23948sdkhjf

PROVKÖRNING: Inte bara sju års garanti

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

PROVKÖRNING: I våras presenterades en helt ny generation av Kias storsäljare Ceed. Nu kommer den också som kombi med enormt bagageutrymme. Vi har provkört.

Ett stilla brus från dörrstolpen stör en smula när jag sitter i baksätet, på väg hemåt genom Roslagens gulnande landskap. Det är också för ögonblicket det enda som egentligen irriterar i nya Kia Ceed Sportswagon, för nog är resan ganska behaglig och man sitter förvånansvärt bra i baksätet. Visst, utrymmet för knäna är inte i limousinklass, men det räcker gott åt normalbyggda karlar.

I den här senaste generationen har Kia Ceed slopat den onödiga apostrofen i namnet, fått en mer vuxen och självsäker hållning och nu lanseras den också som kombi. Fast Kia kallar den för Sportswagon, för kombi låter inte lika kul. Kombikarossen är tre decimeter längre än den vanliga femdörrarsmodellen och bagageutrymmet är enormt – 625 liter enligt VDA.

Nog är den väl också en gnutta snyggare än förr. Fåfänga bilköpare väljer naturligtvis den mer coupéliknande ProCeed, men den här vanliga kombikarossen ser väl så stunsig ut. Ceed är en heleuropeisk affär, utvecklad i tyska Frankfurt och tillverkad i slovakiska Žilina. Namnet Ceed är också en sammanslagning av den europeiska ekonomiska gemenskapen CEE och orden ”europeisk design”.

Läs fler provkörningar: Lexus NX 300h

Självsäkerheten går igen på insidan. Man slår sig ner i omfamnande säten som man sitter förvånande bekvämt i och klädseln, här tillvalet halvläder, är trevligare än vad man har vant sig vid i Kia. Brukar inte de ha någon underlig halvgummiklädsel? Kia har lyft sin interiördesign ordentligt.

Men här finns inga digitala instrument, inga myriader med knappar och menyer för inställning av olika körprogram. Kia håller sig på en enkel och lättbegriplig nivå och verkar ha koncentrerat sig på att skapa en fungerande förarmiljö. Panelens fejkläder känns övertygande och knappar och reglage känns som i vilken finbil som helst.

Motorn, en 1,4 liter stor, fyrcylindrig bensinare, är en typisk vardagsmotor. Den jobbar diskret med en liten spets på toppen och den sjustegade dubbelkopplingslådan bläddrar närmast omärkligt bland växlarna. Det finns också en mindre, trecylindrig motor som pratar med raspig röst, som om den hade käkat sandpapper. Med den får man också en sexväxlad manuell låda vare sig man vill eller ej; dubbelkopplingslådan finns bara som tillval till den större motorn.

En dieselmotor på 136 hästkrafter finns också att välja, men Kia tror inte att den kommer att stå för någon större del av försäljningen. Dieselmotorns popularitet har fallit som en sten efter avslöjandet om somliga tillverkares kreativa certifieringsförfarande. Ja, jag pratar om dieselskandalen.

Höstlöven yr omkring bakom bilen på de uppländska småvägarna. Chassit är välbalanserat och tryggt, utan att vara tråkigt. Tvärt om, det är riktigt kul att smiska Kia genom kurvorna även om den svarar lite tillknäppt. Man har uppenbarligen lagt mycket tid och pengar på att ge fjädrar och stötdämpare väl utsorterade egenskaper och det har resulterat i att bilen rör sig på ett sätt som man inte alls har rätt att förvänta sig. Så jag låter bilen löpa fritt över Uppsalaslätten och nog svarar den med ett litet leende i mungiporna.

Tills det säger pip! För rätt vad det är tycker filhållningsassistenten att jag borde hålla i ratten och skräller till med en varning. Men jag håller ju i ratten. Sedan piper bilen igen och den här gången är det autobromsen som sätter upp handen när den tycker att jag skär kurvorna för snävt. Modern teknik må vara fantastisk, men ibland är den lite väl ängslig.

