23948sdkhjf

CHEF-intervjun: ”Jag mår inte bra om inte jag får vara i verkstaden ibland”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

CHEF-intervjun: Genom att förena sitt intresse för klassiska europeiska bilar med jobbet har Lars Edwardsson med Verktygsboden erövrat en nisch vars kunder brinner för det de handlar.

Hans första bilprojekt var en MGB Roadster som pappan hittade åt honom när han var 16 år och som blev färdig på hans 18-årsdag. Extrajobbet i en järnaffär under skoltiden väckte hans intresse för att göra affärer och i gymnasiet pluggade han till reservdelsman.

Läs också: Chef-intervju: "Sedan den dagen har jag varit glad – varje dag"

I mitten på 1990-talet jobbade Lars Edwardsson med att sälja elverktyg hos AEG och 1996 startade några av hans kunder en butik med namnet Verktygsboden i Borås.

– När de senare skulle stänga butiken så tog jag över den. Då var Verktygsboden inte specialiserad på något område, utan man sålde på prisnivån. Det var inte alls min grej, för det finns alltid någon konkurrent som kan vara billigare.

Lars stora intresse har alltid varit klassiska europeiska bilar, något som snart kom att bli en viktig och växande del av Verktygsbodens verksamhet.

– Det började egentligen med att jag 2003 tog in en gammal Opel, en sedan från 1953, i butiken mest för att visa upp den. Sedan kom det in kunder i butiken och frågade vad vi skulle göra med bilen. ”Den ska vi renovera”, sade jag och så började vi lite försiktigt att skruva isär den inne i butiken.

Läs fler CHEF-intervjuer: Robin Toss, vd Kamux

En dag kom det in en kund i butiken som erbjöd sig att hjälpa till att rostlaga Opeln.

Läs också: Chef-intervju: Caj Luoma får rull på utbildning

– Han tog sig an Opeln och kom i princip varje vecka och frågade efter verktyg som vi inte hade i sortimentet. Jag fick en lista med verktyg som jag skulle leta efter och köpa hem. Så där någonstans började vi med vårt eget varumärke Pela. Vi kände att det inte var någon annan på marknaden som hade alla de här verktygen.

De som håller på med veteranbilar utgör en stadigt växande marknad, menar Lars Edwardsson:

– Och jag tror framför allt att tjejerna i dag inser hur kul det är med veteranbilar. Förr var det själva mekandet som var grejen, men i dag är det snarare allt runt omkring veteranbilen – träffa folk, ha tidstypisk klädsel, åka ut med bilen på en söndagstur. Åker du på engelska småvägar en söndag så vinkar du alltid till fina gamla bilar, och de är på väg till den lokala puben för att äta sin söndagslunch. Jag tror att vi är på väg åt det hållet även i Sverige.

Lars är övertygad om att veteranbilsnischen kommer fortsätta att växa, men att branschen inte riktigt förstått det än.

Läs också: Chef-intervju: Mikael Backteman, Boier Bilverktyg

Har de inte det?
– Nej. Hade de gjort det så skulle de stora verkstadskedjorna och detaljisterna ta vara på den kundgruppen. Det gör de inte.

Är det också förklaringen till att Verktygsboden har växt starkt?
– Ja, det tror jag. Och att jag själv har intresse för gamla bilar. Hade inte jag hjälpt till med att meka med de gamla bilar vi har så hade jag inte vetat ifall en hydraulpress som en kund frågar om fungerar för just hans behov. Och jag mår inte bra om inte jag får vara i verkstaden ibland.

Verktygsbodens kunder utgörs i dag av lika delar privatpersoner och företag och då mestadels verkstäder. Lars tror att andelen företagskunder kan öka ännu mer.

– En del av vårt sortiment är produkter du hittar i järnhandeln och där är det fortfarande vanligt med turbilar som kör ut produkterna till kunderna för 250 kronor. Med vår e-handel kan vi leverera för en hundralapp, till hela Sverige. Det här har många mindre företag upptäckt.

Hur ser framtiden för Verktygsboden ut?
– Det vi vill nu är att sälja mer i Europa. När jag pratar med andra företag i Borås som säljer genom e-handel så har alla gått utanför Sveriges gränser. Det har inte vi ännu.

Vad krävs för att nå dit?
– Vi behöver bli bättre på lagerhållning, för många av våra produkter räcker inte till den svenska marknaden redan i dag.

Läs fler CHEF-intervjuer: Robin Toss, vd Kamux

FAKTA Verktygsboden
Ägare: Lars Edwardsson
Årsomsättning: 136 milj. Kr
Anställda: ca 38
Butik med försäljning av bland annat verktyg under namnet Verktygsboden startades på 1980-talet. 1996 köpte Lars Edwardsson verksamheten och flyttade kontor och lager från Borås till Borgstena en mil norrut, i gamla lokaler som tidigare huserat ett färgeri.
2003 lanserades det första egna varumärket Pela.
2012 lanserades det egna varumärket Pratts, inriktat på bilvårdsprodukter.

