23948sdkhjf

PROVKÖRNING: Små nyheter gör stor skillnad

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

PROVKÖRNING: Lagom till att säsongen är slut uppdaterar Mazda sin lilla sportbil MX-5. Två små ingrepp har gjort stor skillnad för körupplevelsen. Men alltjämt handlar MX-5 bara om att ha kul.

Ett gulnat löv fladdrar förbi näsan nere i sittbrunnen. Egentligen är hösten alldeles för långt gången för att man ska åka omkring med suffletten nere och kylan biter i hjässan. Jag skulle ha tagit en keps.

Inte för att bilen bryr sig, den skuttar glatt omkring, njuter av öde landsvägar och blåser på så gott den kan med både varmluft och stolsvärme för att hålla sin förare upptinad. Det fungerar bra upp till ungefär öronhöjd, ovanför dem stormar kalla fartvindar kring skulten.

När den första Mazda Miata presenterades i Chicago på senvintern 1989 var den en revolution. I ett 1980-tal som präglades av teknikhysteri, där varenda sportbil skulle ha fyrhjulsdrift och digitalinstrumentering, tog den lilla Miata tillbaka initiativet till föraren som mest hade spelat rollen som bifigur. I vår den av världen fick bilen förstås heta MX-5 i stället för Miata, för Mazda hade inte råd att skydda Miata-namnet överallt. I Japan fick den inte ens heta Mazda, utan Eunos. Eunos Roadster. Numera heter den bara MX-5, oavsett var i världen man är.

Läs fler provkörningar: Kia Ceed Sportswagon 1,4 T-Gdi

Inte för att namnet spelade någon roll, folk blev som galna i den lilla bilen och köpte den som andra köper lösgodis. Nu är den inne på sin fjärde generation men receptet är alltjämt det samma: skamlös sportbilsglädje och … ja, sedan inte så mycket mer. Mazda MX-5 har aldrig handlat om effektfrosseri, om långfärdskomfort eller om stöddig attityd. Mazda MX-5 är bara ett fniss på hjul.

Att den blivit så lyckad beror på att Mazda aldrig lutade sig på någon befintlig plattformsteknik, utan man tog fram någonting alldeles eget när man skulle bygga sportbil. Så då som nu har Mazda MX-5 längsmonterad motor, bakhjulsdrift och påkostade hjulupphängningar med mängder av armar och pinnar som håller koll på hjulens fjädringsrörelser.

När den nuvarande generationen lanserades för några år sedan gjorde man ett stort nummer av att bilen blivit lättare. Ännu lättare, ska sägas, för Mazda MX-5 har aldrig varit någon kluns. Bland annat hade man gått från hjulnav med fem bultar till fyra och så var några gram sparade.

Att här inte finns något onödigt underhudsfett känns i bilen. Mattorna är tunna och suffletten får man jaga för hand. Inte för att det gör någonting, konstruktionen är genialt utformad och opereras enkelt med ena handen. En coupéliknande variant kallad RF, där bakrutan är fast och bara mittsektionen av taket kan fällas ihop, finns också men den både väger och kostar mer.

Nu i höst har modellen fått en ansiktslyftning, eller vad man nu ska kalla det eftersom Mazda inte har gjort någonting alls åt utsidan. Däremot har man vässat avgasreningen för att klara hårdast gällande normer och det större av de två motoralternativen har fått lite mer effekt och högre varvtalsstopp.

Det märks. Inte för att Mazda MX-5 någonsin saknat effekt – det vore som att säga att mormors sylt smakar för lite peppar – men just den större motorn har saknat lite spets på toppen och många har tyckt att den mindre 1,5-litersmaskinen varit roligare att smiska runt på småvägar.

Så är det inte längre. Här finns en rivighet på varvtalstoppen som saknats tidigare och jag får jobba hårt med den kortslagiga växelspaken, för det är precis här man vill befinna sig: på topp. Antisladdsystemet hostar till försynt när jag drar iväg på den höstvåta asfalten ut ur en korsning, men pekpinnen märks knappt. Chassit är välbalanserat och lätt att hålla på lite kontrollerad sladd, särskilt som diffbromsen kan leverera effekten till underlaget utan att spilla bort den där det inte finns något grepp.

Och styrningen är alldeles enastående. På transportsträckorna är den en smula vag kring mittläget, men när man lägger sidlast på den svarar ratten med en högupplöst karta över vägens textur. Instyrningen är omedelbar, vrider man på ratten svänger bilen utan att ta tid på sig – en ovan känsla, i en tid dominerad av svampiga suvar som helst kränger omkring i stället för att göra vad man ber dem om.

