23948sdkhjf

TEMA: Verktygen som löser speciella problem

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

TEMA HAND- & SPECIALVERKTYG: Sedan något år tillbaka erbjuder Würth verktyg som löser specifika problem i verkstaden. Vi har träffat produktchefen som vet vad det kan innebära om man har dragit åt ett glödstift för hårt.

Lokalerna är nästan överdrivet ljusa, att kliva in i entrén på Würth Sverige AB:s huvudkontor känns som att stiga i en operationssal. Här tar Christian Albinsson emot, som arbetar som produktchef sedan ett par år tillbaka. På hans bord ligger bland annat att ta hand om affären för specialverktyg till bilverkstäder.

– Just specialverktyg har vi inte haft så mycket inom koncernen tidigare. För ungefär två år sedan tog man beslut på koncernnivå att börja med ett bredare sortiment av specialverktyg och i Sverige lanserade vi bland annat katalogen Time Saving Tools för något år sedan, med verktyg som just ska spara tid i verkstäder, säger Christian Albinsson.

Würth har funnits i Sverige i drygt 50 år och från början var man bara tre anställda som höll till i Nacka utanför Stockholm. Men moderbolaget är äldre än så. Direkt efter andra världskrigets slut bestämde sig Adolf Würth i Künzelsau, inte så långt ifrån Stuttgart, för att sälja skruv till den tyska industrin. Det visade sig vara ett lyckokast, för ur ruinerna efter kriget växte den tyska industrin explosionsartat och efterfrågan på Würths produkter tillät honom att växa med besked.

Men grundaren själv skulle aldrig får uppleva den verkliga expansionen. Adolf Würth gick hastigt bort 1954 och verksamheten togs över av den då blott 19-årige sonen Reinhold. Än i dag är det Reinhold Würth som leder bolaget, en världsomspännande företagsgrupp med verksamheter inom allt från kemikalier till möbler. I dag är man fler än 70 000 anställda. Av dem sitter ett 80-tal på det svenska huvudkontoret i Örebro och runt om i landet sysselsätter man ytterligare cirka 300 personer.

– I Sverige står vi på tre ben: fordon, metall och bygg. Men det är fordon som är äldst, där vi är starka. Våra två största områden är kemi och fästmaterial, allt från lim och smörjmedel till skruv och mutter, berättar Christian Albinsson.

På fordonssidan hör många originalverkstäder till kunderna, men också fristående verkstäder. Till de vanligaste specialverktygen hör verktyg för urpressning av hjullager, där många kräver hydraulik för att låta sig pressas ur sina lägen. Spridare och glödstift kan också kräva speciella verktyg, till exempel när glödstift har dragits åt för hårt.

– De måste dras med exakt moment och gör man inte det kan de gå sönder. Då måste de borras ur. Spridare ställer också till med problem. Ofta sitter de så hårt fast att man inte kan slå ur dem med en vanlig glidhammare utan man måste dra ur dem. Då kan det hjälpa att koppla på ett extra verktyg som vibrerar samtidigt som man drar med hydrauliken, för att spridarna ska lossna lättare.

Man flyttade in i lokalerna i Örebro 2013 och här lagerför och hanterar man ungefär 14 000 artikelnummer. Christian visar oss ut från kontorsdelen ut på lagret, där lådor vägs och mäts med automatik och skickas omkring på transportband i en mekaniserad cirkus. Men de flesta varorna håller man fortfarande på centrallagret i Künzelsau, däribland de specialverktyg som Christian Albinsson ansvarar för.

– Normalt tar det ett par-tre dagar att leverera. Väntar man på ett specifikt verktyg kan man i alla fall boka om jobben så att man kan anpassa sig till när man får leveransen. Det står oftast inte och brinner på samma sätt som det gör inom byggindustrin, med risk för att hela produktionen stannar. Man kan ta andra jobb emellan.

Ofta kan man lösa ett visst problem utan att använda specialverktyg. Men Christian Albinsson framhåller tidsbesparing som en orsak att ändå välja ett verktyg som är speciellt framtaget för jobbet.

–Har du rätt verktyg sparar du tid, och framför allt kan du göra jobbet korrekt och säkert. Framför allt kan du utföra arbetet med bara en person och inte två. Det är så det är i dag, det ska vara effektivt även ute på golvet.

Kontakten med kunderna håller man bland annat genom sin katalog och genom att medverka på mässor. Men man besöker också verkstäder och där kan man träffa oväntat rätt.

