23948sdkhjf

MOTORHISTORIA: När en greve utmanade Ferrari

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

En stormrik italiensk greve försökte en gång i tiden utmana självaste Ferrari. Nu ska prototyperna säljas på auktion.

Sensationen kunde inte vara större. Ford förnedrade Ferrari och tog en sensationell trippelseger i det prestigefulla 24-timmarsloppet på Circuit de la Sarthe i Le Mans 1966. Därmed hade också Henry Ford II vunnit en långvarig dispyt med Enzo Ferrari.

Men det spelade ingen roll för greve Giovanni Volpi di Misurata. Inte för att han inte gärna såg Enzo få spö – det hade liksom varit hans huvudsyssla de senaste åren. Nej, det var för att hans egen satsning hade ebbat ut redan efter fem timmar när den enda Serenissima Spyder bröt i Le Mans med växellådsproblem. Greven och hans team fick packa ihop och åka hem.

Klicka på bilden intill för att se några av bilarna som auktioneras ut!

Redan som 20-åring hade greve Volpi fått ärva en enorm förmögenhet 1958 och han såg prompt till att sätta sprätt på den, genom racing. Hans stall, Scuderia Serenissima, var från början storkunder till Ferrari och greven, som aldrig släpade efter med betalningarna, fick alltid sina bilar först av alla.

Men i början av 1960-talet inträffade en smärre katastrof hos Ferrari när en rad nyckelpersoner valde att lämna företaget efter en dispyt med Ferraris hustru Laura. Tanten hade för ovana att gräla med cheferna på kontoret och till slut ställdes situationen på sin spets. Och Enzo Ferrari tog hustruns parti.

Herrar som Giotto Bizzarrini och Carlo Chiti stod plötsligt utan jobb, herrar som i mångt och mycket stod bakom de tekniska trollerier som låg bakom Ferraris framgångssaga. Så de startade eget och byggde Italiens första supersportbil med mittmotor: ATS 2500 GT. Finansieringen, den stod en viss greve Volpi di Misurata för

ATS skulle mycket väl kunnat ha gått vidare och erövrat världen, men genier håller sällan sams och samarbetet sprack snart. Bizzarrini och Chiti skulle gå vidare och göra sig legendariska inom var sitt håll. Då hade greve Volpi också sedan länge lämnat äventyret, efter dispyter med de andra investerarna.

Men att han skulle slå sig till ro och skrinlägga sina visioner att lägga sportbilsvärlden under sina fötter, det hade han inga planer på. Volpi tog över Sasamotors, ett företag mitt i det italienska sportbilscentrat Modena, och sin vana trogen hyrde han in några före detta Ferrariingenjörer för att knåpa ihop en bil.

Så kom det sig att Serenissima Spyder, en racersportvagn med aluminiumkaross och mittmonterad trelitersåtta, försökte ryta ifrån när giganterna från Ford och Ferrari gjorde upp där i Le Mans. När inte det gick försökte greve Volpi sig på att göra en gatgodkänd sportbil på samma tekniska bas som racerbilen.

Den första prototypen, som senare skulle komma att kallas Agena, var mest att betrakta som ett proof-of-concept, att det skulle gå att göra bil av de ingående komponenterna. Särskilt vacker var den inte, ett resultat av att den ritats av ingenjörer.

Greve Volpi vände sig därför till en annan sportbilsmagnat, Alejandro de Tomaso, som hade köpt designhuset Ghia och fick där hjälp att rita en kaross med linjer som anstår en GT-vagn. Volpi var så nöjd med resultatet att Serenissima GT valsade runt på bilsalongerna 1968 med löften om storskalig serieproduktion.

Men någonstans tog energin slut. Det blev aldrig någon serietillverkning av Serenissima och Volpi gick tillbaka till att vara greve på heltid. De tre bilarna, racerbilen, prototypen och GT-vagnen, de behöll han.

Tills nu, för på auktionshuset Artcurials samlarbilsauktion vid utställningen Rétromobile i Paris, som hålls i början av februari, kommer alla tre att bjudas ut till försäljning. Alla i ett underbart patinerat, orenoverat skick. Så nu har du chansen att köpa ett stycke sportbilshistoria och kanske till och med få ett ord med säljaren, en grånad greve Giovanni Volpi di Misurata.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu är det premiär för nya Porsche Cayenne Coupé

Renault startar pilotprojekt med V2G

Renault startar nu det första storskaliga pilotprojektet med reversibel elektrisk laddning, V2G (vehicle-to-grid). Renaults växelströmsteknik gör det möjligt att placera den reversibla laddaren inuti fordonet, vilket innebär att det endast krävs en enkel och billig anpassning av befintliga laddningsstationer.

Volvo Cars öppnar sitt digitala säkerhetsbibliotek för alla

Volvo Cars gör för första gången sin kunskap inom säkerhet lättillgänglig i ett centralt digitalt bibliotek som man uppmanar bilindustrin att använda, eftersom det ligger i allas vårt intresse att göra vägarna säkrare.

Halvt ton vattenpipstobak värt flera miljoner i beslag vid razzia mot bilverkstäder

En riktad insats mot bilverkstäder och biltvättar i Botkyrka och Huddinge medförde flera gripanden och beslag av misstänkt stöldgods, kontanter och tobak till vattenpipor.

