23948sdkhjf

Motorrengöring med både vätgas och additiv

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Konceptet rengöring av motorns inre med vätgas vinner terräng i Sverige. Vi har tittat närmare på norska Relekta som säljer en maskin, eller koncept som inbegriper både rengöring med vätgas och rengörande tillsatser.

Tidigare i höstas har vi berättat om två olika företag som säljer och marknadsför maskiner som rengör bensin- och dieselmotorers inre genom att pumpa in vätgas i motorn via luftinsuget medan den går på strax över tomgångsvarvtal.

Helge Stikbakke har många års erfarenhet i branschen och jobbar i dag som resande försäljare hos Norska företaget Relekta, där han just nu lägger det mesta av sin tid på demonstrationer och försäljning av motorrengöringsmaskinen som använder vätgas.

– Vi har jobbat med det här konceptet i över ett år, jag tror vi var först i Sverige. Maskinen är jätteenkel att använda, den har en av- och på-knapp och ett vred som man reglerar gasflödet med. En personbil ska behandlas i en timme. Det enda mekanikern ska göra under rengöringsprocessen är att göra ett extra gaspådrag under några sekunder var tionde minut, för att på så sätt hjälpa till att få ut smuts som lösgörs under rengöringen ur motorn. Resten av tiden bör mekanikerna ägna åt andra jobb i verkstaden.

Läs mer om Relektas motorrengöringsmaskin: "Många symptom försvann"

Hur mycket rekommenderar ni verkstäderna att debitera för en motorrengöring?
– Han bör debitera kunden runt 3500 kronor.

En viktig del i ert motorrengöringskoncept är att verkstaden under rengöringsprocessen även använder rengörande additiv. Varför räcker det inte med vätgasen för att motorn ska bli ren?
– Vätgasen går in i motorn och tar med sig all sot, men det kan även finnas föroreningar i smörjsystemet eller i bränslesystemet som orsakar problem. Därför tillför vi även ett rengörande additiv till bränsletanken som rengör allt fram till spridarna. Vi använder ett additiv till motoroljan både före och efter oljebytet.
– En motorrengöring med vätgas blir bara komplett om man också använder de rengörande additiven. Om du bara använder vätgasmaskinen så skulle jag vilja påstå att det bara är 40 procents chans att rengöringen blir verkningsfull.

Hur ofta tycker du verkstaden bör rekommendera att kunden gör en motorrengöring?
– Ju sämre körmönster man har desto oftare bör man göra rent i motorn. Men oavsett hur bilen körs så bör man rekommendera som längst 6000 mils intervall.

Vilka problem bör man förslagsvis upplysa kunden om att den slipper om den kostar på en motorrengöring?
– Ett problem med alla moderna motorer är att kompressionen sjunker med tiden på grund av att friktionen mellan kolv och kolvring blir för hög då det är för mycket smuts. Då blir det ett tryck nedåt i motorn, så att motoroljan slungas in i förbränningsrummet. Detta är orsaken till att EGR-ventilen går sönder. På detta sätt behandlar orsaken till symptomen, i stället för bara symptomen som man gör när man enbart byter EGR-ventilen.

Och om kunden fått en motorrengöring av bilen och det ändå visar sig att EGR-ventilen måste bytas?
– Då är det ändå inte förgäves, för rengöringen tar bort orsaken till att EGR-ventilen slutade fungera.

Vad säger du för att övertyga skeptikerna
– Pröva att rengöra motorn på din egen bil, och känn skillnaden efteråt. Det är det bästa bevis du kan få på att detta fungerar och är en effektiv åtgärd. Det blir en märkbar förbättring av motorgången och prestandan i nio av tio rengöringar, även på de motorer som inte uppvisar några symptom innan.

Men drar verkligen motorn mindre bränsle efter en rengöring?
– Vi har ett åkeri som har testat motorrengöring på sina Volvo-lastbilar. Och där har vi kunnat se svart på vitt genom Volvos system Vida, som registrerar bland annat bilens bränsleåtgång, att bränsleförbrukningen minskat på alla lastbilarna har minskat efter motorrengöringen med tio procent.

Men ger motorrengöring verkligen en avkastning värt en investering på över två månadslöner?
– Ja, absolut. Det räcker nästan med att göra en rengöring i månaden så har du tjänat in maskinen innan leasingperiodens slut. Jag tror många verkstäder behöver bli bättre på att prata med kunderna och få dem att kosta på sin bil mer åtgärder i förebyggande syfte, som exempelvis motorrengöring. En vanlig service ger i dag knappt någon förtjänst för verkstaden.

