23948sdkhjf

PROFILEN: Han var med och byggde Kvarndammen Auktioner

PROFILEN: I början på 90-talet är han med och startar Sveriges första bilauktionshus. Ett drygt kvartssekel senare är med och bygger upp Sveriges första auktionshus för klassiska bilar. Vi har träffat bilentusiasten och mångsidige entreprenören Michael Luft.

Min mamma hade en VW-bubbla och pappa hade alltid Volvo och jag brukade fixa med deras bilar. Sedan började jag själv göra i ordning lite Folkvagnar under min studietid. Och jag åkte till Tyskland och köpte lite Folka-cabbar.

Efter avslutade studier i juridik vid Göteborgs universitet jobbade Michael Luft på ett finansbolag i stan. De fick i uppdrag att hjälpa finansbolag och banker att sälja ut befintliga leasingbilar samt att ta hand om återtag, värderingar och försäljning av konkursbon.

1991 började jag och tre andra kamrater med Kvarndammen Auktioner och från -91 till -95 var det avveckling av leasingflottor som vi jobbade med – allt från bilar och bussar till grävmaskiner. Sedan blev det lite bättre tider och då började vi med rena bilauktioner.

Jag har alltid haft ett intresse för gamla bilar och jag har alltid bott på landet och haft plats för bilar. Så jag har samlat på mig ungefär tjugo gamla Volvo och ett tjugotal Folkvagnar under årens lopp.

Redan 1991 blev Michael förordnad som värderingsman av Handelskammaren.

Så jag åker runt en hel del och tittar på bilar.

Michael och hans tre kamraters gemensamma bolag Kvarndammen gick som tåget och 1999 ordnade man sin första auktion på internet. 2002 gick de över till att bara jobba med auktioner på nätet.

Vi gillade att hålla auktioner med veteranbilar. Sådana hade vi två gånger om året. Sverige är ett bra land att jobba i för oss som håller på med bilauktioner, för här är bilregistret offentligt. Så är det inte i många andra länder. Så man kan leta reda på bilar och ringa upp ägaren.

Michael och hans kompanjoner fortsatte att driva Kvarndammen Auktioner i tjugo år, men 2011 avyttrade de allt sitt ägande i företaget.

Vi hade jobbat så länge med det att vi kände att vi ville göra någonting annat. Sedan gick vi och funderade några år på vad vi skulle göra i stället.

2016 hörde en man från Olofström som hette Kjell Olsson av sig till Michael och hans kompanjoner. Han hade Sveriges då största privata samling av Volvo-bilar.

Han sade till oss att han hade blivit lite krasslig, så att han måste sälja hela sitt museum. Då åkte vi ner och värderade hans bilar och han blev nöjd. Vi hade värderat hans bilar lite högre än de som hade varit där och värderat före oss. Sedan funderade vi över hur vi skulle lägga upp auktionsförfarandet och vi kom fram till att vi skulle skapa en auktionssajt, där man kunde bjuda på bilarna online. Han hade 160 bilar och över 100 motorcyklar.

Om man har på plats-auktion med så stort antal fordon kommer det massor med folk från hela norra Europa och det blir kaos, konstaterade Michael och hans kompanjoner.

Så vi skrev snyggt om alla bilarna – både på svenska och engelska – som skulle auktioneras ut och tog bra bilder och lade ut det på vår hemsida.

Auktionen av Kjell Olssons bilsamling blev en succé och företaget Bilweb Auctions var nu fött.

En PV Sport gick för världsrekordpriset 650000 kronor. Och vi hade tre Volvo turbo och alla gick för över trehundra tusen.

När auktionen var klar hörde ytterligare fyra privata muséer av sig till Michael och hans kompanjoner.

Ett år senare hade vi Folkvagnsmuséet i Pålsboda, vi hade ett bilmuseum i Skånes-Fagerhult och vi hade ett traktormuseum i Staffanstorp och så vidare.

Konceptet med veteranbilsauktioner på nätet som Michael Luft och hans tre kamrater sjösatt visade sig ha oanat stor potential.

I nästa nummer berättar vi mer om Bilweb Auctions och hur de jobbar.

FAKTA Michael Luft
Ålder: 55 år
Bor: Hus utanför Kungälv
Familj: sambo och vuxna barn och barnbarn
Kör: VW Multivan till vardags och en Volvo 244

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062