23948sdkhjf

Västkustens Konsumentvägledare på Praktisk Verkstad

Det finns inget som leder så mycket till konflikt som felaktig eller bristfällig information. Praktisk Verkstad har tillkommit för att man ska få en dialog mellan konsumentvägledare, domare, jurister, verkstäder mfl.

-Vi ser gärna att konsumentvägledare deltar i våra juridikutbildningar säger Bo Ericsson vd på SFVF. Vi tycker också att det är bra att som vi gör under utbildningarna byta kontaktuppgifter mellan branschen och vägledare. Det finns inget som leder så mycket till konflikt som felaktig eller bristfällig information.

Att utbyta erfarenheter mellan branschen och konsument-representanter gynnar i slutändan bilägaren. Man diskuterar även Verkstadens reparationsvillkor för att det ska bli lättare att förstå innebörden av dem. Detta gör att både verkstäder och vägledare känner sig mer trygga med att tolka och tillämpa de rättigheter och skyldigheter som villkoren innebär för både verkstäder och konsumenter.

Vid utbildningen på västkusten fick konsumentvägledare från Halmstad till Kungälv besöka Aronsson Bil i Varberg som är Mercedes- och Peugeot-handlare med verkstad.

Peter Aronsson tillsammans med SFVF genomförda hela föreläsningen och Peter hade dukat upp diverse bildelar. Det är alltid intressant att få klämma och känna på bildelar som en vägledare endast har hört talas om.

-Självklart besöktes även verkstaden för att med egna ögon se all utrustning som används om som en vägledare kanske bara har hört talas om säger Bo Ericsson. Föreläsningen handlade dessutom om den tekniska utvecklingen med allt från självkörande fordon till Godkänd Bilverkstad, avslutar Bo Ericsson.

 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Redaktionen rekommenderar

Sänd till en kollega

0.078