23948sdkhjf

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

CHEF-intervju: Vi träffar Magnus Videquist, chef för den svenska servicemarknaden på Volkswagen Group, som berättar om de stormiga åren och vad som väntar framöver.

Magnus Videquist är servicemarknadschef på Volkswagen Group Sverige och därmed högst ansvarig för servicemarknaden för Volkswagen, Audi, Seat och Skoda. Tjänsten har han haft sedan 2011, men har arbetat inom gruppen sedan 2002, först som regionchef och senare på andra positioner. Men han kom till Volkswagengruppen från ett helt annat håll.

– Innan dess jobbade jag inom IT-branschen i Stockholm. Jag har alltid dragits till marknadsföring och försäljning, att få jobba med människor. Affären, det är vad som alltid har lockat mig. Sedan är det kul att byta bransch och få nya erfarenheter.

Läs tidigare CHEF-intervjuer: Carl-Johan Åström, vd Meca

Hur ser servicemarknaden ut för Volkswagen Group i Sverige?
– Vi växer. Vi har satt väldigt många bilar på marknaden de senaste åren vilket gör att vår vagnpark har växt kraftigt. Vi har många bilar att ta hand om så vi har fått ökat kapaciteten och vi ser också att vi tar marknadsandelar, både när det gäller service och reservdelar.

Vem tar ni marknadsandelarna från?
– Vi mäter hur mycket reservdelar vi säljer per bil i vagnparken och vilken procentandel vi har av totalen. Där ser vi att det blir mer och mer originaldelar. Vi har också gjort stora satsningar på glas och på däck de senaste åren, så att vi får in kunder som vi kanske inte haft hos oss tidigare.

Dieselfrågan, den måste ju ha dragit in som en storm. Hur har den påverkat er?
– Det var ju ingenting man hade väntat sig. Vi var lika ställda som alla andra. Men vi tog tag i det direkt tillsammans med våra återförsäljare och tack vare deras kapacitet och relation till våra kunder, samtidigt som vi i Sverige kunde lösa det som en serviceåtgärd, fick vi en möjlighet att klara av åtgärden på ett bra sätt. Kunden kan komma in i samband med en service och få den här uppdateringen. Det tror jag underlättar för både våra kunder och för oss. I dag har vi väl uppdaterat ungefär 80 procent, men målsättningen är 100 procent så vi fortsätter tills vi har nått varenda kund.

Har det påverkat er på andra, djupare plan?
– Jo men det har det. Tittar man på Tyskland, där har man gjort en ny organisationsstruktur. Man hade en organisation där många rapporterade till top management. Nu har man decentraliserat och tryckt ut ansvaret i organisationen, mer på region och på marknad, så man har inte samma toppstyrning som tidigare.

Ni har en elbilsplattform på gång. Hur kommer det att påverka servicemarknaden?
– Ja, det är runt 30 modeller som ska lanseras till 2025. Vi har eldrivna bilar redan i dag och sedan kommer Audi e-tron nästa år och Volkswagen ID 2020. Tittar vi ur ett servicemarknadsperspektiv så måste vi förbereda oss för elbilar och säkerställa att vi har kapacitet. För att kunna ta hand om och sköta bilarna måste man ha specifik utbildning. Vi går också vidare med att skapa elbilscentra, där vi jobbar med mer avancerade felsökningar och reparationer. I dag har vi åtta sådana och vi ökar i takt med att antalet bilar ökar, så att vi säkerställer att man har rätt antal bilar att jobba med – så att man inte ser en bil då och då, så att säga.

– Ser vi på Norge är det mindre reparationer och reservdelar på elbilar än vad det är på andra bilar. Här kommer vi in på det jag berättade om tidigare med däck och glas: det är någonting som också finns på elbilar. Vi plockar in de jobb som vi kanske tidigare lade ut och säkerställer att vi har dem hos oss och våra återförsäljare.

Vad ser du som Volkswagen Groups största utmaningar på servicemarknaden?
– Dels är det elbilsomställningen, att vi säkerställer den. Sedan måste vi ha rätt kapacitet och kompetens, redan i dag är det tufft att rekrytera mekaniker till våra verkstäder. Där har vi ett stort område att jobba med: att säkerställa att vi är attraktiva arbetsgivare, att rätt kompetens vill komma och jobba hos oss.

– Vi har också connecttjänsterna, som till exempel Connect Skoda och Carnet för Volkswagen. Våra tekniker, servicerådgivare och säljpersonal ska känna till och kunna hantera dessa tjänster och stötta och supporta kunderna. Där har vi en stor utbildningsutmaning. Därför kommer vi att skapa nya roller, som mediaexpert och digital genius, på servicesidan.

– Sedan har vi också en stor utmaning i hur kan vi på bästa sätt utveckla våra digitala tjänster, som servicebokning online där kunden kan boka service själv och få pris direkt på sajten.

Läs tidigare CHEF-intervjuer: Carl-Johan Åström, vd Meca

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gunars Kalkis mästare i 2019 års Yrkesprov i fordonslackering

Nu är Autopromotec igång och MotorMagasinet är på plats

Med växande antal utställare, fler besökare och växande mässområde ser eftermarknadsmässan Autopromotec i Bologna att befästa sin andraplats näst efter Automechanika i Frankfurt.

SFVF/Verkstadsföretagarna i möte med Europeiska Socialfonden

Benny Wallin från Sveriges Fordonsverkstäder (SFVF), har nu träffat den regionala samordnaren för Europeiska Socialfonden, Anna-Lena Wettergren-Wessman och diskuterat ett fondprojekt från Europeiska socialfonden. Det här handlar om att få resurser för att både kompetensutveckla personalen på verkstäder och nyutbilda personer som idag går arbetslösa till ett jobb inom fordonsbranschens verkstäder.

