23948sdkhjf

”Det behövs både utbildning och passion”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Hur blir man expert på bilelektronik och kan man utbilda sig till det? Vi har pratat med Remigijus Jucas som jobbar med bilelektronik.

I Motormagasinet tidigare i höstas berättade vi om företaget Bestronic utanför Uppsala som specialiserat sig på svårlösta elektronikfel och som är en av mycket få verkstäder i Sverige som programmerar om bilens styrdon oberoende av bilmärke.

Bestronics ägare Remigijus Jucas tar varje vecka emot bilar från såväl auktoriserade som allbilverkstäder som inte lyckats åtgärda elektronikfel eller som som försökt och gjort fel. Han ser ingen enkel lösning på problemet. Det handlar både om utbildning, intresse för att jobba med bilelektronik, talang men även stelbenta serviceinstruktioner från tillverkarna, menar Remigijus.

Man kan universitetsutbilda sig i fordonselektronik i Litauen. Ger en sådan utbildning jobb i bilbranschen? Är de populära?
– Ja. Det är fullt hela tiden. Men det är bara kanske en av tio som hamnar på en bilverkstad. Resten får jobb i andra branscher och många får jobb i andra länder.

Skulle en person med denna utbildning från Litauen kunna få jobb i en svensk bilverkstad tror du?
– Jag tror det är svårt. De vill att man kan svenska och jag tror inte de är intresserade. Jag var i kontakt med en kille från Litauen som gått den här utbildningen. Han ville ha jobb i Sverige som bilelektriker och åkte till en allbilverkstad här i Uppland som tillhör en av kedjorna. De blev glada och tyckte det var jättebra att få en person som kan bilelektronik, men de ville ha någon som även kan byta bromsar och andra vanliga mekjobb. Men det kunde han inte, så då tackade de nej.

Men en större märkesverkstad borde väl ha tillräckligt med jobb åt en anställd som bara jobbar med bilelektronik?
– De vill inte lägga tid på den typen av jobb. De gör bedömningen att det kostar för mycket pengar eftersom det kan ta mycket tid att lösa problemet. Ett annat problem är att de är bundna av sina serviceinstruktioner från biltillverkaren. Om mekanikern till exempel mäter spänningen i en komponent enligt instruktionerna och resultatet är att den är spänningslös så är instruktionen i normala fall att han ska byta komponenten mot en ny – inte laga den eller byta den mot en begagnad. Därför tror jag inte de har så stort behov för en bilelektriker, de klarar sig med de tekniker de har i dag.

Och varför räcker det inte med utbildning för att bli bra på att lösa elektronikfel?
– Min kollega kan sitta framför datorn i sex timmar utan uppehåll för att lösa ett problem. Du måste ha passion. Du måste verkligen gilla att sitta och felsöka och mäta dig fram i ett elsystem, och du måste ha tålamod.

– Det finns många duktiga mekaniker och personer som kan bilar och bilelektronik i Sverige, men de vill inte jobba med det, för det är svårt i början innan man blir duktig på felsökning.

– Alla klarar inte att bli riktigt bra på det här. Du ska kunna – och gilla – felsökning, löda och laga elektronik, du ska vara bra på datorer och kunna programmering. Samtidigt behöver du vara en bra bilmekaniker, avslutar Remigijus Jucas.

Här är utbildningarna som fördjupar sig i fordonselektronik

De är treåriga, ger ingenjörsexamen, går på djupet i fordonselektroniken är uppbyggd och fungerar. Men de ges inte på något svenskt lärosäte.

KTU – tekniska universitetet i Litauens näst största stad Kaunas är ett av flera lärosäten i landet som har universitetsutbildningar i elektronik i fordon och transportsystem.

KTU har två olika treåriga ingenjörsutbildningar inriktade på elektronik i fordon:

Automobile Technical Maintenance, 3 år, 180 universitetspoäng. Utbildningen är inriktad mot underhåll av elektronik på fordon för vägtrafik och lär ut hur elektroniken är uppbyggd och fungerar. Den går också igenom hur bilens olika säkerhets- och förarassistanssystem fungerar.

Motor Transport Electronics, 3 år, 180 universitetspoäng. Utbildningen är inriktad på elektronik i både fordon och transportsystem, alltså inte enbart fordon för vägtrafik utan även tåg, båtar med mera.

Båda utbildningarna ger studenterna kompetens att jobba med fordonselektronik på bilar och båda innehåller kurser i såväl matematik och fysik på högskolenivå som företagsekonomi.

