23948sdkhjf

Motorrengöring med både vätgas och additiv

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Konceptet rengöring av motorns inre med vätgas vinner terräng i Sverige. Vi har tittat närmare på norska Relekta som säljer en maskin, eller koncept som inbegriper både rengöring med vätgas och rengörande tillsatser.

Tidigare i höstas har vi berättat om två olika företag som säljer och marknadsför maskiner som rengör bensin- och dieselmotorers inre genom att pumpa in vätgas i motorn via luftinsuget medan den går på strax över tomgångsvarvtal.

Helge Stikbakke har många års erfarenhet i branschen och jobbar i dag som resande försäljare hos Norska företaget Relekta, där han just nu lägger det mesta av sin tid på demonstrationer och försäljning av motorrengöringsmaskinen som använder vätgas.

– Vi har jobbat med det här konceptet i över ett år, jag tror vi var först i Sverige. Maskinen är jätteenkel att använda, den har en av- och på-knapp och ett vred som man reglerar gasflödet med. En personbil ska behandlas i en timme. Det enda mekanikern ska göra under rengöringsprocessen är att göra ett extra gaspådrag under några sekunder var tionde minut, för att på så sätt hjälpa till att få ut smuts som lösgörs under rengöringen ur motorn. Resten av tiden bör mekanikerna ägna åt andra jobb i verkstaden.

Läs mer om Relektas motorrengöringsmaskin: "Många symptom försvann"

Hur mycket rekommenderar ni verkstäderna att debitera för en motorrengöring?
– Han bör debitera kunden runt 3500 kronor.

En viktig del i ert motorrengöringskoncept är att verkstaden under rengöringsprocessen även använder rengörande additiv. Varför räcker det inte med vätgasen för att motorn ska bli ren?
– Vätgasen går in i motorn och tar med sig all sot, men det kan även finnas föroreningar i smörjsystemet eller i bränslesystemet som orsakar problem. Därför tillför vi även ett rengörande additiv till bränsletanken som rengör allt fram till spridarna. Vi använder ett additiv till motoroljan både före och efter oljebytet.
– En motorrengöring med vätgas blir bara komplett om man också använder de rengörande additiven. Om du bara använder vätgasmaskinen så skulle jag vilja påstå att det bara är 40 procents chans att rengöringen blir verkningsfull.

Hur ofta tycker du verkstaden bör rekommendera att kunden gör en motorrengöring?
– Ju sämre körmönster man har desto oftare bör man göra rent i motorn. Men oavsett hur bilen körs så bör man rekommendera som längst 6000 mils intervall.

Vilka problem bör man förslagsvis upplysa kunden om att den slipper om den kostar på en motorrengöring?
– Ett problem med alla moderna motorer är att kompressionen sjunker med tiden på grund av att friktionen mellan kolv och kolvring blir för hög då det är för mycket smuts. Då blir det ett tryck nedåt i motorn, så att motoroljan slungas in i förbränningsrummet. Detta är orsaken till att EGR-ventilen går sönder. På detta sätt behandlar orsaken till symptomen, i stället för bara symptomen som man gör när man enbart byter EGR-ventilen.

Och om kunden fått en motorrengöring av bilen och det ändå visar sig att EGR-ventilen måste bytas?
– Då är det ändå inte förgäves, för rengöringen tar bort orsaken till att EGR-ventilen slutade fungera.

Vad säger du för att övertyga skeptikerna
– Pröva att rengöra motorn på din egen bil, och känn skillnaden efteråt. Det är det bästa bevis du kan få på att detta fungerar och är en effektiv åtgärd. Det blir en märkbar förbättring av motorgången och prestandan i nio av tio rengöringar, även på de motorer som inte uppvisar några symptom innan.

Men drar verkligen motorn mindre bränsle efter en rengöring?
– Vi har ett åkeri som har testat motorrengöring på sina Volvo-lastbilar. Och där har vi kunnat se svart på vitt genom Volvos system Vida, som registrerar bland annat bilens bränsleåtgång, att bränsleförbrukningen minskat på alla lastbilarna har minskat efter motorrengöringen med tio procent.

Men ger motorrengöring verkligen en avkastning värt en investering på över två månadslöner?
– Ja, absolut. Det räcker nästan med att göra en rengöring i månaden så har du tjänat in maskinen innan leasingperiodens slut. Jag tror många verkstäder behöver bli bättre på att prata med kunderna och få dem att kosta på sin bil mer åtgärder i förebyggande syfte, som exempelvis motorrengöring. En vanlig service ger i dag knappt någon förtjänst för verkstaden.

Läs mer om två andra koncept för motorrengöring med vätgas:

Hydrive

Carbon Cleaning

Läs mer om Relektas motorrengöringsmaskin: "Många symptom försvann"

FAKTA Hydro Intake Cleaner
Ca-pris: 69000 kr + moms (Inkl 16 paket m rengörande tillsatser (8 för bensin, 8 för diesel)
Vätehydroxid i vätskeform omvandlas i en elektrolytisk process till vätgas som pumpas in i motorn med lågt tryck.
Drygt 80 sålda maskiner i Sverige hittills, varav de flesta till Meca- och Bosch Car Service-verkstäder.
Maskinen tillverkas i Europa av och säljs och marknadsförs i Sverige av norska Relekta, som är återförsäljare av bland annat rengöringsmedel, servicemaskiner och additiv.
De rengörande additiven som säljs tillsammans med maskinen kommer från amerikanska företaget BG Industries, som är världens största tillverkare av rengörande additiv.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

DTM kommer till Sverige

Bilhandlare i Kiruna lovar belöning till tipsare

Unik fordonsutbildning i Skövde invigd

Nyutvecklad brandfilt kan kväva elbilsbränder

Det norska brandväsendet har testat och infört brandfiltar som kan kväva envisa elbilsbränder. Det rapporterar motormagasinet.dk.

