23948sdkhjf

PROVKÖRNING: Inte bara sju års garanti

PROVKÖRNING: I våras presenterades en helt ny generation av Kias storsäljare Ceed. Nu kommer den också som kombi med enormt bagageutrymme. Vi har provkört.

Ett stilla brus från dörrstolpen stör en smula när jag sitter i baksätet, på väg hemåt genom Roslagens gulnande landskap. Det är också för ögonblicket det enda som egentligen irriterar i nya Kia Ceed Sportswagon, för nog är resan ganska behaglig och man sitter förvånansvärt bra i baksätet. Visst, utrymmet för knäna är inte i limousinklass, men det räcker gott åt normalbyggda karlar.

I den här senaste generationen har Kia Ceed slopat den onödiga apostrofen i namnet, fått en mer vuxen och självsäker hållning och nu lanseras den också som kombi. Fast Kia kallar den för Sportswagon, för kombi låter inte lika kul. Kombikarossen är tre decimeter längre än den vanliga femdörrarsmodellen och bagageutrymmet är enormt – 625 liter enligt VDA.

Nog är den väl också en gnutta snyggare än förr. Fåfänga bilköpare väljer naturligtvis den mer coupéliknande ProCeed, men den här vanliga kombikarossen ser väl så stunsig ut. Ceed är en heleuropeisk affär, utvecklad i tyska Frankfurt och tillverkad i slovakiska Žilina. Namnet Ceed är också en sammanslagning av den europeiska ekonomiska gemenskapen CEE och orden ”europeisk design”.

Läs fler provkörningar: Lexus NX 300h

Självsäkerheten går igen på insidan. Man slår sig ner i omfamnande säten som man sitter förvånande bekvämt i och klädseln, här tillvalet halvläder, är trevligare än vad man har vant sig vid i Kia. Brukar inte de ha någon underlig halvgummiklädsel? Kia har lyft sin interiördesign ordentligt.

Men här finns inga digitala instrument, inga myriader med knappar och menyer för inställning av olika körprogram. Kia håller sig på en enkel och lättbegriplig nivå och verkar ha koncentrerat sig på att skapa en fungerande förarmiljö. Panelens fejkläder känns övertygande och knappar och reglage känns som i vilken finbil som helst.

Motorn, en 1,4 liter stor, fyrcylindrig bensinare, är en typisk vardagsmotor. Den jobbar diskret med en liten spets på toppen och den sjustegade dubbelkopplingslådan bläddrar närmast omärkligt bland växlarna. Det finns också en mindre, trecylindrig motor som pratar med raspig röst, som om den hade käkat sandpapper. Med den får man också en sexväxlad manuell låda vare sig man vill eller ej; dubbelkopplingslådan finns bara som tillval till den större motorn.

En dieselmotor på 136 hästkrafter finns också att välja, men Kia tror inte att den kommer att stå för någon större del av försäljningen. Dieselmotorns popularitet har fallit som en sten efter avslöjandet om somliga tillverkares kreativa certifieringsförfarande. Ja, jag pratar om dieselskandalen.

Höstlöven yr omkring bakom bilen på de uppländska småvägarna. Chassit är välbalanserat och tryggt, utan att vara tråkigt. Tvärt om, det är riktigt kul att smiska Kia genom kurvorna även om den svarar lite tillknäppt. Man har uppenbarligen lagt mycket tid och pengar på att ge fjädrar och stötdämpare väl utsorterade egenskaper och det har resulterat i att bilen rör sig på ett sätt som man inte alls har rätt att förvänta sig. Så jag låter bilen löpa fritt över Uppsalaslätten och nog svarar den med ett litet leende i mungiporna.

Tills det säger pip! För rätt vad det är tycker filhållningsassistenten att jag borde hålla i ratten och skräller till med en varning. Men jag håller ju i ratten. Sedan piper bilen igen och den här gången är det autobromsen som sätter upp handen när den tycker att jag skär kurvorna för snävt. Modern teknik må vara fantastisk, men ibland är den lite väl ängslig.

Då trivs systemen bättre med att lunka fram på motorvägen. Här kan filhållningsassistenten pyssla med sitt medan farthållaren håller i taktpinnen. Men kunde man inte ha fått en radarbaserad, adaptiv farthållare? Nu måste man själv hålla koll när lastbilarna vräker sig ut i omkörningsfilen. Kia, vi har ett i-landsproblem.

Men bortsett från små skönhetsfläckar är Sportswagon en övertygande produkt, långt mognare än vad koreanska bilar har varit förr. Visst, de har kunnat konkurrera med lågt pris och långa garantitider. Men nu konkurrerar de på allvar med sina produkter också. Kia Ceed kan man köpa för att den är en bra bil, helt enkelt, och i Sportswagon får man dessutom plats med det mesta. Sju års fabriksgaranti, det tillkommer bara som en välkommen bonus.

Läs fler provkörningar: Lexus NX 300h

FAKTA Kia Ceed Sportswagon 1,4 T-Gdi
MOTOR: Rak tvärmonterad 4-cylindrig turbo (bensin) med två överliggande kamaxlar. Fyra ventiler/cyl. Kompression 10,0:1. Volym 1 353 cm3. Max effekt 140 hk vid 6 000 varv/min. Max vridmoment 242 Nm vid 3 200 varv/min.
KRAFTÖVERFÖRING: 6-växlad manuell växellåda, framhjulsdrift.
PRESTANDA: Acceleration 0–100 km/h: 9,1 s. Toppfart 210 km/h.
MÅTT (cm) L/B/H: 460/180/147. Bagagevolym med baksätet uppfällt/nedfällt: 625/1 694 l.
TJÄNSTEVIKT: 1 419 kg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063