23948sdkhjf

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Ett batteri med över 100 mils räckvidd och laddtid på några minuter. Det lovar dansken Henrik Fisker, mannen bakom den floppade elhybridbilen Fisker Karma.

Att värme eller rättare sagt värmeutveckling i batteripaketet kan skada enheten och i värsta fall orsaka en brand är ett problem som uppmärksammats de senaste åren. Några kända exempel är mobiltelefoner som brunnit eller smält och eldrivna robotgräsklippare som fattat eld under laddning.

Det senaste året har den danske bilikonen Henrik Fisker – främst känd genom sitt hybridbilsprojekt – börjat jobba med ett projekt som, om det lyckas, kan komma att revolutionera elbilen. I alla fall om man får tro honom själv.

Jag tror att batteriteknologin Solid State, som vi satsar stort på, kommer att bli ett stort genombrott för elbilarna. Ett genombrott som också kommer att innebära att elbilarna till slut kör ifrån bensin- och dieselbilarna när det gäller räckvidd, säger Henrik Fisker.

I motsats till konventionella batterier så är batterier konstruerade enligt solid state-teknologin uppbyggda av fast substans i stället för med flytande elektrolyt. Syfte med denna konstruktion är att kunna öka batteriets energitäthet och minska laddtiden.

Henrik Fisker uppger själv för Motormagasinet att hans företag Fisker Incorporated, som nu jobbar med solid state-teknologin, inom några år kommer kunna marknadslansera ett solid state-batteri med en räckvidd på över 100 mil och som nöjer sig med betydligt kortare laddtid än dagens bilbatterier.

De senaste åren har den energislukande tillverkningen av litiumjon-batterier och dess miljöpåverkan blivit föremål för en het debatt. När det gäller miljöpåverkan hos de solid state-batterier som Henrik Fiskers företag nu satsar på så har han ett både tydligt och smått sensationellt besked:

Solid state-batterier innehåller inga skadliga ämnen och eftersom de helt igenom är uppbyggda med fast material så kommer batterierna kunna krossas och användas som iblandning i exempelvis asfalt den dag de blivit uttjänta och kasserats.

Henrik Fisker berättar att han också blivit invald i styrelsen för det nordamerikanska mineralföretaget First Cobalt vars affärsidé är utvinning av kobolt, som är en viktig råvara till litiumjon-batterier.

First Cobalt kommer att säkerställa betydligt bättre arbetsvillkor än vad som är brukligt i gruvnäringen för dem som jobbar med kobolt-utvinning. Kobolt är tillsammans med vatten en av de viktigaste råvarorna vid tillverkningen av den nya genrationes bilbatterier, säger Henrik Fisker.

Och på Fisker tar man ytterst seriöst på frågan om hur stor miljöbelastning batteritillverkningen har, intygar Henrik Fisker:

Det är också därför som vi kräver bra arbetsförhållanden och begränsad användning av skadliga ämnen vid koboltutvinningen och förädlingsprocessen. På det här sättet kan vårt nytänkande påverka långt mer än bara produktionen av kobolt till vår batteritillverkning. Och solid state-teknologin är applicerbar på många fler områden än bara bilbatterier.

Fisker Inc. har redan hunnit skicka in 15 patentansökningar som gäller solid state-teknologin, som Henrik Fisker har stora förväntningar på. Henrik Fisker och hans företag är dock långt ifrån ensamma om att jobba med solid state-tekniken för att öka räckvidden på bilbatterierna. Tidningen New York Times rapporterade nyligen om att man även hos Toyota jobbar med samma teknik, bland annat som ett sätt att öka räckvidden på batterierna till de små bilmodellerna där utrymmet för batterier är mycket begränsat.

Det är bara bra med konkurrens. Den gör så att alla vi som jobbar med solid state-tekniken pressar oss till det yttersta för att vara först och bäst med de nya produkterna, säger Henrik Fisker och tillägger sedan att det kommer dröja några år till innan de är färdiga med sin helt nya elbil Emotion.

Solid state-teknologin är, som så mycket annat, dock ingen undermedicin eller genväg till paradiset. Energitätheten i solid state-batterier är betydligt större än i dagens batterier, men man har fortfarande problem med att skala upp effekten på dessa batterier. Solid state-batterierna har mycket mindre problem med värmeutveckling men har i stället en betydligt snävare spann för arbetstemperatur och råvaran är desto dyrare.

Ett ytterligare och avgörande problem hos solid state-batterierna är att de ändrar storlek när de laddas. Detta ställer helt nya krav på bilarnas karosstruktur.

Jag har en vision här, om att man hos biltillverkarna börjar jobba och tänka på ett nytt sätt när det gäller samverkan mellan bildesignerna och ingenjörerna. Elbilar ger nya och delvis andra möjligheter att skapa en unik design, och jag tror att bildesignerna kommer kunna få betydligt bättre möjligheter framöver, säger Henrik Fisker.

FAKTA Henrik Fisker
Född: 10 augusti 1963
Dansk entreprenör och bildesigner som grundade och var vd för Fisker Automotive, som startades 2007 och tog fram laddhybridbilen Fisker Karma men gick i konkurs 2014.
Är i dag vd för bolaget Fisker Inc. och styrelsesmedlem i nordamerikanska mineralbolaget First Cobalt. Även känd för att ha designat Aston Martin DB9 och BMW Z8.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gunars Kalkis mästare i 2019 års Yrkesprov i fordonslackering

Nu är Autopromotec igång och MotorMagasinet är på plats

Med växande antal utställare, fler besökare och växande mässområde ser eftermarknadsmässan Autopromotec i Bologna att befästa sin andraplats näst efter Automechanika i Frankfurt.

