23948sdkhjf

MOTORHISTORIA: När en greve utmanade Ferrari

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

En stormrik italiensk greve försökte en gång i tiden utmana självaste Ferrari. Nu ska prototyperna säljas på auktion.

Sensationen kunde inte vara större. Ford förnedrade Ferrari och tog en sensationell trippelseger i det prestigefulla 24-timmarsloppet på Circuit de la Sarthe i Le Mans 1966. Därmed hade också Henry Ford II vunnit en långvarig dispyt med Enzo Ferrari.

Men det spelade ingen roll för greve Giovanni Volpi di Misurata. Inte för att han inte gärna såg Enzo få spö – det hade liksom varit hans huvudsyssla de senaste åren. Nej, det var för att hans egen satsning hade ebbat ut redan efter fem timmar när den enda Serenissima Spyder bröt i Le Mans med växellådsproblem. Greven och hans team fick packa ihop och åka hem.

Klicka på bilden intill för att se några av bilarna som auktioneras ut!

Redan som 20-åring hade greve Volpi fått ärva en enorm förmögenhet 1958 och han såg prompt till att sätta sprätt på den, genom racing. Hans stall, Scuderia Serenissima, var från början storkunder till Ferrari och greven, som aldrig släpade efter med betalningarna, fick alltid sina bilar först av alla.

Men i början av 1960-talet inträffade en smärre katastrof hos Ferrari när en rad nyckelpersoner valde att lämna företaget efter en dispyt med Ferraris hustru Laura. Tanten hade för ovana att gräla med cheferna på kontoret och till slut ställdes situationen på sin spets. Och Enzo Ferrari tog hustruns parti.

Herrar som Giotto Bizzarrini och Carlo Chiti stod plötsligt utan jobb, herrar som i mångt och mycket stod bakom de tekniska trollerier som låg bakom Ferraris framgångssaga. Så de startade eget och byggde Italiens första supersportbil med mittmotor: ATS 2500 GT. Finansieringen, den stod en viss greve Volpi di Misurata för

ATS skulle mycket väl kunnat ha gått vidare och erövrat världen, men genier håller sällan sams och samarbetet sprack snart. Bizzarrini och Chiti skulle gå vidare och göra sig legendariska inom var sitt håll. Då hade greve Volpi också sedan länge lämnat äventyret, efter dispyter med de andra investerarna.

Men att han skulle slå sig till ro och skrinlägga sina visioner att lägga sportbilsvärlden under sina fötter, det hade han inga planer på. Volpi tog över Sasamotors, ett företag mitt i det italienska sportbilscentrat Modena, och sin vana trogen hyrde han in några före detta Ferrariingenjörer för att knåpa ihop en bil.

Så kom det sig att Serenissima Spyder, en racersportvagn med aluminiumkaross och mittmonterad trelitersåtta, försökte ryta ifrån när giganterna från Ford och Ferrari gjorde upp där i Le Mans. När inte det gick försökte greve Volpi sig på att göra en gatgodkänd sportbil på samma tekniska bas som racerbilen.

Den första prototypen, som senare skulle komma att kallas Agena, var mest att betrakta som ett proof-of-concept, att det skulle gå att göra bil av de ingående komponenterna. Särskilt vacker var den inte, ett resultat av att den ritats av ingenjörer.

Greve Volpi vände sig därför till en annan sportbilsmagnat, Alejandro de Tomaso, som hade köpt designhuset Ghia och fick där hjälp att rita en kaross med linjer som anstår en GT-vagn. Volpi var så nöjd med resultatet att Serenissima GT valsade runt på bilsalongerna 1968 med löften om storskalig serieproduktion.

Men någonstans tog energin slut. Det blev aldrig någon serietillverkning av Serenissima och Volpi gick tillbaka till att vara greve på heltid. De tre bilarna, racerbilen, prototypen och GT-vagnen, de behöll han.

Tills nu, för på auktionshuset Artcurials samlarbilsauktion vid utställningen Rétromobile i Paris, som hålls i början av februari, kommer alla tre att bjudas ut till försäljning. Alla i ett underbart patinerat, orenoverat skick. Så nu har du chansen att köpa ett stycke sportbilshistoria och kanske till och med få ett ord med säljaren, en grånad greve Giovanni Volpi di Misurata.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ynnors Stora Elbilsdag - Vi ska inte vara rädda för att köpa en el- eller gasbil

-Men vi ska vara medvetna om riskerna. Det sade Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening SFVF, när han talade på Ynnors Elbilsdag.

HRF söker politisk korrigering av husbilsskatten

Appen säkrar kompetensen i bilverkstäderna

ProMeister Academy har utvecklat en app för verkstadspersonal att se sin kompetensnivå inom fordonsteknik. Appen hjälper verkstaden att säkra kvaliteten genom att visa aktuell kompetensnivå samt vilken den kunskap som behöver tillgodoses.

Kraftig minskning av antalet stölder av bildelar

Under första kvartalet 2019 har 404 stölder av airbags, navigationsenheter och huvudstrålkastare (xenon) inträffat. Det kan jämföras med samma period 2018 då 913 stölder inträffade. Det visar den senaste kvartalsstatistiken från Larmtjänst över bildelsstölder.

