23948sdkhjf

”Det behövs både utbildning och passion”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Hur blir man expert på bilelektronik och kan man utbilda sig till det? Vi har pratat med Remigijus Jucas som jobbar med bilelektronik.

I Motormagasinet tidigare i höstas berättade vi om företaget Bestronic utanför Uppsala som specialiserat sig på svårlösta elektronikfel och som är en av mycket få verkstäder i Sverige som programmerar om bilens styrdon oberoende av bilmärke.

Bestronics ägare Remigijus Jucas tar varje vecka emot bilar från såväl auktoriserade som allbilverkstäder som inte lyckats åtgärda elektronikfel eller som som försökt och gjort fel. Han ser ingen enkel lösning på problemet. Det handlar både om utbildning, intresse för att jobba med bilelektronik, talang men även stelbenta serviceinstruktioner från tillverkarna, menar Remigijus.

Man kan universitetsutbilda sig i fordonselektronik i Litauen. Ger en sådan utbildning jobb i bilbranschen? Är de populära?
– Ja. Det är fullt hela tiden. Men det är bara kanske en av tio som hamnar på en bilverkstad. Resten får jobb i andra branscher och många får jobb i andra länder.

Skulle en person med denna utbildning från Litauen kunna få jobb i en svensk bilverkstad tror du?
– Jag tror det är svårt. De vill att man kan svenska och jag tror inte de är intresserade. Jag var i kontakt med en kille från Litauen som gått den här utbildningen. Han ville ha jobb i Sverige som bilelektriker och åkte till en allbilverkstad här i Uppland som tillhör en av kedjorna. De blev glada och tyckte det var jättebra att få en person som kan bilelektronik, men de ville ha någon som även kan byta bromsar och andra vanliga mekjobb. Men det kunde han inte, så då tackade de nej.

Men en större märkesverkstad borde väl ha tillräckligt med jobb åt en anställd som bara jobbar med bilelektronik?
– De vill inte lägga tid på den typen av jobb. De gör bedömningen att det kostar för mycket pengar eftersom det kan ta mycket tid att lösa problemet. Ett annat problem är att de är bundna av sina serviceinstruktioner från biltillverkaren. Om mekanikern till exempel mäter spänningen i en komponent enligt instruktionerna och resultatet är att den är spänningslös så är instruktionen i normala fall att han ska byta komponenten mot en ny – inte laga den eller byta den mot en begagnad. Därför tror jag inte de har så stort behov för en bilelektriker, de klarar sig med de tekniker de har i dag.

Och varför räcker det inte med utbildning för att bli bra på att lösa elektronikfel?
– Min kollega kan sitta framför datorn i sex timmar utan uppehåll för att lösa ett problem. Du måste ha passion. Du måste verkligen gilla att sitta och felsöka och mäta dig fram i ett elsystem, och du måste ha tålamod.

– Det finns många duktiga mekaniker och personer som kan bilar och bilelektronik i Sverige, men de vill inte jobba med det, för det är svårt i början innan man blir duktig på felsökning.

– Alla klarar inte att bli riktigt bra på det här. Du ska kunna – och gilla – felsökning, löda och laga elektronik, du ska vara bra på datorer och kunna programmering. Samtidigt behöver du vara en bra bilmekaniker, avslutar Remigijus Jucas.

Här är utbildningarna som fördjupar sig i fordonselektronik

De är treåriga, ger ingenjörsexamen, går på djupet i fordonselektroniken är uppbyggd och fungerar. Men de ges inte på något svenskt lärosäte.

KTU – tekniska universitetet i Litauens näst största stad Kaunas är ett av flera lärosäten i landet som har universitetsutbildningar i elektronik i fordon och transportsystem.

KTU har två olika treåriga ingenjörsutbildningar inriktade på elektronik i fordon:

Automobile Technical Maintenance, 3 år, 180 universitetspoäng. Utbildningen är inriktad mot underhåll av elektronik på fordon för vägtrafik och lär ut hur elektroniken är uppbyggd och fungerar. Den går också igenom hur bilens olika säkerhets- och förarassistanssystem fungerar.

Motor Transport Electronics, 3 år, 180 universitetspoäng. Utbildningen är inriktad på elektronik i både fordon och transportsystem, alltså inte enbart fordon för vägtrafik utan även tåg, båtar med mera.

Båda utbildningarna ger studenterna kompetens att jobba med fordonselektronik på bilar och båda innehåller kurser i såväl matematik och fysik på högskolenivå som företagsekonomi.

Ingen av utbildningarna går dock igenom fordonslära eller fordonsmekanik.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kristinehedsgymnasiet certifieras till Motorbranschcollage

Kristinehedsgymnasiet i Halmstad har certifierats till Motorbranschcollege. En Motorbranschcollege-certifiering är en kvalitetsstämpel på den fordonstekniska utbildningen inom fordons- och transportprogrammen i skolorna.

