23948sdkhjf

Motormännen varnar för bristande konstruktion hos Volvo-motorer

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Motormännen varnade nyligen för en konstruktionsmiss vid kamremmen på Volvos populära diesefemmor som trots prickfri service av ägaren kan orsaka motorras. Volvo tillbakavisar kritiken.

Den 2 februari gick Motormännen ut med ett pressmeddelande där organisationen informerade om ett problem hos Volvos femcylindriga motorfamilj som kan orsaka motorras.

Läs också: SFVF: ”Hjälp bilägare som är oroliga för brandrisk!”

Grundproblemet är att kamremmen på de aktuella motorerna är dåligt skyddad. På de flesta motorer som har kamremsdrift sitter kamremmen väl skyddad eller helt inkapslad, förklarar Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännen:

– Det plasthölje som ska skydda kamremmen på de här Volvo-motorerna är inte optimalt utformat.

Detta leder i sin tur till att multiremmen, som driver bland annat generatorn och AC-kompressorn, av någon anledning går av eller halkar av då riskerar att trassla in sig i kamremmen, vilken i sin tur går av eller lossnar.

Om kamremmen hade suttit helt inkapslad och det inte hade funnits en glipa, så hade det inte funnits något utrymme för bitar av en trasig rem att komma i vägen för kamremmen. Då hade man inte den här problematiken. Och det här är väl något man får anta att Volvo känner till, med tanke på att man svarar som man gör, att man inte tycker att det är något undermåligt skydd av kamremmen. Det är klart att Volvo hade kunnat göra en bättre lösning från början, säger Carl-Erik Stjernvall.

Läs också: Volvo Car Sverige lanserar begagnat-leasing

Volvo slår i sitt svar själva fast att det inte ens med förebyggande underhåll går att helt undvika risken att råka ut för kamremsbrott och påföljande motorhaveri, påpekar Carl-Erik Stjernvall.

Problemet är ifall AC-kompressorn skulle skära ihop eller någon spännrulle ger upp, då kan de utlösa ett kamremshaveri och påföljande motorhaveri. Och det var det som vi ville belysa med vårt pressmeddelande, förklarar Carl-Erik Stjernvall.

Sedan får man ju, vid ett motorhaveri, hoppas att Volvo i ett sådant fall kan ta en del av reparationskostnaden som goodwill.

VOLVO: inget fel på konstruktionen
Det finns inga generella problem med motorn, hävdar man på Volvo – och missar dessutom att räkna upp en hel modellserie när man går ut med ett pressmeddelande om vilka bilar som berörs av problemen.

Läs mer i nästa nummer av Motormagasinet (nr 8)

Mer om: Motormännen | Volvo
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Jaguar ger din I-Pace extra skjuts

85 procent i arbete efter ny satsning i Malmö

Volvo investerar i Autotech Ventures

Termisk sprutning bidrar till mindre utsläpp

Plus

Tema batterier – Även en elbil har ett 12V-batteri!

Den första bilen som fick elstart för över 100 år sedan hade ett blybatteri som strömkälla och det var så termen startbatteri kom till. Sedan dess har man introducerat alltmer elektronik i bilarna som behöver strömförsörjning. Att säga att ett blybatteri är en beprövad produkt är vara onödigt försiktig.

M Sveriges påstående är "raljerande"

Konsumentorganisationen M Sverige påstår att bilköp online är som att ”köpa grisen i säcken”. Branschen tycker tvärtom.

Nyhetsbrev

Generösare gräns för klimatbonus

Arkiv

Naturvårdsverket backar i frågan om nermalda bildelar

Plus

Tema Personlig Utrustning – Med jobbkläder som jobb

Inget lämnas åt slumpen när hos Jobman när man designar arbetskläder. Noga utvalda material och funktioner är nyckeln till ett hållbart och livskraftigt plagg.

Nya gymnasiekurser på förslag

Bilhandlarnas vardag hettar till

Morris gör el-comeback

Volvo investerar i autonom mobilitet

SFVF positiva till fler kontroller av verkstäderna

Allt fler bilverkstäder arbetar svart och en rad insatser görs för att få bukt på problemet. Försäkringsbolagen ställer krav, certifieringar införs, myndigheter samarbetar tätare – men SFVF vill se mer kontroller.

Försäkringsbolagens krav på skadeverkstäder

För att få utfärda arbeten åt ett försäkringsbolag finns en rad krav för skadeverkstäder. De skiljer sig lite olika åt beroende på företag, men alla har ett gemensamt syfte: att verkstaden ska vara seriös.

Skellefteå leder nytt batterisamarbete

Ett nytt europeiskt samarbete för att öka kompetensen inom tillverkning av batterier kommer att ledas av Skellefteå kommun.

Dekra i kvalitetssamarbete med mindre bolag

Upplands motor stödjer Musikhjälpen

Årets Butik: Från garaget till miljoner i omsättning

Det blev andra gången gillt för Hästbackas Bildelar på Motorgalan när man utsågs till Årets Butik. Ett helt korrekt beslut, anser företagets ägare Fabian Hästbacka, med mycket hårt arbete i bagaget.

Vem ska få nyckeln till fordonsdatan?

Arbetet med att ta fram en e-legitimation som ger bilmekaniker tillgång till bilens skyddade tekniska information, Sermi, har pågått länge. Ett viktigt arbete anser Motorbranschens Riksförbund, MRF, men man är osäker på när arbetet kan gå i hamn.

Autoexperten i treårigt samarbete med Svenska Skidskytteförbundet

Premiär för Sveriges största gör-det-själv-biltvättskedja

Rådet: Köp inte begagnad bil online!

1

Ledare #40: Vem ska försvara bilen?

Mer flexibla skatteregler för husbilar ska utredas

1

SFVF: ”Hjälp bilägare som är oroliga för brandrisk!”

Daimler ska säga upp 10 000 anställda

Malte Månson Verkstäder expanderar och förvärvar Hylast

Designade biobränslen ger förbättrad funktion

McLaren Elva skippar vindrutan

Mechanum i Malmö auktoriserad Mercedes-verkstad

Northvolt laddar för tre gånger högre kapacitet

Delningsapp för elbilsladdning lanserad

Polisen avslöjar fuskande verkstäder

Hankooks vd gripen misstänkt för mutbrott

Audi ska minska personalstyrkan

Se alla Företagens egna nyheter

Kostnadsfritt webbinarium den 16 dec kl. 10:00

Galwin fortsätter att utöka turbo sortimentet

Kia Ceed 5 dörrar, avtagbar dragkrok från GDW

Vi kikar närmare på Tyskland

Påverkar klimatförändringen försäljning i vintern?

Vi lockar fram barnet hos dig - se dagens lucka

Ny PURFLUX-katalog 2020 är nu tillgänglig!

Ny skylthållare

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Audi Q8 dragkrok det nye T60 system från GDW

NT 680 PRO: en enkel och funktionell diagnos

Ny produkt på marknaden - LEGION DIM

Produktnyhet från Purflux!

Luftbälgar och kompressorer till bilar med luftfjädring

Har du öppnat dagens lucka?

Uppdaterad APP från Purflux!

Ford Focus IV dragkrok det nye T60 system från GDW

Fröbergs lanserar webshop för bilbranschen!

Nyhet från Purflux

Automässan 2020

Subaru XV dragkrok det nye T60 system från GDW

BLACK FRIDAY! Passa på att köpa en bra 50 Amp-laddare.

NYTT: Mer än 60 referenser i EGR-kylare

Cirkulär Skadereglering

Brett sortiment av bromsserviceutrustning

Sänd till en kollega

0.34