23948sdkhjf

Därför är brinnande gasbilar svåra att släcka

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Tankar med höga tryck ger upphov till jetflammor och explosioner. Det ställer till problem för räddningstjänsten som ska rycka in när en gasbil råkat illa ut.

I Sverige finns det inget lagkrav på att man ska kunna se utifrån om en bil drivs på el eller gas, någonting som flera andra länder löst med färgen på registreringsskylten eller någon annan form av märkning. Det är någonting som Tommy Carnebo önskar att Sverige kunde anamma:

– För oss är det jätteviktigt att veta vad bilen går på för drivmedel. En bil som går på etanol, bensin eller diesel är inget jätteproblem för oss, vi vet hur vi ska handskas med dem. När det är el eller gas, då behöver vi få veta det.

I fallet med gasbilar är det tankarnas höga tryck, en tank för fordonsgas håller 230 bars tryck, som kan ställa till med problem. En skadad tank kan explodera, eller om säkerhetsventilerna fungerar som de ska vid en brand får man en jetflamma som sprutar eld som ur en raketmotor. I bästa fall.

Läs mer: Han lär ut om riskerna med brinnande elfordon

– Jag pratade med en forskare i Tjeckien och hon hade testat fem olika, befintliga ventiler och av dem fungerade bara tre. Problemet är att om utformningen av hålen är felaktig fryser gasen när den släpps ut och då fungerar inte ventilen. Då exploderar tanken i stället.

Tommy visar bilder från verkliga fall, där gastankar exploderat efter att fordonet fattat eld. Bland annat på ett fall från sitt eget upptagningsområde.

– Det här är mina bilder. Vi fick ett larm om en bilbrand i Norsborg. En fredag eller lördag är det standard, vi kan ställa en brandbil där för det kommer att brinna. Det är som det är, säger Tommy.

På bilderna kan man se några fransar kvar från en fälg, resten är oigenkännligt skrot. Explosionen var så kraftig att fönsterrutor krossades nästan en kilometer från platsen.

Även när säkerhetsventilerna fungerar och ventilerar ut övertrycket vid en brand får man en jetflamma som är sex meter lång. På en buss blir den 20 meter. Och det finns inga regler om åt vilket håll den ska riktas.

– Det finns idag inget lagkrav på vilket håll ventilerna ska vara riktade. Det är helt sjukt. Vi har tillsammans med andra räddningstjänster sökt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, om det här. Svaret från MSB är att de tycker att räddningstjänsten ska vara med när den lokala bussentreprenören handlar upp bussar, och då ställa det här kravet. Hur ska vi hinna med det?

Nu står räddningstjänsterna också inför en ny utmaning. Vätgasbilar, där gasen inte förbränns utan används för att skapa elektricitet i en bränslecell, har börjat hitta ut i trafiken och i de tankarna håller gasen ännu högre tryck: 700 bar.– Stockholm har beställt 50 vätgasdrivna sopbilar. Göteborg har fått ett antal också. Vi har taxibilar på väg ut i trafik. Och med 700 bars tryck får man en jetflamma som sträcker sig 40 meter om brand skulle uppstå. Hur gör du om det uppstår i Stockholms city, frågar sig Tommy retoriskt.

Läs mer: Han lär ut om riskerna med brinnande elfordon

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (2)
Startsidan just nu

Sätt fingeravtryck på din nya Porsche

Porsche erbjuder kunden att göra sin nya 911 verkligt unik. Sportbilsbjässen har tagit fram teknik för att spruta bilder på bildelar, till att börja med den nyblivne ägarens fingeravtryck.

AkzoNobel levererar bättringsfärg till BMW

Continental startar podcast

Inzile ökar produktionen och säkrar avtal med Bosch

Ser en stor efterfrågan på sin första modell. ”Begränsningen ligger helt i vår produktion.”

Världspremiär för helt nya VW Caddy

Större andel stulna bilar försvinner

Antalet bilar som stjäls minskar. Men de som försvinner för gott utgör en allt större andel.

