23948sdkhjf

Därför är brinnande gasbilar svåra att släcka

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Tankar med höga tryck ger upphov till jetflammor och explosioner. Det ställer till problem för räddningstjänsten som ska rycka in när en gasbil råkat illa ut.

I Sverige finns det inget lagkrav på att man ska kunna se utifrån om en bil drivs på el eller gas, någonting som flera andra länder löst med färgen på registreringsskylten eller någon annan form av märkning. Det är någonting som Tommy Carnebo önskar att Sverige kunde anamma:

– För oss är det jätteviktigt att veta vad bilen går på för drivmedel. En bil som går på etanol, bensin eller diesel är inget jätteproblem för oss, vi vet hur vi ska handskas med dem. När det är el eller gas, då behöver vi få veta det.

I fallet med gasbilar är det tankarnas höga tryck, en tank för fordonsgas håller 230 bars tryck, som kan ställa till med problem. En skadad tank kan explodera, eller om säkerhetsventilerna fungerar som de ska vid en brand får man en jetflamma som sprutar eld som ur en raketmotor. I bästa fall.

Läs mer: Han lär ut om riskerna med brinnande elfordon

– Jag pratade med en forskare i Tjeckien och hon hade testat fem olika, befintliga ventiler och av dem fungerade bara tre. Problemet är att om utformningen av hålen är felaktig fryser gasen när den släpps ut och då fungerar inte ventilen. Då exploderar tanken i stället.

Tommy visar bilder från verkliga fall, där gastankar exploderat efter att fordonet fattat eld. Bland annat på ett fall från sitt eget upptagningsområde.

– Det här är mina bilder. Vi fick ett larm om en bilbrand i Norsborg. En fredag eller lördag är det standard, vi kan ställa en brandbil där för det kommer att brinna. Det är som det är, säger Tommy.

På bilderna kan man se några fransar kvar från en fälg, resten är oigenkännligt skrot. Explosionen var så kraftig att fönsterrutor krossades nästan en kilometer från platsen.

Även när säkerhetsventilerna fungerar och ventilerar ut övertrycket vid en brand får man en jetflamma som är sex meter lång. På en buss blir den 20 meter. Och det finns inga regler om åt vilket håll den ska riktas.

– Det finns idag inget lagkrav på vilket håll ventilerna ska vara riktade. Det är helt sjukt. Vi har tillsammans med andra räddningstjänster sökt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, om det här. Svaret från MSB är att de tycker att räddningstjänsten ska vara med när den lokala bussentreprenören handlar upp bussar, och då ställa det här kravet. Hur ska vi hinna med det?

Nu står räddningstjänsterna också inför en ny utmaning. Vätgasbilar, där gasen inte förbränns utan används för att skapa elektricitet i en bränslecell, har börjat hitta ut i trafiken och i de tankarna håller gasen ännu högre tryck: 700 bar.– Stockholm har beställt 50 vätgasdrivna sopbilar. Göteborg har fått ett antal också. Vi har taxibilar på väg ut i trafik. Och med 700 bars tryck får man en jetflamma som sträcker sig 40 meter om brand skulle uppstå. Hur gör du om det uppstår i Stockholms city, frågar sig Tommy retoriskt.

Läs mer: Han lär ut om riskerna med brinnande elfordon

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Kristinehedsgymnasiet certifieras till Motorbranschcollage

Kristinehedsgymnasiet i Halmstad har certifierats till Motorbranschcollege. En Motorbranschcollege-certifiering är en kvalitetsstämpel på den fordonstekniska utbildningen inom fordons- och transportprogrammen i skolorna.

Felix Rosenqvist årets rookie i Indycar

Åtta skolor i kamp om prestigefylld utmärkelse

Ministerpresident besöker Göteborgs fordonskluster

Europeiska fordonsindustrin säger nej till hård Brexit

Flera ledare för bransch- och intresseorganisationer inom den europeiska fordonsindustrin gör ett gemensamt uttalande kring Brexit. De förklarar bland annat vilka konsekvenser en hård Brexit skulle leda till och att de vill undvika det.

