23948sdkhjf

CHEF-intervjun: Kamux ska bli begbilhandlarnas ICA

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Han gjorde kometkarriär inom McDonald´s redan under gymnasieåren. Nu jobbar Kamux vd Robin Toss med att bygga Sveriges första rikstäckande begagnathandlarkedja.

Robin Toss tar emot på Kamux huvudkontor, inrymt i deras anläggning i Barkarby i norra Stockholm, enkelt klädd i diskret tröja, sneakers och jeans och han bjuder på kaffe i pappmugg.

Läs också: Chef-intervju: "Sedan den dagen har jag varit glad – varje dag"

– Vi som jobbar på Kamux ska var lättillgängliga; vi jobbar inte i slips eller kavaj, säger Robin och fortsätter sedan att beskriva det han menar är Kamuxs framgångsrecept:

– Det gäller att var väldigt kostnadsmedveten på områden där det inte går ut över kunden eller de anställda. Det är inga höga vinstmarginaler på varje bil. Vi är ett väldigt sparsamt företag. Vi har inga påkostade lokaler eller inredning – hos oss ska det vara fräscht men enkelt.

Läs fler CHEF-intervjuer: Magnus Videquist, servicemarknadschef VW Group

I gymnasiet började Robin jobba extra på McDonald´s, där han fick börja med att städa.

– Efter en tid fick jag lära mig att göra hamburgare. McDonald´s är en väldigt bra skola. Det var så stor teamkänsla i restaurangen i Uppsala där jag jobbade.

Under gymnasietiden gjorde Robin intern karriär på McDonald´s och när han tog studenten var han biträdande restaurangchef och fick ett erbjudande att få driva en egen restaurang i Stockholm – som han tackade ja till.

Läs också: Chef-intervju: Caj Luoma får rull på utbildning

Sedan drev Robin under några år flera olika restauranger i Stockholm.

– Och jag kryddade jobbet med lite studier i bland annat ekonomi, marknadsföring och ledarskap.

Sedan fick Robin kontakt med en bekant, McDonald´s tidigare Sverige-vd, som börjat jobba på Kamux och nu ville locka över honom. Robin blev efter ett tag nyfiken och tog med sig familjen i bilen till Finland och besökte flera Kamux-anläggningar.

– Och vilket driv de hade. Det var trevliga människor jag mötte i deras bilhallar och inte alls som den stereotypbild av bilsäljare som man ofta har – det vill säga den lite uppklädda och distanserade säljaren. Jag mötte lite samma känsla som när jag började jobba på McDonald´s på 90-talet. Då var de inte alls så stora i Sverige och vi som jobbade kände att vi var med och byggde någonting stort.

Läs också: Chef-intervju: Mikael Backteman, Boier Bilverktyg

Den 2 januari förra året började Robin jobbet som Sverigechef för Kamux. Vilka är då hans intryck av bilbranschen så här långt?

– Jag tror branschen har ett sämre rykte än den förtjänar. Många har en bild av att nu blir jag lurad när jag köper bil, men så är det inte. Däremot tror jag branschen har stelnat lite i formen – många jobbar på liknande sätt och som de alltid har gjort.

Vad kan branschen bli bättre på?
– Jag tror inte säljarens roll kommer bli mindre viktig, men den kommer bli svårare. För man behöver vara bra både digitalt, i det fysiska mötet med kunden, via telefon och i den skriftliga kommunikationen. För tjugo år sedan kanske det räckte med att man var bra på att fånga in kunden i bilhallen.

Är nya typer av aktörer på begagnatmarknaden som exempelvis Leaseplan och KVD Bil ett hot mot Kamux?
– KVD Bil är både en konkurrent och partner till oss, vi köper in en del bilar från KVD Bil. Leaseplan satsar på att avyttra stora delar av sitt eget bilbestånd och det kommer de lyckas med, tror jag. Att sälja inbytesbilar är en annan sak och där tror jag fortsatt att aktörer som Kamux och andra begagnathandlare har en viktig roll att spela. Det sker ungefär 1,3 miljoner bilbyten per år i Sverige och vi har fortfarande bara en liten del av den kakan. Vi kan få en betydligt större andel.

Läs också: CHEFintervjun: ”Branschen behöver hitta fler allianser”

Är rena bilinköp en växande del av er omsättning?
– Ja, det är det. Vi ser att allt färre säljer sin bil privat, då risken för att råka ut för bedragare stadigt ökar, och bedragarna hela tiden hittar på nya metoder. Att sälja sin bil till en handlare blir då ett tryggt, säkert och mycket enklare alternativ.

Vilka viktiga mål siktar du på att Kamux Sverige ska uppnå?
– Det finns ingen känd rikstäckande kedja att vända sig till för den som vill sälja sin begagnade bil till en handlare. Det finns inget begagnathandlarnas ICA. Men det tror jag går att bygga och det är det vi nu håller på med.

Hur är din relation till bilar?
– Jag började extrajobba redan i skolåldern och det var i min morbrors bilaffär i Västerås. Han var Honda-återförsäljare. Där trivdes jag väldigt bra på somrarna, jag hjälpte bland annat till med att tvätta bilar. Jag har alltid gillat bilar. Min första bil var en vit Ford Escort, som jag köpte när jag var 18 år 1999 för 25000 kronor. Jag hade sparat länge till den.

FAKTA Robin Toss
Ålder:
39 år
Bor: södra Stockholm
Familj: Sambo, 2 barn och hund
Kör: Mercedes CLA (tjänstebil)
Gör på fritiden: Är gärna i skärgården på sommaren. På helgerna blir det oftast en lång promenad i skog och mark samt träffar vänner och familj.
Karriär: Extrajobb under barndomen i bilhall och skoaffär. McDonald´s i 22 år på många olika positioner, bl.a restaurangchef, regionchef och driftdirektör.

