23948sdkhjf

PROVKÖRNING: Inte bara sju års garanti

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

PROVKÖRNING: I våras presenterades en helt ny generation av Kias storsäljare Ceed. Nu kommer den också som kombi med enormt bagageutrymme. Vi har provkört.

Ett stilla brus från dörrstolpen stör en smula när jag sitter i baksätet, på väg hemåt genom Roslagens gulnande landskap. Det är också för ögonblicket det enda som egentligen irriterar i nya Kia Ceed Sportswagon, för nog är resan ganska behaglig och man sitter förvånansvärt bra i baksätet. Visst, utrymmet för knäna är inte i limousinklass, men det räcker gott åt normalbyggda karlar.

I den här senaste generationen har Kia Ceed slopat den onödiga apostrofen i namnet, fått en mer vuxen och självsäker hållning och nu lanseras den också som kombi. Fast Kia kallar den för Sportswagon, för kombi låter inte lika kul. Kombikarossen är tre decimeter längre än den vanliga femdörrarsmodellen och bagageutrymmet är enormt – 625 liter enligt VDA.

Nog är den väl också en gnutta snyggare än förr. Fåfänga bilköpare väljer naturligtvis den mer coupéliknande ProCeed, men den här vanliga kombikarossen ser väl så stunsig ut. Ceed är en heleuropeisk affär, utvecklad i tyska Frankfurt och tillverkad i slovakiska Žilina. Namnet Ceed är också en sammanslagning av den europeiska ekonomiska gemenskapen CEE och orden ”europeisk design”.

Läs fler provkörningar: Lexus NX 300h

Självsäkerheten går igen på insidan. Man slår sig ner i omfamnande säten som man sitter förvånande bekvämt i och klädseln, här tillvalet halvläder, är trevligare än vad man har vant sig vid i Kia. Brukar inte de ha någon underlig halvgummiklädsel? Kia har lyft sin interiördesign ordentligt.

Men här finns inga digitala instrument, inga myriader med knappar och menyer för inställning av olika körprogram. Kia håller sig på en enkel och lättbegriplig nivå och verkar ha koncentrerat sig på att skapa en fungerande förarmiljö. Panelens fejkläder känns övertygande och knappar och reglage känns som i vilken finbil som helst.

Motorn, en 1,4 liter stor, fyrcylindrig bensinare, är en typisk vardagsmotor. Den jobbar diskret med en liten spets på toppen och den sjustegade dubbelkopplingslådan bläddrar närmast omärkligt bland växlarna. Det finns också en mindre, trecylindrig motor som pratar med raspig röst, som om den hade käkat sandpapper. Med den får man också en sexväxlad manuell låda vare sig man vill eller ej; dubbelkopplingslådan finns bara som tillval till den större motorn.

En dieselmotor på 136 hästkrafter finns också att välja, men Kia tror inte att den kommer att stå för någon större del av försäljningen. Dieselmotorns popularitet har fallit som en sten efter avslöjandet om somliga tillverkares kreativa certifieringsförfarande. Ja, jag pratar om dieselskandalen.

Höstlöven yr omkring bakom bilen på de uppländska småvägarna. Chassit är välbalanserat och tryggt, utan att vara tråkigt. Tvärt om, det är riktigt kul att smiska Kia genom kurvorna även om den svarar lite tillknäppt. Man har uppenbarligen lagt mycket tid och pengar på att ge fjädrar och stötdämpare väl utsorterade egenskaper och det har resulterat i att bilen rör sig på ett sätt som man inte alls har rätt att förvänta sig. Så jag låter bilen löpa fritt över Uppsalaslätten och nog svarar den med ett litet leende i mungiporna.

Tills det säger pip! För rätt vad det är tycker filhållningsassistenten att jag borde hålla i ratten och skräller till med en varning. Men jag håller ju i ratten. Sedan piper bilen igen och den här gången är det autobromsen som sätter upp handen när den tycker att jag skär kurvorna för snävt. Modern teknik må vara fantastisk, men ibland är den lite väl ängslig.

Då trivs systemen bättre med att lunka fram på motorvägen. Här kan filhållningsassistenten pyssla med sitt medan farthållaren håller i taktpinnen. Men kunde man inte ha fått en radarbaserad, adaptiv farthållare? Nu måste man själv hålla koll när lastbilarna vräker sig ut i omkörningsfilen. Kia, vi har ett i-landsproblem.

Men bortsett från små skönhetsfläckar är Sportswagon en övertygande produkt, långt mognare än vad koreanska bilar har varit förr. Visst, de har kunnat konkurrera med lågt pris och långa garantitider. Men nu konkurrerar de på allvar med sina produkter också. Kia Ceed kan man köpa för att den är en bra bil, helt enkelt, och i Sportswagon får man dessutom plats med det mesta. Sju års fabriksgaranti, det tillkommer bara som en välkommen bonus.

