23948sdkhjf

Därför är brinnande gasbilar svåra att släcka

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Tankar med höga tryck ger upphov till jetflammor och explosioner. Det ställer till problem för räddningstjänsten som ska rycka in när en gasbil råkat illa ut.

I Sverige finns det inget lagkrav på att man ska kunna se utifrån om en bil drivs på el eller gas, någonting som flera andra länder löst med färgen på registreringsskylten eller någon annan form av märkning. Det är någonting som Tommy Carnebo önskar att Sverige kunde anamma:

– För oss är det jätteviktigt att veta vad bilen går på för drivmedel. En bil som går på etanol, bensin eller diesel är inget jätteproblem för oss, vi vet hur vi ska handskas med dem. När det är el eller gas, då behöver vi få veta det.

I fallet med gasbilar är det tankarnas höga tryck, en tank för fordonsgas håller 230 bars tryck, som kan ställa till med problem. En skadad tank kan explodera, eller om säkerhetsventilerna fungerar som de ska vid en brand får man en jetflamma som sprutar eld som ur en raketmotor. I bästa fall.

Läs mer: Han lär ut om riskerna med brinnande elfordon

– Jag pratade med en forskare i Tjeckien och hon hade testat fem olika, befintliga ventiler och av dem fungerade bara tre. Problemet är att om utformningen av hålen är felaktig fryser gasen när den släpps ut och då fungerar inte ventilen. Då exploderar tanken i stället.

Tommy visar bilder från verkliga fall, där gastankar exploderat efter att fordonet fattat eld. Bland annat på ett fall från sitt eget upptagningsområde.

– Det här är mina bilder. Vi fick ett larm om en bilbrand i Norsborg. En fredag eller lördag är det standard, vi kan ställa en brandbil där för det kommer att brinna. Det är som det är, säger Tommy.

På bilderna kan man se några fransar kvar från en fälg, resten är oigenkännligt skrot. Explosionen var så kraftig att fönsterrutor krossades nästan en kilometer från platsen.

Även när säkerhetsventilerna fungerar och ventilerar ut övertrycket vid en brand får man en jetflamma som är sex meter lång. På en buss blir den 20 meter. Och det finns inga regler om åt vilket håll den ska riktas.

– Det finns idag inget lagkrav på vilket håll ventilerna ska vara riktade. Det är helt sjukt. Vi har tillsammans med andra räddningstjänster sökt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, om det här. Svaret från MSB är att de tycker att räddningstjänsten ska vara med när den lokala bussentreprenören handlar upp bussar, och då ställa det här kravet. Hur ska vi hinna med det?

Nu står räddningstjänsterna också inför en ny utmaning. Vätgasbilar, där gasen inte förbränns utan används för att skapa elektricitet i en bränslecell, har börjat hitta ut i trafiken och i de tankarna håller gasen ännu högre tryck: 700 bar.– Stockholm har beställt 50 vätgasdrivna sopbilar. Göteborg har fått ett antal också. Vi har taxibilar på väg ut i trafik. Och med 700 bars tryck får man en jetflamma som sträcker sig 40 meter om brand skulle uppstå. Hur gör du om det uppstår i Stockholms city, frågar sig Tommy retoriskt.

Läs mer: Han lär ut om riskerna med brinnande elfordon

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (2)
Startsidan just nu

Nytt elbilsbatteri som kan ge 100 mils räckvidd

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar

​Reservdelsföretaget KW Parts, Europas ledande grossist av reservdelar och tillbehör till amerikanska bilar, inleder samarbete med AD Bildelar Sverige.

Hedin Group förvärvar två BMW-återförsäljare i Schweiz

Snabbaste McLaren - en hybrid

Besikta Bilprovning öppnar ny lokal i Visby

Alarmerande rekryteringsbehov till motorbranschen

Under de kommande tre åren behöver 5 300 personer anställas inom motorbranschen. Konsekvenserna kan bli allvarliga för hela samhället om man inte hittar personal, enligt Transportföretagens nya rapport Tempen på motorbranschen.