FAKTA Kamux
Öppnade sin första bilaffär i Finland 2003 och den första i Sverige 2012 och öppnar i dagarna sin fjärde anläggning i Tyskland (alla butiker ligger i Hamburg med omnejd).

Läs fler CHEF-intervjuer: Magnus Videquist, servicemarknadschef VW Group

Mer om: Chef-intervju
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny styrelseordförande i SFVF

Plus

Så landade Wunder-Baum i Strömstad

Motormagasinet besöker ett för näsan spännande resmål och svänger förbi doftgransfabriken i Strömstad. Här bjuds det på fascinerande familjehistoria, granar från flera generationer, och självklart ett äventyr för luktsinnet.

Domstol utreder – är Teslas marknadsföring vilseledande?

Teslas vd Elon Musk hävdade nyligen att Tesla kommer att ha basfunktionerna för ett helt självkörande fordon klara redan i år. Nu ska domstol utreda om företaget vilseleder konsumenterna.

Nominera till Motorgalan nu!

I höst firar vi fordonsbranschens vassaste människor. Så här nominerar du dina favoriter.

Svenska bilägare kan stämma Volkswagen

Världspremiär för Audis kommande elbil

Audi visar upp nästa version av elbilen som går i produktion 2021.

Nyhetsbrev

Volvochefen – så bra behöver elbilars räckvidd vara

Arkiv

Sveriges 10 bästa verkstäder

De bästa verkstäderna hittas utanför storstäderna. Här är listan på de verkstäder som är bäst online.

Plus

En verkstadsträff utöver det vanliga

Vassa sportbilar besökte trimfirman PBZ i Uppsala.

Kvinnliga bilister tar större hänsyn till klimatet

Nästan var femte svensk bilist har minskat sitt bilanvändande till förmån för klimatet och närmare sju av tio har vidtagit andra åtgärder för att minska klimatpåverkan från sitt bilkörande.

Elbilsägare vill ha däck med lägre motstånd

BMW börjar ”hyra ut” tillval i bilen

Digitaliseringen skapar nya affärsmöjligheter. Nu kan BMW-bilägare hyra tillval till sin bil vid behov.

Daimler köper in sig i batteritillverkning

Jonas Kruse gästförare med Maja Bengtsson i kartläsarstolen

SVT:s bilsportexpert, Jonas Kruse, gör ännu ett gästspel i rally och kör tillsammans med den femtonåriga kartläsartalangen Maja Bengtsson från småländska Virestad.

Biltillverkarna missar utsläppsmålen

Plus

Kenny Bräck: svårt att släppa ratten

Motormagasinet fick en pratstund med racingstjärnan som numera arbetar som testförare åt McLaren.

Personbilsbilismen skattas för hårt

Behövs ökad cybersäkerheten inom svensk fordonsindustri

Mjukvaruföretaget Trend Micro har gått igenom kraven som fordonsindustrin måste anpassa sig efter för att garantera cybersäkerheten i nyproducerade uppkopplade fordon.

Volkswagens bilfabrik i Zwickau producerar nu bara elbilar

Efter 116 år har den sista bilen med förbränningsmotor rullat ut från Volkswagens fabrik i tyska Zwickau. Från och med nu ska endast eldrivna bilmodeller tillverkas här.

Ljust på begagnatmarknaden

Svensk biltvätt blir dansk

Tatuera in företagslogga och få fyra fälgar

Plus

Pininfarina – 90 år av skönhet och funktion

Den 22 maj fyllde företaget Pininfarina 90 år. Det var det datum då Battista ”Pinin” Farina startade sitt eget Carozzeria Pinin Farina på 107 Corso Trapani i Turin.

Bilhandeln fortsatt pressad av corona

Sveriges första fartsyndare

Krävs högre kompetens kring elfordon på verkstäderna

Ford väljer Defas laddlösningar

Bilförsäljningen ner 25% på helåret i EU

Inzile har startat leveranserna

1

Yrkesförarna kör allt fortare

Toyota satsar på bildelning

Sensommarpremiär för Volkswagens elbil ID 3

Vägkanter ska bli biogas

Kias app stödjer elbilssäljare

Goodyears blimp nu i Europa

MAN öppnar ny verkstad i Stockholm

Se alla Företagens egna nyheter

Produktnyhet från FRAM! CS12054

Produktnyhet från Purflux! C885

Uppdaterad, ännu vassare version av populär backlampa

Vi har öppet hela sommaren

Passa på - Jämför priset!

Belys ditt fordon även på insidan

Årets ljuvligaste tid har börjat!

Positiva indikationer efter en extraordinär vår

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Volvo XC90 XC60 V90

Leverera trygghet vid lämning av bilen!

LEGION varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Kallt vatten för heta dagar

Vi finns här för dig hela sommaren!

Engine Shampoo - ny produkt från Castrol

Tips för snabb handläggning av ett försäkringsärende

Vi lanserar UTÖ - framtidens varningsljusramp

PURFLUX uppdaterad app

FRAM komplett sortiment A110

Få ut mer av CAB Plan med effektiv utbildning online

Ny serie moderna, slimmade flerfunktionsbakljus i LED

Utvändig galvaniserat utrustning Produkt katalog

Glad Midsommar önskar vi på G A Lindberg!

Yallotrade önskar Er alla en Glad Midsommar!

Har du Sveriges bästa garage?

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Dodge RAM

Sänd till en kollega

0.125