23948sdkhjf

TEMA: Verktygen som löser speciella problem

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

TEMA HAND- & SPECIALVERKTYG: Sedan något år tillbaka erbjuder Würth verktyg som löser specifika problem i verkstaden. Vi har träffat produktchefen som vet vad det kan innebära om man har dragit åt ett glödstift för hårt.

Lokalerna är nästan överdrivet ljusa, att kliva in i entrén på Würth Sverige AB:s huvudkontor känns som att stiga i en operationssal. Här tar Christian Albinsson emot, som arbetar som produktchef sedan ett par år tillbaka. På hans bord ligger bland annat att ta hand om affären för specialverktyg till bilverkstäder.

– Just specialverktyg har vi inte haft så mycket inom koncernen tidigare. För ungefär två år sedan tog man beslut på koncernnivå att börja med ett bredare sortiment av specialverktyg och i Sverige lanserade vi bland annat katalogen Time Saving Tools för något år sedan, med verktyg som just ska spara tid i verkstäder, säger Christian Albinsson.

Würth har funnits i Sverige i drygt 50 år och från början var man bara tre anställda som höll till i Nacka utanför Stockholm. Men moderbolaget är äldre än så. Direkt efter andra världskrigets slut bestämde sig Adolf Würth i Künzelsau, inte så långt ifrån Stuttgart, för att sälja skruv till den tyska industrin. Det visade sig vara ett lyckokast, för ur ruinerna efter kriget växte den tyska industrin explosionsartat och efterfrågan på Würths produkter tillät honom att växa med besked.

Men grundaren själv skulle aldrig får uppleva den verkliga expansionen. Adolf Würth gick hastigt bort 1954 och verksamheten togs över av den då blott 19-årige sonen Reinhold. Än i dag är det Reinhold Würth som leder bolaget, en världsomspännande företagsgrupp med verksamheter inom allt från kemikalier till möbler. I dag är man fler än 70 000 anställda. Av dem sitter ett 80-tal på det svenska huvudkontoret i Örebro och runt om i landet sysselsätter man ytterligare cirka 300 personer.

– I Sverige står vi på tre ben: fordon, metall och bygg. Men det är fordon som är äldst, där vi är starka. Våra två största områden är kemi och fästmaterial, allt från lim och smörjmedel till skruv och mutter, berättar Christian Albinsson.

På fordonssidan hör många originalverkstäder till kunderna, men också fristående verkstäder. Till de vanligaste specialverktygen hör verktyg för urpressning av hjullager, där många kräver hydraulik för att låta sig pressas ur sina lägen. Spridare och glödstift kan också kräva speciella verktyg, till exempel när glödstift har dragits åt för hårt.

– De måste dras med exakt moment och gör man inte det kan de gå sönder. Då måste de borras ur. Spridare ställer också till med problem. Ofta sitter de så hårt fast att man inte kan slå ur dem med en vanlig glidhammare utan man måste dra ur dem. Då kan det hjälpa att koppla på ett extra verktyg som vibrerar samtidigt som man drar med hydrauliken, för att spridarna ska lossna lättare.

Man flyttade in i lokalerna i Örebro 2013 och här lagerför och hanterar man ungefär 14 000 artikelnummer. Christian visar oss ut från kontorsdelen ut på lagret, där lådor vägs och mäts med automatik och skickas omkring på transportband i en mekaniserad cirkus. Men de flesta varorna håller man fortfarande på centrallagret i Künzelsau, däribland de specialverktyg som Christian Albinsson ansvarar för.

– Normalt tar det ett par-tre dagar att leverera. Väntar man på ett specifikt verktyg kan man i alla fall boka om jobben så att man kan anpassa sig till när man får leveransen. Det står oftast inte och brinner på samma sätt som det gör inom byggindustrin, med risk för att hela produktionen stannar. Man kan ta andra jobb emellan.

Ofta kan man lösa ett visst problem utan att använda specialverktyg. Men Christian Albinsson framhåller tidsbesparing som en orsak att ändå välja ett verktyg som är speciellt framtaget för jobbet.

–Har du rätt verktyg sparar du tid, och framför allt kan du göra jobbet korrekt och säkert. Framför allt kan du utföra arbetet med bara en person och inte två. Det är så det är i dag, det ska vara effektivt även ute på golvet.

Kontakten med kunderna håller man bland annat genom sin katalog och genom att medverka på mässor. Men man besöker också verkstäder och där kan man träffa oväntat rätt.

– Ibland kommer vi just som det står två, kanske tre, personer lutade över bilen och svär över ett problem. Och vi har en lösning på problemet. Då framstår vi närmast, höll jag på att säga, som en messias, avslutar Christian med ett leende.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Nu har vi semester!

Motormagasinet.se har semesteruppehåll och vi är tillbaka med nyheter på webben måndagen den 29 juli. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 14 augusti. Vi önskar alla en Trevlig semester!

Bilprovningen om vad som gäller för godtagbara gasintyg

3

Otåliga husbilsägare väntar på besked om kommande beskattning

Många är oroliga över den framtida beskattningen av husbilar, personbil klass II, inte minst såhär i semestertid. För dem som köper ny husbil efter 1 september kommer den årlig skatten uppgå till 28-30 000 kronor på grund av schablonmässig WLTP-beräkning som inte utgår från husbilens särart som fordon.

