23948sdkhjf

Han lär ut om riskerna med brinnande elbilar

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Termisk rusning i elbilsbatterier kan få förödande konsekvenser. Brandmannen Tommy Carnebo utbildar om riskerna och vad man kan göra för att minimera dem.

Laddningsbara litiumjonbatterier finns i allt från mobiltelefoner till elbilar. De har flera fördelar, som att de är extremt energitäta och går snabbt att ladda upp. Men de har också en akilleshäl: de kan självantända och börja brinna okontrollerat, kallat termisk rusning, och när det sker är de inte bara svåra att släcka. De utvecklar också giftiga gaser. Det vet Tommy Carnebo vid Södertörns brandförsvar.

Egentligen är han brandman, men nuförtiden ägnar han stor del av sin tid till att utbilda om riskerna vid bilbränder när el- eller gasdrift är inblandat.

– Elbilar är bra, säger Tommy. Hade jag haft råd hade jag köpt en. Men vi måste också förstå riskerna med dem och kunna eliminera dem.

Läs mer: Därför är brinnande gasfordon svåra att släcka

För tre år sedan såg man att elbilar skulle bli allt vanligare och hos Södertörns brandförsvarsförbund såg man ett behov att ta reda på vad det skulle innebära för dem. Nu har man ambitionen att hjälpa andra räddningstjänster och därför har man tagit fram ett utbildningspaket som man säljer till självkostnadspris, inte bara till andra räddningstjänster utan också till externa parter.

– Som av en tillfällighet hörde färjerederiet Destination Gotland av sig, de transporterar de här bilarna utan att känna till riskerna, vilket i sin tur ledde till att Viking Line hörde av sig. Jag ska besöka Svensk Sjöfart i dagarna och vi har också ett samarbete med Svenska Fordonsverkstäders Förening, SFVF. Till och med Miljöpartiet har hört av sig, från lokalt håll i Gävle. Det tycker jag är intressant, eftersom de hör till de starkaste förespråkarna av de här bilarna.

Man utbildar om elsäkerhet och riskerna i högspänningssystem i allmänhet, elchocker, ljusbågar och liknande. Det finns enligt Tommy också ett antal fall i Sverige där man pluggat in sin elbil i motorvärmaruttaget där hemma. Problemet är då att installationen inte är anpassad för de stora strömstyrkorna och kablarna börjar brinna innan säkringarna hinner lösa ut.

Men det som brandförsvaret fruktar mest är termisk rusning i bilens batteripaket. Det kan inträffa om batteriet skadats vid en kollision eller om det blir tillräckligt varmt, exempelvis vid en brand.

– Den vätefluorid som bildas då, den är jättegiftig. Dödlig dos handlar om något hundratal milligram per kubikmeter luft och vid en batteribrand frigörs mellan två och 20 kilo gas. Tänk om det inträffar i garaget till ett shoppingcenter. Och var står laddstolparna? Jo, i garaget, precis vid ingången. Just där vi inte vill ha dem.

Räddningstjänsten vill inte se några laddstolpar i slutna utrymmen, alltså inte i några parkeringsgarage över huvud taget, inte i närheten av ventilation, inte intill husfasader och absolut inte på innergårdar. Inte minst för att en elbilsbrand tar tid att få kontroll över, Tommy visar en film som visar hur en brandkåren släcker en brinnande Tesla som sedan får svalna i sex timmar innan den transporteras till verkstad – där den återigen fattar eld.

– Just tiden det tar att släcka är ett problem. Här i Botkyrka, brandstationen som jag jobbar på, här har vi 100–150 bilbränder per år. Tänk om det skulle vara elbilar varje gång och vi skulle behöva lägga sex timmar på var och en innan vi kan lämna den. Det är ett pussel som inte går att lägga.

Det är ett problem för räddningstjänsten: att avgöra när räddningsinsatsen är avslutad och man vågar lämna över både bil och ansvar till bärgaren.

Att elbilar återantänder är inte ovanligt och så vitt Tommy vet är rekordet att en elbil återantänt fyra gånger på 48 timmar. Därför rekommenderar man också att en skadad elbil ska stå på avskilda uppställningsplatser, långt från allt brännbart, i minst två dygn innan man plockar in den i verkstaden. Men i vissa fall kanske det inte behöver bli aktuellt.

– Det vi funderar på nu är att bara låta skiten brinna. Ute i det fria är en bilbrand inget problem, det klarar vi av skyddsmässigt.

Läs mer: Därför är brinnande gasfordon svåra att släcka

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Borås Bil fördjupar samarbetet med KBV

Jaguar ger din I-Pace extra skjuts

85 procent i arbete efter ny satsning i Malmö

Volvo investerar i Autotech Ventures

Termisk sprutning bidrar till mindre utsläpp

Plus

Tema batterier – Även en elbil har ett 12V-batteri!

