23948sdkhjf

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

”Jag är övertygad om att biltillverkarna på sikt själva kommer att distansreparera sina märken. Märkesverkstäderna blir sannolikt de första som kommer få känna av den här utvecklingen. Samtidigt börjar verkstäder utveckla sin IT-kompetens och det är en nödvändig utveckling. Om inte verkstäderna skaffar nödvändig IT-kompetens, kommer den här affären kanske hamna hos IT-företagen inom en snar framtid. Den här utvecklingen kan bli tuff att matcha för märkesverkstäderna. Det finns 4,7 miljoner personbilar på våra gator och det kommer ta tid innan alla blivit utbytta till självkörande bilar med högt teknikinnehåll

När 5G är fullt utbyggt får vi en helt ny situation och det dröjer cirka tre år innan det här sker Idag har endast 63% av Sveriges befolkning täckning genom 4G. När 5G tekniken är klar ska den klara av 1000 gånger mer datatrafik än 4G. En hastighet på 20 gigabit/sekund jämfört med 4G som kanske kommer upp i 300 megabit/sekund. 5G klarar samtidigt av 500 miljarder uppkopplade prylar.

SFVF har varit med i referensgruppen Utredningen om självkörande fordon på väg. En stor del av arbetet är att utreda vilka regelverk som påverkas och kan behöva förändras vid införande av helt eller delvis självkörande fordon. Det finns i dag inte någon definition av självkörande fordon, varken nationellt eller internationellt, och få känner till att fordon kan vara självkörande i 5 olika nivåer.

Den snabba tekniska utvecklingen har gjort det enklare att behandla information i fordon, inklusive information som kan klassificeras som personuppgifter. En standardiserad registrering av relevanta uppgifter före, under och efter en olycka är på gång också. Många frågor är olösta innan systemet är fullt utbyggt. Enligt bedömarna leder detta till att det sannolikt dröjer till år 2075 innan allt är fullt utbyggt, om det över huvud taget kommer att ske. När man talar om självkörande fordon klassificeras de i fem olika nivåer. Fullt utbyggt system är nivå fem. De flesta tillverkarna idag har fordon i nivå 1, 2 och 3 men ingen i nivå 4 eller 5. För att uppnå nivå 5 ska fordonet klara av alla trafiksituationer på samtliga vägar. En del frågor är lite mer lättlösta medan andra är desto tuffare.

 

Hur ska självkörande fordon kunna fungera när det finns 10 000 mil statliga vägar, som måste anpassas till självkörande fordon. Hur lång tid kommer det att dröja innan det är klart? Vill ägarna till 4 200 mil kommunala vägar, anpassa dessa och har de råd att göra det? Vad gör vi med 43 000 mil enskilda privata vägar? Vill ägarna anpassa dessa till självkörande fordon? Vad gör vi med 35 000 mil enskilda grus- och skogsvägar?

 

Självkörande fordon kommer ständigt att behöva vara uppkopplade för att kunna kommunicera med sin omvärld, det är här 5G blir viktig. Utan uppkoppling kommer fordonet endast kunna utföra enklare uppgifter såsom att parkera själv, vilket är begränsande utifrån teknikens potential. För att uppnå teknikens fulla potential behöver fordonen bland annat kunna kommunicera med varandra och med infrastrukturen.

Det här en affärsmöjlighet för it-företagen, och det kommer att födas nya företag som kommer inrikta sig på distansreparationer av fordonen.

 

Regelverket idag bygger på typgodkännande, som är en långsam process. Även när teknikutvecklingen går snabbt måste det finnas ett regelverk som säkerställer att fordon är säkra att använda och uppfyller miljökraven.

 

Det finns också motstående intressen mellan olika företag (och konsumenter) när det gäller informationsutbyte och fordon. Det handlar om vem som ska ha tillgång till information på den viktiga eftermarknaden. Ska till exempel en konsument fritt kunna välja tjänsteleverantör eller är det något som fordonstillverkaren ska bestämma över?

 

Verkstäder och dess personal behöver en kontinuerlig kompetensutveckling. Samtidigt har verkstäder ständigt kompetensutvecklat sig och levt i en värld av ny teknik. Att vi ställs inför ny teknik är inget ovanligt. SFVF och Verkstadsföretagarna vässar klorna för en aktiv och kvalitativ samverkan mellan skola och företag.

Gapet mellan lärarens kompetens och förståelse för utvecklingen måste minimeras. Här måste vi från branschen hjälpa till, det kommer vi återkomma till!

Branschens behov av personal kommer fortsatt vara stort. Branschens åldersstruktur på personal leder också till att vi måste ersätta de stora kullar av 50-60 talister som går i pension.”

 

 

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

​Elfordon ställer nya krav på underleverantörer

Svenskt cleantech-bolag lanserar eldriven lätt lastbil

Koenigsegg drar in 3,5 miljarder på nya Jesko

LBM Autoparts utökar med fler renoveringskit

”Vi fortsätter att satsa på elektrifiering”

Sverige ska fortsätta att satsa på elektrifiering av fordonsflottan, och en lösning för att hejda exporten av el- och hybridbilar är på gång. Det avslöjade infrastrukturministern på en pressträff.