Nya säkerhetslösningar aviserade av Volvo Cars

”Vi fortsätter att satsa på elektrifiering”

Sverige ska fortsätta att satsa på elektrifiering av fordonsflottan, och en lösning för att hejda exporten av el- och hybridbilar är på gång. Det avslöjade infrastrukturministern på en pressträff.

Nyhetsbrev

Mekonomen sjösätter nytt koncept

Mekonomen-koncernen är i all tysthet på väg att etablera ännu ett varumärke på Sverigemarknaden – Bilxtra, som i Norge är en känd kedja av verkstäder och butiker.

Arkiv

I nya Corolla överlever batteriet bilen

Toyota satsar stenhårt på hybriddrivlinan med nya Corolla – en bilmodell där batteriet väntas hålla längre än själva bilen.

Svenskt cleantech-bolag lanserar eldriven lätt lastbil

​Elfordon ställer nya krav på underleverantörer

Koenigsegg drar in 3,5 miljarder på nya Jesko

LBM Autoparts utökar med fler renoveringskit

DRF och MRF inleder samarbete

Styrelserna och ledningarna i DRF (Däckspecialisternas Riksförbund) och MRF (Motorbranshens Riksförbund) har beslutat att inleda ett samarbete mellan de båda organisationerna.

”Självklart att tredje part ska testa våra bilar”

SFVF lanserade nyligen erbjudandet oberoende begagnat-test för bilhandlare. På bilföretaget Kamux är det sedan länge externa företag som testar och går igenom bilarna man säljer.

Bilia stöttar Motorbranschcollege

En av Europas största bilkedjor – Bilia – har valt att stötta Motorbranschcollege. Att företag vill engagera sig i Motorbranschcollege är centralt för att stärka utbildningskvaliteten på gymnasieskolornas fordonstekniska utbildningar och öka intresset för utbildningen.

Godkänd Bilverkstad växer med 200 verkstäder

Godkänd Bilverkstad tar ett rejält kliv framåt när alla VW Group-auktoriserade serviceverkstäder ansluter sig till den nya kvalitetsstandarden.

Därför satsade Hellstens på begagnat

Lexus öppnar sushirestaurang i Stockholm

I Tokyo driver Yuki Chizui restaurangen som revolutionerat sushivärlden. Tillsammans med Lexus öppnar hon nu en svensk pop up-replika för att hylla japansk hantverksskicklighet och innovationskraft – och fortsätta utmana förlegade fördomar och gamla myter.

Trafikpoliser i Stockholm på skolbänken för att lära sig mer om riskerna med gas- och elfordon

Det var stort intresse vid en föreläsning om riskerna med i gas och e-fordon för Stockholms läns trafikpoliser. Aktualiserat efter den svåra gasbussolyckan i Stockholm nyligen.

Dramatisk ökning av stenskott/Varje år rapporteras över 400 000 glasskador

Antalet glasskador till följd av stenskott har ökat dramatiskt i Sverige de senaste tjugo åren, visar en genomgång som försäkringsbolaget If gjort.

PWR Racing tar steget till WTCR med erfarna förare

PWR Racing satsar på ung talang och mångårig erfarenhet i WTCR - FIA World Touring Car Cup presenterad av Oscaro. De två förare som kommer att representera PWR och CUPRA Racing i WTCR är 22-årige spanjoren Mikel Azcona, regerande mästare i TCR Europe och Daniel Haglöf, flerfaldig mästerskapsvinnare och medgrundare av PWR Racing.

Blocket sparkar ut bilhandlare som inte följer ARN:s beslut

Dussintalet bilföretag riskerar sparkas ut från Blocket efter att Sveriges Televisions program Plus avslöjat att de klandrats av Allmänna Reklamationsnämnden.

Här är elbilen med inbyggda solceller

Här är nya Tesla Model Y

Nytt rekordår för DEFA

"Riskerna med elbilar är överdrivna"

Snart kommer nya Land Rover Defender

Så mycket lastade första MB-lastbilen

”Det går åt fel håll”

Opel gör trendbrott med vinst

Ny lacktillbehörsserie från Axalta

Gratis app ger rätt oljekvalitet

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

”Man måste vara snabb på bollen”

1

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Se alla Företagens egna nyheter

Nya drivaxlar till Tesla Model S

Fabriksrenoverad Bosch original dieselspridare till Citroen och Mini Cooper

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Reparationssats växellådan ZF BMW GS6-45

Verktygsvagnen för framtidens verkstad

Byta bromsar?

Trådlös Back-TV sats 7"

ColorGlo öppnar nu upp i Blekinge

Vikbara lagerlådan som reducerar volym

Bak- & Arbetsljus

Ny Volvoaxel

Vad gäller angående företagscertifikat för AC-maskiner?

Drivaxel till nyare Volvo och Ford

Drivknut till Dacia Duster

Välkommen Kristian Ljungqvist,

Fordonsel

Fabriksrenoverad original dieselspridare till VW

Säkra din nyckelförvaring

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

Reparationssats till differentialen i Nissan Navara/Pathfinder

Ännu en ny Volvoaxel

Extrem helsyntetisk motorolja för racing

Fordonsbelysning - Volkswagen Caddy

Drivaxel till Dacia Duster

NEXUS Automotive International honors Schaeffler as its Supplier of the Yea...

Sänd till en kollega

0.122