SFVF/Verkstadsföretagarna i möte med Europeiska Socialfonden

Benny Wallin från Sveriges Fordonsverkstäder (SFVF), har nu träffat den regionala samordnaren för Europeiska Socialfonden, Anna-Lena Wettergren-Wessman och diskuterat ett fondprojekt från Europeiska socialfonden. Det här handlar om att få resurser för att både kompetensutveckla personalen på verkstäder och nyutbilda personer som idag går arbetslösa till ett jobb inom fordonsbranschens verkstäder.

Orio AB:s vd lämnar företaget

2

MotorMagasinet på plats på Autopromotec i Bologna

Glasmästarnas egen snilleindustri

Nyhetsbrev

Ynnors Stora Elbilsdag - Vi ska inte vara rädda för att köpa en el- eller gasbil

-Men vi ska vara medvetna om riskerna. Det sade Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening SFVF, när han talade på Ynnors Elbilsdag.

Arkiv

HRF söker politisk korrigering av husbilsskatten

Maptun stärker verksamheten genom tillväxtinkubator

Appen säkrar kompetensen i bilverkstäderna

ProMeister Academy har utvecklat en app för verkstadspersonal att se sin kompetensnivå inom fordonsteknik. Appen hjälper verkstaden att säkra kvaliteten genom att visa aktuell kompetensnivå samt vilken den kunskap som behöver tillgodoses.

Kraftig minskning av antalet stölder av bildelar

Under första kvartalet 2019 har 404 stölder av airbags, navigationsenheter och huvudstrålkastare (xenon) inträffat. Det kan jämföras med samma period 2018 då 913 stölder inträffade. Det visar den senaste kvartalsstatistiken från Larmtjänst över bildelsstölder.

Unikt samarbete ska säkra kvalitet på fordonsutbildning

Gymnasium Skövde - Kavelbro har ingått ett unikt trepartsavtal med Volvo Car Sverige och Bilia i Skövde. Samarbetet ska bland annat säkra kvaliteten på Fordons- och transportprogrammet, öka intresset och matcha branschens verklighet.

Hur väl representerar dagens krockdockor befolkningen?

SAFERs Fordons- och Trafiksäkerhetscentrum på Chalmers har fått i uppdrag av näringsdepartementet att genomföra en kartläggning av eventuella brister i hur väl krockdockor representerar befolkningen som helhet.

Formel 1-legendaren Niki Lauda är död

Ford Mustang firar 55 år som nummer ett

Konceptdäck för Citroëns nya konceptfordon Citroën 19_19 Concept

Citroën 19_19 Concept är ett självkörande och uppkopplat elfordon som markerar varumärkets 100-årsjubileum. Konceptet är utvecklat med fokus på exklusivitet, komfort och integritet. Konceptdäcket Goodyear C100 är framtaget med extra stor dimension och estetik som matchar den spektakulära designen hos 19_19 Concept.

1

Körtillstånd för fordonslyft blir webbkurs

ProMeister Academy lanserar en webbkurs för anställda på bilverkstäder som ger fordonstekniker kunskap och verkstadschefen möjlighet att utfärda körtillstånd för personbilslyft.

Motormagasinet söker reporter

”Våga anställa de som inte passar in”

Mekonomen och Meca tar greppet om fleet-kunderna

Verkstaden som ger Saabar ett andra liv

Med entusiasm, yrkesskicklighet och lite hjälp från Orio har Saab-entusiasten Marcus Wighs verkstad hunnit laga många legendariska Saabar som andra skadeverkstäder dömt ut.

Svarta verkstäder och Framtiden i fokus på Inspirationsdagen

Volvo omkörd av VW Golf på topplista för begagnade bilar

Bilägare vill ha smarta, slitstarka och lättrullande däck

Däck som med hjälp av sensorteknik kan anpassa sig för olika väglag, däck som är slitstarka och däck med ännu lägre rullmotstånd är önskemål som svenska bilister ställer för framtidens däck, visar en enkät från Nokian Tyres.

Grundvattenbristen värst i Stockholms län

Ferrari har inlett året kanonstarkt

Snillrik hjullyft gör bytet enkelt

Här är Hedin Bils expansion 2018

Koppla greppet med Kamasa

Ny fjäderspännare kräver ingen demontering av axeln

Nya hjulvårdsprodukter från Seab

Ökade priser på begagnade bilar med störst lyft på hybrider

Ny försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige

Läs en årsredovisning och få veta mer om branschen

Volvo Car Sverige får ny vd

Här är hjulvagnen som skonar ryggen

Se alla Företagens egna nyheter

Våra Vagnar

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Trådlös kamera - WIFI HD

GT80 MINI - stötsäker och IP-67-klassad diagnos baserad på Windows10.

MAHA firar 50 år

HBA Solutions - Kundunika lösningar

Produktnyhet från Purflux!

Produktnyhet från Purflux!

Utmana oss på mässan

LED-läcksökningslampa med fokuserbar lins

ACM 34002GP

Lazer extraljus - Toyota monteringskit

PRO-versionen av INFOFLEX PERSONALLIGGARE, ett smartare verktyg!

Cuby Shuttlesystem hos OneMed

KW Parts förstärker sin kundtjänst!

LED arbetsljus - tål tuffa tag

Drivaxel till Porsche Boxster S

Aircon Ready Refresh

ACM 3400 Hfc/Hfo

Tärnö - Varningsljusramp 944 mm

Direct Vision Standard (DVS) – Säkerhet för ”osynliga” cyklister och trafik...

Autoglass Restore har nu tillverkat ytterligare ett nytt tillbehör

Ny Luftbälg bak till BMW X5 E70 F15 & X6 E71 F16

Inverter 12V 1000W

Total lanserar en banbrytande produktserie med smörjmedel för el- och hybri...

Sänd till en kollega

0.13