23948sdkhjf

Litet Ängelholmsföretag med världen som arbetsfält

Innovations och trimningsföretaget PSI Motor AB i Ängelholm är svenska representanter och en del av ECU Master som på kort tid skakat om marknaden för motorstyrsystem och elektronikmoduler med många helt nya unika lösningar och ”State of the Art-teknologi”

Hemligheten, som därmed inte längre är någon hemlighet, bakom ECU Masters otroliga framgång, ligger i ett djupt och grundmurat samarbete med återförsäljarna runt hela jordklotet. Alla återförsäljarna har genom en gemensam plattform varit med och diskuterat, haft synpunkter och deltagit i utvecklingen av nya produkter.

Huvudkontoret för ECU Master har sitt säte i Polska Krakow arbetar gränslöst med återförsäljarnätet i 60 länder. VD´n och hjärnan bakom alltihop heter Jakob ”Kuba” Kojder som förutom att han är ett verkligt elektronikgeni även har förstått att styrkan ligger i kunskapen inom det egna nätverket, där just det lilla Ängelholmsföretaget PSI Motor AB spelar en betydande roll.

När det var dags för PRI mässan i Indianapolis så åkte tre av medarbetarna från PSI Motor över för att stötta upp den amerikanska återförsäljaren. Samma sak var det på Autosport International i Birmingham i början av januari då två av grabbarna hjälpte engelsmännen på mässan samtidigt som en av killarna var i Dubai för att stötta upp återförsäljaren där. Så återförsäljarna hjälper även varandra med den kunskap man har utanför produktutvecklingen och får då samtidigt inblick i vilka behov som finns för olika marknader och just de bilmodellerna.

För varje produkt som ECU Master utvecklat, har de undantagslöst utgått för att göra en bättre produkt än som redan finns på marknaden oavsett fabrikat eller att göra produkter som ingen annan ännu kommit på.

Enbart under de senaste månaderna har flera helt nya produkter plockats fram som närmast sänt chockvågor genom branschen. Som olika varianter av blåtands-Canbus moduler, en GPS-enhet i storlek med en tändsticksask som innehåller ett 20-tal utvalda racerbanor som även har plats för att lägga till eller logga in nya banor, eller termosensorerna för däcktemperatur som placeras i hjulhusen eller för bromsskivorna som klarar att läsa upp till 900 grader och visa allt i realtid på någon av de nykonstruerade högupplösta dashloggarna som också utvecklats ihop med olika rally- och racingteam.

Listan over nya produkter som tillkommit enbart under de senaste sex månaderna kan göras hur lång som helst.

– Jo, vi är ganska aggressiva och tillika tämligen produktiva, konstaterar Per ”Pelle” Nilsson, som är delägare tillsammans med Mattias ”Matte” Jönsson.

– Vi försöker se vilka behov som finns, och så löser vi problemet bara, säger Pelle, och får det att låta hur enkelt som helst.

Killarnas bakgrund är att båda två är ingenjörer från processindustrin med allt från programmering till processarbete, som tillsammans med deras stora bil och motorintresse gett dem alla beståndsdelar för att förena de två olika världarna.

– Sedan har vi våra oerhört kompetenta medarbetare i Tim Jensen som kommer från marinsidan så vi får in den kompetensen också, samt Rasmus Möller som är en riktig motorkille och av förarna i Team Pony Drift så med honom har vi en representant från förarhåll också, säger Pelle stolt och fortsätter.

– Styrkan ligger i att vi alla kan göra allt, vilket gör oss väldigt flexibla, konstaterar Pelle nöjt.

Under PRI-mässan i USA upptäckte de att det finns ett enormt behov av en motorstyrningslösning för de amerikanska LS-motorerna. Nu bara en månad senare är företaget i slutfasen med utvecklingen av en plug-in lösning med komplett kabelsats för företagets ”State of the Art” motorsystem, EMU Black.

EMU Black är ECU Masters helt fristående motorstyrsystem som är utformat för att driva dagens avancerade och komplexa motorer och ersätter helt bilens ordinarie styrbox och styrsystem oavsett motortyp i allt från en till tolv cylindrar.

