23948sdkhjf

”Kraven på elnätet ökar hela tiden”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Utbyggnaden av laddstolpar på många håll i landet går trögt på grund av kapacitetsbrist. Vi bad Vattenfall Eldistribution förklara varför.

I december berättade Motormagasinet om att flera bilanläggningar runt om i landet tvingas vänta på att sätta upp nya laddstationer på grund av att mer el behöver transporteras än vad elnätet vid det givna tillfället klarar av.

Ett sådant område är Smista Allé, en gata längs E4 i södra Stockholm där flera större bilföretag byggt ut eller byggt helt nya bilhallar de senaste åren. Ett av företagen är Bilia möter två hinder innan de kan sätta upp fler laddstolpar; dels väntar de på att elleverantören Vattenfall ska bygga en ny elnätstation för att göra det möjligt att mata in det behov av ström som Bilia och de andra bilföretagen har. Men Bilia behöver också bygga ut sin egen interna elnätstation.

– Vi har ett kundärende på Smista Allé angående anslutning av laddstolpar till elnätet, och vi har nu fått bygglov från Huddinge kommun om att uppföra en elnätstation för att kunna genomföra anslutningen. Vi planerar att påbörja byggnationen av elnätstationen någon gång i februari-mars, berättar Mikael Björnér, kommunikationsansvarig på Vattenfall Eldistribution.

Mikael Björnér påpekar att det finns mycket som kan fördröja en utbyggnad av elnätet; alltifrån handläggningen av en bygglovsansökan och andra former av tillståndsprocesser till ombyggnationer i andra delar av elnätet.

Utbyggnaden av det svenska elnätet har historiskt följt produktions- och förbrukningstakten av el i samhället. Anslutningar av nya bostadsområden och industrier har skett snabbt och utan problem, förklarar Mikael Björnér.

– Idag ser dock omvärlden annorlunda ut. Det snabbt ökande behovet av el tillsammans med långa ledtider för att bygga nya elnät gör att elnäten idag, inom vissa områden, är hårt ansträngda och nyanslutningar till elnäten tar längre tid, säger Mikael Björnér.

Begränsningarna i stamnätet börjar i flera fall närma sig taket kapacitetsmässigt och elnätsbolagen för diskussioner med Svenska Kraftnät om utbyggnadstakten av elnätet. Parallellt med det arbetar Vattenfall Eldistribution på nya lösningar för att skapa utrymme i elnätet. Det handlar exempelvis om att upprätta avtal med större företagskunder om att begränsa elanvändningen då det råder mycket hög belastning på elnätet.

– Dessa kapacitetslösningar leder till ett mer effektivt användande av elnätet, men de betyder inte att alla kapacitetsutmaningar kan lösas. Det är en stor utmaning för hela elnätsbranschen att anpassa kapaciteten i elnätet till nya förutsättningar och krav i samhället, tillägger Mikael Björnér.

Vattenfall kan som elleverantör inte heller avstå att ansluta kunder till elnätet, påpekar Mikael Björnér:

– Vi har anslutningsplikt till elnätet enligt Ellagen. Vi får inte säga nej till någon kund, men kunden kan få vänta längre än tidigare på att få ansluta sig till elnätet.

Vattenfall Eldistribution investerar cirka fyra miljarder kronor per år i att förbättra och utveckla sitt elnät i Sverige. Stora moderniseringar krävs för att anpassa elnätet till den snabba tillväxten i storstäderna med stort bostadsbyggande, men också etableringar av allt ifrån ny elintensiv industri och infrastruktur till uppförande av laddstationer för elfordon, berättar Mikael Björnér.

Fotnot: Elnätstation är ett allmänt begrepp som Vattenfall använder för att beteckna någon form av transformatorstation. I en tidigare artikel använde vi begreppet ställverk.

FAKTA Elnätet i Sverige

Elnätet är uppdelat i stamnät, regionnät och lokalnät. Stamnätet ägas av staten och förvaltas av Svenska Kraftnät.

Regionnätet byggs ut och förvaltas via så kallad koncession, vilken innebär att staten givit en eller flera aktörer tillstånd att driva regionnätet, underhålla och förvalta det.

Det finns fler regionnät i Sverige med olika nätägare. De regionala elnäten förbinder stamnätet med lokalnäten samt produktionsanläggningar och större förbrukningsanläggningar t.ex. industrier.

Lokalnäten drivs via koncession, på samma sätt som regionnäten. Lokalnäten förbinder regionalnäten med förbrukningsanläggningar samt mindre produktionsanläggningar.

Spänningsnivåer i de olika elnäten:

Stamnätet: 220 kV (kilovolt) och 440 kV (kilovolt)

Regionnätet: 40 kV och 130 kV

Lokalnätet: lägre än 40 kV

Källa: Energimyndigheten, Vattenfall

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

DRF: Så vässar du lönsamheten i däckverkstaden

Slimma och optimera och satsa på teknik. Det tror Däckspecialisternas Riksförbunds ordförande Ulrik Jönsson är viktigt för däckverkstäderna för att behålla lönsamheten.

