23948sdkhjf

CHEF-intervjun: Kamux ska bli begbilhandlarnas ICA

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Han gjorde kometkarriär inom McDonald´s redan under gymnasieåren. Nu jobbar Kamux vd Robin Toss med att bygga Sveriges första rikstäckande begagnathandlarkedja.

Robin Toss tar emot på Kamux huvudkontor, inrymt i deras anläggning i Barkarby i norra Stockholm, enkelt klädd i diskret tröja, sneakers och jeans och han bjuder på kaffe i pappmugg.

Läs också: Chef-intervju: "Sedan den dagen har jag varit glad – varje dag"

– Vi som jobbar på Kamux ska var lättillgängliga; vi jobbar inte i slips eller kavaj, säger Robin och fortsätter sedan att beskriva det han menar är Kamuxs framgångsrecept:

– Det gäller att var väldigt kostnadsmedveten på områden där det inte går ut över kunden eller de anställda. Det är inga höga vinstmarginaler på varje bil. Vi är ett väldigt sparsamt företag. Vi har inga påkostade lokaler eller inredning – hos oss ska det vara fräscht men enkelt.

Läs fler CHEF-intervjuer: Magnus Videquist, servicemarknadschef VW Group

I gymnasiet började Robin jobba extra på McDonald´s, där han fick börja med att städa.

– Efter en tid fick jag lära mig att göra hamburgare. McDonald´s är en väldigt bra skola. Det var så stor teamkänsla i restaurangen i Uppsala där jag jobbade.

Under gymnasietiden gjorde Robin intern karriär på McDonald´s och när han tog studenten var han biträdande restaurangchef och fick ett erbjudande att få driva en egen restaurang i Stockholm – som han tackade ja till.

Läs också: Chef-intervju: Caj Luoma får rull på utbildning

Sedan drev Robin under några år flera olika restauranger i Stockholm.

– Och jag kryddade jobbet med lite studier i bland annat ekonomi, marknadsföring och ledarskap.

Sedan fick Robin kontakt med en bekant, McDonald´s tidigare Sverige-vd, som börjat jobba på Kamux och nu ville locka över honom. Robin blev efter ett tag nyfiken och tog med sig familjen i bilen till Finland och besökte flera Kamux-anläggningar.

– Och vilket driv de hade. Det var trevliga människor jag mötte i deras bilhallar och inte alls som den stereotypbild av bilsäljare som man ofta har – det vill säga den lite uppklädda och distanserade säljaren. Jag mötte lite samma känsla som när jag började jobba på McDonald´s på 90-talet. Då var de inte alls så stora i Sverige och vi som jobbade kände att vi var med och byggde någonting stort.

Läs också: Chef-intervju: Mikael Backteman, Boier Bilverktyg

Den 2 januari förra året började Robin jobbet som Sverigechef för Kamux. Vilka är då hans intryck av bilbranschen så här långt?

– Jag tror branschen har ett sämre rykte än den förtjänar. Många har en bild av att nu blir jag lurad när jag köper bil, men så är det inte. Däremot tror jag branschen har stelnat lite i formen – många jobbar på liknande sätt och som de alltid har gjort.

Vad kan branschen bli bättre på?
– Jag tror inte säljarens roll kommer bli mindre viktig, men den kommer bli svårare. För man behöver vara bra både digitalt, i det fysiska mötet med kunden, via telefon och i den skriftliga kommunikationen. För tjugo år sedan kanske det räckte med att man var bra på att fånga in kunden i bilhallen.

Är nya typer av aktörer på begagnatmarknaden som exempelvis Leaseplan och KVD Bil ett hot mot Kamux?
– KVD Bil är både en konkurrent och partner till oss, vi köper in en del bilar från KVD Bil. Leaseplan satsar på att avyttra stora delar av sitt eget bilbestånd och det kommer de lyckas med, tror jag. Att sälja inbytesbilar är en annan sak och där tror jag fortsatt att aktörer som Kamux och andra begagnathandlare har en viktig roll att spela. Det sker ungefär 1,3 miljoner bilbyten per år i Sverige och vi har fortfarande bara en liten del av den kakan. Vi kan få en betydligt större andel.

Läs också: CHEFintervjun: ”Branschen behöver hitta fler allianser”

Är rena bilinköp en växande del av er omsättning?
– Ja, det är det. Vi ser att allt färre säljer sin bil privat, då risken för att råka ut för bedragare stadigt ökar, och bedragarna hela tiden hittar på nya metoder. Att sälja sin bil till en handlare blir då ett tryggt, säkert och mycket enklare alternativ.

Vilka viktiga mål siktar du på att Kamux Sverige ska uppnå?
– Det finns ingen känd rikstäckande kedja att vända sig till för den som vill sälja sin begagnade bil till en handlare. Det finns inget begagnathandlarnas ICA. Men det tror jag går att bygga och det är det vi nu håller på med.

Hur är din relation till bilar?
– Jag började extrajobba redan i skolåldern och det var i min morbrors bilaffär i Västerås. Han var Honda-återförsäljare. Där trivdes jag väldigt bra på somrarna, jag hjälpte bland annat till med att tvätta bilar. Jag har alltid gillat bilar. Min första bil var en vit Ford Escort, som jag köpte när jag var 18 år 1999 för 25000 kronor. Jag hade sparat länge till den.

