23948sdkhjf

VW-koncernen planerar bygga 22 miljoner elbilar på tio år

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Närmare 70 nya eldrivna bilmodeller planerar VW under de kommande tio åren – istället för tidigare 50. Som ett resultat kommer antalet fordon som bygger på koncernens elbilsplattformar öka från 15 miljoner till 22 miljoner under nästa årtionde.

Utökad e-mobilitet är en viktig byggsten mot en CO2-neutral balans. Volkswagen har signerat ett omfattande program för minskade koldioxidutsläpp för att år 2050 uppnå CO2-neutral balans inom alla områden − från fordonsflotta och produktion till administration. Volkswagen har därmed åtagit sig att leva upp till klimatmålen i Parisavtalet.

– Volkswagen tar ansvar för framtidens viktiga trender – i synnerhet klimatfrågan. Klimatmålen i Parisavtalet är vår måttstock. Vi kommer att anpassa produktionen och andra delar i värdekedjan till koldioxidneutralitet de närmaste åren. Det blir vårt bidrag till att begränsa den globala uppvärmningen. Volkswagens målsättning är att tillhandahålla individuell mobilitet för miljontals människor under de kommande åren – mobilitet som är säkrare, renare och helt uppkopplad. För att kunna hantera de nödvändiga investeringarna för elbilsoffensiven måste vi bli ännu effektivare och öka prestationerna på alla områden, säger Herbert Diess, VD för Volkswagen AG.

Volkswagen-koncernen har satt upp milstolpar som ska uppnås på alla områden de närmaste åren för att uppnå koldioxidneutral mobilitet till år 2050. Åtgärderna följer tre principer: effektiv och hållbar reducering av CO2, byte till förnybara energikällor för strömförsörjning och kompensation för återstående utsläpp som inte kan undvikas.

För att förbättra koldioxidbalansen under bilens hela livscykel har Volkswagen redan startat med varuförsörjningskedjan och en detaljerad plan håller på att tas fram. För användningen av stål och aluminium finns särskilt stor potential.

Målet för år 2025 är att minska fordonsflottans koldioxidavtryck med 30 procent över livscykeln jämfört med år 2015. Volkswagen-koncernen elektrifierar därför modellportföljen, där investeringarna enbart i detta område uppgår till mer än 30 miljarder euro vid 2023. Andelen eldrivna fordon i koncernflottan ska stiga till minst 40 procent år 2030.

Först ut i den nya generationens elbilar som tas i produktion i år är AUDI e-tron, följd av Porsche Taycan. Förbokningarna för var och en av dessa modeller är redan uppe i 20 000 exemplar. Från märket Volkswagens sida är ID. först ut i den helt nya elbilsfamiljen som baseras på koncernens nya plattform för elbilar, MEB (Modular Electric Drive Toolkit). Framåt senvåren kommer denna modell att kunna förbokas. Själva lanseringen av ID. sker år 2020.

Fler eldrivna modeller kommer sedan att göra ID. sällskap i den första vågen. Konceptbilar som redan har presenterats är Volkswagen ID. CROZZ , SEAT el-born, ŠKODA Vision E, Volkswagen ID. BUZZ och Volkswagen ID. VIZZION.

För att stödja elbilsoffensiven har LG Chem, SKI, CATL och Samsung valts som leverantörer av battericeller. Mot bakgrund av en ständigt ökande efterfrågan ser Volkswagen närmare på möjliga samarbeten för battericellstillverkning i Europa. Batterier av typen solid-state har också stor framtida potential. Målet är att möjliggöra industriell produktionsnivå med denna teknik tillsammans med företagets partner QuantumScape.

Samtidigt ska koldioxidutsläppen vid alla anläggningar minskas med 50 procent år 2025 jämfört med 2010. Utsläppen från kraftverket i Wolfsburg kommer att reduceras med 1,5 miljoner ton årligen från och med 2023. Audis produktionsverksamhet i Bryssel är redan helt CO2-neutral. Fabriken i Zwickau är ledande produktionsanläggning för MEB-plattformen och där kommer Volkswagen ID. att produceras och levereras till kunderna med CO2-neutral balans.

MEB är hjärtat i Volkswagens elbilsoffensiv. Kostnaden för e-mobilitet kan sänkas betydligt genom partnerskap för att maximalt sprida MEB-plattformen och uppnå stordriftsfördelar som gör att individuell mobilitet blir överkomlig och tillgänglig för fler i framtiden. Ett sådant partnerskap är det planerade samarbetet med e.GO Mobile AG som nyligen meddelades vid Genèvesalongen.

För att ytterligare lyfta e-mobiliteten kommer Volkswagen-koncernen att installera 400 snabbladdningsstationer längs Europas huvudvägar och motorvägar, varav 100 i Tyskland, fram till år 2020 i samarbete med industripartners i IONITY. Det innebär en station per 120 kilometer.

Elli (Electric Life), Volkswagens nya dotterbolag, kommer också att erbjuda laddboxar för hemmaladdning med grön el – med start i Tyskland. Det kommer dessutom att finnas 3 500 laddstolpar på personalparkeringarna på alla anläggningar och fler laddningsmöjligheter hos återförsäljarna.

Pressinformation Volkswagen AG

 

Bildtext: Volkswagen tar ansvar för framtidens viktiga trender – i synnerhet klimatfrågan, säger Herbert Diess, vd för Volkswagen AG.

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Nu har vi semester!

Motormagasinet.se har semesteruppehåll och vi är tillbaka med nyheter på webben måndagen den 29 juli. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 14 augusti. Vi önskar alla en Trevlig semester!

