23948sdkhjf

Affärsidén som får tummen upp

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

I fjolårets sista utgåva av Motormagasinet berättade vi om nya företaget Tidler som expanderar med en ny helhetslösning där de tar hand om bland annat de interna biltransporterna åt bilföretag och transporter av bilar mellan kund och verkstaden. Vi bad några av deras kunder ge sin syn på tjänsten och affärsidén.

KRISTIAN ELVEFORS, VOLVO CARS SVERIGE:
Hur reagerade ni när ni första gången fick höra talas om Tidler?
– Att man följer kunden från ax till limpa. Det tycker jag är unikt med deras koncept. Vill man lösa biltransporterna bra för kunden så måste man vara med hela resan, och det har de verkligen lyckats med.

Varför har ingen i branschen efterfrågat eller tagit fram de tjänster som Tidler nu erbjuder?
– Det är många handlare som har använt sig av pensionärer och fordonstekniker för att hämta och lämna bilar till verkstaden. Dels finns det i dag en brist på fordonstekniker vilket gör att det inte längre är lönsamt att låta en fordonstekniker transportera bilar, och dels är det ingen aktör som har jobbat med billogistiken så att den följer kunden under hela resan. Sedan tror jag definitivt att vissa större handlare själva kommer att börja erbjuda samma typer av tjänster som Tidler gör, men alla kommer inte göra det.

JIMMY MIKKELSEN, SERVICECHEF AUDI SVERIGE:
Hur reagerade ni när ni första gången fick höra talas om Tidler?
Mycket positivt, vi var med i ett tidigt skede och var även med att forma produkten. Affärsidén är klockren, vi ser att många av våra Audi och VW-kunder är villiga att betala för att slippa åka till och från verkstaden när det är dags för service.

Varför har ingen i branschen efterfrågat eller tagit fram de tjänster som Tidler nu erbjuder?
Hämta och lämna tjänster har väl egentligen alltid varit en del av verkstädernas serviceerbjudande och erbjudits då och då, men aldrig på ett organiserat sätt, då denna service oftast har hanterats av någon servicerådgivare eller till och med mekanikerna. Men nu kan vi för första gången på ett organiserat sätt erbjuda denna tjänst till våra Audi och VW-kunder utan att använda våra viktiga servicepersonal.

THOMAS LUNDQVIST, AFFÄRSUTVECKLARE KVD BIL:
Hur reagerade ni när ni första gången fick höra talas om Tidler?
Bolaget hade när vi träffade dem endast kommit igång i liten skala och arbetade med andra typer av uppdrag. I dialogen såg både vi och Tidler snabbt att det fanns en möjlighet att göra stor skillnad för bilägare som vill sälja sin bil på ett enkelt och tryggt sätt. Resultatet blev tjänsten ”Hämta hemma”, där Tidler hämtar bilar vi har fått uppdrag att sälja, där kunden vill och när kunden vill.

Varför har ingen i branschen efterfrågat eller tagit fram de tjänster som Tidler nu erbjuder?
– Sedan starten har KVD Bil arbetat med att förbättra sättet människor säljer och köper begagnade bilar genom att göra det enklare och tryggare – genom digitalisering och genom att utveckla nya tjänster. Det är därför ganska naturligt att det är en branschutmanare som vi tillsammans med Tidler, som också är nytänkande, som skapat just denna ”Hämta hemma” tjänst.

CECILIA BLOM HESSELGREN, KOMMUNIKATIONSCHEF BILPROVNINGEN:
Hur reagerade ni när ni första gången fick höra talas om Tidler?
Vi blev glada. Det de erbjuder är egentligen en så självklar service. Allt blir mer och mer orienterat mot att serva och underlätta för konsumenten eftersom alla är så upptagna i dag.

Varför har ingen i branschen efterfrågat eller tagit fram de tjänster som Tidler nu erbjuder?
Vi själva bedriver hämta- och lämna-service mot företagskunder sedan länge, men för att erbjuda motsvarande service gentemot privatkunder krävs mycket större resurser. För att fokusera på vår kärnverksamhet har vi letat efter en samarbetspartner och vi tyckte att Tidler hade ett tänk som kändes helt rätt.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Volkswagens bilfabrik i Zwickau producerar nu bara elbilar

Efter 116 år har den sista bilen med förbränningsmotor rullat ut från Volkswagens fabrik i tyska Zwickau. Från och med nu ska endast eldrivna bilmodeller tillverkas här.

