23948sdkhjf

Nya regler för bland annat fordonsverkstäder innebär att farligt avfall ska rapporteras digitalt

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Med syfte att förbättra spårbarheten kommer, från juli nästa år, ett krav på inrapportering av uppgifter farligt avfall att behöva göras i en ny digital lösning. Den blir gemensam för alla berörda aktörer i Sverige, oavsett om man producerar, transporterar eller tar emot farligt avfall. Det omfattar även fordonsverkstäder.

I slutet av januari levererade Naturvårdsverket sin slutredovisning av en förstudie om förbättrad avfallsstatistik och spårbarhet för farligt avfall. 

Bakgrunden till att det nu kommit förslag från Naturvårdsverket om digital lösning för spårbarhet och statistik inom farligt avfall står att finna i EU:s avfallsdirektiv.

- Direktivet som kom 2008 innehåller krav på att det ska finnas spårbarhet på farligt avfall, från uppkomst till slutlig bestämmelseort. Tanken är att man ska kunna spåra det så att man kan se att det tas om hand korrekt, säger Henrik Sandström vid Avfallsenheten på Naturvårdsverket till recyclingnet.se.

- Sverige valde att införa spårbarheten på så sätt att man lagt krav på alla aktörer i hela kedjan, från där det farliga avfallet uppkommer tills det kommer till en anläggning där det behandlas, antingen återvinns eller bortskaffas. Respektive aktör har en så kallad anteckningsskyldighet. Har man en verksamhet där det uppstår farligt avfall så har man anteckningsskyldighet enligt avfallsförordningen. Man ska då föra anteckningar över avfallstyper och mängder som årligen uppkommer. Den som ska transportera avfallet har också en anteckningsskyldighet och likaså de som tar emot det, fortsätter Sandström.

- Ska man spåra ett farligt avfall, till exempel i egenskap av tillsynsmyndighet, så måste man titta på anteckningarna hos verksamhetsutövaren, sedan hos transportören och sedan hos mottagaren. Det blir svårt som tillsynsmyndighet att följa ett flöde och det går inte att se samordnat. Det finns 290 kommuner och 21 länsstyrelser, men flödena håller sig inte inom kommungränser utan går ju över dessa, konstaterar Henrik Sandström och tillägger att det i praktiken är hart när omöjligt att spåra dessa flöden på ett någorlunda effektivt sätt.

- 2016 redovisade Naturvårdsverket ett regeringsuppdrag kring hur ett effektivare system skulle kunna utformas. Det gick sedan ut på remiss, så alla berörda aktörer har haft möjlighet att ha synpunkter. Detta resulterade i ett nytt regeringsuppdrag till oss som vi fick vid årsskiftet 2017/18. Uppdraget var att göra en förstudie för att genomföra ett sådant här system, säger Henrik Sandström och fortsätter:

- Det arbetet påbörjades, men sedan reviderades avfallsdirektivet. Kommissionen har tagit fram en handlingsplan för cirkulär ekonomi och den omfattade bland annat revision av sex direktiv på avfallsområdet. Där finns då bland annat detta med spårbarhet med. En del av revideringarna medförde mer detaljerade krav på hur ett spårbarhetssystem ska byggas upp. Det finns nu ett uttalat krav om ett elektroniskt samordnande register, vilket inte framgick på samma sätt i det gamla direktivet.

- Det tillkom dessutom ytterligare kravställningar på vissa av aktörerna i kedjan. Det gäller främst ytterligare krav på registerhållning av uppgifter och då inte bara av farligt avfall utan exempelvis avfall som upphört att vara avfall. På grund av revideringen av direktivet förändrades arbetet i regeringsuppdraget lite och vi fick komplettera med en del saker.

