23948sdkhjf

PROVKÖRNING: Inte bara sju års garanti

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

PROVKÖRNING: I våras presenterades en helt ny generation av Kias storsäljare Ceed. Nu kommer den också som kombi med enormt bagageutrymme. Vi har provkört.

Ett stilla brus från dörrstolpen stör en smula när jag sitter i baksätet, på väg hemåt genom Roslagens gulnande landskap. Det är också för ögonblicket det enda som egentligen irriterar i nya Kia Ceed Sportswagon, för nog är resan ganska behaglig och man sitter förvånansvärt bra i baksätet. Visst, utrymmet för knäna är inte i limousinklass, men det räcker gott åt normalbyggda karlar.

I den här senaste generationen har Kia Ceed slopat den onödiga apostrofen i namnet, fått en mer vuxen och självsäker hållning och nu lanseras den också som kombi. Fast Kia kallar den för Sportswagon, för kombi låter inte lika kul. Kombikarossen är tre decimeter längre än den vanliga femdörrarsmodellen och bagageutrymmet är enormt – 625 liter enligt VDA.

Nog är den väl också en gnutta snyggare än förr. Fåfänga bilköpare väljer naturligtvis den mer coupéliknande ProCeed, men den här vanliga kombikarossen ser väl så stunsig ut. Ceed är en heleuropeisk affär, utvecklad i tyska Frankfurt och tillverkad i slovakiska Žilina. Namnet Ceed är också en sammanslagning av den europeiska ekonomiska gemenskapen CEE och orden ”europeisk design”.

Läs fler provkörningar: Lexus NX 300h

Självsäkerheten går igen på insidan. Man slår sig ner i omfamnande säten som man sitter förvånande bekvämt i och klädseln, här tillvalet halvläder, är trevligare än vad man har vant sig vid i Kia. Brukar inte de ha någon underlig halvgummiklädsel? Kia har lyft sin interiördesign ordentligt.

Men här finns inga digitala instrument, inga myriader med knappar och menyer för inställning av olika körprogram. Kia håller sig på en enkel och lättbegriplig nivå och verkar ha koncentrerat sig på att skapa en fungerande förarmiljö. Panelens fejkläder känns övertygande och knappar och reglage känns som i vilken finbil som helst.

Motorn, en 1,4 liter stor, fyrcylindrig bensinare, är en typisk vardagsmotor. Den jobbar diskret med en liten spets på toppen och den sjustegade dubbelkopplingslådan bläddrar närmast omärkligt bland växlarna. Det finns också en mindre, trecylindrig motor som pratar med raspig röst, som om den hade käkat sandpapper. Med den får man också en sexväxlad manuell låda vare sig man vill eller ej; dubbelkopplingslådan finns bara som tillval till den större motorn.

En dieselmotor på 136 hästkrafter finns också att välja, men Kia tror inte att den kommer att stå för någon större del av försäljningen. Dieselmotorns popularitet har fallit som en sten efter avslöjandet om somliga tillverkares kreativa certifieringsförfarande. Ja, jag pratar om dieselskandalen.

Höstlöven yr omkring bakom bilen på de uppländska småvägarna. Chassit är välbalanserat och tryggt, utan att vara tråkigt. Tvärt om, det är riktigt kul att smiska Kia genom kurvorna även om den svarar lite tillknäppt. Man har uppenbarligen lagt mycket tid och pengar på att ge fjädrar och stötdämpare väl utsorterade egenskaper och det har resulterat i att bilen rör sig på ett sätt som man inte alls har rätt att förvänta sig. Så jag låter bilen löpa fritt över Uppsalaslätten och nog svarar den med ett litet leende i mungiporna.

Tills det säger pip! För rätt vad det är tycker filhållningsassistenten att jag borde hålla i ratten och skräller till med en varning. Men jag håller ju i ratten. Sedan piper bilen igen och den här gången är det autobromsen som sätter upp handen när den tycker att jag skär kurvorna för snävt. Modern teknik må vara fantastisk, men ibland är den lite väl ängslig.

Då trivs systemen bättre med att lunka fram på motorvägen. Här kan filhållningsassistenten pyssla med sitt medan farthållaren håller i taktpinnen. Men kunde man inte ha fått en radarbaserad, adaptiv farthållare? Nu måste man själv hålla koll när lastbilarna vräker sig ut i omkörningsfilen. Kia, vi har ett i-landsproblem.

Men bortsett från små skönhetsfläckar är Sportswagon en övertygande produkt, långt mognare än vad koreanska bilar har varit förr. Visst, de har kunnat konkurrera med lågt pris och långa garantitider. Men nu konkurrerar de på allvar med sina produkter också. Kia Ceed kan man köpa för att den är en bra bil, helt enkelt, och i Sportswagon får man dessutom plats med det mesta. Sju års fabriksgaranti, det tillkommer bara som en välkommen bonus.

