23948sdkhjf

Motorrengöring med både vätgas och additiv

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Konceptet rengöring av motorns inre med vätgas vinner terräng i Sverige. Vi har tittat närmare på norska Relekta som säljer en maskin, eller koncept som inbegriper både rengöring med vätgas och rengörande tillsatser.

Tidigare i höstas har vi berättat om två olika företag som säljer och marknadsför maskiner som rengör bensin- och dieselmotorers inre genom att pumpa in vätgas i motorn via luftinsuget medan den går på strax över tomgångsvarvtal.

Helge Stikbakke har många års erfarenhet i branschen och jobbar i dag som resande försäljare hos Norska företaget Relekta, där han just nu lägger det mesta av sin tid på demonstrationer och försäljning av motorrengöringsmaskinen som använder vätgas.

– Vi har jobbat med det här konceptet i över ett år, jag tror vi var först i Sverige. Maskinen är jätteenkel att använda, den har en av- och på-knapp och ett vred som man reglerar gasflödet med. En personbil ska behandlas i en timme. Det enda mekanikern ska göra under rengöringsprocessen är att göra ett extra gaspådrag under några sekunder var tionde minut, för att på så sätt hjälpa till att få ut smuts som lösgörs under rengöringen ur motorn. Resten av tiden bör mekanikerna ägna åt andra jobb i verkstaden.

Läs mer om Relektas motorrengöringsmaskin: "Många symptom försvann"

Hur mycket rekommenderar ni verkstäderna att debitera för en motorrengöring?
– Han bör debitera kunden runt 3500 kronor.

En viktig del i ert motorrengöringskoncept är att verkstaden under rengöringsprocessen även använder rengörande additiv. Varför räcker det inte med vätgasen för att motorn ska bli ren?
– Vätgasen går in i motorn och tar med sig all sot, men det kan även finnas föroreningar i smörjsystemet eller i bränslesystemet som orsakar problem. Därför tillför vi även ett rengörande additiv till bränsletanken som rengör allt fram till spridarna. Vi använder ett additiv till motoroljan både före och efter oljebytet.
– En motorrengöring med vätgas blir bara komplett om man också använder de rengörande additiven. Om du bara använder vätgasmaskinen så skulle jag vilja påstå att det bara är 40 procents chans att rengöringen blir verkningsfull.

Hur ofta tycker du verkstaden bör rekommendera att kunden gör en motorrengöring?
– Ju sämre körmönster man har desto oftare bör man göra rent i motorn. Men oavsett hur bilen körs så bör man rekommendera som längst 6000 mils intervall.

Vilka problem bör man förslagsvis upplysa kunden om att den slipper om den kostar på en motorrengöring?
– Ett problem med alla moderna motorer är att kompressionen sjunker med tiden på grund av att friktionen mellan kolv och kolvring blir för hög då det är för mycket smuts. Då blir det ett tryck nedåt i motorn, så att motoroljan slungas in i förbränningsrummet. Detta är orsaken till att EGR-ventilen går sönder. På detta sätt behandlar orsaken till symptomen, i stället för bara symptomen som man gör när man enbart byter EGR-ventilen.

Och om kunden fått en motorrengöring av bilen och det ändå visar sig att EGR-ventilen måste bytas?
– Då är det ändå inte förgäves, för rengöringen tar bort orsaken till att EGR-ventilen slutade fungera.

Vad säger du för att övertyga skeptikerna
– Pröva att rengöra motorn på din egen bil, och känn skillnaden efteråt. Det är det bästa bevis du kan få på att detta fungerar och är en effektiv åtgärd. Det blir en märkbar förbättring av motorgången och prestandan i nio av tio rengöringar, även på de motorer som inte uppvisar några symptom innan.

Men drar verkligen motorn mindre bränsle efter en rengöring?
– Vi har ett åkeri som har testat motorrengöring på sina Volvo-lastbilar. Och där har vi kunnat se svart på vitt genom Volvos system Vida, som registrerar bland annat bilens bränsleåtgång, att bränsleförbrukningen minskat på alla lastbilarna har minskat efter motorrengöringen med tio procent.

Men ger motorrengöring verkligen en avkastning värt en investering på över två månadslöner?
– Ja, absolut. Det räcker nästan med att göra en rengöring i månaden så har du tjänat in maskinen innan leasingperiodens slut. Jag tror många verkstäder behöver bli bättre på att prata med kunderna och få dem att kosta på sin bil mer åtgärder i förebyggande syfte, som exempelvis motorrengöring. En vanlig service ger i dag knappt någon förtjänst för verkstaden.