Nyhetsbrev

Långfilmer och email i head up-displayen

Allt fler nya bilar har så kallad head up-display, där man som förare kan få viss information direkt i vindrutan medan man kör. Men nu har en mer avancerad uppföljare utvecklats och den kan snart finnas på marknaden.

Arkiv

Autoexperten stödjer svensk e-sportarena

Ledare #2: Flykten från hönsgården

Defa lanserar nytt laddkoncept

Nu öppnar Automässan

I dag slår Automässan upp portarna på Svenska Mässan i Göteborg. Över 270 utställare står redo att möta cirka 17 000 besökare.

Swedac tillbakavisar SFVF:s kritik

SFVF kritiserar Transportstyrelsen och Swedac

Opel ska kapa upp till 4 100 jobb

Biltillverkaren Opel gör sig redo för tuffare tider. Totalt kapar ledande biltillverkare 80 000 jobb de närmaste åren.

Formac utvecklar säkerhetspaket för elbilsreparationer

Nya Renault Clio säkrast i supermini-klassen

Polestar i samarbete för att ta fram digitalt landskap

ABS Wheels öppnar upp för franchise

Årets Reservdelsperson: "Det roligaste är att prata med kunderna"

Årets Reservdelsperson behöver ordning och reda för att kunna ge kunderna bästa service. Och hon gillar rutiner.

Tuffare tag mot bilmålvakter

Kvdbil ny partner i 2030-sekretariatet

BMW först att erbjuda 5G

Bilen med en miljon stygn

Rolls-Royce fick en order från Sverige och tog fram symaskinen. Sedan broderade man blommor för glatta livet.

Osäkerhet kring Sermi i branschen

Sermi-nyckeln, som ska ge bilmekaniker tillgång till fordonsdata, är fortfarande relativt okänt inom branschen. EU-direktiven säger redan i dag att alla verkstäder ska ha tillgång, men bilmärkena gör det olika svårt. Promeister Solutions vill ha ett effektivare arbetssätt för sina verkstäder och tror att Sermi-nyckeln kan vara en del av lösningen.

Fuchs döper om sina oljefamiljer

Begagnatförsäljningen ökade i december

Ny miljözon förbjuder bilar från 2009 och tidigare

Ledare #1: Vad säger kristallkulan om 2030?

Transportföretagen satsar inför 2020

Branschstandard för hantering av elfordon

Volkswagen höjer prognosen − en miljon elbilar redan 2023

Gröna Bilister kritiska till regeringens klimatpolitiska handlingsplan

Inziles kunder kan nu leasa arbetsfordon

Volvos kassa ökar med 22 miljarder efter ny affär

Haldex vice vd invald i inflytelserik branschorganisation

Dekra i ännu ett kvalitetssamarbete

Se alla Företagens egna nyheter

Peugeot 508 SW II Dragkrok

Lärare och elever träffar motobranschen på Automässan

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar Sverige

GDW på Automässen med det nya avtagbara dragkroksystemet

Kia XCeed Dragkrok fast + T60 System

Välkommen Daniel

Tips för att välja biokompatibelt smörjmedel - G A's Blogg

Renault Clio V Dragkrok T60 fast GDW

Coil-over och dragfjädrar till BMW bagagelucka

Varningsljus med 150 grader ljusspridning

PPG Refinish Kursprogram år 2020 är klart! ✔

Möt oss på Automässan 15-18 Januari

Välkomna till vår monter

Vi söker Ekonomiansvarig

Renare miljö i STCC!

Schaeffler på Automässan 2020

Nytt stipendium för industriell innovation har instiftats

Ett sortiment för allas behov

Infoflex växer på tunga sidan

NYHET: Ball spline drivaxlar till Volvo XC och Cross Country

Rätt val av smörjmedel för momentdragning är kritiskt!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Värmetåligt lim – vad innebär det?

Se här hur du här hur du kan säkra turbinen med rätt olja!

God Jul och Gott nytt år önskar vi på Schwenker

Sänd till en kollega

0.112