DRF och MRF inleder samarbete

Styrelserna och ledningarna i DRF (Däckspecialisternas Riksförbund) och MRF (Motorbranshens Riksförbund) har beslutat att inleda ett samarbete mellan de båda organisationerna.

Nyhetsbrev

Mekonomen sjösätter nytt koncept

Mekonomen-koncernen är i all tysthet på väg att etablera ännu ett varumärke på Sverigemarknaden – Bilxtra, som i Norge är en känd kedja av verkstäder och butiker.

Arkiv

I nya Corolla överlever batteriet bilen

Toyota satsar stenhårt på hybriddrivlinan med nya Corolla – en bilmodell där batteriet väntas hålla längre än själva bilen.

”Självklart att tredje part ska testa våra bilar”

SFVF lanserade nyligen erbjudandet oberoende begagnat-test för bilhandlare. På bilföretaget Kamux är det sedan länge externa företag som testar och går igenom bilarna man säljer.

Bilia stöttar Motorbranschcollege

En av Europas största bilkedjor – Bilia – har valt att stötta Motorbranschcollege. Att företag vill engagera sig i Motorbranschcollege är centralt för att stärka utbildningskvaliteten på gymnasieskolornas fordonstekniska utbildningar och öka intresset för utbildningen.

Godkänd Bilverkstad växer med 200 verkstäder

Godkänd Bilverkstad tar ett rejält kliv framåt när alla VW Group-auktoriserade serviceverkstäder ansluter sig till den nya kvalitetsstandarden.

Därför satsade Hellstens på begagnat

Lexus öppnar sushirestaurang i Stockholm

I Tokyo driver Yuki Chizui restaurangen som revolutionerat sushivärlden. Tillsammans med Lexus öppnar hon nu en svensk pop up-replika för att hylla japansk hantverksskicklighet och innovationskraft – och fortsätta utmana förlegade fördomar och gamla myter.

Trafikpoliser i Stockholm på skolbänken för att lära sig mer om riskerna med gas- och elfordon

Det var stort intresse vid en föreläsning om riskerna med i gas och e-fordon för Stockholms läns trafikpoliser. Aktualiserat efter den svåra gasbussolyckan i Stockholm nyligen.

Dramatisk ökning av stenskott/Varje år rapporteras över 400 000 glasskador

Antalet glasskador till följd av stenskott har ökat dramatiskt i Sverige de senaste tjugo åren, visar en genomgång som försäkringsbolaget If gjort.

PWR Racing tar steget till WTCR med erfarna förare

PWR Racing satsar på ung talang och mångårig erfarenhet i WTCR - FIA World Touring Car Cup presenterad av Oscaro. De två förare som kommer att representera PWR och CUPRA Racing i WTCR är 22-årige spanjoren Mikel Azcona, regerande mästare i TCR Europe och Daniel Haglöf, flerfaldig mästerskapsvinnare och medgrundare av PWR Racing.

Blocket sparkar ut bilhandlare som inte följer ARN:s beslut

Dussintalet bilföretag riskerar sparkas ut från Blocket efter att Sveriges Televisions program Plus avslöjat att de klandrats av Allmänna Reklamationsnämnden.

Här är nya Tesla Model Y

Fords sömndräkt visar faran med trötta förare

Här är elbilen med inbyggda solceller

Nytt rekordår för DEFA

Ingen har sett den men alla vill ha den

Danska Motormagasinet fyller 50 år

SFVF startar säkerhetsgrupp för fordon (SGF)

Mot bakgrund av senare tids händelser och oklarheter kring såväl ansvar som metoder för räddningsarbete vid olyckor med el- och gasbilar inblandade, tar bilverkstadsorganisationen Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, initiativet till bildandet av en branschöverskridande samarbets- och expertgrupp inom säkerhet och räddning. Gruppen kommer att förkortas SGF.

"Riskerna med elbilar är överdrivna"

Så mycket lastade första MB-lastbilen

”Det går åt fel håll”

Snart kommer nya Land Rover Defender

Opel gör trendbrott med vinst

Ny lacktillbehörsserie från Axalta

Gratis app ger rätt oljekvalitet

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

”Man måste vara snabb på bollen”

1

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Teknikens Världs PeO Kjellström död

Se alla Företagens egna nyheter

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Reparationssats växellådan ZF BMW GS6-45

Verktygsvagnen för framtidens verkstad

Byta bromsar?

Trådlös Back-TV sats 7"

ColorGlo öppnar nu upp i Blekinge

Vikbara lagerlådan som reducerar volym

Bak- & Arbetsljus

Ny Volvoaxel

Vad gäller angående företagscertifikat för AC-maskiner?

Drivaxel till nyare Volvo och Ford

Drivknut till Dacia Duster

Välkommen Kristian Ljungqvist,

Fordonsel

Fabriksrenoverad original dieselspridare till VW

Säkra din nyckelförvaring

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

Reparationssats till differentialen i Nissan Navara/Pathfinder

Ännu en ny Volvoaxel

Extrem helsyntetisk motorolja för racing

Fordonsbelysning - Volkswagen Caddy

Drivaxel till Dacia Duster

NEXUS Automotive International honors Schaeffler as its Supplier of the Yea...

Effektiva kemtekniska sprayer för proffs

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Sänd till en kollega

0.135