23948sdkhjf

”Vi kommer få se digitala serviceproviders”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Mera aktivt dra in kunderna från de digitala marknadsplatserna till den egna hemsidan. Så kan bilhandlarna sälja fler kringtjänster.

Hans Nivard och Karl Vilhelm Lundin jobbar på företaget Internal Cars som bland annat tillhandahåller digitala system för budhantering vid bilauktioner och akriv- och administreringsprogram för tester av begagnade bilar. De tror att ett viktigt framgångsrecept för bilhandlarna är att sälja fler produkter och tjänster digitalt.

Vilken ser ni som den största utmaningen för en begagnathandlare i dag?
Hans Nivard:
– Den stora mängden privatleasingbilar som kom tillbaka var en stor oro för handlarna, men blev inte riktigt det problem som man befarade att de skulle bli. Det var tack vare valutakurser och fler exportkanaler. Men om valutakursen förändras eller det sker förändringar i regler eller skatter, så att en större andel av leasingbilarna inte är lika attraktiva för export längre, så kommer andrahandsvärdena på de modellerna och liknande modeller att gå ner kraftigt, och då blir det ett överutbud.

Vilka tror ni är de viktigaste kommunikations- och marknadsföringskanalerna för handlarna framöver?
Karl Vilhelm Lundin:
– Blocket och Wayke är i dag de stora leads-genererarna.
Hans Nivard:
– Vi var i USA för att titta lite på detta, och där såg vi att en väldigt stor andel av kunderna kommer via deras motsvarighet till Blocket – Cars.com – men att handlarna där jobbar jättehårt med att få över kunderna från sökmotorerna till den egna sajten, för att kunna leverera mer information, sälja på kunderna ytterligare tjänster och framför allt för att kunna få igång en dialog med kunden.
– Om du går in på sajten hos exempelvis Holmgrens Bil så poppar det upp en dialogruta där man som besökare inbjuds att ställa frågor till eller diskutera med deras personal. Vi träffade en handlare i USA som hade 80 dialoger på hemsidan igång samtidigt. ”Jag måste jobba på det här sättet”, sade handlaren till oss. Och hotellen försöker på samma sätt också att flytta kunderna från sajten Booking.com till sina egna hemsidor. Handlarna kommer helt enkelt behöva försöka skapa egna mertjänster i sina egna kanaler.

Men behöver inte handlarna behöva anställa personal som jobbar enbart med kommunikation över nätet?
Hans Nivard:
– Jo, det tror jag. Vi kommer säkert att få se speciella serviceproviders hos de större handlarna. De större företagen kommer nog anställa egna, medan de mindre handlarna inte kommer ha råd utan köpa in den tjänsten på konsultbasis.
Karl Vilhelm Lundin:
– En nyckelfaktor är nog kringtjänsterna som man paketerar runt produkten – bilen – eftersom det blir allt svårare att konkurrera med priset.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

Arkiv

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

Elbilsföretaget Uniti som inte börjat bygga någon bil ännu värderas till 1 miljard kronor

UNITI blir FundedByMe:s första officiella så kallade unicorn efter att ha värderats till över en miljard SEK i sin senaste finansieringsrunda.

Rekordökning för laddbara bilar i november

Marknaden för laddbara bilar tog ett rejält kliv framåt under november, med stora ökningar för flera elbilsmodeller. Under månaden ökade beståndet med 2 549 laddbara bilar, med god marginal den högsta ökningen någon enskild månad.

Autoliv befarar EU-böter på nära 2 miljarder kronor

Autoliv har utretts för konkurrenshämmande beteende inom EU. Företaget dömdes till böter tidigare i år men nu befarar Autoliv att man kommer att få ytterligare böter.

De löser billogistiken för branschen

Att serva, reparera och handla med bilar handlar delvis om att lösa ett logistikpussel – både för bilföretagen och kunderna. Detta har företaget Tidler förstått. Nu är man på väg att revolutionera branschen.

Ökad risk när litiumjonbatterier i elbilar skadas

DEKRA är klart som kontrollföretag för Godkänd Bilverkstad

DEKRA är nytt kontrollföretag för Godkänd Bilverkstad. Det innebär att de verkstäder som redan i dag är anslutna till deras kvalitetskoncept DVK, DEKRA Verkstadskvalitet – som bygger på opartiska stickprovskontroller av utfört verkstadsarbete – får tillgodoräkna sig kontrollerna för Godkänd Bilverkstad.

Danska verkstäder polisanmälda för olaglig chip-trimning

Autoexperten Sverige AB och KG Knutsson Verkstad AB blir medlemmar i MRF

Autoexperten Sverige och KG Knutsson Verkstad har sökt och antagits som medlemmar i MRF, Motorbranschens riksförbund.

Jul-månad igen och då tror många att bilen har blivit stulen

I december glömmer många bilister bort var de ställt bilen. Fullspäckat schema och labyrintiska parkeringshus i julhandeln gör att många bilägare tror att bilen blivit stulen. Det visar en ny undersökning av försäkringsbolaget If.

Mora Karosseri och Motorverkstad är första Mekonomen-verkstad som är klar för Godkänd Bilverkstad

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

Biogasbilar slår igenom hos kommuner

Vinnarna på Bilsport Motor Show

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Anna Widholm är Årets Lackerare

Se alla Företagens egna nyheter

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Laddbar arbetslampa LED MAXFLEX

Efterkontroll – för säkerhetens skull

Senaste specifikationerna för John Bean hjulinställare

Parkeringssensorer - ny produktgrupp hos Triscan

Driftsäker DC/DC omvandlare 24 volt till 13,8 volt

Sänd till en kollega

0.166