23948sdkhjf

Affärsidén som får tummen upp

I fjolårets sista utgåva av Motormagasinet berättade vi om nya företaget Tidler som expanderar med en ny helhetslösning där de tar hand om bland annat de interna biltransporterna åt bilföretag och transporter av bilar mellan kund och verkstaden. Vi bad några av deras kunder ge sin syn på tjänsten och affärsidén.

KRISTIAN ELVEFORS, VOLVO CARS SVERIGE:
Hur reagerade ni när ni första gången fick höra talas om Tidler?
– Att man följer kunden från ax till limpa. Det tycker jag är unikt med deras koncept. Vill man lösa biltransporterna bra för kunden så måste man vara med hela resan, och det har de verkligen lyckats med.

Varför har ingen i branschen efterfrågat eller tagit fram de tjänster som Tidler nu erbjuder?
– Det är många handlare som har använt sig av pensionärer och fordonstekniker för att hämta och lämna bilar till verkstaden. Dels finns det i dag en brist på fordonstekniker vilket gör att det inte längre är lönsamt att låta en fordonstekniker transportera bilar, och dels är det ingen aktör som har jobbat med billogistiken så att den följer kunden under hela resan. Sedan tror jag definitivt att vissa större handlare själva kommer att börja erbjuda samma typer av tjänster som Tidler gör, men alla kommer inte göra det.

JIMMY MIKKELSEN, SERVICECHEF AUDI SVERIGE:
Hur reagerade ni när ni första gången fick höra talas om Tidler?
Mycket positivt, vi var med i ett tidigt skede och var även med att forma produkten. Affärsidén är klockren, vi ser att många av våra Audi och VW-kunder är villiga att betala för att slippa åka till och från verkstaden när det är dags för service.

Varför har ingen i branschen efterfrågat eller tagit fram de tjänster som Tidler nu erbjuder?
Hämta och lämna tjänster har väl egentligen alltid varit en del av verkstädernas serviceerbjudande och erbjudits då och då, men aldrig på ett organiserat sätt, då denna service oftast har hanterats av någon servicerådgivare eller till och med mekanikerna. Men nu kan vi för första gången på ett organiserat sätt erbjuda denna tjänst till våra Audi och VW-kunder utan att använda våra viktiga servicepersonal.

THOMAS LUNDQVIST, AFFÄRSUTVECKLARE KVD BIL:
Hur reagerade ni när ni första gången fick höra talas om Tidler?
Bolaget hade när vi träffade dem endast kommit igång i liten skala och arbetade med andra typer av uppdrag. I dialogen såg både vi och Tidler snabbt att det fanns en möjlighet att göra stor skillnad för bilägare som vill sälja sin bil på ett enkelt och tryggt sätt. Resultatet blev tjänsten ”Hämta hemma”, där Tidler hämtar bilar vi har fått uppdrag att sälja, där kunden vill och när kunden vill.

Varför har ingen i branschen efterfrågat eller tagit fram de tjänster som Tidler nu erbjuder?
– Sedan starten har KVD Bil arbetat med att förbättra sättet människor säljer och köper begagnade bilar genom att göra det enklare och tryggare – genom digitalisering och genom att utveckla nya tjänster. Det är därför ganska naturligt att det är en branschutmanare som vi tillsammans med Tidler, som också är nytänkande, som skapat just denna ”Hämta hemma” tjänst.

CECILIA BLOM HESSELGREN, KOMMUNIKATIONSCHEF BILPROVNINGEN:
Hur reagerade ni när ni första gången fick höra talas om Tidler?
Vi blev glada. Det de erbjuder är egentligen en så självklar service. Allt blir mer och mer orienterat mot att serva och underlätta för konsumenten eftersom alla är så upptagna i dag.

Varför har ingen i branschen efterfrågat eller tagit fram de tjänster som Tidler nu erbjuder?
Vi själva bedriver hämta- och lämna-service mot företagskunder sedan länge, men för att erbjuda motsvarande service gentemot privatkunder krävs mycket större resurser. För att fokusera på vår kärnverksamhet har vi letat efter en samarbetspartner och vi tyckte att Tidler hade ett tänk som kändes helt rätt.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.093