FAKTA Robin Toss
Ålder:
39 år
Bor: södra Stockholm
Familj: Sambo, 2 barn och hund
Kör: Mercedes CLA (tjänstebil)
Gör på fritiden: Är gärna i skärgården på sommaren. På helgerna blir det oftast en lång promenad i skog och mark samt träffar vänner och familj.
Karriär: Extrajobb under barndomen i bilhall och skoaffär. McDonald´s i 22 år på många olika positioner, bl.a restaurangchef, regionchef och driftdirektör.

FAKTA Kamux
Öppnade sin första bilaffär i Finland 2003 och den första i Sverige 2012 och öppnar i dagarna sin fjärde anläggning i Tyskland (alla butiker ligger i Hamburg med omnejd).

Läs fler CHEF-intervjuer: Magnus Videquist, servicemarknadschef VW Group

Mer om: Chef-intervju
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bilsalongen i Genève ställs in (uppdaterad)

Den internationella bilsalongen i Genève ställs in på grund av coronaviruset.

Plus

Tema Lönsam Verkstad: Tillgänglighet och flexibilitet för kunden

Plus

Tema Lönsam Verkstad: Smartare marknadsföring för branschen

Goodyear in i elbilsracing

Superbilen som skrivs ut i 3D-printern

Färre karensdagar men höga husbilsskatten kvar

Nyhetsbrev

Bombay-polisen har tröttnat på tut

Arkiv
Plus

Tema Lönsam Verkstad: Rätt lackleverantör dubblade omsättningen

Plus

Tema Lönsam Verkstad: Maxa tilläggsförsäljningen med video

Geely: hela bilaffären ska kunna ske online

Kinesiska Geely har lanserat en onlinebaserad plattform som ger kunderna möjlighet att köpa bil och få den levererad hem. Delvis är det en följd av coronaviruset som nästan slagit ut halltrafiken i Kina.

Plus

Tema Lönsam Verkstad: Ökad bokningsgrad med digital servicebokning

Årets Bilsäljare: fullt ös i försäljnings-hallen

Framgångsreceptet för Årets Bilsäljare är tillgänglighet. Inte ens på semestern kan han hålla sig från att sälja bilar från solstolen.

Branschöverskridande samarbete om elsäkerhet

Säkerhet vid arbete på elfordon är en brännhet fråga. Nu har branschens stora organisationer enats om att samarbeta för att ta fram en branschstandard.

Partikelfilter och katalysatorer stöldligornas nya byte

Plus

Polestar gör bilmattor av gamla fisknät

Volvo Car Groups elektrifierade prestandatillverkare Polestar satsar på fiffigt återvunna material för kommande produktionsmodeller.

Björkman Bil köper Samuel Karlsson Bil

Ökat bilfiffel rapporteras till myndigheterna

Bilmarknadsplatsen Wayke har märkt en explosionsartad ökning av bedrägeriförsöken på sajten. Därför har man mer än fördubblat rapporteringen till berörda myndigheter.

Ledare #8: Mönsterelever och problembarn

SFVF efterlyser friare försäkringsregler

VW ID 3 kan försenas av mjukvaruproblem

Ansiktslyft för Anderstorp

Det händer saker på den gamla F1-banan på torvmossen utanför Anderstorp. Inför årets DTM-race 12-14 juni kommer man att renovera både högt och lågt.

Sätt fingeravtryck på din nya Porsche

Porsche erbjuder kunden att göra sin nya 911 verkligt unik. Sportbilsbjässen har tagit fram teknik för att spruta bilder på bildelar, till att börja med den nyblivne ägarens fingeravtryck.

AkzoNobel levererar bättringsfärg till BMW

Continental startar podcast

Världspremiär för helt nya VW Caddy

Plus

Tema Sommardäck: "Bra däck är bättre än ett säkerhets-bälte"

Plus

Tema Sommardäck: Klarar däcken kraven är de godkända

Plus

Tema Sommardäck: Kunskap en faktor för däckförsäljning

Plus

Tema sommardäck: Compilator lanserar webbshop för däckbranschen

Ny rapport varnar för stora brister i fordonskontrollen av miljö- och säkerhet

Däckmässan i Köln 3D-printar däck

Slutspurt gav Europa plus i bilförsäljningen

AkzoNobels färger åter på McLarens F1-racer

Opel åter till Japan

Debatt: Utmaningar och möjligheter inom service-eftermarknaden

Ledare #7: Ordförande Li städar upp

Se alla Företagens egna nyheter

Purflux OE till Mercedes C63 AMG

Säkerhetsklassat nyckelskåp i litet format

5 typer av biokompatibla smörjmedel - Nytt blogginlägg

Hyundai Kona EV dragkrok för cyklar

Varningsljusramper med automatisk dimfunktion!

INFOFLEX FORDON - Integration Crediflow

Förstår du värdet av en avgasanalys?

Nu kan du ta kontroll över ditt arbetsljus!

Limpistol till 2-komponentslim - allt du behöver veta!

Möt oss på Underhållsmässan - Prata Smörjmedel & Lim

Ge din lastbil, transportbil eller släp ett extra lyft!

E-mobilitet på fordonseftermarknaden

Vi utrustar Mercedes nya framtidsanläggning!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Limma EPDM – så väljer du rätt lim till etenpropengummi

Vinnare utav en MegaVac Prime, Vindrutereparationsutrustning

Produktnyhet från Purflux! AHC534

Fler tjejer söker transporttekniska utbildningar

Nu har vi ny hemsida!

PURFLUX uppdaterad app

PSST... personligt, smidigt, skräddarsytt och tryggt

Produktnyhet från Purflux! L1050

Kurs inför nycertifiering inom F-gas kat. V

Kia Stinger avtagbar dragkrok från GDW

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Sänd till en kollega

0.126