23948sdkhjf

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

CHEF-intervju: Vi träffar Magnus Videquist, chef för den svenska servicemarknaden på Volkswagen Group, som berättar om de stormiga åren och vad som väntar framöver.

Magnus Videquist är servicemarknadschef på Volkswagen Group Sverige och därmed högst ansvarig för servicemarknaden för Volkswagen, Audi, Seat och Skoda. Tjänsten har han haft sedan 2011, men har arbetat inom gruppen sedan 2002, först som regionchef och senare på andra positioner. Men han kom till Volkswagengruppen från ett helt annat håll.

– Innan dess jobbade jag inom IT-branschen i Stockholm. Jag har alltid dragits till marknadsföring och försäljning, att få jobba med människor. Affären, det är vad som alltid har lockat mig. Sedan är det kul att byta bransch och få nya erfarenheter.

Läs tidigare CHEF-intervjuer: Carl-Johan Åström, vd Meca

Hur ser servicemarknaden ut för Volkswagen Group i Sverige?
– Vi växer. Vi har satt väldigt många bilar på marknaden de senaste åren vilket gör att vår vagnpark har växt kraftigt. Vi har många bilar att ta hand om så vi har fått ökat kapaciteten och vi ser också att vi tar marknadsandelar, både när det gäller service och reservdelar.

Vem tar ni marknadsandelarna från?
– Vi mäter hur mycket reservdelar vi säljer per bil i vagnparken och vilken procentandel vi har av totalen. Där ser vi att det blir mer och mer originaldelar. Vi har också gjort stora satsningar på glas och på däck de senaste åren, så att vi får in kunder som vi kanske inte haft hos oss tidigare.

Dieselfrågan, den måste ju ha dragit in som en storm. Hur har den påverkat er?
– Det var ju ingenting man hade väntat sig. Vi var lika ställda som alla andra. Men vi tog tag i det direkt tillsammans med våra återförsäljare och tack vare deras kapacitet och relation till våra kunder, samtidigt som vi i Sverige kunde lösa det som en serviceåtgärd, fick vi en möjlighet att klara av åtgärden på ett bra sätt. Kunden kan komma in i samband med en service och få den här uppdateringen. Det tror jag underlättar för både våra kunder och för oss. I dag har vi väl uppdaterat ungefär 80 procent, men målsättningen är 100 procent så vi fortsätter tills vi har nått varenda kund.

Har det påverkat er på andra, djupare plan?
– Jo men det har det. Tittar man på Tyskland, där har man gjort en ny organisationsstruktur. Man hade en organisation där många rapporterade till top management. Nu har man decentraliserat och tryckt ut ansvaret i organisationen, mer på region och på marknad, så man har inte samma toppstyrning som tidigare.

Ni har en elbilsplattform på gång. Hur kommer det att påverka servicemarknaden?
– Ja, det är runt 30 modeller som ska lanseras till 2025. Vi har eldrivna bilar redan i dag och sedan kommer Audi e-tron nästa år och Volkswagen ID 2020. Tittar vi ur ett servicemarknadsperspektiv så måste vi förbereda oss för elbilar och säkerställa att vi har kapacitet. För att kunna ta hand om och sköta bilarna måste man ha specifik utbildning. Vi går också vidare med att skapa elbilscentra, där vi jobbar med mer avancerade felsökningar och reparationer. I dag har vi åtta sådana och vi ökar i takt med att antalet bilar ökar, så att vi säkerställer att man har rätt antal bilar att jobba med – så att man inte ser en bil då och då, så att säga.

– Ser vi på Norge är det mindre reparationer och reservdelar på elbilar än vad det är på andra bilar. Här kommer vi in på det jag berättade om tidigare med däck och glas: det är någonting som också finns på elbilar. Vi plockar in de jobb som vi kanske tidigare lade ut och säkerställer att vi har dem hos oss och våra återförsäljare.

Vad ser du som Volkswagen Groups största utmaningar på servicemarknaden?
– Dels är det elbilsomställningen, att vi säkerställer den. Sedan måste vi ha rätt kapacitet och kompetens, redan i dag är det tufft att rekrytera mekaniker till våra verkstäder. Där har vi ett stort område att jobba med: att säkerställa att vi är attraktiva arbetsgivare, att rätt kompetens vill komma och jobba hos oss.

– Vi har också connecttjänsterna, som till exempel Connect Skoda och Carnet för Volkswagen. Våra tekniker, servicerådgivare och säljpersonal ska känna till och kunna hantera dessa tjänster och stötta och supporta kunderna. Där har vi en stor utbildningsutmaning. Därför kommer vi att skapa nya roller, som mediaexpert och digital genius, på servicesidan.

– Sedan har vi också en stor utmaning i hur kan vi på bästa sätt utveckla våra digitala tjänster, som servicebokning online där kunden kan boka service själv och få pris direkt på sajten.

Läs tidigare CHEF-intervjuer: Carl-Johan Åström, vd Meca

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu är det premiär för nya Porsche Cayenne Coupé

Renault startar pilotprojekt med V2G

Renault startar nu det första storskaliga pilotprojektet med reversibel elektrisk laddning, V2G (vehicle-to-grid). Renaults växelströmsteknik gör det möjligt att placera den reversibla laddaren inuti fordonet, vilket innebär att det endast krävs en enkel och billig anpassning av befintliga laddningsstationer.

Volvo Cars öppnar sitt digitala säkerhetsbibliotek för alla

Volvo Cars gör för första gången sin kunskap inom säkerhet lättillgänglig i ett centralt digitalt bibliotek som man uppmanar bilindustrin att använda, eftersom det ligger i allas vårt intresse att göra vägarna säkrare.

