23948sdkhjf

Finsk bildelsjätte biter sig fast i Sverige

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Finska Startax klev nyligen in på den svenska marknaden vilket Motormagasinet rapporterade om i höstas. Nu har vi tittat in på lagret i Länna för att höra hur det har gått så här långt.

Gröna kartonger står prydligt uppradade i hyllställen, kartonger med bromsok som fyller flera rader. Att Startax säljer bromsok kan förefalla lite märkligt, för när företaget startade hemma i Finland 1996 sysslade man enbart med bilelektronik. Men det finns en bakomliggande logik, förklarar Mårten Arvidsson, vd för den svenska verksamheten.

– Man kan fråga sig varför vi har bromsbelägg. Jo, alla nya bilar har slitagevarnare i beläggen, en sensor som ska kopplas in, förklarar Mårten.

När man väl plockat in bromsbelägg föll det sig naturligt att fortsätta med bromsok och skivor också och Startax är i dag, som Mårten beskriver det, ett elektromekaniskt företag.

Det svenska dotterbolaget etablerades i fjol med verksamheten förlagd till Länna söder om Stockholm och målet är att på sikt etablera sig som topp tre bland landets reservdelsleverantörer.

– Vi har fått in ett antal viktiga kunder, viktiga avtal, och det märks ganska tydligt om vi tittar på januari. Vi hade en ganska tuff budget som vi överträffade. Jag trodde inte att vi skulle uppnå det, men vi lyckades.

Och det är inte bara bromsok man har på hyllorna. Här finns rader av turboaggregat, startmotorer, generatorer och fläktmotorer. Startax är också stora på belysning och man erbjuder arbetsljus till allt från bilar och båtar till entreprenadmaskiner och utrustningsfordon. En våning upp, på entresolplanet, finns installationsmaterial som kabelskor, reläer, säkringar och krympslang.

– Nu håller vi på att planera inför våren. Och du vet själv hur det är när det börjar bli varmt ute. Då upptäcker man att AC:n inte funkar. Så nu väntar vi in några pallar med AC-kompressorer från vår leverantör.

Mårten pratar mycket om struktur och att hålla ordning och reda på verksamheten. Allt för att kunna leverera i rätt tid och inte bli stående utan delar på hyllorna. Det hör ihop med företagets filosofi.

– Vi har våra behövliga marginaler och det ger våra kunder möjlighet att tjäna mer pengar till sin egen verksamhet. Vi vill ha samma typ av pris som man får när man handlar på nätet. Många köper i dag från Bildelar24, från Autodoc, i Tyskland och i England, bara för att de har så bra priser. Men problemen kommer när man ska reklamera, då tappar man tid och tjänar i princip inga pengar.

– Vi ligger på samma typ av priser, men returer och reklamationer ska gå mycket, mycket smidigare. Och det är nog det våra kunder märker, att när någonting blir fel går det otroligt snabbt att åtgärda. Det är lite av vår styrka, att vi jobbar väldigt snabbt, säger Mårten.

I takt med att man växer stärker man också upp personalstyrkan. I nuläget är man fem anställda, men Mårten håller på att rekrytera ytterligare en person så att man blir sex.

– Problemet är att kunna växa i rätt takt. Men jag måste våga chansa också. Vi expanderar och går stadigt uppåt, så vi behöver fånga marknaden.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Är världen redo för den självkörande revolutionen?

KPMG har utvärderat 25 länders beredskap inför introduktionen av självkörande fordon och Sverige är ett av de länder som ligger i framkant. MotorMagasinet presenterar här ett sammandrag av rapporten.

BMW M kommer med helt nya X-modeller

Kärvare tider för Mekonomen som slopar utdelningen

Idag startar Rally Sweden Nya rallyesset tänker utmana världseliten

CHEF-intervjun: ”Jag mår inte bra om inte jag får vara i verkstaden ibland”

"Husbilsteknikern behöver vara tusenkonstnär"

Nya yrkeshögskoleutbildningar för husbils- och husvagnstekniker kan snart bli verklighet. Att jobba med husbilar ställer bitvis nya och andra krav på fordonsteknikern, menar SFVF:s vd Bo Ericsson.

