23948sdkhjf

MRF vill ha gemensam certifiering av skadeverkstäder

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

På MRF ser man gärna att hela branschen enas kring Kvalitetssäkrad Skadeverkstad. Och på SFVF välkomnar man alla att ansluta sig till Eurogarant. På Kontrollerad Bilverkstad önskar man att branschen ska enas om en enda certifiering.

Under förra året rullade Motorbranschens Riksförbund (MRF) och Bil Sweden ut ”Kvalitetssäkrad Skadeverkstad”, som därmed blev den första kvalitetscertifieringen för skadeverkstäder i Sverige. Kort därefter lanserade Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) en konkurrerande kvalitetscertifiering – Eurogarant, som är etablerad i Europa sedan många år.

Det är vårt mål att det ska finnas en standard för lack och skadeverkstäder. Det finns endast en internationellt erkänd standard för lack och skadeverkstäder och det är Eurogarant, säger SFVF:s vd Bo Ericsson.

Han välkomnar övriga aktörer att ställa sig bakom Eurogarant:

SFVF har inte som mål att ensam äga Eurogarant. Vi är välvilligt inställda till att skapa en gemensamt standard för branschens bästa.

SFVF var inbjuda att delta i framtagandet av Kvalitetssäkrad Skadeverkstad, men valde tidigt att gå sin egen väg, enligt Jan Olvenmo, lack- och skadeansvarig på MRF.

– De hade ett flertal synpunkter, bland annat på att reglerna inte var konkurrensneutrala. Vi tittade igenom reglerna med hjälp av jurister och det var några skrivningar som riskerade att försvåra konkurrensen, exempelvis kravet på att personalen i skadeverkstaden ska ha gått biltillverkarens utbildningar. Vi fick lägga till ”eller motsvarande utbildningar”, förklarar Jan Olvenmo.

Han skulle gärna se att SFVF ställer sig bakom Kvalitetssäkrad Skadeverkstad:

– Absolut. Vi har alltid dörren öppen. De är jättevälkomna in i det här. Vi tycker bara det är bra ifall branschen kan enas om en certifiering.

Medan Kvalitetssäkrad Skadeverkstad hunnit med att certifiera över 80 verkstäder och vunnit stöd bland de stora försäkringsbolagen och flera av de större märkesauktoriserade skadeverkstäderna har Eurogarant hittills certifierat ett fåtal verkstäder.

Kontrollerad Bilverkstad förordar en certifiering

Marknaden är för liten för två konkurrerande kvalitetsstandarder för skadeverkstäder. Det tror Thomas Engström, vd för Kontrollerad Bilverkstad.

Kontrollerad Bilverkstad startades 1995 och var då det första företaget i Sverige att börja jobba med kvalitetskontroller och certifieringar av fordonsverkstäder. I dag jobbar man bland annat med kontroller och certifieringar av skadeverkstäder enligt den nya kvalitetscertifieringen ”Kvalitetssäkrad Skadeverkstad” (även kallad ”Riktlinjer för Skadeverkstad”) som sjösattes förra året och som tagits fram av Motorbranschens Riksförbund och Bil Sweden.

– Alla kvalitetsstandarder som främjar kvalitet tycker vi är bra. Men jag tror det är för liten marknad i Sverige för att ha plats för två olika branschstandarder på skadesidan, säger Kontrollerad Bilverkstads vd Thomas Engström.

Vilken kvalitetsstandard som blir ledande i Sverige lär komma att avgöras av hur generalagenterna och försäkringsbolagen agerar, menar Thomas Engström.

– Det är i grund och botten försäkringsbolagen som har sista ordet. Den branschstandard som försäkringsbolagen ställer sig bakom och skriver in i sina avtal blir också den branschstandard som kommer att gälla i Sverige. Min uppfattning är att försäkringsbolagen är mer inriktade på Kvalitetssäkrad Skadeverkstad och stöttar det.

Thomas Engström håller inte för osannolikt att vi i Sverige får ett scenario där Eurogarant blir en alternativ certifiering för de oberoende skadeverkstäderna i Sverige, medan Kvalitetssäkrad Skadeverkstad redan är den dominerande bland märkesverkstäderna.

Samtidigt har den snabbt växande skadeverkstadskedjan Werksta-gruppen, som består av oberoende men märkesauktoriserade skadeverkstäder, anslutit sig till Kvalitetssäkrad Skadeverkstad.

– Men Kvalitetssäkrad Skadeverkstad fungerar lika bra, både för märkesauktoriserade skadeverkstäder och icke märkesauktoriserade skadeverkstäder, säger Thomas Engström.

För att vi i Sverige ska få en gemensam kvalitetsstandard för skadeverkstäder som hela branschen ställer sig bakom tror Thomas Engström att det krävs att MRF och SFVF pratar ihop sig och gör gemensam sak.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coronakrisen får bilhandeln att öppna nätbutiker

Plus

Tema Batterier: Japansk jätte satsar i Sverige

Varumärket är inte lika välkänt i Sverige som i resten av världen. Men det ska det bli ändring på.