- Vi har under hösten haft dialogmöten med aktörer för att inhämta deras synpunkter på hur ett sådant här system skulle kunna utformas. Vi har inte byggt något ännu, men vet hur vi vill ställa kraven och hur vi vill göra, säger Sandström och fortsätter:

- Enkelt beskrivet, det vi vill göra är att ersätta anteckningsskyldigheten med att anteckningarna förs in direkt i en central digital lösning istället för att informationen ska ligga ute hos respektive aktör. När man exempelvis ska starta en farligt avfall-transport så för man in uppgifter om vilka farliga avfallstyper det handlar om, vilka mängder, vart ska det transporteras och vem som är transportören. Det kvitteras i lösningen, går i väg och körs. Idag är man skyldig att ha transportdokument för farligt avfall och tanken är att det fortsatt ska vara så, men det kanske inte behöver vara i pappersform, utan kan räcka med att man har uppkoppling till den digitala lösningen där all info finns. På mottagaranläggningen kvitteras det att man tagit emot transporten och där görs mottagningskontroll etc. Det är en förenklad beskrivning av hur det är tänkt att fungera.

- I stort sett sker det digitalisering generellt i samhället, överallt. Den pågår också hos Naturvårdsverket och handlar om smartare miljöinformation generellt. Farligt avfall-projektet blir något av ett pilotprojekt i ett större, smartare miljöinformationskoncept. Tanken är att det ska bli enklare både för verksamhetsutövare, tillsynsmyndigheter och för oss när det gäller att samla in miljöinformation, säger Henrik Sandström.

- Offentliga myndigheter ska inte vara en IT-leverantör, det är en princip som gäller. Det vi i det här sammanhanget ska bygga är någon form av lagringsmoduler och sedan är tanken att via gränssnitt koppla på lösningar på från olika leverantörer. Spårbarhetssystem finns i många aktörers affärssystem till exempel och vi ska ta höjd för att sådana system ska kunna kopplas på och lämna information till den digitala lösningen, säger Henrik Sandström och fortsätter:

- Det här blir ett gemensamt projekt kan man säga. Naturvårdsverket driver det men det är viktigt att branschens aktörer, alla i kedjan inklusive tillsynsmyndigheterna, är medvetna om vad som behöver göras.

Det digitala systemet ska vara på plats och fungera den 1 juli 2020.

- Dit är det inte speciellt lång tid. De flesta revideringarna i avfallsdirektivet ska vara införda i alla medlemsländers lagstiftning då och det är därför som detta är stoppdatum. Det kommer naturligtvis att ske utveckling av systemet kontinuerligt efter det, men det ska vara i drift då.

Alla måste vara medvetna om att detta kommer. Det påverkar i stort sett alla yrkesmässiga verksamheter i Sverige. Ofta har man en upphandlad avfallsentreprenör som gör mycket av det man är skyldig att uppfylla som alstrare av avfall. Förändringarna behöver alltså inte bli så stora, men man måste ha koll på att avtal och liknande uppdateras så att man säkerställer att informationen matas in i den digitala lösningen, avslutar Henrik Sandström.

Peter Olofsson

 

Om bara ett drygt år ska all info kring farligt avfall rapporteras in digitalt.

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Glad Påsk

MotorMagasinet önskar alla en riktigt Glad Påsk!

Äntligen kommer Inspirationsdagen 100% Verkstad till Göteborg

Sogefi först på eftermarknaden med ett komplett filtersortiment för nya Peugeot 508

USA öppnar litium-gruva - igen

NEVS ska bygga tyska solcellsbilar

Det är den tyska bilutvecklaren Sono motors som valt att förlägga produktionen av den solcellsdrivna modellen Sion i Trollhättan. I ett första skede handlar det om 260000 bilar som ska tillverkas av Nevs under en åttaårsperiod, uppger flera media.

Biltema tillbakavisar uppgifter i Uppdrag Granskning om att man smiter undan skatt

Nyhetsbrev

ProMeister skapar nya jobb i Östersund

Arkiv

Påsk innebär också Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia i Jönköping

Förra året kom det 84 000 besökare. Minst lika många väntas i år. Till en en bred motormässa där det inte bara visas bilar, motorcyklar och tillbehör utan också bjuds på underhållning, tävlingar och spektakulära utomhusshower.

