23948sdkhjf

Preem går mot strömmen

| Av Morgan Andersson | Tipsa redaktionen

Medan andra oljebolag släpper allt mer av sin smörjmedelsverksamhet, väljer Preem att satsa – hårt. Inte minst för att attrahera bygg- och anläggningssektorn.

Preem är ett av Sveriges största exportföretag, något som förmodligen kommer som en överraskning för många. I den egna organisationen finns hela värdekedjan från inköp av råvaror, via processindustri till utskeppning av produkterna till såväl egna depåer som till kunder i andra länder.

Vi är faktiskt Sveriges fjärde största exportör, säger Joakim Müller, som ansvarar för företagets nyckelkunder – däribland ett flertal som med Peab i spetsen är kopplade till bygg och anläggning och uppskattar möjligheten att på ett och samma ställe köpa både driv- och smörjmedel. Eldningsolja också för den delen om det nu skulle behövas.

Huvuddelen av omsättningen, som förra året uppgick till cirka 69 miljarder kronor, varav ungefär 75 procent gick på export, hänförs till drivmedel.

Som Sveriges största producent av drivmedel och stor leverantör av smörjmedel har vi ett stort ansvar. Transportsektorn står för en tredjedel av de svenska klimatutsläppen och vår ambition är att arbeta för att minska utsläppen av växthusgaser och minimera miljöpåverkan i alla led.

I synnerhet vad gäller diesel har företaget hunnit långt i försöken att hitta förnybara alternativ till de traditionella fossila bränslena.

Vi har två raffinaderier som är i absolut världsklass. Avsvavlingsanläggningen i Lysekil klarar till och med av att avsvavla ryssolja – svavel som sedan återvinns till 99,9 procent. Tillverkningsprocessen står sig väl i konkurrensen vad gäller bland annat miljöbelastning. Parallellt jobbar vi hårt för att hitta andra förnybara alternativ till de fossila bränslena. Exempelvis kunde vi redan 2011 erbjuda förnybar diesel tillverkad av tallolja på våra tankställen. Vi blev också det första bolag som kunde leverera Svanenmärkt diesel. Vår Evolutionbensin innehåller etanol, men också en del förnybar råvara från den svenska skogen, säger Joakim Müller.

För ungefär sju år sedan fattade vi ett strategiskt beslut som innebar att vi ökade våra satsningar på smörjmedel och det har visat sig vara en lyckad satsning. Redan då hade vi ett värdefullt, mångårigt samarbete med Chevronägda Texaco som har ett brett utbud av fordonsprodukter, industrismörjmedel och smörjfetter. Det samarbetet har förstärkts och i hög grad bidragit till att vi gått framåt och ökat försäljningen på en krympande marknad.

Det är inte många som erbjuder både olja och drivmedel i dag, men vi har alltid haft fokus på den tunga trafiken, inklusive entreprenad och lantbruk. Större delen av våra smörjmedel kommer fortfarande från Texaco. Till stor del tillverkar vi produkterna själva på licens hos Scanlube i Göteborg som vi äger tillsammans med Uno-X. För att tillverkningen ska kunna göras tillräckligt storskalig och därmed rationell samordnar vi produktionen med en tillverkare i Belgien.

Joakim Müller betonar att satsningen på smörjmedel varit lyckosam och är helt övertygad om att verksamheten kommer att växa ytterligare. Att den tagits emot väl av ägarna av tunga fordon är helt uppenbart.

Dels är det många som uppskattar möjligheten att få det som behövs på ett och samma ställe. Dels innebär rätt olja stora möjligheter till minskad drivmedelsförbrukning. Undersökningar pekar på så stora besparingar som 2,5-4 procent. Bland annat har viskositeten stor betydelse, men väl så viktigt är att produkterna är godkända av tillverkarna. Tillverkarna gör i allmänhet mycket noggranna tester med olika produkter och det ligger i deras intresse att använda oljor som ger största möjliga fördelar till deras slutkunder. Vi jobbar därför också direkt mot tillverkarna och levererar en del produkter som finns med redan när fordonen lämnar fabriken, säger Joakim Müller.

Det är inte heller någon nackdel för oss att olika miljöhänsyn väger allt tyngre. Chevron har ett eget additivbolag som utför egen forskning. Därför kan vi alltid vara med tidigt i utvecklingen och erbjuda smörjmedel som hela tiden förbättras och ligger i framkant i utvecklingen: de håller längre, de bidrar till sänkt bränsleförbrukning och de blir allt mindre belastande på miljön.

Joakim Müller betonar också vikten av snabba och störningsfria leveranser.

Vi vill inte vara den som orsakar stillestånd i fordonen. I det avseendet är vårt omfattande nät med återförsäljare på ungefär 30 ställen en mycket viktig kanal för oss. Vid behov ”lånar” vi exempelvis produkter mellan återförsäljarna för att säkra leveranserna som ofta är synnerligen tidskritiska.

Dessutom erbjuder vi flera olika modeller för leveranserna. Vi kan skicka ut tankbilar med specialutbildade förare direkt från Scanlube till företag med egna tankar och skicka emballerade varor i allt från tuber på 400 gram till IBC-containers på 1 000 liter. Vi har också hämtlager ute hos våra återförsäljare.

