23948sdkhjf

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

”Jag är övertygad om att biltillverkarna på sikt själva kommer att distansreparera sina märken. Märkesverkstäderna blir sannolikt de första som kommer få känna av den här utvecklingen. Samtidigt börjar verkstäder utveckla sin IT-kompetens och det är en nödvändig utveckling. Om inte verkstäderna skaffar nödvändig IT-kompetens, kommer den här affären kanske hamna hos IT-företagen inom en snar framtid. Den här utvecklingen kan bli tuff att matcha för märkesverkstäderna. Det finns 4,7 miljoner personbilar på våra gator och det kommer ta tid innan alla blivit utbytta till självkörande bilar med högt teknikinnehåll

När 5G är fullt utbyggt får vi en helt ny situation och det dröjer cirka tre år innan det här sker Idag har endast 63% av Sveriges befolkning täckning genom 4G. När 5G tekniken är klar ska den klara av 1000 gånger mer datatrafik än 4G. En hastighet på 20 gigabit/sekund jämfört med 4G som kanske kommer upp i 300 megabit/sekund. 5G klarar samtidigt av 500 miljarder uppkopplade prylar.

SFVF har varit med i referensgruppen Utredningen om självkörande fordon på väg. En stor del av arbetet är att utreda vilka regelverk som påverkas och kan behöva förändras vid införande av helt eller delvis självkörande fordon. Det finns i dag inte någon definition av självkörande fordon, varken nationellt eller internationellt, och få känner till att fordon kan vara självkörande i 5 olika nivåer.

Den snabba tekniska utvecklingen har gjort det enklare att behandla information i fordon, inklusive information som kan klassificeras som personuppgifter. En standardiserad registrering av relevanta uppgifter före, under och efter en olycka är på gång också. Många frågor är olösta innan systemet är fullt utbyggt. Enligt bedömarna leder detta till att det sannolikt dröjer till år 2075 innan allt är fullt utbyggt, om det över huvud taget kommer att ske. När man talar om självkörande fordon klassificeras de i fem olika nivåer. Fullt utbyggt system är nivå fem. De flesta tillverkarna idag har fordon i nivå 1, 2 och 3 men ingen i nivå 4 eller 5. För att uppnå nivå 5 ska fordonet klara av alla trafiksituationer på samtliga vägar. En del frågor är lite mer lättlösta medan andra är desto tuffare.

 

Hur ska självkörande fordon kunna fungera när det finns 10 000 mil statliga vägar, som måste anpassas till självkörande fordon. Hur lång tid kommer det att dröja innan det är klart? Vill ägarna till 4 200 mil kommunala vägar, anpassa dessa och har de råd att göra det? Vad gör vi med 43 000 mil enskilda privata vägar? Vill ägarna anpassa dessa till självkörande fordon? Vad gör vi med 35 000 mil enskilda grus- och skogsvägar?

 

Självkörande fordon kommer ständigt att behöva vara uppkopplade för att kunna kommunicera med sin omvärld, det är här 5G blir viktig. Utan uppkoppling kommer fordonet endast kunna utföra enklare uppgifter såsom att parkera själv, vilket är begränsande utifrån teknikens potential. För att uppnå teknikens fulla potential behöver fordonen bland annat kunna kommunicera med varandra och med infrastrukturen.

Det här en affärsmöjlighet för it-företagen, och det kommer att födas nya företag som kommer inrikta sig på distansreparationer av fordonen.

 

Regelverket idag bygger på typgodkännande, som är en långsam process. Även när teknikutvecklingen går snabbt måste det finnas ett regelverk som säkerställer att fordon är säkra att använda och uppfyller miljökraven.

 

Det finns också motstående intressen mellan olika företag (och konsumenter) när det gäller informationsutbyte och fordon. Det handlar om vem som ska ha tillgång till information på den viktiga eftermarknaden. Ska till exempel en konsument fritt kunna välja tjänsteleverantör eller är det något som fordonstillverkaren ska bestämma över?

 

Verkstäder och dess personal behöver en kontinuerlig kompetensutveckling. Samtidigt har verkstäder ständigt kompetensutvecklat sig och levt i en värld av ny teknik. Att vi ställs inför ny teknik är inget ovanligt. SFVF och Verkstadsföretagarna vässar klorna för en aktiv och kvalitativ samverkan mellan skola och företag.

Gapet mellan lärarens kompetens och förståelse för utvecklingen måste minimeras. Här måste vi från branschen hjälpa till, det kommer vi återkomma till!

Branschens behov av personal kommer fortsatt vara stort. Branschens åldersstruktur på personal leder också till att vi måste ersätta de stora kullar av 50-60 talister som går i pension.”

 

 

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

MRF anser att reseavdragen borde utvecklas, inte avvecklas

Snart kan statschefer och andra med högt skyddsbehov åka Volvo

Hon blir testförare för Continentals däck till Extreme E-serien

Den svenska racingföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky blir testförare för Continentals nya högprestanda-däck som utvecklas speciellt för den globala Extreme E-serien.

Jämtkraft blir Volkswagens energipartner

BIL Sweden i Almedalen 2019

Första WTCR-segern för Kristoffersson

Nyhetsbrev

Koldioxidutsläppen från nya bilar fortsätter att öka

Utsläppen av koldioxid från nya bilar i EU har ökat för andra året i rad. Det framgår av en rapport där Europeiska miljöbyrån publicerat sina preliminära data över koldioxidutsläppen för nya bilar och skåpbilar i EU samt Island, skriver TT.

