23948sdkhjf

Framgångsrikt år för FCA-gruppen

FCA-koncernen har haft ett bra år i Sverige. Störst framgång hade man med premiummärket Alfa Romeo, som fördubblade sin försäljning under 2018.

Under förra året lyckades FCA-koncernen (Fiat Chrysler Automobile) öka försäljningen ordentligt av både Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo och Jeep. Störst försäljningsframgångar hade man med Alfa Romeo, där man sålde dubbelt så många bilar som året innan, 2017.

– Vi ser att intresset för Alfa Romeo ökar, primärt är det försäljningen av varumärkets första SUV Stelvio som börjat få fart. Kunden som köper Alfa Romeo gillar att köra bil och lockas av ett annorlunda, sportigt men också säkert bilval, säger Francesco Vanni, sales and Marketing director för Fiat Chrysler Automobiles i Sverige.

För att säkra en fortsatt tillväxt i Sverige framöver har FCA rekryterat ett flertal nya återförsäljare i storstadsområdena och andra strategiskt viktiga områden. Enbart i Stockholmsområdet har FCA fått fyra nya återförsäljare, bland annat J Bil som tar in märkena Alfa Romeo och Jeep.

Torvalla Bil i Stockholm, som sedan tidigare är återförsäljare av FCA:s märken, kommer nu även att saluföra Alfa Romeo och Jeep. Även Aftén Bil i Stockholm utökar och lägger till Abarth i sin varumärkesportfölj.

Andra återförsäljare som nyligen kontrakterats till FCA:s varumärken:
Stil Bil, Upplands Väsby: Fiat Professional
Alsike Bil, Knivsta: Fiat Professional
Södertälje Bil: Fiat, Fiat Professional
Wärns Bil i Norrtälje: Fiat, Fiat Professional och Jeep
Nordic Bil, Stenungsund: Fiat, Fiat Professional, Abarth, Alfa Romeo och Jeep
HRM, Lidköping: Jeep, Alfa Romeo

Försäljningsökningen i siffror:
Alfa Romeo: 100,4 %
Jeep: 27 %
Fiat: 16 %
Alla FCA:s varumärken: 22,3 %
FCA:s marknadsandel i Sverige 2018: ca 3 %

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109