23948sdkhjf

Affärsidén som får tummen upp

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

I fjolårets sista utgåva av Motormagasinet berättade vi om nya företaget Tidler som expanderar med en ny helhetslösning där de tar hand om bland annat de interna biltransporterna åt bilföretag och transporter av bilar mellan kund och verkstaden. Vi bad några av deras kunder ge sin syn på tjänsten och affärsidén.

KRISTIAN ELVEFORS, VOLVO CARS SVERIGE:
Hur reagerade ni när ni första gången fick höra talas om Tidler?
– Att man följer kunden från ax till limpa. Det tycker jag är unikt med deras koncept. Vill man lösa biltransporterna bra för kunden så måste man vara med hela resan, och det har de verkligen lyckats med.

Varför har ingen i branschen efterfrågat eller tagit fram de tjänster som Tidler nu erbjuder?
– Det är många handlare som har använt sig av pensionärer och fordonstekniker för att hämta och lämna bilar till verkstaden. Dels finns det i dag en brist på fordonstekniker vilket gör att det inte längre är lönsamt att låta en fordonstekniker transportera bilar, och dels är det ingen aktör som har jobbat med billogistiken så att den följer kunden under hela resan. Sedan tror jag definitivt att vissa större handlare själva kommer att börja erbjuda samma typer av tjänster som Tidler gör, men alla kommer inte göra det.

JIMMY MIKKELSEN, SERVICECHEF AUDI SVERIGE:
Hur reagerade ni när ni första gången fick höra talas om Tidler?
Mycket positivt, vi var med i ett tidigt skede och var även med att forma produkten. Affärsidén är klockren, vi ser att många av våra Audi och VW-kunder är villiga att betala för att slippa åka till och från verkstaden när det är dags för service.

Varför har ingen i branschen efterfrågat eller tagit fram de tjänster som Tidler nu erbjuder?
Hämta och lämna tjänster har väl egentligen alltid varit en del av verkstädernas serviceerbjudande och erbjudits då och då, men aldrig på ett organiserat sätt, då denna service oftast har hanterats av någon servicerådgivare eller till och med mekanikerna. Men nu kan vi för första gången på ett organiserat sätt erbjuda denna tjänst till våra Audi och VW-kunder utan att använda våra viktiga servicepersonal.

THOMAS LUNDQVIST, AFFÄRSUTVECKLARE KVD BIL:
Hur reagerade ni när ni första gången fick höra talas om Tidler?
Bolaget hade när vi träffade dem endast kommit igång i liten skala och arbetade med andra typer av uppdrag. I dialogen såg både vi och Tidler snabbt att det fanns en möjlighet att göra stor skillnad för bilägare som vill sälja sin bil på ett enkelt och tryggt sätt. Resultatet blev tjänsten ”Hämta hemma”, där Tidler hämtar bilar vi har fått uppdrag att sälja, där kunden vill och när kunden vill.

Varför har ingen i branschen efterfrågat eller tagit fram de tjänster som Tidler nu erbjuder?
– Sedan starten har KVD Bil arbetat med att förbättra sättet människor säljer och köper begagnade bilar genom att göra det enklare och tryggare – genom digitalisering och genom att utveckla nya tjänster. Det är därför ganska naturligt att det är en branschutmanare som vi tillsammans med Tidler, som också är nytänkande, som skapat just denna ”Hämta hemma” tjänst.

CECILIA BLOM HESSELGREN, KOMMUNIKATIONSCHEF BILPROVNINGEN:
Hur reagerade ni när ni första gången fick höra talas om Tidler?
Vi blev glada. Det de erbjuder är egentligen en så självklar service. Allt blir mer och mer orienterat mot att serva och underlätta för konsumenten eftersom alla är så upptagna i dag.

Varför har ingen i branschen efterfrågat eller tagit fram de tjänster som Tidler nu erbjuder?
Vi själva bedriver hämta- och lämna-service mot företagskunder sedan länge, men för att erbjuda motsvarande service gentemot privatkunder krävs mycket större resurser. För att fokusera på vår kärnverksamhet har vi letat efter en samarbetspartner och vi tyckte att Tidler hade ett tänk som kändes helt rätt.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

DRF: Så vässar du lönsamheten i däckverkstaden

Slimma och optimera och satsa på teknik. Det tror Däckspecialisternas Riksförbunds ordförande Ulrik Jönsson är viktigt för däckverkstäderna för att behålla lönsamheten.

TEMA DÄCK&FÄLG: Bilmetro satsar på flyttbara däckställ

Försäkringsbolagen stödjer Kvalitetssäkrad Skadeverkstad

MRF vill ha gemensam certifiering av skadeverkstäder

Svensk Toyotahandel har tecknat ett ramavtal med KBV

Toyotas återförsäljarförening har ingått ett ramavtal för kvalitetsuppföljning av service- och skadeverkstäder med Kontrollerad Bilverkstad. Avtalet har fyra olika nivåer inom verkstadscoachning och egenkontroller skräddarsydda för märket.

