23948sdkhjf

Litet Ängelholmsföretag med världen som arbetsfält

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Innovations och trimningsföretaget PSI Motor AB i Ängelholm är svenska representanter och en del av ECU Master som på kort tid skakat om marknaden för motorstyrsystem och elektronikmoduler med många helt nya unika lösningar och ”State of the Art-teknologi”

Hemligheten, som därmed inte längre är någon hemlighet, bakom ECU Masters otroliga framgång, ligger i ett djupt och grundmurat samarbete med återförsäljarna runt hela jordklotet. Alla återförsäljarna har genom en gemensam plattform varit med och diskuterat, haft synpunkter och deltagit i utvecklingen av nya produkter.

Huvudkontoret för ECU Master har sitt säte i Polska Krakow arbetar gränslöst med återförsäljarnätet i 60 länder. VD´n och hjärnan bakom alltihop heter Jakob ”Kuba” Kojder som förutom att han är ett verkligt elektronikgeni även har förstått att styrkan ligger i kunskapen inom det egna nätverket, där just det lilla Ängelholmsföretaget PSI Motor AB spelar en betydande roll.

När det var dags för PRI mässan i Indianapolis så åkte tre av medarbetarna från PSI Motor över för att stötta upp den amerikanska återförsäljaren. Samma sak var det på Autosport International i Birmingham i början av januari då två av grabbarna hjälpte engelsmännen på mässan samtidigt som en av killarna var i Dubai för att stötta upp återförsäljaren där. Så återförsäljarna hjälper även varandra med den kunskap man har utanför produktutvecklingen och får då samtidigt inblick i vilka behov som finns för olika marknader och just de bilmodellerna.

För varje produkt som ECU Master utvecklat, har de undantagslöst utgått för att göra en bättre produkt än som redan finns på marknaden oavsett fabrikat eller att göra produkter som ingen annan ännu kommit på.

Enbart under de senaste månaderna har flera helt nya produkter plockats fram som närmast sänt chockvågor genom branschen. Som olika varianter av blåtands-Canbus moduler, en GPS-enhet i storlek med en tändsticksask som innehåller ett 20-tal utvalda racerbanor som även har plats för att lägga till eller logga in nya banor, eller termosensorerna för däcktemperatur som placeras i hjulhusen eller för bromsskivorna som klarar att läsa upp till 900 grader och visa allt i realtid på någon av de nykonstruerade högupplösta dashloggarna som också utvecklats ihop med olika rally- och racingteam.

Listan over nya produkter som tillkommit enbart under de senaste sex månaderna kan göras hur lång som helst.

– Jo, vi är ganska aggressiva och tillika tämligen produktiva, konstaterar Per ”Pelle” Nilsson, som är delägare tillsammans med Mattias ”Matte” Jönsson.

– Vi försöker se vilka behov som finns, och så löser vi problemet bara, säger Pelle, och får det att låta hur enkelt som helst.

Killarnas bakgrund är att båda två är ingenjörer från processindustrin med allt från programmering till processarbete, som tillsammans med deras stora bil och motorintresse gett dem alla beståndsdelar för att förena de två olika världarna.

– Sedan har vi våra oerhört kompetenta medarbetare i Tim Jensen som kommer från marinsidan så vi får in den kompetensen också, samt Rasmus Möller som är en riktig motorkille och av förarna i Team Pony Drift så med honom har vi en representant från förarhåll också, säger Pelle stolt och fortsätter.

– Styrkan ligger i att vi alla kan göra allt, vilket gör oss väldigt flexibla, konstaterar Pelle nöjt.

Under PRI-mässan i USA upptäckte de att det finns ett enormt behov av en motorstyrningslösning för de amerikanska LS-motorerna. Nu bara en månad senare är företaget i slutfasen med utvecklingen av en plug-in lösning med komplett kabelsats för företagets ”State of the Art” motorsystem, EMU Black.

EMU Black är ECU Masters helt fristående motorstyrsystem som är utformat för att driva dagens avancerade och komplexa motorer och ersätter helt bilens ordinarie styrbox och styrsystem oavsett motortyp i allt från en till tolv cylindrar.

Alla felkoder och konflikter i den ordinarie styrboxen som oftast uppstår vid ombyggnad, utbyggnad eller trimning elimineras därmed helt. EMU Black har fler inbyggda möjligheter och värden än någon annat styrsystem på marknaden.

