23948sdkhjf

Kilometerskatt för personbilar kan bli verklighet innan 2030

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Inom tio år kommer en kilometerskatt på personbilar att vara införd. Det tror den expertpanel som IVL Svenska Miljöinstitutet tillfrågat i ett forskningsprojekt som undersöker nya styrmedel på transportområdet.

– Diskussionen om kilometerskattens vara eller icke vara har ännu inte tagit fart i Sverige. Samtidigt tror vi att det på sikt behövs en större översyn av svenska vägskatter. Det finns internationell styrmedelsforskning på området, men det är viktigt att studera frågan i en svensk kontext, säger Cecilia Hult, biträdande projektledare i ett uttalande från IVL.

Höjda drivmedelsskatter riskerar att slå hårt mot landsbygden, där bilen är svår att ersätta med andra lösningar. Ett alternativ kan vara en avståndsbaserad skatt där bilister betalar efter körsträcka. Med modern teknik kan en sådan skatt differentieras efter både tid och geografi för att bli mer rättvis än dagens skatter. Exempelvis kan det vara billigare att köra på landsbygden än i tätort eller att skattens storlek varierar med bilens miljöklass. Kilometerskatten skulle kunna ersätta befintliga skatter som till exempel fordonsskatten.

I ett pågående forskningsprojekt har IVL Svenska Miljöinstitutet undersökt svenska experters syn på en kilometerskatt för personbilar. Ett 20-tal forskare, politiker och företrädare från näringsliv och organisationer har ingått i den expertpanel som svarat på frågor. 

– De flesta av de tillfrågade tror att en avståndsbaserad skatt kommer att införas inom en tioårsperiod. Den största anledningen till detta är elektrifieringen, eftersom en ökad andel elbilar och laddhybrider kommer att skapa ett bortfall av skatteintäkter från drivmedelsskatter som behöver kompenseras för, säger Cecilia Hult.

Att som alternativ istället införa en särskild skatt på el för personbilar såg expertpanelen inte som realistiskt. Det är både svårt att genomföra och riskerar att hindra en önskvärd elektrifiering. Samtidigt orsakar även batterielbilar och vätgasbilar kostnader för samhället i form av trängsel, buller och olyckor. Det fanns också stöd bland experterna för att skatten skulle ha en teknikneutral utformning och inte särbehandla en särskild motorteknik.

– Ett resultat vi tar med oss från undersökningen är att även experterna är oense om vad syftet med en skatt ska vara, vid sidan av att kompensera för ett framtida skattebortfall. Ska den främst dämpa trängsel, bidra till bättre luftkvalitet eller minska utsläppen av växthusgaser från biltrafiken? Skattens syfte påverkar hur den ska utformas, exempelvis om det ska vara dyrare för bilar med höga utsläpp än för bilar med effektiv avgasrening. Vi tror att det är viktigt att lyfta frågan om skattens utformning och mål tidigt, vilket är ett av syftena med forskningsprojektet, säger Cecilia Hult.

Nästa steg är att ta hänsyn till experternas tankar i den ekonometriska modell av kilometerskatten som projektet tar fram. Genom att utforma olika scenarier för hur avgiftssystemet kan se ut vill studien få svar på om skatten kan bidra till exempelvis mindre biltrafik i städerna eller en mer energieffektiv fordonsflotta.

Studien finansieras av Energimyndigheten och ska presenteras i sin helhet senare i år.

 

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Är världen redo för den självkörande revolutionen?

KPMG har utvärderat 25 länders beredskap inför introduktionen av självkörande fordon och Sverige är ett av de länder som ligger i framkant. MotorMagasinet presenterar här ett sammandrag av rapporten.

BMW M kommer med helt nya X-modeller

Kärvare tider för Mekonomen som slopar utdelningen

Idag startar Rally Sweden Nya rallyesset tänker utmana världseliten

CHEF-intervjun: ”Jag mår inte bra om inte jag får vara i verkstaden ibland”

"Husbilsteknikern behöver vara tusenkonstnär"

Nya yrkeshögskoleutbildningar för husbils- och husvagnstekniker kan snart bli verklighet. Att jobba med husbilar ställer bitvis nya och andra krav på fordonsteknikern, menar SFVF:s vd Bo Ericsson.

