23948sdkhjf

Nya regler för bland annat fordonsverkstäder innebär att farligt avfall ska rapporteras digitalt

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Med syfte att förbättra spårbarheten kommer, från juli nästa år, ett krav på inrapportering av uppgifter farligt avfall att behöva göras i en ny digital lösning. Den blir gemensam för alla berörda aktörer i Sverige, oavsett om man producerar, transporterar eller tar emot farligt avfall. Det omfattar även fordonsverkstäder.

I slutet av januari levererade Naturvårdsverket sin slutredovisning av en förstudie om förbättrad avfallsstatistik och spårbarhet för farligt avfall. 

Bakgrunden till att det nu kommit förslag från Naturvårdsverket om digital lösning för spårbarhet och statistik inom farligt avfall står att finna i EU:s avfallsdirektiv.

- Direktivet som kom 2008 innehåller krav på att det ska finnas spårbarhet på farligt avfall, från uppkomst till slutlig bestämmelseort. Tanken är att man ska kunna spåra det så att man kan se att det tas om hand korrekt, säger Henrik Sandström vid Avfallsenheten på Naturvårdsverket till recyclingnet.se.

- Sverige valde att införa spårbarheten på så sätt att man lagt krav på alla aktörer i hela kedjan, från där det farliga avfallet uppkommer tills det kommer till en anläggning där det behandlas, antingen återvinns eller bortskaffas. Respektive aktör har en så kallad anteckningsskyldighet. Har man en verksamhet där det uppstår farligt avfall så har man anteckningsskyldighet enligt avfallsförordningen. Man ska då föra anteckningar över avfallstyper och mängder som årligen uppkommer. Den som ska transportera avfallet har också en anteckningsskyldighet och likaså de som tar emot det, fortsätter Sandström.

- Ska man spåra ett farligt avfall, till exempel i egenskap av tillsynsmyndighet, så måste man titta på anteckningarna hos verksamhetsutövaren, sedan hos transportören och sedan hos mottagaren. Det blir svårt som tillsynsmyndighet att följa ett flöde och det går inte att se samordnat. Det finns 290 kommuner och 21 länsstyrelser, men flödena håller sig inte inom kommungränser utan går ju över dessa, konstaterar Henrik Sandström och tillägger att det i praktiken är hart när omöjligt att spåra dessa flöden på ett någorlunda effektivt sätt.

- 2016 redovisade Naturvårdsverket ett regeringsuppdrag kring hur ett effektivare system skulle kunna utformas. Det gick sedan ut på remiss, så alla berörda aktörer har haft möjlighet att ha synpunkter. Detta resulterade i ett nytt regeringsuppdrag till oss som vi fick vid årsskiftet 2017/18. Uppdraget var att göra en förstudie för att genomföra ett sådant här system, säger Henrik Sandström och fortsätter:

- Det arbetet påbörjades, men sedan reviderades avfallsdirektivet. Kommissionen har tagit fram en handlingsplan för cirkulär ekonomi och den omfattade bland annat revision av sex direktiv på avfallsområdet. Där finns då bland annat detta med spårbarhet med. En del av revideringarna medförde mer detaljerade krav på hur ett spårbarhetssystem ska byggas upp. Det finns nu ett uttalat krav om ett elektroniskt samordnande register, vilket inte framgick på samma sätt i det gamla direktivet.

- Det tillkom dessutom ytterligare kravställningar på vissa av aktörerna i kedjan. Det gäller främst ytterligare krav på registerhållning av uppgifter och då inte bara av farligt avfall utan exempelvis avfall som upphört att vara avfall. På grund av revideringen av direktivet förändrades arbetet i regeringsuppdraget lite och vi fick komplettera med en del saker.

