23948sdkhjf

PROVKÖRNING: Små nyheter gör stor skillnad

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

PROVKÖRNING: Lagom till att säsongen är slut uppdaterar Mazda sin lilla sportbil MX-5. Två små ingrepp har gjort stor skillnad för körupplevelsen. Men alltjämt handlar MX-5 bara om att ha kul.

Ett gulnat löv fladdrar förbi näsan nere i sittbrunnen. Egentligen är hösten alldeles för långt gången för att man ska åka omkring med suffletten nere och kylan biter i hjässan. Jag skulle ha tagit en keps.

Inte för att bilen bryr sig, den skuttar glatt omkring, njuter av öde landsvägar och blåser på så gott den kan med både varmluft och stolsvärme för att hålla sin förare upptinad. Det fungerar bra upp till ungefär öronhöjd, ovanför dem stormar kalla fartvindar kring skulten.

När den första Mazda Miata presenterades i Chicago på senvintern 1989 var den en revolution. I ett 1980-tal som präglades av teknikhysteri, där varenda sportbil skulle ha fyrhjulsdrift och digitalinstrumentering, tog den lilla Miata tillbaka initiativet till föraren som mest hade spelat rollen som bifigur. I vår den av världen fick bilen förstås heta MX-5 i stället för Miata, för Mazda hade inte råd att skydda Miata-namnet överallt. I Japan fick den inte ens heta Mazda, utan Eunos. Eunos Roadster. Numera heter den bara MX-5, oavsett var i världen man är.

Läs fler provkörningar: Kia Ceed Sportswagon 1,4 T-Gdi

Inte för att namnet spelade någon roll, folk blev som galna i den lilla bilen och köpte den som andra köper lösgodis. Nu är den inne på sin fjärde generation men receptet är alltjämt det samma: skamlös sportbilsglädje och … ja, sedan inte så mycket mer. Mazda MX-5 har aldrig handlat om effektfrosseri, om långfärdskomfort eller om stöddig attityd. Mazda MX-5 är bara ett fniss på hjul.

Att den blivit så lyckad beror på att Mazda aldrig lutade sig på någon befintlig plattformsteknik, utan man tog fram någonting alldeles eget när man skulle bygga sportbil. Så då som nu har Mazda MX-5 längsmonterad motor, bakhjulsdrift och påkostade hjulupphängningar med mängder av armar och pinnar som håller koll på hjulens fjädringsrörelser.

När den nuvarande generationen lanserades för några år sedan gjorde man ett stort nummer av att bilen blivit lättare. Ännu lättare, ska sägas, för Mazda MX-5 har aldrig varit någon kluns. Bland annat hade man gått från hjulnav med fem bultar till fyra och så var några gram sparade.

Att här inte finns något onödigt underhudsfett känns i bilen. Mattorna är tunna och suffletten får man jaga för hand. Inte för att det gör någonting, konstruktionen är genialt utformad och opereras enkelt med ena handen. En coupéliknande variant kallad RF, där bakrutan är fast och bara mittsektionen av taket kan fällas ihop, finns också men den både väger och kostar mer.

Nu i höst har modellen fått en ansiktslyftning, eller vad man nu ska kalla det eftersom Mazda inte har gjort någonting alls åt utsidan. Däremot har man vässat avgasreningen för att klara hårdast gällande normer och det större av de två motoralternativen har fått lite mer effekt och högre varvtalsstopp.

Det märks. Inte för att Mazda MX-5 någonsin saknat effekt – det vore som att säga att mormors sylt smakar för lite peppar – men just den större motorn har saknat lite spets på toppen och många har tyckt att den mindre 1,5-litersmaskinen varit roligare att smiska runt på småvägar.

Så är det inte längre. Här finns en rivighet på varvtalstoppen som saknats tidigare och jag får jobba hårt med den kortslagiga växelspaken, för det är precis här man vill befinna sig: på topp. Antisladdsystemet hostar till försynt när jag drar iväg på den höstvåta asfalten ut ur en korsning, men pekpinnen märks knappt. Chassit är välbalanserat och lätt att hålla på lite kontrollerad sladd, särskilt som diffbromsen kan leverera effekten till underlaget utan att spilla bort den där det inte finns något grepp.

