23948sdkhjf

Arbetsmiljöverket ökar tillsynen på fordonsbranschen

Arbetsmiljöverket (AV) har en tillsynsaktiviteten (SAM-Ergo) som inspekterar ett stort antal arbetsställen som bl a håller på med däckbyten. AV började med inspektionerna i slutet av maj månad 2018.

Dessutom har SFVF gjort ett stort antal anmälningar mot verkstäder där vi fått information om att allt ”står inte rätt till”. Det råder också okunskap om att en arbetsgivare som utstationerar sina arbetstagare i Sverige ska se till att följa de svenska lagarna om arbetsmiljö, arbetstider, semester, föräldraledighet och diskriminering.

-Även här har branschen problem, det får vi rapport om i princip dagligen, säger Bo Ericsson vd för SFVF och ordförande i Verkstadsföretagarna. En utstationerad arbetstagare i Sverige är en person som vanligtvis arbetar i ett annat land men skickas till Sverige av sin arbetsgivare för att arbeta här under en begränsad tid. En arbetsgivare som utstationerar sina arbetstagare i Sverige har sitt säte i ett annat land och tillhandahåller tjänster över gränserna. Arbetsgivaren utstationerar sina arbetstagare i Sverige under begränsad tid.

Det pågår även flera andra projekt och tillsynsaktiviteter inom Arbetsmiljöverket, t ex ”Osunt konkurrens” där Arbetsmiljöverket gör oanmälda inspektioner på arbetsställen tillsammans med andra myndigheter, t ex Skatteverket och Gränspolisen.

-Jag gläds åt att SFVF har en bra relation även med AV och att vi kan få göra vår röst hörd, säger Bo Ericsson.

-Att vi tillsammans med våra samarbetspartners (SINF) fick möjligheten att vara med i arbetet att se över AFS 1998:8 (Föreskriften för arbete i motorbranschen) är också väldigt bra. Föreskrifterna gäller arbete med fordon och motorer, till exempel reparation, tvättning och skrotning. Föreskrifter brukar ses över var femte år men denna har inte setts över sedan 1999 och det är inte så bra, säger Bo Ericsson.

Nu ska SFVF träffa projektgruppen för SAM-Ergo tillsammans med representanter för däckverkstäder och verkstadskedjor i början av 2019. Då kommer man också ställa som krav att alla arbetsmiljömyndigheter i EU:s medlemsländer gör inspektioner på bemanningsföretag och deras kundföretag.

-Det finns en pilotverksamhet som kallas CBE = Cross Border Enforcement och dessa vill vi tipsa säger Bo Ericsson.

-Vi vet att Arbetsmiljömyndigheten i ett land inspekterar bemanningsföretag i sitt land och myndigheten i ett annat land inspekterat kundföretaget – företag som hyr in arbetstagare från andra länder. Vi känner till att det är osund konkurrens bl a från några baltiska bemanningsföretag som hyr ut personal till en franchisekedja i Sverige, avslutar Bo Ericsson.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078