Ny försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige

”Det finns över 400000 veteranbilar i Sverige”

Deras auktioner lockar spekulanter från hela norra Europa. Nu vill Bilweb Auctions skapa Nordens första veteranbilshub.

Det är läge för att branschen själv tar kommandot i bilskadefrågan!

Idag blir vi överkörda av försäkringsbolagen. För att vi ska kunna flytta fram våra positioner krävs dock att verkstäderna våga ansluta sig till Eurogarant så vi kan ta upp kampen på allvar, säger Bo Ericsson, vd för SFVF till MotorMagasinet.

Andie Lahdo utsedd till årets företagare

Utifrån hundratals nominerade företag har ABS Wheels vd, Andie Lahdo vunnit det mest ärofyllda priset Årets företagare i Sigtuna kommun.

Pris till mobilitetsforskare

5

Sju bilmärken minskade sina CO2-utsläpp

Sju av världens bilmärken har lyckats minska koldioxidutsläppen från sina tillverkade bilar ifjol jämfört med 2017. Det visar siffror från fordonsstatistikkonsulten Jato.

Därför blev de populärast på Autobutler

Här är hjulvagnen som skonar ryggen

Toyota och Suzuki i nytt samarbete

Malte Månson lanserar verkstadskedjan Malte City

Med start i Uppsala lanseras inom kort Malte City, ett nytt och helt unikt koncept för service och reparationer av transportbilar.

Rally-SM stärks genom arrangörssamarbete

Mentorskap där etablerade SM-arrangörer stöttar nya. Viktigt att ge nya och unga förare utrymme att tävla i större sammanhang. Rally-SM ska stärkas som mästerskap och varumärke.

Svensk supersnabb vätgassensor öppnar upp för säkrare vätgasbilar

Axalta öppnar webbutik

Nu går elbilarna om laddhybriderna

För första gången någonsin tillkom fler elbilar än laddhybrider i trafik under en och samma månad. Tesla Model 3 rullade in i Sverige med 1 138 nya exemplar samtidigt som den mest populära laddhybriden inte ökar alls.

Krilles verkstad trollar med Volvo-motorer

Sex års fängelse för dansk däckkung

Läs en årsredovisning och få veta mer om branschen

Volvo Car Sverige får ny vd

1

Toyotahandlarna förlänger begagnatgarantierna till 10 år

Biltema Foundation satsar 800 miljoner

Skruvat.se rekryterar Claes Kjelldorff som Business Manager

”Vi vill gå i konfrontation med bilmotståndarna”

LBM Autoparts utökar med fler renoveringskit

"Riskerna med elbilar är överdrivna"

Nytt rekordår för DEFA

Snart kommer nya Land Rover Defender

Opel gör trendbrott med vinst

Ny lacktillbehörsserie från Axalta

Se alla Företagens egna nyheter

13 delar till Tesla modell S

NEXA - för din säkerhet vid brand

Påskhälsning

Nytt testcenter tas i bruk

Högskåpet för framtidens verkstad

"Med bra utbildning och support får våra kunder ut 100% av sin investering."

Trådlös truckkamera

Svängande kylvattentemperatur på bilar med DSG-växel

Hitta rätt belysning till din truck

Förvarar du däcken i en container, eller funderar på nytt däckhotell?

3D-utskrift av reservdelar! Vad gör Triscan?

100% verkstad i Göteborg och Malmö

Vad är egentligen en Logimat?

Lazer extraljus - Ford monteringskit

ACTIA 3D - standardinstallation och utbildning ingår alltid.

Verktygsskåpet för framtidens verkstad

Så säkerställs en säker arbetsmiljö på kedjans alla lastbils- och bussverkstäder

KW Parts storsatsar på sortiment till klassiska Amerikanska bilar!

Idag startar Bauma & Brigade är där!

Trådlös kamerasats med två skärmar

Boka din plats till årets konferens idag

Miljöstationen för framtidens verkstad

Behöver du byta till mindre farliga bilvårdsprodukter?

Kom till Brigade på Bauma!

Uppgradera din belysning till LED

Sänd till en kollega

0.129