23948sdkhjf

CHEF-intervjun: Kamux ska bli begbilhandlarnas ICA

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Han gjorde kometkarriär inom McDonald´s redan under gymnasieåren. Nu jobbar Kamux vd Robin Toss med att bygga Sveriges första rikstäckande begagnathandlarkedja.

Robin Toss tar emot på Kamux huvudkontor, inrymt i deras anläggning i Barkarby i norra Stockholm, enkelt klädd i diskret tröja, sneakers och jeans och han bjuder på kaffe i pappmugg.

Läs också: Chef-intervju: Caj Luoma får rull på utbildning

– Vi som jobbar på Kamux ska var lättillgängliga; vi jobbar inte i slips eller kavaj, säger Robin och fortsätter sedan att beskriva det han menar är Kamuxs framgångsrecept:

– Det gäller att var väldigt kostnadsmedveten på områden där det inte går ut över kunden eller de anställda. Det är inga höga vinstmarginaler på varje bil. Vi är ett väldigt sparsamt företag. Vi har inga påkostade lokaler eller inredning – hos oss ska det vara fräscht men enkelt.

Läs fler CHEF-intervjuer: Magnus Videquist, servicemarknadschef VW Group

I gymnasiet började Robin jobba extra på McDonald´s, där han fick börja med att städa.

– Efter en tid fick jag lära mig att göra hamburgare. McDonald´s är en väldigt bra skola. Det var så stor teamkänsla i restaurangen i Uppsala där jag jobbade.

Under gymnasietiden gjorde Robin intern karriär på McDonald´s och när han tog studenten var han biträdande restaurangchef och fick ett erbjudande att få driva en egen restaurang i Stockholm – som han tackade ja till.

Läs också: Chef-intervju: Mikael Backteman, Boier Bilverktyg

Sedan drev Robin under några år flera olika restauranger i Stockholm.

– Och jag kryddade jobbet med lite studier i bland annat ekonomi, marknadsföring och ledarskap.

Sedan fick Robin kontakt med en bekant, McDonald´s tidigare Sverige-vd, som börjat jobba på Kamux och nu ville locka över honom. Robin blev efter ett tag nyfiken och tog med sig familjen i bilen till Finland och besökte flera Kamux-anläggningar.

– Och vilket driv de hade. Det var trevliga människor jag mötte i deras bilhallar och inte alls som den stereotypbild av bilsäljare som man ofta har – det vill säga den lite uppklädda och distanserade säljaren. Jag mötte lite samma känsla som när jag började jobba på McDonald´s på 90-talet. Då var de inte alls så stora i Sverige och vi som jobbade kände att vi var med och byggde någonting stort.

Läs också: CHEFintervjun: ”Branschen behöver hitta fler allianser”

Den 2 januari förra året började Robin jobbet som Sverigechef för Kamux. Vilka är då hans intryck av bilbranschen så här långt?

– Jag tror branschen har ett sämre rykte än den förtjänar. Många har en bild av att nu blir jag lurad när jag köper bil, men så är det inte. Däremot tror jag branschen har stelnat lite i formen – många jobbar på liknande sätt och som de alltid har gjort.

Vad kan branschen bli bättre på?
– Jag tror inte säljarens roll kommer bli mindre viktig, men den kommer bli svårare. För man behöver vara bra både digitalt, i det fysiska mötet med kunden, via telefon och i den skriftliga kommunikationen. För tjugo år sedan kanske det räckte med att man var bra på att fånga in kunden i bilhallen.

Är nya typer av aktörer på begagnatmarknaden som exempelvis Leaseplan och KVD Bil ett hot mot Kamux?
– KVD Bil är både en konkurrent och partner till oss, vi köper in en del bilar från KVD Bil. Leaseplan satsar på att avyttra stora delar av sitt eget bilbestånd och det kommer de lyckas med, tror jag. Att sälja inbytesbilar är en annan sak och där tror jag fortsatt att aktörer som Kamux och andra begagnathandlare har en viktig roll att spela. Det sker ungefär 1,3 miljoner bilbyten per år i Sverige och vi har fortfarande bara en liten del av den kakan. Vi kan få en betydligt större andel.

Läs också: CHEF-intervjun: ”Jag mår inte bra om inte jag får vara i verkstaden ibland”

Är rena bilinköp en växande del av er omsättning?
– Ja, det är det. Vi ser att allt färre säljer sin bil privat, då risken för att råka ut för bedragare stadigt ökar, och bedragarna hela tiden hittar på nya metoder. Att sälja sin bil till en handlare blir då ett tryggt, säkert och mycket enklare alternativ.

Vilka viktiga mål siktar du på att Kamux Sverige ska uppnå?
– Det finns ingen känd rikstäckande kedja att vända sig till för den som vill sälja sin begagnade bil till en handlare. Det finns inget begagnathandlarnas ICA. Men det tror jag går att bygga och det är det vi nu håller på med.

Hur är din relation till bilar?
– Jag började extrajobba redan i skolåldern och det var i min morbrors bilaffär i Västerås. Han var Honda-återförsäljare. Där trivdes jag väldigt bra på somrarna, jag hjälpte bland annat till med att tvätta bilar. Jag har alltid gillat bilar. Min första bil var en vit Ford Escort, som jag köpte när jag var 18 år 1999 för 25000 kronor. Jag hade sparat länge till den.

FAKTA Robin Toss
Ålder:
39 år
Bor: södra Stockholm
Familj: Sambo, 2 barn och hund
Kör: Mercedes CLA (tjänstebil)
Gör på fritiden: Är gärna i skärgården på sommaren. På helgerna blir det oftast en lång promenad i skog och mark samt träffar vänner och familj.
Karriär: Extrajobb under barndomen i bilhall och skoaffär. McDonald´s i 22 år på många olika positioner, bl.a restaurangchef, regionchef och driftdirektör.

