23948sdkhjf

”Det behövs både utbildning och passion”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Hur blir man expert på bilelektronik och kan man utbilda sig till det? Vi har pratat med Remigijus Jucas som jobbar med bilelektronik.

I Motormagasinet tidigare i höstas berättade vi om företaget Bestronic utanför Uppsala som specialiserat sig på svårlösta elektronikfel och som är en av mycket få verkstäder i Sverige som programmerar om bilens styrdon oberoende av bilmärke.

Bestronics ägare Remigijus Jucas tar varje vecka emot bilar från såväl auktoriserade som allbilverkstäder som inte lyckats åtgärda elektronikfel eller som som försökt och gjort fel. Han ser ingen enkel lösning på problemet. Det handlar både om utbildning, intresse för att jobba med bilelektronik, talang men även stelbenta serviceinstruktioner från tillverkarna, menar Remigijus.

Man kan universitetsutbilda sig i fordonselektronik i Litauen. Ger en sådan utbildning jobb i bilbranschen? Är de populära?
– Ja. Det är fullt hela tiden. Men det är bara kanske en av tio som hamnar på en bilverkstad. Resten får jobb i andra branscher och många får jobb i andra länder.

Skulle en person med denna utbildning från Litauen kunna få jobb i en svensk bilverkstad tror du?
– Jag tror det är svårt. De vill att man kan svenska och jag tror inte de är intresserade. Jag var i kontakt med en kille från Litauen som gått den här utbildningen. Han ville ha jobb i Sverige som bilelektriker och åkte till en allbilverkstad här i Uppland som tillhör en av kedjorna. De blev glada och tyckte det var jättebra att få en person som kan bilelektronik, men de ville ha någon som även kan byta bromsar och andra vanliga mekjobb. Men det kunde han inte, så då tackade de nej.

Men en större märkesverkstad borde väl ha tillräckligt med jobb åt en anställd som bara jobbar med bilelektronik?
– De vill inte lägga tid på den typen av jobb. De gör bedömningen att det kostar för mycket pengar eftersom det kan ta mycket tid att lösa problemet. Ett annat problem är att de är bundna av sina serviceinstruktioner från biltillverkaren. Om mekanikern till exempel mäter spänningen i en komponent enligt instruktionerna och resultatet är att den är spänningslös så är instruktionen i normala fall att han ska byta komponenten mot en ny – inte laga den eller byta den mot en begagnad. Därför tror jag inte de har så stort behov för en bilelektriker, de klarar sig med de tekniker de har i dag.

Och varför räcker det inte med utbildning för att bli bra på att lösa elektronikfel?
– Min kollega kan sitta framför datorn i sex timmar utan uppehåll för att lösa ett problem. Du måste ha passion. Du måste verkligen gilla att sitta och felsöka och mäta dig fram i ett elsystem, och du måste ha tålamod.

– Det finns många duktiga mekaniker och personer som kan bilar och bilelektronik i Sverige, men de vill inte jobba med det, för det är svårt i början innan man blir duktig på felsökning.

– Alla klarar inte att bli riktigt bra på det här. Du ska kunna – och gilla – felsökning, löda och laga elektronik, du ska vara bra på datorer och kunna programmering. Samtidigt behöver du vara en bra bilmekaniker, avslutar Remigijus Jucas.

Här är utbildningarna som fördjupar sig i fordonselektronik

De är treåriga, ger ingenjörsexamen, går på djupet i fordonselektroniken är uppbyggd och fungerar. Men de ges inte på något svenskt lärosäte.

KTU – tekniska universitetet i Litauens näst största stad Kaunas är ett av flera lärosäten i landet som har universitetsutbildningar i elektronik i fordon och transportsystem.

KTU har två olika treåriga ingenjörsutbildningar inriktade på elektronik i fordon:

Automobile Technical Maintenance, 3 år, 180 universitetspoäng. Utbildningen är inriktad mot underhåll av elektronik på fordon för vägtrafik och lär ut hur elektroniken är uppbyggd och fungerar. Den går också igenom hur bilens olika säkerhets- och förarassistanssystem fungerar.

Motor Transport Electronics, 3 år, 180 universitetspoäng. Utbildningen är inriktad på elektronik i både fordon och transportsystem, alltså inte enbart fordon för vägtrafik utan även tåg, båtar med mera.

Båda utbildningarna ger studenterna kompetens att jobba med fordonselektronik på bilar och båda innehåller kurser i såväl matematik och fysik på högskolenivå som företagsekonomi.

Ingen av utbildningarna går dock igenom fordonslära eller fordonsmekanik.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Nu har vi semester!

Motormagasinet.se har semesteruppehåll och vi är tillbaka med nyheter på webben måndagen den 29 juli. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 14 augusti. Vi önskar alla en Trevlig semester!

Bilprovningen om vad som gäller för godtagbara gasintyg

3

Otåliga husbilsägare väntar på besked om kommande beskattning

Många är oroliga över den framtida beskattningen av husbilar, personbil klass II, inte minst såhär i semestertid. För dem som köper ny husbil efter 1 september kommer den årlig skatten uppgå till 28-30 000 kronor på grund av schablonmässig WLTP-beräkning som inte utgår från husbilens särart som fordon.

