23948sdkhjf

PROVKÖRNING: Inte bara sju års garanti

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

PROVKÖRNING: I våras presenterades en helt ny generation av Kias storsäljare Ceed. Nu kommer den också som kombi med enormt bagageutrymme. Vi har provkört.

Ett stilla brus från dörrstolpen stör en smula när jag sitter i baksätet, på väg hemåt genom Roslagens gulnande landskap. Det är också för ögonblicket det enda som egentligen irriterar i nya Kia Ceed Sportswagon, för nog är resan ganska behaglig och man sitter förvånansvärt bra i baksätet. Visst, utrymmet för knäna är inte i limousinklass, men det räcker gott åt normalbyggda karlar.

I den här senaste generationen har Kia Ceed slopat den onödiga apostrofen i namnet, fått en mer vuxen och självsäker hållning och nu lanseras den också som kombi. Fast Kia kallar den för Sportswagon, för kombi låter inte lika kul. Kombikarossen är tre decimeter längre än den vanliga femdörrarsmodellen och bagageutrymmet är enormt – 625 liter enligt VDA.

Nog är den väl också en gnutta snyggare än förr. Fåfänga bilköpare väljer naturligtvis den mer coupéliknande ProCeed, men den här vanliga kombikarossen ser väl så stunsig ut. Ceed är en heleuropeisk affär, utvecklad i tyska Frankfurt och tillverkad i slovakiska Žilina. Namnet Ceed är också en sammanslagning av den europeiska ekonomiska gemenskapen CEE och orden ”europeisk design”.

Läs fler provkörningar: Lexus NX 300h

Självsäkerheten går igen på insidan. Man slår sig ner i omfamnande säten som man sitter förvånande bekvämt i och klädseln, här tillvalet halvläder, är trevligare än vad man har vant sig vid i Kia. Brukar inte de ha någon underlig halvgummiklädsel? Kia har lyft sin interiördesign ordentligt.

Men här finns inga digitala instrument, inga myriader med knappar och menyer för inställning av olika körprogram. Kia håller sig på en enkel och lättbegriplig nivå och verkar ha koncentrerat sig på att skapa en fungerande förarmiljö. Panelens fejkläder känns övertygande och knappar och reglage känns som i vilken finbil som helst.

Motorn, en 1,4 liter stor, fyrcylindrig bensinare, är en typisk vardagsmotor. Den jobbar diskret med en liten spets på toppen och den sjustegade dubbelkopplingslådan bläddrar närmast omärkligt bland växlarna. Det finns också en mindre, trecylindrig motor som pratar med raspig röst, som om den hade käkat sandpapper. Med den får man också en sexväxlad manuell låda vare sig man vill eller ej; dubbelkopplingslådan finns bara som tillval till den större motorn.

En dieselmotor på 136 hästkrafter finns också att välja, men Kia tror inte att den kommer att stå för någon större del av försäljningen. Dieselmotorns popularitet har fallit som en sten efter avslöjandet om somliga tillverkares kreativa certifieringsförfarande. Ja, jag pratar om dieselskandalen.

Höstlöven yr omkring bakom bilen på de uppländska småvägarna. Chassit är välbalanserat och tryggt, utan att vara tråkigt. Tvärt om, det är riktigt kul att smiska Kia genom kurvorna även om den svarar lite tillknäppt. Man har uppenbarligen lagt mycket tid och pengar på att ge fjädrar och stötdämpare väl utsorterade egenskaper och det har resulterat i att bilen rör sig på ett sätt som man inte alls har rätt att förvänta sig. Så jag låter bilen löpa fritt över Uppsalaslätten och nog svarar den med ett litet leende i mungiporna.

Tills det säger pip! För rätt vad det är tycker filhållningsassistenten att jag borde hålla i ratten och skräller till med en varning. Men jag håller ju i ratten. Sedan piper bilen igen och den här gången är det autobromsen som sätter upp handen när den tycker att jag skär kurvorna för snävt. Modern teknik må vara fantastisk, men ibland är den lite väl ängslig.