Nyhetsbrev

Plus

Tema Sommardäck: "Bra däck är bättre än ett säkerhets-bälte"

Arkiv
Plus

Tema Sommardäck: Klarar däcken kraven är de godkända

Gordon Murrays senaste är en Poké-boll

Det var kanske inte vad vi väntade oss av en geniförklarad Formel 1-konstruktör. Men Motiv är en ensitsig, självkörande elbil

Plus

Tema Sommardäck: Kunskap en faktor för däckförsäljning

FKG: beslut om korttidsarbete bedöms komma snart

I förra numret av Motormagasinet skrev vi om branschorganisationen Fordonskomponentgruppens arbete för att få ett beslut om korttidsarbete och kompetensutveckling. Nu är FKG övertygade om att ett lagförslag i frågan klubbas igenom i riksdagen inom kort.

Första omcertifieringen för MBC klar

Transportstyrelsen polisanmäler fuskande gymnasieskola

Framtidsgymnasiet i Kristianstad har polisanmälts av Transportstyrelsen. Anmälan gäller osant intygande.

Plus

Tema sommardäck: Compilator lanserar webbshop för däckbranschen

Plus

Falska körkort utmanar bilbranschen

Var tredje minut sker ett bedrägeri i Sverige kopplat till id-kapning och många hemsidor erbjuder försäljning av falska körkort. Dessutom är det svårt att identifiera ett förfalskat körkort utan en så kallad id-scanner. Detta utmanar bilbranschen – eftersom falska körkort används vid exempelvis provkörningar.

Ny rapport varnar för stora brister i fordonskontrollen av miljö- och säkerhet

Däckmässan i Köln 3D-printar däck

Slutspurt gav Europa plus i bilförsäljningen

AkzoNobels färger åter på McLarens F1-racer

Opel åter till Japan

Debatt: Utmaningar och möjligheter inom service-eftermarknaden

Ledare #7: Ordförande Li städar upp

SFVF satsar på handlarutbildning

Svartarbetare på verkstäder fortsatt problem

Illegal arbetskraft har länge varit ett bekymmer för bilverkstadsbranschen, något som åtta myndigheter försökt motarbeta sedan 2018. Nya kontroller har gjorts under de senaste veckorna och i ett pressmeddelande från Arbetsmiljöverket konstateras det att det inte blivit bättre.

Evans dominerade i rumphugget Rally Sweden

Utredning från Svebio för mer biodrivmedel

Ola Källenius: stora förändringar väntar Daimler

Engagerad personal finns bland bilföretagen

Haldex anmäler sin största ägare till EU

Ledare #6: Bilbranschens förkylning kräver rätt medicin

Krav på laddplats vid parkeringsbyggen

FKG: Snabba upp beslut om flexibelt korttidsarbete

Däckverkstäderna kränger budgetdäck – tänker inte på säkerheten

Volvos vinst ökar – då får anställda bonus

Volvo Cars backar i Kina och Sverige

Ledare #5: Nej, bilar är inte mobiltelefoner

Se alla Företagens egna nyheter

Förstår du värdet av en avgasanalys?

Nu kan du ta kontroll över ditt arbetsljus!

Limpistol till 2-komponentslim - allt du behöver veta!

Möt oss på Underhållsmässan - Prata Smörjmedel & Lim

Ge din lastbil, transportbil eller släp ett extra lyft!

E-mobilitet på fordonseftermarknaden

Vi utrustar Mercedes nya framtidsanläggning!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Limma EPDM – så väljer du rätt lim till etenpropengummi

Vinnare utav en MegaVac Prime, Vindrutereparationsutrustning

Produktnyhet från Purflux! AHC534

Fler tjejer söker transporttekniska utbildningar

Nu har vi ny hemsida!

PURFLUX uppdaterad app

PSST... personligt, smidigt, skräddarsytt och tryggt

Produktnyhet från Purflux! L1050

Kurs inför nycertifiering inom F-gas kat. V

Kia Stinger avtagbar dragkrok från GDW

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Jeep Renegade avtagbar dragkrok

IT-system med tillgång till alla bilmärken och 100% garanti.

Transportföretagen söker stjärnor till Yrkes-SM!

Hjullager med drivaxel för Sprinter och Crafter

Kan jag använda ett gammalt lim?

Mobilitet i fokus

Sänd till en kollega

0.172