23948sdkhjf

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Ett batteri med över 100 mils räckvidd och laddtid på några minuter. Det lovar dansken Henrik Fisker, mannen bakom den floppade elhybridbilen Fisker Karma.

Att värme eller rättare sagt värmeutveckling i batteripaketet kan skada enheten och i värsta fall orsaka en brand är ett problem som uppmärksammats de senaste åren. Några kända exempel är mobiltelefoner som brunnit eller smält och eldrivna robotgräsklippare som fattat eld under laddning.

Det senaste året har den danske bilikonen Henrik Fisker – främst känd genom sitt hybridbilsprojekt – börjat jobba med ett projekt som, om det lyckas, kan komma att revolutionera elbilen. I alla fall om man får tro honom själv.

Jag tror att batteriteknologin Solid State, som vi satsar stort på, kommer att bli ett stort genombrott för elbilarna. Ett genombrott som också kommer att innebära att elbilarna till slut kör ifrån bensin- och dieselbilarna när det gäller räckvidd, säger Henrik Fisker.

I motsats till konventionella batterier så är batterier konstruerade enligt solid state-teknologin uppbyggda av fast substans i stället för med flytande elektrolyt. Syfte med denna konstruktion är att kunna öka batteriets energitäthet och minska laddtiden.

Henrik Fisker uppger själv för Motormagasinet att hans företag Fisker Incorporated, som nu jobbar med solid state-teknologin, inom några år kommer kunna marknadslansera ett solid state-batteri med en räckvidd på över 100 mil och som nöjer sig med betydligt kortare laddtid än dagens bilbatterier.

De senaste åren har den energislukande tillverkningen av litiumjon-batterier och dess miljöpåverkan blivit föremål för en het debatt. När det gäller miljöpåverkan hos de solid state-batterier som Henrik Fiskers företag nu satsar på så har han ett både tydligt och smått sensationellt besked:

Solid state-batterier innehåller inga skadliga ämnen och eftersom de helt igenom är uppbyggda med fast material så kommer batterierna kunna krossas och användas som iblandning i exempelvis asfalt den dag de blivit uttjänta och kasserats.

Henrik Fisker berättar att han också blivit invald i styrelsen för det nordamerikanska mineralföretaget First Cobalt vars affärsidé är utvinning av kobolt, som är en viktig råvara till litiumjon-batterier.

First Cobalt kommer att säkerställa betydligt bättre arbetsvillkor än vad som är brukligt i gruvnäringen för dem som jobbar med kobolt-utvinning. Kobolt är tillsammans med vatten en av de viktigaste råvarorna vid tillverkningen av den nya genrationes bilbatterier, säger Henrik Fisker.

Och på Fisker tar man ytterst seriöst på frågan om hur stor miljöbelastning batteritillverkningen har, intygar Henrik Fisker:

Det är också därför som vi kräver bra arbetsförhållanden och begränsad användning av skadliga ämnen vid koboltutvinningen och förädlingsprocessen. På det här sättet kan vårt nytänkande påverka långt mer än bara produktionen av kobolt till vår batteritillverkning. Och solid state-teknologin är applicerbar på många fler områden än bara bilbatterier.

Fisker Inc. har redan hunnit skicka in 15 patentansökningar som gäller solid state-teknologin, som Henrik Fisker har stora förväntningar på. Henrik Fisker och hans företag är dock långt ifrån ensamma om att jobba med solid state-tekniken för att öka räckvidden på bilbatterierna. Tidningen New York Times rapporterade nyligen om att man även hos Toyota jobbar med samma teknik, bland annat som ett sätt att öka räckvidden på batterierna till de små bilmodellerna där utrymmet för batterier är mycket begränsat.

Det är bara bra med konkurrens. Den gör så att alla vi som jobbar med solid state-tekniken pressar oss till det yttersta för att vara först och bäst med de nya produkterna, säger Henrik Fisker och tillägger sedan att det kommer dröja några år till innan de är färdiga med sin helt nya elbil Emotion.

Solid state-teknologin är, som så mycket annat, dock ingen undermedicin eller genväg till paradiset. Energitätheten i solid state-batterier är betydligt större än i dagens batterier, men man har fortfarande problem med att skala upp effekten på dessa batterier. Solid state-batterierna har mycket mindre problem med värmeutveckling men har i stället en betydligt snävare spann för arbetstemperatur och råvaran är desto dyrare.

Ett ytterligare och avgörande problem hos solid state-batterierna är att de ändrar storlek när de laddas. Detta ställer helt nya krav på bilarnas karosstruktur.

Jag har en vision här, om att man hos biltillverkarna börjar jobba och tänka på ett nytt sätt när det gäller samverkan mellan bildesignerna och ingenjörerna. Elbilar ger nya och delvis andra möjligheter att skapa en unik design, och jag tror att bildesignerna kommer kunna få betydligt bättre möjligheter framöver, säger Henrik Fisker.