Catherine Sahlgren har utsetts till ny koncernchef för Werksta

Catherine Sahlgren, idag koncernchef i Teknikmagasinet, tillträder den 19 augusti 2019 som ny koncernchef för skadeverkstadskedjan Werksta som är verksamma i Sverige, Finland och Norge.

Första Kia-verkstaden som blivit Kvalitetssäkrad skadeverkstad

SBF satsar på sektion för tunga fordon

Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, kommer att intensifiera arbetet med att bilda en sektion med inriktning på tunga fordon. Det beslutades på branschorganisationens halvårsmöte.

Nyhetsbrev

Skarp kritik mot hanteringen av besiktning för gasfordon

Arkiv

Lackerare sökes till Motorgalan

Nystart i MSB:s arbetsgrupp för metan och vätgas

MECA Fändriks Fordonsteknik är Värmlands andra Godkänd Bilverkstad

Fändriks Fordonstekniks två verkstäder ansluter sig till Godkänd Bilverkstad (GBV). Madelene Leandersson, delägare på Fändriks Fordonsteknik ser att GBV kommer spara verkstaden både tid och pengar i förlängningen.

BMW presenterade framtidens sportbil

Så har Lexus förbättrat led-lampan

Skarpare och starkare ljusbild är några av förbättringarna hos Lexus nya typ av led-strålkastare "Bladescan" som lanseras på RX-modellen i höst.

”Vi behöver er hjälp”

Förra våren visade Malmö kommuns miljöinspektörer oss hur de jobbar för att stoppa olagliga verkstäder. Nu uppmanar de branschen att bli bättre på att tipsa om oseriösa aktörer – och att inte anlita oseriösa företag.

MRF anser att reseavdragen borde utvecklas, inte avvecklas

Snart kan statschefer och andra med högt skyddsbehov åka Volvo

Hon blir testförare för Continentals däck till Extreme E-serien

Den svenska racingföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky blir testförare för Continentals nya högprestanda-däck som utvecklas speciellt för den globala Extreme E-serien.

Jämtkraft blir Volkswagens energipartner

BIL Sweden i Almedalen 2019

Första WTCR-segern för Kristoffersson

”Däckhotellet är nyckeln till många jobb”

Därför exploderade vätgasmack

I början på juni skedde en explosion vid en vätgasmack i Norge. Nu har en utredning slagit fast olycksorsaken.

Koldioxidutsläppen från nya bilar fortsätter att öka

Utsläppen av koldioxid från nya bilar i EU har ökat för andra året i rad. Det framgår av en rapport där Europeiska miljöbyrån publicerat sina preliminära data över koldioxidutsläppen för nya bilar och skåpbilar i EU samt Island, skriver TT.

Etanol är världens ledande hållbara drivmedel

Produktionen av hållbar etanol ökade med 7,7 procent 2018 och står nu för 73 procent av världsmarknaden för biodrivmedel. Kemi- och biodrivmedelsföretaget Sekab betonar att etanol har potential att kraftigt sänka utsläppen i Sverige och bidra till att fasa ut vårt oljeberoende.

Avgasmätning en bortglömd felsökningsmetod

Att jobba med emissionsanalys – att mäta och analysera avgasernas innehåll – gör felsökningen både snabbare och mera träffsäker. Det menar två aktörer i branschen som vi pratat med.

Volvo i Kristianstad väljer DEKRA för verkstadskvalitet

Oljebar förenklar verkstadens arbete

EM-förare kör Gästabudstrofén som genrep

Verkstadskonceptet Quick Lane intar Europa

Holland: Så mycket sänker elbilar vinsten

KW Parts vill bli Europaledande på amerikanare

MotorMagasinet på plats på Autopromotec i Bologna

SFVF: ”Volvo borde informera brett”

Maptun stärker verksamheten genom tillväxtinkubator

Se alla Företagens egna nyheter

Vilket fordon kör du?

ACTICHARGE 750 - Professionell batteriladdare.

Produktnyhet från Purflux!

25 Years TecDoc Standard in 2019:

Mini arbetsbelysning

Vill du lära dig mer om smörjmedel? Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare? Se hit!

Midnattssolsrallyt 2019

Så väljer du rätt skärvätska - våra smörjmedelsexperter guidar dig!

Unik kombination av bakljus- och arbetsljusfunktion

SVHC-listan uppdaterad – Nya lagar och regler

Trevlig Sommar

Medicinklassade silikonlim – så väljer du rätt!

Glad sommar - Vanliga öppettider

Sommarkampanj på verkstadsutrustning från ACTIA.

Komplett lösning för kamkedjedrivning

Quiet Vehicle Sounder – Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS)

Plasmabehandling för bättre limresultat

Liten arbetsbelysning - även backlampa

ACTIA 8678 Evo - antagligen Sveriges mest sålda hjulinställare

NY EU-lag för el & hybridbilar - Vi har lösningen för original & eftermontering!

Ladda upp din verksamhet med  Delphi Technologies OE ”Multi-Charge ”Tändspo...

VAS-godkänt bromsserviceaggregat

Henrik Pedersen - Ny CCO på Digital-Servicebook.com

Räddningen mot bakterier i skärvätskor är här!

CSR och hållbarhet

Sänd till en kollega

0.134