Just känslan av kontakt är påtaglig, mekanisk kontakt. Mazda MX-5 är en maskin man manövrerar, inte ett datorspel som kör mer eller mindre av sig själv. Genom växelspaken känner man vad man gör för val i lådan, bromspedalen svarar med att berätta hur mycket man bromsar och det finns till och med någon slags överensstämmelse mellan gaspedal och varvtal – knappast en självklarhet i dag när alla bilar är utrustade med elektroniska gasspjäll.

Vad fjädringen berättar är nästan övertydligt. Den här bilen är utrustad med sportpaket som innefattar sportstolar i skinn och fuskmocka samt stumma stötdämpare från Bilstein. De kunde man nog ha jobbat lite mer med för att få snyggare avrullning. Och de där stolarna är snygga att se på men är väl smala för mitt gubbarsle. Sidostöden trycker obekvämt mot höfterna.

Fast på en punkt har ergonomin förbättrats radikalt. Mazda MX-5 har från och med nu en ratt som inte bara är ställbar i höjdled, utan också i längsled. Äntligen slipper man sitta och styra som en orangutang.

Därmed har man faktiskt också rättat till de två största problemen som MX-5 dragits med: en oinspirerande motor och en ratt som satt för långt bort för att kunna användas. Fortfarande är den förstås både trång och bullrig och något resebagage att tala om får knappast plats. Men det är väl bara precis så man vill ha det? Det enda som verkligen skulle behöva ändras på är det svenska vädret, för nu börjar det bli väl kallt om huvudet. Fast det kan väl inte ens Mazdas ingenjörer göra någonting åt.

Läs fler provkörningar: Kia Ceed Sportswagon 1,4 T-Gdi

FAKTA Mazda MX-5 2.0 Cabriolet
MOTOR: Rak längsmonterad 4-cylindrig (bensin) med två överliggande kamaxlar. Fyra ventiler/cyl. Kompression 13,0:1. Volym 1 998 cm3. Max effekt 184 hk vid 7 000 varv/min. Max vridmoment 204 Nm vid 4 000 varv/min.
KRAFTÖVERFÖRING: 6-växlad manuell växellåda, bakhjulsdrift.
PRESTANDA: Acceleration 0–100 km/h: 6,5 s. Toppfart 220 km/h.
MÅTT: (cm) L/B/H 392/174/123. Bagagevolym: 130 l.
TJÄNSTEVIKT: 1 090 kg

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tuffare regler vid miljözoner

Transportstyrelsen föreslår att fordon som inte får köra in i en miljözon inte heller ska få stanna eller parkera där. Kraven föreslås gälla där kommunen erbjuder möjlighet att parkera inom en miljözon och ska underlätta kommunernas övervakning.

Nu är det premiär för nya Porsche Cayenne Coupé

Renault startar pilotprojekt med V2G

Renault startar nu det första storskaliga pilotprojektet med reversibel elektrisk laddning, V2G (vehicle-to-grid). Renaults växelströmsteknik gör det möjligt att placera den reversibla laddaren inuti fordonet, vilket innebär att det endast krävs en enkel och billig anpassning av befintliga laddningsstationer.

Volvo Cars öppnar sitt digitala säkerhetsbibliotek för alla

Volvo Cars gör för första gången sin kunskap inom säkerhet lättillgänglig i ett centralt digitalt bibliotek som man uppmanar bilindustrin att använda, eftersom det ligger i allas vårt intresse att göra vägarna säkrare.

Halvt ton vattenpipstobak värt flera miljoner i beslag vid razzia mot bilverkstäder

En riktad insats mot bilverkstäder och biltvättar i Botkyrka och Huddinge medförde flera gripanden och beslag av misstänkt stöldgods, kontanter och tobak till vattenpipor.

Nya säkerhetslösningar aviserade av Volvo Cars

Nyhetsbrev

”Vi fortsätter att satsa på elektrifiering”

Sverige ska fortsätta att satsa på elektrifiering av fordonsflottan, och en lösning för att hejda exporten av el- och hybridbilar är på gång. Det avslöjade infrastrukturministern på en pressträff.

Arkiv

Mekonomen sjösätter nytt koncept

Mekonomen-koncernen är i all tysthet på väg att etablera ännu ett varumärke på Sverigemarknaden – Bilxtra, som i Norge är en känd kedja av verkstäder och butiker.

I nya Corolla överlever batteriet bilen

Toyota satsar stenhårt på hybriddrivlinan med nya Corolla – en bilmodell där batteriet väntas hålla längre än själva bilen.