Alla felkoder och konflikter i den ordinarie styrboxen som oftast uppstår vid ombyggnad, utbyggnad eller trimning elimineras därmed helt. EMU Black har fler inbyggda möjligheter och värden än någon annat styrsystem på marknaden.

ECU Masters strömmodul PMU-16 är ett annat exempel, som satt en ny standard genom att ersätta samtliga reläer och säkringar samtidigt som den har inbyggd aktiv spänningsövervakning med felsökning och automatisk självåterställning. Den löser därmed alla racerbilars ständiga problem med värme, vibrationer, kondens, oxidering och elektriska spänningsfall eller fel. Den har även en inbyggd accelerometer, ett gyro för loggning, LED-indikatorer för att visa aktuell status för varje utgång och en automatisk huvudströmbrytare som löser ut vid en eventuell krasch.

All historik för spänning och strömflödesinformation kan loggas och överföras via CAN-buss till en dator för att identifiera potentiella problemområden.

Just deras strömmodul PMU väckte intresse hos Nordwall Marin på Lidingö som är tillverkare av AluCraft-båtarna. Just den marina miljön med vibrationer, fukt, salt och minusgrader frestar hårt på säkringar och reläer som oxiderar, rostar och skakar sönder.

Nu har Ängelholmarna tagit fram helt nya skräddarsydda elsystem med PMU strömmoduler som är helt underhållsfria, så AluCraft därmed att blir de första båtarna i världen med sköljtäta, smarta och utbyggbara system.

De större båtarna får även GPS positionering för både stöldskydd och lokalisering vid eventuellt haveri, möjlighet att starta eller stänga av värmare och andra funktioner via telefon och löpande information om batteristatus och annat.

PSI Motor i Ängelholm är även med som en av sponsorerna för GTRacing-Audin som ska köras i One Lap of America, och fick därigenom uppdraget att lösa både motorstyrning, styrningen av DSG-växellådan och framför allt kommunikationen däremellan. Vilket inte var någon enkel lösning eller något som fanns färdigt att tillgå.

Kuba i Polen kontaktades, och efter några veckor senare meddelade han att de anställt den bästa personen som fanns att få tag på inom just det specifika området. Ytterligare några veckor senare kom de första filmerna till Ängelholmarna med testkörningar av det nya kommunikationssystemet för både DQ-250- och DQ-500-lådan.

Snabba korta beslutsvägar ihop med en oerhörd teknisk kompetens och en unik målmedvetenhet till att göra det näst intill omöjliga möjligt, har gjort att alla ”heliga kor” slaktats i jakten på att överträffa alla förväntningar när det gäller att ta fram nya produkter eller att utveckla de som redan finns.

– Vi har lanserat en helt ny hemsida med webshop som förhoppningsvis ska förenkla för alla kunder att göra beställningar av motorstyrningssystem, kabelsatser, olika typer av givare eller plug-in moduler. Men även för att ladda hem manualer eller boka tider i den rullande landsvägen.

– Tanken med den nya hemsidan är att den ska frigöra tid som vi tidigare lagt i telefon för att ta beställningar. Nu ska vi istället försöka hinna med planeringen av vårt nybygge då vi vuxit ur våra befintliga lokaler. Vi har också köpt en bromsbänk för motorer och den ska vi förhoppningsvis få igång och integrera i den nya anläggningen, säger Pelle nöjt.

 – Vår rullande landsväg är grunden och den bärande delen i vår utveckling. Den används dagligen för att mappa kundbilar, men utgör också omvänt en mycket viktig pusselbit för att vi ska kunna utveckla nya funktioner i våra olika motorstyrningar och logiksystem, säger Pelle avslutningsvis.

 När vi lämnar det lilla Ängelholmsföretaget med världen som arbetsfält, så sätter de fyra killarna sig runt en dator för att logga in på deras gemensamma nätverk då de är i slutförandet av en ny ännu hemlig innovation som kommer att lanseras inom bara ett par veckor. Vi väntar med spänning!

 

Besök hemsidan på: http://www.psimotor.se/

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094