Behov av kompetens även efter covid- 19

Ledare #13: Boten får inte bli värre än smittan

Nedåt för nyregistreringarna i mars

Åtgärder som ska rädda småföretag från konkurs

Lånegaranti för företag som kämpar i coronakrisen är en av flera åtgärder som Regeringen föreslagit. Transportföretagen vill se mer och arbetar ihärdigt för att rädda så många företag som möjligt från konkurs.

Nyhetsbrev

Hög efterfrågan på verkstadstjänster online

Arkiv

Verkstadsportal lanserar hämta-lämna-service

Största varselmånaden i historien

Hälften av Sveriges små- och medelstora företag riskerar att behöva säga upp personal i närtid. Samtidigt historiskt höga varselantal registrerade hos Arbetsförmedlingen under mars månad. 

Kort­tids­arbete klart för lack­erare

Organisationerna kräver slopad trängselskatt och parkeringsavgift

Tysk media: Volkswagen ber Daimler om hjälp med ID.3

Det spekuleras i media att Volkswagens elbil ID.3 har sådana mjukvaruproblem att hela lanseringen försenas. En tysk tidning uppger att VW bett Daimler om hjälp.

Mekonomen utsatt för dataintrång

Bilia skjuter fram stämman

Värmekamera ska upptäcka smittad personal

Fler distansutbildningar under coronakrisen

Motorbranschen har under de senaste åren arbetat för en större etablering på digitala plattformar. Sedan coronaviruset slirade in i våra liv har denna utveckling ökat takten och flera aktörer har nu tagit fram särskilda webbutbildningar.

Vroom: osäkert om nedgång i bilhandeln

Hur mycket påverkar coronaviruset den svenska bilmarknaden? Enligt bilstatistikföretaget Vroom är det för tidigt för att se hur nybilsförsäljningen drabbas. På begagnatsidan är nedgången oväntat liten.

Fordonsindustrin ligger i startgroparna

Skyactiv X – bensinmotorn lajvar dieselmotor

Mazda tror på bensinmotorns framtid. Deras Skyactiv X-motor kan arbeta som en dieselmotor genom kompressionständning men styr förbränningen med ett tändstift.

PROVKÖRNING: Mazdan som tänder dubbelt

Hur kan man få dieselmotorns låga förbrukning, bensinmotorns pigga varvtal och mjuka gång men slippa kväveoxiderna? Mazda tog fram Skyactiv X – motorn som tänder dubbelt.

Ford: Service utan mänsklig kontakt

Ford i Sverige börjar, tillsammans med sina återförsäljare, erbjuda en ny servicemöjlighet för sina verkstadskunder.

MRF efterfrågar hjälp från försäkringsbolagen

Poddserie om bilar i Sveriges Radio

På nytt jobb: Patrik Lundin ny CEO för Nordic Truckcenter Sverige

Klassisk Alfa får kaross av kolfiber

Debatt: Klimatchansningarna i transportbranschen skapar oreda

Promeisters bokningsvolymer ännu oförändrade

Meca börjar med hämta-lämna-service

Ny bilanläggning utvecklas i Uppsala

Ledare #12: Skadan är redan skedd

Coronaviruset kostar fordonsinsdustrin 650 miljoner om dagen

Besikta utan smittorisk

Köp Porsche Taycan online

Ett beslut väntar i Kiruna

Meca skriver avtal med Göteborgs Stad

Opus öppnar ny station i Malmö

Se alla Företagens egna nyheter

Formac eco

Passa på! Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Luftfjädring | Bilstein luftbälgar | Mercedes W211 & W219

Leasa AC-maskiner från 575:-/månad*

SsangYong Musso Sports II Fast Drogkrok

Snart är våren här... dags att rensa lagret!

Ordning i bilen

Kan man använda silikon för värmeavledning?

Förfalskade tändstift!

Purflux OE till Mercedes AMG

Framtidsscenariot för reservdelgrossister

Keytags

Drivaxel till senaste generationen VW Transporter T6

Solenoider till Haldexkopplingen nu på lager!

Luftfjädring | Fjäderben Vibracoustic | AUDI Allroad A6 4F

Välkomna satsningar på långsiktig kompetensförsörjning

Pollentider!

Dubbdäck förlängs till 30 april

Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Det absolut senaste inom arbetsbelysning

Vi levererar enligt plan och hälsar nya projekt välkomna.

Se hit! Vi söker Produkttekniker till vårt huvudkontor!

Utbildning och kompetens under coronakrisen

Webbutbildning hos Kia blev succé

Valvoline 5w30 och 5w30 Longlife Olja

Sänd till en kollega

0.11