Arkiv

Etanol är världens ledande hållbara drivmedel

Produktionen av hållbar etanol ökade med 7,7 procent 2018 och står nu för 73 procent av världsmarknaden för biodrivmedel. Kemi- och biodrivmedelsföretaget Sekab betonar att etanol har potential att kraftigt sänka utsläppen i Sverige och bidra till att fasa ut vårt oljeberoende.

Ta chansen – lär dig något nytt på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Så har Lexus förbättrat led-lampan

Skarpare och starkare ljusbild är några av förbättringarna hos Lexus nya typ av led-strålkastare "Bladescan" som lanseras på RX-modellen i höst.

”Vi behöver er hjälp”

Förra våren visade Malmö kommuns miljöinspektörer oss hur de jobbar för att stoppa olagliga verkstäder. Nu uppmanar de branschen att bli bättre på att tipsa om oseriösa aktörer – och att inte anlita oseriösa företag.

KG Knutsson AB och Univar Solutions i samarbete

De lanserar ny bil och lyfter fram lokala näringslivet

”Däckhotellet är nyckeln till många jobb”

Därför exploderade vätgasmack

I början på juni skedde en explosion vid en vätgasmack i Norge. Nu har en utredning slagit fast olycksorsaken.

Framtidssäkra bilverkstaden på Automässan

​Frövi Bilservice kan leva vidare tack vare investeringsstöd

Bensinbolaget ville inte fortsätta verksamheten. Men Kenneth Johansson på Frövi Bilservice sökte stöd hos Region Örebro län och nu har han beviljats 800 000 kronor i investeringsstöd för att utveckla verksamheten med nya pumpar, datorer, kortläsare och cisterner för att fortsätta sälja drivmedel.

Semcon ska säkra framtida autonoma fordon

Semcon ingår ett nytt samarbete om funktionell säkerhet med en global fordonstillverkare. Projektet ska se till att framtidens självkörande fordon blir tillförlitliga med hjälp av kvalitetssäkrade systemlösningar.

Volvo i Kristianstad väljer DEKRA för verkstadskvalitet

Trux nyanställer efter starkt första halvår

Dendo Drive House - när den laddbara bilen får bestämma hur vi ska bo

”Dendo Drive House1” (DDH) från Mitsubishi innebär att bilar, hus och fasta elnät kommer att kunna kopplas samman. Ett ekosystem där hemmet tillsammans med bilen genererar, lagrar och delar elkraft, vilket gör att bilen blir en del av den elektrifierade infrastrukturen.

Motormagasinet söker reporter

Oljebar förenklar verkstadens arbete

Subaru har börjat utvecklat ny elbil

Genom att vidareutveckla sin plattform SGP kommer Subaru i ett joint venture ta fram en fyrhjulsdriven elbil med solid state-batterier. En första visning av bilen förväntas genomföras under OS i Tokyo nästa år.

EM-förare kör Gästabudstrofén som genrep

Holland: Så mycket sänker elbilar vinsten

Verkstadskonceptet Quick Lane intar Europa

SFVF: ”Volvo borde informera brett”

KW Parts vill bli Europaledande på amerikanare

”Våga anställa de som inte passar in”

Mekonomen och Meca tar greppet om fleet-kunderna

MotorMagasinet på plats på Autopromotec i Bologna

Maptun stärker verksamheten genom tillväxtinkubator

Grundvattenbristen värst i Stockholms län

Ferrari har inlett året kanonstarkt

Snillrik hjullyft gör bytet enkelt

Se alla Företagens egna nyheter

HBA utökar med blåljus från Federal Signal

Vinn snygga jackor från ExxonMobil - Kom & tävla med oss på Borgeby Fältdagar

Nya arbetsljusramper 8000-serien

Tävla om snygga jackor från ExxonMobil på Borgeby Fältdagar & prata smörjmedel med våra experter!

Vad kan du om olika cyanoakrylat? Lär dig mer i vårt blogginlägg!

Kom och hälsa på oss på Borgeby Fältdagar 26-27 juni, monter E:32

Bilreklamens nyaste innovation!

LBM Autoparts på ReMaTec i Amsterdam

Sverigepremiär för användning av ElaProof!

Minimera driftstopp med FAG-hjullager.

Hjälp till att förhindra miljarder bedrägerier.

- Claes, en bilhandlare söker dig

Volkswagen Crafter - Anpassad fordonsbelsyning

Kolla in vår nya video om hur Plasmabehandling kan hjälpa dig att limma svårlimmade plaster lättare!

G A Lindberg ChemTech förvärvar delar av Edvard Schneidler och utökar vårt elektroniksortiment

Back-TV sats trådlös med kamera

Välkommen till LBM Autoparts Peter Wendel!

Heavy Duty Arbetsbelysning

Spegelskyltar höjer uppmärksamheten

LBM Autoparts tackar Helena Nordin för trogen tjänst!

Lazer - högpresterande extraljus

3 sätt att undvika luftbubblor vid ompackning till sprutor - t.ex. lim, smö...

Nya Luftbälgar till Range Rover L322

Säljstöd med integration till 4 finansbolag

Skötsel av skärvätska under semesterstopp - så här undviker du onödiga drif...

Sänd till en kollega

0.168