23948sdkhjf

”Det behövs både utbildning och passion”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Hur blir man expert på bilelektronik och kan man utbilda sig till det? Vi har pratat med Remigijus Jucas som jobbar med bilelektronik.

I Motormagasinet tidigare i höstas berättade vi om företaget Bestronic utanför Uppsala som specialiserat sig på svårlösta elektronikfel och som är en av mycket få verkstäder i Sverige som programmerar om bilens styrdon oberoende av bilmärke.

Bestronics ägare Remigijus Jucas tar varje vecka emot bilar från såväl auktoriserade som allbilverkstäder som inte lyckats åtgärda elektronikfel eller som som försökt och gjort fel. Han ser ingen enkel lösning på problemet. Det handlar både om utbildning, intresse för att jobba med bilelektronik, talang men även stelbenta serviceinstruktioner från tillverkarna, menar Remigijus.

Man kan universitetsutbilda sig i fordonselektronik i Litauen. Ger en sådan utbildning jobb i bilbranschen? Är de populära?
– Ja. Det är fullt hela tiden. Men det är bara kanske en av tio som hamnar på en bilverkstad. Resten får jobb i andra branscher och många får jobb i andra länder.

Skulle en person med denna utbildning från Litauen kunna få jobb i en svensk bilverkstad tror du?
– Jag tror det är svårt. De vill att man kan svenska och jag tror inte de är intresserade. Jag var i kontakt med en kille från Litauen som gått den här utbildningen. Han ville ha jobb i Sverige som bilelektriker och åkte till en allbilverkstad här i Uppland som tillhör en av kedjorna. De blev glada och tyckte det var jättebra att få en person som kan bilelektronik, men de ville ha någon som även kan byta bromsar och andra vanliga mekjobb. Men det kunde han inte, så då tackade de nej.

Men en större märkesverkstad borde väl ha tillräckligt med jobb åt en anställd som bara jobbar med bilelektronik?
– De vill inte lägga tid på den typen av jobb. De gör bedömningen att det kostar för mycket pengar eftersom det kan ta mycket tid att lösa problemet. Ett annat problem är att de är bundna av sina serviceinstruktioner från biltillverkaren. Om mekanikern till exempel mäter spänningen i en komponent enligt instruktionerna och resultatet är att den är spänningslös så är instruktionen i normala fall att han ska byta komponenten mot en ny – inte laga den eller byta den mot en begagnad. Därför tror jag inte de har så stort behov för en bilelektriker, de klarar sig med de tekniker de har i dag.

Och varför räcker det inte med utbildning för att bli bra på att lösa elektronikfel?
– Min kollega kan sitta framför datorn i sex timmar utan uppehåll för att lösa ett problem. Du måste ha passion. Du måste verkligen gilla att sitta och felsöka och mäta dig fram i ett elsystem, och du måste ha tålamod.

– Det finns många duktiga mekaniker och personer som kan bilar och bilelektronik i Sverige, men de vill inte jobba med det, för det är svårt i början innan man blir duktig på felsökning.

– Alla klarar inte att bli riktigt bra på det här. Du ska kunna – och gilla – felsökning, löda och laga elektronik, du ska vara bra på datorer och kunna programmering. Samtidigt behöver du vara en bra bilmekaniker, avslutar Remigijus Jucas.

Här är utbildningarna som fördjupar sig i fordonselektronik

De är treåriga, ger ingenjörsexamen, går på djupet i fordonselektroniken är uppbyggd och fungerar. Men de ges inte på något svenskt lärosäte.

KTU – tekniska universitetet i Litauens näst största stad Kaunas är ett av flera lärosäten i landet som har universitetsutbildningar i elektronik i fordon och transportsystem.

KTU har två olika treåriga ingenjörsutbildningar inriktade på elektronik i fordon:

Automobile Technical Maintenance, 3 år, 180 universitetspoäng. Utbildningen är inriktad mot underhåll av elektronik på fordon för vägtrafik och lär ut hur elektroniken är uppbyggd och fungerar. Den går också igenom hur bilens olika säkerhets- och förarassistanssystem fungerar.

Motor Transport Electronics, 3 år, 180 universitetspoäng. Utbildningen är inriktad på elektronik i både fordon och transportsystem, alltså inte enbart fordon för vägtrafik utan även tåg, båtar med mera.

Båda utbildningarna ger studenterna kompetens att jobba med fordonselektronik på bilar och båda innehåller kurser i såväl matematik och fysik på högskolenivå som företagsekonomi.