Ministerpresident besöker Göteborgs fordonskluster

Felix Rosenqvist årets rookie i Indycar

Åtta skolor i kamp om prestigefylld utmärkelse

Europeiska fordonsindustrin säger nej till hård Brexit

Flera ledare för bransch- och intresseorganisationer inom den europeiska fordonsindustrin gör ett gemensamt uttalande kring Brexit. De förklarar bland annat vilka konsekvenser en hård Brexit skulle leda till och att de vill undvika det.

DTM kommer till Sverige

Nyhetsbrev

Bilhandlare i Kiruna lovar belöning till tipsare

Arkiv

Unik fordonsutbildning i Skövde invigd

Nyutvecklad brandfilt kan kväva elbilsbränder

Det norska brandväsendet har testat och infört brandfiltar som kan kväva envisa elbilsbränder. Det rapporterar motormagasinet.dk.

Praktikant dog efter arbetsolycka

CTEK invigde nya lokaler

Svenska företaget CTEK har invigt sina nya lokaler i Norrköping. Den nya anläggningen investerades till följd av att man förvärvade Chargestorm i fjol.

Så tycker branschen om höstbudgeten

Den 18 september släppte regeringen sin ändringsbudget för hösten. En del av punkterna kommer påverka fordonsbranschen och det finns blandade åsikter om dessa punkter bland branschens organisationer.

Spendrups ansluter sig till DLF:s Transportinitiativ

Så identifierar Ford olycksdrabbade vägsträckor

Med hjälp av data insamlad från uppkopplade fordon har Ford identifierat vilka sträckor som är mer olycksdrabbade än andra. Insikterna är nu en del av en omfattande studie som visar hur relativt enkla förbättringar av vägar och korsningar kan minska antalet trafikolyckor markant.

Amerikanska hjälpstartare siktar på Sverige

The Noco Company är en av giganterna på den amerikanska marknaden för batteriladdare och hjälpstartare. Nu vill man erövra de nordiska länderna.

Jakten på fuskare på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Scania investerar i mjukvaru- och konsultbolag

Ledare #29: WLTP stökar till det för branschen

Volvo utbildar framtidens ledare

Tester för smartare AI-fordon i Västerås

Eurobattery Minerals inleder etisk borrning för batterimineraler

Priset har ökat på begagnade bilar

Verkstadsjuridik i verkligheten på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Fler hastighetskontroller i veckan

Dieselbilar släpper ut mer på sommaren

Storstrejk på GM kostar 400 miljoner dollar om dagen

Volkswagen investerar i eget operativsystem

Regeringen föreslår 100 miljoner kronor till biogas

Godkänd Bilverkstad tar fart

Debatt: Varning för katastrofläge inom fordonsbranschen

Ford lanserar allt fler elektrifierade bilmodeller

Bytbil satsar på nybilssegmentet

Automechanikas lackerarmästerskap åker till Sydafrika

KGK erbjuder säkerhetssystemet Mobileye för eftermontering

Ledare #28: Omvärlden styr vår verksamhet

Volkswagen presenterar ny logotyp

Se alla Företagens egna nyheter

Är du redo för skiftesperioden?

Ny serie av kraftfulla arbetsljusramper

LUKOIL expanderar i Norden

Behöver ditt fordon en ny antenn?

Har du koll på din lagpliktiga servicekontroll?

5 snabbhärdande medicinklassade lim - Limmet är ofta en effektiv och kostnadseffektiv lösning!

Mechatronic till DCT450, MPS6, Powershift

Fixa skadorna på inredningen innan leasingbilen lämnas tillbaka

Ny Heavy Duty arbetsbelysning

Vi ses på Skolforum 2019

Henkel Norden inleder samarbete med KW Parts

Mot en Godkänd Bilverkstad - få hjälp med riskerna kring bilvårdsprodukter

Är du uppmärksam på kompletterande produkter? Vi hjälper dig på väg...

Godkänd Bilverkstad säkerställer verkstadskvaliteten

Nyhet - slimmad extraljusramp med sotad lins

PFPE smörjmedel minskar risken för förtida lagerhaverier

Holmgrens Bil väljer Kobra II som säljstöd och affärssystem

Vi reder ut ECE reglementet

Lambdasond felkoder betyder inte alltid att lambdasonden är defekt

Produktnyhet från Purflux!

G A Lindberg ställer ut på Evertiq Expo i Lund 26/9, kom och hälsa på oss!

Ny webshop

Vad betyder viskositet för lim egentligen? & Vilken viskositet bör mitt lim...

Elf sponsrar The Distinguished Gentleman's Ride (DGR) 2019

Vi hjälper dig välja rätt Lazer extraljus.

Sänd till en kollega

0.148