23948sdkhjf

MRF vill ha gemensam certifiering av skadeverkstäder

På MRF ser man gärna att hela branschen enas kring Kvalitetssäkrad Skadeverkstad. Och på SFVF välkomnar man alla att ansluta sig till Eurogarant. På Kontrollerad Bilverkstad önskar man att branschen ska enas om en enda certifiering.

Under förra året rullade Motorbranschens Riksförbund (MRF) och Bil Sweden ut ”Kvalitetssäkrad Skadeverkstad”, som därmed blev den första kvalitetscertifieringen för skadeverkstäder i Sverige. Kort därefter lanserade Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) en konkurrerande kvalitetscertifiering – Eurogarant, som är etablerad i Europa sedan många år.

Det är vårt mål att det ska finnas en standard för lack och skadeverkstäder. Det finns endast en internationellt erkänd standard för lack och skadeverkstäder och det är Eurogarant, säger SFVF:s vd Bo Ericsson.

Han välkomnar övriga aktörer att ställa sig bakom Eurogarant:

SFVF har inte som mål att ensam äga Eurogarant. Vi är välvilligt inställda till att skapa en gemensamt standard för branschens bästa.

SFVF var inbjuda att delta i framtagandet av Kvalitetssäkrad Skadeverkstad, men valde tidigt att gå sin egen väg, enligt Jan Olvenmo, lack- och skadeansvarig på MRF.

– De hade ett flertal synpunkter, bland annat på att reglerna inte var konkurrensneutrala. Vi tittade igenom reglerna med hjälp av jurister och det var några skrivningar som riskerade att försvåra konkurrensen, exempelvis kravet på att personalen i skadeverkstaden ska ha gått biltillverkarens utbildningar. Vi fick lägga till ”eller motsvarande utbildningar”, förklarar Jan Olvenmo.

Han skulle gärna se att SFVF ställer sig bakom Kvalitetssäkrad Skadeverkstad:

– Absolut. Vi har alltid dörren öppen. De är jättevälkomna in i det här. Vi tycker bara det är bra ifall branschen kan enas om en certifiering.

Medan Kvalitetssäkrad Skadeverkstad hunnit med att certifiera över 80 verkstäder och vunnit stöd bland de stora försäkringsbolagen och flera av de större märkesauktoriserade skadeverkstäderna har Eurogarant hittills certifierat ett fåtal verkstäder.

Kontrollerad Bilverkstad förordar en certifiering

Marknaden är för liten för två konkurrerande kvalitetsstandarder för skadeverkstäder. Det tror Thomas Engström, vd för Kontrollerad Bilverkstad.

Kontrollerad Bilverkstad startades 1995 och var då det första företaget i Sverige att börja jobba med kvalitetskontroller och certifieringar av fordonsverkstäder. I dag jobbar man bland annat med kontroller och certifieringar av skadeverkstäder enligt den nya kvalitetscertifieringen ”Kvalitetssäkrad Skadeverkstad” (även kallad ”Riktlinjer för Skadeverkstad”) som sjösattes förra året och som tagits fram av Motorbranschens Riksförbund och Bil Sweden.

– Alla kvalitetsstandarder som främjar kvalitet tycker vi är bra. Men jag tror det är för liten marknad i Sverige för att ha plats för två olika branschstandarder på skadesidan, säger Kontrollerad Bilverkstads vd Thomas Engström.

Vilken kvalitetsstandard som blir ledande i Sverige lär komma att avgöras av hur generalagenterna och försäkringsbolagen agerar, menar Thomas Engström.

– Det är i grund och botten försäkringsbolagen som har sista ordet. Den branschstandard som försäkringsbolagen ställer sig bakom och skriver in i sina avtal blir också den branschstandard som kommer att gälla i Sverige. Min uppfattning är att försäkringsbolagen är mer inriktade på Kvalitetssäkrad Skadeverkstad och stöttar det.

Thomas Engström håller inte för osannolikt att vi i Sverige får ett scenario där Eurogarant blir en alternativ certifiering för de oberoende skadeverkstäderna i Sverige, medan Kvalitetssäkrad Skadeverkstad redan är den dominerande bland märkesverkstäderna.

Samtidigt har den snabbt växande skadeverkstadskedjan Werksta-gruppen, som består av oberoende men märkesauktoriserade skadeverkstäder, anslutit sig till Kvalitetssäkrad Skadeverkstad.

– Men Kvalitetssäkrad Skadeverkstad fungerar lika bra, både för märkesauktoriserade skadeverkstäder och icke märkesauktoriserade skadeverkstäder, säger Thomas Engström.

För att vi i Sverige ska få en gemensam kvalitetsstandard för skadeverkstäder som hela branschen ställer sig bakom tror Thomas Engström att det krävs att MRF och SFVF pratar ihop sig och gör gemensam sak.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063