23948sdkhjf

”Kraven på elnätet ökar hela tiden”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Utbyggnaden av laddstolpar på många håll i landet går trögt på grund av kapacitetsbrist. Vi bad Vattenfall Eldistribution förklara varför.

I december berättade Motormagasinet om att flera bilanläggningar runt om i landet tvingas vänta på att sätta upp nya laddstationer på grund av att mer el behöver transporteras än vad elnätet vid det givna tillfället klarar av.

Ett sådant område är Smista Allé, en gata längs E4 i södra Stockholm där flera större bilföretag byggt ut eller byggt helt nya bilhallar de senaste åren. Ett av företagen är Bilia möter två hinder innan de kan sätta upp fler laddstolpar; dels väntar de på att elleverantören Vattenfall ska bygga en ny elnätstation för att göra det möjligt att mata in det behov av ström som Bilia och de andra bilföretagen har. Men Bilia behöver också bygga ut sin egen interna elnätstation.

– Vi har ett kundärende på Smista Allé angående anslutning av laddstolpar till elnätet, och vi har nu fått bygglov från Huddinge kommun om att uppföra en elnätstation för att kunna genomföra anslutningen. Vi planerar att påbörja byggnationen av elnätstationen någon gång i februari-mars, berättar Mikael Björnér, kommunikationsansvarig på Vattenfall Eldistribution.

Mikael Björnér påpekar att det finns mycket som kan fördröja en utbyggnad av elnätet; alltifrån handläggningen av en bygglovsansökan och andra former av tillståndsprocesser till ombyggnationer i andra delar av elnätet.

Utbyggnaden av det svenska elnätet har historiskt följt produktions- och förbrukningstakten av el i samhället. Anslutningar av nya bostadsområden och industrier har skett snabbt och utan problem, förklarar Mikael Björnér.

– Idag ser dock omvärlden annorlunda ut. Det snabbt ökande behovet av el tillsammans med långa ledtider för att bygga nya elnät gör att elnäten idag, inom vissa områden, är hårt ansträngda och nyanslutningar till elnäten tar längre tid, säger Mikael Björnér.

Begränsningarna i stamnätet börjar i flera fall närma sig taket kapacitetsmässigt och elnätsbolagen för diskussioner med Svenska Kraftnät om utbyggnadstakten av elnätet. Parallellt med det arbetar Vattenfall Eldistribution på nya lösningar för att skapa utrymme i elnätet. Det handlar exempelvis om att upprätta avtal med större företagskunder om att begränsa elanvändningen då det råder mycket hög belastning på elnätet.

– Dessa kapacitetslösningar leder till ett mer effektivt användande av elnätet, men de betyder inte att alla kapacitetsutmaningar kan lösas. Det är en stor utmaning för hela elnätsbranschen att anpassa kapaciteten i elnätet till nya förutsättningar och krav i samhället, tillägger Mikael Björnér.

Vattenfall kan som elleverantör inte heller avstå att ansluta kunder till elnätet, påpekar Mikael Björnér:

– Vi har anslutningsplikt till elnätet enligt Ellagen. Vi får inte säga nej till någon kund, men kunden kan få vänta längre än tidigare på att få ansluta sig till elnätet.

Vattenfall Eldistribution investerar cirka fyra miljarder kronor per år i att förbättra och utveckla sitt elnät i Sverige. Stora moderniseringar krävs för att anpassa elnätet till den snabba tillväxten i storstäderna med stort bostadsbyggande, men också etableringar av allt ifrån ny elintensiv industri och infrastruktur till uppförande av laddstationer för elfordon, berättar Mikael Björnér.

Fotnot: Elnätstation är ett allmänt begrepp som Vattenfall använder för att beteckna någon form av transformatorstation. I en tidigare artikel använde vi begreppet ställverk.

FAKTA Elnätet i Sverige

Elnätet är uppdelat i stamnät, regionnät och lokalnät. Stamnätet ägas av staten och förvaltas av Svenska Kraftnät.

Regionnätet byggs ut och förvaltas via så kallad koncession, vilken innebär att staten givit en eller flera aktörer tillstånd att driva regionnätet, underhålla och förvalta det.

Det finns fler regionnät i Sverige med olika nätägare. De regionala elnäten förbinder stamnätet med lokalnäten samt produktionsanläggningar och större förbrukningsanläggningar t.ex. industrier.

Lokalnäten drivs via koncession, på samma sätt som regionnäten. Lokalnäten förbinder regionalnäten med förbrukningsanläggningar samt mindre produktionsanläggningar.

