23948sdkhjf

MRF vill ha gemensam certifiering av skadeverkstäder

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

På MRF ser man gärna att hela branschen enas kring Kvalitetssäkrad Skadeverkstad. Och på SFVF välkomnar man alla att ansluta sig till Eurogarant. På Kontrollerad Bilverkstad önskar man att branschen ska enas om en enda certifiering.

Under förra året rullade Motorbranschens Riksförbund (MRF) och Bil Sweden ut ”Kvalitetssäkrad Skadeverkstad”, som därmed blev den första kvalitetscertifieringen för skadeverkstäder i Sverige. Kort därefter lanserade Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) en konkurrerande kvalitetscertifiering – Eurogarant, som är etablerad i Europa sedan många år.

Det är vårt mål att det ska finnas en standard för lack och skadeverkstäder. Det finns endast en internationellt erkänd standard för lack och skadeverkstäder och det är Eurogarant, säger SFVF:s vd Bo Ericsson.

Han välkomnar övriga aktörer att ställa sig bakom Eurogarant:

SFVF har inte som mål att ensam äga Eurogarant. Vi är välvilligt inställda till att skapa en gemensamt standard för branschens bästa.

SFVF var inbjuda att delta i framtagandet av Kvalitetssäkrad Skadeverkstad, men valde tidigt att gå sin egen väg, enligt Jan Olvenmo, lack- och skadeansvarig på MRF.

– De hade ett flertal synpunkter, bland annat på att reglerna inte var konkurrensneutrala. Vi tittade igenom reglerna med hjälp av jurister och det var några skrivningar som riskerade att försvåra konkurrensen, exempelvis kravet på att personalen i skadeverkstaden ska ha gått biltillverkarens utbildningar. Vi fick lägga till ”eller motsvarande utbildningar”, förklarar Jan Olvenmo.

Han skulle gärna se att SFVF ställer sig bakom Kvalitetssäkrad Skadeverkstad:

– Absolut. Vi har alltid dörren öppen. De är jättevälkomna in i det här. Vi tycker bara det är bra ifall branschen kan enas om en certifiering.

Medan Kvalitetssäkrad Skadeverkstad hunnit med att certifiera över 80 verkstäder och vunnit stöd bland de stora försäkringsbolagen och flera av de större märkesauktoriserade skadeverkstäderna har Eurogarant hittills certifierat ett fåtal verkstäder.

Kontrollerad Bilverkstad förordar en certifiering

Marknaden är för liten för två konkurrerande kvalitetsstandarder för skadeverkstäder. Det tror Thomas Engström, vd för Kontrollerad Bilverkstad.

Kontrollerad Bilverkstad startades 1995 och var då det första företaget i Sverige att börja jobba med kvalitetskontroller och certifieringar av fordonsverkstäder. I dag jobbar man bland annat med kontroller och certifieringar av skadeverkstäder enligt den nya kvalitetscertifieringen ”Kvalitetssäkrad Skadeverkstad” (även kallad ”Riktlinjer för Skadeverkstad”) som sjösattes förra året och som tagits fram av Motorbranschens Riksförbund och Bil Sweden.

– Alla kvalitetsstandarder som främjar kvalitet tycker vi är bra. Men jag tror det är för liten marknad i Sverige för att ha plats för två olika branschstandarder på skadesidan, säger Kontrollerad Bilverkstads vd Thomas Engström.

Vilken kvalitetsstandard som blir ledande i Sverige lär komma att avgöras av hur generalagenterna och försäkringsbolagen agerar, menar Thomas Engström.

– Det är i grund och botten försäkringsbolagen som har sista ordet. Den branschstandard som försäkringsbolagen ställer sig bakom och skriver in i sina avtal blir också den branschstandard som kommer att gälla i Sverige. Min uppfattning är att försäkringsbolagen är mer inriktade på Kvalitetssäkrad Skadeverkstad och stöttar det.

Thomas Engström håller inte för osannolikt att vi i Sverige får ett scenario där Eurogarant blir en alternativ certifiering för de oberoende skadeverkstäderna i Sverige, medan Kvalitetssäkrad Skadeverkstad redan är den dominerande bland märkesverkstäderna.

Samtidigt har den snabbt växande skadeverkstadskedjan Werksta-gruppen, som består av oberoende men märkesauktoriserade skadeverkstäder, anslutit sig till Kvalitetssäkrad Skadeverkstad.

– Men Kvalitetssäkrad Skadeverkstad fungerar lika bra, både för märkesauktoriserade skadeverkstäder och icke märkesauktoriserade skadeverkstäder, säger Thomas Engström.

För att vi i Sverige ska få en gemensam kvalitetsstandard för skadeverkstäder som hela branschen ställer sig bakom tror Thomas Engström att det krävs att MRF och SFVF pratar ihop sig och gör gemensam sak.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ynnors Stora Elbilsdag - Vi ska inte vara rädda för att köpa en el- eller gasbil

-Men vi ska vara medvetna om riskerna. Det sade Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening SFVF, när han talade på Ynnors Elbilsdag.

HRF söker politisk korrigering av husbilsskatten

Appen säkrar kompetensen i bilverkstäderna

ProMeister Academy har utvecklat en app för verkstadspersonal att se sin kompetensnivå inom fordonsteknik. Appen hjälper verkstaden att säkra kvaliteten genom att visa aktuell kompetensnivå samt vilken den kunskap som behöver tillgodoses.

Kraftig minskning av antalet stölder av bildelar

Under första kvartalet 2019 har 404 stölder av airbags, navigationsenheter och huvudstrålkastare (xenon) inträffat. Det kan jämföras med samma period 2018 då 913 stölder inträffade. Det visar den senaste kvartalsstatistiken från Larmtjänst över bildelsstölder.

