23948sdkhjf

Elbilsförares räckviddsångest oftast obefogad

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

När temperaturen sjunker nära noll minskar körsträckan hos elbilar, eftersom bilarnas batterier påverkas av kylan. Men farhågorna om att man som nybliven elbilsägare ska åka på en ”räckviddssmäll” på svenska vintervägar är ofta överdrivna, skriver försäkringsbolaget Ifs motorexpert Johan Granholm.

Antalet el- och laddningsbara hybridbilar som rullar på svenska vägar har ökat exponentiellt under de senaste åren. Under fjolåret registrerades närmare 30 000 nya el- och hybrider i landet, enligt fordonsstatistik från SCB, och det totala antalet uppskattas nu ligga över 70 000. El- och hybridvarianterna står dessutom för en allt större andel av den totala nybilförsäljningen. Bland det totala antal bilar som såldes i Sverige under 2018 var närmare åtta procent el- och hybridbilar. 

I jämförelse med vårt grannland Norge, där elbilarna vunnit än större popularitet, framstår den siffran som närmast mikroskopisk. De runt 90 000 el- och hybridbilar som såldes på den norska marknaden under 2018 stod nämligen för 60 procent av nybilsförsäljningen i landet. 

Det nordiska klimatet kan dock påverka elbilarnas körsträcka negativt, i synnerhet när det blir riktigt kallt. Ungefär som med mobiltelefoner tappar elbilarnas batterier nämligen i kapacitet vid låga temperaturer, vilket i sin tur påverkar bilens räckvidd. 

På If i Norge, som försäkrar betydligt fler elbilar än i Sverige, har man vid upprepade tillfällen märkt av att många elbilsförare under rejält kalla dagar behövt tillkalla vägassistans, eftersom föraren inte tagit höjd för köldens påverkan på batteriet. Men sådana ”räckviddssmällar” inträffar mest för nya elbilsförare, menar Sigmund Clementz, presskontakt för If i Norge:

- Norge är kanske det land i världen med mest erfarna elbilsförare, och de har lärt sig hur batteriet påverkas av vinterförhållandena. Men är du ny elbilsanvändare tar det lite tid att bli bekant med hur bilen fungerar. Under den första vintersäsongen kommer det som en överraskning för många att kölden minskar räckvidden, säger han.

Givet hur kraftfulla batterierna är i dagens elbilar finns det emellertid inga skäl att oroa sig över att elbilen inte skulle vara anpassad för det karga vinterväder som vi ser i Sverige just nu, menar Ifs motorexpert i Sverige, Johan Granholm:

- Till och med majoriteten av dem som arbetspendlar skulle klara sig bra med räckvidden hos en normal elbil, det vill säga 20 till 45 mil. En vanlig förare skulle klara sig med att ladda den en gång i veckan på sin höjd. Och det oavsett den minskning av räckvidden som kommer av de låga temperaturer vi haft de senaste veckorna.

Hur mycket batteriet och räckvidden påverkas skiljer sig samtidigt från bil till bil. Det kan därför vara bra att göra sig bekant med hur den egna bilens räckvidd påverkas av vinteromständigheterna, och av saker som körstil och laddningsrutiner.

- Om du parkerar utomhus är det exempelvis bra att alltid ansluta bilen till laddaren så att du kan förvärma bilen och batteriet innan avfärd för att maximera räckvidden. Bilen har också en räckviddsmätare som är bra att följa när du är ute och kör, och utifrån den kan du planera ditt nästa laddstopp. Ett tips är att inte vänta med att ladda tills du bara har 5 procent kvar, utan planera in laddstoppen när du har cirka 20 procent kvar, då behöver du heller inte ladda lika länge varje gång, avslutar Johan Granholm.

Ifs tips för att optimera din elbils räckvidd:

  • Se till att ha gott om luft i däcken så att bilen rullar lättare
  • Tidsinställ laddningen hemma så att bilen är fulladdad när du ska köra. Då startar du med ett batteri med bättre driftstemperatur. För detta krävs att du har en laddbox installerad.
  • Sänk temperaturen i kupén och använd hellre sätes- och rattvärme. Många bilar har en Eco-inställning, där man drar ned på luftkonditionering och värme, vilket förlänger räckvidden.
  • Kör mjukt och undvik plötsliga inbromsningar och accelerationer. Låt bilen motorbromsa, så att energin kan användas för att ladda upp batteriet.
  • Använd cruise-kontroll om det är möjligt, och håll alltid fartgränsen.

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Nu har vi semester!

Motormagasinet.se har semesteruppehåll och vi är tillbaka med nyheter på webben måndagen den 29 juli. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 14 augusti. Vi önskar alla en Trevlig semester!

Bilprovningen om vad som gäller för godtagbara gasintyg

3

Otåliga husbilsägare väntar på besked om kommande beskattning

Många är oroliga över den framtida beskattningen av husbilar, personbil klass II, inte minst såhär i semestertid. För dem som köper ny husbil efter 1 september kommer den årlig skatten uppgå till 28-30 000 kronor på grund av schablonmässig WLTP-beräkning som inte utgår från husbilens särart som fordon.

