23948sdkhjf

Preem går mot strömmen

| Av Morgan Andersson | Tipsa redaktionen

Medan andra oljebolag släpper allt mer av sin smörjmedelsverksamhet, väljer Preem att satsa – hårt. Inte minst för att attrahera bygg- och anläggningssektorn.

Preem är ett av Sveriges största exportföretag, något som förmodligen kommer som en överraskning för många. I den egna organisationen finns hela värdekedjan från inköp av råvaror, via processindustri till utskeppning av produkterna till såväl egna depåer som till kunder i andra länder.

Vi är faktiskt Sveriges fjärde största exportör, säger Joakim Müller, som ansvarar för företagets nyckelkunder – däribland ett flertal som med Peab i spetsen är kopplade till bygg och anläggning och uppskattar möjligheten att på ett och samma ställe köpa både driv- och smörjmedel. Eldningsolja också för den delen om det nu skulle behövas.

Huvuddelen av omsättningen, som förra året uppgick till cirka 69 miljarder kronor, varav ungefär 75 procent gick på export, hänförs till drivmedel.

Som Sveriges största producent av drivmedel och stor leverantör av smörjmedel har vi ett stort ansvar. Transportsektorn står för en tredjedel av de svenska klimatutsläppen och vår ambition är att arbeta för att minska utsläppen av växthusgaser och minimera miljöpåverkan i alla led.

I synnerhet vad gäller diesel har företaget hunnit långt i försöken att hitta förnybara alternativ till de traditionella fossila bränslena.

Vi har två raffinaderier som är i absolut världsklass. Avsvavlingsanläggningen i Lysekil klarar till och med av att avsvavla ryssolja – svavel som sedan återvinns till 99,9 procent. Tillverkningsprocessen står sig väl i konkurrensen vad gäller bland annat miljöbelastning. Parallellt jobbar vi hårt för att hitta andra förnybara alternativ till de fossila bränslena. Exempelvis kunde vi redan 2011 erbjuda förnybar diesel tillverkad av tallolja på våra tankställen. Vi blev också det första bolag som kunde leverera Svanenmärkt diesel. Vår Evolutionbensin innehåller etanol, men också en del förnybar råvara från den svenska skogen, säger Joakim Müller.

För ungefär sju år sedan fattade vi ett strategiskt beslut som innebar att vi ökade våra satsningar på smörjmedel och det har visat sig vara en lyckad satsning. Redan då hade vi ett värdefullt, mångårigt samarbete med Chevronägda Texaco som har ett brett utbud av fordonsprodukter, industrismörjmedel och smörjfetter. Det samarbetet har förstärkts och i hög grad bidragit till att vi gått framåt och ökat försäljningen på en krympande marknad.

Det är inte många som erbjuder både olja och drivmedel i dag, men vi har alltid haft fokus på den tunga trafiken, inklusive entreprenad och lantbruk. Större delen av våra smörjmedel kommer fortfarande från Texaco. Till stor del tillverkar vi produkterna själva på licens hos Scanlube i Göteborg som vi äger tillsammans med Uno-X. För att tillverkningen ska kunna göras tillräckligt storskalig och därmed rationell samordnar vi produktionen med en tillverkare i Belgien.

Joakim Müller betonar att satsningen på smörjmedel varit lyckosam och är helt övertygad om att verksamheten kommer att växa ytterligare. Att den tagits emot väl av ägarna av tunga fordon är helt uppenbart.

Dels är det många som uppskattar möjligheten att få det som behövs på ett och samma ställe. Dels innebär rätt olja stora möjligheter till minskad drivmedelsförbrukning. Undersökningar pekar på så stora besparingar som 2,5-4 procent. Bland annat har viskositeten stor betydelse, men väl så viktigt är att produkterna är godkända av tillverkarna. Tillverkarna gör i allmänhet mycket noggranna tester med olika produkter och det ligger i deras intresse att använda oljor som ger största möjliga fördelar till deras slutkunder. Vi jobbar därför också direkt mot tillverkarna och levererar en del produkter som finns med redan när fordonen lämnar fabriken, säger Joakim Müller.

Det är inte heller någon nackdel för oss att olika miljöhänsyn väger allt tyngre. Chevron har ett eget additivbolag som utför egen forskning. Därför kan vi alltid vara med tidigt i utvecklingen och erbjuda smörjmedel som hela tiden förbättras och ligger i framkant i utvecklingen: de håller längre, de bidrar till sänkt bränsleförbrukning och de blir allt mindre belastande på miljön.

Joakim Müller betonar också vikten av snabba och störningsfria leveranser.

Vi vill inte vara den som orsakar stillestånd i fordonen. I det avseendet är vårt omfattande nät med återförsäljare på ungefär 30 ställen en mycket viktig kanal för oss. Vid behov ”lånar” vi exempelvis produkter mellan återförsäljarna för att säkra leveranserna som ofta är synnerligen tidskritiska.