Ingen av utbildningarna går dock igenom fordonslära eller fordonsmekanik.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

VW och Ford i global allians för transportfordon

Nu kommer de nya registreringsnumren

BMW Motorrad visar upp självkörande motorcykel

Under elektronikmässan Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas bjöd BMW Motorrad på show med den självkörande motorcykeln BMW R 1200 GS.

Laddbara bilar ökade med 52 procent förra året

Det finns nu totalt finns 68 805 laddbara bilar i trafik i Sverige vilket nästan är en fördubbling sedan förra årsskiftet.

Kinesiskt fastighetsbolag tar kontroll över Nevs

Volkswagen-koncernen satte nytt rekord 2018

Nyhetsbrev

Legenden återvänder

En helt ny Toyota GR Supra, femte generationen av Toyotas legendariska sportbil och den första globala GR-modellen från TOYOTA GAZOO Racing, har haft världspremiär på North American International Auto Show i Detroit.

Arkiv

Volvo Car Sverige förändrar sin ledningsgrupp

Volvo Car Sverige gör från och med den 1 februari ett par förändringar i företagets ledning och hos sina dotterbolag.

Dieselbilägare stämmer VW för avgasmanipulering

Olja från uttjänta däck kan fungera som drivmedel

Den pyrolysolja som Enviro utvinner från uttjänta däck kan användas som drivmedel. Det har RISE tillsammans med Enviro och Ragn-Sells kommit fram till i forskningsprojektet som startade i oktober 2017.

Förlust för Audi ifjol

Fler nya bilar klarar högre krav på autobroms

Folksams lista över 2019 års mest säkra och bränslesnåla bilmodeller innehåller skärpta krav för autobroms för fotgängare och filbytesvarnare och 40 bilmodeller har klarat de skärpta kraven. Det står för 15 procent av alla nybilar.

Idag presenterar Ford Motor Co. Och Volkswagen Group ett nytt samarbete

”Det kommer ta tid att laga väggen”

Nu är var tredje bil på Europas vägar vit

Ford vill dra ned i Europa Flera tusen jobb hotas

Ford Motor Co. drar ner verksamheten ordentligt i Europa. Tusentals anställda får gå samtidigt som olönsamma marknader lämnas. Detta för att vända förlusterna till vinst, rapporterar flera medier.

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Nytt släckmedel kan hejda bilbränders spridning

Ursprungligen är släckmedlet AVD (Aqueous Vermiculite Dispersion) framtaget för att släcka bränder i litiumjonbatterier. Men nya tester visar att AVD också kan användas för att hejda ett snabbt brandförlopp.

Bildar nytt företag inom grön el

KGK blir distributör för Launch diagnostik i Sverige

Bildelsstölder - stigande trend

Stölderna av bildelar har stadigt ökat sedan 2012, men 2018 kanske bjuder på ett trendbrott.

TEMA olja: Med varumärket som dörröppnare

Veoneer fick order för 56 milijarder kronor under 2018

Veoneer, Inc. uppnådde rekordhög orderingång för helåret 2018. Orderingången för 2018 beräknas totalt vara värd 5,9 miljarder USD, vilket motsvarar ett genomsnittligt ordervärde på mer än 1,2 miljarder USD per år.

Dieselskandalen långtifrån över

Ny UV-grundfyller från Basf

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

TEMA olja: De är världens 10 största oljejättar

Ny vd för Circle K Sverige AB

Högsby är Årets Bilkommun 2018

PowerCell i nytt samarbete med Bosch om bränslecellsstackar

Ny el-suv som kan ge Tesla Model X en match

Här är tekniken som ska sänka bränsletörsten med en tredjedel

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Se alla Företagens egna nyheter

Nokian Tyres förnyar sina däcketiketter – Framhäver kvalitet från Norden

Halvaxel till Saab och Opel

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Ny drivknut till Nissan X-Trail och Qashqai

Triscan hjälper grossister att utveckla verkstadssystem! Varför nu det?

HOUSEGARD brandsläckare Lithium

BEST BRAND in Aircon service

Knutkors till Land Rover och Range Rover

Drivaxel bak till BMW 5-serie

HBA är ny distributör av LAZER på den svenska marknaden

Högt i tak - Trånga golvytor?

Ny kardan till Audi och VW

Vägen till det mest omfattande sensorprogramet till eftermarknaden

Kopplings-kit DSG!

Lagersats till Ford differentialen!

Drivknut bak till Hyundai

Miljö- och Kemidagarna 2019: anmäl dig i januari och få rabatt!

Reparationskit till BMW diffen HAG215

Äkta oktanbooster för racing

LED arbetsbelysning

Ny drivknut till Hyundai

Ny Volvoaxel

Nytillverkad spridare till Opel

Hjullager med nav till Audi

Dieselpump till Renault

Sänd till en kollega

0.095