FAKTA Lars Edwardsson
Ålder:
51
Bor: Hus i Landvetter
Familj: Fru och två tjejer – 18 och 22 år.
Kör: Helst MG, Rover, Jaguar och Aston Martin men på vintern Mercedes.
Tidigare jobb: Butikschef och sedan säljar.
Gör på fritiden: Pysslar om familjen och mina bilar.

Mer om: Chef-intervju
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coronakrisen får bilhandeln att öppna nätbutiker

Plus

Tema Batterier: Japansk jätte satsar i Sverige

Varumärket är inte lika välkänt i Sverige som i resten av världen. Men det ska det bli ändring på.

Behov av kompetens även efter covid- 19

Ledare #13: Boten får inte bli värre än smittan

Nedåt för nyregistreringarna i mars

Åtgärder som ska rädda småföretag från konkurs

Lånegaranti för företag som kämpar i coronakrisen är en av flera åtgärder som Regeringen föreslagit. Transportföretagen vill se mer och arbetar ihärdigt för att rädda så många företag som möjligt från konkurs.

Nyhetsbrev

Hög efterfrågan på verkstadstjänster online

Arkiv

Verkstadsportal lanserar hämta-lämna-service

Största varselmånaden i historien

Hälften av Sveriges små- och medelstora företag riskerar att behöva säga upp personal i närtid. Samtidigt historiskt höga varselantal registrerade hos Arbetsförmedlingen under mars månad. 

Kort­tids­arbete klart för lack­erare

Organisationerna kräver slopad trängselskatt och parkeringsavgift

Tysk media: Volkswagen ber Daimler om hjälp med ID.3

Det spekuleras i media att Volkswagens elbil ID.3 har sådana mjukvaruproblem att hela lanseringen försenas. En tysk tidning uppger att VW bett Daimler om hjälp.

Mekonomen utsatt för dataintrång

Bilia skjuter fram stämman

Värmekamera ska upptäcka smittad personal

Fler distansutbildningar under coronakrisen

Motorbranschen har under de senaste åren arbetat för en större etablering på digitala plattformar. Sedan coronaviruset slirade in i våra liv har denna utveckling ökat takten och flera aktörer har nu tagit fram särskilda webbutbildningar.

Vroom: osäkert om nedgång i bilhandeln

Hur mycket påverkar coronaviruset den svenska bilmarknaden? Enligt bilstatistikföretaget Vroom är det för tidigt för att se hur nybilsförsäljningen drabbas. På begagnatsidan är nedgången oväntat liten.

Fordonsindustrin ligger i startgroparna

Skyactiv X – bensinmotorn lajvar dieselmotor

Mazda tror på bensinmotorns framtid. Deras Skyactiv X-motor kan arbeta som en dieselmotor genom kompressionständning men styr förbränningen med ett tändstift.

PROVKÖRNING: Mazdan som tänder dubbelt

Hur kan man få dieselmotorns låga förbrukning, bensinmotorns pigga varvtal och mjuka gång men slippa kväveoxiderna? Mazda tog fram Skyactiv X – motorn som tänder dubbelt.

Ford: Service utan mänsklig kontakt

Ford i Sverige börjar, tillsammans med sina återförsäljare, erbjuda en ny servicemöjlighet för sina verkstadskunder.

MRF efterfrågar hjälp från försäkringsbolagen

Poddserie om bilar i Sveriges Radio

På nytt jobb: Patrik Lundin ny CEO för Nordic Truckcenter Sverige

Klassisk Alfa får kaross av kolfiber

Debatt: Klimatchansningarna i transportbranschen skapar oreda

Promeisters bokningsvolymer ännu oförändrade

Meca börjar med hämta-lämna-service

Ny bilanläggning utvecklas i Uppsala

Ledare #12: Skadan är redan skedd

Coronaviruset kostar fordonsinsdustrin 650 miljoner om dagen

Besikta utan smittorisk

Köp Porsche Taycan online

Ett beslut väntar i Kiruna

Meca skriver avtal med Göteborgs Stad

Opus öppnar ny station i Malmö

Se alla Företagens egna nyheter

Formac eco

Passa på! Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Luftfjädring | Bilstein luftbälgar | Mercedes W211 & W219

Leasa AC-maskiner från 575:-/månad*

SsangYong Musso Sports II Fast Drogkrok

Snart är våren här... dags att rensa lagret!

Ordning i bilen

Kan man använda silikon för värmeavledning?

Förfalskade tändstift!

Purflux OE till Mercedes AMG

Framtidsscenariot för reservdelgrossister

Keytags

Drivaxel till senaste generationen VW Transporter T6

Solenoider till Haldexkopplingen nu på lager!

Luftfjädring | Fjäderben Vibracoustic | AUDI Allroad A6 4F

Välkomna satsningar på långsiktig kompetensförsörjning

Pollentider!

Dubbdäck förlängs till 30 april

Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Det absolut senaste inom arbetsbelysning

Vi levererar enligt plan och hälsar nya projekt välkomna.

Se hit! Vi söker Produkttekniker till vårt huvudkontor!

Utbildning och kompetens under coronakrisen

Webbutbildning hos Kia blev succé

Valvoline 5w30 och 5w30 Longlife Olja

Sänd till en kollega

0.109