Halvt ton vattenpipstobak värt flera miljoner i beslag vid razzia mot bilverkstäder

En riktad insats mot bilverkstäder och biltvättar i Botkyrka och Huddinge medförde flera gripanden och beslag av misstänkt stöldgods, kontanter och tobak till vattenpipor.

Nya säkerhetslösningar aviserade av Volvo Cars

”Vi fortsätter att satsa på elektrifiering”

Sverige ska fortsätta att satsa på elektrifiering av fordonsflottan, och en lösning för att hejda exporten av el- och hybridbilar är på gång. Det avslöjade infrastrukturministern på en pressträff.

Nyhetsbrev

Mekonomen sjösätter nytt koncept

Mekonomen-koncernen är i all tysthet på väg att etablera ännu ett varumärke på Sverigemarknaden – Bilxtra, som i Norge är en känd kedja av verkstäder och butiker.

Arkiv

I nya Corolla överlever batteriet bilen

Toyota satsar stenhårt på hybriddrivlinan med nya Corolla – en bilmodell där batteriet väntas hålla längre än själva bilen.

Svenskt cleantech-bolag lanserar eldriven lätt lastbil

​Elfordon ställer nya krav på underleverantörer

Koenigsegg drar in 3,5 miljarder på nya Jesko

LBM Autoparts utökar med fler renoveringskit

DRF och MRF inleder samarbete

Styrelserna och ledningarna i DRF (Däckspecialisternas Riksförbund) och MRF (Motorbranshens Riksförbund) har beslutat att inleda ett samarbete mellan de båda organisationerna.

”Självklart att tredje part ska testa våra bilar”

SFVF lanserade nyligen erbjudandet oberoende begagnat-test för bilhandlare. På bilföretaget Kamux är det sedan länge externa företag som testar och går igenom bilarna man säljer.

Bilia stöttar Motorbranschcollege

En av Europas största bilkedjor – Bilia – har valt att stötta Motorbranschcollege. Att företag vill engagera sig i Motorbranschcollege är centralt för att stärka utbildningskvaliteten på gymnasieskolornas fordonstekniska utbildningar och öka intresset för utbildningen.

Godkänd Bilverkstad växer med 200 verkstäder

Godkänd Bilverkstad tar ett rejält kliv framåt när alla VW Group-auktoriserade serviceverkstäder ansluter sig till den nya kvalitetsstandarden.

Därför satsade Hellstens på begagnat

Lexus öppnar sushirestaurang i Stockholm

I Tokyo driver Yuki Chizui restaurangen som revolutionerat sushivärlden. Tillsammans med Lexus öppnar hon nu en svensk pop up-replika för att hylla japansk hantverksskicklighet och innovationskraft – och fortsätta utmana förlegade fördomar och gamla myter.

Trafikpoliser i Stockholm på skolbänken för att lära sig mer om riskerna med gas- och elfordon

Det var stort intresse vid en föreläsning om riskerna med i gas och e-fordon för Stockholms läns trafikpoliser. Aktualiserat efter den svåra gasbussolyckan i Stockholm nyligen.

Dramatisk ökning av stenskott/Varje år rapporteras över 400 000 glasskador

Antalet glasskador till följd av stenskott har ökat dramatiskt i Sverige de senaste tjugo åren, visar en genomgång som försäkringsbolaget If gjort.

PWR Racing tar steget till WTCR med erfarna förare

PWR Racing satsar på ung talang och mångårig erfarenhet i WTCR - FIA World Touring Car Cup presenterad av Oscaro. De två förare som kommer att representera PWR och CUPRA Racing i WTCR är 22-årige spanjoren Mikel Azcona, regerande mästare i TCR Europe och Daniel Haglöf, flerfaldig mästerskapsvinnare och medgrundare av PWR Racing.

Blocket sparkar ut bilhandlare som inte följer ARN:s beslut

Dussintalet bilföretag riskerar sparkas ut från Blocket efter att Sveriges Televisions program Plus avslöjat att de klandrats av Allmänna Reklamationsnämnden.

Här är elbilen med inbyggda solceller

Här är nya Tesla Model Y

Nytt rekordår för DEFA

"Riskerna med elbilar är överdrivna"

Så mycket lastade första MB-lastbilen

Snart kommer nya Land Rover Defender

”Det går åt fel håll”

Opel gör trendbrott med vinst

Ny lacktillbehörsserie från Axalta

Gratis app ger rätt oljekvalitet

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

”Man måste vara snabb på bollen”

1

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Se alla Företagens egna nyheter

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Reparationssats växellådan ZF BMW GS6-45

Verktygsvagnen för framtidens verkstad

Byta bromsar?

Trådlös Back-TV sats 7"

ColorGlo öppnar nu upp i Blekinge

Vikbara lagerlådan som reducerar volym

Bak- & Arbetsljus

Ny Volvoaxel

Vad gäller angående företagscertifikat för AC-maskiner?

Drivaxel till nyare Volvo och Ford

Drivknut till Dacia Duster

Välkommen Kristian Ljungqvist,

Fordonsel

Fabriksrenoverad original dieselspridare till VW

Säkra din nyckelförvaring

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

Reparationssats till differentialen i Nissan Navara/Pathfinder

Ännu en ny Volvoaxel

Extrem helsyntetisk motorolja för racing

Fordonsbelysning - Volkswagen Caddy

Drivaxel till Dacia Duster

NEXUS Automotive International honors Schaeffler as its Supplier of the Yea...

Effektiva kemtekniska sprayer för proffs

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Sänd till en kollega

0.502