23948sdkhjf

Eurogarant redo att lanseras i Sverige

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Kvalitetsledningssystemet Eurogarant röner stora framgångar i Tyskland och styrdokumenten är nu färdiga för Sverige. Magno Bilskadecenter i Göteborg är först ut och inväntar sin certifiering.


 Magno Bilskadecenter i Göteborg är tidigt ute och jobbar på sin certifiering.

— Att följa en gemensam standard löser många av branschens kvalitetsproblem, säger delägaren Fredrik Andersson.
Under fyra år har försäkringsbranschen utfört gemensamma stickprovskontroller på närmare 80 större skadeverkstäder runt om i landet. Drygt var tredje bilreparation brister i kvaliteten och ofta handlar det om rent slarv från verkstadens sida.

– I år är resultat bättre än tidigare kontrollperioder men fortfarande är det långt kvar till en acceptabel nivå, konstaterar Anders Edvardsson, projektledare hos Trafikförsäkringsföreningen som samordnar insatsen.

Skadebranschens aktörer har under många år försökt att lösa problemet utan att lyckas. MRF och BIL Sweden kom nyligen med uppdaterade riktlinjer för skadeverkstäder som är ett sätt att stötta verkstäder som vill nå en högre kvalitet. Andra exempel är Kontrollerad Skadeverkstad,  If-certifierad skadeverkstad och Länsförsäkringars Lupin-certifikat som av vissa plåt- och lackverkstäder kallas för trams- och pappersprodukter.

Att samla alla plåt- och lackverkstäder under en gemensam branschstandard ses som den bästa lösningen av SFVF. Kvalitetsstandarden Eurogarant har tagits fram av den internationella organisationen AIRC (Association Internationale des Reparateurs Carrosserie). Ett omfattande miljö- och kvalitetsledningssystem som etablerades i Tyskland redan på 80-talet. I Danmark har Eurogarant funnits sedan 2012 genom branschorganisationen SKAD försorg där Thomas Krebs är vd.

— Största fördelen med Eurogarant är att vi garanterar att fordonet repareras korrekt enligt tillverkarens anvisningar, då kan vi samtidigt garantera bilägarens säkerhet, säger Thomas Krebs.

Förutom att optimera hela skadeprocessen ställer Eurogarant även krav på utbildning och utrustning.

— I dag är vi ensamma om att uppfylla biltillverkarens krav på reparationsdokument och använder utrustning som lever upp till deras tekniska krav gällande exempelvis svetsning och nitning, intygar Thomas Krebs som är kritisk mot försäkringsbolagens sätt att arbeta i Danmark.

— Just nu är trettio verkstäder anslutna till Eurogarant men vi upplever en tuff konkurrens från de stora försäkringsbolagen. Tyvärr pratar de om kvalitet och säkerhet men de vill inte betala vad det kostar, mycket av vårt arbete går åt till att upplysa dem om att de gör fel, säger han.

I Sveriges har Trygg Hansa, som första svenskt försäkringsbolag, ställt sig bakom Eurogarant. Här drivs införandet av nämnda SFVF och vd Bo Ericsson.

— Att följa ett miljö- och kvalitetsledningssystem är en väsentlig skillnad jämfört med att genomföra kontroller, säger Bo Ericsson som hellre ser en gemensam branschstandard än att försäkringsbolagen tar fram egna spelregler utan någon form av kontrollprogram.

— Vi vill att Eurogarant ska vara den rådande standarden inom Sverige som försäkringsbolag och generalagenter ställer sig bakom, det blir både enklare och billigare för de drygt 800 plåt- och lackverkstäder som det handlar om i Sverige. Därför vill vi bjuda in samtliga berörda i början på nästa år och diskutera hur vi ska göra det möjligt att ha en standard och vad den ska innehålla. Eurogarant är idag det enda kvalité och miljöledningssystem som omfattar både plåt och lack. Med tanke på de undersökningar som ligger till grund ser vi att hälften handlar om lack och knappt något om plåt arbete säger Bo Ericsson.

Styrdokumenten för EUROGARANT svenska version är nu färdiga och de tekniska kontrollerna sköts av Branschkontroll AB. Antalet verkstäder som ska vara anslutna till 2020 hoppas SFVF kommer att ligga på cirka 70 stycken.

Magno Bilskadecenter i Göteborg är en skadeverkstad som var den första i Sverige med att starta sin certifieringsprocess där Fredrik Andersson är en av delägarna

— För oss blir det betydligt enklare att arbeta med en certifiering som är anpassad för fordonsbranschens behov jämfört med till exempel ISO 14001. Att så många sluter upp bakom en gemensam standard är också positivt, säger han.

— Med en standard har vi större chans att lösa dagens kvalitetsproblem.


Bildtexter

Thomas Krebs är vd för danska branschföreningen SKAD. Här i Eurogarants monter på Automechanika.


Eurogarant i korthet:

Enda standarden som täcker både färg och kaross.

Enda europeiska standarden inom sitt område.

Arbetar med biltillverkarens instruktioner och alla bilmärken

Ger tre års garanti på kaross- och två års garanti på lackenarbeten.

Används i dag av verkstäder i EU, USA och Japan.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bantad teknik från KTH kan ge lyft för autonoma fordon

För autonoma fordon är lidar, light detection and ranging, en avgörande komponent i den teknik som känner av hur omgivningen ser ut. Nu har forskare vid KTH utvecklat lidar-teknik som är betydligt billigare att tillverka, lättare och mer resurssnål än tidigare varianter.