Den första bilen som fick elstart för över 100 år sedan hade ett blybatteri som strömkälla och det var så termen startbatteri kom till. Sedan dess har man introducerat alltmer elektronik i bilarna som behöver strömförsörjning. Att säga att ett blybatteri är en beprövad produkt är vara onödigt försiktig.

Nyhetsbrev

M Sveriges påstående är "raljerande"

Konsumentorganisationen M Sverige påstår att bilköp online är som att ”köpa grisen i säcken”. Branschen tycker tvärtom.

Arkiv

Generösare gräns för klimatbonus

Naturvårdsverket backar i frågan om nermalda bildelar

Plus

Tema Personlig Utrustning – Med jobbkläder som jobb

Inget lämnas åt slumpen när hos Jobman när man designar arbetskläder. Noga utvalda material och funktioner är nyckeln till ett hållbart och livskraftigt plagg.

Nya gymnasiekurser på förslag

Bilhandlarnas vardag hettar till

Morris gör el-comeback

Volvo investerar i autonom mobilitet

SFVF positiva till fler kontroller av verkstäderna

Allt fler bilverkstäder arbetar svart och en rad insatser görs för att få bukt på problemet. Försäkringsbolagen ställer krav, certifieringar införs, myndigheter samarbetar tätare – men SFVF vill se mer kontroller.

Försäkringsbolagens krav på skadeverkstäder

För att få utfärda arbeten åt ett försäkringsbolag finns en rad krav för skadeverkstäder. De skiljer sig lite olika åt beroende på företag, men alla har ett gemensamt syfte: att verkstaden ska vara seriös.

Skellefteå leder nytt batterisamarbete

Ett nytt europeiskt samarbete för att öka kompetensen inom tillverkning av batterier kommer att ledas av Skellefteå kommun.

Dekra i kvalitetssamarbete med mindre bolag

Upplands motor stödjer Musikhjälpen

Årets Butik: Från garaget till miljoner i omsättning

Det blev andra gången gillt för Hästbackas Bildelar på Motorgalan när man utsågs till Årets Butik. Ett helt korrekt beslut, anser företagets ägare Fabian Hästbacka, med mycket hårt arbete i bagaget.

Vem ska få nyckeln till fordonsdatan?

Arbetet med att ta fram en e-legitimation som ger bilmekaniker tillgång till bilens skyddade tekniska information, Sermi, har pågått länge. Ett viktigt arbete anser Motorbranschens Riksförbund, MRF, men man är osäker på när arbetet kan gå i hamn.

Autoexperten i treårigt samarbete med Svenska Skidskytteförbundet

Premiär för Sveriges största gör-det-själv-biltvättskedja

Rådet: Köp inte begagnad bil online!

1

Ledare #40: Vem ska försvara bilen?

Mer flexibla skatteregler för husbilar ska utredas

1

SFVF: ”Hjälp bilägare som är oroliga för brandrisk!”

Daimler ska säga upp 10 000 anställda

Malte Månson Verkstäder expanderar och förvärvar Hylast

Designade biobränslen ger förbättrad funktion

McLaren Elva skippar vindrutan

Mechanum i Malmö auktoriserad Mercedes-verkstad

Northvolt laddar för tre gånger högre kapacitet

Delningsapp för elbilsladdning lanserad

Polisen avslöjar fuskande verkstäder

Hankooks vd gripen misstänkt för mutbrott

Se alla Företagens egna nyheter

Kostnadsfritt webbinarium den 16 dec kl. 10:00

Galwin fortsätter att utöka turbo sortimentet

Kia Ceed 5 dörrar, avtagbar dragkrok från GDW

Vi kikar närmare på Tyskland

Påverkar klimatförändringen försäljning i vintern?

Vi lockar fram barnet hos dig - se dagens lucka

Ny PURFLUX-katalog 2020 är nu tillgänglig!

Ny skylthållare

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Audi Q8 dragkrok det nye T60 system från GDW

NT 680 PRO: en enkel och funktionell diagnos

Ny produkt på marknaden - LEGION DIM

Produktnyhet från Purflux!

Luftbälgar och kompressorer till bilar med luftfjädring

Har du öppnat dagens lucka?

Uppdaterad APP från Purflux!

Ford Focus IV dragkrok det nye T60 system från GDW

Fröbergs lanserar webshop för bilbranschen!

Nyhet från Purflux

Automässan 2020

Subaru XV dragkrok det nye T60 system från GDW

BLACK FRIDAY! Passa på att köpa en bra 50 Amp-laddare.

NYTT: Mer än 60 referenser i EGR-kylare

Cirkulär Skadereglering

Brett sortiment av bromsserviceutrustning

Sänd till en kollega

0.111