23948sdkhjf

Eurogarant redo att lanseras i Sverige

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Kvalitetsledningssystemet Eurogarant röner stora framgångar i Tyskland och styrdokumenten är nu färdiga för Sverige. Magno Bilskadecenter i Göteborg är först ut och inväntar sin certifiering.


 Magno Bilskadecenter i Göteborg är tidigt ute och jobbar på sin certifiering.

— Att följa en gemensam standard löser många av branschens kvalitetsproblem, säger delägaren Fredrik Andersson.
Under fyra år har försäkringsbranschen utfört gemensamma stickprovskontroller på närmare 80 större skadeverkstäder runt om i landet. Drygt var tredje bilreparation brister i kvaliteten och ofta handlar det om rent slarv från verkstadens sida.

– I år är resultat bättre än tidigare kontrollperioder men fortfarande är det långt kvar till en acceptabel nivå, konstaterar Anders Edvardsson, projektledare hos Trafikförsäkringsföreningen som samordnar insatsen.

Skadebranschens aktörer har under många år försökt att lösa problemet utan att lyckas. MRF och BIL Sweden kom nyligen med uppdaterade riktlinjer för skadeverkstäder som är ett sätt att stötta verkstäder som vill nå en högre kvalitet. Andra exempel är Kontrollerad Skadeverkstad,  If-certifierad skadeverkstad och Länsförsäkringars Lupin-certifikat som av vissa plåt- och lackverkstäder kallas för trams- och pappersprodukter.

Att samla alla plåt- och lackverkstäder under en gemensam branschstandard ses som den bästa lösningen av SFVF. Kvalitetsstandarden Eurogarant har tagits fram av den internationella organisationen AIRC (Association Internationale des Reparateurs Carrosserie). Ett omfattande miljö- och kvalitetsledningssystem som etablerades i Tyskland redan på 80-talet. I Danmark har Eurogarant funnits sedan 2012 genom branschorganisationen SKAD försorg där Thomas Krebs är vd.

— Största fördelen med Eurogarant är att vi garanterar att fordonet repareras korrekt enligt tillverkarens anvisningar, då kan vi samtidigt garantera bilägarens säkerhet, säger Thomas Krebs.

Förutom att optimera hela skadeprocessen ställer Eurogarant även krav på utbildning och utrustning.

— I dag är vi ensamma om att uppfylla biltillverkarens krav på reparationsdokument och använder utrustning som lever upp till deras tekniska krav gällande exempelvis svetsning och nitning, intygar Thomas Krebs som är kritisk mot försäkringsbolagens sätt att arbeta i Danmark.

— Just nu är trettio verkstäder anslutna till Eurogarant men vi upplever en tuff konkurrens från de stora försäkringsbolagen. Tyvärr pratar de om kvalitet och säkerhet men de vill inte betala vad det kostar, mycket av vårt arbete går åt till att upplysa dem om att de gör fel, säger han.

I Sveriges har Trygg Hansa, som första svenskt försäkringsbolag, ställt sig bakom Eurogarant. Här drivs införandet av nämnda SFVF och vd Bo Ericsson.

— Att följa ett miljö- och kvalitetsledningssystem är en väsentlig skillnad jämfört med att genomföra kontroller, säger Bo Ericsson som hellre ser en gemensam branschstandard än att försäkringsbolagen tar fram egna spelregler utan någon form av kontrollprogram.

— Vi vill att Eurogarant ska vara den rådande standarden inom Sverige som försäkringsbolag och generalagenter ställer sig bakom, det blir både enklare och billigare för de drygt 800 plåt- och lackverkstäder som det handlar om i Sverige. Därför vill vi bjuda in samtliga berörda i början på nästa år och diskutera hur vi ska göra det möjligt att ha en standard och vad den ska innehålla. Eurogarant är idag det enda kvalité och miljöledningssystem som omfattar både plåt och lack. Med tanke på de undersökningar som ligger till grund ser vi att hälften handlar om lack och knappt något om plåt arbete säger Bo Ericsson.

Styrdokumenten för EUROGARANT svenska version är nu färdiga och de tekniska kontrollerna sköts av Branschkontroll AB. Antalet verkstäder som ska vara anslutna till 2020 hoppas SFVF kommer att ligga på cirka 70 stycken.

Magno Bilskadecenter i Göteborg är en skadeverkstad som var den första i Sverige med att starta sin certifieringsprocess där Fredrik Andersson är en av delägarna

— För oss blir det betydligt enklare att arbeta med en certifiering som är anpassad för fordonsbranschens behov jämfört med till exempel ISO 14001. Att så många sluter upp bakom en gemensam standard är också positivt, säger han.

— Med en standard har vi större chans att lösa dagens kvalitetsproblem.


Bildtexter

Thomas Krebs är vd för danska branschföreningen SKAD. Här i Eurogarants monter på Automechanika.


Eurogarant i korthet:

Enda standarden som täcker både färg och kaross.

Enda europeiska standarden inom sitt område.

Arbetar med biltillverkarens instruktioner och alla bilmärken

Ger tre års garanti på kaross- och två års garanti på lackenarbeten.

Används i dag av verkstäder i EU, USA och Japan.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Årets bilverkstad i Blekinge

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Nyhetsbrev

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Arkiv

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Volvo har krympt motorutbudet

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

90 år med fönsterhissen

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Ny främre kardan till Toyota

Ny dieselpump till Mercedes Sprinter

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Sänd till en kollega

0.181