ECU Masters strömmodul PMU-16 är ett annat exempel, som satt en ny standard genom att ersätta samtliga reläer och säkringar samtidigt som den har inbyggd aktiv spänningsövervakning med felsökning och automatisk självåterställning. Den löser därmed alla racerbilars ständiga problem med värme, vibrationer, kondens, oxidering och elektriska spänningsfall eller fel. Den har även en inbyggd accelerometer, ett gyro för loggning, LED-indikatorer för att visa aktuell status för varje utgång och en automatisk huvudströmbrytare som löser ut vid en eventuell krasch.

All historik för spänning och strömflödesinformation kan loggas och överföras via CAN-buss till en dator för att identifiera potentiella problemområden.

Just deras strömmodul PMU väckte intresse hos Nordwall Marin på Lidingö som är tillverkare av AluCraft-båtarna. Just den marina miljön med vibrationer, fukt, salt och minusgrader frestar hårt på säkringar och reläer som oxiderar, rostar och skakar sönder.

Nu har Ängelholmarna tagit fram helt nya skräddarsydda elsystem med PMU strömmoduler som är helt underhållsfria, så AluCraft därmed att blir de första båtarna i världen med sköljtäta, smarta och utbyggbara system.

De större båtarna får även GPS positionering för både stöldskydd och lokalisering vid eventuellt haveri, möjlighet att starta eller stänga av värmare och andra funktioner via telefon och löpande information om batteristatus och annat.

PSI Motor i Ängelholm är även med som en av sponsorerna för GTRacing-Audin som ska köras i One Lap of America, och fick därigenom uppdraget att lösa både motorstyrning, styrningen av DSG-växellådan och framför allt kommunikationen däremellan. Vilket inte var någon enkel lösning eller något som fanns färdigt att tillgå.

Kuba i Polen kontaktades, och efter några veckor senare meddelade han att de anställt den bästa personen som fanns att få tag på inom just det specifika området. Ytterligare några veckor senare kom de första filmerna till Ängelholmarna med testkörningar av det nya kommunikationssystemet för både DQ-250- och DQ-500-lådan.

Snabba korta beslutsvägar ihop med en oerhörd teknisk kompetens och en unik målmedvetenhet till att göra det näst intill omöjliga möjligt, har gjort att alla ”heliga kor” slaktats i jakten på att överträffa alla förväntningar när det gäller att ta fram nya produkter eller att utveckla de som redan finns.

– Vi har lanserat en helt ny hemsida med webshop som förhoppningsvis ska förenkla för alla kunder att göra beställningar av motorstyrningssystem, kabelsatser, olika typer av givare eller plug-in moduler. Men även för att ladda hem manualer eller boka tider i den rullande landsvägen.

– Tanken med den nya hemsidan är att den ska frigöra tid som vi tidigare lagt i telefon för att ta beställningar. Nu ska vi istället försöka hinna med planeringen av vårt nybygge då vi vuxit ur våra befintliga lokaler. Vi har också köpt en bromsbänk för motorer och den ska vi förhoppningsvis få igång och integrera i den nya anläggningen, säger Pelle nöjt.

 – Vår rullande landsväg är grunden och den bärande delen i vår utveckling. Den används dagligen för att mappa kundbilar, men utgör också omvänt en mycket viktig pusselbit för att vi ska kunna utveckla nya funktioner i våra olika motorstyrningar och logiksystem, säger Pelle avslutningsvis.

 När vi lämnar det lilla Ängelholmsföretaget med världen som arbetsfält, så sätter de fyra killarna sig runt en dator för att logga in på deras gemensamma nätverk då de är i slutförandet av en ny ännu hemlig innovation som kommer att lanseras inom bara ett par veckor. Vi väntar med spänning!

 

Besök hemsidan på: http://www.psimotor.se/

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Nu har vi semester!

Motormagasinet.se har semesteruppehåll och vi är tillbaka med nyheter på webben måndagen den 29 juli. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 14 augusti. Vi önskar alla en Trevlig semester!

Bilprovningen om vad som gäller för godtagbara gasintyg

3

Otåliga husbilsägare väntar på besked om kommande beskattning

Många är oroliga över den framtida beskattningen av husbilar, personbil klass II, inte minst såhär i semestertid. För dem som köper ny husbil efter 1 september kommer den årlig skatten uppgå till 28-30 000 kronor på grund av schablonmässig WLTP-beräkning som inte utgår från husbilens särart som fordon.

Catherine Sahlgren har utsetts till ny koncernchef för Werksta

Catherine Sahlgren, idag koncernchef i Teknikmagasinet, tillträder den 19 augusti 2019 som ny koncernchef för skadeverkstadskedjan Werksta som är verksamma i Sverige, Finland och Norge.

Första Kia-verkstaden som blivit Kvalitetssäkrad skadeverkstad

SBF satsar på sektion för tunga fordon

Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, kommer att intensifiera arbetet med att bilda en sektion med inriktning på tunga fordon. Det beslutades på branschorganisationens halvårsmöte.