Antalet efterlysta personbilar minskar i Sverige

Motormännen varnar för bristande konstruktion hos Volvo-motorer

MOTORHISTORIA: När en greve utmanade Ferrari

En stormrik italiensk greve försökte en gång i tiden utmana självaste Ferrari. Nu ska prototyperna säljas på auktion.

Nissens Automotive expanderar sitt utbildningskoncept med online

Kraftig ökning av försäkringsbedrägerier inom motorskador och trafikolyckor

Under 2018 genomförde de svenska sakförsäkringsbolagen 7 462 bedrägeriutredningar. Det är en ökning med 7 procent. Utredningarna ledde till att bolagen avböjde utbetalningar till ett värde av 480 miljoner kronor. Det visar den senaste statistiken över försäkringsbedrägerier frånLarmtjänst.

Nyhetsbrev

Opel Sverige flyttar huvudkontoret till Malmö

Arkiv

31 personer omkom i januaritrafiken på väg

Under januari månad i år omkom 31 personer och 1 489 skadades i vägtrafiken (140 svårt skadade och 1 349 lindrigt skadade). Det visar de preliminära uppgifter som inkommit till Transportstyrelsen den 15 februari. Det är 18 fler omkomna än under januari förra året.

Tänak vann Svenska Rallyt Johan Kristoffersson trea i WRC2

Ott Tänak från Estland vann årets Rally Sweden WRC före E. Lappi från Finland och med belgaren T. Neuville på tredje plats. Svenske Pontus Tidemand kom på 8:e plats.

1

Är världen redo för den självkörande revolutionen?

BMW M kommer med helt nya X-modeller

"Husbilsteknikern behöver vara tusenkonstnär"

Nya yrkeshögskoleutbildningar för husbils- och husvagnstekniker kan snart bli verklighet. Att jobba med husbilar ställer bitvis nya och andra krav på fordonsteknikern, menar SFVF:s vd Bo Ericsson.

Kärvare tider för Mekonomen som slopar utdelningen

CHEF-intervjun: ”Jag mår inte bra om inte jag får vara i verkstaden ibland”

1

Finsk bildelsjätte biter sig fast i Sverige

Drivknuten.se blir svensk representant för Febest

Specialisterna på delar för drivlinan, Drivknuten.se, blir ny officiell svensk representant för Febest Auto Parts. Det innebär ett stort tillskott på bildelar i högsta kvalitet som kompletterar Drivknuten´s sortiment.

Elbilsförares räckviddsångest oftast obefogad

När temperaturen sjunker nära noll minskar körsträckan hos elbilar, eftersom bilarnas batterier påverkas av kylan. Men farhågorna om att man som nybliven elbilsägare ska åka på en ”räckviddssmäll” på svenska vintervägar är ofta överdrivna, skriver försäkringsbolaget Ifs motorexpert Johan Granholm.

Ny rapport gör tummen upp för BMW:s framtid

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

1

Därför är brinnande gasbilar svåra att släcka

Skatteverket ska kolla bilverkstäder i jakten på svartarbete

I år fortsätter Skatteverket granskningen av branscher där risken för svartarbete är stor. Det gäller branscher som bilverkstäder och restauranger samt skönhetsbranschen och byggsektorn.

SFVF har bjudit in den nye konsumentansvarige ministern till verkstadsbesök

Landets nya civilminister, som också har ansvar för konsumentfrågorna, Ardalan Shekarabi (S) har ställt sig positiv till att besöka en verkstad för att få mer information om hur bilverkstadsbranschen fungerar.

Exclusive Cars väljer Dekra för sin kvalitetsutveckling

Renault godkänner HVO 100

Gratis app ger rätt oljekvalitet

”Man måste vara snabb på bollen”

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Teknikens Världs PeO Kjellström död

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

Ny vd för Circle K Sverige AB

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Högsby är Årets Bilkommun 2018

Ny UV-grundfyller från Basf

TEMA olja: De är världens 10 största oljejättar

Se alla Företagens egna nyheter

Avgaskylare

Nyckelmärkning och -hantering

Ledlenser - ATEX produkter

Fabriksrenoverad original dieselspridare till Volvo

Ny drivaxel till Volvo och Ford

Nya produkter till Jaguar, Land Rover och Scania

Bärarmar till Nissan Qashqai, 07-13

Linear 6 Elite - LAZER

Nya inre drivknutar till VW Transporter och Multivan T5

Ny drivknut till Dacia och Renault

MVS AB lanserar nytt sortiment av elbilsladdare

Kardanaxel till BMW X3

Flexiblare lagring för pallar och långgods

TriSys kundcase - CB Auto

Inspektionslampa

Nadine Kåmark siktar på VM-guld

Dieselpump till Jaguar och Ford

Winassist teknikerapp är här!

Zero Waste - där inget går till spillo

Extraljus 9"

Sänkt pris på BMW- och Mercedesaxlar

Här "printar" vi logotypes enligt kundens önskemål

Intelligenta och digitala registreringsskyltar

Hur man monterar bananformad spiralfjädrar korrekt

Silikondamasker åter i lager!

Sänd till en kollega

0.111