23948sdkhjf

Flaskhalsar sinkar utbyggnaden av laddstolpar

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Försäljningen av el- och laddhybridbilar går som tåget. Men när bilhandlarna sätter upp laddstationer möter de flaskhalsar i form av ställverk som inte klarar leverans av mer el.

Skattereformen bonus malus och den generösa nybilssubventionen på nya elbilar som trädde i kraft 1 juli i år har satt fart på försäljningen av el- och laddhybridbilar rejält. Många bilhandlare har satt upp laddstolpar vid sina anläggningar den senaste tiden för att kunna ladda sina egna bilar och erbjuda kunder med laddhybrid- och elbilar en bättre service.

Trots att tillgången på el i Sverige är i dag god så sätter infrastrukturen hinder i vägen för många handlare som är i färd med att sätta upp laddstolpar. En av dem är Bilia-koncernens anläggningar vid Smista Allé ett stenkast från IKEA Kungens Kurva i södra Stockholm.

– Till vår BMW Group- och Mini-anläggning kan man inte i nuläget uppföra fler laddstationer då utbyggnaden skulle överskrida ställverkets kapacitetstak när det gäller elförsörjningen. Det är det besked som vi fått från elleverantören Vattenfall, berättar Björn Marell, fastighetschef på Bilia-koncernen.

Ibland är det dock hos bilhandlarnas egna fastigheter som flaskhalsen för elförsörjningen finns, förklarar Björn Marell:

– Många i branschen har byggt sina fastigheter innan elbilsboomen satte fart, så då var det nog svårt att förutse att elbilarna skulle bli så populära som de är i dag.

I de fall det är fastighetsägarens egna ställverk som hindrar uppförandet av fler laddstationer så krävs antingen en utbyggnad av ställverket eller byte mot ett helt nytt ställverk. I båda fallen får man räkna med en ganska kostsam investering.

– Till vår stora anläggning längs Smista kommer vi att behöva dra en ny elkabel från Vattenfalls ställverk. Sedan bygger vi också om vårt egna ställverk. Det här är en miljoninvestering.

– Generellt så kan man säga att vi inom Bilia-koncernen har svårt att uppfylla de önskemål om laddkapacitet som finns hos våra olika anläggningar. Och vi är inte de enda i branschen som har de här problemen.

Att som bilhandlare aldrig veta om det finns tillräckligt med tillgång på el utanför huset skapar en ökad osäkerhet inför framtiden när det gäller satsningar på elbilar, menar Björn Marell.

– Infrastrukturen hänger inte med de politiska besluten. Så känner vi.

Har ni behövt åtgärda ställverk i era egna fastigheter för att säkra elförsörjning till era egna laddstolpar tidigare?
– Ja, det har hänt. Och det är en ganska kostsam historia för oss. Och det kan kosta allt från flera hundra tusen till en och en halv miljon kronor.

Ska den kostnaden bäras av den enskilda anläggningen?
– Ja, det blir en kostnad som ska hämtas hem genom i första hand ökad försäljning.

Samtidigt har problemen med elförsörjningen fått Bilia att titta på alternativet att börja med egen elproduktion:

– Vi har börjat titta på möjligheten att producera egen el med solceller. Det skulle vi kunna göra, men en sådan elproduktion har vi i så fall inte tillgång till hela tiden, utan den blir beroende av vädret – av att det är solsken.

Fungerar det bra i er kommunikation med elnätsägaren de gånger ni kontakta dem på grund av denna problematik?
– Ja, det förstår nog vårt problem. Det som komplicerar det hela är att det är en lång process fram till beslut. Om vi beställer en ny kabel in till vår fastighet från ställverket så kan det ta ett halvår innan kabeln kommer till stånd. Det är långa beslutsprocesser.

Samtidigt tror Björn Marell att teknikutvecklingen kanske kan minska trycket på ställverken, då strömmen styrs till laddaren när den behövs som mest och att också laddare i ett kluster kommunicerar med varandra bättre, så att de laddare som bäst behöver ström får det.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Nu har vi semester!

Motormagasinet.se har semesteruppehåll och vi är tillbaka med nyheter på webben måndagen den 29 juli. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 14 augusti. Vi önskar alla en Trevlig semester!

Bilprovningen om vad som gäller för godtagbara gasintyg

3

Otåliga husbilsägare väntar på besked om kommande beskattning

Många är oroliga över den framtida beskattningen av husbilar, personbil klass II, inte minst såhär i semestertid. För dem som köper ny husbil efter 1 september kommer den årlig skatten uppgå till 28-30 000 kronor på grund av schablonmässig WLTP-beräkning som inte utgår från husbilens särart som fordon.

Catherine Sahlgren har utsetts till ny koncernchef för Werksta

Catherine Sahlgren, idag koncernchef i Teknikmagasinet, tillträder den 19 augusti 2019 som ny koncernchef för skadeverkstadskedjan Werksta som är verksamma i Sverige, Finland och Norge.