Läs mer om två andra koncept för motorrengöring med vätgas:

Hydrive

Carbon Cleaning

Läs mer om Relektas motorrengöringsmaskin: "Många symptom försvann"

FAKTA Hydro Intake Cleaner
Ca-pris: 69000 kr + moms (Inkl 16 paket m rengörande tillsatser (8 för bensin, 8 för diesel)
Vätehydroxid i vätskeform omvandlas i en elektrolytisk process till vätgas som pumpas in i motorn med lågt tryck.
Drygt 80 sålda maskiner i Sverige hittills, varav de flesta till Meca- och Bosch Car Service-verkstäder.
Maskinen tillverkas i Europa av och säljs och marknadsförs i Sverige av norska Relekta, som är återförsäljare av bland annat rengöringsmedel, servicemaskiner och additiv.
De rengörande additiven som säljs tillsammans med maskinen kommer från amerikanska företaget BG Industries, som är världens största tillverkare av rengörande additiv.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

AB Volvo stämmer Scania på 10 miljoner

AB Volvo har lämnat in en stämning mot Scania till patent- och marknadsdomstolen.

VW:s implementering av e-strategin får stor betydelse för de anställda

Mercedes på digitaliseringsresa genom Sverige

Låg framtidstro för dieseldrivna fordon

Fullt krig om köparna mellan begagnade bil-sajter

PSI Motor satsar för framtiden

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

1

Hjälp oss att utveckla MotorMagasinet

Delta i vår läsarundersökning! Vi skulle gärna vilja att du tar chansen att påverka och utveckla innehållet i MotorMagasinet.

Arkiv

Vianor lockades av däck på vagn

TEMA VERKSTADSUTRUSTNING: När Vianor skulle byta ut sina gamla pallställage föll valet på däcksställ från Optimel. Anledningen var lösningen med vagnar i botten av ställen.

De vill förvara däcken på vagnar

Branschmöte om allvarliga säkerhetsrisker kring e-fordon

Säkerhetsfrågor kring e-fordon har diskuterats på ett stormöte i Kista med representanter för delar av fordonsbranschen, Volvo, Scania, Dafo, Fogmaker, SFVF m fl. Bakom arrangemanget stod forskningsinstitutet RISE.

1

Fordonsutbildning garanterar elever provanställning i sex månader

ProMeister Solutions och Lärande i Sverige tar nästa steg i framgångsrikt utbildningssamarbete och garanterar alla elever jobb.

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Så ska PSA bredda eftermarknadsaffären

Nu lanserar franska PSA-koncernen sitt nya servicekoncept för verkstäder – Euro Repar - och de riktar sig enbart till märkesauktoriserade verkstäder.

Zlatan delade ut Volvo Car-stipendium på 1 miljon till idrottsföreningen Grunden Bois

Bilister "knuffar" undan tvåhjulingar från p-platser

Parkeringsskadorna för MC ökar nu i Stockholms stad. Tidigare har man trängt ihop sig i MC-rutorna för att så många som möjligt ska få plats. Där har man varit fredad från parkeringsskador. Nu är situationen förändrad. Och bilägarna är irriterade på att tvåhjulingar tar upp hela p-rutor.

SFVF i nytt avtal med Branschkontroll

Sveriges Fordonsverkstäders Förening har ingått avtal med Branschkontroll för att utföra samtliga tekniska kontroller av alla Certifierad Verkstad samt Eurogarant.

Ford lanserar nytt supermaterial

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Han knäcker koden till bilens styrdon

Verkstäderna får allt oftare problem med att återmontera styrdon på nyare bilar. Vi bad en expert på området förklara varför och hur han bär sig åt för att lösa problemet.

Här är jobben som behöver tillsättas i Skåne fram till 2020

Han har reningstekniken som kan ge fordonstvättarna rent miljösamvete

”Kinesiska tillverkare vill ta över stafettpinnen”

Här är vinnarna på Motorgalan 2018

Bilder från Motorgalan

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Anna Widholm är Årets Lackerare

Årets Ledare är John Marnell, vd på JBil

Rejmes Halmstad är Årets Marknadsförare

Årets Produkt eller Tjänst togs hem av ProMeister Solutions

Se alla Företagens egna nyheter

Driftsäker DC/DC omvandlare 24 volt till 13,8 volt

28 ColorGlo specialister på årets möte

MERCEDES-BENZ godkänner Lukoil.

TENNECO signs definitive agreement to acquire ÖHLINS RACING A.B

Startproblem och bristande dragkraft på PSA 1.6 HDI?

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Utökat sortiment på fram / bakvagn

LED arbetsbelysning

Drester GP Filter eQ från Hedson

Utveckling och investering i Triscans gasfjäderproduktion

En livfylld marknadsplats

-Spelar startmotorns kuggantal någon roll vid byte?-

Bannerbow

Män, yrke och cancer - movemberkampanj

LED arbetsbelysning 40 W med värmelins

Aktuell statistik om däck

Drivaxel till Kia Ceed

Ditt ljus i höstmörkret

Extraljusramp på hela 270W

Olja- och filterpaket till DSG

Intelligenta vattenpumpar från Schaeffler

Dubbelkopplingar från LuK

Nya drivaxlar till nyare Volvo-modeller

Maxtel Evapor Ledramp 23,5"

Dags för däck

Sänd till en kollega

0.399