DTM kommer till Sverige

Nyhetsbrev

Bilhandlare i Kiruna lovar belöning till tipsare

Arkiv

Unik fordonsutbildning i Skövde invigd

Nyutvecklad brandfilt kan kväva elbilsbränder

Det norska brandväsendet har testat och infört brandfiltar som kan kväva envisa elbilsbränder. Det rapporterar motormagasinet.dk.

Praktikant dog efter arbetsolycka

CTEK invigde nya lokaler

Svenska företaget CTEK har invigt sina nya lokaler i Norrköping. Den nya anläggningen investerades till följd av att man förvärvade Chargestorm i fjol.

Så tycker branschen om höstbudgeten

Den 18 september släppte regeringen sin ändringsbudget för hösten. En del av punkterna kommer påverka fordonsbranschen och det finns blandade åsikter om dessa punkter bland branschens organisationer.

Spendrups ansluter sig till DLF:s Transportinitiativ

Amerikanska hjälpstartare siktar på Sverige

The Noco Company är en av giganterna på den amerikanska marknaden för batteriladdare och hjälpstartare. Nu vill man erövra de nordiska länderna.

Så identifierar Ford olycksdrabbade vägsträckor

Med hjälp av data insamlad från uppkopplade fordon har Ford identifierat vilka sträckor som är mer olycksdrabbade än andra. Insikterna är nu en del av en omfattande studie som visar hur relativt enkla förbättringar av vägar och korsningar kan minska antalet trafikolyckor markant.

Jakten på fuskare på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Scania investerar i mjukvaru- och konsultbolag

Ledare #29: WLTP stökar till det för branschen

Volvo utbildar framtidens ledare

Tester för smartare AI-fordon i Västerås

Eurobattery Minerals inleder etisk borrning för batterimineraler

Priset har ökat på begagnade bilar

Verkstadsjuridik i verkligheten på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Fler hastighetskontroller i veckan

Dieselbilar släpper ut mer på sommaren

Storstrejk på GM kostar 400 miljoner dollar om dagen

Volkswagen investerar i eget operativsystem

Regeringen föreslår 100 miljoner kronor till biogas

Godkänd Bilverkstad tar fart

Debatt: Varning för katastrofläge inom fordonsbranschen

Ford lanserar allt fler elektrifierade bilmodeller

Bytbil satsar på nybilssegmentet

Automechanikas lackerarmästerskap åker till Sydafrika

KGK erbjuder säkerhetssystemet Mobileye för eftermontering

Ledare #28: Omvärlden styr vår verksamhet

Volkswagen presenterar ny logotyp

Se alla Företagens egna nyheter

Är du redo för skiftesperioden?

Ny serie av kraftfulla arbetsljusramper

LUKOIL expanderar i Norden

Behöver ditt fordon en ny antenn?

Har du koll på din lagpliktiga servicekontroll?

5 snabbhärdande medicinklassade lim - Limmet är ofta en effektiv och kostnadseffektiv lösning!

Mechatronic till DCT450, MPS6, Powershift

Fixa skadorna på inredningen innan leasingbilen lämnas tillbaka

Ny Heavy Duty arbetsbelysning

Vi ses på Skolforum 2019

Henkel Norden inleder samarbete med KW Parts

Mot en Godkänd Bilverkstad - få hjälp med riskerna kring bilvårdsprodukter

Är du uppmärksam på kompletterande produkter? Vi hjälper dig på väg...

Godkänd Bilverkstad säkerställer verkstadskvaliteten

Nyhet - slimmad extraljusramp med sotad lins

PFPE smörjmedel minskar risken för förtida lagerhaverier

Holmgrens Bil väljer Kobra II som säljstöd och affärssystem

Vi reder ut ECE reglementet

Lambdasond felkoder betyder inte alltid att lambdasonden är defekt

Produktnyhet från Purflux!

G A Lindberg ställer ut på Evertiq Expo i Lund 26/9, kom och hälsa på oss!

Ny webshop

Vad betyder viskositet för lim egentligen? & Vilken viskositet bör mitt lim...

Elf sponsrar The Distinguished Gentleman's Ride (DGR) 2019

Vi hjälper dig välja rätt Lazer extraljus.

Sänd till en kollega

0.112