FAKTA Henrik Fisker
Född: 10 augusti 1963
Dansk entreprenör och bildesigner som grundade och var vd för Fisker Automotive, som startades 2007 och tog fram laddhybridbilen Fisker Karma men gick i konkurs 2014.
Är i dag vd för bolaget Fisker Inc. och styrelsesmedlem i nordamerikanska mineralbolaget First Cobalt. Även känd för att ha designat Aston Martin DB9 och BMW Z8.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu kommer de nya registreringsnumren

BMW Motorrad visar upp självkörande motorcykel

Under elektronikmässan Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas bjöd BMW Motorrad på show med den självkörande motorcykeln BMW R 1200 GS.

Laddbara bilar ökade med 52 procent förra året

Det finns nu totalt finns 68 805 laddbara bilar i trafik i Sverige vilket nästan är en fördubbling sedan förra årsskiftet.

Kinesiskt fastighetsbolag tar kontroll över Nevs

Volvo Car Sverige förändrar sin ledningsgrupp

Volvo Car Sverige gör från och med den 1 februari ett par förändringar i företagets ledning och hos sina dotterbolag.

Volkswagen-koncernen satte nytt rekord 2018

Nyhetsbrev

Legenden återvänder

En helt ny Toyota GR Supra, femte generationen av Toyotas legendariska sportbil och den första globala GR-modellen från TOYOTA GAZOO Racing, har haft världspremiär på North American International Auto Show i Detroit.

Arkiv

Dieselbilägare stämmer VW för avgasmanipulering

Förlust för Audi ifjol

Olja från uttjänta däck kan fungera som drivmedel

Den pyrolysolja som Enviro utvinner från uttjänta däck kan användas som drivmedel. Det har RISE tillsammans med Enviro och Ragn-Sells kommit fram till i forskningsprojektet som startade i oktober 2017.

Idag presenterar Ford Motor Co. Och Volkswagen Group ett nytt samarbete

Fler nya bilar klarar högre krav på autobroms

Folksams lista över 2019 års mest säkra och bränslesnåla bilmodeller innehåller skärpta krav för autobroms för fotgängare och filbytesvarnare och 40 bilmodeller har klarat de skärpta kraven. Det står för 15 procent av alla nybilar.

”Det kommer ta tid att laga väggen”

Nu är var tredje bil på Europas vägar vit

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Ford vill dra ned i Europa Flera tusen jobb hotas

Ford Motor Co. drar ner verksamheten ordentligt i Europa. Tusentals anställda får gå samtidigt som olönsamma marknader lämnas. Detta för att vända förlusterna till vinst, rapporterar flera medier.

Nytt släckmedel kan hejda bilbränders spridning

Ursprungligen är släckmedlet AVD (Aqueous Vermiculite Dispersion) framtaget för att släcka bränder i litiumjonbatterier. Men nya tester visar att AVD också kan användas för att hejda ett snabbt brandförlopp.

Bildar nytt företag inom grön el

KGK blir distributör för Launch diagnostik i Sverige

Bildelsstölder - stigande trend

Stölderna av bildelar har stadigt ökat sedan 2012, men 2018 kanske bjuder på ett trendbrott.

Ny UV-grundfyller från Basf

Därför lanserar Opel en ny dieselmotor

Dieselskandalen långtifrån över

TEMA olja: Med varumärket som dörröppnare

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

TEMA olja: De är världens 10 största oljejättar

Ny vd för Circle K Sverige AB

Högsby är Årets Bilkommun 2018

PowerCell i nytt samarbete med Bosch om bränslecellsstackar

Ny el-suv som kan ge Tesla Model X en match

Här är tekniken som ska sänka bränsletörsten med en tredjedel

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Se alla Företagens egna nyheter

Triscan hjälper grossister att utveckla verkstadssystem! Varför nu det?

HOUSEGARD brandsläckare Lithium

BEST BRAND in Aircon service

Knutkors till Land Rover och Range Rover

Drivaxel bak till BMW 5-serie

HBA är ny distributör av LAZER på den svenska marknaden

Högt i tak - Trånga golvytor?

Ny kardan till Audi och VW

Vägen till det mest omfattande sensorprogramet till eftermarknaden

Kopplings-kit DSG!

Lagersats till Ford differentialen!

Drivknut bak till Hyundai

Miljö- och Kemidagarna 2019: anmäl dig i januari och få rabatt!

Reparationskit till BMW diffen HAG215

Äkta oktanbooster för racing

LED arbetsbelysning

Ny drivknut till Hyundai

Ny Volvoaxel

Nytillverkad spridare till Opel

Hjullager med nav till Audi

Dieselpump till Renault

Drivknut till Hyundai och Kia

Kurvad extraljusramp 90W

Nytt racingkoncept...

Ny drivaxel till Volvo V60 D5 Hybrid

Sänd till en kollega

0.162