Då trivs systemen bättre med att lunka fram på motorvägen. Här kan filhållningsassistenten pyssla med sitt medan farthållaren håller i taktpinnen. Men kunde man inte ha fått en radarbaserad, adaptiv farthållare? Nu måste man själv hålla koll när lastbilarna vräker sig ut i omkörningsfilen. Kia, vi har ett i-landsproblem.

Men bortsett från små skönhetsfläckar är Sportswagon en övertygande produkt, långt mognare än vad koreanska bilar har varit förr. Visst, de har kunnat konkurrera med lågt pris och långa garantitider. Men nu konkurrerar de på allvar med sina produkter också. Kia Ceed kan man köpa för att den är en bra bil, helt enkelt, och i Sportswagon får man dessutom plats med det mesta. Sju års fabriksgaranti, det tillkommer bara som en välkommen bonus.

Läs fler provkörningar: Lexus NX 300h

FAKTA Kia Ceed Sportswagon 1,4 T-Gdi
MOTOR: Rak tvärmonterad 4-cylindrig turbo (bensin) med två överliggande kamaxlar. Fyra ventiler/cyl. Kompression 10,0:1. Volym 1 353 cm3. Max effekt 140 hk vid 6 000 varv/min. Max vridmoment 242 Nm vid 3 200 varv/min.
KRAFTÖVERFÖRING: 6-växlad manuell växellåda, framhjulsdrift.
PRESTANDA: Acceleration 0–100 km/h: 9,1 s. Toppfart 210 km/h.
MÅTT (cm) L/B/H: 460/180/147. Bagagevolym med baksätet uppfällt/nedfällt: 625/1 694 l.
TJÄNSTEVIKT: 1 419 kg.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

”Självklart att tredje part ska testa våra bilar”

SFVF lanserade nyligen erbjudandet oberoende begagnat-test för bilhandlare. På bilföretaget Kamux är det sedan länge externa företag som testar och går igenom bilarna man säljer.

Bilia stöttar Motorbranschcollege

En av Europas största bilkedjor – Bilia – har valt att stötta Motorbranschcollege. Att företag vill engagera sig i Motorbranschcollege är centralt för att stärka utbildningskvaliteten på gymnasieskolornas fordonstekniska utbildningar och öka intresset för utbildningen.

Godkänd Bilverkstad växer med 200 verkstäder

Godkänd Bilverkstad tar ett rejält kliv framåt när alla VW Group-auktoriserade serviceverkstäder ansluter sig till den nya kvalitetsstandarden.

Därför satsade Hellstens på begagnat

Lexus öppnar sushirestaurang i Stockholm

I Tokyo driver Yuki Chizui restaurangen som revolutionerat sushivärlden. Tillsammans med Lexus öppnar hon nu en svensk pop up-replika för att hylla japansk hantverksskicklighet och innovationskraft – och fortsätta utmana förlegade fördomar och gamla myter.

Trafikpoliser i Stockholm på skolbänken för att lära sig mer om riskerna med gas- och elfordon

Det var stort intresse vid en föreläsning om riskerna med i gas och e-fordon för Stockholms läns trafikpoliser. Aktualiserat efter den svåra gasbussolyckan i Stockholm nyligen.

Nyhetsbrev

Dramatisk ökning av stenskott/Varje år rapporteras över 400 000 glasskador

Antalet glasskador till följd av stenskott har ökat dramatiskt i Sverige de senaste tjugo åren, visar en genomgång som försäkringsbolaget If gjort.

