23948sdkhjf

Därför är brinnande gasbilar svåra att släcka

Tankar med höga tryck ger upphov till jetflammor och explosioner. Det ställer till problem för räddningstjänsten som ska rycka in när en gasbil råkat illa ut.

I Sverige finns det inget lagkrav på att man ska kunna se utifrån om en bil drivs på el eller gas, någonting som flera andra länder löst med färgen på registreringsskylten eller någon annan form av märkning. Det är någonting som Tommy Carnebo önskar att Sverige kunde anamma:

– För oss är det jätteviktigt att veta vad bilen går på för drivmedel. En bil som går på etanol, bensin eller diesel är inget jätteproblem för oss, vi vet hur vi ska handskas med dem. När det är el eller gas, då behöver vi få veta det.

I fallet med gasbilar är det tankarnas höga tryck, en tank för fordonsgas håller 230 bars tryck, som kan ställa till med problem. En skadad tank kan explodera, eller om säkerhetsventilerna fungerar som de ska vid en brand får man en jetflamma som sprutar eld som ur en raketmotor. I bästa fall.

Läs mer: Han lär ut om riskerna med brinnande elfordon

– Jag pratade med en forskare i Tjeckien och hon hade testat fem olika, befintliga ventiler och av dem fungerade bara tre. Problemet är att om utformningen av hålen är felaktig fryser gasen när den släpps ut och då fungerar inte ventilen. Då exploderar tanken i stället.

Tommy visar bilder från verkliga fall, där gastankar exploderat efter att fordonet fattat eld. Bland annat på ett fall från sitt eget upptagningsområde.

– Det här är mina bilder. Vi fick ett larm om en bilbrand i Norsborg. En fredag eller lördag är det standard, vi kan ställa en brandbil där för det kommer att brinna. Det är som det är, säger Tommy.

På bilderna kan man se några fransar kvar från en fälg, resten är oigenkännligt skrot. Explosionen var så kraftig att fönsterrutor krossades nästan en kilometer från platsen.

Även när säkerhetsventilerna fungerar och ventilerar ut övertrycket vid en brand får man en jetflamma som är sex meter lång. På en buss blir den 20 meter. Och det finns inga regler om åt vilket håll den ska riktas.

– Det finns idag inget lagkrav på vilket håll ventilerna ska vara riktade. Det är helt sjukt. Vi har tillsammans med andra räddningstjänster sökt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, om det här. Svaret från MSB är att de tycker att räddningstjänsten ska vara med när den lokala bussentreprenören handlar upp bussar, och då ställa det här kravet. Hur ska vi hinna med det?

Nu står räddningstjänsterna också inför en ny utmaning. Vätgasbilar, där gasen inte förbränns utan används för att skapa elektricitet i en bränslecell, har börjat hitta ut i trafiken och i de tankarna håller gasen ännu högre tryck: 700 bar.– Stockholm har beställt 50 vätgasdrivna sopbilar. Göteborg har fått ett antal också. Vi har taxibilar på väg ut i trafik. Och med 700 bars tryck får man en jetflamma som sträcker sig 40 meter om brand skulle uppstå. Hur gör du om det uppstår i Stockholms city, frågar sig Tommy retoriskt.

Läs mer: Han lär ut om riskerna med brinnande elfordon

Kommentera en artikel (2)
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.109