Nyhetsbrev

Skarp kritik mot hanteringen av besiktning för gasfordon

Arkiv

Lackerare sökes till Motorgalan

Nystart i MSB:s arbetsgrupp för metan och vätgas

MECA Fändriks Fordonsteknik är Värmlands andra Godkänd Bilverkstad

Fändriks Fordonstekniks två verkstäder ansluter sig till Godkänd Bilverkstad (GBV). Madelene Leandersson, delägare på Fändriks Fordonsteknik ser att GBV kommer spara verkstaden både tid och pengar i förlängningen.

BMW presenterade framtidens sportbil

MRF anser att reseavdragen borde utvecklas, inte avvecklas

Snart kan statschefer och andra med högt skyddsbehov åka Volvo

Hon blir testförare för Continentals däck till Extreme E-serien

Den svenska racingföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky blir testförare för Continentals nya högprestanda-däck som utvecklas speciellt för den globala Extreme E-serien.

Så har Lexus förbättrat led-lampan

Skarpare och starkare ljusbild är några av förbättringarna hos Lexus nya typ av led-strålkastare "Bladescan" som lanseras på RX-modellen i höst.

Jämtkraft blir Volkswagens energipartner

”Vi behöver er hjälp”

Förra våren visade Malmö kommuns miljöinspektörer oss hur de jobbar för att stoppa olagliga verkstäder. Nu uppmanar de branschen att bli bättre på att tipsa om oseriösa aktörer – och att inte anlita oseriösa företag.

BIL Sweden i Almedalen 2019

Första WTCR-segern för Kristoffersson

Koldioxidutsläppen från nya bilar fortsätter att öka

Utsläppen av koldioxid från nya bilar i EU har ökat för andra året i rad. Det framgår av en rapport där Europeiska miljöbyrån publicerat sina preliminära data över koldioxidutsläppen för nya bilar och skåpbilar i EU samt Island, skriver TT.

Etanol är världens ledande hållbara drivmedel

Produktionen av hållbar etanol ökade med 7,7 procent 2018 och står nu för 73 procent av världsmarknaden för biodrivmedel. Kemi- och biodrivmedelsföretaget Sekab betonar att etanol har potential att kraftigt sänka utsläppen i Sverige och bidra till att fasa ut vårt oljeberoende.

”Däckhotellet är nyckeln till många jobb”

Därför exploderade vätgasmack

I början på juni skedde en explosion vid en vätgasmack i Norge. Nu har en utredning slagit fast olycksorsaken.

KG Knutsson AB och Univar Solutions i samarbete

Volvo i Kristianstad väljer DEKRA för verkstadskvalitet

Oljebar förenklar verkstadens arbete

EM-förare kör Gästabudstrofén som genrep

Verkstadskonceptet Quick Lane intar Europa

Holland: Så mycket sänker elbilar vinsten

KW Parts vill bli Europaledande på amerikanare

MotorMagasinet på plats på Autopromotec i Bologna

SFVF: ”Volvo borde informera brett”

Maptun stärker verksamheten genom tillväxtinkubator

Se alla Företagens egna nyheter

Midnattssolsrallyt 2019

Så väljer du rätt skärvätska - våra smörjmedelsexperter guidar dig!

Unik kombination av bakljus- och arbetsljusfunktion

SVHC-listan uppdaterad – Nya lagar och regler

Trevlig Sommar

Medicinklassade silikonlim – så väljer du rätt!

Glad sommar - Vanliga öppettider

Sommarkampanj på verkstadsutrustning från ACTIA.

Komplett lösning för kamkedjedrivning

Quiet Vehicle Sounder – Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS)

Plasmabehandling för bättre limresultat

Liten arbetsbelysning - även backlampa

ACTIA 8678 Evo - antagligen Sveriges mest sålda hjulinställare

NY EU-lag för el & hybridbilar - Vi har lösningen för original & eftermontering!

Ladda upp din verksamhet med  Delphi Technologies OE ”Multi-Charge ”Tändspolar.

VAS-godkänt bromsserviceaggregat

Henrik Pedersen - Ny CCO på Digital-Servicebook.com

Räddningen mot bakterier i skärvätskor är här!

CSR och hållbarhet

Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare..? Missa inte Mobilskolan i September!

Arbetsljus med slimmad profil

G A Lindberg fyller 75 år

HBA utökar med blåljus från Federal Signal

Vinn snygga jackor från ExxonMobil - Kom & tävla med oss på Borgeby Fältdag...

Nya arbetsljusramper 8000-serien

Sänd till en kollega

0.133