Catherine Sahlgren har utsetts till ny koncernchef för Werksta

Catherine Sahlgren, idag koncernchef i Teknikmagasinet, tillträder den 19 augusti 2019 som ny koncernchef för skadeverkstadskedjan Werksta som är verksamma i Sverige, Finland och Norge.

Första Kia-verkstaden som blivit Kvalitetssäkrad skadeverkstad

SBF satsar på sektion för tunga fordon

Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, kommer att intensifiera arbetet med att bilda en sektion med inriktning på tunga fordon. Det beslutades på branschorganisationens halvårsmöte.

Nyhetsbrev

Skarp kritik mot hanteringen av besiktning för gasfordon

Arkiv

Lackerare sökes till Motorgalan

Nystart i MSB:s arbetsgrupp för metan och vätgas

MECA Fändriks Fordonsteknik är Värmlands andra Godkänd Bilverkstad

Fändriks Fordonstekniks två verkstäder ansluter sig till Godkänd Bilverkstad (GBV). Madelene Leandersson, delägare på Fändriks Fordonsteknik ser att GBV kommer spara verkstaden både tid och pengar i förlängningen.

BMW presenterade framtidens sportbil

Så har Lexus förbättrat led-lampan

Skarpare och starkare ljusbild är några av förbättringarna hos Lexus nya typ av led-strålkastare "Bladescan" som lanseras på RX-modellen i höst.

”Vi behöver er hjälp”

Förra våren visade Malmö kommuns miljöinspektörer oss hur de jobbar för att stoppa olagliga verkstäder. Nu uppmanar de branschen att bli bättre på att tipsa om oseriösa aktörer – och att inte anlita oseriösa företag.

MRF anser att reseavdragen borde utvecklas, inte avvecklas

Snart kan statschefer och andra med högt skyddsbehov åka Volvo

Hon blir testförare för Continentals däck till Extreme E-serien

Den svenska racingföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky blir testförare för Continentals nya högprestanda-däck som utvecklas speciellt för den globala Extreme E-serien.

Jämtkraft blir Volkswagens energipartner

BIL Sweden i Almedalen 2019

Första WTCR-segern för Kristoffersson

”Däckhotellet är nyckeln till många jobb”

Därför exploderade vätgasmack

I början på juni skedde en explosion vid en vätgasmack i Norge. Nu har en utredning slagit fast olycksorsaken.

Koldioxidutsläppen från nya bilar fortsätter att öka

Utsläppen av koldioxid från nya bilar i EU har ökat för andra året i rad. Det framgår av en rapport där Europeiska miljöbyrån publicerat sina preliminära data över koldioxidutsläppen för nya bilar och skåpbilar i EU samt Island, skriver TT.

Etanol är världens ledande hållbara drivmedel

Produktionen av hållbar etanol ökade med 7,7 procent 2018 och står nu för 73 procent av världsmarknaden för biodrivmedel. Kemi- och biodrivmedelsföretaget Sekab betonar att etanol har potential att kraftigt sänka utsläppen i Sverige och bidra till att fasa ut vårt oljeberoende.

Avgasmätning en bortglömd felsökningsmetod

Att jobba med emissionsanalys – att mäta och analysera avgasernas innehåll – gör felsökningen både snabbare och mera träffsäker. Det menar två aktörer i branschen som vi pratat med.

Volvo i Kristianstad väljer DEKRA för verkstadskvalitet

Oljebar förenklar verkstadens arbete

EM-förare kör Gästabudstrofén som genrep

Verkstadskonceptet Quick Lane intar Europa

Holland: Så mycket sänker elbilar vinsten

KW Parts vill bli Europaledande på amerikanare

SFVF: ”Volvo borde informera brett”

Se alla Företagens egna nyheter

Vilket fordon kör du?

ACTICHARGE 750 - Professionell batteriladdare.

Produktnyhet från Purflux!

25 Years TecDoc Standard in 2019:

Mini arbetsbelysning

Vill du lära dig mer om smörjmedel? Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare? Se hit!

Midnattssolsrallyt 2019

Så väljer du rätt skärvätska - våra smörjmedelsexperter guidar dig!

Unik kombination av bakljus- och arbetsljusfunktion

SVHC-listan uppdaterad – Nya lagar och regler

Trevlig Sommar

Medicinklassade silikonlim – så väljer du rätt!

Glad sommar - Vanliga öppettider

Sommarkampanj på verkstadsutrustning från ACTIA.

Komplett lösning för kamkedjedrivning

Quiet Vehicle Sounder – Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS)

Plasmabehandling för bättre limresultat

Liten arbetsbelysning - även backlampa

ACTIA 8678 Evo - antagligen Sveriges mest sålda hjulinställare

NY EU-lag för el & hybridbilar - Vi har lösningen för original & eftermontering!

Ladda upp din verksamhet med  Delphi Technologies OE ”Multi-Charge ”Tändspo...

VAS-godkänt bromsserviceaggregat

Henrik Pedersen - Ny CCO på Digital-Servicebook.com

Räddningen mot bakterier i skärvätskor är här!

CSR och hållbarhet

Sänd till en kollega

0.122