Nyhetsbrev

Finsk bildelsjätte biter sig fast i Sverige

Arkiv

Dansk diagnosportal guidar i felkodsdjungeln

Rätt fordonsdata till rätt pris. Detta säger sig företaget bakom nätportalen Auto Frontal kunna erbjuda.

Drivknuten.se blir svensk representant för Febest

Specialisterna på delar för drivlinan, Drivknuten.se, blir ny officiell svensk representant för Febest Auto Parts. Det innebär ett stort tillskott på bildelar i högsta kvalitet som kompletterar Drivknuten´s sortiment.

Elbilsförares räckviddsångest oftast obefogad

När temperaturen sjunker nära noll minskar körsträckan hos elbilar, eftersom bilarnas batterier påverkas av kylan. Men farhågorna om att man som nybliven elbilsägare ska åka på en ”räckviddssmäll” på svenska vintervägar är ofta överdrivna, skriver försäkringsbolaget Ifs motorexpert Johan Granholm.

Ny rapport gör tummen upp för BMW:s framtid

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

Skatteverket ska kolla bilverkstäder i jakten på svartarbete

I år fortsätter Skatteverket granskningen av branscher där risken för svartarbete är stor. Det gäller branscher som bilverkstäder och restauranger samt skönhetsbranschen och byggsektorn.

SFVF har bjudit in den nye konsumentansvarige ministern till verkstadsbesök

Landets nya civilminister, som också har ansvar för konsumentfrågorna, Ardalan Shekarabi (S) har ställt sig positiv till att besöka en verkstad för att få mer information om hur bilverkstadsbranschen fungerar.

Exclusive Cars väljer Dekra för sin kvalitetsutveckling

Renault godkänner HVO 100

Svenske Erik Johansson är ny BMW Motorsport Junior 2019

Efter en tre dagar lång och intensiv uttagningsprocess har beslutet fattats: Erik Johansson är BMW Motorsport Junior 2019.

Bilia fortsätter sin expansion av Netbil Begagnat

En av Mekonomens modernaste verkstäder utanför Stockholm

1

Därför är brinnande gasbilar svåra att släcka

Gratis app ger rätt oljekvalitet

Chans för Volvo Cars att vinna världstävling -igen

Autolivs grundare Lennart Lindblad har avlidit

Lennart Lindblad, grundare av världsföretaget Autoliv har avlidit vid 89 års ålder efter en tids sjukdom.

Wayke skärper säkerheten mot mätarfiffel

Wayke, Sveriges näst största marknadsplats för bilar, skärper säkerheten ytterligare efter TV4-granskningen som visar att Transportstyrelsen har gett ut felaktiga uppgifter om ett antal bilars mätarställning.

”Man måste vara snabb på bollen”

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Teknikens Världs PeO Kjellström död

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

Ny vd för Circle K Sverige AB

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Ny UV-grundfyller från Basf

Högsby är Årets Bilkommun 2018

TEMA olja: De är världens 10 största oljejättar

PowerCell i nytt samarbete med Bosch om bränslecellsstackar

Se alla Företagens egna nyheter

MVS AB lanserar nytt sortiment av elbilsladdare

Kardanaxel till BMW X3

Flexiblare lagring för pallar och långgods

TriSys kundcase - CB Auto

Inspektionslampa

Nadine Kåmark siktar på VM-guld

Dieselpump till Jaguar och Ford

Winassist teknikerapp är här!

Zero Waste - där inget går till spillo

Extraljus 9"

Sänkt pris på BMW- och Mercedesaxlar

Här "printar" vi logotypes enligt kundens önskemål

Intelligenta och digitala registreringsskyltar

Hur man monterar bananformad spiralfjädrar korrekt

Silikondamasker åter i lager!

Reparationssats till differentialen i Nissan Navarra/Pathfinder

Jysk i Uldum, Danmark - Logistikcenter i Världsklass

Arbetsbelysning LED

Nudging - ett verktyg för hållbara val

Lazer Triple-R Elite 750

Drivaxel till Toyota Rav 4

Ny drivknut till Renault Clio

Främre kardan till VW Touareg

Nytt Partikelfilter Ford Transit 2.2 TDCi

Ny drivaxel till Volvo V40

Sänd till en kollega

0.245