Då trivs systemen bättre med att lunka fram på motorvägen. Här kan filhållningsassistenten pyssla med sitt medan farthållaren håller i taktpinnen. Men kunde man inte ha fått en radarbaserad, adaptiv farthållare? Nu måste man själv hålla koll när lastbilarna vräker sig ut i omkörningsfilen. Kia, vi har ett i-landsproblem.

Men bortsett från små skönhetsfläckar är Sportswagon en övertygande produkt, långt mognare än vad koreanska bilar har varit förr. Visst, de har kunnat konkurrera med lågt pris och långa garantitider. Men nu konkurrerar de på allvar med sina produkter också. Kia Ceed kan man köpa för att den är en bra bil, helt enkelt, och i Sportswagon får man dessutom plats med det mesta. Sju års fabriksgaranti, det tillkommer bara som en välkommen bonus.

Läs fler provkörningar: Lexus NX 300h

FAKTA Kia Ceed Sportswagon 1,4 T-Gdi
MOTOR: Rak tvärmonterad 4-cylindrig turbo (bensin) med två överliggande kamaxlar. Fyra ventiler/cyl. Kompression 10,0:1. Volym 1 353 cm3. Max effekt 140 hk vid 6 000 varv/min. Max vridmoment 242 Nm vid 3 200 varv/min.
KRAFTÖVERFÖRING: 6-växlad manuell växellåda, framhjulsdrift.
PRESTANDA: Acceleration 0–100 km/h: 9,1 s. Toppfart 210 km/h.
MÅTT (cm) L/B/H: 460/180/147. Bagagevolym med baksätet uppfällt/nedfällt: 625/1 694 l.
TJÄNSTEVIKT: 1 419 kg.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Drivremmar problembarn för Volvo

Volvos problem med motorer som riskerar haverera på grund av rembrott har visat sig vara omfattande, och Volvo har fortfarande inte vidtagit alla nödvändiga åtgärder för att minimera riskerna för bilägarna.

Volvo chocksänker bytesintervall för remmar

När Volvo lanserade sina nya fyrcylindriga dieselmotor i VEA-familjen hade den en av marknadens längsta bytesintervall för kamremmen. Nu har Volvo gått ut med nya instruktioner där man nära på halverat bytesintervallet.

Godkänd Bilverkstad blir tvingande när kommun gör upphandling

Kunskapen om Godkänd Bilverkstad sprider sig och nu har Sundsvalls kommun beslutat att i sin upphandling av verkstäder kräva att verkstaden ska vara ansluten till SFVF och/eller MRF och därmed också Godkänd Bilverkstad.

Handlare har inte koll på Volvos nya bytesintervall

Volvo Cars information om kortade kamremsbytesintervall når inte ut till fria verkstäder och inte ens till Volvo-auktoriserade handlare. Många bilköpare riskerar därför att få en otrevlig överraskning när det är dags för första servicen.

Ny säsong av Bilprovningen på TV3

Årets Verkstad kommer till Inspirationsdagen 100% Verkstad

Nyhetsbrev

Sasha Selipanov blir ny designchef på Koenigsegg

Koenigsegg Automotive har utsett Alexander (Sasha) Selipanov till ny designchef. Han har en bakgrund från Volkswagen, Lamborghini, Bugatti och Genesis.

Arkiv

McDonald's nya skylt för elladdning

Kvdbil-rapport visar på försäljningsras av begagnade bilar under 2019

Försäljningen av begagnade bilar fortsätter att minska. Under andra kvartalet 2019 föll försäljningen med cirka 6,1 procent jämfört med samma period i fjol. Samtidigt har lagren av begagnade bilar minskat hos bilhandeln. Det visar ny statistik från bilförmedlaren Kvdbil.se.

Rätt luftfilter – för miljö och plånbok

Sämre prestanda och högre bränsleförbrukning med dåligt luftfilter

Chef-intervju: Mikael Backteman, Boier Bilverktyg

Egentligen hade han tänkt lämna branschen och göra någonting helt annat. Men ödet ville annorlunda. Nu är Mikael Backteman vd för Boier Bilverktyg.