Läs fler provkörningar: Lexus NX 300h

FAKTA Kia Ceed Sportswagon 1,4 T-Gdi
MOTOR: Rak tvärmonterad 4-cylindrig turbo (bensin) med två överliggande kamaxlar. Fyra ventiler/cyl. Kompression 10,0:1. Volym 1 353 cm3. Max effekt 140 hk vid 6 000 varv/min. Max vridmoment 242 Nm vid 3 200 varv/min.
KRAFTÖVERFÖRING: 6-växlad manuell växellåda, framhjulsdrift.
PRESTANDA: Acceleration 0–100 km/h: 9,1 s. Toppfart 210 km/h.
MÅTT (cm) L/B/H: 460/180/147. Bagagevolym med baksätet uppfällt/nedfällt: 625/1 694 l.
TJÄNSTEVIKT: 1 419 kg.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

VW och Ford i global allians för transportfordon

Nu kommer de nya registreringsnumren

BMW Motorrad visar upp självkörande motorcykel

Under elektronikmässan Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas bjöd BMW Motorrad på show med den självkörande motorcykeln BMW R 1200 GS.

Laddbara bilar ökade med 52 procent förra året

Det finns nu totalt finns 68 805 laddbara bilar i trafik i Sverige vilket nästan är en fördubbling sedan förra årsskiftet.

Kinesiskt fastighetsbolag tar kontroll över Nevs

Volkswagen-koncernen satte nytt rekord 2018

Nyhetsbrev

Legenden återvänder

En helt ny Toyota GR Supra, femte generationen av Toyotas legendariska sportbil och den första globala GR-modellen från TOYOTA GAZOO Racing, har haft världspremiär på North American International Auto Show i Detroit.

Arkiv

Volvo Car Sverige förändrar sin ledningsgrupp

Volvo Car Sverige gör från och med den 1 februari ett par förändringar i företagets ledning och hos sina dotterbolag.

Dieselbilägare stämmer VW för avgasmanipulering

Olja från uttjänta däck kan fungera som drivmedel

Den pyrolysolja som Enviro utvinner från uttjänta däck kan användas som drivmedel. Det har RISE tillsammans med Enviro och Ragn-Sells kommit fram till i forskningsprojektet som startade i oktober 2017.

Förlust för Audi ifjol

Fler nya bilar klarar högre krav på autobroms

Folksams lista över 2019 års mest säkra och bränslesnåla bilmodeller innehåller skärpta krav för autobroms för fotgängare och filbytesvarnare och 40 bilmodeller har klarat de skärpta kraven. Det står för 15 procent av alla nybilar.

Idag presenterar Ford Motor Co. Och Volkswagen Group ett nytt samarbete

”Det kommer ta tid att laga väggen”

Nu är var tredje bil på Europas vägar vit

Ford vill dra ned i Europa Flera tusen jobb hotas

Ford Motor Co. drar ner verksamheten ordentligt i Europa. Tusentals anställda får gå samtidigt som olönsamma marknader lämnas. Detta för att vända förlusterna till vinst, rapporterar flera medier.

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Nytt släckmedel kan hejda bilbränders spridning

Ursprungligen är släckmedlet AVD (Aqueous Vermiculite Dispersion) framtaget för att släcka bränder i litiumjonbatterier. Men nya tester visar att AVD också kan användas för att hejda ett snabbt brandförlopp.

Bildar nytt företag inom grön el

KGK blir distributör för Launch diagnostik i Sverige

Bildelsstölder - stigande trend

Stölderna av bildelar har stadigt ökat sedan 2012, men 2018 kanske bjuder på ett trendbrott.

TEMA olja: Med varumärket som dörröppnare

Veoneer fick order för 56 milijarder kronor under 2018

Veoneer, Inc. uppnådde rekordhög orderingång för helåret 2018. Orderingången för 2018 beräknas totalt vara värd 5,9 miljarder USD, vilket motsvarar ett genomsnittligt ordervärde på mer än 1,2 miljarder USD per år.

Dieselskandalen långtifrån över

Ny UV-grundfyller från Basf

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

TEMA olja: De är världens 10 största oljejättar

Ny vd för Circle K Sverige AB

Högsby är Årets Bilkommun 2018

PowerCell i nytt samarbete med Bosch om bränslecellsstackar

Ny el-suv som kan ge Tesla Model X en match

Här är tekniken som ska sänka bränsletörsten med en tredjedel

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Se alla Företagens egna nyheter

Nokian Tyres förnyar sina däcketiketter – Framhäver kvalitet från Norden

Halvaxel till Saab och Opel

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Ny drivknut till Nissan X-Trail och Qashqai

Triscan hjälper grossister att utveckla verkstadssystem! Varför nu det?

HOUSEGARD brandsläckare Lithium

BEST BRAND in Aircon service

Knutkors till Land Rover och Range Rover

Drivaxel bak till BMW 5-serie

HBA är ny distributör av LAZER på den svenska marknaden

Högt i tak - Trånga golvytor?

Ny kardan till Audi och VW

Vägen till det mest omfattande sensorprogramet till eftermarknaden

Kopplings-kit DSG!

Lagersats till Ford differentialen!

Drivknut bak till Hyundai

Miljö- och Kemidagarna 2019: anmäl dig i januari och få rabatt!

Reparationskit till BMW diffen HAG215

Äkta oktanbooster för racing

LED arbetsbelysning

Ny drivknut till Hyundai

Ny Volvoaxel

Nytillverkad spridare till Opel

Hjullager med nav till Audi

Dieselpump till Renault

Sänd till en kollega

0.112