Unikt samarbete ska säkra kvalitet på fordonsutbildning

Gymnasium Skövde - Kavelbro har ingått ett unikt trepartsavtal med Volvo Car Sverige och Bilia i Skövde. Samarbetet ska bland annat säkra kvaliteten på Fordons- och transportprogrammet, öka intresset och matcha branschens verklighet.

Hur väl representerar dagens krockdockor befolkningen?

SAFERs Fordons- och Trafiksäkerhetscentrum på Chalmers har fått i uppdrag av näringsdepartementet att genomföra en kartläggning av eventuella brister i hur väl krockdockor representerar befolkningen som helhet.

Nyhetsbrev

Formel 1-legendaren Niki Lauda är död

Arkiv

Ford Mustang firar 55 år som nummer ett

Konceptdäck för Citroëns nya konceptfordon Citroën 19_19 Concept

Citroën 19_19 Concept är ett självkörande och uppkopplat elfordon som markerar varumärkets 100-årsjubileum. Konceptet är utvecklat med fokus på exklusivitet, komfort och integritet. Konceptdäcket Goodyear C100 är framtaget med extra stor dimension och estetik som matchar den spektakulära designen hos 19_19 Concept.

Motormagasinet söker reporter

1

Körtillstånd för fordonslyft blir webbkurs

ProMeister Academy lanserar en webbkurs för anställda på bilverkstäder som ger fordonstekniker kunskap och verkstadschefen möjlighet att utfärda körtillstånd för personbilslyft.

Mekonomen och Meca tar greppet om fleet-kunderna

”Våga anställa de som inte passar in”

Verkstaden som ger Saabar ett andra liv

Med entusiasm, yrkesskicklighet och lite hjälp från Orio har Saab-entusiasten Marcus Wighs verkstad hunnit laga många legendariska Saabar som andra skadeverkstäder dömt ut.

Svarta verkstäder och Framtiden i fokus på Inspirationsdagen

Volvo omkörd av VW Golf på topplista för begagnade bilar

Bilägare vill ha smarta, slitstarka och lättrullande däck

Däck som med hjälp av sensorteknik kan anpassa sig för olika väglag, däck som är slitstarka och däck med ännu lägre rullmotstånd är önskemål som svenska bilister ställer för framtidens däck, visar en enkät från Nokian Tyres.

Ny generation av Suzuki Jimny

Praktisk Bilverkstad på Konsumentvägledardagarna

BMW tvingas till fler återkallelser

Dieselmotorer som fattar eld, bilar som kan få problem med krockkudden i ratten och bilar där strömförsörjningen slås ut. BMW har tvingats till flera omfattande återkallelser av bilar både i år och ifjol.

Volvo Car Group tecknar batteriavtal värt flera miljarder US-dollar

Volvo Car Group har tecknat långsiktiga avtal med de ledande batteritillverkarna CATL och LG Chem för att säkerställa leveranser av litiumjonbatterier värt flera miljarder US-dollar det kommande årtiondet för nästa generations Volvo- och Polestar-modeller.

Mikroplast på västkusten till 97 procent annat än däckgummi

Nyligen har det rapporterats om förekomst av däckgranulat från konstgräs i en sjö vid Växjö. Det har även rapporterats om förekomst av däckpartiklar i havet på västkusten. – Det är olyckligt att däck och däckgummi återigen pekas ut som enormt miljöproblem på lösa eller felaktiga grunder, säger Fredrik Ardefors, vd Däckbranschen.

Kraftig ökning av laddbara fordon

Nu har Nordens första Alpine Centre öppnat

Grundvattenbristen värst i Stockholms län

Snillrik hjullyft gör bytet enkelt

Ferrari har inlett året kanonstarkt

Koppla greppet med Kamasa

Ny fjäderspännare kräver ingen demontering av axeln

Här är Hedin Bils expansion 2018

Nya hjulvårdsprodukter från Seab

Ökade priser på begagnade bilar med störst lyft på hybrider

Ny försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige

Läs en årsredovisning och få veta mer om branschen

Volvo Car Sverige får ny vd

Här är hjulvagnen som skonar ryggen

Se alla Företagens egna nyheter

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Trådlös kamera - WIFI HD

GT80 MINI - stötsäker och IP-67-klassad diagnos baserad på Windows10.

MAHA firar 50 år

HBA Solutions - Kundunika lösningar

Produktnyhet från Purflux!

Produktnyhet från Purflux!

Utmana oss på mässan

LED-läcksökningslampa med fokuserbar lins

ACM 34002GP

Lazer extraljus - Toyota monteringskit

PRO-versionen av INFOFLEX PERSONALLIGGARE, ett smartare verktyg!

Cuby Shuttlesystem hos OneMed

KW Parts förstärker sin kundtjänst!

LED arbetsljus - tål tuffa tag

Drivaxel till Porsche Boxster S

Aircon Ready Refresh

ACM 3400 Hfc/Hfo

Tärnö - Varningsljusramp 944 mm

Direct Vision Standard (DVS) – Säkerhet för ”osynliga” cyklister och trafikanter!

Autoglass Restore har nu tillverkat ytterligare ett nytt tillbehör

Ny Luftbälg bak till BMW X5 E70 F15 & X6 E71 F16

Inverter 12V 1000W

Total lanserar en banbrytande produktserie med smörjmedel för el- och hybri...

Produktnyhet från Purflux!

Sänd till en kollega

0.137