Intresset för rally ökar – juniorboom i Rally-SM

Vinnare från MotorGalan tävlar i Yrkes-VM

Anna Widholm, lackerare vid Möller Bil i Västerås och vinnare av Årets Lackerare vid MotorGalan 2018 är en av de tävlande från fordonsbranschen vid Yrkes-VM i ryska Kazan. Den andre tävlande från fordonsbranschen är Oscar Thulin, Toveks Bil i Lund som tävlar i Bilskadeteknik.

Begagnatköpen ökade med 42 % under juli med VW Golf i topp

Lackerare efterlyses till MotorGalan

Den 14 november är det dags för Motorgalan 2019 på Berns Salonger i Stockholm. Då ska vinnare i 13 olika kategorier få sina priser. Det är hög tid att nominera till de olika kategorierna. Vi skulle gärna se att fler nomineras, bland annat till kategorin Årets Lackerare.

Northvolt har börjat rekrytera till batterifabriken i Skellefteå

Nu ska fordonsbranschen utbilda i batteri- och elbilsteknik

Den svenska fordonsbranschen ska utbilda 10 000-tals svenska anställda för att inte Sverige ska hamna på efterkälken inom elbilar. Risken är att Kina och Tyskland konkurrerar ut Sverige, uppger Ekonomiekot.

Mopedens dag en folkfest i norr

Antal elbilar ökar och det är Tesla Model 3 som driver på

Samtidigt som effektfrågan debatteras flitigt fortsätter antal laddbara bilar att öka. Tesla Model 3 fortsätter att driva beståndsutvecklingen bland elbilarna. Nya studier visar emellertid att stora ökningar av elbilsbeståndet kan göras utan att ytterligare nätkapacitet behöver byggas ut.

Nu är det dags att nominera till MotorGalan

Den 14 november är det dags för MotorGalan 2019 på Berns Salonger i Stockholm. Då ska vinnare i 13 olika kategorier få sina priser. Men innan dess är det dags att nominera till de olika kategorierna. Den 13 augusti är sista dag att nominera.

Ytterligare 200 bilåterförsäljare väljer DEFAs Installerat & Klart

HBA Fordonsteknik AB presenterar liten, lysande nyhet

Stabil arbetsbänk med säkert fotfäste

Kolla vilka som vann på MotorGalan förra året

Över 100 startande och 88 jagar SM-poäng i Kolsvarundan

Digital batterimätare för 12- och 24-volts batterier

Nystart i MSB:s arbetsgrupp för metan och vätgas

Se alla Företagens egna nyheter

Nyhet! Batterilös startbooster: GYS Startronic 800.

Ny drivaxel till Mazda 3

Snabba svar om snabblim

Vridmoment omvandlare till automatväxellådor

INFOFLEX FORDON - Integration Fortnox

Vi ses väl på Trailer Trucking Festival?

Vi fortsätter att sponsra Solvatten

Nyhet - Carbon serien från Lazer Lamps

Nytillverkade turboladdare

Kom ihåg att riskbedöma bilvårdsprodukter och andra kemikalier

Korrekt bromsprov för personbilssläp med påskjutsbroms

Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare..? Missa inte Mobilskolan i September!

Behöver du en produktlösning med DT-kontakt?

Ljusinställning - ACVLJN5413

Välkommen på Seminarium om ingjutning av elektronik med WEVO den 14-16 oktober 2019.

Uppdaterad produktkatalog

Ny drivaxel till Hyundai och Kia

Sogefi OE leverantör till "årets motor" från Ferrari

Hårdtest av UV-Triple+, Den svensktillverkade härdlampan för bilglasreparationer

Unikt kombinationsljus

Hjulinställning - ACTIA 3DLite

Fokus på verkstäder: Bli redo för besök från Arbetsmiljöverket

Nytt effektivt sätt att kolla oljemängden i faten!

Actigas 400 - Fyrgasmätare med display för bensin.

Komplett olje- och filterpaket till DSG

Sänd till en kollega

0.289