”Självklart att tredje part ska testa våra bilar”

SFVF lanserade nyligen erbjudandet oberoende begagnat-test för bilhandlare. På bilföretaget Kamux är det sedan länge externa företag som testar och går igenom bilarna man säljer.

Svenskt cleantech-bolag lanserar eldriven lätt lastbil

​Elfordon ställer nya krav på underleverantörer

Koenigsegg drar in 3,5 miljarder på nya Jesko

LBM Autoparts utökar med fler renoveringskit

DRF och MRF inleder samarbete

Styrelserna och ledningarna i DRF (Däckspecialisternas Riksförbund) och MRF (Motorbranshens Riksförbund) har beslutat att inleda ett samarbete mellan de båda organisationerna.

Godkänd Bilverkstad växer med 200 verkstäder

Godkänd Bilverkstad tar ett rejält kliv framåt när alla VW Group-auktoriserade serviceverkstäder ansluter sig till den nya kvalitetsstandarden.

Därför satsade Hellstens på begagnat

Bilia stöttar Motorbranschcollege

En av Europas största bilkedjor – Bilia – har valt att stötta Motorbranschcollege. Att företag vill engagera sig i Motorbranschcollege är centralt för att stärka utbildningskvaliteten på gymnasieskolornas fordonstekniska utbildningar och öka intresset för utbildningen.

”Vi vill gå i konfrontation med bilmotståndarna”

Lexus öppnar sushirestaurang i Stockholm

I Tokyo driver Yuki Chizui restaurangen som revolutionerat sushivärlden. Tillsammans med Lexus öppnar hon nu en svensk pop up-replika för att hylla japansk hantverksskicklighet och innovationskraft – och fortsätta utmana förlegade fördomar och gamla myter.

Trafikpoliser i Stockholm på skolbänken för att lära sig mer om riskerna med gas- och elfordon

Det var stort intresse vid en föreläsning om riskerna med i gas och e-fordon för Stockholms läns trafikpoliser. Aktualiserat efter den svåra gasbussolyckan i Stockholm nyligen.

Dramatisk ökning av stenskott/Varje år rapporteras över 400 000 glasskador

Antalet glasskador till följd av stenskott har ökat dramatiskt i Sverige de senaste tjugo åren, visar en genomgång som försäkringsbolaget If gjort.

PWR Racing tar steget till WTCR med erfarna förare

PWR Racing satsar på ung talang och mångårig erfarenhet i WTCR - FIA World Touring Car Cup presenterad av Oscaro. De två förare som kommer att representera PWR och CUPRA Racing i WTCR är 22-årige spanjoren Mikel Azcona, regerande mästare i TCR Europe och Daniel Haglöf, flerfaldig mästerskapsvinnare och medgrundare av PWR Racing.

Blocket sparkar ut bilhandlare som inte följer ARN:s beslut

Dussintalet bilföretag riskerar sparkas ut från Blocket efter att Sveriges Televisions program Plus avslöjat att de klandrats av Allmänna Reklamationsnämnden.

Nytt rekordår för DEFA

"Riskerna med elbilar är överdrivna"

Snart kommer nya Land Rover Defender

Så mycket lastade första MB-lastbilen

”Det går åt fel håll”

Opel gör trendbrott med vinst

Ny lacktillbehörsserie från Axalta

Gratis app ger rätt oljekvalitet

”Man måste vara snabb på bollen”

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

1

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Se alla Företagens egna nyheter

Fordonsbelysning - Volkswagen Transporter

Drivaxlar till senaste Mercedes C-klass

Nya drivaxlar till Tesla Model S

Fabriksrenoverad Bosch original dieselspridare till Citroen och Mini Cooper

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Reparationssats växellådan ZF BMW GS6-45

Verktygsvagnen för framtidens verkstad

Byta bromsar?

Trådlös Back-TV sats 7"

ColorGlo öppnar nu upp i Blekinge

Vikbara lagerlådan som reducerar volym

Bak- & Arbetsljus

Ny Volvoaxel

Vad gäller angående företagscertifikat för AC-maskiner?

Drivaxel till nyare Volvo och Ford

Drivknut till Dacia Duster

Välkommen Kristian Ljungqvist,

Fordonsel

Fabriksrenoverad original dieselspridare till VW

Säkra din nyckelförvaring

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

Reparationssats till differentialen i Nissan Navara/Pathfinder

Ännu en ny Volvoaxel

Extrem helsyntetisk motorolja för racing

Fordonsbelysning - Volkswagen Caddy

Sänd till en kollega

0.126