23948sdkhjf

”Kraven på elnätet ökar hela tiden”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Utbyggnaden av laddstolpar på många håll i landet går trögt på grund av kapacitetsbrist. Vi bad Vattenfall Eldistribution förklara varför.

I december berättade Motormagasinet om att flera bilanläggningar runt om i landet tvingas vänta på att sätta upp nya laddstationer på grund av att mer el behöver transporteras än vad elnätet vid det givna tillfället klarar av.

Ett sådant område är Smista Allé, en gata längs E4 i södra Stockholm där flera större bilföretag byggt ut eller byggt helt nya bilhallar de senaste åren. Ett av företagen är Bilia möter två hinder innan de kan sätta upp fler laddstolpar; dels väntar de på att elleverantören Vattenfall ska bygga en ny elnätstation för att göra det möjligt att mata in det behov av ström som Bilia och de andra bilföretagen har. Men Bilia behöver också bygga ut sin egen interna elnätstation.

– Vi har ett kundärende på Smista Allé angående anslutning av laddstolpar till elnätet, och vi har nu fått bygglov från Huddinge kommun om att uppföra en elnätstation för att kunna genomföra anslutningen. Vi planerar att påbörja byggnationen av elnätstationen någon gång i februari-mars, berättar Mikael Björnér, kommunikationsansvarig på Vattenfall Eldistribution.

Mikael Björnér påpekar att det finns mycket som kan fördröja en utbyggnad av elnätet; alltifrån handläggningen av en bygglovsansökan och andra former av tillståndsprocesser till ombyggnationer i andra delar av elnätet.

Utbyggnaden av det svenska elnätet har historiskt följt produktions- och förbrukningstakten av el i samhället. Anslutningar av nya bostadsområden och industrier har skett snabbt och utan problem, förklarar Mikael Björnér.

– Idag ser dock omvärlden annorlunda ut. Det snabbt ökande behovet av el tillsammans med långa ledtider för att bygga nya elnät gör att elnäten idag, inom vissa områden, är hårt ansträngda och nyanslutningar till elnäten tar längre tid, säger Mikael Björnér.

Begränsningarna i stamnätet börjar i flera fall närma sig taket kapacitetsmässigt och elnätsbolagen för diskussioner med Svenska Kraftnät om utbyggnadstakten av elnätet. Parallellt med det arbetar Vattenfall Eldistribution på nya lösningar för att skapa utrymme i elnätet. Det handlar exempelvis om att upprätta avtal med större företagskunder om att begränsa elanvändningen då det råder mycket hög belastning på elnätet.

– Dessa kapacitetslösningar leder till ett mer effektivt användande av elnätet, men de betyder inte att alla kapacitetsutmaningar kan lösas. Det är en stor utmaning för hela elnätsbranschen att anpassa kapaciteten i elnätet till nya förutsättningar och krav i samhället, tillägger Mikael Björnér.

Vattenfall kan som elleverantör inte heller avstå att ansluta kunder till elnätet, påpekar Mikael Björnér:

– Vi har anslutningsplikt till elnätet enligt Ellagen. Vi får inte säga nej till någon kund, men kunden kan få vänta längre än tidigare på att få ansluta sig till elnätet.

Vattenfall Eldistribution investerar cirka fyra miljarder kronor per år i att förbättra och utveckla sitt elnät i Sverige. Stora moderniseringar krävs för att anpassa elnätet till den snabba tillväxten i storstäderna med stort bostadsbyggande, men också etableringar av allt ifrån ny elintensiv industri och infrastruktur till uppförande av laddstationer för elfordon, berättar Mikael Björnér.

Fotnot: Elnätstation är ett allmänt begrepp som Vattenfall använder för att beteckna någon form av transformatorstation. I en tidigare artikel använde vi begreppet ställverk.

FAKTA Elnätet i Sverige

Elnätet är uppdelat i stamnät, regionnät och lokalnät. Stamnätet ägas av staten och förvaltas av Svenska Kraftnät.

Regionnätet byggs ut och förvaltas via så kallad koncession, vilken innebär att staten givit en eller flera aktörer tillstånd att driva regionnätet, underhålla och förvalta det.

Det finns fler regionnät i Sverige med olika nätägare. De regionala elnäten förbinder stamnätet med lokalnäten samt produktionsanläggningar och större förbrukningsanläggningar t.ex. industrier.

Lokalnäten drivs via koncession, på samma sätt som regionnäten. Lokalnäten förbinder regionalnäten med förbrukningsanläggningar samt mindre produktionsanläggningar.

Spänningsnivåer i de olika elnäten:

Stamnätet: 220 kV (kilovolt) och 440 kV (kilovolt)

Regionnätet: 40 kV och 130 kV

Lokalnätet: lägre än 40 kV

Källa: Energimyndigheten, Vattenfall

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Volvo är svenskarnas drömbil

SFVF: Varför ska bilverkstäder följa lagstiftningen?