Men det viktiga är att vi inte bara säljer smörjmedel, vi säljer tillförlitlighet. Med våra produkter och tjänster hjälper vi användaren att få kontroll över de sammanlagda driftkostnaderna för sin maskin eller utrustning, säger Joakim Müller.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

VW visar upp eldrivet kombikoncept med fyrhjulsdrift

Konceptbilen ID. Space Vizzion är en elkombi med en räckvidd på upp till 590 kilometer och kraftfulla prestanda.

Inte konstigt att verkstäder kör kunders bilar flera mil

En man i Örebro lämnade in sin bil på verkstaden och upptäckte därefter att bilen körts över 50 mil innan han fick tillbaka den. Det är ovanligt, men det förekommer och Motorbranschens Riksförbund, MRF, står bakom verkstäderna i frågan.

Fotad bärgning minskar risken för bedrägerier

Bedrägeriförsök kostar försäkringsbolagen mellan tre till sex miljarder kronor årligen. Fler än 50 procent av utredda bilbränder 2017 var misstänkta bedrägerier. Nu erbjuds bedrägeriutredningar i samband med bärgning som hjälper försäkringsbolagen att spara pengar.

Plus

Tema Svets- och fogningsteknik: Höga krav på rätt reparationsteknik

Avancerade säkerhetskonstruktioner kräver speciella reparationsmetoder. För teknikerna gäller det att hålla tungan rätt i mun.

Ledare #38: När konkurrensen spårar ur

Premiär för Lexus första elbil på Guangzhou auto show

Nyhetsbrev

Autoexperten kan bygga om alla fossilbilar till etanol på sju år

Arkiv

Stöldtrenden har vänt

Besikta öppnar två nya stationer i Dalarna

Ford presenterar helelektriska Mustang Mach-E

För första gången på 55 år utvidgar Ford Mustang-familjen med Mustang Mach-E. Modellen lanseras i Sverige under 2020 och är en del av ett omfattande sortiment av elektrifierade modeller.

Volkswagen fortsätter investera för framtiden

Ny krockkudde för sidokollisioner

SFVF gillar Miljöpartiets förslag om etanol- och gaskonvertering

Göteborg världens sjunde mest bilvänliga stad

Det kan komma som en chock för alla som försökt navigera mellan alla spårvagnar, men Göteborg är faktiskt världens sjunde mest bilvänliga stad, enligt en undersökning som den Frankrike-baserade bildelsförsäljaren Mister Auto låtit utföra.

Ny premie kan sänka utsläppen från befintliga bilar

Rodin FZed är nästan Formel 1

Mer än var tionde bilist kör med olaglig syn

Motorgalan – guldregn över branschen

När Motorgalan brakade loss på Berns Salonger i Stockholm stod branschens hjältar i centrum. För en kväll firades finalister och vinnare från alla håll.

M Sverige positiva till nya EU-krav på bilars säkerhet

Bilprovningen först att erbjuda Swish

Kinesiska Evergrande miljardinvesterar i Nevs

SBF står bakom EU-manifest för rättvisa digitaliseringsmöjligheter

Plus

Tema Verkstadsutrustning: Nya sätt att tjäna pengar i en traditionell bransch

När servicetillfällena minskar gäller det att hitta nya sätt att få in kunderna i verkstaden. Då är rätt utrustning nyckeln till framgång.

Hedin planerar sälja Byton i Norden

Däckmontör – ett slitsamt yrke

Ledare #37: Motorgalan är höstens ljus

Ingo lanserar sin första gör-det-själv-biltvätt

Framtidstron avtar bland underleverantörer

Bilservicepriser.se listar bästa bilverkstäderna

Nytt forskningsämne på LTU påverkar fordonsbranschen

Besikta Bilprovning öppnar ny station i Åkersberga

Plus

Wayke sorterar bort oseriösa handlare vid bilkontrollen

Donkervoorts smällkaramell firar grundarens 70-årsdag

Toyota ska återköpa aktier för 16 miljarder kronor

Bilwebs annonser ska synas i Bonniers nätverk

Teknikföretagen förutspår fortsatt avmattning

Se alla Företagens egna nyheter

Våra produkter är godkända för fordonsindustrin.

Effekten av plasmabehandling på feta plaster

Toyota Corolla Sedan dragkrok

Kan inkomsten i ditt företag förbättras och med hur mycket?

Peugeot Partner + Berlingo + Combo Dragkrok

Personligt bemötande är bara förnamnet

Så här fungerar vår parkeringssensortestare

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Lys upp din vardag

Video af det nye GDW Dragkrok system

Vår miljötekniker blir intervjuad ang. substitution av RISE

G A Lindberg är på plats hos Productronica Mässan i Mûnchen

Mercedes A sedan dragkrok T60 system från GDW W177

LUKOIL behöver förstärkning!

Dragkrok från GDW til Toyota Corolla Touring Sports

Att använda silikonskum till tätning och packningar

Håll dina extraljus fräscha

Lansera med stil!

Det finns ett skriande behov av yrkeslärare

Ny MoonWalk installerad i Sverige

Dragkrok från GDW til Berlingo - Rifter - Combo - Partner XL

MoonWalk - sätter nya standarder för marknaden för refinish

Ny hjulinställare i sortimentet – John Bean V2280

Ljustest - Vi har två vinnande ljusramper

5-års garanti på alla Budweg bromsok köpt från Triscan

Sänd till en kollega

0.226