23948sdkhjf

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Ett batteri med över 100 mils räckvidd och laddtid på några minuter. Det lovar dansken Henrik Fisker, mannen bakom den floppade elhybridbilen Fisker Karma.

Att värme eller rättare sagt värmeutveckling i batteripaketet kan skada enheten och i värsta fall orsaka en brand är ett problem som uppmärksammats de senaste åren. Några kända exempel är mobiltelefoner som brunnit eller smält och eldrivna robotgräsklippare som fattat eld under laddning.

Det senaste året har den danske bilikonen Henrik Fisker – främst känd genom sitt hybridbilsprojekt – börjat jobba med ett projekt som, om det lyckas, kan komma att revolutionera elbilen. I alla fall om man får tro honom själv.

Jag tror att batteriteknologin Solid State, som vi satsar stort på, kommer att bli ett stort genombrott för elbilarna. Ett genombrott som också kommer att innebära att elbilarna till slut kör ifrån bensin- och dieselbilarna när det gäller räckvidd, säger Henrik Fisker.

I motsats till konventionella batterier så är batterier konstruerade enligt solid state-teknologin uppbyggda av fast substans i stället för med flytande elektrolyt. Syfte med denna konstruktion är att kunna öka batteriets energitäthet och minska laddtiden.

Henrik Fisker uppger själv för Motormagasinet att hans företag Fisker Incorporated, som nu jobbar med solid state-teknologin, inom några år kommer kunna marknadslansera ett solid state-batteri med en räckvidd på över 100 mil och som nöjer sig med betydligt kortare laddtid än dagens bilbatterier.

De senaste åren har den energislukande tillverkningen av litiumjon-batterier och dess miljöpåverkan blivit föremål för en het debatt. När det gäller miljöpåverkan hos de solid state-batterier som Henrik Fiskers företag nu satsar på så har han ett både tydligt och smått sensationellt besked:

Solid state-batterier innehåller inga skadliga ämnen och eftersom de helt igenom är uppbyggda med fast material så kommer batterierna kunna krossas och användas som iblandning i exempelvis asfalt den dag de blivit uttjänta och kasserats.

Henrik Fisker berättar att han också blivit invald i styrelsen för det nordamerikanska mineralföretaget First Cobalt vars affärsidé är utvinning av kobolt, som är en viktig råvara till litiumjon-batterier.

First Cobalt kommer att säkerställa betydligt bättre arbetsvillkor än vad som är brukligt i gruvnäringen för dem som jobbar med kobolt-utvinning. Kobolt är tillsammans med vatten en av de viktigaste råvarorna vid tillverkningen av den nya genrationes bilbatterier, säger Henrik Fisker.

Och på Fisker tar man ytterst seriöst på frågan om hur stor miljöbelastning batteritillverkningen har, intygar Henrik Fisker:

Det är också därför som vi kräver bra arbetsförhållanden och begränsad användning av skadliga ämnen vid koboltutvinningen och förädlingsprocessen. På det här sättet kan vårt nytänkande påverka långt mer än bara produktionen av kobolt till vår batteritillverkning. Och solid state-teknologin är applicerbar på många fler områden än bara bilbatterier.

Fisker Inc. har redan hunnit skicka in 15 patentansökningar som gäller solid state-teknologin, som Henrik Fisker har stora förväntningar på. Henrik Fisker och hans företag är dock långt ifrån ensamma om att jobba med solid state-tekniken för att öka räckvidden på bilbatterierna. Tidningen New York Times rapporterade nyligen om att man även hos Toyota jobbar med samma teknik, bland annat som ett sätt att öka räckvidden på batterierna till de små bilmodellerna där utrymmet för batterier är mycket begränsat.

Det är bara bra med konkurrens. Den gör så att alla vi som jobbar med solid state-tekniken pressar oss till det yttersta för att vara först och bäst med de nya produkterna, säger Henrik Fisker och tillägger sedan att det kommer dröja några år till innan de är färdiga med sin helt nya elbil Emotion.

Solid state-teknologin är, som så mycket annat, dock ingen undermedicin eller genväg till paradiset. Energitätheten i solid state-batterier är betydligt större än i dagens batterier, men man har fortfarande problem med att skala upp effekten på dessa batterier. Solid state-batterierna har mycket mindre problem med värmeutveckling men har i stället en betydligt snävare spann för arbetstemperatur och råvaran är desto dyrare.

Ett ytterligare och avgörande problem hos solid state-batterierna är att de ändrar storlek när de laddas. Detta ställer helt nya krav på bilarnas karosstruktur.

Jag har en vision här, om att man hos biltillverkarna börjar jobba och tänka på ett nytt sätt när det gäller samverkan mellan bildesignerna och ingenjörerna. Elbilar ger nya och delvis andra möjligheter att skapa en unik design, och jag tror att bildesignerna kommer kunna få betydligt bättre möjligheter framöver, säger Henrik Fisker.

FAKTA Henrik Fisker
Född: 10 augusti 1963
Dansk entreprenör och bildesigner som grundade och var vd för Fisker Automotive, som startades 2007 och tog fram laddhybridbilen Fisker Karma men gick i konkurs 2014.
Är i dag vd för bolaget Fisker Inc. och styrelsesmedlem i nordamerikanska mineralbolaget First Cobalt. Även känd för att ha designat Aston Martin DB9 och BMW Z8.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079