23948sdkhjf

Dansk diagnosportal guidar i felkodsdjungeln

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Rätt fordonsdata till rätt pris. Detta säger sig företaget bakom nätportalen Auto Frontal kunna erbjuda.

Den innehåller i dag bland annat tusentals servicebulletiner, hundratusentals felkoder, säkerhetsdatablad och länkar till bland annat diagnostikprogram och OE-tillverkare.

– Den är unik i sitt slag på marknaden än så länge. Så beskriver Tommie Nilsson informationsportalen Auto Frontal. Han och en kollega ansvarar för företaget Elektro Partners verksamhet i Sverige. Företaget har sitt säte i Billund i Danmark och säljer bland annat diagnosverktyg, testutrustning och dataprogram.

Just nu ägnar dock Tommie Nilsson mycket av sin arbetstid åt Auto Frontal.

Auto Frontal fylls ständigt på med ny information, både från de egna anställda supportteknikerna i Danmark och även från kunder.

– När en kund skickar in eller ringer oss med ett problem, så skapar vi en ny bulletin för just hans ärende, om det inte redan finns en bulletin som behandlar just det problem han har. Då kanske vi fyller på och uppdaterar i den bulletinen.

– Om det är en ny bulletin så lägger våra egna tekniker in lösningen på problemet i bulletinen. Det händer även att kunder bidrar med lösningar, och en kund som gör det får avdrag på sin abonnemangsavgift.

Man tar också ofta fram gamla bulletiner för att göra justeringar eller uppdateringar i dem.

– Det här är ett viktigt arbete. Det är vanligt att exempelvis artikelnummer till bildelar ändras i och med att tillverkaren gör en justering eller förändring i delen. Det är ett vanligt problem för verkstäderna att saker byter artikelnummer, vi får många frågor om sådant från våra kunder.

Flera av de tekniker som jobbar med att ge support från Danmark till kunderna driver själva en verkstad och varvar arbetet i det egna företaget med jobb i Auto Frontals support. Elektro Partner har också en egen verkstad på huvudkontoret i Danmark, där man kan jobba med bilar från bland annat kunder.

– Om fyra olika kunder på två-tre veckor hör av sig till oss om samma typ av problem, då tar vi in en bil med det felet i vår verkstad, för att kunna göra bulletinen steg för steg.

Mycket av all information sin i dag finns i Auto Frontal är sådant som man samlat på sig under åren. En hel del av den informationen är också gamla handböcker som ägaren samlat på sig allt sedan han startade företaget för 26 år sedan.

Hur kommer det sig att ni har sparat information så långt tillbaka som 26 år?
– Det är vår vd. Han var tidigare mekaniker och saknade en informationsportal likt den vi byggt upp, så han började spara den information han kom över och från sina egna erfarenheter i verkstaden. Och för 15-20 år sedan började företaget dela med sig av informationen.

Varför ska verkstaden skaffa Auto Frontal, om de till exempel prenumererar på Autodata, Haynes eller liknande?
– Våra bulletiner är information man inte kan prenumerera på någon annanstans. De får två saker; de får en för branschen unik informationsportal och så får de alla våra bulletiner med problembeskrivningar och problemlösningar. Det är egentligen bulletinerna man betalar för – resten får man på köpet, som en bonus.

Hur snabbt kan man räkna med att få svar på ett problem man kontaktar supporten om?
– Vi försöker svara våra kunder inom 30 minuter, vi svara alltid inom max en timme.

FAKTA Auto Frontal
Informationsportal som ägs och drivs av danska företaget Elektro Partner. Innehållet är sökbart via t.ex bilens registreringsnummer.

Det här innehåller Auto Frontal:
Flera tusen reparations- och servicebulletiner, och nya bulletiner kommer successivt.
Över 150000 felkoder
Typgodkännandedata
Länkar till utvalda dataprogram, diagnostikprogram och OE-tillverkare
Tabeller och säkerhetsdatablad
Support
Några större kunder: Autoexperten-verkstäder har sedan flera år tillgång till Auto Frontal och Meca i Norge erbjuder sina verkstäder tjänsten.
Alla bulletiner översätts till svenska.
Abonnemangskostnad: 3250 kr + moms per år (3 användarlicenser).

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Engagerad personal finns bland bilföretagen

Fler indragna körkort

I fjol återkallades nästan 37 000 körkort i Sverige, vilket är en ökning med 6 procent jämfört med året innan. Den största procentuella ökningen sker i kategorin rattfylleri eller drograttfylleri. M Sverige vill därför se alkolås i alla nya bilar.

Haldex anmäler sin största ägare till EU

Mer jämställdhet i ackrediteringsvärlden

Plus 1

Så mycket försämras ett elbilsbatteri med tiden

I de flesta fall försämras elbilsbatteriers kapacitet mycket långsamt. Men det finns faktorer som accelererar processen. Det visar data från kanadensiska Geotab.

Mazda firar 100 år av finurlighet

Biltillverkaren vi i dag känner som Mazda Motor Company såg dagens ljus för 100 år sedan. Men från början handlade det inte om bilar.