Ingen av utbildningarna går dock igenom fordonslära eller fordonsmekanik.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

AB Volvo stämmer Scania på 10 miljoner

AB Volvo har lämnat in en stämning mot Scania till patent- och marknadsdomstolen.

VW:s implementering av e-strategin får stor betydelse för de anställda

Mercedes på digitaliseringsresa genom Sverige

Låg framtidstro för dieseldrivna fordon

Fullt krig om köparna mellan begagnade bil-sajter

PSI Motor satsar för framtiden

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

1

Hjälp oss att utveckla MotorMagasinet

Delta i vår läsarundersökning! Vi skulle gärna vilja att du tar chansen att påverka och utveckla innehållet i MotorMagasinet.

Arkiv

Vianor lockades av däck på vagn

TEMA VERKSTADSUTRUSTNING: När Vianor skulle byta ut sina gamla pallställage föll valet på däcksställ från Optimel. Anledningen var lösningen med vagnar i botten av ställen.

De vill förvara däcken på vagnar

Branschmöte om allvarliga säkerhetsrisker kring e-fordon

Säkerhetsfrågor kring e-fordon har diskuterats på ett stormöte i Kista med representanter för delar av fordonsbranschen, Volvo, Scania, Dafo, Fogmaker, SFVF m fl. Bakom arrangemanget stod forskningsinstitutet RISE.

1

Fordonsutbildning garanterar elever provanställning i sex månader

ProMeister Solutions och Lärande i Sverige tar nästa steg i framgångsrikt utbildningssamarbete och garanterar alla elever jobb.

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Så ska PSA bredda eftermarknadsaffären

Nu lanserar franska PSA-koncernen sitt nya servicekoncept för verkstäder – Euro Repar - och de riktar sig enbart till märkesauktoriserade verkstäder.

Zlatan delade ut Volvo Car-stipendium på 1 miljon till idrottsföreningen Grunden Bois

Bilister "knuffar" undan tvåhjulingar från p-platser

Parkeringsskadorna för MC ökar nu i Stockholms stad. Tidigare har man trängt ihop sig i MC-rutorna för att så många som möjligt ska få plats. Där har man varit fredad från parkeringsskador. Nu är situationen förändrad. Och bilägarna är irriterade på att tvåhjulingar tar upp hela p-rutor.

SFVF i nytt avtal med Branschkontroll

Sveriges Fordonsverkstäders Förening har ingått avtal med Branschkontroll för att utföra samtliga tekniska kontroller av alla Certifierad Verkstad samt Eurogarant.

Ford lanserar nytt supermaterial

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Han knäcker koden till bilens styrdon

Verkstäderna får allt oftare problem med att återmontera styrdon på nyare bilar. Vi bad en expert på området förklara varför och hur han bär sig åt för att lösa problemet.

Här är jobben som behöver tillsättas i Skåne fram till 2020

Han har reningstekniken som kan ge fordonstvättarna rent miljösamvete

”Kinesiska tillverkare vill ta över stafettpinnen”

Här är vinnarna på Motorgalan 2018

Bilder från Motorgalan

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Anna Widholm är Årets Lackerare

Årets Ledare är John Marnell, vd på JBil

Rejmes Halmstad är Årets Marknadsförare

Årets Produkt eller Tjänst togs hem av ProMeister Solutions

Se alla Företagens egna nyheter

Driftsäker DC/DC omvandlare 24 volt till 13,8 volt

28 ColorGlo specialister på årets möte

MERCEDES-BENZ godkänner Lukoil.

TENNECO signs definitive agreement to acquire ÖHLINS RACING A.B

Startproblem och bristande dragkraft på PSA 1.6 HDI?

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Utökat sortiment på fram / bakvagn

LED arbetsbelysning

Drester GP Filter eQ från Hedson

Utveckling och investering i Triscans gasfjäderproduktion

En livfylld marknadsplats

-Spelar startmotorns kuggantal någon roll vid byte?-

Bannerbow

Män, yrke och cancer - movemberkampanj

LED arbetsbelysning 40 W med värmelins

Aktuell statistik om däck

Drivaxel till Kia Ceed

Ditt ljus i höstmörkret

Extraljusramp på hela 270W

Olja- och filterpaket till DSG

Intelligenta vattenpumpar från Schaeffler

Dubbelkopplingar från LuK

Nya drivaxlar till nyare Volvo-modeller

Maxtel Evapor Ledramp 23,5"

Dags för däck

Sänd till en kollega

0.408