Läs fler provkörningar: Lexus NX 300h

FAKTA Kia Ceed Sportswagon 1,4 T-Gdi
MOTOR: Rak tvärmonterad 4-cylindrig turbo (bensin) med två överliggande kamaxlar. Fyra ventiler/cyl. Kompression 10,0:1. Volym 1 353 cm3. Max effekt 140 hk vid 6 000 varv/min. Max vridmoment 242 Nm vid 3 200 varv/min.
KRAFTÖVERFÖRING: 6-växlad manuell växellåda, framhjulsdrift.
PRESTANDA: Acceleration 0–100 km/h: 9,1 s. Toppfart 210 km/h.
MÅTT (cm) L/B/H: 460/180/147. Bagagevolym med baksätet uppfällt/nedfällt: 625/1 694 l.
TJÄNSTEVIKT: 1 419 kg.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Nu öppnar Porsche Center Helsingborg –igen

Den 1 december öppnar Porsche Center Helsingborg i helt nybyggda lokaler. Därmed är Porsche Center på allvar tillbaka i Helsingborg. Förra gången var 2004-2009. Den nya satsningen skapar mellan 15 och 20 nya arbetstillfällen.

SFVF varnar för oseriösa hjulskiftare

Calix Quick Clip

Tenneco blir ny huvudägare i Öhlins Racing

VW satsar på samproduktion av flera varumärken

Svensk seger i säsongens sista Lamborghini Super Trofeo Pro-Am

I säsongens allra sista race tog den skandinaviska duon med Simon Larsson och Dennis Lind segern i Pro-Am klassen på italienska Vallelunga utanför Rom.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Skandal i bilvärlden Carlos Ghosn anklagas för ekonomisk brottslighet

En av världens främsta bilchefer, Carlos Ghosn, vd för Renault och styrelseordförande i Nissan, har gripits i Japan. Även Greg Kelly, HR-chef i Nissan har gripits.

Arkiv

Volvo Cars, BMW och Tesla premiärvisar nya modeller på eCarExpo

AB Volvo stämmer Scania på 10 miljoner

VW:s implementering av e-strategin får stor betydelse för de anställda

Mercedes på digitaliseringsresa genom Sverige

Låg framtidstro för dieseldrivna fordon

Fullt krig om köparna mellan begagnade bil-sajter

PSI Motor satsar för framtiden

1

Hjälp oss att utveckla MotorMagasinet

Delta i vår läsarundersökning! Vi skulle gärna vilja att du tar chansen att påverka och utveckla innehållet i MotorMagasinet.

De vill förvara däcken på vagnar

Branschmöte om allvarliga säkerhetsrisker kring e-fordon

Säkerhetsfrågor kring e-fordon har diskuterats på ett stormöte i Kista med representanter för delar av fordonsbranschen, Volvo, Scania, Dafo, Fogmaker, SFVF m fl. Bakom arrangemanget stod forskningsinstitutet RISE.

Vianor lockades av däck på vagn

TEMA VERKSTADSUTRUSTNING: När Vianor skulle byta ut sina gamla pallställage föll valet på däcksställ från Optimel. Anledningen var lösningen med vagnar i botten av ställen.

2

Fordonsutbildning garanterar elever provanställning i sex månader

ProMeister Solutions och Lärande i Sverige tar nästa steg i framgångsrikt utbildningssamarbete och garanterar alla elever jobb.

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Zlatan delade ut Volvo Car-stipendium på 1 miljon till idrottsföreningen Grunden Bois

Bilister "knuffar" undan tvåhjulingar från p-platser

Parkeringsskadorna för MC ökar nu i Stockholms stad. Tidigare har man trängt ihop sig i MC-rutorna för att så många som möjligt ska få plats. Där har man varit fredad från parkeringsskador. Nu är situationen förändrad. Och bilägarna är irriterade på att tvåhjulingar tar upp hela p-rutor.

SFVF i nytt avtal med Branschkontroll

Sveriges Fordonsverkstäders Förening har ingått avtal med Branschkontroll för att utföra samtliga tekniska kontroller av alla Certifierad Verkstad samt Eurogarant.

Ford lanserar nytt supermaterial

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Här är jobben som behöver tillsättas i Skåne fram till 2020

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Anna Widholm är Årets Lackerare

Årets Ledare är John Marnell, vd på JBil

Se alla Företagens egna nyheter

Efterkontroll – för säkerhetens skull

Senaste specifikationerna för John Bean hjulinställare

Parkeringssensorer - ny produktgrupp hos Triscan

Driftsäker DC/DC omvandlare 24 volt till 13,8 volt

28 ColorGlo specialister på årets möte

MERCEDES-BENZ godkänner Lukoil.

TENNECO signs definitive agreement to acquire ÖHLINS RACING A.B

Startproblem och bristande dragkraft på PSA 1.6 HDI?

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Utökat sortiment på fram / bakvagn

LED arbetsbelysning

Drester GP Filter eQ från Hedson

Utveckling och investering i Triscans gasfjäderproduktion

En livfylld marknadsplats

-Spelar startmotorns kuggantal någon roll vid byte?-

Bannerbow

Män, yrke och cancer - movemberkampanj

LED arbetsbelysning 40 W med värmelins

Aktuell statistik om däck

Drivaxel till Kia Ceed

Ditt ljus i höstmörkret

Extraljusramp på hela 270W

Olja- och filterpaket till DSG

Intelligenta vattenpumpar från Schaeffler

Dubbelkopplingar från LuK

Sänd till en kollega

0.251