Bilprovningen om vad som gäller för godtagbara gasintyg

3

Otåliga husbilsägare väntar på besked om kommande beskattning

Många är oroliga över den framtida beskattningen av husbilar, personbil klass II, inte minst såhär i semestertid. För dem som köper ny husbil efter 1 september kommer den årlig skatten uppgå till 28-30 000 kronor på grund av schablonmässig WLTP-beräkning som inte utgår från husbilens särart som fordon.

Catherine Sahlgren har utsetts till ny koncernchef för Werksta

Catherine Sahlgren, idag koncernchef i Teknikmagasinet, tillträder den 19 augusti 2019 som ny koncernchef för skadeverkstadskedjan Werksta som är verksamma i Sverige, Finland och Norge.

Första Kia-verkstaden som blivit Kvalitetssäkrad skadeverkstad

SBF satsar på sektion för tunga fordon

Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, kommer att intensifiera arbetet med att bilda en sektion med inriktning på tunga fordon. Det beslutades på branschorganisationens halvårsmöte.

Nyhetsbrev

Skarp kritik mot hanteringen av besiktning för gasfordon

Arkiv

Lackerare sökes till Motorgalan

Nystart i MSB:s arbetsgrupp för metan och vätgas

MECA Fändriks Fordonsteknik är Värmlands andra Godkänd Bilverkstad

Fändriks Fordonstekniks två verkstäder ansluter sig till Godkänd Bilverkstad (GBV). Madelene Leandersson, delägare på Fändriks Fordonsteknik ser att GBV kommer spara verkstaden både tid och pengar i förlängningen.

BMW presenterade framtidens sportbil

Så har Lexus förbättrat led-lampan

Skarpare och starkare ljusbild är några av förbättringarna hos Lexus nya typ av led-strålkastare "Bladescan" som lanseras på RX-modellen i höst.

”Vi behöver er hjälp”

Förra våren visade Malmö kommuns miljöinspektörer oss hur de jobbar för att stoppa olagliga verkstäder. Nu uppmanar de branschen att bli bättre på att tipsa om oseriösa aktörer – och att inte anlita oseriösa företag.

MRF anser att reseavdragen borde utvecklas, inte avvecklas

Snart kan statschefer och andra med högt skyddsbehov åka Volvo

Hon blir testförare för Continentals däck till Extreme E-serien

Den svenska racingföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky blir testförare för Continentals nya högprestanda-däck som utvecklas speciellt för den globala Extreme E-serien.

Jämtkraft blir Volkswagens energipartner

BIL Sweden i Almedalen 2019

Första WTCR-segern för Kristoffersson

”Däckhotellet är nyckeln till många jobb”

Därför exploderade vätgasmack

I början på juni skedde en explosion vid en vätgasmack i Norge. Nu har en utredning slagit fast olycksorsaken.

Koldioxidutsläppen från nya bilar fortsätter att öka

Utsläppen av koldioxid från nya bilar i EU har ökat för andra året i rad. Det framgår av en rapport där Europeiska miljöbyrån publicerat sina preliminära data över koldioxidutsläppen för nya bilar och skåpbilar i EU samt Island, skriver TT.

Etanol är världens ledande hållbara drivmedel

Produktionen av hållbar etanol ökade med 7,7 procent 2018 och står nu för 73 procent av världsmarknaden för biodrivmedel. Kemi- och biodrivmedelsföretaget Sekab betonar att etanol har potential att kraftigt sänka utsläppen i Sverige och bidra till att fasa ut vårt oljeberoende.

Avgasmätning en bortglömd felsökningsmetod

Att jobba med emissionsanalys – att mäta och analysera avgasernas innehåll – gör felsökningen både snabbare och mera träffsäker. Det menar två aktörer i branschen som vi pratat med.

Volvo i Kristianstad väljer DEKRA för verkstadskvalitet

Oljebar förenklar verkstadens arbete

EM-förare kör Gästabudstrofén som genrep

Verkstadskonceptet Quick Lane intar Europa

Holland: Så mycket sänker elbilar vinsten

KW Parts vill bli Europaledande på amerikanare

SFVF: ”Volvo borde informera brett”

Se alla Företagens egna nyheter

Vilket fordon kör du?

ACTICHARGE 750 - Professionell batteriladdare.

Produktnyhet från Purflux!

25 Years TecDoc Standard in 2019:

Mini arbetsbelysning

Vill du lära dig mer om smörjmedel? Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare? Se hit!

Midnattssolsrallyt 2019

Så väljer du rätt skärvätska - våra smörjmedelsexperter guidar dig!

Unik kombination av bakljus- och arbetsljusfunktion

SVHC-listan uppdaterad – Nya lagar och regler

Trevlig Sommar

Medicinklassade silikonlim – så väljer du rätt!

Glad sommar - Vanliga öppettider

Sommarkampanj på verkstadsutrustning från ACTIA.

Komplett lösning för kamkedjedrivning

Quiet Vehicle Sounder – Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS)

Plasmabehandling för bättre limresultat

Liten arbetsbelysning - även backlampa

ACTIA 8678 Evo - antagligen Sveriges mest sålda hjulinställare

NY EU-lag för el & hybridbilar - Vi har lösningen för original & eftermontering!

Ladda upp din verksamhet med  Delphi Technologies OE ”Multi-Charge ”Tändspo...

VAS-godkänt bromsserviceaggregat

Henrik Pedersen - Ny CCO på Digital-Servicebook.com

Räddningen mot bakterier i skärvätskor är här!

CSR och hållbarhet

Sänd till en kollega

0.128