Ny styrelseordförande i SFVF

Nominera till Motorgalan nu!

I höst firar vi fordonsbranschens vassaste människor. Så här nominerar du dina favoriter.

Plus

Så landade Wunder-Baum i Strömstad

Motormagasinet besöker ett för näsan spännande resmål och svänger förbi doftgransfabriken i Strömstad. Här bjuds det på fascinerande familjehistoria, granar från flera generationer, och självklart ett äventyr för luktsinnet.

Domstol utreder – är Teslas marknadsföring vilseledande?

Teslas vd Elon Musk hävdade nyligen att Tesla kommer att ha basfunktionerna för ett helt självkörande fordon klara redan i år. Nu ska domstol utreda om företaget vilseleder konsumenterna.

Nyhetsbrev

Svenska bilägare kan stämma Volkswagen

Arkiv

Världspremiär för Audis kommande elbil

Audi visar upp nästa version av elbilen som går i produktion 2021.

Volvochefen – så bra behöver elbilars räckvidd vara

Sveriges 10 bästa verkstäder

De bästa verkstäderna hittas utanför storstäderna. Här är listan på de verkstäder som är bäst online.

Plus

En verkstadsträff utöver det vanliga

Vassa sportbilar besökte trimfirman PBZ i Uppsala.

Kvinnliga bilister tar större hänsyn till klimatet

Nästan var femte svensk bilist har minskat sitt bilanvändande till förmån för klimatet och närmare sju av tio har vidtagit andra åtgärder för att minska klimatpåverkan från sitt bilkörande.

Elbilsägare vill ha däck med lägre motstånd

BMW börjar ”hyra ut” tillval i bilen

Digitaliseringen skapar nya affärsmöjligheter. Nu kan BMW-bilägare hyra tillval till sin bil vid behov.

Daimler köper in sig i batteritillverkning

Jonas Kruse gästförare med Maja Bengtsson i kartläsarstolen

SVT:s bilsportexpert, Jonas Kruse, gör ännu ett gästspel i rally och kör tillsammans med den femtonåriga kartläsartalangen Maja Bengtsson från småländska Virestad.

Biltillverkarna missar utsläppsmålen

Plus

Kenny Bräck: svårt att släppa ratten

Motormagasinet fick en pratstund med racingstjärnan som numera arbetar som testförare åt McLaren.

Personbilsbilismen skattas för hårt

Behövs ökad cybersäkerheten inom svensk fordonsindustri

Mjukvaruföretaget Trend Micro har gått igenom kraven som fordonsindustrin måste anpassa sig efter för att garantera cybersäkerheten i nyproducerade uppkopplade fordon.

Volkswagens bilfabrik i Zwickau producerar nu bara elbilar

Efter 116 år har den sista bilen med förbränningsmotor rullat ut från Volkswagens fabrik i tyska Zwickau. Från och med nu ska endast eldrivna bilmodeller tillverkas här.

Ljust på begagnatmarknaden

Svensk biltvätt blir dansk

Tatuera in företagslogga och få fyra fälgar

Sveriges första fartsyndare

Krävs högre kompetens kring elfordon på verkstäderna

Ford väljer Defas laddlösningar

Bilförsäljningen ner 25% på helåret i EU

Inzile har startat leveranserna

1

Yrkesförarna kör allt fortare

Toyota satsar på bildelning

Sensommarpremiär för Volkswagens elbil ID 3

Vägkanter ska bli biogas

Kias app stödjer elbilssäljare

Goodyears blimp nu i Europa

MAN öppnar ny verkstad i Stockholm

Se alla Företagens egna nyheter

Besök Yallotrade på inspirationsdagen 24/9!

Ta kontroll över ditt arbetsljus!

Hej sommartider!

Produktnyhet från FRAM! CS12054

Produktnyhet från Purflux! C885

Uppdaterad, ännu vassare version av populär backlampa

Vi har öppet hela sommaren

Passa på - Jämför priset!

Belys ditt fordon även på insidan

Årets ljuvligaste tid har börjat!

Positiva indikationer efter en extraordinär vår

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Volvo XC90 XC60 V90

Leverera trygghet vid lämning av bilen!

LEGION varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Kallt vatten för heta dagar

Vi finns här för dig hela sommaren!

Engine Shampoo - ny produkt från Castrol

Tips för snabb handläggning av ett försäkringsärende

Vi lanserar UTÖ - framtidens varningsljusramp

PURFLUX uppdaterad app

FRAM komplett sortiment A110

Få ut mer av CAB Plan med effektiv utbildning online

Ny serie moderna, slimmade flerfunktionsbakljus i LED

Utvändig galvaniserat utrustning Produkt katalog

Glad Midsommar önskar vi på G A Lindberg!

Sänd till en kollega

0.141