Försäljningen av diesel steg under januari månad

Försäljningen av diesel och eldningsolja steg under årets första månad, medan försäljningen av bensin och E85 sjönk. Detta i jämförelse med januari månad 2018. Allt enligt preliminär statistik från SPBI.

Nyhetsbrev

Bantad teknik från KTH kan ge lyft för autonoma fordon

För autonoma fordon är lidar, light detection and ranging, en avgörande komponent i den teknik som känner av hur omgivningen ser ut. Nu har forskare vid KTH utvecklat lidar-teknik som är betydligt billigare att tillverka, lättare och mer resurssnål än tidigare varianter.

Arkiv

Antalet efterlysta personbilar minskar i Sverige

1

Motormännen varnar för bristande konstruktion hos Volvo-motorer

MOTORHISTORIA: När en greve utmanade Ferrari

En stormrik italiensk greve försökte en gång i tiden utmana självaste Ferrari. Nu ska prototyperna säljas på auktion.

Nissens Automotive expanderar sitt utbildningskoncept med online

Kraftig ökning av försäkringsbedrägerier inom motorskador och trafikolyckor

Under 2018 genomförde de svenska sakförsäkringsbolagen 7 462 bedrägeriutredningar. Det är en ökning med 7 procent. Utredningarna ledde till att bolagen avböjde utbetalningar till ett värde av 480 miljoner kronor. Det visar den senaste statistiken över försäkringsbedrägerier frånLarmtjänst.

Opel Sverige flyttar huvudkontoret till Malmö

31 personer omkom i januaritrafiken på väg

Under januari månad i år omkom 31 personer och 1 489 skadades i vägtrafiken (140 svårt skadade och 1 349 lindrigt skadade). Det visar de preliminära uppgifter som inkommit till Transportstyrelsen den 15 februari. Det är 18 fler omkomna än under januari förra året.

Tänak vann Svenska Rallyt Johan Kristoffersson trea i WRC2

Ott Tänak från Estland vann årets Rally Sweden WRC före E. Lappi från Finland och med belgaren T. Neuville på tredje plats. Svenske Pontus Tidemand kom på 8:e plats.

"Husbilsteknikern behöver vara tusenkonstnär"

Nya yrkeshögskoleutbildningar för husbils- och husvagnstekniker kan snart bli verklighet. Att jobba med husbilar ställer bitvis nya och andra krav på fordonsteknikern, menar SFVF:s vd Bo Ericsson.

1

Är världen redo för den självkörande revolutionen?

BMW M kommer med helt nya X-modeller

Kärvare tider för Mekonomen som slopar utdelningen

CHEF-intervjun: ”Jag mår inte bra om inte jag får vara i verkstaden ibland”

1

Finsk bildelsjätte biter sig fast i Sverige

Drivknuten.se blir svensk representant för Febest

Specialisterna på delar för drivlinan, Drivknuten.se, blir ny officiell svensk representant för Febest Auto Parts. Det innebär ett stort tillskott på bildelar i högsta kvalitet som kompletterar Drivknuten´s sortiment.

Elbilsförares räckviddsångest oftast obefogad

När temperaturen sjunker nära noll minskar körsträckan hos elbilar, eftersom bilarnas batterier påverkas av kylan. Men farhågorna om att man som nybliven elbilsägare ska åka på en ”räckviddssmäll” på svenska vintervägar är ofta överdrivna, skriver försäkringsbolaget Ifs motorexpert Johan Granholm.

Ny rapport gör tummen upp för BMW:s framtid

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

Gratis app ger rätt oljekvalitet

”Man måste vara snabb på bollen”

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Teknikens Världs PeO Kjellström död

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

Ny vd för Circle K Sverige AB

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Högsby är Årets Bilkommun 2018

Ny UV-grundfyller från Basf

Se alla Företagens egna nyheter

Affärsägare, verkstäder och leverantörer samlade för FIXAT-evenemanget

Kardan till Chevrolet Captiva och Opel Antara

Ny drivknut till Toyota

Avgaskylare

Nyckelmärkning och -hantering

Ledlenser - ATEX produkter

Fabriksrenoverad original dieselspridare till Volvo

Ny drivaxel till Volvo och Ford

Nya produkter till Jaguar, Land Rover och Scania

Bärarmar till Nissan Qashqai, 07-13

Linear 6 Elite - LAZER

Nya inre drivknutar till VW Transporter och Multivan T5

Ny drivknut till Dacia och Renault

MVS AB lanserar nytt sortiment av elbilsladdare

Kardanaxel till BMW X3

Flexiblare lagring för pallar och långgods

TriSys kundcase - CB Auto

Inspektionslampa

Nadine Kåmark siktar på VM-guld

Dieselpump till Jaguar och Ford

Winassist teknikerapp är här!

Zero Waste - där inget går till spillo

Extraljus 9"

Sänkt pris på BMW- och Mercedesaxlar

Här "printar" vi logotypes enligt kundens önskemål

Sänd till en kollega

0.128