TEMA DÄCK&FÄLG: Bilmetro satsar på flyttbara däckställ

Försäkringsbolagen stödjer Kvalitetssäkrad Skadeverkstad

MRF vill ha gemensam certifiering av skadeverkstäder

Svensk Toyotahandel har tecknat ett ramavtal med KBV

Toyotas återförsäljarförening har ingått ett ramavtal för kvalitetsuppföljning av service- och skadeverkstäder med Kontrollerad Bilverkstad. Avtalet har fyra olika nivåer inom verkstadscoachning och egenkontroller skräddarsydda för märket.

Försäljningen av diesel steg under januari månad

Försäljningen av diesel och eldningsolja steg under årets första månad, medan försäljningen av bensin och E85 sjönk. Detta i jämförelse med januari månad 2018. Allt enligt preliminär statistik från SPBI.

Nyhetsbrev

Bantad teknik från KTH kan ge lyft för autonoma fordon

För autonoma fordon är lidar, light detection and ranging, en avgörande komponent i den teknik som känner av hur omgivningen ser ut. Nu har forskare vid KTH utvecklat lidar-teknik som är betydligt billigare att tillverka, lättare och mer resurssnål än tidigare varianter.

Arkiv

Antalet efterlysta personbilar minskar i Sverige

1

Motormännen varnar för bristande konstruktion hos Volvo-motorer

MOTORHISTORIA: När en greve utmanade Ferrari

En stormrik italiensk greve försökte en gång i tiden utmana självaste Ferrari. Nu ska prototyperna säljas på auktion.

Nissens Automotive expanderar sitt utbildningskoncept med online

Kraftig ökning av försäkringsbedrägerier inom motorskador och trafikolyckor

Under 2018 genomförde de svenska sakförsäkringsbolagen 7 462 bedrägeriutredningar. Det är en ökning med 7 procent. Utredningarna ledde till att bolagen avböjde utbetalningar till ett värde av 480 miljoner kronor. Det visar den senaste statistiken över försäkringsbedrägerier frånLarmtjänst.

Opel Sverige flyttar huvudkontoret till Malmö

31 personer omkom i januaritrafiken på väg

Under januari månad i år omkom 31 personer och 1 489 skadades i vägtrafiken (140 svårt skadade och 1 349 lindrigt skadade). Det visar de preliminära uppgifter som inkommit till Transportstyrelsen den 15 februari. Det är 18 fler omkomna än under januari förra året.

Tänak vann Svenska Rallyt Johan Kristoffersson trea i WRC2

Ott Tänak från Estland vann årets Rally Sweden WRC före E. Lappi från Finland och med belgaren T. Neuville på tredje plats. Svenske Pontus Tidemand kom på 8:e plats.

"Husbilsteknikern behöver vara tusenkonstnär"

Nya yrkeshögskoleutbildningar för husbils- och husvagnstekniker kan snart bli verklighet. Att jobba med husbilar ställer bitvis nya och andra krav på fordonsteknikern, menar SFVF:s vd Bo Ericsson.

1

Är världen redo för den självkörande revolutionen?

BMW M kommer med helt nya X-modeller

Kärvare tider för Mekonomen som slopar utdelningen

CHEF-intervjun: ”Jag mår inte bra om inte jag får vara i verkstaden ibland”

1

Finsk bildelsjätte biter sig fast i Sverige

Drivknuten.se blir svensk representant för Febest

Specialisterna på delar för drivlinan, Drivknuten.se, blir ny officiell svensk representant för Febest Auto Parts. Det innebär ett stort tillskott på bildelar i högsta kvalitet som kompletterar Drivknuten´s sortiment.

Elbilsförares räckviddsångest oftast obefogad

När temperaturen sjunker nära noll minskar körsträckan hos elbilar, eftersom bilarnas batterier påverkas av kylan. Men farhågorna om att man som nybliven elbilsägare ska åka på en ”räckviddssmäll” på svenska vintervägar är ofta överdrivna, skriver försäkringsbolaget Ifs motorexpert Johan Granholm.

Ny rapport gör tummen upp för BMW:s framtid

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

Gratis app ger rätt oljekvalitet

”Man måste vara snabb på bollen”

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Teknikens Världs PeO Kjellström död

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

Ny vd för Circle K Sverige AB

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Högsby är Årets Bilkommun 2018

Ny UV-grundfyller från Basf

Se alla Företagens egna nyheter

Affärsägare, verkstäder och leverantörer samlade för FIXAT-evenemanget

Kardan till Chevrolet Captiva och Opel Antara

Ny drivknut till Toyota

Avgaskylare

Nyckelmärkning och -hantering

Ledlenser - ATEX produkter

Fabriksrenoverad original dieselspridare till Volvo

Ny drivaxel till Volvo och Ford

Nya produkter till Jaguar, Land Rover och Scania

Bärarmar till Nissan Qashqai, 07-13

Linear 6 Elite - LAZER

Nya inre drivknutar till VW Transporter och Multivan T5

Ny drivknut till Dacia och Renault

MVS AB lanserar nytt sortiment av elbilsladdare

Kardanaxel till BMW X3

Flexiblare lagring för pallar och långgods

TriSys kundcase - CB Auto

Inspektionslampa

Nadine Kåmark siktar på VM-guld

Dieselpump till Jaguar och Ford

Winassist teknikerapp är här!

Zero Waste - där inget går till spillo

Extraljus 9"

Sänkt pris på BMW- och Mercedesaxlar

Här "printar" vi logotypes enligt kundens önskemål

Sänd till en kollega

0.105