Arkiv

PWR Racing tar steget till WTCR med erfarna förare

PWR Racing satsar på ung talang och mångårig erfarenhet i WTCR - FIA World Touring Car Cup presenterad av Oscaro. De två förare som kommer att representera PWR och CUPRA Racing i WTCR är 22-årige spanjoren Mikel Azcona, regerande mästare i TCR Europe och Daniel Haglöf, flerfaldig mästerskapsvinnare och medgrundare av PWR Racing.

Blocket sparkar ut bilhandlare som inte följer ARN:s beslut

Dussintalet bilföretag riskerar sparkas ut från Blocket efter att Sveriges Televisions program Plus avslöjat att de klandrats av Allmänna Reklamationsnämnden.

Här är nya Tesla Model Y

Fords sömndräkt visar faran med trötta förare

Här är elbilen med inbyggda solceller

Nytt rekordår för DEFA

Ingen har sett den men alla vill ha den

Danska Motormagasinet fyller 50 år

SFVF startar säkerhetsgrupp för fordon (SGF)

Mot bakgrund av senare tids händelser och oklarheter kring såväl ansvar som metoder för räddningsarbete vid olyckor med el- och gasbilar inblandade, tar bilverkstadsorganisationen Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, initiativet till bildandet av en branschöverskridande samarbets- och expertgrupp inom säkerhet och räddning. Gruppen kommer att förkortas SGF.

KGK Workshop erbjuder renare luft på jobbet

KGK har inlett ett samarbete med Branova Nordic. Fokus är att genom konceptet Renare luft på jobbetskapa friskare och piggare medarbetare och därmed bättre hållbarhet och arbetsmiljö.

Ladda elbilen – betala med Swish

Elbilen som ska var nästan fulladdad på fem minuter

VW-koncernen planerar bygga 22 miljoner elbilar på tio år

Närmare 70 nya eldrivna bilmodeller planerar VW under de kommande tio åren – istället för tidigare 50. Som ett resultat kommer antalet fordon som bygger på koncernens elbilsplattformar öka från 15 miljoner till 22 miljoner under nästa årtionde.

Transportstyrelsen varnar – risk för tilläggsavgift i onödan

VEGE-företagen blir helägda av LKQ

Dansk lyfttillverkare såld till Italien

Compilator har förvärvat engelska Inforoute

Compilator storsatsar på mjukvara för fordonsflottor och har förvärvat Inforoute, med bas i England. Inforoute har framgångsrikt erbjudit Inspector Link – en mjukvara för inspektion av däck på fältet samt TTM Vision – en portal för beslutsunderlag och analys.

”Det går åt fel håll”

Så mycket lastade första MB-lastbilen

"Riskerna med elbilar är överdrivna"

Snart kommer nya Land Rover Defender

Opel gör trendbrott med vinst

Ny lacktillbehörsserie från Axalta

Gratis app ger rätt oljekvalitet

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

”Man måste vara snabb på bollen”

1

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Teknikens Världs PeO Kjellström död

Se alla Företagens egna nyheter

Reparationssats växellådan ZF BMW GS6-45

Verktygsvagnen för framtidens verkstad

Byta bromsar?

Trådlös Back-TV sats 7"

ColorGlo öppnar nu upp i Blekinge

Vikbara lagerlådan som reducerar volym

Bak- & Arbetsljus

Ny Volvoaxel

Vad gäller angående företagscertifikat för AC-maskiner?

Drivaxel till nyare Volvo och Ford

Drivknut till Dacia Duster

Välkommen Kristian Ljungqvist,

Fordonsel

Fabriksrenoverad original dieselspridare till VW

Säkra din nyckelförvaring

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

Reparationssats till differentialen i Nissan Navara/Pathfinder

Ännu en ny Volvoaxel

Extrem helsyntetisk motorolja för racing

Fordonsbelysning - Volkswagen Caddy

Drivaxel till Dacia Duster

NEXUS Automotive International honors Schaeffler as its Supplier of the Yea...

Effektiva kemtekniska sprayer för proffs

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Autoglass Restore har flyttat

Sänd till en kollega

0.116