Ljust på begagnatmarknaden

Svensk biltvätt blir dansk

Nominera till Motorgalan nu!

I höst firar vi fordonsbranschens vassaste människor. Så här nominerar du dina favoriter.

Tatuera in företagslogga och få fyra fälgar

Plus

Pininfarina – 90 år av skönhet och funktion

Den 22 maj fyllde företaget Pininfarina 90 år. Det var det datum då Battista ”Pinin” Farina startade sitt eget Carozzeria Pinin Farina på 107 Corso Trapani i Turin.

Nyhetsbrev

Bilhandeln fortsatt pressad av corona

Arkiv

Volvo återkallar 2,1 miljoner bilar

Volvo Cars återkallar drygt 2,1 miljoner äldre bilar över hela världen. I Sverige påverkas över fyrahundratusen bilägare.

Volvo och Waymo ska utveckla självkörande bilar

Volvo ökar samarbetet med Google och Waymo blir en partner i utvecklingen av autonom teknik.

Bentley släpper möbelkollektion

Ny Godkänd bilverkstad i Kumla

Ingen bilsalong i Genève nästa år – eventet säljs

Bilutställningen i Genève skjuts upp till 2022.

Toyota återkallar 20 000 personbilar i Sverige

Ett fel har upptäckts på Toyotas bilmodeller Prius och Auris hybrid och 19 808 personbilar återkallas.

Hur farliga är avgaserna från biogasbilar?

Krävs högre kompetens kring elfordon på verkstäderna

Så mycket ökade Blockets bilförsäljning under maj

Sveriges första fartsyndare

Bottenplacering för Tesla i kvalitetsundersökning

Dodge och Kia har bäst övergripande kvalitet. Tesla testas för första gången och hamnar längst ned på listan.

USA:s mest sålda bil byter skepnad

Fords mestsäljande pickup växlar generation.

Ford väljer Defas laddlösningar

Jaguar återintroducerar klassiskt motorblock

Bilförsäljningen ner 25% på helåret i EU

Framtidens racing kan bli vätgasdriven

Projekt för bränslecellsdrift i endurance-racing backas av däckjätte och it-bolag.

Biljättar utlyser tävling i elbilsteknik

Inzile har startat leveranserna

1

Yrkesförarna kör allt fortare

Toyota satsar på bildelning

Kias app stödjer elbilssäljare

Goodyears blimp nu i Europa

MAN öppnar ny verkstad i Stockholm

Transportföretagens yrkesprov klara

Sensommarpremiär för Volkswagens elbil ID 3

Vägkanter ska bli biogas

Underleverantör varslar 80 anställda

Mekonomen-delägaren ger positiv vinstvarning

Porsche 911 får nummercirklar

Se alla Företagens egna nyheter

Belys ditt fordon även på insidan

Årets ljuvligaste tid har börjat!

Positiva indikationer efter en extraordinär vår

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Volvo XC90 XC60 V90

Leverera trygghet vid lämning av bilen!

LEGION varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Kallt vatten för heta dagar

Vi finns här för dig hela sommaren!

Engine Shampoo - ny produkt från Castrol

Tips för snabb handläggning av ett försäkringsärende

Vi lanserar UTÖ - framtidens varningsljusramp

PURFLUX uppdaterad app

FRAM komplett sortiment A110

Få ut mer av CAB Plan med effektiv utbildning online

Ny serie moderna, slimmade flerfunktionsbakljus i LED

Utvändig galvaniserat utrustning Produkt katalog

Glad Midsommar önskar vi på G A Lindberg!

Yallotrade önskar Er alla en Glad Midsommar!

Har du Sveriges bästa garage?

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Dodge RAM

Produktnyhet från Purflux! Andningsmasken "PurMask"

Glad midsommar!

Länsbästa eleverna i yrkesprovet utsedda!

Molykote® P-37 löser problem med skruvförband

3 fördelar med moduluppbyggd verkstadsinredning

Sänd till en kollega

0.11