23948sdkhjf

Affärsidén som får tummen upp

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

I fjolårets sista utgåva av Motormagasinet berättade vi om nya företaget Tidler som expanderar med en ny helhetslösning där de tar hand om bland annat de interna biltransporterna åt bilföretag och transporter av bilar mellan kund och verkstaden. Vi bad några av deras kunder ge sin syn på tjänsten och affärsidén.

KRISTIAN ELVEFORS, VOLVO CARS SVERIGE:
Hur reagerade ni när ni första gången fick höra talas om Tidler?
– Att man följer kunden från ax till limpa. Det tycker jag är unikt med deras koncept. Vill man lösa biltransporterna bra för kunden så måste man vara med hela resan, och det har de verkligen lyckats med.

Varför har ingen i branschen efterfrågat eller tagit fram de tjänster som Tidler nu erbjuder?
– Det är många handlare som har använt sig av pensionärer och fordonstekniker för att hämta och lämna bilar till verkstaden. Dels finns det i dag en brist på fordonstekniker vilket gör att det inte längre är lönsamt att låta en fordonstekniker transportera bilar, och dels är det ingen aktör som har jobbat med billogistiken så att den följer kunden under hela resan. Sedan tror jag definitivt att vissa större handlare själva kommer att börja erbjuda samma typer av tjänster som Tidler gör, men alla kommer inte göra det.

JIMMY MIKKELSEN, SERVICECHEF AUDI SVERIGE:
Hur reagerade ni när ni första gången fick höra talas om Tidler?
Mycket positivt, vi var med i ett tidigt skede och var även med att forma produkten. Affärsidén är klockren, vi ser att många av våra Audi och VW-kunder är villiga att betala för att slippa åka till och från verkstaden när det är dags för service.

Varför har ingen i branschen efterfrågat eller tagit fram de tjänster som Tidler nu erbjuder?
Hämta och lämna tjänster har väl egentligen alltid varit en del av verkstädernas serviceerbjudande och erbjudits då och då, men aldrig på ett organiserat sätt, då denna service oftast har hanterats av någon servicerådgivare eller till och med mekanikerna. Men nu kan vi för första gången på ett organiserat sätt erbjuda denna tjänst till våra Audi och VW-kunder utan att använda våra viktiga servicepersonal.

THOMAS LUNDQVIST, AFFÄRSUTVECKLARE KVD BIL:
Hur reagerade ni när ni första gången fick höra talas om Tidler?
Bolaget hade när vi träffade dem endast kommit igång i liten skala och arbetade med andra typer av uppdrag. I dialogen såg både vi och Tidler snabbt att det fanns en möjlighet att göra stor skillnad för bilägare som vill sälja sin bil på ett enkelt och tryggt sätt. Resultatet blev tjänsten ”Hämta hemma”, där Tidler hämtar bilar vi har fått uppdrag att sälja, där kunden vill och när kunden vill.

Varför har ingen i branschen efterfrågat eller tagit fram de tjänster som Tidler nu erbjuder?
– Sedan starten har KVD Bil arbetat med att förbättra sättet människor säljer och köper begagnade bilar genom att göra det enklare och tryggare – genom digitalisering och genom att utveckla nya tjänster. Det är därför ganska naturligt att det är en branschutmanare som vi tillsammans med Tidler, som också är nytänkande, som skapat just denna ”Hämta hemma” tjänst.

CECILIA BLOM HESSELGREN, KOMMUNIKATIONSCHEF BILPROVNINGEN:
Hur reagerade ni när ni första gången fick höra talas om Tidler?
Vi blev glada. Det de erbjuder är egentligen en så självklar service. Allt blir mer och mer orienterat mot att serva och underlätta för konsumenten eftersom alla är så upptagna i dag.

Varför har ingen i branschen efterfrågat eller tagit fram de tjänster som Tidler nu erbjuder?
Vi själva bedriver hämta- och lämna-service mot företagskunder sedan länge, men för att erbjuda motsvarande service gentemot privatkunder krävs mycket större resurser. För att fokusera på vår kärnverksamhet har vi letat efter en samarbetspartner och vi tyckte att Tidler hade ett tänk som kändes helt rätt.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Nu har vi semester!

Motormagasinet.se har semesteruppehåll och vi är tillbaka med nyheter på webben måndagen den 29 juli. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 14 augusti. Vi önskar alla en Trevlig semester!

Bilprovningen om vad som gäller för godtagbara gasintyg

3

Otåliga husbilsägare väntar på besked om kommande beskattning

Många är oroliga över den framtida beskattningen av husbilar, personbil klass II, inte minst såhär i semestertid. För dem som köper ny husbil efter 1 september kommer den årlig skatten uppgå till 28-30 000 kronor på grund av schablonmässig WLTP-beräkning som inte utgår från husbilens särart som fordon.

Catherine Sahlgren har utsetts till ny koncernchef för Werksta

Catherine Sahlgren, idag koncernchef i Teknikmagasinet, tillträder den 19 augusti 2019 som ny koncernchef för skadeverkstadskedjan Werksta som är verksamma i Sverige, Finland och Norge.