- Vi har under hösten haft dialogmöten med aktörer för att inhämta deras synpunkter på hur ett sådant här system skulle kunna utformas. Vi har inte byggt något ännu, men vet hur vi vill ställa kraven och hur vi vill göra, säger Sandström och fortsätter:

- Enkelt beskrivet, det vi vill göra är att ersätta anteckningsskyldigheten med att anteckningarna förs in direkt i en central digital lösning istället för att informationen ska ligga ute hos respektive aktör. När man exempelvis ska starta en farligt avfall-transport så för man in uppgifter om vilka farliga avfallstyper det handlar om, vilka mängder, vart ska det transporteras och vem som är transportören. Det kvitteras i lösningen, går i väg och körs. Idag är man skyldig att ha transportdokument för farligt avfall och tanken är att det fortsatt ska vara så, men det kanske inte behöver vara i pappersform, utan kan räcka med att man har uppkoppling till den digitala lösningen där all info finns. På mottagaranläggningen kvitteras det att man tagit emot transporten och där görs mottagningskontroll etc. Det är en förenklad beskrivning av hur det är tänkt att fungera.

- I stort sett sker det digitalisering generellt i samhället, överallt. Den pågår också hos Naturvårdsverket och handlar om smartare miljöinformation generellt. Farligt avfall-projektet blir något av ett pilotprojekt i ett större, smartare miljöinformationskoncept. Tanken är att det ska bli enklare både för verksamhetsutövare, tillsynsmyndigheter och för oss när det gäller att samla in miljöinformation, säger Henrik Sandström.

- Offentliga myndigheter ska inte vara en IT-leverantör, det är en princip som gäller. Det vi i det här sammanhanget ska bygga är någon form av lagringsmoduler och sedan är tanken att via gränssnitt koppla på lösningar på från olika leverantörer. Spårbarhetssystem finns i många aktörers affärssystem till exempel och vi ska ta höjd för att sådana system ska kunna kopplas på och lämna information till den digitala lösningen, säger Henrik Sandström och fortsätter:

- Det här blir ett gemensamt projekt kan man säga. Naturvårdsverket driver det men det är viktigt att branschens aktörer, alla i kedjan inklusive tillsynsmyndigheterna, är medvetna om vad som behöver göras.

Det digitala systemet ska vara på plats och fungera den 1 juli 2020.

- Dit är det inte speciellt lång tid. De flesta revideringarna i avfallsdirektivet ska vara införda i alla medlemsländers lagstiftning då och det är därför som detta är stoppdatum. Det kommer naturligtvis att ske utveckling av systemet kontinuerligt efter det, men det ska vara i drift då.

Alla måste vara medvetna om att detta kommer. Det påverkar i stort sett alla yrkesmässiga verksamheter i Sverige. Ofta har man en upphandlad avfallsentreprenör som gör mycket av det man är skyldig att uppfylla som alstrare av avfall. Förändringarna behöver alltså inte bli så stora, men man måste ha koll på att avtal och liknande uppdateras så att man säkerställer att informationen matas in i den digitala lösningen, avslutar Henrik Sandström.

Peter Olofsson

 

Om bara ett drygt år ska all info kring farligt avfall rapporteras in digitalt.

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Nu har vi semester!

Motormagasinet.se har semesteruppehåll och vi är tillbaka med nyheter på webben måndagen den 29 juli. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 14 augusti. Vi önskar alla en Trevlig semester!

Bilprovningen om vad som gäller för godtagbara gasintyg

3

Otåliga husbilsägare väntar på besked om kommande beskattning

Många är oroliga över den framtida beskattningen av husbilar, personbil klass II, inte minst såhär i semestertid. För dem som köper ny husbil efter 1 september kommer den årlig skatten uppgå till 28-30 000 kronor på grund av schablonmässig WLTP-beräkning som inte utgår från husbilens särart som fordon.

Catherine Sahlgren har utsetts till ny koncernchef för Werksta

Catherine Sahlgren, idag koncernchef i Teknikmagasinet, tillträder den 19 augusti 2019 som ny koncernchef för skadeverkstadskedjan Werksta som är verksamma i Sverige, Finland och Norge.

Första Kia-verkstaden som blivit Kvalitetssäkrad skadeverkstad

SBF satsar på sektion för tunga fordon

Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, kommer att intensifiera arbetet med att bilda en sektion med inriktning på tunga fordon. Det beslutades på branschorganisationens halvårsmöte.

Nyhetsbrev

Skarp kritik mot hanteringen av besiktning för gasfordon

Arkiv

Lackerare sökes till Motorgalan

Nystart i MSB:s arbetsgrupp för metan och vätgas

MECA Fändriks Fordonsteknik är Värmlands andra Godkänd Bilverkstad

Fändriks Fordonstekniks två verkstäder ansluter sig till Godkänd Bilverkstad (GBV). Madelene Leandersson, delägare på Fändriks Fordonsteknik ser att GBV kommer spara verkstaden både tid och pengar i förlängningen.