Första Kia-verkstaden som blivit Kvalitetssäkrad skadeverkstad

SBF satsar på sektion för tunga fordon

Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, kommer att intensifiera arbetet med att bilda en sektion med inriktning på tunga fordon. Det beslutades på branschorganisationens halvårsmöte.

Nyhetsbrev

Skarp kritik mot hanteringen av besiktning för gasfordon

Arkiv

Lackerare sökes till Motorgalan

Nystart i MSB:s arbetsgrupp för metan och vätgas

MECA Fändriks Fordonsteknik är Värmlands andra Godkänd Bilverkstad

Fändriks Fordonstekniks två verkstäder ansluter sig till Godkänd Bilverkstad (GBV). Madelene Leandersson, delägare på Fändriks Fordonsteknik ser att GBV kommer spara verkstaden både tid och pengar i förlängningen.

BMW presenterade framtidens sportbil

Så har Lexus förbättrat led-lampan

Skarpare och starkare ljusbild är några av förbättringarna hos Lexus nya typ av led-strålkastare "Bladescan" som lanseras på RX-modellen i höst.

”Vi behöver er hjälp”

Förra våren visade Malmö kommuns miljöinspektörer oss hur de jobbar för att stoppa olagliga verkstäder. Nu uppmanar de branschen att bli bättre på att tipsa om oseriösa aktörer – och att inte anlita oseriösa företag.

MRF anser att reseavdragen borde utvecklas, inte avvecklas

Snart kan statschefer och andra med högt skyddsbehov åka Volvo

Hon blir testförare för Continentals däck till Extreme E-serien

Den svenska racingföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky blir testförare för Continentals nya högprestanda-däck som utvecklas speciellt för den globala Extreme E-serien.

Jämtkraft blir Volkswagens energipartner

BIL Sweden i Almedalen 2019

Första WTCR-segern för Kristoffersson

”Däckhotellet är nyckeln till många jobb”

Därför exploderade vätgasmack

I början på juni skedde en explosion vid en vätgasmack i Norge. Nu har en utredning slagit fast olycksorsaken.

Koldioxidutsläppen från nya bilar fortsätter att öka

Utsläppen av koldioxid från nya bilar i EU har ökat för andra året i rad. Det framgår av en rapport där Europeiska miljöbyrån publicerat sina preliminära data över koldioxidutsläppen för nya bilar och skåpbilar i EU samt Island, skriver TT.

Etanol är världens ledande hållbara drivmedel

Produktionen av hållbar etanol ökade med 7,7 procent 2018 och står nu för 73 procent av världsmarknaden för biodrivmedel. Kemi- och biodrivmedelsföretaget Sekab betonar att etanol har potential att kraftigt sänka utsläppen i Sverige och bidra till att fasa ut vårt oljeberoende.

Avgasmätning en bortglömd felsökningsmetod

Att jobba med emissionsanalys – att mäta och analysera avgasernas innehåll – gör felsökningen både snabbare och mera träffsäker. Det menar två aktörer i branschen som vi pratat med.

Volvo i Kristianstad väljer DEKRA för verkstadskvalitet

Oljebar förenklar verkstadens arbete

EM-förare kör Gästabudstrofén som genrep

Verkstadskonceptet Quick Lane intar Europa

Holland: Så mycket sänker elbilar vinsten

KW Parts vill bli Europaledande på amerikanare

SFVF: ”Volvo borde informera brett”

Se alla Företagens egna nyheter

Vilket fordon kör du?

ACTICHARGE 750 - Professionell batteriladdare.

Produktnyhet från Purflux!

25 Years TecDoc Standard in 2019:

Mini arbetsbelysning

Vill du lära dig mer om smörjmedel? Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare? Se hit!

Midnattssolsrallyt 2019

Så väljer du rätt skärvätska - våra smörjmedelsexperter guidar dig!

Unik kombination av bakljus- och arbetsljusfunktion

SVHC-listan uppdaterad – Nya lagar och regler

Trevlig Sommar

Medicinklassade silikonlim – så väljer du rätt!

Glad sommar - Vanliga öppettider

Sommarkampanj på verkstadsutrustning från ACTIA.

Komplett lösning för kamkedjedrivning

Quiet Vehicle Sounder – Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS)

Plasmabehandling för bättre limresultat

Liten arbetsbelysning - även backlampa

ACTIA 8678 Evo - antagligen Sveriges mest sålda hjulinställare

NY EU-lag för el & hybridbilar - Vi har lösningen för original & eftermontering!

Ladda upp din verksamhet med  Delphi Technologies OE ”Multi-Charge ”Tändspo...

VAS-godkänt bromsserviceaggregat

Henrik Pedersen - Ny CCO på Digital-Servicebook.com

Räddningen mot bakterier i skärvätskor är här!

CSR och hållbarhet

Sänd till en kollega

0.11