Första Kia-verkstaden som blivit Kvalitetssäkrad skadeverkstad

SBF satsar på sektion för tunga fordon

Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, kommer att intensifiera arbetet med att bilda en sektion med inriktning på tunga fordon. Det beslutades på branschorganisationens halvårsmöte.

Nyhetsbrev

Skarp kritik mot hanteringen av besiktning för gasfordon

Arkiv

Lackerare sökes till Motorgalan

Nystart i MSB:s arbetsgrupp för metan och vätgas

MECA Fändriks Fordonsteknik är Värmlands andra Godkänd Bilverkstad

Fändriks Fordonstekniks två verkstäder ansluter sig till Godkänd Bilverkstad (GBV). Madelene Leandersson, delägare på Fändriks Fordonsteknik ser att GBV kommer spara verkstaden både tid och pengar i förlängningen.

BMW presenterade framtidens sportbil

Så har Lexus förbättrat led-lampan

Skarpare och starkare ljusbild är några av förbättringarna hos Lexus nya typ av led-strålkastare "Bladescan" som lanseras på RX-modellen i höst.

”Vi behöver er hjälp”

Förra våren visade Malmö kommuns miljöinspektörer oss hur de jobbar för att stoppa olagliga verkstäder. Nu uppmanar de branschen att bli bättre på att tipsa om oseriösa aktörer – och att inte anlita oseriösa företag.

MRF anser att reseavdragen borde utvecklas, inte avvecklas

Snart kan statschefer och andra med högt skyddsbehov åka Volvo

Hon blir testförare för Continentals däck till Extreme E-serien

Den svenska racingföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky blir testförare för Continentals nya högprestanda-däck som utvecklas speciellt för den globala Extreme E-serien.

Jämtkraft blir Volkswagens energipartner

BIL Sweden i Almedalen 2019

Första WTCR-segern för Kristoffersson

”Däckhotellet är nyckeln till många jobb”

Därför exploderade vätgasmack

I början på juni skedde en explosion vid en vätgasmack i Norge. Nu har en utredning slagit fast olycksorsaken.

Koldioxidutsläppen från nya bilar fortsätter att öka

Utsläppen av koldioxid från nya bilar i EU har ökat för andra året i rad. Det framgår av en rapport där Europeiska miljöbyrån publicerat sina preliminära data över koldioxidutsläppen för nya bilar och skåpbilar i EU samt Island, skriver TT.

Etanol är världens ledande hållbara drivmedel

Produktionen av hållbar etanol ökade med 7,7 procent 2018 och står nu för 73 procent av världsmarknaden för biodrivmedel. Kemi- och biodrivmedelsföretaget Sekab betonar att etanol har potential att kraftigt sänka utsläppen i Sverige och bidra till att fasa ut vårt oljeberoende.

Avgasmätning en bortglömd felsökningsmetod

Att jobba med emissionsanalys – att mäta och analysera avgasernas innehåll – gör felsökningen både snabbare och mera träffsäker. Det menar två aktörer i branschen som vi pratat med.

Volvo i Kristianstad väljer DEKRA för verkstadskvalitet

Oljebar förenklar verkstadens arbete

EM-förare kör Gästabudstrofén som genrep

Verkstadskonceptet Quick Lane intar Europa

Holland: Så mycket sänker elbilar vinsten

KW Parts vill bli Europaledande på amerikanare

SFVF: ”Volvo borde informera brett”

Se alla Företagens egna nyheter

Vilket fordon kör du?

ACTICHARGE 750 - Professionell batteriladdare.

Produktnyhet från Purflux!

25 Years TecDoc Standard in 2019:

Mini arbetsbelysning

Vill du lära dig mer om smörjmedel? Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare? Se hit!

Midnattssolsrallyt 2019

Så väljer du rätt skärvätska - våra smörjmedelsexperter guidar dig!

Unik kombination av bakljus- och arbetsljusfunktion

SVHC-listan uppdaterad – Nya lagar och regler

Trevlig Sommar

Medicinklassade silikonlim – så väljer du rätt!

Glad sommar - Vanliga öppettider

Sommarkampanj på verkstadsutrustning från ACTIA.

Komplett lösning för kamkedjedrivning

Quiet Vehicle Sounder – Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS)

Plasmabehandling för bättre limresultat

Liten arbetsbelysning - även backlampa

ACTIA 8678 Evo - antagligen Sveriges mest sålda hjulinställare

NY EU-lag för el & hybridbilar - Vi har lösningen för original & eftermontering!

Ladda upp din verksamhet med  Delphi Technologies OE ”Multi-Charge ”Tändspo...

VAS-godkänt bromsserviceaggregat

Henrik Pedersen - Ny CCO på Digital-Servicebook.com

Räddningen mot bakterier i skärvätskor är här!

CSR och hållbarhet

Sänd till en kollega

0.119