Dessutom erbjuder vi flera olika modeller för leveranserna. Vi kan skicka ut tankbilar med specialutbildade förare direkt från Scanlube till företag med egna tankar och skicka emballerade varor i allt från tuber på 400 gram till IBC-containers på 1 000 liter. Vi har också hämtlager ute hos våra återförsäljare.

Men det viktiga är att vi inte bara säljer smörjmedel, vi säljer tillförlitlighet. Med våra produkter och tjänster hjälper vi användaren att få kontroll över de sammanlagda driftkostnaderna för sin maskin eller utrustning, säger Joakim Müller.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

VW och Ford i global allians för transportfordon

Nu kommer de nya registreringsnumren

BMW Motorrad visar upp självkörande motorcykel

Under elektronikmässan Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas bjöd BMW Motorrad på show med den självkörande motorcykeln BMW R 1200 GS.

Laddbara bilar ökade med 52 procent förra året

Det finns nu totalt finns 68 805 laddbara bilar i trafik i Sverige vilket nästan är en fördubbling sedan förra årsskiftet.

Kinesiskt fastighetsbolag tar kontroll över Nevs

Volvo Car Sverige förändrar sin ledningsgrupp

Volvo Car Sverige gör från och med den 1 februari ett par förändringar i företagets ledning och hos sina dotterbolag.

Nyhetsbrev

Volkswagen-koncernen satte nytt rekord 2018

Arkiv

Legenden återvänder

En helt ny Toyota GR Supra, femte generationen av Toyotas legendariska sportbil och den första globala GR-modellen från TOYOTA GAZOO Racing, har haft världspremiär på North American International Auto Show i Detroit.

Dieselbilägare stämmer VW för avgasmanipulering

Förlust för Audi ifjol

Olja från uttjänta däck kan fungera som drivmedel

Den pyrolysolja som Enviro utvinner från uttjänta däck kan användas som drivmedel. Det har RISE tillsammans med Enviro och Ragn-Sells kommit fram till i forskningsprojektet som startade i oktober 2017.

Idag presenterar Ford Motor Co. Och Volkswagen Group ett nytt samarbete

Fler nya bilar klarar högre krav på autobroms

Folksams lista över 2019 års mest säkra och bränslesnåla bilmodeller innehåller skärpta krav för autobroms för fotgängare och filbytesvarnare och 40 bilmodeller har klarat de skärpta kraven. Det står för 15 procent av alla nybilar.

”Det kommer ta tid att laga väggen”

Nu är var tredje bil på Europas vägar vit

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Ford vill dra ned i Europa Flera tusen jobb hotas

Ford Motor Co. drar ner verksamheten ordentligt i Europa. Tusentals anställda får gå samtidigt som olönsamma marknader lämnas. Detta för att vända förlusterna till vinst, rapporterar flera medier.

Nytt släckmedel kan hejda bilbränders spridning

Ursprungligen är släckmedlet AVD (Aqueous Vermiculite Dispersion) framtaget för att släcka bränder i litiumjonbatterier. Men nya tester visar att AVD också kan användas för att hejda ett snabbt brandförlopp.

Bildar nytt företag inom grön el

KGK blir distributör för Launch diagnostik i Sverige

Bildelsstölder - stigande trend

Stölderna av bildelar har stadigt ökat sedan 2012, men 2018 kanske bjuder på ett trendbrott.

Ny UV-grundfyller från Basf

Dieselskandalen långtifrån över

Därför lanserar Opel en ny dieselmotor

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

TEMA olja: De är världens 10 största oljejättar

Ny vd för Circle K Sverige AB

Högsby är Årets Bilkommun 2018

PowerCell i nytt samarbete med Bosch om bränslecellsstackar

Ny el-suv som kan ge Tesla Model X en match

Här är tekniken som ska sänka bränsletörsten med en tredjedel

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Se alla Företagens egna nyheter

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Ny drivknut till Nissan X-Trail och Qashqai

Triscan hjälper grossister att utveckla verkstadssystem! Varför nu det?

HOUSEGARD brandsläckare Lithium

BEST BRAND in Aircon service

Knutkors till Land Rover och Range Rover

Drivaxel bak till BMW 5-serie

HBA är ny distributör av LAZER på den svenska marknaden

Högt i tak - Trånga golvytor?

Ny kardan till Audi och VW

Vägen till det mest omfattande sensorprogramet till eftermarknaden

Kopplings-kit DSG!

Lagersats till Ford differentialen!

Drivknut bak till Hyundai

Miljö- och Kemidagarna 2019: anmäl dig i januari och få rabatt!

Reparationskit till BMW diffen HAG215

Äkta oktanbooster för racing

LED arbetsbelysning

Ny drivknut till Hyundai

Ny Volvoaxel

Nytillverkad spridare till Opel

Hjullager med nav till Audi

Dieselpump till Renault

Drivknut till Hyundai och Kia

Kurvad extraljusramp 90W

Sänd till en kollega

0.15