23948sdkhjf

Flaskhalsar sinkar utbyggnaden av laddstolpar

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Försäljningen av el- och laddhybridbilar går som tåget. Men när bilhandlarna sätter upp laddstationer möter de flaskhalsar i form av ställverk som inte klarar leverans av mer el.

Skattereformen bonus malus och den generösa nybilssubventionen på nya elbilar som trädde i kraft 1 juli i år har satt fart på försäljningen av el- och laddhybridbilar rejält. Många bilhandlare har satt upp laddstolpar vid sina anläggningar den senaste tiden för att kunna ladda sina egna bilar och erbjuda kunder med laddhybrid- och elbilar en bättre service.

Trots att tillgången på el i Sverige är i dag god så sätter infrastrukturen hinder i vägen för många handlare som är i färd med att sätta upp laddstolpar. En av dem är Bilia-koncernens anläggningar vid Smista Allé ett stenkast från IKEA Kungens Kurva i södra Stockholm.

– Till vår BMW Group- och Mini-anläggning kan man inte i nuläget uppföra fler laddstationer då utbyggnaden skulle överskrida ställverkets kapacitetstak när det gäller elförsörjningen. Det är det besked som vi fått från elleverantören Vattenfall, berättar Björn Marell, fastighetschef på Bilia-koncernen.

Ibland är det dock hos bilhandlarnas egna fastigheter som flaskhalsen för elförsörjningen finns, förklarar Björn Marell:

– Många i branschen har byggt sina fastigheter innan elbilsboomen satte fart, så då var det nog svårt att förutse att elbilarna skulle bli så populära som de är i dag.

I de fall det är fastighetsägarens egna ställverk som hindrar uppförandet av fler laddstationer så krävs antingen en utbyggnad av ställverket eller byte mot ett helt nytt ställverk. I båda fallen får man räkna med en ganska kostsam investering.

– Till vår stora anläggning längs Smista kommer vi att behöva dra en ny elkabel från Vattenfalls ställverk. Sedan bygger vi också om vårt egna ställverk. Det här är en miljoninvestering.

– Generellt så kan man säga att vi inom Bilia-koncernen har svårt att uppfylla de önskemål om laddkapacitet som finns hos våra olika anläggningar. Och vi är inte de enda i branschen som har de här problemen.

Att som bilhandlare aldrig veta om det finns tillräckligt med tillgång på el utanför huset skapar en ökad osäkerhet inför framtiden när det gäller satsningar på elbilar, menar Björn Marell.

– Infrastrukturen hänger inte med de politiska besluten. Så känner vi.

Har ni behövt åtgärda ställverk i era egna fastigheter för att säkra elförsörjning till era egna laddstolpar tidigare?
– Ja, det har hänt. Och det är en ganska kostsam historia för oss. Och det kan kosta allt från flera hundra tusen till en och en halv miljon kronor.

Ska den kostnaden bäras av den enskilda anläggningen?
– Ja, det blir en kostnad som ska hämtas hem genom i första hand ökad försäljning.

Samtidigt har problemen med elförsörjningen fått Bilia att titta på alternativet att börja med egen elproduktion:

– Vi har börjat titta på möjligheten att producera egen el med solceller. Det skulle vi kunna göra, men en sådan elproduktion har vi i så fall inte tillgång till hela tiden, utan den blir beroende av vädret – av att det är solsken.

Fungerar det bra i er kommunikation med elnätsägaren de gånger ni kontakta dem på grund av denna problematik?
– Ja, det förstår nog vårt problem. Det som komplicerar det hela är att det är en lång process fram till beslut. Om vi beställer en ny kabel in till vår fastighet från ställverket så kan det ta ett halvår innan kabeln kommer till stånd. Det är långa beslutsprocesser.

Samtidigt tror Björn Marell att teknikutvecklingen kanske kan minska trycket på ställverken, då strömmen styrs till laddaren när den behövs som mest och att också laddare i ett kluster kommunicerar med varandra bättre, så att de laddare som bäst behöver ström får det.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Årets bilverkstad i Blekinge

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Nyhetsbrev

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Arkiv

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Volvo har krympt motorutbudet

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

90 år med fönsterhissen

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Ny främre kardan till Toyota

Ny dieselpump till Mercedes Sprinter

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Sänd till en kollega

0.147