BMW presenterade framtidens sportbil

MRF anser att reseavdragen borde utvecklas, inte avvecklas

Snart kan statschefer och andra med högt skyddsbehov åka Volvo

Hon blir testförare för Continentals däck till Extreme E-serien

Den svenska racingföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky blir testförare för Continentals nya högprestanda-däck som utvecklas speciellt för den globala Extreme E-serien.

Så har Lexus förbättrat led-lampan

Skarpare och starkare ljusbild är några av förbättringarna hos Lexus nya typ av led-strålkastare "Bladescan" som lanseras på RX-modellen i höst.

”Vi behöver er hjälp”

Förra våren visade Malmö kommuns miljöinspektörer oss hur de jobbar för att stoppa olagliga verkstäder. Nu uppmanar de branschen att bli bättre på att tipsa om oseriösa aktörer – och att inte anlita oseriösa företag.

Jämtkraft blir Volkswagens energipartner

BIL Sweden i Almedalen 2019

Första WTCR-segern för Kristoffersson

Koldioxidutsläppen från nya bilar fortsätter att öka

Utsläppen av koldioxid från nya bilar i EU har ökat för andra året i rad. Det framgår av en rapport där Europeiska miljöbyrån publicerat sina preliminära data över koldioxidutsläppen för nya bilar och skåpbilar i EU samt Island, skriver TT.

Etanol är världens ledande hållbara drivmedel

Produktionen av hållbar etanol ökade med 7,7 procent 2018 och står nu för 73 procent av världsmarknaden för biodrivmedel. Kemi- och biodrivmedelsföretaget Sekab betonar att etanol har potential att kraftigt sänka utsläppen i Sverige och bidra till att fasa ut vårt oljeberoende.

”Däckhotellet är nyckeln till många jobb”

Därför exploderade vätgasmack

I början på juni skedde en explosion vid en vätgasmack i Norge. Nu har en utredning slagit fast olycksorsaken.

KG Knutsson AB och Univar Solutions i samarbete

Volvo i Kristianstad väljer DEKRA för verkstadskvalitet

Oljebar förenklar verkstadens arbete

EM-förare kör Gästabudstrofén som genrep

Verkstadskonceptet Quick Lane intar Europa

Holland: Så mycket sänker elbilar vinsten

KW Parts vill bli Europaledande på amerikanare

MotorMagasinet på plats på Autopromotec i Bologna

SFVF: ”Volvo borde informera brett”

Maptun stärker verksamheten genom tillväxtinkubator

Se alla Företagens egna nyheter

Midnattssolsrallyt 2019

Så väljer du rätt skärvätska - våra smörjmedelsexperter guidar dig!

Unik kombination av bakljus- och arbetsljusfunktion

SVHC-listan uppdaterad – Nya lagar och regler

Trevlig Sommar

Medicinklassade silikonlim – så väljer du rätt!

Glad sommar - Vanliga öppettider

Sommarkampanj på verkstadsutrustning från ACTIA.

Komplett lösning för kamkedjedrivning

Quiet Vehicle Sounder – Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS)

Plasmabehandling för bättre limresultat

Liten arbetsbelysning - även backlampa

ACTIA 8678 Evo - antagligen Sveriges mest sålda hjulinställare

NY EU-lag för el & hybridbilar - Vi har lösningen för original & eftermontering!

Ladda upp din verksamhet med  Delphi Technologies OE ”Multi-Charge ”Tändspolar.

VAS-godkänt bromsserviceaggregat

Henrik Pedersen - Ny CCO på Digital-Servicebook.com

Räddningen mot bakterier i skärvätskor är här!

CSR och hållbarhet

Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare..? Missa inte Mobilskolan i September!

Arbetsljus med slimmad profil

G A Lindberg fyller 75 år

HBA utökar med blåljus från Federal Signal

Vinn snygga jackor från ExxonMobil - Kom & tävla med oss på Borgeby Fältdag...

Nya arbetsljusramper 8000-serien

Sänd till en kollega

0.108