Läs mer om två andra koncept för motorrengöring med vätgas:

Hydrive

Carbon Cleaning

Läs mer om Relektas motorrengöringsmaskin: "Många symptom försvann"

FAKTA Hydro Intake Cleaner
Ca-pris: 69000 kr + moms (Inkl 16 paket m rengörande tillsatser (8 för bensin, 8 för diesel)
Vätehydroxid i vätskeform omvandlas i en elektrolytisk process till vätgas som pumpas in i motorn med lågt tryck.
Drygt 80 sålda maskiner i Sverige hittills, varav de flesta till Meca- och Bosch Car Service-verkstäder.
Maskinen tillverkas i Europa av och säljs och marknadsförs i Sverige av norska Relekta, som är återförsäljare av bland annat rengöringsmedel, servicemaskiner och additiv.
De rengörande additiven som säljs tillsammans med maskinen kommer från amerikanska företaget BG Industries, som är världens största tillverkare av rengörande additiv.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

VW och Ford i global allians för transportfordon

Nu kommer de nya registreringsnumren

BMW Motorrad visar upp självkörande motorcykel

Under elektronikmässan Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas bjöd BMW Motorrad på show med den självkörande motorcykeln BMW R 1200 GS.

Laddbara bilar ökade med 52 procent förra året

Det finns nu totalt finns 68 805 laddbara bilar i trafik i Sverige vilket nästan är en fördubbling sedan förra årsskiftet.

Kinesiskt fastighetsbolag tar kontroll över Nevs

Volkswagen-koncernen satte nytt rekord 2018

Nyhetsbrev

Legenden återvänder

En helt ny Toyota GR Supra, femte generationen av Toyotas legendariska sportbil och den första globala GR-modellen från TOYOTA GAZOO Racing, har haft världspremiär på North American International Auto Show i Detroit.

Arkiv

Volvo Car Sverige förändrar sin ledningsgrupp

Volvo Car Sverige gör från och med den 1 februari ett par förändringar i företagets ledning och hos sina dotterbolag.

Dieselbilägare stämmer VW för avgasmanipulering

Olja från uttjänta däck kan fungera som drivmedel

Den pyrolysolja som Enviro utvinner från uttjänta däck kan användas som drivmedel. Det har RISE tillsammans med Enviro och Ragn-Sells kommit fram till i forskningsprojektet som startade i oktober 2017.

Förlust för Audi ifjol

Fler nya bilar klarar högre krav på autobroms

Folksams lista över 2019 års mest säkra och bränslesnåla bilmodeller innehåller skärpta krav för autobroms för fotgängare och filbytesvarnare och 40 bilmodeller har klarat de skärpta kraven. Det står för 15 procent av alla nybilar.

Idag presenterar Ford Motor Co. Och Volkswagen Group ett nytt samarbete

”Det kommer ta tid att laga väggen”

Nu är var tredje bil på Europas vägar vit

Ford vill dra ned i Europa Flera tusen jobb hotas

Ford Motor Co. drar ner verksamheten ordentligt i Europa. Tusentals anställda får gå samtidigt som olönsamma marknader lämnas. Detta för att vända förlusterna till vinst, rapporterar flera medier.

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Nytt släckmedel kan hejda bilbränders spridning

Ursprungligen är släckmedlet AVD (Aqueous Vermiculite Dispersion) framtaget för att släcka bränder i litiumjonbatterier. Men nya tester visar att AVD också kan användas för att hejda ett snabbt brandförlopp.

Bildar nytt företag inom grön el

KGK blir distributör för Launch diagnostik i Sverige

Bildelsstölder - stigande trend

Stölderna av bildelar har stadigt ökat sedan 2012, men 2018 kanske bjuder på ett trendbrott.

TEMA olja: Med varumärket som dörröppnare

Veoneer fick order för 56 milijarder kronor under 2018

Veoneer, Inc. uppnådde rekordhög orderingång för helåret 2018. Orderingången för 2018 beräknas totalt vara värd 5,9 miljarder USD, vilket motsvarar ett genomsnittligt ordervärde på mer än 1,2 miljarder USD per år.

Dieselskandalen långtifrån över

Ny UV-grundfyller från Basf

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

TEMA olja: De är världens 10 största oljejättar

Ny vd för Circle K Sverige AB

Högsby är Årets Bilkommun 2018

PowerCell i nytt samarbete med Bosch om bränslecellsstackar

Ny el-suv som kan ge Tesla Model X en match

Här är tekniken som ska sänka bränsletörsten med en tredjedel

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Se alla Företagens egna nyheter

Nokian Tyres förnyar sina däcketiketter – Framhäver kvalitet från Norden

Halvaxel till Saab och Opel

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Ny drivknut till Nissan X-Trail och Qashqai

Triscan hjälper grossister att utveckla verkstadssystem! Varför nu det?

HOUSEGARD brandsläckare Lithium

BEST BRAND in Aircon service

Knutkors till Land Rover och Range Rover

Drivaxel bak till BMW 5-serie

HBA är ny distributör av LAZER på den svenska marknaden

Högt i tak - Trånga golvytor?

Ny kardan till Audi och VW

Vägen till det mest omfattande sensorprogramet till eftermarknaden

Kopplings-kit DSG!

Lagersats till Ford differentialen!

Drivknut bak till Hyundai

Miljö- och Kemidagarna 2019: anmäl dig i januari och få rabatt!

Reparationskit till BMW diffen HAG215

Äkta oktanbooster för racing

LED arbetsbelysning

Ny drivknut till Hyundai

Ny Volvoaxel

Nytillverkad spridare till Opel

Hjullager med nav till Audi

Dieselpump till Renault

Sänd till en kollega

0.117