– Ibland kommer vi just som det står två, kanske tre, personer lutade över bilen och svär över ett problem. Och vi har en lösning på problemet. Då framstår vi närmast, höll jag på att säga, som en messias, avslutar Christian med ett leende.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

AB Volvo stämmer Scania på 10 miljoner

AB Volvo har lämnat in en stämning mot Scania till patent- och marknadsdomstolen.

VW:s implementering av e-strategin får stor betydelse för de anställda

Mercedes på digitaliseringsresa genom Sverige

Låg framtidstro för dieseldrivna fordon

Fullt krig om köparna mellan begagnade bil-sajter

PSI Motor satsar för framtiden

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

1

Hjälp oss att utveckla MotorMagasinet

Delta i vår läsarundersökning! Vi skulle gärna vilja att du tar chansen att påverka och utveckla innehållet i MotorMagasinet.

Arkiv

Vianor lockades av däck på vagn

TEMA VERKSTADSUTRUSTNING: När Vianor skulle byta ut sina gamla pallställage föll valet på däcksställ från Optimel. Anledningen var lösningen med vagnar i botten av ställen.

De vill förvara däcken på vagnar

Branschmöte om allvarliga säkerhetsrisker kring e-fordon

Säkerhetsfrågor kring e-fordon har diskuterats på ett stormöte i Kista med representanter för delar av fordonsbranschen, Volvo, Scania, Dafo, Fogmaker, SFVF m fl. Bakom arrangemanget stod forskningsinstitutet RISE.

1

Fordonsutbildning garanterar elever provanställning i sex månader

ProMeister Solutions och Lärande i Sverige tar nästa steg i framgångsrikt utbildningssamarbete och garanterar alla elever jobb.

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Så ska PSA bredda eftermarknadsaffären

Nu lanserar franska PSA-koncernen sitt nya servicekoncept för verkstäder – Euro Repar - och de riktar sig enbart till märkesauktoriserade verkstäder.

Zlatan delade ut Volvo Car-stipendium på 1 miljon till idrottsföreningen Grunden Bois

Bilister "knuffar" undan tvåhjulingar från p-platser

Parkeringsskadorna för MC ökar nu i Stockholms stad. Tidigare har man trängt ihop sig i MC-rutorna för att så många som möjligt ska få plats. Där har man varit fredad från parkeringsskador. Nu är situationen förändrad. Och bilägarna är irriterade på att tvåhjulingar tar upp hela p-rutor.

SFVF i nytt avtal med Branschkontroll

Sveriges Fordonsverkstäders Förening har ingått avtal med Branschkontroll för att utföra samtliga tekniska kontroller av alla Certifierad Verkstad samt Eurogarant.

Ford lanserar nytt supermaterial

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Han knäcker koden till bilens styrdon

Verkstäderna får allt oftare problem med att återmontera styrdon på nyare bilar. Vi bad en expert på området förklara varför och hur han bär sig åt för att lösa problemet.

Här är jobben som behöver tillsättas i Skåne fram till 2020

Han har reningstekniken som kan ge fordonstvättarna rent miljösamvete

”Kinesiska tillverkare vill ta över stafettpinnen”

Här är vinnarna på Motorgalan 2018

Bilder från Motorgalan

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Anna Widholm är Årets Lackerare

Årets Ledare är John Marnell, vd på JBil

Rejmes Halmstad är Årets Marknadsförare

Årets Produkt eller Tjänst togs hem av ProMeister Solutions

Se alla Företagens egna nyheter

Driftsäker DC/DC omvandlare 24 volt till 13,8 volt

28 ColorGlo specialister på årets möte

MERCEDES-BENZ godkänner Lukoil.

TENNECO signs definitive agreement to acquire ÖHLINS RACING A.B

Startproblem och bristande dragkraft på PSA 1.6 HDI?

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Utökat sortiment på fram / bakvagn

LED arbetsbelysning

Drester GP Filter eQ från Hedson

Utveckling och investering i Triscans gasfjäderproduktion

En livfylld marknadsplats

-Spelar startmotorns kuggantal någon roll vid byte?-

Bannerbow

Män, yrke och cancer - movemberkampanj

LED arbetsbelysning 40 W med värmelins

Aktuell statistik om däck

Drivaxel till Kia Ceed

Ditt ljus i höstmörkret

Extraljusramp på hela 270W

Olja- och filterpaket till DSG

Intelligenta vattenpumpar från Schaeffler

Dubbelkopplingar från LuK

Nya drivaxlar till nyare Volvo-modeller

Maxtel Evapor Ledramp 23,5"

Dags för däck

Sänd till en kollega

0.338