Orio AB:s vd lämnar företaget

2

MotorMagasinet på plats på Autopromotec i Bologna

Glasmästarnas egen snilleindustri

Nyhetsbrev

Ynnors Stora Elbilsdag - Vi ska inte vara rädda för att köpa en el- eller gasbil

-Men vi ska vara medvetna om riskerna. Det sade Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening SFVF, när han talade på Ynnors Elbilsdag.

Arkiv

HRF söker politisk korrigering av husbilsskatten

Maptun stärker verksamheten genom tillväxtinkubator

Appen säkrar kompetensen i bilverkstäderna

ProMeister Academy har utvecklat en app för verkstadspersonal att se sin kompetensnivå inom fordonsteknik. Appen hjälper verkstaden att säkra kvaliteten genom att visa aktuell kompetensnivå samt vilken den kunskap som behöver tillgodoses.

Kraftig minskning av antalet stölder av bildelar

Under första kvartalet 2019 har 404 stölder av airbags, navigationsenheter och huvudstrålkastare (xenon) inträffat. Det kan jämföras med samma period 2018 då 913 stölder inträffade. Det visar den senaste kvartalsstatistiken från Larmtjänst över bildelsstölder.

Unikt samarbete ska säkra kvalitet på fordonsutbildning

Gymnasium Skövde - Kavelbro har ingått ett unikt trepartsavtal med Volvo Car Sverige och Bilia i Skövde. Samarbetet ska bland annat säkra kvaliteten på Fordons- och transportprogrammet, öka intresset och matcha branschens verklighet.

Hur väl representerar dagens krockdockor befolkningen?

SAFERs Fordons- och Trafiksäkerhetscentrum på Chalmers har fått i uppdrag av näringsdepartementet att genomföra en kartläggning av eventuella brister i hur väl krockdockor representerar befolkningen som helhet.

Formel 1-legendaren Niki Lauda är död

Ford Mustang firar 55 år som nummer ett

Konceptdäck för Citroëns nya konceptfordon Citroën 19_19 Concept

Citroën 19_19 Concept är ett självkörande och uppkopplat elfordon som markerar varumärkets 100-årsjubileum. Konceptet är utvecklat med fokus på exklusivitet, komfort och integritet. Konceptdäcket Goodyear C100 är framtaget med extra stor dimension och estetik som matchar den spektakulära designen hos 19_19 Concept.

1

Körtillstånd för fordonslyft blir webbkurs

ProMeister Academy lanserar en webbkurs för anställda på bilverkstäder som ger fordonstekniker kunskap och verkstadschefen möjlighet att utfärda körtillstånd för personbilslyft.

Motormagasinet söker reporter

”Våga anställa de som inte passar in”

Mekonomen och Meca tar greppet om fleet-kunderna

Verkstaden som ger Saabar ett andra liv

Med entusiasm, yrkesskicklighet och lite hjälp från Orio har Saab-entusiasten Marcus Wighs verkstad hunnit laga många legendariska Saabar som andra skadeverkstäder dömt ut.

Svarta verkstäder och Framtiden i fokus på Inspirationsdagen

Volvo omkörd av VW Golf på topplista för begagnade bilar

Bilägare vill ha smarta, slitstarka och lättrullande däck

Däck som med hjälp av sensorteknik kan anpassa sig för olika väglag, däck som är slitstarka och däck med ännu lägre rullmotstånd är önskemål som svenska bilister ställer för framtidens däck, visar en enkät från Nokian Tyres.

Grundvattenbristen värst i Stockholms län

Ferrari har inlett året kanonstarkt

Snillrik hjullyft gör bytet enkelt

Här är Hedin Bils expansion 2018

Koppla greppet med Kamasa

Ny fjäderspännare kräver ingen demontering av axeln

Nya hjulvårdsprodukter från Seab

Ökade priser på begagnade bilar med störst lyft på hybrider

Ny försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige

Läs en årsredovisning och få veta mer om branschen

Volvo Car Sverige får ny vd

Här är hjulvagnen som skonar ryggen

Se alla Företagens egna nyheter

Våra Vagnar

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Trådlös kamera - WIFI HD

GT80 MINI - stötsäker och IP-67-klassad diagnos baserad på Windows10.

MAHA firar 50 år

HBA Solutions - Kundunika lösningar

Produktnyhet från Purflux!

Produktnyhet från Purflux!

Utmana oss på mässan

LED-läcksökningslampa med fokuserbar lins

ACM 34002GP

Lazer extraljus - Toyota monteringskit

PRO-versionen av INFOFLEX PERSONALLIGGARE, ett smartare verktyg!

Cuby Shuttlesystem hos OneMed

KW Parts förstärker sin kundtjänst!

LED arbetsljus - tål tuffa tag

Drivaxel till Porsche Boxster S

Aircon Ready Refresh

ACM 3400 Hfc/Hfo

Tärnö - Varningsljusramp 944 mm

Direct Vision Standard (DVS) – Säkerhet för ”osynliga” cyklister och trafik...

Autoglass Restore har nu tillverkat ytterligare ett nytt tillbehör

Ny Luftbälg bak till BMW X5 E70 F15 & X6 E71 F16

Inverter 12V 1000W

Total lanserar en banbrytande produktserie med smörjmedel för el- och hybri...

Sänd till en kollega

0.114