Catherine Sahlgren har utsetts till ny koncernchef för Werksta

Catherine Sahlgren, idag koncernchef i Teknikmagasinet, tillträder den 19 augusti 2019 som ny koncernchef för skadeverkstadskedjan Werksta som är verksamma i Sverige, Finland och Norge.

Första Kia-verkstaden som blivit Kvalitetssäkrad skadeverkstad

SBF satsar på sektion för tunga fordon

Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, kommer att intensifiera arbetet med att bilda en sektion med inriktning på tunga fordon. Det beslutades på branschorganisationens halvårsmöte.

Nyhetsbrev

Skarp kritik mot hanteringen av besiktning för gasfordon

Arkiv

Lackerare sökes till Motorgalan

Nystart i MSB:s arbetsgrupp för metan och vätgas

MECA Fändriks Fordonsteknik är Värmlands andra Godkänd Bilverkstad

Fändriks Fordonstekniks två verkstäder ansluter sig till Godkänd Bilverkstad (GBV). Madelene Leandersson, delägare på Fändriks Fordonsteknik ser att GBV kommer spara verkstaden både tid och pengar i förlängningen.

BMW presenterade framtidens sportbil

Så har Lexus förbättrat led-lampan

Skarpare och starkare ljusbild är några av förbättringarna hos Lexus nya typ av led-strålkastare "Bladescan" som lanseras på RX-modellen i höst.

”Vi behöver er hjälp”

Förra våren visade Malmö kommuns miljöinspektörer oss hur de jobbar för att stoppa olagliga verkstäder. Nu uppmanar de branschen att bli bättre på att tipsa om oseriösa aktörer – och att inte anlita oseriösa företag.

MRF anser att reseavdragen borde utvecklas, inte avvecklas

Snart kan statschefer och andra med högt skyddsbehov åka Volvo

Hon blir testförare för Continentals däck till Extreme E-serien

Den svenska racingföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky blir testförare för Continentals nya högprestanda-däck som utvecklas speciellt för den globala Extreme E-serien.

Jämtkraft blir Volkswagens energipartner

BIL Sweden i Almedalen 2019

Första WTCR-segern för Kristoffersson

”Däckhotellet är nyckeln till många jobb”

Därför exploderade vätgasmack

I början på juni skedde en explosion vid en vätgasmack i Norge. Nu har en utredning slagit fast olycksorsaken.

Koldioxidutsläppen från nya bilar fortsätter att öka

Utsläppen av koldioxid från nya bilar i EU har ökat för andra året i rad. Det framgår av en rapport där Europeiska miljöbyrån publicerat sina preliminära data över koldioxidutsläppen för nya bilar och skåpbilar i EU samt Island, skriver TT.

Etanol är världens ledande hållbara drivmedel

Produktionen av hållbar etanol ökade med 7,7 procent 2018 och står nu för 73 procent av världsmarknaden för biodrivmedel. Kemi- och biodrivmedelsföretaget Sekab betonar att etanol har potential att kraftigt sänka utsläppen i Sverige och bidra till att fasa ut vårt oljeberoende.

Avgasmätning en bortglömd felsökningsmetod

Att jobba med emissionsanalys – att mäta och analysera avgasernas innehåll – gör felsökningen både snabbare och mera träffsäker. Det menar två aktörer i branschen som vi pratat med.

Volvo i Kristianstad väljer DEKRA för verkstadskvalitet

Oljebar förenklar verkstadens arbete

EM-förare kör Gästabudstrofén som genrep

Verkstadskonceptet Quick Lane intar Europa

Holland: Så mycket sänker elbilar vinsten

KW Parts vill bli Europaledande på amerikanare

MotorMagasinet på plats på Autopromotec i Bologna

SFVF: ”Volvo borde informera brett”

Maptun stärker verksamheten genom tillväxtinkubator

Se alla Företagens egna nyheter

Vilket fordon kör du?

ACTICHARGE 750 - Professionell batteriladdare.

Produktnyhet från Purflux!

25 Years TecDoc Standard in 2019:

Mini arbetsbelysning

Vill du lära dig mer om smörjmedel? Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare? Se hit!

Midnattssolsrallyt 2019

Så väljer du rätt skärvätska - våra smörjmedelsexperter guidar dig!

Unik kombination av bakljus- och arbetsljusfunktion

SVHC-listan uppdaterad – Nya lagar och regler

Trevlig Sommar

Medicinklassade silikonlim – så väljer du rätt!

Glad sommar - Vanliga öppettider

Sommarkampanj på verkstadsutrustning från ACTIA.

Komplett lösning för kamkedjedrivning

Quiet Vehicle Sounder – Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS)

Plasmabehandling för bättre limresultat

Liten arbetsbelysning - även backlampa

ACTIA 8678 Evo - antagligen Sveriges mest sålda hjulinställare

NY EU-lag för el & hybridbilar - Vi har lösningen för original & eftermontering!

Ladda upp din verksamhet med  Delphi Technologies OE ”Multi-Charge ”Tändspo...

VAS-godkänt bromsserviceaggregat

Henrik Pedersen - Ny CCO på Digital-Servicebook.com

Räddningen mot bakterier i skärvätskor är här!

CSR och hållbarhet

Sänd till en kollega

0.128