Unikt samarbete ska säkra kvalitet på fordonsutbildning

Gymnasium Skövde - Kavelbro har ingått ett unikt trepartsavtal med Volvo Car Sverige och Bilia i Skövde. Samarbetet ska bland annat säkra kvaliteten på Fordons- och transportprogrammet, öka intresset och matcha branschens verklighet.

Hur väl representerar dagens krockdockor befolkningen?

SAFERs Fordons- och Trafiksäkerhetscentrum på Chalmers har fått i uppdrag av näringsdepartementet att genomföra en kartläggning av eventuella brister i hur väl krockdockor representerar befolkningen som helhet.

Nyhetsbrev

Formel 1-legendaren Niki Lauda är död

Arkiv

Ford Mustang firar 55 år som nummer ett

Konceptdäck för Citroëns nya konceptfordon Citroën 19_19 Concept

Citroën 19_19 Concept är ett självkörande och uppkopplat elfordon som markerar varumärkets 100-årsjubileum. Konceptet är utvecklat med fokus på exklusivitet, komfort och integritet. Konceptdäcket Goodyear C100 är framtaget med extra stor dimension och estetik som matchar den spektakulära designen hos 19_19 Concept.

Motormagasinet söker reporter

1

Körtillstånd för fordonslyft blir webbkurs

ProMeister Academy lanserar en webbkurs för anställda på bilverkstäder som ger fordonstekniker kunskap och verkstadschefen möjlighet att utfärda körtillstånd för personbilslyft.

”Våga anställa de som inte passar in”

Mekonomen och Meca tar greppet om fleet-kunderna

Verkstaden som ger Saabar ett andra liv

Med entusiasm, yrkesskicklighet och lite hjälp från Orio har Saab-entusiasten Marcus Wighs verkstad hunnit laga många legendariska Saabar som andra skadeverkstäder dömt ut.

Svarta verkstäder och Framtiden i fokus på Inspirationsdagen

Volvo omkörd av VW Golf på topplista för begagnade bilar

Bilägare vill ha smarta, slitstarka och lättrullande däck

Däck som med hjälp av sensorteknik kan anpassa sig för olika väglag, däck som är slitstarka och däck med ännu lägre rullmotstånd är önskemål som svenska bilister ställer för framtidens däck, visar en enkät från Nokian Tyres.

Ny generation av Suzuki Jimny

Praktisk Bilverkstad på Konsumentvägledardagarna

BMW tvingas till fler återkallelser

Dieselmotorer som fattar eld, bilar som kan få problem med krockkudden i ratten och bilar där strömförsörjningen slås ut. BMW har tvingats till flera omfattande återkallelser av bilar både i år och ifjol.

Volvo Car Group tecknar batteriavtal värt flera miljarder US-dollar

Volvo Car Group har tecknat långsiktiga avtal med de ledande batteritillverkarna CATL och LG Chem för att säkerställa leveranser av litiumjonbatterier värt flera miljarder US-dollar det kommande årtiondet för nästa generations Volvo- och Polestar-modeller.

Mikroplast på västkusten till 97 procent annat än däckgummi

Nyligen har det rapporterats om förekomst av däckgranulat från konstgräs i en sjö vid Växjö. Det har även rapporterats om förekomst av däckpartiklar i havet på västkusten. – Det är olyckligt att däck och däckgummi återigen pekas ut som enormt miljöproblem på lösa eller felaktiga grunder, säger Fredrik Ardefors, vd Däckbranschen.

Kraftig ökning av laddbara fordon

Nu har Nordens första Alpine Centre öppnat

Grundvattenbristen värst i Stockholms län

Snillrik hjullyft gör bytet enkelt

Ferrari har inlett året kanonstarkt

Koppla greppet med Kamasa

Ny fjäderspännare kräver ingen demontering av axeln

Här är Hedin Bils expansion 2018

Nya hjulvårdsprodukter från Seab

Ökade priser på begagnade bilar med störst lyft på hybrider

Ny försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige

Läs en årsredovisning och få veta mer om branschen

Volvo Car Sverige får ny vd

Här är hjulvagnen som skonar ryggen

Se alla Företagens egna nyheter

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Trådlös kamera - WIFI HD

GT80 MINI - stötsäker och IP-67-klassad diagnos baserad på Windows10.

MAHA firar 50 år

HBA Solutions - Kundunika lösningar

Produktnyhet från Purflux!

Produktnyhet från Purflux!

Utmana oss på mässan

LED-läcksökningslampa med fokuserbar lins

ACM 34002GP

Lazer extraljus - Toyota monteringskit

PRO-versionen av INFOFLEX PERSONALLIGGARE, ett smartare verktyg!

Cuby Shuttlesystem hos OneMed

KW Parts förstärker sin kundtjänst!

LED arbetsljus - tål tuffa tag

Drivaxel till Porsche Boxster S

Aircon Ready Refresh

ACM 3400 Hfc/Hfo

Tärnö - Varningsljusramp 944 mm

Direct Vision Standard (DVS) – Säkerhet för ”osynliga” cyklister och trafikanter!

Autoglass Restore har nu tillverkat ytterligare ett nytt tillbehör

Ny Luftbälg bak till BMW X5 E70 F15 & X6 E71 F16

Inverter 12V 1000W

Total lanserar en banbrytande produktserie med smörjmedel för el- och hybri...

Produktnyhet från Purflux!

Sänd till en kollega

0.155