Och styrningen är alldeles enastående. På transportsträckorna är den en smula vag kring mittläget, men när man lägger sidlast på den svarar ratten med en högupplöst karta över vägens textur. Instyrningen är omedelbar, vrider man på ratten svänger bilen utan att ta tid på sig – en ovan känsla, i en tid dominerad av svampiga suvar som helst kränger omkring i stället för att göra vad man ber dem om.

Just känslan av kontakt är påtaglig, mekanisk kontakt. Mazda MX-5 är en maskin man manövrerar, inte ett datorspel som kör mer eller mindre av sig själv. Genom växelspaken känner man vad man gör för val i lådan, bromspedalen svarar med att berätta hur mycket man bromsar och det finns till och med någon slags överensstämmelse mellan gaspedal och varvtal – knappast en självklarhet i dag när alla bilar är utrustade med elektroniska gasspjäll.

Vad fjädringen berättar är nästan övertydligt. Den här bilen är utrustad med sportpaket som innefattar sportstolar i skinn och fuskmocka samt stumma stötdämpare från Bilstein. De kunde man nog ha jobbat lite mer med för att få snyggare avrullning. Och de där stolarna är snygga att se på men är väl smala för mitt gubbarsle. Sidostöden trycker obekvämt mot höfterna.

Fast på en punkt har ergonomin förbättrats radikalt. Mazda MX-5 har från och med nu en ratt som inte bara är ställbar i höjdled, utan också i längsled. Äntligen slipper man sitta och styra som en orangutang.

Därmed har man faktiskt också rättat till de två största problemen som MX-5 dragits med: en oinspirerande motor och en ratt som satt för långt bort för att kunna användas. Fortfarande är den förstås både trång och bullrig och något resebagage att tala om får knappast plats. Men det är väl bara precis så man vill ha det? Det enda som verkligen skulle behöva ändras på är det svenska vädret, för nu börjar det bli väl kallt om huvudet. Fast det kan väl inte ens Mazdas ingenjörer göra någonting åt.

Läs fler provkörningar: Kia Ceed Sportswagon 1,4 T-Gdi

FAKTA Mazda MX-5 2.0 Cabriolet
MOTOR: Rak längsmonterad 4-cylindrig (bensin) med två överliggande kamaxlar. Fyra ventiler/cyl. Kompression 13,0:1. Volym 1 998 cm3. Max effekt 184 hk vid 7 000 varv/min. Max vridmoment 204 Nm vid 4 000 varv/min.
KRAFTÖVERFÖRING: 6-växlad manuell växellåda, bakhjulsdrift.
PRESTANDA: Acceleration 0–100 km/h: 6,5 s. Toppfart 220 km/h.
MÅTT: (cm) L/B/H 392/174/123. Bagagevolym: 130 l.
TJÄNSTEVIKT: 1 090 kg

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gunars Kalkis mästare i 2019 års Yrkesprov i fordonslackering

Nu är Autopromotec igång och MotorMagasinet är på plats

Med växande antal utställare, fler besökare och växande mässområde ser eftermarknadsmässan Autopromotec i Bologna att befästa sin andraplats näst efter Automechanika i Frankfurt.

SFVF/Verkstadsföretagarna i möte med Europeiska Socialfonden

Benny Wallin från Sveriges Fordonsverkstäder (SFVF), har nu träffat den regionala samordnaren för Europeiska Socialfonden, Anna-Lena Wettergren-Wessman och diskuterat ett fondprojekt från Europeiska socialfonden. Det här handlar om att få resurser för att både kompetensutveckla personalen på verkstäder och nyutbilda personer som idag går arbetslösa till ett jobb inom fordonsbranschens verkstäder.

Orio AB:s vd lämnar företaget

2

MotorMagasinet på plats på Autopromotec i Bologna

Glasmästarnas egen snilleindustri

Nyhetsbrev

Ynnors Stora Elbilsdag - Vi ska inte vara rädda för att köpa en el- eller gasbil

-Men vi ska vara medvetna om riskerna. Det sade Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening SFVF, när han talade på Ynnors Elbilsdag.

Arkiv

HRF söker politisk korrigering av husbilsskatten

Maptun stärker verksamheten genom tillväxtinkubator

Appen säkrar kompetensen i bilverkstäderna

ProMeister Academy har utvecklat en app för verkstadspersonal att se sin kompetensnivå inom fordonsteknik. Appen hjälper verkstaden att säkra kvaliteten genom att visa aktuell kompetensnivå samt vilken den kunskap som behöver tillgodoses.