Nyhetsbrev

Finsk bildelsjätte biter sig fast i Sverige

Arkiv

Dansk diagnosportal guidar i felkodsdjungeln

Rätt fordonsdata till rätt pris. Detta säger sig företaget bakom nätportalen Auto Frontal kunna erbjuda.

Drivknuten.se blir svensk representant för Febest

Specialisterna på delar för drivlinan, Drivknuten.se, blir ny officiell svensk representant för Febest Auto Parts. Det innebär ett stort tillskott på bildelar i högsta kvalitet som kompletterar Drivknuten´s sortiment.

Elbilsförares räckviddsångest oftast obefogad

När temperaturen sjunker nära noll minskar körsträckan hos elbilar, eftersom bilarnas batterier påverkas av kylan. Men farhågorna om att man som nybliven elbilsägare ska åka på en ”räckviddssmäll” på svenska vintervägar är ofta överdrivna, skriver försäkringsbolaget Ifs motorexpert Johan Granholm.

Ny rapport gör tummen upp för BMW:s framtid

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

Skatteverket ska kolla bilverkstäder i jakten på svartarbete

I år fortsätter Skatteverket granskningen av branscher där risken för svartarbete är stor. Det gäller branscher som bilverkstäder och restauranger samt skönhetsbranschen och byggsektorn.

SFVF har bjudit in den nye konsumentansvarige ministern till verkstadsbesök

Landets nya civilminister, som också har ansvar för konsumentfrågorna, Ardalan Shekarabi (S) har ställt sig positiv till att besöka en verkstad för att få mer information om hur bilverkstadsbranschen fungerar.

Exclusive Cars väljer Dekra för sin kvalitetsutveckling

Renault godkänner HVO 100

Svenske Erik Johansson är ny BMW Motorsport Junior 2019

Efter en tre dagar lång och intensiv uttagningsprocess har beslutet fattats: Erik Johansson är BMW Motorsport Junior 2019.

Bilia fortsätter sin expansion av Netbil Begagnat

En av Mekonomens modernaste verkstäder utanför Stockholm

1

Därför är brinnande gasbilar svåra att släcka

Gratis app ger rätt oljekvalitet

Chans för Volvo Cars att vinna världstävling -igen

Autolivs grundare Lennart Lindblad har avlidit

Lennart Lindblad, grundare av världsföretaget Autoliv har avlidit vid 89 års ålder efter en tids sjukdom.

Wayke skärper säkerheten mot mätarfiffel

Wayke, Sveriges näst största marknadsplats för bilar, skärper säkerheten ytterligare efter TV4-granskningen som visar att Transportstyrelsen har gett ut felaktiga uppgifter om ett antal bilars mätarställning.

”Man måste vara snabb på bollen”

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Teknikens Världs PeO Kjellström död

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

Ny vd för Circle K Sverige AB

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Ny UV-grundfyller från Basf

Högsby är Årets Bilkommun 2018

TEMA olja: De är världens 10 största oljejättar

PowerCell i nytt samarbete med Bosch om bränslecellsstackar

Se alla Företagens egna nyheter

MVS AB lanserar nytt sortiment av elbilsladdare

Kardanaxel till BMW X3

Flexiblare lagring för pallar och långgods

TriSys kundcase - CB Auto

Inspektionslampa

Nadine Kåmark siktar på VM-guld

Dieselpump till Jaguar och Ford

Winassist teknikerapp är här!

Zero Waste - där inget går till spillo

Extraljus 9"

Sänkt pris på BMW- och Mercedesaxlar

Här "printar" vi logotypes enligt kundens önskemål

Intelligenta och digitala registreringsskyltar

Hur man monterar bananformad spiralfjädrar korrekt

Silikondamasker åter i lager!

Reparationssats till differentialen i Nissan Navarra/Pathfinder

Jysk i Uldum, Danmark - Logistikcenter i Världsklass

Arbetsbelysning LED

Nudging - ett verktyg för hållbara val

Lazer Triple-R Elite 750

Drivaxel till Toyota Rav 4

Ny drivknut till Renault Clio

Främre kardan till VW Touareg

Nytt Partikelfilter Ford Transit 2.2 TDCi

Ny drivaxel till Volvo V40

Sänd till en kollega

0.107