Spänningsnivåer i de olika elnäten:

Stamnätet: 220 kV (kilovolt) och 440 kV (kilovolt)

Regionnätet: 40 kV och 130 kV

Lokalnätet: lägre än 40 kV

Källa: Energimyndigheten, Vattenfall

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt elbilsbatteri som kan ge 100 mils räckvidd

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar

​Reservdelsföretaget KW Parts, Europas ledande grossist av reservdelar och tillbehör till amerikanska bilar, inleder samarbete med AD Bildelar Sverige.

Hedin Group förvärvar två BMW-återförsäljare i Schweiz

Snabbaste McLaren - en hybrid

Besikta Bilprovning öppnar ny lokal i Visby

Alarmerande rekryteringsbehov till motorbranschen

Under de kommande tre åren behöver 5 300 personer anställas inom motorbranschen. Konsekvenserna kan bli allvarliga för hela samhället om man inte hittar personal, enligt Transportföretagens nya rapport Tempen på motorbranschen.

Nyhetsbrev

Långfilmer och email i head up-displayen

Allt fler nya bilar har så kallad head up-display, där man som förare kan få viss information direkt i vindrutan medan man kör. Men nu har en mer avancerad uppföljare utvecklats och den kan snart finnas på marknaden.

Arkiv

Autoexperten stödjer svensk e-sportarena

Ledare #2: Flykten från hönsgården

Defa lanserar nytt laddkoncept

Swedac tillbakavisar SFVF:s kritik

SFVF kritiserar Transportstyrelsen och Swedac

Opel ska kapa upp till 4 100 jobb

Biltillverkaren Opel gör sig redo för tuffare tider. Totalt kapar ledande biltillverkare 80 000 jobb de närmaste åren.

Nu öppnar Automässan

I dag slår Automässan upp portarna på Svenska Mässan i Göteborg. Över 270 utställare står redo att möta cirka 17 000 besökare.

Formac utvecklar säkerhetspaket för elbilsreparationer

Nya Renault Clio säkrast i supermini-klassen

Polestar i samarbete för att ta fram digitalt landskap

ABS Wheels öppnar upp för franchise

Årets Reservdelsperson: "Det roligaste är att prata med kunderna"

Årets Reservdelsperson behöver ordning och reda för att kunna ge kunderna bästa service. Och hon gillar rutiner.

Osäkerhet kring Sermi i branschen

Sermi-nyckeln, som ska ge bilmekaniker tillgång till fordonsdata, är fortfarande relativt okänt inom branschen. EU-direktiven säger redan i dag att alla verkstäder ska ha tillgång, men bilmärkena gör det olika svårt. Promeister Solutions vill ha ett effektivare arbetssätt för sina verkstäder och tror att Sermi-nyckeln kan vara en del av lösningen.

Tuffare tag mot bilmålvakter

Kvdbil ny partner i 2030-sekretariatet

BMW först att erbjuda 5G

Bilen med en miljon stygn

Rolls-Royce fick en order från Sverige och tog fram symaskinen. Sedan broderade man blommor för glatta livet.

Fuchs döper om sina oljefamiljer

Begagnatförsäljningen ökade i december

Ny miljözon förbjuder bilar från 2009 och tidigare

Ledare #1: Vad säger kristallkulan om 2030?

Transportföretagen satsar inför 2020

Branschstandard för hantering av elfordon

Volkswagen höjer prognosen − en miljon elbilar redan 2023

Gröna Bilister kritiska till regeringens klimatpolitiska handlingsplan

Inziles kunder kan nu leasa arbetsfordon

Volvos kassa ökar med 22 miljarder efter ny affär

Haldex vice vd invald i inflytelserik branschorganisation

Dekra i ännu ett kvalitetssamarbete

Se alla Företagens egna nyheter

Varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Peugeot 508 SW II Dragkrok

Lärare och elever träffar motobranschen på Automässan

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar Sverige

GDW på Automässen med det nya avtagbara dragkroksystemet

Kia XCeed Dragkrok fast + T60 System

Välkommen Daniel

Tips för att välja biokompatibelt smörjmedel - G A's Blogg

Renault Clio V Dragkrok T60 fast GDW

Coil-over och dragfjädrar till BMW bagagelucka

Varningsljus med 150 grader ljusspridning

PPG Refinish Kursprogram år 2020 är klart! ✔

Möt oss på Automässan 15-18 Januari

Välkomna till vår monter

Vi söker Ekonomiansvarig

Renare miljö i STCC!

Schaeffler på Automässan 2020

Nytt stipendium för industriell innovation har instiftats

Ett sortiment för allas behov

Infoflex växer på tunga sidan

NYHET: Ball spline drivaxlar till Volvo XC och Cross Country

Rätt val av smörjmedel för momentdragning är kritiskt!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Värmetåligt lim – vad innebär det?

Se här hur du här hur du kan säkra turbinen med rätt olja!

Sänd till en kollega

0.219