Kraftig minskning av antalet stölder av bildelar

Under första kvartalet 2019 har 404 stölder av airbags, navigationsenheter och huvudstrålkastare (xenon) inträffat. Det kan jämföras med samma period 2018 då 913 stölder inträffade. Det visar den senaste kvartalsstatistiken från Larmtjänst över bildelsstölder.

Unikt samarbete ska säkra kvalitet på fordonsutbildning

Gymnasium Skövde - Kavelbro har ingått ett unikt trepartsavtal med Volvo Car Sverige och Bilia i Skövde. Samarbetet ska bland annat säkra kvaliteten på Fordons- och transportprogrammet, öka intresset och matcha branschens verklighet.

Hur väl representerar dagens krockdockor befolkningen?

SAFERs Fordons- och Trafiksäkerhetscentrum på Chalmers har fått i uppdrag av näringsdepartementet att genomföra en kartläggning av eventuella brister i hur väl krockdockor representerar befolkningen som helhet.

Formel 1-legendaren Niki Lauda är död

Ford Mustang firar 55 år som nummer ett

Konceptdäck för Citroëns nya konceptfordon Citroën 19_19 Concept

Citroën 19_19 Concept är ett självkörande och uppkopplat elfordon som markerar varumärkets 100-årsjubileum. Konceptet är utvecklat med fokus på exklusivitet, komfort och integritet. Konceptdäcket Goodyear C100 är framtaget med extra stor dimension och estetik som matchar den spektakulära designen hos 19_19 Concept.

1

Körtillstånd för fordonslyft blir webbkurs

ProMeister Academy lanserar en webbkurs för anställda på bilverkstäder som ger fordonstekniker kunskap och verkstadschefen möjlighet att utfärda körtillstånd för personbilslyft.

Motormagasinet söker reporter

”Våga anställa de som inte passar in”

Mekonomen och Meca tar greppet om fleet-kunderna

Verkstaden som ger Saabar ett andra liv

Med entusiasm, yrkesskicklighet och lite hjälp från Orio har Saab-entusiasten Marcus Wighs verkstad hunnit laga många legendariska Saabar som andra skadeverkstäder dömt ut.

Svarta verkstäder och Framtiden i fokus på Inspirationsdagen

Volvo omkörd av VW Golf på topplista för begagnade bilar

Bilägare vill ha smarta, slitstarka och lättrullande däck

Däck som med hjälp av sensorteknik kan anpassa sig för olika väglag, däck som är slitstarka och däck med ännu lägre rullmotstånd är önskemål som svenska bilister ställer för framtidens däck, visar en enkät från Nokian Tyres.

Grundvattenbristen värst i Stockholms län

Ferrari har inlett året kanonstarkt

Snillrik hjullyft gör bytet enkelt

Här är Hedin Bils expansion 2018

Koppla greppet med Kamasa

Ny fjäderspännare kräver ingen demontering av axeln

Nya hjulvårdsprodukter från Seab

Ökade priser på begagnade bilar med störst lyft på hybrider

Ny försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige

Läs en årsredovisning och få veta mer om branschen

Volvo Car Sverige får ny vd

Här är hjulvagnen som skonar ryggen

Se alla Företagens egna nyheter

Unikt hörnblixtljus - Panorama sprider ljuset över 150°

Våra Vagnar

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Trådlös kamera - WIFI HD

GT80 MINI - stötsäker och IP-67-klassad diagnos baserad på Windows10.

MAHA firar 50 år

HBA Solutions - Kundunika lösningar

Produktnyhet från Purflux!

Produktnyhet från Purflux!

Utmana oss på mässan

LED-läcksökningslampa med fokuserbar lins

ACM 34002GP

Lazer extraljus - Toyota monteringskit

PRO-versionen av INFOFLEX PERSONALLIGGARE, ett smartare verktyg!

Cuby Shuttlesystem hos OneMed

KW Parts förstärker sin kundtjänst!

LED arbetsljus - tål tuffa tag

Drivaxel till Porsche Boxster S

Aircon Ready Refresh

ACM 3400 Hfc/Hfo

Tärnö - Varningsljusramp 944 mm

Direct Vision Standard (DVS) – Säkerhet för ”osynliga” cyklister och trafik...

Autoglass Restore har nu tillverkat ytterligare ett nytt tillbehör

Ny Luftbälg bak till BMW X5 E70 F15 & X6 E71 F16

Inverter 12V 1000W

Sänd till en kollega

0.178