur du uppnår en bergsäker produktivitet!

Vad är skillnaden mellan ren och modifierad sinusvåg?

Arbetsverktyg för att skydda personalen

Ett sortiment för allas behov

Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

Sensorprogrammet har utökats med MAP-sensorer

G A Lindberg ChemTech söker en ny Miljötekniker till Stockholm

Seminarium om hantering och produktion vid ingjutning med polyuretan

Limma ”feta plaster” (Polyeten och Polypropylen) – Det här behöver du tänka på!

Välkommen till vår nya webbplats!

Är du den vi söker?

Arbetsmiljöverket undersöker kemiska risker i arbetet - bilverkstäder är en...

Så här rekommenderar vi på INFOFLEX DATA våra kunder att arbeta för att bli...

En säkrare arbetsdag för dig, medtrafikanter och medpassagerare.

3 sätt att undvika luftbubblor vid ompackning t.ex. lim, smörjfett & siliko...

Sänd till en kollega

0.166