Praktikant dog efter arbetsolycka

CTEK invigde nya lokaler

Svenska företaget CTEK har invigt sina nya lokaler i Norrköping. Den nya anläggningen investerades till följd av att man förvärvade Chargestorm i fjol.

Nyhetsbrev

Så tycker branschen om höstbudgeten

Den 18 september släppte regeringen sin ändringsbudget för hösten. En del av punkterna kommer påverka fordonsbranschen och det finns blandade åsikter om dessa punkter bland branschens organisationer.

Arkiv

Spendrups ansluter sig till DLF:s Transportinitiativ

Så identifierar Ford olycksdrabbade vägsträckor

Med hjälp av data insamlad från uppkopplade fordon har Ford identifierat vilka sträckor som är mer olycksdrabbade än andra. Insikterna är nu en del av en omfattande studie som visar hur relativt enkla förbättringar av vägar och korsningar kan minska antalet trafikolyckor markant.

Amerikanska hjälpstartare siktar på Sverige

The Noco Company är en av giganterna på den amerikanska marknaden för batteriladdare och hjälpstartare. Nu vill man erövra de nordiska länderna.

Jakten på fuskare på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Scania investerar i mjukvaru- och konsultbolag

Ledare #29: WLTP stökar till det för branschen

Volvo utbildar framtidens ledare

Tester för smartare AI-fordon i Västerås

Eurobattery Minerals inleder etisk borrning för batterimineraler

Priset har ökat på begagnade bilar

Verkstadsjuridik i verkligheten på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Fler hastighetskontroller i veckan

Dieselbilar släpper ut mer på sommaren

Oro bland mässdeltagarna på Elmia Husvagn Husbil

Trots stort intresse och högt besökarantal på årets husvgan- och husbilsmässa i Jönköping kändes oron bland samtliga deltagare i luften. Oron över WLTP, bonus malus och framför allt den nya beskattningen, förstås.

Storstrejk på GM kostar 400 miljoner dollar om dagen

Bedrägeriförsöken ökar på begagnatmarknaden

Bilhandelsplatsen Wayke märker en ökning i antalet bedrägeriförsök. Bara i augusti såg man 64 procent fler objekt som på något sätt manipulerats, jämfört med samma period i fjol.

Volkswagen investerar i eget operativsystem

Regeringen föreslår 100 miljoner kronor till biogas

Godkänd Bilverkstad tar fart

Debatt: Varning för katastrofläge inom fordonsbranschen

Ford lanserar allt fler elektrifierade bilmodeller

Bytbil satsar på nybilssegmentet

Automechanikas lackerarmästerskap åker till Sydafrika

KGK erbjuder säkerhetssystemet Mobileye för eftermontering

Ledare #28: Omvärlden styr vår verksamhet

Volkswagen presenterar ny logotyp

Bosch utbildar i el- och hybridbilar

För dåligt betalt – Däckteam nobbar fleet- och jourjobb

Ford godkänner transportbilar för HVO

Se alla Företagens egna nyheter

LUKOIL expanderar i Norden

Behöver ditt fordon en ny antenn?

Har du koll på din lagpliktiga servicekontroll?

5 snabbhärdande medicinklassade lim - Limmet är ofta en effektiv och kostnadseffektiv lösning!

Mechatronic till DCT450, MPS6, Powershift

Fixa skadorna på inredningen innan leasingbilen lämnas tillbaka

Ny Heavy Duty arbetsbelysning

Vi ses på Skolforum 2019

Henkel Norden inleder samarbete med KW Parts

Mot en Godkänd Bilverkstad - få hjälp med riskerna kring bilvårdsprodukter

Är du uppmärksam på kompletterande produkter? Vi hjälper dig på väg...

Godkänd Bilverkstad säkerställer verkstadskvaliteten

Nyhet - slimmad extraljusramp med sotad lins

PFPE smörjmedel minskar risken för förtida lagerhaverier

Holmgrens Bil väljer Kobra II som säljstöd och affärssystem

Vi reder ut ECE reglementet

Lambdasond felkoder betyder inte alltid att lambdasonden är defekt

Produktnyhet från Purflux!

G A Lindberg ställer ut på Evertiq Expo i Lund 26/9, kom och hälsa på oss!

Ny webshop

Vad betyder viskositet för lim egentligen? & Vilken viskositet bör mitt lim...

Elf sponsrar The Distinguished Gentleman's Ride (DGR) 2019

Vi hjälper dig välja rätt Lazer extraljus.

Så kan du förebygga olyckor på arbetet

Nyhet inom diagnostik: i70 PRO.

Sänd till en kollega

0.116