23948sdkhjf

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

”Jag är övertygad om att biltillverkarna på sikt själva kommer att distansreparera sina märken. Märkesverkstäderna blir sannolikt de första som kommer få känna av den här utvecklingen. Samtidigt börjar verkstäder utveckla sin IT-kompetens och det är en nödvändig utveckling. Om inte verkstäderna skaffar nödvändig IT-kompetens, kommer den här affären kanske hamna hos IT-företagen inom en snar framtid. Den här utvecklingen kan bli tuff att matcha för märkesverkstäderna. Det finns 4,7 miljoner personbilar på våra gator och det kommer ta tid innan alla blivit utbytta till självkörande bilar med högt teknikinnehåll

När 5G är fullt utbyggt får vi en helt ny situation och det dröjer cirka tre år innan det här sker Idag har endast 63% av Sveriges befolkning täckning genom 4G. När 5G tekniken är klar ska den klara av 1000 gånger mer datatrafik än 4G. En hastighet på 20 gigabit/sekund jämfört med 4G som kanske kommer upp i 300 megabit/sekund. 5G klarar samtidigt av 500 miljarder uppkopplade prylar.

SFVF har varit med i referensgruppen Utredningen om självkörande fordon på väg. En stor del av arbetet är att utreda vilka regelverk som påverkas och kan behöva förändras vid införande av helt eller delvis självkörande fordon. Det finns i dag inte någon definition av självkörande fordon, varken nationellt eller internationellt, och få känner till att fordon kan vara självkörande i 5 olika nivåer.

Den snabba tekniska utvecklingen har gjort det enklare att behandla information i fordon, inklusive information som kan klassificeras som personuppgifter. En standardiserad registrering av relevanta uppgifter före, under och efter en olycka är på gång också. Många frågor är olösta innan systemet är fullt utbyggt. Enligt bedömarna leder detta till att det sannolikt dröjer till år 2075 innan allt är fullt utbyggt, om det över huvud taget kommer att ske. När man talar om självkörande fordon klassificeras de i fem olika nivåer. Fullt utbyggt system är nivå fem. De flesta tillverkarna idag har fordon i nivå 1, 2 och 3 men ingen i nivå 4 eller 5. För att uppnå nivå 5 ska fordonet klara av alla trafiksituationer på samtliga vägar. En del frågor är lite mer lättlösta medan andra är desto tuffare.

 

Hur ska självkörande fordon kunna fungera när det finns 10 000 mil statliga vägar, som måste anpassas till självkörande fordon. Hur lång tid kommer det att dröja innan det är klart? Vill ägarna till 4 200 mil kommunala vägar, anpassa dessa och har de råd att göra det? Vad gör vi med 43 000 mil enskilda privata vägar? Vill ägarna anpassa dessa till självkörande fordon? Vad gör vi med 35 000 mil enskilda grus- och skogsvägar?

 

Självkörande fordon kommer ständigt att behöva vara uppkopplade för att kunna kommunicera med sin omvärld, det är här 5G blir viktig. Utan uppkoppling kommer fordonet endast kunna utföra enklare uppgifter såsom att parkera själv, vilket är begränsande utifrån teknikens potential. För att uppnå teknikens fulla potential behöver fordonen bland annat kunna kommunicera med varandra och med infrastrukturen.

Det här en affärsmöjlighet för it-företagen, och det kommer att födas nya företag som kommer inrikta sig på distansreparationer av fordonen.

 

Regelverket idag bygger på typgodkännande, som är en långsam process. Även när teknikutvecklingen går snabbt måste det finnas ett regelverk som säkerställer att fordon är säkra att använda och uppfyller miljökraven.

 

Det finns också motstående intressen mellan olika företag (och konsumenter) när det gäller informationsutbyte och fordon. Det handlar om vem som ska ha tillgång till information på den viktiga eftermarknaden. Ska till exempel en konsument fritt kunna välja tjänsteleverantör eller är det något som fordonstillverkaren ska bestämma över?

 

Verkstäder och dess personal behöver en kontinuerlig kompetensutveckling. Samtidigt har verkstäder ständigt kompetensutvecklat sig och levt i en värld av ny teknik. Att vi ställs inför ny teknik är inget ovanligt. SFVF och Verkstadsföretagarna vässar klorna för en aktiv och kvalitativ samverkan mellan skola och företag.

Gapet mellan lärarens kompetens och förståelse för utvecklingen måste minimeras. Här måste vi från branschen hjälpa till, det kommer vi återkomma till!

Branschens behov av personal kommer fortsatt vara stort. Branschens åldersstruktur på personal leder också till att vi måste ersätta de stora kullar av 50-60 talister som går i pension.”

 

 

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094