Nyhetsbrev

Planerar testbana på land för Porsches vintertester

Arkiv

Ola Källenius: stora förändringar väntar Daimler

Plus

Tema Reservdelar: Så arbetar verkstäderna med hållbarhet

När kraven på hållbarhet i verkstäder ökar råder det delade meningar på olika arbetsplatser. En del tycker att det är en självklarhet medan andra är mer kluvna.

Årets Hållbarhetsprofil: ”Egentligen vill man inte vara unik”

I de flesta kategorier gäller det att sticka ut för att vinna pris, men för Årets Hållbarhetsprofil är inte det ett särskilt viktigt mål. Det handlar istället om att brinna för saken och att göra det man tycker är rätt.

Ford utvecklar unika 3D-printade låsmuttrar

Plus

MRF och SFVF utvecklar elsäkerhetsstandard – på var sitt håll

En säkerhetsstandard för arbeten på eldrivna fordon är hett efterfrågad. Både MRF och SFVF arbetar med frågan, på var sitt håll.

Plus 1

Tema Reservdelar: Kraven på begagnade bildelar ökar

Allt fler försäkringsbolag ställer krav på att bilverkstäder ska använda begagnade bildelar vid reparationer. Det är både bättre för miljön och kostar mindre. Det kan samtidigt innebära att bilägaren inte får en bättre bil efter reparationen.

Ledare #6: Bilbranschens förkylning kräver rätt medicin

Krav på laddplats vid parkeringsbyggen

FKG: Snabba upp beslut om flexibelt korttidsarbete

Mercedes nya framtidsanläggning finns i Nyköping

Kan elbilar bli bra business för verkstäderna?

Alla i branschen känner till de dystra utsikterna: elbilar innebär mindre arbete för verkstäderna, eftersom elbilarna består av färre mekaniska delar och som inte behöver bytas i samma grad som på en traditionell bil. Men den senaste tiden har vi sett att elbilar oftare krockskadas och det kan innebära intäkter för verkstäderna.

4

Fortsatt minskat antal bilverkstäder

Antalet bilverkstäder fortsätter att minska i Sverige, enligt färsk statistik som Motorbranschens Riksförbund, MRF, har tagit fram. Man konstaterar att cirka 1 000 verkstäder har försvunnit de senaste åren och att det beror på flera faktorer.

Volvo Cars och Geely kan gå samman

Motorbranschcollege i nytt samarbete för elbilsutbildning

Framtiden är redan här i motorbranschen och efterfrågan på elbilar, laddhybrider och vanliga hybridbilar slår nya rekord. Genom ett nytt samarbete med Kia Motors Sweden ökar Motorbranschcollege ytterligare kvaliteten på utbildningen inom fordonsteknik hos anslutna gymnasieskolor.

Coronaviruset stoppar Volvos produktion

Volvo förväntas förlora minst två veckors försäljning, produktion och leveranser i Kina på grund av Coronaviruset.

Prov Polestar 1: Lämna tandborsten hemma

I samband med elbilsmässan eCarExpo fick Motormagasinet chansen att köra superhybriden Polestar 1. Vår utsände rapporterar om sugande acceleration och stunsiga stötdämpare.

eCarExpo bjuder på 20 premiärer

På eCarExpo, mässan för alla laddbara bilar som hålls i Friends Arena, finns chansen att provköra elbilar på en inomhusbana.

Däckverkstäderna kränger budgetdäck – tänker inte på säkerheten

Volvos vinst ökar – då får anställda bonus

Volvo Cars backar i Kina och Sverige

Ledare #5: Nej, bilar är inte mobiltelefoner

Storbritannien tidigarelägger fossilförbud

Nya regler vid förarprovet

Härnösand får ny besiktningsstation

Opel bygger batterifabrik i Tyskland

Hedin diskuterar samgående med holländska Stern

Antal återkallade personbilar ökade 2019

If tar förstaplats i MRF-enkät

Klart: de Meo tar över Renault

Se alla Företagens egna nyheter

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Limma EPDM – så väljer du rätt lim till etenpropengummi

Vinnare utav en MegaVac Prime, Vindrutereparationsutrustning

Produktnyhet från Purflux! AHC534

Fler tjejer söker transporttekniska utbildningar

Nu har vi ny hemsida!

PURFLUX uppdaterad app

PSST... personligt, smidigt, skräddarsytt och tryggt

Produktnyhet från Purflux! L1050

Kurs inför nycertifiering inom F-gas kat. V

Kia Stinger avtagbar dragkrok från GDW

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Jeep Renegade avtagbar dragkrok

IT-system med tillgång till alla bilmärken och 100% garanti.

Transportföretagen söker stjärnor till Yrkes-SM!

Hjullager med drivaxel för Sprinter och Crafter

Kan jag använda ett gammalt lim?

Mobilitet i fokus

Backa som ett proffs

Transportföretagen får 530 000 kronor till validering!

Min silikon härdar inte som den ska? Vad händer nu då..?

Få 10% rabatt på installationsmaterial

Nu rullar vi mot en ny däcksäsong

Jaguar E-Pace Dragkrok frän GDW

Få tillgång till bils servicehäfte digitalt i e-Boks Plus

Sänd till en kollega

0.094