FAKTA Kamux
Öppnade sin första bilaffär i Finland 2003 och den första i Sverige 2012 och öppnar i dagarna sin fjärde anläggning i Tyskland (alla butiker ligger i Hamburg med omnejd).

Läs fler CHEF-intervjuer: Magnus Videquist, servicemarknadschef VW Group

Mer om: Chef-intervju
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Däck för en miljon kronor stulna

Uniti öppnar orderböckerna

Från och med i dag kan man beställa sitt exemplar av den svenska elbilen Uniti One. Leverans utlovas till mitten av 2020.

Vitt nu mer populärt än svart

ABS Wheels blir Gasellföretag för tredje året i rad

CarNext.com öppnar sin första butik i Sverige

Tinder för kunder och verkstäder

MyMechanic är det nystartade företaget som ska ta verkstaden hem till kunden. Det ska ske via en digital plattform och båda parterna ska kunna hitta varandra – ungefär som på mötesplatsen Tinder.

Nyhetsbrev

Upplands Motor satsar på digitalisering

Upplands Motor har tagit fram en tjänst för röststyrning som gör att kunder via en Google-assistent kan boka provkörning av nya bilar. Det är bara en del av satsningen på digitalisering som företaget håller på med.

Arkiv

OKQ8 satsar på elbilsladdning

Hedin Bil öppnar Kia-anläggning i Göteborg

Så anpassar sig branschen när kunderna ställer nya krav

Att fordonsbranschen befinner sig i en enorm förändring är inget nytt. Digitalisering och elektrifiering står högt på tillverkarnas, verkstädernas och återförsäljarnas agendor. Samtidigt ökar kundernas krav på framför allt snabbhet, men vad gör olika aktörer för att spara på kundens tid?

Porsche vill bygga flygande bilar med Boeing

Ekot avslöjar fusk med bilars återvinning

Sveriges Radios Ekot har rapporterat att tusentals ton bildelar malts ner och lagts på stängda soptippar och sedan redovisats som materialåtervinning. Enligt Naturvårdsverket strider det mot regelverket, men Bil Sweden anser att branschen klarar återvinningskraven.

Vätgasbilen Toyota Mirai blir snygg och bakhjulsdriven

Plus

Tema Tvätt/Bilvård: Rena bilar – men till vilket pris?

Vikarierande reporter sökes till Motormagasinet

Holmström Bil först att certifiera sin arbetsmiljö

När Holmström Bil hade certifierat sitt arbetsmiljöarbete enligt den nya ISO-standarden, förstod man att man var först i branschen att göra så.

OKQ8 förvärvar miljöinriktat biltvättföretag

Ny tjänst bevakar servicebehovet

Stulna bilar försvinner allt oftare

Chef-intervju: Caj Luoma får rull på utbildning

Caj Luoma är chef inom kompetensförsörjning på Transportföretagen. Han har varit i branschen länge, trots att det inte var självklart från början.

Shipman tror på luftfjädring

Det började med renovering av franska bakaxlar och nu handlar det lika mycket om luftfjädring. Shipman Bildelar levererar det ingen annan vågar.

1

Ledare #32: Allt är inte bilföretagens fel

Fusk på bilverkstad avslöjat

Flera aktörer har kontrollerat ett antal bilverkstäder och biltvättar i Botkyrka i början av oktober, det rapporterar tidningen Mitt i. På en bilverkstad hittade polisen flera personer som saknade arbetstillstånd.

Marcus Ericsson blir teamkamrat med Felix Rosenqvist

Solenergi blir effektivt biobränsle

Konsumenterna mognar inför självkörande bilar

Debatt: Swedacs roll är ackreditering

M Sverige välkomnar Konsumentverkets varning

Ledare #31: Brexit utan avtal ger fordonsbranschen skrämselhicka

Utbildningspris går till transportskola i Skåne

Polestar 2 går nu att beställa

Regeländringar bakom stark uppgång i september

Massiv insats mot kemiska risker

Debatt: Swedac missbrukar sin ställning

Tesla öppnar för privatleasing av Model 3

Continental lanserar framtidens smarta däck

Se alla Företagens egna nyheter

Arbetsverktyg för att skydda personalen

Ett sortiment för allas behov

Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

Sensorprogrammet har utökats med MAP-sensorer

G A Lindberg ChemTech söker en ny Miljötekniker till Stockholm

Seminarium om hantering och produktion vid ingjutning med polyuretan

Limma ”feta plaster” (Polyeten och Polypropylen) – Det här behöver du tänka på!

Välkommen till vår nya webbplats!

Är du den vi söker?

Arbetsmiljöverket undersöker kemiska risker i arbetet - bilverkstäder är en fokusgrupp

Så här rekommenderar vi på INFOFLEX DATA våra kunder att arbeta för att bli en Godkänd Bilverkstad

En säkrare arbetsdag för dig, medtrafikanter och medpassagerare.

3 sätt att undvika luftbubblor vid ompackning t.ex. lim, smörjfett & silikon till sprutor

Reparationssatser till BMW Getrag GS6-17 växellådan

Ytterligare 84 delar till el-, hybrid- och gasbilar

En lysande liten nyhet

Besök Yallotrade på inspirationsdagen 27/9!

We are live!

Automässan 2020

Välkommen att hälsa på oss på Evertiq Elektronikmässa i Lund den 26 september

Snart på marknaden... Lazer Triple-R Elite 1250 smartview

Smörjfett för elmotorer – Så väljer du rätt

Slipp tunga lyft med en ny hjullyft

Är du redo för skiftesperioden?

Ny serie av kraftfulla arbetsljusramper

Sänd till en kollega

0.135